Zoekresultaten 1 - 10 van 18 resultaten

  • Briefadres

    Heb je geen vast woonadres? Dan kun je bij ons een briefadres aanvragen. Dit kan ook als je een goede reden hebt om je post ergens anders te ontvangen. Je kunt bijvoorbeeld een briefadres aanvragen als: je (tijdelijk) geen woning hebt; je schipper bent en maximaal 2 jaar aaneengesloten van huis bent voor je werk; je in de gevangenis zit; je in een psychiatrische inrichting verblijft; je in een blijf-van-mijn-lijfhuis of ander opvangtehuis verblijft; je wordt bedreigd of om andere veiligheidsredenen niet wilt dat je verblijfplaats bekend is. Een briefadres is het adres van een bekende, een bedrijf of een instelling. Overheidsinstellingen sturen post naar dit adres. De ontvanger zorgt ervoor dat de post bij jou terecht komt.

  • Identiteitskaart

    Een identiteitskaart kost € 78,50 en is 10 jaar geldig. Voor personen jonger dan 18 jaar kost een identiteitskaart € 42,35. Deze identiteitskaart is 5 jaar geldig. Voor een aanvraag met spoed betaal je € 59,10 extra. Een identiteitskaart is meestal na 5 werkdagen klaar. Een spoedaanvraag is binnen 48 uur klaar, als je de kaart voor 14.00 uur aanvraagt. Afspraak maken aanvragen identiteitskaart Afspraak maken ophalen identiteitskaart Maak op tijd een afspraak Houd de verloopdatum van jouw documenten goed in de gaten. Een nieuw reisdocument kun je op afspraak aanvragen in het stadhuis. Dit kun je een aantal dagen van tevoren inplannen. Zo weet je zeker dat je terecht kunt voordat jouw huidige document verloopt. Juiste pasfoto Om lange wachttijden te voorkomen vragen wij je om op tijd op de afspraak te komen. Zorg dat je vóór de afspraak de (juiste) pasfoto’s hebt en jouw (oude) reisdocumenten meeneemt. Na vijf werkdagen kun je het nieuwe reisdocument ophalen.

  • Bewijs van in leven zijn

    Geef aan waarom je het uittreksel nodig hebt. Heb je het bewijs van in leven zijn nodig voor gebruik in Nederland? Je ontvangt dan een uittreksel persoonsgegevens (uittreksel basisregistratie personen). Heb je het bewijs van in leven zijn nodig voor gebruik in het buitenland? Dan heb je een uittreksel uit de burgerlijke stand nodig. Dit uittreksel is een zogenaamde (internationale) ‘attestatie de vita’.

  • Verhuizing doorgeven

    Ga je verhuizen binnen Nederland? Geef dan je adreswijziging door aan de gemeente waar je gaat wonen. De gemeente schrijft je in op je nieuwe adres. Uitschrijven bij je oude gemeente is niet nodig. Het doorgeven van een verhuizing is gratis.

  • Paspoort

    Een paspoort kost € 86,85 en is 10 jaar geldig. Voor personen jonger dan 18 jaar kost een paspoort € 65,70. Dit paspoort is 5 jaar geldig. Voor een aanvraag met spoed betaal je € 59,10 extra. Een paspoort is meestal na 5 werkdagen klaar. Een spoedaanvraag is binnen 48 uur klaar als je het paspoort voor 14.00 uur aanvraagt. Afspraak maken aanvragen paspoort Afspraak maken ophalen paspoort Maak op tijd een afspraak Houd de verloopdatum van jouw documenten goed in de gaten. Een nieuw reisdocument kun je op afspraak aanvragen in het stadhuis. Dit kun je een aantal dagen van tevoren inplannen. Zo weet je zeker dat je terecht kunt voordat jouw huidige document verloopt. Juiste pasfoto Om lange wachttijden te voorkomen vragen wij je om op tijd op de afspraak te komen. Zorg dat je vóór de afspraak de (juiste) pasfoto’s hebt en jouw (oude) reisdocumenten meeneemt. Na vijf werkdagen kun je het nieuwe reisdocument ophalen.

  • Speelautomaten exploiteren

    Als je een kansspelautomaat zoals een fruitautomaat wilt plaatsen heb je een vergunning nodig. Dit heet een aanwezigheidsvergunning. Deze vergunning kun je bij ons aanvragen. Dit kan online met eHerkenning en DigiD namens een bedrijf. Voor een behendigheidsautomaat, zoals een flipperkast, is geen vergunning nodig.

  • Klein kansspel organiseren

    Voor het organiseren van kleine kansspelen (zoals tombola's, rad van fortuin en bingo's) die voor het publiek toegankelijk zijn, is toestemming nodig. Je kunt een vergunning online aanvragen met DigiD, eHerkenning of DigiD namens een bedrijf.

  • Verklaring omtrent gedrag (VOG)

    Een VOG is bijvoorbeeld verplicht voor onderwijzers, taxichauffeurs en mensen in de kinderopvang. Ook bij een aanvraag voor bijvoorbeeld een visum of werkvergunning kan deze verklaring nodig zijn.

  • Handtekening laten legaliseren

    Een bedrijf of organisatie kan ook om een gelegaliseerde handtekening vragen. Een gelegaliseerde handtekening is vaak nodig op formulieren en documenten die naar het buitenland worden verzonden. Bijvoorbeeld bij de aankoop van een huis in het buitenland.

  • Geboorteaangifte

    Je moet binnen 3 dagen na de bevalling geboorteaangifte doen. De geboortedag telt niet mee. Is jouw kind bijvoorbeeld op maandag geboren? Dan moet je uiterlijk donderdag aangifte doen.  Eindigt de termijn van 3 dagen op een zaterdag, zondag of feestdag? Dan krijg je uitstel tot de eerstvolgende werkdag. Heb je dan maar 1 werkdag om aangifte te doen? Dan krijg je een extra werkdag. Er moeten minimaal 2 werkdagen zijn om aangifte te kunnen doen.  Geboorteakte bij geboorteaangifte Van de geboorteaangifte wordt een geboorteakte opgemaakt. Dit is het schriftelijke bewijs dat je aangifte hebt gedaan van de geboorte van je kind. In de geboorteakte staan:  de gegevens van het kind. Denk aan namen, geboortedatum, geboorteplaats en tijdstip van geboorte;  de gegevens van de ouder(s). De geboorteakte is het officiële bewijs van de geboorte. En ook van de afstamming van het kind van de ouder(s).  Te laat aangifte doen Ben je te laat met de aangifte? Dan informeert de ambtenaar van de burgerlijke stand de officier van justitie. Je kunt dan een boete krijgen.