Zoekresultaten 1 - 10 van 20 resultaten

  • Verklaring onder ede of belofte

    Het is belangrijk dat uw gegevens in de Basisregistratie Personen (BRP) juist en volledig zijn. Als u geen officiële brondocumenten (zoals een geboorteakte of bewijs van nationaliteit) kunt overleggen, is het mogelijk om bij ons een verklaring onder ede of belofte af te leggen. Wij nemen uw gegevens dan aan de hand van die verklaring op in de BRP.

  • Emigratie doorgeven

    U emigreert als u minimaal 8 maanden binnen 1 jaar in het buitenland bent. Deze periode hoeft niet achter elkaar te zijn. Geef uw emigratie maximaal 5 dagen voor u vertrekt door aan de gemeente. U kunt voor uzelf en uw meeverhuizende familieleden aangifte doen. Hoe werkt het Wij verwerken uw aangifte op de dag dat u de aangifte doet. Dit is dan de emigratiedatum. Uw emigratie wordt automatisch doorgegeven aan andere overheidsinstanties en organisaties zoals zorgverzekeraars, pensioenfondsen, Sociale VerzekeringsBank (SVB). U wordt opgenomen in het register van Registratie niet Ingezetenen (RNI). Bewijs van uitschrijving Een bewijs van uitschrijving kan alleen aan de balie, tijdens uw aangifte van emigratie, worden verstrekt. Hier zijn kosten aan verbonden.  Verhuist u naar Caribisch Nederland (Aruba, Curaçao en Sint Maarten en de gemeenten Bonaire, Saba en Sint Eustatius)? Dan ontvangt u van ons een bewijs van uitschrijving. Dit bewijs kost u niets. U heeft het daar nodig bij de inschrijving. Wilt u later een uittreksel met uw emigratiegegevens? Hiervoor kunt terecht bij één van de RNI-loketten. Dit kunt u niet aanvragen bij de gemeente Alphen aan den Rijn.

  • Bewijs van in leven zijn

    Vraagt uw pensioenfonds of een andere uitkerende instantie om een bewijs dat u in leven bent? Dan kunt u een 'bewijs van in leven zijn' aanvragen. U kunt het bewijs alleen voor uzelf aanvragen. Heeft u het bewijs nodig voor gebruik in het buitenland? Vraag dan een attestatie de vita aan. Deze wordt in meerdere talen opgesteld.

  • Geheimhouding persoonsgegevens

    U vraagt geheimhouding aan als u niet wilt dat maatschappelijke organisaties uw persoonsgegevens bij de gemeente kunnen opvragen. U kunt alleen voor uzelf en voor uw kinderen jonger dan 16 jaar geheimhouding aanvragen. Als uw kind 16 jaar of ouder is, moet het zelf geheimhouding aanvragen. Verhuist u naar een andere gemeente, dan wordt de geheimhouding automatisch doorgegeven aan uw nieuwe gemeente.

  • Identiteitskaart

    Identiteitskaart (ID-kaart) aanvragen Vraag een ID-kaart aan in 3 stappen: 1. Laat een pasfoto maken Laat een pasfoto maken die voldoet aan de pasfoto-eisen.  2. Aanvragen aan de balie Een ID-kaart vraagt u persoonlijk aan bij de gemeente. Voor het aanvragen van een ID-kaart maakt u eerst een afspraak. Afspraak maken » U neemt mee: identiteitskaart en paspoort. Ook als ze niet meer geldig zijn 1 kleurenpasfoto van maximaal 6 maanden oud, die voldoet aan de pasfoto-eisen 3. ID-kaart ophalen of laten bezorgen U kunt uw ID-kaart meestal na 6 werkdagen ophalen. Wij maken met u een afspraak voor het ophalen. U kunt uw ID-kaart ook laten bezorgen. Extra bij kinderen tot 12 jaar Uw kind moet zelf aanwezig zijn. Kinderen ouder dan 12 jaar mogen zelf een ID-kaart aanvragen. Er is altijd toestemming van beide ouders (of gezaghebbende) nodig. U logt hiervoor in met uw eigen DigiD. Nadat u toestemming heeft gegeven, ontvangt u een zaaknummer per e-mail. De zaaknummers neemt u of uw kind mee naar de afspraak. U kunt de toestemming ook op papier regelen (pdf, 99kb). Neem een ingevuld formulier mee naar de afspraak.  Kosten Tot en met 17 jaar € 42,35 (5 jaar geldig) Vanaf 18 jaar € 78,50 (10 jaar geldig) Extra kosten spoedaanvraag € 59,10 ID-kaart laten bezorgen € 18,65 Identiteitskaart snel nodig? Doe een spoedaanvraag. Als u met spoed een ID-kaart nodig heeft, dan kunt u gebruik maken van een spoedaanvraag. U betaalt hier € 59,10 extra voor. U maakt de afspraak om de ID-kaart op te halen meteen aan de balie. Bent u uw ID-kaart kwijt, dan kan het langer duren. Maandag tot en met donderdag: ID-kaart voor 14.00 uur aangevraagd, uw ID-kaart ligt de volgende werkdag vanaf 11.30 uur klaar ID-kaart na 14.00 uur aangevraagd, uw ID-kaart ligt 2 werkdagen later klaar  Vrijdag: ID-kaart voor 14.00 uur aangevraagd, uw ID-kaart ligt maandag vanaf 13.00 uur klaar ID-kaart na 14.00 uur aangevraagd, uw ID-kaart ligt dinsdag vanaf 11.30 uur klaar​​​​ Identiteitskaart kwijt of gestolen U geeft de vermissing van uw ID-kaart door aan de gemeente. U logt in met DigiD Vermissing ID-kaart melden » U kunt de vermissing alleen van uw eigen ID-kaart online doorgeven (dus niet die van uw kind). Is de ID-kaart van uw kind kwijt? Dan maakt u hiervoor een afspraak.  Na het doorgeven kunt u uw oude ID-kaart niet meer gebruiken. Vind u uw ID-kaart weer terug, lever deze dan in bij de gemeente.  Nadat u de vermissing gemeld heeft, vraagt u een nieuwe ID-kaart aan.  Reizen met kinderen Sommige landen eisen voor reizen met een minderjarig kind schriftelijke toestemming van beide ouders (verzorgers). Meer informatie leest u op www.marechaussee.nl. Nieuwe ID-kaart met DigiD-inlogfunctie Uw nieuwe ID-kaart heeft een inlogfunctie. Hiermee kunt u inloggen bij de overheid, het onderwijs, de zorg of uw pensioenfonds. Om uw inlogfunctie te activeren, ontvangt u binnen 5 werkdagen een brief van DigiD. Lees hierover meer op www.digid.nl

  • Adresonderzoek

    Denkt u dat er iemand op uw adres staat ingeschreven of ontvangt u post voor iemand die niet (meer) op uw adres woont. U kunt de gemeente vragen een adresonderzoek te starten. De gemeente kijkt dan in de basisregistratie personen (BRP) of de persoon op uw adres staat ingeschreven. Is dit het geval, dan onderzoekt de gemeente waar deze persoon echt woont.   Na het afronden van het onderzoek zijn er 2 mogelijkheden: De persoon geeft zelf zijn verhuizing door en wordt op dat adres ingeschreven. Het is niet duidelijk waar de persoon woont en wordt uitgeschreven van uw adres. De gemeente past de Basisregistratie Persoonsgegevens (BRP) aan. Het duurt 6 tot 8 weken voordat het onderzoek is afgerond.

  • Buitenlandse akte inschrijven

    U kunt een buitenlandse geboorte-, huwelijks-, partnerschaps- of overlijdensakte inschrijven in de registers van de gemeente Den Haag. Dit is niet verplicht, maar kan handig zijn als u later een afschrift, (internationaal) uittreksel of trouwboekje nodig heeft. Het inschrijven kan alleen digitaal. Dit is 1 van de landelijke taken die de gemeente Den Haag uitvoert voor de rijksoverheid.  Op www.denhaag.nl leest u meer informatie.

  • Trouwlocaties

    De gemeente heeft 3 gemeentelijke trouwlocaties. Ook zijn er in onze gemeente vaste trouwlocaties waar u kunt trouwen of uw partnerschap kunt laten registreren. U kunt ook zelf een locatie naar eigen keuze laten aanwijzen. Trouwt u bij een van de vaste trouwlocaties, reserveert u dan eerst de locatie voordat u de datum van de huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie bij de gemeente reserveert. Trouwt u bij een gemeentelijke trouwlocatie, dan reserveert u deze tegelijk met de reservering van het huwelijk of de partnerregistratie. Gemeentelijke trouwlocaties Oude Raadhuis in Alphen aan den Rijn (gesloten tot en met 1 augustus 2026) RaadHuis in Boskoop Trouwkamer in het gemeentehuis Deze trouwlocaties reserveert u via telefoonnummer 14 0172. Vaste trouwlocaties in onze gemeente Aarlanderveen Horeca Hoeve Oosterman TaarTenTuin Alphen aan den Rijn Oude Raadhuis Alphen aan den Rijn (reserveren via 14 0172) Gemeentehuis Alphen aan den Rijn (reserveren via 14 0172) Archeon Avifauna Bij Hen Café 1640 Cools Dance & Events Het Ketelhuys Lodge Alphen Oudshoornse kerk Pannenkoekboerderij De Schaapskooi Parkvilla Restaurant 's Molenaarsbrug Theater Castellum The Wet ’n Wild social club Benthuizen Schenkerij "de Boomgaard" Boskoop RaadHuis Boskoop (reserveren via telefoonnummer 14 0172). Er kan tot uiterlijk 6 weken voor de huwelijksdatum telefonisch worden gereserveerd via de afdeling burgerlijke stand. Huwelijken/geregistreerde partnerschappen worden gesloten op donderdag en vrijdag van 10.00 tot uiterlijk 16.00 uur. Er zal gebruik gemaakt moeten worden van 2 liften. Grote elektrische rolstoelen en scootmobiels passen mogelijk niet in de beide liften. De Proeftuin van Holland  Flora Boskoop Het kerkje van Boskoop, telefoonnummer 0172 215 190 Skoop Hazerswoude-Dorp Dorpshuis de Juffrouw Grandcafé de Egel Jeu de Boer Polderrecreatie Restaurant ’t Haasje Koudekerk aan den Rijn Brugkerk​​​​​​ Zwammerdam Schuilkerk  

  • Naamgebruik wijzigen

    Bent u getrouwd, heeft u een geregistreerd partnerschap of bent u gescheiden? Dan kunt u bij ons aangeven met welke achternaam u door overheidsinstanties aangeschreven wilt worden.  U kunt kiezen voor: uw eigen achternaam de achternaam van uw partner uw eigen achternaam, gevolgd door de achternaam van uw partner de achternaam van uw partner, gevolgd door uw eigen achternaam

  • Verhuizing doorgeven

    U verhuist naar of binnen Alphen aan den Rijn. Geef uw verhuizing op tijd aan ons door. Dit kan vanaf 4 weken voor uw verhuizing, tot 5 dagen erna.   Verhuist u naar een andere gemeente, dan geeft u uw verhuizing door in de nieuwe gemeente. U hoeft zich niet bij ons uit te schrijven.  Verhuist u vanuit het buitenland naar Alphen aan den Rijn, kijk dan naar verhuizing vanuit het buitenland.