Zoekresultaten 1 - 10 van 108 resultaten
Leningsregeling asbestdaken
Bron: Eemnes (gemeente) | Datum: 2025-10-10 | Thema: Huisvesting
Wilt u (als particulier) uw asbestdak groter dan 35 vierkante meter (m²) laten vervangen of laten slopen, dan kunt u misschien een lening krijgen. De lening wordt verstrekt door de provincie Utrecht en het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten (SVn). U moet de lening aanvragen voordat de werkzaamheden beginnen of klaar zijn. Let op: Geld lenen kost geld! Waarvoor kunt u de lening gebruiken? U kunt de lening gebruiken voor: Het laten vervangen of slopen van een asbestdak van een particulier gebouw. Kosten van de dakvervanging en gevelbekleding én voor eventuele zonnepanelen of dakisolatie op het vervangende dak. Slopen van een heel gebouw. Alle bijkomende kosten mag u in de lening onderbrengen. Het is belangrijk dat u van alle kosten een offerte kunt laten zien. Welke leningen zijn er? Er zijn 4 verschillende soorten leningen voor het vervangen van uw asbestdak. Welke u aanvraagt, is afhankelijk van uw persoonlijke situatie. U kunt 1 lening tegelijk aanvragen. Asbestdaklening Consumptief Persoonlijke lening met 1,9% rente Maximale leeftijd bij aanvragen is 75 jaar Geen afsluitkosten Leenbedrag minimaal € 2.500 en maximaal € 25.000 voor alle maatregelen Looptijd tot en met € 10.000 is 10 jaar. Looptijd vanaf € 10.001 is 15 jaar Asbestdaklening Hypothecair Hypothecaire lening met 1,7% rente Afsluitkosten € 850 (peildatum 1 juni 2023) Leenbedrag minimaal € 25.000 en maximaal €75.000 voor alle maatregelen Looptijd tot en met € 25.000 is 10 jaar; Looptijd vanaf € 25.001 is 20 jaar Voor het afsluiten is een hypothecaire akte nodig. Hiervoor moet u naar de notaris Asbestdak Verzilverlening Hypothecaire lening met 1,7% rente Voor personen die 10 jaar of minder van de wettelijke AOW-leeftijd verwijderd zijn en overwaarde op hun huis hebben Afsluitkosten € 500 (peildatum 1 juni 2023) Leenbedrag minimaal € 2.500 en maximaal € 100.000 voor alle maatregelen Lening en opgebouwde rente worden afgelost bij verkoop van woning of overlijden van de langstlevende leningnemer Voor het afsluiten is een hypothecaire akte nodig. Hiervoor moet u naar de notaris Asbestdak Maatwerklening Denkt u dat u, op basis van uw huidige financiële situatie, niet in aanmerking komt voor 1 van de 3 regelingen? In uitzonderingsgevallen is er een maatwerklening beschikbaar. Meer informatie over de voorwaarden vindt u op de website van het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten (SVn). Wilt u weten welke lening het beste past bij uw situatie? Neem dan contact op met een financieel adviseur voor persoonlijk advies. Aanvragen asbestlening Let op: doorloop alle stappen om de lening aan te vragen. Na stap 1 (de aanvraag bij de gemeente) bent u nog niet klaar. Vraag de lening aan via het aanvraagformulier. U heeft hiervoor de volgende gegevens nodig: a. de te nemen maatregelen en aanvullende werkzaamheden. De kosten hiervan en de periode van uitvoering b. financieringskosten, zoals afsluitkosten voor onderhavige lening, notariskosten en eventuele kosten financieel advies en taxatiekosten c. eventueel (te) ontvangen subsidies Voeg de gevraagde bijlagen toe: a. rapport asbestinventarisatie b. offerte(s) met de kosten en planning van de maatregelen en eventueel aanvullende werkzaamheden De gemeente bevestigt de ontvangst. Wij controleren of u voldoet aan de voorwaarden, of uw aanvraag volledig is ingevuld en is voorzien van de gevraagde bijlagen. Is uw aanvraag compleet? Binnen 8 weken na ontvangst nemen wij een besluit over uw aanvraag. Voldoet uw aanvraag, dan ontvangt u een toewijzingsbrief. Voldoet uw aanvraag niet, dan krijgt u een afwijzingsbrief. Met de toewijzingsbrief kunt u binnen 8 weken een lening aanvragen bij Stichting Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten (SVn). Ga naar svn.nl en vul uw woonplaats in. Selecteer de leningregeling asbestdaken en voltooi de aanvraag. De SVn doet een financiële toets en toetst ook uw financiële draagkracht (alleen bij de Maatwerklening). Als blijkt dat u ook financieel in aanmerking komt voor een lening, dan ontvangt u een offerte van SVn. Ondertekent u de offerte, dan maakt SVn de stukken klaar. In het geval van een hypothecaire lening, Verzilverlening of Maatwerklening maakt u een afspraak bij de notaris voor het ondertekenen van de hypotheekakte. Het leenbedrag komt beschikbaar in een bouwdepot. Aan de hand van declaraties wordt er uitbetaald aan de aannemer of installateur. Voorwaarden De lening is uitsluitend bedoeld voor het uitvoeren van maatregelen aan particuliere woningen en/of bijgebouwen in de gemeente Eemnes. De minimale omvang van het te saneren dak is groter dan 35 vierkante meter. De lening kan nooit meer bedragen dan de werkelijke kosten, verminderd met de ontvangen (of nog te ontvangen) tegemoetkomingen (subsidies) van derden. De te realiseren maatregelen zijn nog niet uitgevoerd, met uitzondering van vooronderzoek zoals een asbestinventarisatie. De netto lening wordt verstrekt via een bouwdepot. Maatregelen De lening is alleen bedoeld voor maatregelen en verduurzamingsmaatregelen die direct verband houden met het slopen/verwijderen of vervanging van een asbesthoudend dak. Tot de maatregelen rekenen we: Inventarisatie van een asbestdak door een gecertificeerd bedrijf. Onderzoek in het kader van de natuurtoets. De sanering van een asbestdak, inclusief de daarbij behorende eindcontrole. De sloop van een gebouw met een asbestdak. Aanbrengen van een nieuw dak inclusief isolatie. Verstevigen, verbeteren of vernieuwen van de draagconstructie van het dak in verband met bijvoorbeeld de plaatsing van zonnepanelen. Aanschaf en het plaatsen van zonnepanelen inclusief de bijbehorende technische voorzieningen. Voorbereiding en het saneren van bodemverontreiniging bij een asbestdak als gevolg van erosie van het asbestdak binnen 2 meter van het gebouw. Werkzaamheden voor het verkrijgen en aangaan van de lening, zoals afsluitkosten, financieel advies, taxatie- en notariswerkzaamheden. Bezwaar maken Bent u het niet eens met het besluit van de gemeente over het al dan niet toekennen van de lening? Dan kunt u binnen 6 weken bezwaar maken. Meer informatie Bezoek svn.nl voor meer informatie over de leningen. Voor meer informatie over asbestdaken kunt u terecht op asbestvrijdak.nl.
Ga naar websiteNaamgebruik wijzigen
Bron: Eemnes (gemeente) | Datum: 2025-07-08 | Thema: Recht
Bent u getrouwd, heeft u een geregistreerd partnerschap of bent u gescheiden? U kunt bij ons aangeven met welke achternaam u door overheidsorganisaties zoals de Belastingdienst, Sociale Verzekeringsbank (SVB), het UWV etc. aangeschreven wilt worden. U kunt het wijzigen van uw naamgebruik online regelen. U heeft DigiD nodig. Let op: het wijzigen van uw naamgebruik is wat anders dan het wijzigen van uw naam. U kunt kiezen voor: Uw eigen achternaam De achternaam van uw partner Uw eigen achternaam, gevolgd door de achternaam van uw partner De achternaam van uw partner, gevolgd door uw eigen achternaam Naamgebruik wijzigen Goed om te weten Wij geven de achternaam die u gekozen heeft door aan overheidsorganisaties zoals de Belastingdienst en de SVB (Sociale Verzekeringsbank). U moet zelf instanties, zoals banken en verzekeringsmaatschappijen, laten weten dat uw achternaam veranderd is. U kunt ook een afspraak maken om uw naamgebruik te wijzigen. Neem geldig legitimatiebewijs (paspoort of identiteitskaart) mee naar de afspraak. Kosten Het wijzigen van uw naamgebruik is gratis.
Ga naar websiteBijstandsuitkering
Bron: Eemnes (gemeente) | Datum: 2024-06-18 | Thema: Sociale zekerheid
Als u geen werk heeft of te weinig verdient om rond te komen, dan kunt u een (aanvullende) bijstandsuitkering aanvragen. Dit doet u bij Maatschappelijke Zaken HBEL. De bijstandsuitkering is een tijdelijk inkomen terwijl u actief naar werk zoekt. Meer informatie en aanvragen van een bijstandsuitkering via maatschappelijkezaken.nl. Maatschappelijke Zaken HBEL is er voor de inwoners van de gemeente Blaricum, Eemnes, Laren en Huizen.
Ga naar websiteExploitatievergunning horeca
Bron: Eemnes (gemeente) | Datum: 2024-10-17 | Thema: Openbare orde en veiligheid
Wilt u een horecabedrijf beginnen, zoals een café, hotel, snackbar of sportkantine, dan heeft u exploitatievergunning horeca nodig. Voor het aanvragen van een exploitatievergunning neemt u contact op met de gemeente via telefoonnummer 14 035 of via apv@belcombinatie.nl. U krijgt dan informatie over wat er mogelijk is en wat de eisen en voorwaarden zijn. Wij toetsen uw aanvraag ook aan de Wet Bibob (Bevordering Integriteitsbeoordelingen door het Openbaar Bestuur). Kosten U betaalt kosten voor het in behandeling nemen van uw aanvraag. Zie ook Alcoholvergunning Meer informatie over het Bibob-onderzoek
Ga naar websiteGeboorte doorgeven
Bron: Eemnes (gemeente) | Datum: 2025-07-08 | Thema: Recht
Als u een kind gekregen heeft, doe dan binnen 3 dagen na de bevalling aangifte van de geboorte. Dit kan online met DigiD. U hoeft niet meer naar het gemeentehuis voor een handtekening. Wanneer aangifte doen Uw kind is geboren op U doet uiterlijk aangifte op Maandag Donderdag Dinsdag Vrijdag Woensdag Maandag Donderdag Maandag Vrijdag Dinsdag Zaterdag Dinsdag Zondag Woensdag Geboorte doorgeven Wie mag de geboorteaangifte doen Vader, de meemoeder/duomoeder of moeder van het kind Iemand die bij de geboorte aanwezig is geweest, zoals een vriend of familielid Bewoner van het huis waar het kind geboren is Hoofd van het ziekenhuis of kliniek waar het kind geboren is Geboorteaangifte bij de balie U kunt de geboorte van uw kind ook doorgeven aan de balie van het gemeentehuis. Maak een afspraak en neem mee: Geldig legitimatiebewijs Bewijs van geboorte. Deze ontvangt u van de arts of verloskundige Afschrift van de erkenningsakte als het kind voor de geboorte al is erkend Akte waarin staat welke achternaam u heeft gekozen voor het kind (als u deze akte heeft gekregen) Eventueel de donorverklaring bij duo-moederschap Trouwboekje of partnerschapsboekje, als u deze heeft. U kunt uw kind daarin laten vermelden (dit is niet verplicht) Wat kost het Het doorgeven van een geboorte is gratis. Wilt u een afschrift van de geboorteakte dan betaalt u € 17,10. Achternaam kind Ouders kunnen samen de achternaam van hun 1e kind kiezen. Dat kan de achternaam van de moeder, de vader of de duomoeder zijn. De keuze kunt u voor de geboorte, tijdens de erkenning ongeboren vrucht of tijdens de geboorteaangifte maken. De gekozen achternaam geldt ook voor alle kinderen die daarna worden geboren. Kind erkennen Zie kind erkennen. Levenloos geboren kind aangeven Is uw kind levenloos geboren na een zwangerschap van 24 weken of langer? U doet dan aangifte in de gemeente waar de geboorte plaatsvond. Bij een zwangerschap korter dan 24 weken is het niet verplicht om aangifte te doen, maar mag wel. Lees hoe u aangifte doet.
Ga naar websiteVrijwilligerswerk
Bron: Eemnes (gemeente) | Datum: 2025-05-28 | Thema: Zorg en gezondheid
Zoekt u vrijwilligerswerk, bekijk dan via Versa vrijwilligerscentrale wat het aanbod is. Versa vrijwilligerscentrale bemiddelt tussen vraag en aanbod. Het aanbod is groot en gevarieerd: zoals werken met uw hoofd of handen, binnen of buiten, alleen of samen, voor vast of af en toe. Er zijn meer dan 400 vacatures. Bekijk de vacatures. In Blaricum, Eemnes en Laren zijn veel mogelijkheden om vrijwilligerswerk te doen. Zoals ondersteuning bij een cultureel centrum, kerk, sportclub of bij vrijwillige thuishulpactiviteiten. Voorbeeld van een thuishulpactiviteit is helpen bij de thuisadministratie maar ook gewoon een kopje koffie drinken of een wandeling maken. U bent automatisch verzekerd Omdat de BEL-gemeenten vrijwillige inzet belangrijk vinden en eventuele risico’s willen afdekken, zijn vrijwilligers automatisch verzekerd. Meer informatie over de vrijwilligersverzekering. Als u een werkloosheidsuitkering heeft U moet toestemming aanvragen om met behoud van uw WW-uitkering vrijwilligerswerk te doen. Zie uwv.nl voor het aanvragen van toestemming.
Ga naar websitePaspoort aanvragen
Bron: Eemnes (gemeente) | Datum: 2025-07-08 | Thema: Recht
Maak een afspraak om een paspoort aan te vragen. Na 5 werkdagen kunt u uw paspoort ophalen.
Ga naar websiteLeerlingenvervoer
Bron: Eemnes (gemeente) | Datum: 2024-06-20 | Thema: Onderwijs en wetenschap
Uw kind kan door ziekte of handicap niet zelfstandig naar school reizen. Of uw kind gaat vanwege het geloof naar een school die verder weg ligt. U kunt een vergoeding voor leerlingenvervoer aanvragen. Er zijn vergoedingen voor: Reizen met het openbaar vervoer Reizen met fiets of brommer Zelf brengen en halen van uw kind met eigen vervoer Begeleiding van uw kind naar school Hoe werkt het U neemt contact met Maatschappelijke Zaken HBEL via 035 - 528 12 47 of stuur een e-mail naar leerlingenvervoer@huizen.nl We gaan eerst met u in gesprek We bespreken wat de situatie en behoefte is en wat het beste bij uw kind past Vraagt u leerlingenvervoer aan, dan ontvangt u een formulier. U stuurt dit ingevuld op en u ontvangt binnen 8 weken een besluit Maatschappelijke Zaken HBEL is er voor de inwoners van de gemeente Blaricum, Eemnes, Laren en Huizen.
Ga naar websiteHuwelijk of partnerschap melden
Bron: Eemnes (gemeente) | Datum: 2025-03-07 | Thema: Recht
Als u wilt trouwen of uw partnerschap wilt laten registreren, dan meldt u dit bij de gemeente waar u gaat trouwen of een partnerschap aangaat. Doe de melding maximaal 1 jaar en minimaal 2 weken voor de datum van de ceremonie. U kunt de melding van uw huwelijk of partnerschap online doen. U heeft hier DigiD voor nodig. Getuigen Bij het huwelijk of partnerschapsregistratie moeten minimaal 2 getuigen aanwezig zijn en maximaal 4. Iedereen boven de 18 jaar mag getuige zijn. Voorwaarden Om te trouwen of een partnerschap te laten registreren bent u: 18 jaar of ouder Geen bloedverwant in de 1e, 2e, 3e of 4e graad Huwelijk of partnerschap melden Heeft u geen DigiD, neem dan contact op met de gemeente via telefoonnummer 14 035. Kosten Wat kost trouwen en registratie van een partnerschap: Maandag t/m vrijdag tussen 09.00 uur en 17.00 uur in de raadzaal € 502 Maandag t/m vrijdag tussen 09.00 uur en 17.00 uur op een bijzondere of zelfgekozen locatie € 620 Maandag t/m vrijdag tussen 09.00 uur en 17.00 uur in de trouwzaal € 325 Maandag t/m vrijdag tussen 17.00 uur en 20.00 uur in de raadzaal € 694 Maandag t/m vrijdag tussen 17.00 uur en 20.00 uur op een bijzondere of zelfgekozen locatie € 977 Zaterdag tussen 09.00 uur en 20.00 uur in de raadzaal € 694 Zaterdag tussen 09.00 uur en 20.00 uur op een bijzondere of zelfgekozen locatie € 977 Trouwboekje/Partnerschapsboekje € 25,20 (kosten alleen betalen bij een gratis huwelijk of geregistreerd partnerschap) Getuigen van de gemeente per persoon € 84,95 Benoeming trouwambtenaar voor 1 dag, reeds benoemd en beedigd door een Nederlandse gemeente en de rechtbank € 220 Benoeming trouwambtenaar voor 1 dag, benoeming en beediging moet nog ingediend worden bij de Nederlandse gemeente en rechtbank € 414 Handig om te weten In Nederland trouwt u automatisch in beperkte gemeenschap van goederen. Gratis huwelijk of partnerschap Dit kan in onze gemeente op maandag om 10.00 uur. Om gratis te trouwen of een geregistreerd partnerschap aan te gaan, moet één van u of allebei in onze gemeente wonen. U kunt het huwelijk of partnerschap digitaal doorgeven. Heeft u en of uw partner geen DigiD? Neem dan contact op via telefoonnummer 14 035. Ceremonie bij gratis huwelijk of partnerschap U bent welkom in een klein gezelschap van maximaal 10 personen. Dat is inclusief het bruidspaar, getuigen en eventuele gasten. De ambtenaar die uw huwelijk of geregistreerd partnerschap voltrekt houdt geen toespraak en neemt van tevoren geen contact met u op. Meer informatie Trouwlocatie kiezen Trouwambtenaar kiezen
Ga naar websiteVerhuizing doorgeven
Bron: Eemnes (gemeente) | Datum: 2025-02-20 | Thema: Recht
Verhuist u naar of binnen Eemnes, dan moet u dit doorgeven aan de gemeente. Doorgeven kan vanaf 4 weken voor de dag van verhuizing tot maximaal 5 dagen na de verhuizing. U kunt online uw verhuizing doorgeven. U heeft hier DigiD voor nodig. Verhuist u naar een andere gemeente, dan geeft u uw verhuizing door in de nieuwe gemeente. Verhuizing doorgeven U kunt uw verhuizing ook persoonlijk aan de receptie van het BEL- kantoor doorgeven. U hoeft hiervoor geen afspraak te maken. Neem een geldig legitimatiebewijs mee. Wie mag een verhuizing doorgeven Iedereen die 16 jaar of ouder is Ouders, voogden of verzorgers voor kinderen jonger dan 16 jaar Ouders en hun meerderjarige kinderen voor elkaar als u op hetzelfde adres woont Echtgenoten of geregistreerde partners voor elkaar als u op hetzelfde adres woont. Let op: heeft u een samenlevingscontract, dan moet u allebei zelf de verhuizing doorgeven Meerderjarigen voor personen die hen daarvoor gemachtigd hebben Curatoren voor de persoon die onder curatele is gesteld Verhuizen naar het buitenland (emigratie) U emigreert als u minimaal 8 maanden binnen 1 jaar in het buitenland gaat wonen. Deze periode hoeft niet achter elkaar te zijn. Geef uw emigratie maximaal 5 dagen voor u vertrekt aan ons door. Dit kan online via verhuizing buitenland doorgeven. Heeft u nog vragen of opmerkingen na het doorgeven van uw emigratie? De afdeling Burgerzaken is bereikbaar via het contactformulier en helpt u graag verder. Blijven er gezinsleden op uw huidige adres in Nederland achter? Dan moeten de gezinsleden die naar het buitenland verhuizen zich persoonlijk melden bij de receptie op het BEL-kantoor. Dit geldt ook voor minderjarigen. U hoeft hiervoor geen afspraak te maken. Neem een geldig legitimatiebewijs mee.
Ga naar website