Zoekresultaten 1 - 10 van 12 resultaten

  • Grafrechten

    Grafrechten geven recht op een graf op een begraafplaats voor een bepaalde periode. Er zijn grafrechten voor een algemeen graf en een particulier graf. Heeft u de grafrechten voor een particulier graf, urnengraf of urnennis, dan kunt u: de grafrechten verlengen de grafrechten overboeken bij overlijden rechthebbende afstand doen van de grafrechten Bij een algemeen graf is dit niet mogelijk. Bekijk de tarieven voor begraven en cremeren in de verordening.

  • BIZ-bijdrage

    Bent u ondernemer en als gevolg van de Coronavirusmaatregelen niet in staat om de BIZ-bijdrage te betalen? Vraag dan een betalingsregeling aan via telefoonnummer 14 0172. De gemeente zorgt ervoor dat de BIZ-bijdragen zolang voorgeschoten worden aan de BIZ-organisaties.--> Een BIZ-bijdrage betaalt u wanneer u een bedrijfspand of niet-woning heeft of gebruikt in een Bedrijven Investeringen Zone (BIZ). Dit is een afgebakend gebied, bijvoorbeeld een winkelgebied. Eigenaren en gebruikers van bedrijfspanden of niet-woningen investeren samen in de kwaliteit en aantrekkelijkheid van hun bedrijfsomgeving. Het gaat bijvoorbeeld om de intocht Sinterklaas, marketing, aankleding van winkelstraten, sfeerverlichting, parkeren, evenementen en communicatie met consumenten. De gemeente int de BIZ-bijdrage (via de gemeentelijke belastingaanslag). Het uitvoeren van de activiteiten is de verantwoordelijkheid van de BIZ-besturen. Met de besturen zijn afspraken gemaakt over de besteding van het geld. Dit is per Bedrijven Investerings Zone vastgelegd in een eigen uitvoeringsovereenkomst. Jaarlijkse BIZ-bijdrage periode 2022 t/m 2026 Voor BIZ eigenaren centrum Alphen aan den Rijn € 200 Voor BIZ gebruikers centrum Alphen aan den Rijn: € 500 bij WOZ-waarde niet-woning tussen € 0 tot € 400.000 € 750 bij WOZ-waarde niet-woning tussen € 400.000 tot € 800.000 € 1.000 bij WOZ-waarde niet-woning vanaf € 800.000 Voor BIZ eigenaren Boskoop € 200 Jaarlijkse BIZ-bijdrage periode 2023 t/m 2027 Voor BIZ-bijdrage parkeren centrum Alphen aan den Rijn eigenaren: € 330 bij WOZ-waarde niet-woning tussen € 0 tot € 200.000 € 630 bij WOZ-waarde niet-woning tussen € 200.000 tot € 500.000 € 930 bij WOZ-waarde niet-woning vanaf € 500.000  Voor BIZ-bijdrage parkeren centrum Alphen aan den Rijn gebruikers: € 165 bij WOZ-waarde niet-woning tussen € 0 tot € 200.000 € 315 bij WOZ-waarde niet-woning tussen € 200.000 tot € 500.000 € 465 bij WOZ-waarde niet-woning vanaf € 500.000  Vragen over de BIZ-bijdrage Bel op werkdagen naar 14 0172 of stuur een e-mail naar belastingen@alphenaandenrijn.nl. Heeft u problemen met het betalen van de aanslag, dan kunt u een betalingsregeling aanvragen. Bent u het niet eens met uw aanslag, dan kunt u bezwaar maken.

  • Kwijtschelding gemeentebelastingen

    Heeft u een laag inkomen en weinig spaargeld? Dan kunt u in 2025 voor afvalstoffenheffing kwijtschelding aanvragen. Ook voor hondenbelasting kunt u kwijtschelding aanvragen. Voor andere gemeentebelastingen zoals rioolheffing (dit was alleen in 2023 mogelijk) of onroerende-zaakbelasting kunt u geen kwijtschelding aanvragen. Vraag de kwijtschelding zo snel mogelijk aan. U hoeft de afvalstoffenheffing dan misschien niet te betalen, of maar voor een deel. 

  • Roerende woon- en bedrijfsruimtenbelasting (RZB)

    Eigenaren en gebruikers van verplaatsbare woon- en bedrijfsruimten die op een vaste plaats liggen of staan betalen roerende woon- en bedrijfsruimtenbelasting. Deze ruimten worden permanent als woning of bedrijfsruimten gebruikt. In de gemeente Alphen aan den Rijn komen (voor nu) alleen roerende woonruimten zoals woonboten voor De eigenaar van een roerende woonruimte ontvangt de aanslag roerende woonruimtenbelasting Voor roerende bedrijfsruimten bestaan 2 tarieven: een eigenarenbelasting en een gebruikersbelasting. Voor allebei geldt dat de toestand op 1 januari bepalend is Het tarief is een percentage van de WOZ-waarde: RZB eigenaar woning 0,0856% RZB eigenaar bedrijf 0,2895% RZB gebruiker bedrijf 0,2215% Heeft u een vraag over, stel deze aan de taxateur. Bent u het niet eens met uw aanslag, dan kunt u bezwaar maken. Heeft u een vraag over uw RZB? Stuur dan een e-mail naar belastingen@alphenaandenrijn.nl of bel met ons via 14 0172 op werkdagen.

  • Automatische incasso

    Met een machtiging kunt u uw aanslag gemeentebelastingen in 6 tot maximaal 10 maandelijkse termijnen betalen. De automatische incasso kunt u online starten, stoppen, of uw rekeningnummer wijzigen. Zo werkt het: Het bedrag wordt in 6 tot 10 termijnen afgeschreven (10 termijnen van maart t/m december). Geeft u later de machtiging af, dan wordt het bedrag verdeeld over de maanden die in het lopende belastingjaar nog over zijn. Bijvoorbeeld: u geeft een machtiging af in april, dan wordt het bedrag in 8 termijnen afgeschreven (mei tot en met december). De afschrijving start 1 maand nadat u de machtiging heeft afgegeven. De afschrijvingen vinden plaats aan het einde van iedere volgende maand. Er moet wel voldoende saldo op uw rekening staan. U kunt de machtiging altijd stopzetten. U zorgt dan zelf voor een tijdige betaling. Kan 2 keer een termijn niet worden afgeschreven, dan vervalt de automatische incasso. U moet dan het openstaande bedrag in 1 keer betalen. Is de vervaltermijn van de belastingaanslag voorbij? Dan betaalt u direct. Heeft u een machtiging afgegeven, dan wordt uw aanslag het jaar daarna automatisch afgeschreven. U kunt dit natuurlijk altijd stopzetten.

  • Onroerende-zaakbelastingen (OZB)

    U betaalt onroerende-zaakbelastingen (OZB) als u een woning of bedrijfspand (niet-woning) in eigendom heeft of als u een bedrijfspand gebruikt. De waarde van een onroerende zaak bepaalt de hoogte van de aanslag Voor onroerende-zaakbelasting geldt een eigenarenbelasting en een gebruikersbelasting op basis van de WOZ-waarde Bent u het niet eens met de aanslag, dan kun u bezwaar maken. Tarieven De OZB kent 3 tarieven. Het tarief is een percentage van de WOZ-waarde. Voor 2025 geldt: Eigenaar woning: 0,0856% van de WOZ-waarde Eigenaar bedrijfspand: 0,2895% van de WOZ-waarde Gebruiker bedrijfspand: 0,2215% van de WOZ-waarde Bent u uw woning of bedrijfspand nog aan het bouwen, dan wordt de WOZ-waarde bepaald naar de toestand van het pand op 1 januari van het jaar. De waarde bedraagt minimaal de waarde van de grond. U betaalt hierover dus ook OZB Voor sommige onroerende zaken of onderdelen betaalt u geen OZB, omdat de waarde hiervan is vrijgesteld. Het gaat om bijzondere objecten zoals landbouwgronden, glastuinbouwkassen, natuurterreinen of openbare wegen OZB bekijken » U logt in met Digid. Ook als u eigenaar bent van een eenmanszaak. Heeft uw bedrijf e-Herkenning? Dan logt u hiermee in. Een vraag over uw OZB? Bel op werkdagen met telefoonnummer 14 0172. U kunt ook het contactformulier invullen met uw gegevens. Wij bellen u dan terug. Of stuur een e-mail naar belastingen@alphenaandenrijn.nl.

  • Particulier graf kopen

    Op de begraafplaatsen van de gemeente kunt u een particulier graf (ook wel eigen graf of een familiegraf genoemd)kopen. De eigenaar (rechthebbende) bepaalt wie in het graf begraven wordt. Wilt u een particulier graf kopen? U kunt kiezen uit: een zandgraf: de kist wordt dan direct in de grond begraven. een keldergraf: de kist wordt in een (gemetselde of betonnen) kelder in de grond begraven. U kunt ook kiezen voor een urnengraf of urnennis. De urn wordt in een zandgraf of in een nis geplaatst. Eigenaar van het graf Het recht op een grafruimte wordt aan 1 iemand uitgegeven. Dit is de rechthebbende. Deze persoon bepaalt wie in de grafruimte wordt bijgezet. De rechthebbende moet: voor grafbedekking zorgen het onderhoudsrecht betalen ervoor zorgen dat de begraafplaats de laatste adresgegevens heeft Rechthebbende voor bepaalde tijd Zandgraven worden voor 10, 20, 30 of 40 jaar uitgegeven. Keldergraven worden voor minimaal 20 jaar uitgegeven. Het recht op een graf voor bepaalde tijd eindigt als de looptijd afloopt. De rechthebbende kan: de termijn verlengen de termijn beëindigen het grafrecht naar een andere persoon overboeken

  • Hondenbelasting

    U betaalt hondenbelasting als u 1 of meer honden heeft. Daarvoor meldt u de hond bij de gemeente aan. Heeft u geen hond meer, meld uw hond dan zo snel mogelijk af. Hondenbelasting betaalt u via uw aanslag gemeentebelastingen. Wat betaalt u per jaar 1e hond per jaar: € 66 2e hond per jaar: € 99,72 3e hond (en meer) per jaar: € 165,36 Per kennel: € 231,72 Bent u verhuisd naar Alphen aan den Rijn? Dan ontvangt u ongeveer 2 maanden na inschrijving op uw adres een aanslagbiljet gemeentelijke belastingen. Vanaf dat moment kunt u uw hond aanmelden. U betaalt geen hondenbelasting voor: honden in een erkend asiel blindengeleidehonden politiehonden met geldig diploma of verklaring geschiktheid KNPV honden jonger dan 3 maanden en bij de moederhond zijn honden die opgeleid zijn en dienen als hulphonden Bent u het niet eens met de aanslag, dan kunt u hiertegen bezwaar maken. 

  • Afvalstoffenheffing

    Huishoudens in de gemeente Alphen aan den Rijn betalen afvalstoffenheffing. Ook als u weinig of nooit huishoudelijk afval aanbiedt. U betaalt afvalstoffenheffing voor het ophalen en verwerken van uw huishoudelijke afval. Afvalstoffenheffing betaalt u via uw aanslag gemeentelijke belastingen. Bent u het niet eens met de aanslag? Dan kunt u bezwaar maken Wat betaalt u Eénpersoonshuishouden € 233,16 per jaar Meerpersoonshuishouden € 330,24 per jaar Heeft u een laag inkomen en geen vermogen? Vraag dan kwijtschelding aan. U gaat verhuizen Verhuist u naar een andere woning binnen de gemeente? Er verandert niets aan uw huidige aanslag. Behalve als u bij iemand gaat wonen die al afvalstoffenheffing betaalt. U hoeft zelf verder niets te doen.  Verhuist u naar een woning in een andere gemeente? U betaalt de afvalstoffenheffing tot het einde van de maand waarin u verhuist. U krijgt van ons een bericht van ontheffing. Heeft u teveel belasting aan ons betaald? Dan betalen wij deze aan u terug. U hoeft zelf verder niets te doen.  Verhuist u vanuit een andere gemeente naar Alphen aan den Rijn? U betaalt de afvalstoffenheffing vanaf de eerstvolgende maand dat u op uw nieuwe adres woont. Heeft u een vraag over afvalstoffenheffing? Stuur dan een e-mail naar belastingen@alphenaandenrijn.nl of bel met ons op werkdagen via 14 0172.

  • Taxatieverslag WOZ bekijken

    De gemeente bepaalt elk jaar de waarde van alle onroerende zaken. Dit wordt opgenomen in het taxatieverslag. Wij gaan uit van het bedrag dat de woning zou moeten opbrengen op 1 januari van het jaar ervoor. Dit heet de peildatum.  U kunt het taxatieverslag en aanslagbiljet online bekijken.  U logt in met de DigiD van de persoon die de aanslag ontvangt. Taxatieverslag bekijken » Woningen en bedrijven worden op verschillende manieren getaxeerd: Lees hoe de WOZ-waarde van een woning wordt bepaald.  Lees hoe de WOZ-waarde van een niet-woning wordt bepaald. Heeft u een huurwoning? De WOZ-waarde is onderdeel van de huurprijsberekening. Lees hierover meer op de pagina WOZ en huurwoning. Een vraag over uw taxatieverslag? Bel op werkdagen met telefoonnummer 14 0172. U kunt ook het contactformulier invullen met uw gegevens. Wij bellen u dan terug. Of stuur een e-mail naar belastingen@alphenaandenrijn.nl. Bekijk het filmpje over het indienen van een WOZ-bezwaar.