Zoekresultaten 1 - 7 van 7 resultaten

  • Ongedierte melden

    Overlast van ratten in de openbare ruimte (gemeentegrond) kunt u bij ons melden. We onderzoeken eerst de situatie. Als het nodig is nemen we maatregelen. Dat doen we samen met bewoners en bijvoorbeeld de woningcorporatie. Ongedierte op eigen terrein U moet ongedierte op eigen terrein zelf bestrijden. Kijk voor tips op: Milieucentraal.nl of Kad.nl (Kennis- en Adviescentrum Dierplagen) U kunt ook een bestrijdingsbedrijf inschakelen.  Wespen in de openbare ruimte (op gemeentegrond) bestrijden we als deze een gevaar vormen voor de omgeving.

  • Monument verbouwen

    Een monument is een beschermd gebouw. U mag een monument niet zomaar verbouwen, restaureren of slopen.  Rijksmonument verbouwen U heeft altijd een omgevingsvergunning nodig om een rijksmonument te veranderen, te herstellen of te slopen. Ook voor het gebruik van een monument gelden regels. Functies waarbij er schade ontstaat aan het monument zijn niet toegestaan. Een omgevingsvergunning vraagt u aan via omgevingsloket.nl. Gemeentelijk monument verbouwen Een gemeentelijk monument is een onroerend goed (inclusief de grond) dat van: Algemeen (lokaal) belang door schoonheid   Betekenis voor de wetenschap heeft Cultuurhistorische waarde heeft U heeft altijd een omgevingsvergunning nodig om een gemeentelijke monument te veranderen, te herstellen of te slopen. Maar ook het gebruiken of laten gebruiken waardoor het ontsiert of in gevaar gebracht wordt, mag niet zonder vergunning. In al deze gevallen heeft u een omgevingsvergunning nodig. Een omgevingsvergunning vraagt u aan via omgevingsloket.nl. Onderhoud gemeentelijke monument Voor standaard onderhoud aan uw monument heeft u geen omgevingsvergunning nodig. Denk aan schilderwerk. U moet u in sommige gevallen wel rekening houden met de originele kleuren. Kosten De kosten voor een omgevingsvergunning zijn afhankelijk van uw plannen. Deze kunnen uit meerdere activiteiten bestaan. De kosten van de verschillende activiteiten worden bij elkaar opgeteld en vormen samen het totaalbedrag. Meer informatie Of uw gebouw of object een monumentenstatus heeft, controleert u in het Rijksmonumentenregister Subsidie voor rijksmonumenten (geen woonhuis)  Lening voor onderhoud rijksmonument (Restauratiefonds-hypotheek)

  • Urgentieverklaring voor woning

    Wachttijden voor een sociale huurwoning zijn lang. In bijzondere situaties kan het nodig zijn dat u voorrang krijgt bij het vinden van een sociale huurwoning. U moet daarvoor een urgentieverklaring aanvragen. Let op: u krijgt niet zomaar een urgentieverklaring. U moet strikte voorwaarden voldoen. Een urgentie aanvragen kost eenmalig € 60 ook als u uiteindelijk géén urgentie krijgt. Hoe werkt het Stap 1: bekijk goed of u aan de voorwaarden voldoet. Belangrijkste voorwaarden en regels zijn: U bent 18 jaar of ouder, woont legaal in Nederland U bent ingezetene van de gemeente Eemnes U zit in een noodsituatie die snel moet worden opgelost U heeft alles geprobeerd om zelf een oplossing te vinden maar dat lukt niet U bent niet verantwoordelijk voor het ontstaan van het woonprobleem Het jaarlijkse inkomen van uw huishouden is minder dan € 44.035 is (1 persoonshuishouden) of minder dan € 48.625 is (2 of meerpersoonshuishouden) U staat ingeschreven bij WoningNet Eemvallei en reageert actief op het woningaanbod in de hele regio Eemvallei U voldoet aan minimaal 1 van de urgentiecriteria Stap 2: u neemt contact op met de urgentiefunctionaris: Heeft u de voorwaarden en regels goed doorgelezen en denkt u dat in aanmerking komt voor een urgentie? Neem dan contact op met de urgentiefunctionaris. De urgentiefunctionaris helpt bij het verzamelen van de documenten en adviseert u over uw kans op urgentie. U maakt na gesprek met de urgentiefunctionaris de keuze om echt een urgentieaanvraag in te dienen. Vul het formulier in voor contact met de urgentiefunctionaris. Stap 3: de urgentiecommissie besluit of u urgentie krijgt: U heeft een advies gekregen van de urgentiefunctionaris en u kiest ervoor om een urgentie aan te vragen U heeft de bijdrage van € 60 betaalt  De urgentiefunctionaris maakt uw urgentiedossier: bestaande uit de door u aangeleverde documenten en een verslag van de urgentiefunctionaris U krijgt de mogelijkheid om schriftelijk te reageren op het verslag, mochten er fouten in staan of informatie ontbreekt De urgentiefunctionaris stuurt uw dossier naar de urgentiecommissie U ontvangt binnen 6 weken een besluit van de urgentiecommissie waarin staat of u urgentie krijgt of niet Goed om te weten U krijgt alleen urgentie als er een noodsituatie is, of deze dreigt binnenkort te ontstaan U kunt het woonprobleem niet zelf oplossen U bent niet verantwoordelijk voor het ontstaan van het woonprobleem Het jaarlijkse inkomen van uw huishouden is minder dan € 44.035 is (uw huishouden bestaat uit 1 persoon) of is minder dan € 48.625 is (uw huishouden bestaat uit meer dan 1 persoon) U staat ingeschreven bij WoningNet Eemvallei en reageert actief op het woningaanbod in Eemnes en de rest van de regio Eemvallei U kunt urgentie krijgen, als er sprake is van een: Medische indicatie: Een snelle oplossing van uw woonprobleem is om medische redenen noodzakelijk. Uw medische situatie kan daarvoor worden onderzocht of U heeft een Wmo indicatie om te verhuizen en een verhuizing is de snelste en goedkoopste manier om uw woonprobleem op te lossen Sociale indicatie: Relatiebreuk met 1 of meer inwonende, minderjarige kinderen of Ernstige financiële problemen buiten uw schuld om waardoor u de woonlasten niet meer kunt opbrengen en u zorg draagt voor minimaal één minderjarig kind. Uw financiële zorgen zijn niet ontstaan door relatiebeëindiging of Onaanvaardbare situaties waarbij het gaat om dreigende dakloosheid door plotselinge overmacht buiten eigen schuld zoals calamiteiten waardoor uw woning onbewoonbaar is geraakt Plaatselijke brandweerlieden: U bent minimaal 2 jaar actief bij de brandweerpost Eemnes en beschikt over een afgeronde opleiding manschap. Bij uw aanvraag moet een motivatie van de commandant aangeleverd worden waaruit blijkt dat uw urgentie noodzakelijk is voor de bezetting van de brandweerpost

  • Starterslening aanvragen

    U bent van plan om voor het eerst een eigen woning te kopen in onze gemeente. Krijgt u de betaling niet helemaal rond, vraag dan een starterslening aan. Dit is een extra lening bovenop een gewone hypotheek om de koop van uw 1e huis mogelijk te maken. U leent het verschil tussen de koopprijs van de woning en het bedrag dat u maximaal kunt lenen bij de bank. U vraagt de starterslening aan bij de SVn. De SVn is een onafhankelijke stichting die voor de gemeente de aanvraag, uitbetaling en administratie van de starterslening regelt. Voorbeeld lening U wilt een woning van € 355.000 kopen. U kunt maximaal € 310.000 lenen bij de bank. U vraagt de starterslening aan om het verschil van € 45.000 bij te lenen. Voorwaarden U heeft nog niet eerder een koopwoning gehad U woont minimaal 3 jaar in Eemnes of U heeft minimaal 5 jaar achter elkaar in Eemnes gewoond Het bedrag van de woning die u wilt kopen, is niet hoger dan de huidige NHG-grens (Nationale Hypotheekgarantie) van € 450.000  Aanvragen U kunt maximaal € 50.000 lenen U sluit de starterslening af bij SVn (Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse Gemeenten) Om een starterslening bij Svn af te sluiten, heeft u een toewijzingsbrief van de gemeente nodig De toewijzingsbrief van de gemeente kunt u krijgen door een vooraanvraag te doen Vul het formulier Vooraanvraag Starterslening in. U heeft DigiD nodig. Nadat u het formulier Vooraanvraag Starterslening heeft ingevuld toetst de gemeente of u voldoet aan de voorwaarden U ontvangt een brief van de gemeente als uw aanvraag is goedgekeurd Met de brief van de gemeente kunt u bij SVN de starterslening aanvragen Meer informatie over de voorwaarden Meesturen Kopie van geldig legitimatiebewijs Uittreksel BRP van uw adresgegevens. Vraagt u met z’n tweeën een starterslening aan dan moet u allebei een uittreksel BRP en kopie geldig legitimatiebewijs meesturen Woont u zelfstandig: verhuurdersverklaring en een verklaring dat u de huur opzegt Meer informatie Zie svn.nl voor meer informatie over de starterslening en de kosten Uittreksel BRP aanvragen Contact Heeft u vragen over de starterslening, neem dan contact op met de gemeente via telefoonnummer 14 035.

  • Sociale huurwoning zoeken

    Zoekt u een sociale huurwoning in Eemnes, dan heeft u een inschrijving nodig bij Woningnet Eemvallei. Daarna kunt u reageren op beschikbare woningen die worden aangeboden op hun website. In Nederland is er een tekort aan betaalbare huurwoningen. Daardoor wachten inwoners soms jaren op een sociale huurwoning. Het is daarom verstandig om u in te schrijven op Woningnet Eemvallei. Ook als u niet direct op zoek bent naar een woning, is het verstandig om u in te schrijven. Uw situatie kan ineens veranderen. De gemeente Eemnes is onderdeel van de woningnetregio Eemvallei. Met een inschrijving op Woningnet Eemvallei kunt u reageren op woningen in de gemeente: Amersfoort Baarn Bunschoten Eemnes Leusden Nijkerk  Soest Woudenberg Inschrijven bij Woningnet Eemvallei Urgentie aanvragen In noodsituaties kunt u voorrang krijgen op andere mensen die een woning zoeken. Hiervoor moet u eerst urgentie aanvragen. Aan een urgentieaanvraag zijn kosten verbonden die niet worden terugbetaald. Laat u vooraf goed informeren. Zie Urgentieverklaring aanvragen.

  • Asbest verwijderen

    Als particulier mag u maximaal 35 vierkante meter (m2) hecht gebonden (geen losse vezels) asbest verwijderen. U moet hier voor een sloopmelding indienen. U regelt dit online via het Omgevingsloket. U heeft DigiD nodig. Sloopmelding indienen Gebruik beschermingsmaterialen Voor het verwijderen van asbesthoudend materiaal heeft u minimaal nodig: Mondkapje type FFP3 of P3 Overschoentjes Veiligheidsbril Wegwerpoverall (ook wel Tyvek genoemd) Werkhandschoenen Beschermingsmaterialen zijn te koop bij bouwmarkten. Hoe werkt het Bij de gemeentewerf (Zuidersingel 2 in Eemnes) zijn een instemmingsformulier (dat wordt voorzien van een nummer en handtekening) en speciale asbest plastic zakken verkrijgbaar Het asbest moet u vervolgens dubbel inpakken Het ondertekende instemmingsformulier en de verwijderde asbest levert u in bij het recyclingstation in Baarn. Het ingepakte asbest moet u zelf in de daarvoor bestemde container leggen. Medewerkers van het recyclingstation mogen u daar niet bij helpen. Zie adres en openingstijden Meer informatie Overzicht van bedrijven die asbest mogen verwijderen via ascert.nl Meer informatie over asbest via Informatiepunt Leefomgeving Asbest in en om het huis via Mileucentraal.nl Op Asbestdakenopnul.nl vindt u meer informatie over de verwijdering van asbestdaken 

  • Omgevingsvergunning

    Wilt u gaan bouwen, verbouwen, slopen, een boom kappen of een inrit aanleggen? Doe via het omgevingsloket.nl op omgevingswet.overheid.nl een vergunningscheck en kijk of u een vergunning nodig heeft. Soms mag u zonder vergunning bouwen of verbouwen. Bijvoorbeeld voor gewoon onderhoud of het plaatsen van een dakkapel aan de achterkant van uw woning.  Omgevingsloket Hoe werkt het In het omgevingsloket.nl op omgevingswet.overheid.nl geeft u de werkzaamheden aan  die voor u gelden Door het beantwoorden van de vragen krijgt u een overzicht In het overzicht ziet u of u een vergunning moet aanvragen voor uw bouw- of verbouwplannen of dat u een melding moet doen  Vooroverleg Twijfelt u of uw bouw- of verbouwplannen haalbaar zijn, vraag dan een vooroverleg aan. Bel de gemeente via telefoonnummer 14 035. Kosten De kosten voor een omgevingsvergunning zijn afhankelijk van uw plannen. U betaalt altijd voor de aanvraag van de vergunning. De tarieven vindt u in de legesverordening. Nieuwe Omgevingswet Op 1 januari 2024 is in heel Nederland de Omgevingswet ingevoerd. De regels voor het aanvragen van een vergunning worden helder en inwoners kunnen makkelijk zien hoe hun aanvraag verloopt. Vragen Heeft u vragen over de vergunningscheck of over de regels die gelden, dan kunt u terecht bij het helpcentrum van het omgevingsloket.nl.