Zoekresultaten 1 - 9 van 9 resultaten

  • Bodemonderzoek

    Gaat u een woning of bedrijfspand (ver)bouwen of slopen? Dan kan het zijn dat vooraf een bodemonderzoek moet worden uitgevoerd. Alleen op deze manier weet u wat de kwaliteit van de bodem is. Ook kan het zijn dat de grond gezuiverd (gesaneerd) moet worden, voordat u de werkzaamheden kunt starten. Aanvraag/vergunningcheck via het Omgevingsloket Bodemonderzoek laten uitvoeren bij bouwen of slopen Een bodemonderzoek toont de kwaliteit van de bodem aan. Alleen een erkend adviesbureau mag dit onderzoek uitvoeren. Heeft u een bodemonderzoek laten uitvoeren? Dan kunt u de gemeente op de hoogte stellen van de resultaten. De gemeente of Omgevingsdienst Veluwe bekijkt of het onderzoek op de juiste manier is uitgevoerd. En doet daarna een uitspraak over de geschiktheid van een locatie voor het gewenste gebruik. Omgevingsdienst Veluwe Omgevingsdienst Veluwe ziet namens de gemeente toe op de uitvoering en naleving van de regels over bodem en grond. Wanneer u een bodemonderzoek heeft laten uitvoeren, wordt u gevraagd om het resultaat van het onderzoek als volgt bij Omgevingsdienst Veluwe aan te leveren: Per onderzoek één PDF-bestand of Per onderzoek één XML-bestand volgens de standaard SIKB0101. Het is verstandig om vooraf bij de Omgevingsdienst Veluwe na te gaan welk onderzoek u het beste kunt laten uitvoeren. Contactgegevens Omgevingsdienst Veluwe T 055 580 17 05 E info@odveluwe.nl Bodemonderzoek beoordelen Heeft u de gegevens van het bodemonderzoek doorgegeven aan de gemeente Putten of aan Omgevingsdienst Veluwe? Dan gaat de Omgevingsdienst het bodemonderzoek beoordelen. Goed om te weten: Als een bodemonderzoek onvolledig is uitgevoerd, geeft de gemeente aan welke onderdelen ontbreken. Blijkt uit het bodemonderzoek dat de bodem op uw locatie is verontreinigd? Dan geeft de Omgevingsdienst aan wat de gevolgen zijn van de verontreiniging. Misschien is een aanvullend bodemonderzoek nodig, voordat duidelijk is of de bodem geschikt is voor het gewenste gebruik. Daarnaast kan een sanering van de bodem nodig zijn om het gewenste gebruik mogelijk te maken. Ook kunnen beperkingen voor bijvoorbeeld grondafvoer gelden als gevolg van de verontreiniging. Bodemonderzoek laten uitvoeren bij andere situaties Bodemonderzoek kan daarnaast ook nodig zijn in de volgende situaties: U gebruikt bouwstoffen, grond of baggerspecie (niet voor particulieren). Het omgevingsplan verandert. Is de bodem niet geschikt voor bijvoorbeeld het bouwen van een woning? Dan zal extra bodemonderzoek en soms bodemsanering noodzakelijk zijn.  Een bodemonderzoek is 5 jaar geldig. De kwaliteit van de bodem kan veranderen. Door activiteiten die op de bodem plaatsvinden of omdat de landelijke onderzoeksnormen strenger worden. Kloppen de resultaten van het bodemonderzoek na 5 jaar nog? Met een veldinspectie of een aanvullend onderzoek kunt u dit aangeven. Voor een bodemonderzoek op eigen terrein is geen toestemming nodig.

  • Ja/Nee sticker

    U kunt bij de gemeente een antireclamesticker ophalen als u geen ongeadresseerde post, zoals reclamefolders, wilt ontvangen.  Nee-Nee-sticker: u krijgt geen reclamefolders en geen huis-aan-huisbladen.  Nee-Ja-sticker: u krijgt geen reclamefolders maar wel de huis-aan-huisbladen.  De antireclamesticker kunt u gratis ophalen bij de gemeente. In de gemeente Putten heeft u geen Ja-Ja-Sticker nodig als u huis-aan-huisbladen en reclamefolder wilt ontvangen. Deze ontvangt u gewoon zonder sticker.  Geadresseerde reclame en folders stoppen Geadresseerde reclame staat op uw naam en wordt meestal door de postbode bij u bezorgd. Ook reclame met uw adres erop en gericht ‘aan alle bewoners’ is geadresseerde reclame. U kunt zich hiervoor gratis afmelden bij Postfilter. Bij Postfilter kunt u ook aangeven dat u reclame van bepaalde soorten bedrijven wel wilt blijven ontvangen. Bijvoorbeeld van loterijen of energiebedrijven. Bedrijven waarvan u klant bent of bent geweest mogen u wel geadresseerde reclame blijven sturen. Wilt u deze reclame niet meer ontvangen, dan kunt u dit bij het bedrijf zelf melden. Daarmee maakt u gebruik van uw ‘recht van verzet’. Verspreiders Verspreiders van folders in Putten (voor zover bekend bij de gemeente): BDU Uitgeverij (veelal samen met de Puttenaer) Van de Kamp verspreidingen uit Voorthuizen Netwerk VSP (gesealde folders) Klacht ongeadresseerde reclame Heeft u een sticker op uw brievenbus en ontvangt u toch nog reclamedrukwerk? Geef dit dan door bij de adverteerder of de verspreider en stuur het drukwerk “retour afzender”. Het adres van de adverteerder staat op de folder. Vaak staat ook het telefoonnummer van de verspreider erop. De adverteerder of de verspreider is verplicht de klacht te onderzoeken en binnen vier weken antwoord te geven. Is het antwoord niet op tijd, of is de klacht niet naar tevredenheid afgehandeld? Dien dan binnen vier weken een klacht in bij de Reclame Code Commissie via www.reclamecode.nl. Of stuur een brief naar: Reclame Code Commissie, Postbus 75684, 1070 AR Amsterdam. Contactgegevens T (0341) 359 611

  • Bedrijfsafval

    Heeft uw bedrijf afval? De gemeente heeft vanuit wettelijk oogpunt geen verplichting om dit afval in te zamelen. Gemeente Putten biedt bedrijven en andere organisaties de mogelijkheid om het afval aan te leveren via de gemeentelijke afvalzakken. Deze afvalzakken kosten geld. Kosten reinigingsrecht/afvalstoffenheffing Wilt uw bedrijf of organisatie afval inzamelen via de gemeentelijke afvalzakken? Dan heffen wij jaarlijks een reinigingsrecht/afvalstoffenheffing. U leest meer over de kosten op onze pagina over de afvalstoffenheffing Aanmelden U kunt uw bedrijf of organisatie aanmelden door een e-mail te sturen naar: belastingen@putten.nl Afvalbrengstation De inzameling op het afvalbrengstation is alleen bedoeld voor huishoudelijk afval. U mag uw bedrijfsafval hier niet brengen.

  • Rioolaansluiting

    De gemeente verzorgt de aansluiting op het riool van uw woning, bedrijf of gebouw. Wilt u een aansluiting op het riool? Dan moet uw rioolaansluiting voldoen aan het bouwbesluit en het uitvoeringsbeleid van de gemeente. Aanvraagformulier rioolaansluiting downloaden (PDF)

  • Verwijdering olietank in particuliere grond

    Heeft u een ondergrondse olietank in uw tuin die u niet meer gebruikt? U moet dit melden bij de gemeente. De gemeente vertelt u of u deze tank moet laten schoonmaken of verwijderen. Dit mag u niet zelf doen. Ook al ligt de tank niet diep in de grond. U moet hiervoor een KIWA-erkend bedrijf inhuren. Het bedrijf verwijdert de tank en doet onderzoek naar mogelijke bodemverontreiniging door olielekkage. Is uw grond vervuild? Dan moet u de bodem laten saneren.

  • Rioolonderhoud

    De gemeente is verantwoordelijk voor de aanleg, het onderhoud en het beheer van het hoofdrioolstelsel (met betreffende gemalen, pompen en bergbezinkbassins). Als eigenaar van een woning of bouwwerk bent u verantwoordelijk voor de aanleg en het onderhoud van de aansluiting op de riolering. Klachten over stank, rioolverstopping, verzakking van de weg als gevolg van rioollekkage kunt u bij de gemeente melden, telefoonnummer (0341) 359 611. Bent u eigenaar van de woning Zoek het ontstoppingsstuk op. Deze kunt u vinden op de grens van uw tuin en het trottoir. Een tekening kunt u tijdens kantooruren gratis afhalen bij de afdeling Ruimte. Verwijder het dekseltje; als de rioolbuis hieronder droog is, zit de verstopping waarschijnlijk op uw eigen terrein. Staat de rioolbuis vol, dan zit de verstopping op gemeentegrond. U kunt dan bellen met telefoonnummer (0341) 359 611. De gemeente zorgt dat de verstopping kosteloos wordt verholpen. Let op: Als u de loodgieter erbij haalt, zijn de kosten voor uw eigen rekening. Voordat u een loodgietersbedrijf inschakelt kunt u dus het beste eerst de gemeente bellen. Bent u huurder van de woning De verantwoording ligt bij uw huisbaas en hij zal de verstopping verhelpen. Zonodig schakelt hij de gemeente in. Drukriolering Aansluitingen in de buitengebieden noemen we drukriolering. Dit zijn de bekende kastjes met een rode lamp. Storingen die daar voorkomen kunt u melden op het storingsnummer (0341)  375 729. Dit storingsnummer is op elk moment van de dag (ook in het weekend) bereikbaar. Let op: Als u een loodgietersbedrijf inschakelt, zijn de kosten voor uw eigen rekening. Voorkomen van een verstopping Eigenlijk is het heel simpel: urine, ontlasting, gewoon toiletpapier en (af)waswater mogen het riool in. Vochtig toiletpapier is steviger dan gewoon toiletpapier en kan tot verstoppingen leiden. Gooi dat dus bij voorkeur niet in het toilet, maar bij het restafval. Niet in het riool horen dus: (frituur)olie, vet, vochtige doekjes, luiers, condooms, maandverband, kattenbakkorrels, verfresten, etensresten, medicijnen of andere chemicaliën, textiel. Ze kunnen verstoppingen veroorzaken of de zuivering verstoren. En dat leidt weer tot kosten en milieuschade. Meer informatie vind u op de website http://www.riool.info.

  • Afvalstoffenheffing

    De gemeente haalt uw huishoudelijk afval op en verwerkt dit. Wij willen zoveel mogelijk grondstoffen opnieuw gebruiken en het restafval verminderen. De kosten voor afvalinzameling berekenen wij met de afvalstoffenheffing aan u door. Wie betaalt afvalstoffenheffing? Iedere hoofdbewoner van een perceel waar de gemeente huishoudelijk afval moet ophalen. Dit staat in de Wet milieubeheer. Of de bewoner huisvuil meegeeft is daarbij niet belangrijk. Een perceel is niet alleen een woning, maar ook een recreatiewoning zoals een stacaravan, woonwagen of zomerhuis. Wat moet ik betalen? In 2025 betaalt u € 155,00 afvalstoffenheffing per jaar. Het bedrag voor een recreatieobject is € 38,75. De verwerkingskosten van het afval zitten in de prijs van de gemeentelijke afvalzakken. 30-liter restafvalzak - € 1,10 50-liter restafvalzak - € 1,60 10-liter groente- en fruitafvalzak - € 0,15 30-liter groente- en fruitafvalzak - € 0,25 50-liter tuinafvalzak - € 0,75 50-liter PMD-zak - € 0,15 Verschil in kosten voor één- en meerpersoonshuishoudens? Het bedrag van de afvalstoffenheffing is voor een eenpersoonshuishouden en een meerpersoonshuishouden gelijk. Het verschil in kosten zit in het aantal afvalzakken dat u aanbiedt. Een meerpersoonshuishouden biedt in de meeste gevallen meer afvalzakken aan.  Verhuizing Verhuist u in de loop van een jaar binnen de gemeente? Dan heeft dat meestal geen gevolgen voor uw aanslag gemeentelijke belastingen. Verhuist u in de loop van een jaar buiten de gemeente? Dan berekenen wij het bedrag van de afvalstoffenheffing tot en met de maand van vertrek. Verhuist u nadat u de aanslag heeft gehad? Dan vermindert de gemeente de belasting automatisch over de maanden dat u niet meer in onze gemeente woont. U krijgt hier een brief over. Wetgeving Verordening op de heffing en invordering van reinigingsheffingen Bedrijfsafval U leest meer over bedrijfsafval op onze pagina over bedrijfsafval. Contactgegevens T (0341) 359 750 E belastingen@putten.nl

  • Afvalbrengstation

    De gemeente heeft een afvalbrengstation waar u als inwoner uw afval brengt. Dit gaat om o.a.: Grof huisvuil. Grotere hoeveelheden afval (zoals tuinafval). Gebruiksgoederen (zoals koelkasten, televisies en andere apparaten die je thuis gebruikt). Gereedschap inleveren voor stichting Gered Gereedschap Nijkerk Chemisch afval (bijvoorbeeld verf, batterijen en olieproducten). Bijzonder afval. Meer informatie staat op de website www.mijnafvalwijzer.nl. Kosten Als u afval brengt kost dit geld. De kosten voor ieder afvalsoort vindt u in het AfvalABC op www.mijnafvalwijzer.nl. Openingstijden afvalbrengstation maandag gesloten dinsdag gesloten woensdagmiddag 13.00-16.00 uur donderdagavond 18.00-20.00 uur (alleen tijdens de zomertijd: april tot en met oktober) vrijdagmiddag 13.00-16.00 uur zaterdagmorgen 08.30-12.30 uur Tijdens feestdagen kunnen de openingstijden afwijken. Voorwaarden Alleen inwoners uit de gemeente Putten toegestaan. Tractoren en vrachtauto’s hebben geen toegang tot het terrein van het afvalbrengstation. Brengen van bedrijfsafval mag niet. Iedere bezoeker mag maximaal 2 m3 grofvuil brengen. Volg de aanwijzingen van het personeel op. U mag geen spullen van het afvalbrengstation meenemen. Betreden op eigen risico. Kinderen onder de 12 jaar en huisdieren moeten voor de veiligheid in de auto blijven. Alleen stapvoets rijden. Pinnen? Ja graag! Wij willen u vragen om met de pin te betalen. Toch liever contant betalen? Dat kan ook.  Contactgegevens Hoge Eng-West 5 Postbus 400, 3880 AK Putten T (0341) 359 611 F (0341) 359 659 E info@putten.nl

  • Afvalinzameling

    In de digitale afvalwijzer staat wanneer uw afval wordt opgehaald of hoe u afval aanbiedt. Ook afval dat schadelijk is voor het milieu, zoals klein chemisch afval zamelen wij apart in. U meldt u aan voor de Afvalapp ‘Afvalwijzer’ van AddComm of via de website www.mijnafvalwijzer.nl. U ontvangt dan een bericht wanneer u uw afval aan de weg moet zetten. Bijvoorbeeld op uw mobiele telefoon, tablet of via e-mail. Daarnaast is ook de jaarkalender van de afvalwijzer als PDF te downloaden.  Direct naar Mijn Afvalwijzer Is uw afval niet opgehaald? U maakt een melding bij het Meldpunt openbare ruimte als uw afval niet is opgehaald. Wij zorgen ervoor dat het afval zo snel mogelijk bij u wordt opgehaald.  Afvalzakken De gemeente heeft gekozen voor het inzamelsysteem met gemeentelijke afvalzakken om u te stimuleren tot afvalscheiding. Afvalscheiding is beter voor het milieu, omdat daardoor minder afval verbrand hoeft te worden. Ook bespaart u direct geld met afvalscheiding, omdat u minder afvalzakken hoeft te kopen. De gemeentelijke afvalzakken zijn duurder dan gewone afvalzakken. De verwerkingskosten van het afval zitten in de prijs van de afvalzakken. Daarnaast ontvangt ieder huishouden in Putten een aanslag afvalstoffenheffing. Deze heffing is voor iedereen gelijk. De inwoners betalen de afvalstoffenheffing. Dit om de kosten van materieel, personeel en algemene kosten voor de afvalinzameling te betalen. Openingstijden Ontvangstbalie gemeentehuis en Afvalbrengstation Verkoopadressen gemeentelijke afvalzakken Albert Heijn, Voorthuizerstraat 2 Boni, Dorpsstraat 85 Dekamarkt, Achterstraat 31 Hema, Verlengde Dorpsstraat 8-12 Jumbo, Postweg 4 Kieft Warenhuis, Voorthuizerstraat 135 Plus Wilmink Putten, Gervenhof 4 Welkoop, Hoge Eng-Oost 18 Klachten over gemeentelijke afvalzakken De kwaliteit van de gemeentelijke afvalzakken is in het algemeen goed, maar het productieproces verloopt niet altijd vlekkeloos. Het kan gebeuren dat een aantal zakken iets te smal is of geen bodem heeft. Ook missen de strips om de afvalzak mee te sluiten wel eens. Hebt u klachten over een rol afvalzakken? Gaat u dan niet terug naar de winkelier. Maar lever deze rol in bij de Servicebalie in het gemeentehuis. U ontvangt dan een nieuwe rol. Meer informatie Voor meer informatie over gescheiden afval inzamelen en recycling kunt u ook kijken op de website van Milieu Centraal. Voor meer informatie over plastic inzamelen en educatie kunt u kijken op de website van Recycle Valley. Filmpje over afvalscheiding in de gemeente Putten.