Zoekresultaten 1 - 6 van 6 resultaten
- Huisvestingsvergunning
Een huisvestingsvergunning is een vergunning om in een goedkope huurwoning te mogen wonen. Zo ziet de gemeente erop toe dat goedkope woningen ook daadwerkelijk worden verhuurd aan mensen met een lager inkomen. Gemeenten bepalen zelf of een huisvestingsvergunning verplicht is, en voor welke woningen. Voor inwoners van de gemeente Kaag en Braassem is het niet nodig om een huisvestingsvergunning aan te vragen. Huisvesting arbeidsmigranten Voor huisvesting van arbeidsmigranten gelden enkele regels. Allereerst moet de huisvesting van arbeidsmigranten op de locatie passen binnen het geldende bestemmingsplan. In uitzonderingsgevallen kan worden afgeweken van het bestemmingsplan. Een dergelijk verzoek dient u in via het Omgevingsloket. Alle aanvragen en initiatieven worden per geval beoordeeld. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met onze medewerkers Vergunningverlening, Toezicht en handhaving.
- Bron: Kaag en Braassem (Gemeente)
- 2024-04-10
- Huisvesting
- Huurtoeslag, aanvragen
Huurtoeslag is een bijdrage in de huurkosten. Woont u in een huurwoning? Dan kunt u huurtoeslag aanvragen bij de Belastingdienst. Voorwaarden Of u huurtoeslag krijgt, hangt af van: uw leeftijd uw woonsituatie (samen of alleen) soort huurhuis hoogte van de huur en eventuele servicekosten uw inkomen uw vermogen. Op de site van de Belastingdienst kunt u een proefberekening maken om te zien hoeveel huurtoeslag u kunt krijgen. Aanvraag U kunt de huurtoeslag aanvragen via Mijn Toeslagen. Hiervoor hebt u een DigiD nodig. U kunt het aanvraagformulier ook aanvragen bij de Belastingtelefoon. Bewijsstukken Bij het aanvragen van de huurtoeslag moet u de volgende informatie geven: uw jaarinkomen en dat van uw medebewoners eventueel schulden van u en uw medebewoners Kijk voor meer informatie op www.belastingsdienst.nl.
- Bron: Kaag en Braassem (Gemeente)
- 2025-02-28
- Huisvesting
- Blijverslening
Als huiseigenaar of huurder kunt u een blijverslening aanvragen zodat u uw woning levensloopbestendig kunt maken en u (in de toekomst) langer zelfstandig thuis kan blijven wonen. Of wanneer u of een gezinslid een specifieke zorgvraag heeft waarvoor aanpassing van uw woning nodig is om er langer te kunnen blijven wonen. Tegen gunstige voorwaarden kunt u aanpassingen aan uw woning financieren. U kunt denken aan de volgende aanpassingen: Slaapkamer en/of badkamer op de begane grond Bad vervangen door douchecabine Verhoogde toiletpot plaatsen Deuren verbreden Drempels verwijderen of verlagen Aanrecht op aangepaste werkhoogte De blijverslening kent twee varianten: Persoonlijke (consumptieve) Voor huiseigenaren en huurders. Voorwaarden persoonlijke (consumptieve) lening Het aan te vragen leenbedrag is minimaal € 2.500,- en maximaal € 10.000,- De aanvrager is jonger dan 76 jaar Looptijd van de lening is maximaal 10 jaar De aanvrager heeft schriftelijk toestemming van de verhuurder om de woning aan te passen Boetevrij aflossen is altijd mogelijk (met een minimum van € 250,-). Kijk voor meer informatie op de website van het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting (SVn). Voorwaarden hypothecaire lening U bent eigenaar van een (onder)pand waarop de hypotheekrecht kan worden gevestigd Het aan te vragen leenbedrag is minimaal € 2.500,- en maximaal € 30.000,- De totale financiering van de woning, de bestaande hypotheek + de Blijverslening mag maximaal 80% van de WOZ-waarde van de woning bedragen De looptijd van de lening is afhankelijk van de hoogte van de lening en de hieraan gekoppelde looptijd (t/m € 10.000,- is de looptijd 10 jaar). Boven de € 10.000,- bedraagt de looptijd 20 jaar De afsluitkosten zijn € 850,-, ongeacht de hoogte van de lening en worden ingehouden van het totale leenbedrag Bij verkoop van de woning kan de koper de lening niet overnemen De rente is mogelijk fiscaal aftrekbaar Boetevrij aflossen is altijd mogelijk (met een minimum van € 250,-) Bekijk de huidige rentetarieven de website van het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting (SVn). Bijzonderheden De gemeente geeft geen bouwkundig of financieel advies ZZP’ers kunnen een lening aanvragen als zij tenminste 3 jaar als zelfstandige actief zijn De lening geldt niet voor een Verening van Eigenaar (vvE) De gemeente ondersteunt inwoners met een blijverslening, als aanvulling op de voorzieningen van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) Aanvraag U vraagt de starterslening aan bij de gemeente via het contactformulier of bel 071 3327272. Wanneer de gemeente akkoord is met uw aanvraag ontvangt u een toewijzingsbrief. Hiermee vraagt u een blijversleningaan bij het Stimuleringsfonds Huisvesting (SVn). Het SVn voert een inkomens- en krediettoets uit. Van het SVn ontvangt u een offerte van de lening. Deze kunt u accepteren of afwijzen. Zodra de offerte is geaccepteerd wordt de lening aan u verstrekt in de vorm van een bouwkrediet.
- Bron: Kaag en Braassem (Gemeente)
- 2022-01-31
- Huisvesting
- Starterslening
De starterslening is een extra lening, naast de hypotheek. Dit om de koop van een eerste huis mogelijk te maken. Deze lening overbrugt het verschil van wat de woning kost en het bedrag dat u als starter kunt lenen. De gemeente verstrekt de starterslening. Daarvoor heeft de gemeente een fonds bij het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten (SVn). De hoogte van de starterslening is afhankelijk van uw financiële situatie en de koopsom van de woning. De lening bedraagt maximaal € 35.000,- Voorwaarden Voorwaarden om in aanmerking te komen voor een starterslening: U bent tussen 18 en 45 jaar. U staat 3 jaar aaneengesloten ingeschreven in de gemeente Kaag en Braassem of u kunt aantonen dat u binnen 2 jaar na beëindiging studie terugkeert met een maatschappelijke of economische binding. Het huis dat u wilt kopen staat in Kaag en Braassem. De woning die u wilt kopen wordt gekocht met Nationale Hypotheek Garantie (NHG). U kunt onvoldoende lenen om de totale koopsom van de woning te financieren. Dit is uw eerste koopwoning. U gaat de woning zelf bewonen. U heeft een getekende koopovereenkomst. Op www.svn.nl vindt u de voorwaarden om gebruik te kunnen maken van de starterslening. Kijk voor meer informatie in de verordening Starterslening Kaag en Braassem op overheid.nl Aanvraag U vraagt de starterslening aan via het contactformulier. Vul uw gegevens in en voeg hierbij ook het voorlopig koopcontact en een identiteitsbewijs toe(deze kunt u als bijlage uploaden). De gemeente toetst de aanvraag. Als u aan alle voorwaarden voldoet krijgt u een toewijzingsbrief voor de Starterslening. Vervolgens kunt u de aanvraag digitaal indienen bij SVn; de toewijzingsbrief moet dan toegevoegd worden. De toewijzing is pas definitief als de financiële toets door het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting positief is.
- Bron: Kaag en Braassem (Gemeente)
- 2025-02-19
- Huisvesting
- Asbest verwijderen, melden
Voor het verwijderen van asbest/asbestgelijkend materiaal gelden een aantal regels. Asbest is namelijk een schadelijk materiaal. Als het breekt of afbrokkelt kunt u gezondheids- risico’s lopen omdat er kankerverwekkende stoffen vrij kunnen komen. Daarom moet u in alle omstandigheden een melding doen voor het slopen van asbest/asbestgelijkend materiaal. Melding doen Het melden gaat via het indienen van een sloopmelding bij de Omgevingsdienst West-Holland . Als u schriftelijk toestemming heeft ontvangen op uw sloopmelding, mag u beginnen met het verwijderen van de asbest. Asbest verpakkingsmateriaal (zakken) Op vertoon van uw schriftelijke toestemming sloopmelding om asbest uit uw huis te verwijderen, kunt u bij het afvalbrengstation gratis verpakkingsmateriaal (speciale asbest zakken en tape) halen. Pak het af te voeren asbest thuis dubbel in de asbest zakken (dit mag niet op het afvalbrengstation of openbare weg). Afvoeren Op vertoon van uw schriftelijke toestemming sloopmelding kan het dubbel ingepakte asbest afgevoerd worden op het Afvalbrengstation. U ontvangt dan ook een ingevuld formulier ”registratie inname asbesthoudend materiaal”. Dit formulier is uw bewijs dat het asbest op de juiste manier is afgevoerd. Asbest verwijderen uit eigen woning en veiligheidsmaatregelen Het zelf verwijderen van asbest uit de woning/schuur is mogelijk indien: Het minder dan 35 m2 per kadastraal perceel betreft. Het om geschroefde dakplaten en/of niet verlijmde vloerbedekking/vloertegels gaat. Draag beschermende kleding/mondkapje/veiligheidsbril Sluit de werkruimte zo goed mogelijk af Houd asbesthoudend materiaal nat Verwijder resten met een natte doek (doe ook deze bij het af te voeren asbest); nooit met de stofzuiger Verwijder asbesthoudend materiaal in grote delen Geef asbesthoudend materiaal/afval nooit met het (grof) huisvuil mee Een gespecialiseerd bedrijf inhuren U moet asbest laten verwijderen als u: Meer dan 35 m2 per kadastraal perceel heeft Gelijmde of geniete platen, dakleien of niet hechtgeboden asbest heeft Tip Weet u niet zeker of u uw asbestmateriaal zelf mag verwijderen? Volg dan het Stappenplan: wat moet ik doen bij asbest op Rijksoverheid.nl. Op de website van Informatiepunt Leefomgeving staat meer informatie over asbest.
- Bron: Kaag en Braassem (Gemeente)
- 2024-04-29
- Huisvesting
- Omgevingsvergunning
Wie wil bouwen of verbouwen, een boom wil kappen of iets anders aan de omgeving wil veranderen heeft meestal een omgevingsvergunning nodig. Soms hoeft u geen vergunning aan te vragen, bijvoorbeeld bij dakkapellen en bijgebouwen aan de achterkant van een woning. Wilt u weten of u uw bouwplan vergunningvrij kunt uitvoeren of vergunningplichtig is? Doe dan de vergunningcheck op het Omgevingsloket. Mocht u een vergunning nodig hebben, ziet u hier ook welke bijlagen u mee moet sturen. Wilt u weten of uw plan haalbaar is? Dan adviseren wij u om een vooroverleg (informatieverzoek of conceptverzoek) in te dienen, vóórdat u de officiële aanvraag doet. Wij kunnen dan beoordelen of uw plan haalbaar is, welke procedure u verder moet doorlopen en welke documenten u dan moet aanleveren. U komt er dan achter of het nut heeft om een omgevingsvergunning aan te vragen om af te wijken van de regels van het omgevingsplan. Zo voorkomt u dat u onnodige kosten moet maken bij een officiële aanvraag. U kunt via deze webpagina op onze website een vooroverleg aanvragen. Betrek uw buurt en belanghebbenden Bent u van plan iets te gaan veranderen in de omgeving? Als initiatiefnemer doet u er goed aan de belanghebbenden zo passend mogelijk te betrekken bij uw plan. Participeren is geen doel op zich maar een manier om met elkaar een betere omgeving te maken, waarbij u met inbreng van de betrokkenen tot een plan kunt komen van hogere kwaliteit en meer acceptatie. Bekijk de werkwijzer op deze webpagina op de website, waarbij wij u willen helpen met het organiseren van de participatie voor uw plan. Kosten Aan de behandeling van een aanvraag omgevingsvergunning zijn kosten verbonden. Dit noemen wij leges. Deze kosten zijn afhankelijk van de activiteiten die worden aangevraagd. Voor sommige activiteiten zijn vaste bedragen opgenomen in de legesverordening (o.a. de activiteiten ‘kappen’ en ‘aanleggen in-/uitrit’), terwijl voor andere activiteiten de bedragen gerelateerd zijn aan de bouwkosten en de mate waarin afgeweken moet worden van de regels van het omgevingsplan. U vindt een compleet overzicht van de activiteiten en de daaraan verbonden legeskosten in de legesverordening en de bijbehorende legestabel. Bij de aanvraag van een omgevingsvergunning worden eventueel gemaakte legeskosten voor een conceptverzoek in mindering gebracht. Let op: ook als een omgevingsvergunning wordt ingetrokken, geweigerd of buiten behandeling wordt gelaten zijn er leges verschuldigd. Dit zijn niet de volledige legeskosten, maar er vindt een bepaalde restitutie plaats. De beoordeling van uw aanvraag voor een omgevingsvergunning De gemeente: Bekijkt of uw aanvraag goed is ingevuld. Beoordeelt uw aanvraag en kijkt of deze voldoet aan de indieningsvereisten en technische eisen. Publiceert de ingekomen aanvraag op overheid.nl. Laat bij reguliere procedure, voor eenvoudige aanvragen en waarbij alle benodigde informatie is aangeleverd, binnen 8 weken weten of u een vergunning krijgt. Bij de uitgebreide procedure, voor bijzondere gevallen, krijgt u de beslissing binnen 6 maanden. De uitgebreide procedure geldt bijvoorbeeld bij een omgevingsvergunning voor het milieu, bij grotere afwijkingen van het bestemmingsplan, bij een omgevingsvergunning voor het brandveilig gebruiken van een pand. Let op: Wilt u de omgevingsvergunning voor meerdere activiteiten tegelijk aanvragen? En moet één van deze aanvragen de uitgebreide procedure doorlopen? Dan doorloopt de hele aanvraag de uitgebreide procedure. In sommige gevallen kunt u de activiteiten apart aanvragen. De beslistermijn mag één keer met 6 weken verlengd worden. Publiceert het besluit op uw aanvraag op overheid.nl, u kunt hierop reageren door een bezwaar (reguliere procedure) of een zienswijze (uitgebreide procedure) in te dienen zoals in de bekendmaking staat aangegeven. Zie ook: Bekendmakingen per email ontvangen of app downloaden Wilt u op de hoogte blijven van verleende omgevingsvergunningen? Dan kunt u zich aanmelden voor de (gratis) e-mailservice voor bekendmakingen over uw buurt. Intrekken omgevingsvergunning Wordt er geconstateerd dat u nog niet gestart bent of al geruime tijd geen handelingen heeft verricht ten aanzien van de verleende vergunning, dan kan de gemeente overgaan tot het intrekken van de verleende vergunning. U ontvangt dan bericht over het voornemen tot intrekken van de vergunning. U wordt in de gelegenheid gesteld om te reageren op het voornemen tot intrekken. Indien u niet reageert op het voornemen of uw redenen niet voldoende worden geacht om de vergunning te verlenen, gaan wij over tot het definitief intrekken van de omgevingsvergunning. Van het definitieve besluit ontvangt u een bericht. Tegen het definitieve besluit staat beroep en bezwaar open. Indien er wordt besloten uw vergunning te verlengen, worden er leges geheven volgens de actuele legesverordening. Inzien vergunning Wilt u stukken van een omgevingsvergunning inzien, dan maakt u een afspraak inzien vergunningen. Melding sloop of verwijdering asbesthoudend materiaal Voor de sloop of verwijdering van asbesthoudend materiaal moet u altijd een melding indienen via Omgevingsloket. Doe de melding minimaal 4 weken voordat u wilt beginnen. In de volgende gevallen doet u de melding uiterlijk 5 werkdagen van tevoren: u verwijdert als particulier hechtgebonden asbesthoudende platen tot een maximum van 35 m2 per kadstraal perceel uw bedrijf voert reparatie- of mutatieonderhoudswerkzaamheden uit aan een deel van het gebouw met asbest. Dit geldt alleen als de termijn van 4 weken tot onnodige leegstand van het gebouw leidt of het gebruiksgenot belemmert.
- Bron: Kaag en Braassem (Gemeente)
- 2025-02-04
- Huisvesting
- 1