Zoekresultaten 1 - 10 van 28 resultaten

  • Bingo of loterij organiseren

    Wilt u een bingo of loterij organiseren voor uw vereniging? Hiervoor heeft u toestemming nodig. Laat het ons op tijd weten. Vraag voor een loterij een vergunning bij ons aan. Een klein kansspel zoals een bingo of prijsvraag hoeft u alleen maar te melden. Bij een kansspel gaat het geld naar een goed doel. Bijvoorbeeld een nieuw clubhuis, instrumenten voor de muziekvereniging of renovatie van de kerk.

  • Groenstrook kopen

    Als naast uw woning, tuin of land een stuk gemeentegrond ligt (snippergroen), kunt u deze openbare groenstrook aan uw eigen grond toevoegen. Voor het kopen van gemeentegrond moet u betalen.  Wilt u grond van de gemeente kopen? Doe dan een verzoek bij ons. We stellen een aantal voorwaarden aan de verkoop van groenstroken/snippergroen. We controleren bij elk verzoek tot aankoop of het aan deze voorwaarden voldoet.

  • Uittreksel basisregistratie personen

    Een uittreksel uit de basisregistratie personen (BRP) is een schriftelijk bewijs waarin staat dat u in deze gemeente staat ingeschreven.  Er bestaan verschillende soorten uittreksels uit de Basisregistratie personen. Zo kunnen er uittreksels worden afgegeven met daarop bijvoorbeeld: uw nationaliteit  sinds wanneer u op uw adres woont burgerlijke staat gezinssamenstelling Wat erop staat, hangt af van de situatie waarvoor het uittreksel nodig is. Zorg daarom dat u van tevoren goed weet wat erop moet komen te staan.  Op een uittreksel uit de basisregistratie staat in ieder geval: uw volledige geslachts- en voorna(a)m(en)  uw geboortedatum en -plaats  uw huidige adres  de datum van afgifte  Een uittreksel uit de basisregistratie is niet nodig voor inschrijving leerlingen bij scholen. Het uittreksel uit de Basisregistratie personen (BRP) wordt vaak verward met een uittreksel Burgerlijke stand, waarin persoonsgegevens uit een akte staan. Bijvoorbeeld de geboorteakte. Het uittreksel uit de Burgerlijke stand kan ook afgegeven worden op een speciaal formulier, dat in meerdere talen is opgesteld. Dit doen we als u het nodig heeft voor internationaal gebruik. Vroeger heette de BRP gemeentelijke basisadministratie (GBA). Een uittreksel GBA is dus hetzelfde als een uittreksel BRP. 

  • Bezwaar en beroep

    Als u het niet eens bent met een beslissing van de gemeente, kunt u bezwaar maken. Daar hoeft u niet voor te betalen. Bent u het niet eens met de beslissing op uw bezwaarschrift dan kunt u in beroep gaan bij de rechtbank. U betaalt dan griffiekosten en soms moet u rechtsbijstand inschakelen en/ of de proceskosten van de tegenpartij vergoeden. U leest hier meer over op www.rechtspraak.nl. Wilt u bezwaar maken tegen gemeentelijke belastingen of uw WOZ-beschikking kijk dan op de pagina: Bezwaar tegen belasting gemeente. Ook deze bezwaarprocedure kost niets.   Hoe dient u bezwaar in? U kunt met DigiD online bezwaar maken: Online bezwaar maken Heeft u geen DigiD of wilt u het bezwaarschrift liever schriftelijk indienen? Schrijft u dan een brief met de datum, uw naam en adres, tegen welk besluit u bezwaar maakt en waarom u het er niet mee eens bent. Vergeet uw handtekening niet. Het bezwaarschrift stuurt u naar: Ge-meente Veendam, Postbus 20004, 9640 AW Veendam. Uw bezwaarschrift wordt geregistreerd en u krijgt een ontvangstbevestiging. U kunt het be-zwaarschrift ook afgeven aan de balie van het gemeentehuis. U krijgt dan direct een ont-vangstbevestiging mee. De behandeling van uw bezwaar Ook als u bezwaar maakt, blijft de beslissing gelden. Naar aanleiding van uw bezwaarschrift wordt eerst door een van de juristen van de gemeente gekeken of er een fout is gemaakt of dat er sprake is van een misverstand. Er wordt ook nagegaan of er een oplossing voor het bezwaar mogelijk is. Dit wordt dan met u besproken. Kan het bezwaar niet op deze manier worden opgelost, dan kunt u tijdens een hoorzitting nog eens uitleggen waarom u bezwaar heeft gemaakt en kunt u vragen stellen. Een hoorzitting mag, maar hoeft niet. Daarna wordt er een beslissing op uw bezwaar genomen. Als u het daar niet mee eens bent, kunt u in beroep gaan bij de rechtbank. Voorlopige voorziening bij de rechtbank De beslissing blijft gewoon gelden terwijl uw bezwaarschrift wordt behandeld. Het heeft geen ‘schorsende werking’. Wilt u dit niet, dan kunt u bij de bestuursrechter vragen om een voorlopige voorziening. De rechter kijkt dan of het besluit wel of niet moet worden opgeheven tot er een beslissing op uw bezwaar is genomen. Meer informatie hierover vindt u op de website van de rechtbank: www.rechtspraak.nl.

  • Geboorteaangifte

    U heeft een kindje gekregen, gefeliciteerd. Het is belangrijk dat u binnen 3 dagen na de bevalling aangifte doet. We nemen het kindje op in de BRP. Dan krijgt uw kind meteen een BSN. Ook maken we een geboorteakte. Hierin staan: voornaam en achternaam van uw kind de namen van de ouders de geboortedatum en tijd de geboorteplaats. De vader of moeder doet aangifte van de geboorte. Is dit niet mogelijk? Dan mag ook iemand anders de aangifte doen: iemand die bij de geboorte aanwezig was, zoals een familielid, arts, verloskundige of kraamhulp. de bewoner van het huis waar het kindje geboren is. het hoofd van het ziekenhuis, de inrichting of de gevangenis waar het kindje geboren is. de burgemeester van de plaats waar het kindje geboren is. Woont u niet in de gemeente waar het kindje geboren is? Dan geeft de gemeente de geboorte door aan de gemeente waar u woont. Daar wordt het kindje opgenomen in de basisregistratie personen en krijgt het een BSN.

  • Overlijdensaangifte

    Meestal regelt de begrafenisondernemer de overlijdensaangifte. Als nabestaande kunt u dit ook zelf doen. Doe de aangifte binnen 5 dagen na het overlijden bij de gemeente waar de persoon overleden is. Wij maken dan een overlijdensakte op. Deze akte kunt u nodig hebben om het overlijden door te geven aan een bedrijf of organisatie. Geef ons de volgende informatie over de overledene door: namen en geslacht plaats en dag waarop hij of zij geboren is plaats, dag en als dat bekend is tijdstip van overlijden burgerlijke staat adres en woonplaats De begrafenis of crematie mag niet eerder plaatsvinden dan 36 uur en niet later dan 6 werkdagen na het overlijden. Wilt u de overledene eerder begraven? Vraag dan om toestemming van de officier van justitie en toestemming van ons. Wilt u de begrafenis of crematie later laten plaatsvinden? Vraag dan om onze toestemming. Woont de overledene niet in de gemeente waar hij of zij gestorven is? Dan geeft die gemeente het overlijden door aan de gemeente waar de overledene woonde. De gemeente waar hij of zij woonde, past de basisregistratie personen aan. Heeft de overledene zijn of haar lichaam ter beschikking van de wetenschap gesteld? Vraag ons dan om “verlof tot ontleding”.

  • Verhuizing doorgeven

    Gaat u verhuizen? Laat het ons dan weten. Verhuist u naar een andere gemeente dan waar u nu woont? Dan geeft u het door bij de gemeente waar u gaat wonen. De nieuwe gemeente regelt dat u wordt uitgeschreven bij de oude gemeente. De verhuizing doorgeven kan al vanaf 4 weken voor de verhuisdatum tot 5 dagen erna. Doet u het later? Dan gaat de verhuizing in op de dag waarop u de verhuizing doorgeeft. Let op! U kunt ook een boete krijgen, omdat de verhuizing dan te laat bekend is. 

  • Geheimhouden persoonsgegevens

    U kunt geheimhouding van uw persoonsgegevens aanvragen. Dit geldt dan voor alle persoonsgegevens in de basisregistratie personen (BRP). U hoeft bij het verzoek niet te vertellen waarom u geheimhouding aanvraagt. Geheimhouding niet altijd mogelijk Soms kunnen uw persoonsgegevens niet geheim blijven. Ook al heeft u ons hierom gevraagd. Wij zijn verplicht om uw gegevens door te geven als overheidsinstellingen of andere instellingen met een publiekrechtelijke taak om uw gegevens vragen. Het gaat bijvoorbeeld om de Sociale Verzekeringsbank of de Belastingdienst. Het kan ook voorkomen dat een advocaat bij de gemeente om uw gegevens vraagt. Dit kan als er een gerechtelijke procedure wordt gestart waarbij u betrokken bent. In dat geval mag u eerst uw mening geven, voordat wij uw gegevens doorgeven.

  • Bewijs van in leven zijn of Attestatie de vita

    Het bewijs van in leven zijn is een schriftelijk bewijs van de gemeente dat een inwoner in leven is. U kunt dit bewijs nodig hebben voor uw pensioenfonds of een andere uitkerende instantie. U kunt het halen bij de gemeente waar u staat ingeschreven. Heeft u het bewijs nodig binnen Nederland? Vraag dan een bewijs van in leven zijn aan. Heeft u het nodig voor in het buitenland? Dan vraagt u om een Attestatie de Vita.

  • Erkenning van een kind

    U krijgt samen een kind? Gefeliciteerd! Als jullie niet getrouwd zijn of geen geregistreerd partnerschap met elkaar hebben, kan de vader of duomoeder zijn of haar kind erkennen. De duomoeder is de moeder waar het kind niet uit is geboren. Erkenning kan voor de geboorte, bij de geboorteaangifte of daarna. Als u het kind erkent, kunt u ook aangeven dat het uw achternaam krijgt. De moeder moet het daarmee eens zijn. Zij komt samen met u langs voor de erkenning. U kiest de achternaam bij het eerste kind. Elk volgende kind krijgt dezelfde achternaam. Is het kind 16 jaar of ouder? Dan mag het kind zelf kiezen welke achternaam het krijgt. Let op! Door erkenning krijgt u niet vanzelf het ouderlijk gezag. Dit regelt u bij de rechtbank. Pas dan mag u ook beslissingen nemen over het kind.  Erkenning voor de geboorte heet “erkenning van de ongeboren vrucht”. Het voordeel is dat het kind meteen bij de geboorte een wettelijke vader of duomoeder heeft.