Zoekresultaten 1 - 10 van 267 resultaten
Geboorte-, huwelijks- en echtscheidingsakte
Bron: Smallingerland (gemeente) | Datum: 2025-11-12 | Thema:
Van een aantal belangrijke gebeurtenissen in een mensenleven worden akten opgemaakt. Die worden bewaard in de registers van de burgerlijke stand van de gemeente waar de gebeurtenis heeft plaatsgevonden. Van deze aktes kunt u een afschrift (uittreksel) aanvragen.Heeft de gebeurtenis plaatsgevonden in de gemeente Smallingerland? En heeft u een bewijs van de gebeurtenis nodig? Vraag dan het bewijs (afschrift) online aan met uw DigiD. Afschrift (uittreksel) burgerlijke stand aanvragen (met DigiD) Soorten akten U kunt de volgende akten aanvragen. Geboorteakte; Huwelijksakte of geregistreerd partnerschapsakte; Echtscheidingsakte of beëindiging partnerschapsakte; Overlijdensakte. Voor wie kunt u aanvragen U kunt een uittreksel burgerlijke stand aanvragen voor: geboorteakte: voor uzelf, voor uw kind en voor uw ouder(s); huwelijksakte: voor uzelf en voor uw partner; partnerschapsakte: voor uzelf en voor uw partner; echtscheidingsakte: voor uzelf; akte beëindiging partnerschap: voor uzelf; overlijdensakte: voor uw partner, voor uw kind en voor uw ouder(s). Hoe lang duurt het? In verband met de verbouwing van het gemeentehuis duurt het minstens 10 dagen voordat u het afschrift toegestuurd krijgt. Kosten €17,10 Akte in andere talen U kunt ook een internationale akte burgerlijke stand aanvragen. De akte is dan vertaald in 9 talen: Engels, Duits, Spaans, Frans, Grieks, Italiaans, Portugees, Turks en Servo-Kroatisch.
Ga naar websiteCalamiteit of geweld bij Wmo-zorg melden
Bron: Smallingerland (gemeente) | Datum: 2023-02-13 | Thema:
Aanbieders die ondersteuning bieden vanuit de Wmo zijn verantwoordelijk voor de kwaliteit en veiligheid van de zorg. U bent daarom wettelijk verplicht om calamiteiten en geweldsincidenten te melden bij de toezichthouder van de gemeente. Dat doet u binnen drie werkdagen na de gebeurtenis. Hiermee helpt u de kwaliteit van zorg te verbeteren. Bent u geen zorgverlener, maar wel betrokken bij een calamiteit of geweldsincident in de Wmo? Dan kunt u zelf ook melding maken. Calamiteit of geweldsincident melden Wanneer melden U meldt alle calamiteiten en geweldsincidenten. Denk daarbij aan: het onverwacht of onbedoeld overlijden van een cliënt. elke suïcide van een cliënt of suïcidepoging met schadelijk gevolg, die mogelijk samenhangt met van tekortkomingen in de zorg. elke gebeurtenis die zorgt of kan zorgen voor ernstig of blijvend lichamelijk letsel. elke gebeurtenis die zorgt of kan zorgen voor ernstig psychisch lijden. ernstig grensoverschrijdend gedrag, zoals fysiek, psychisch of seksueel misbruik door hulpverleners of door andere cliënten. Na uw melding Na uw melding start de toezichthouder Wmo een vooronderzoek naar de calamiteit of het geweldsincident. We nemen contact met u op over de vervolgstappen. In het Protocol Calamiteiten en Geweldsincidenten leest u meer over het proces. Incidenten bij andere soorten zorg Calamiteiten en geweldsincidenten bij andere zorgsoorten kunt u melden bij de Inspectie voor Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ). U kunt hier ook terecht voor meer informatie. Meer informatie Twijfelt u of er sprake is van een calamiteit of een geweldsincident? Neem dan contact op met de toezichthouder Wmo. U kunt ons bellen op telefoonnummer 0512-581234. Of stuur een e-mail naar of toezichthouderwmo@smallingerland.nl.
Ga naar websiteOmgevingsgerichte Woonvisie 2020-2025
Bron: Smallingerland (gemeente) | Datum: 2023-05-03 | Thema:
Op omgevingsgerichte wijze is in Smallingerland gewerkt aan het opstellen van een nieuwe en ambitieuze Woonvisie 2020-2025. Inwoners, ondernemers, bouwbedrijven en ontwikkelaars, corporaties en maatschappelijke organisaties hadden hierbij een belangrijke rol. Op 6 oktober 2020 heeft de raad de Woonvisie 2020-2025 vastgesteld. Met de nieuwe woonvisie geeft de gemeente richting aan de woningmarktontwikkelingen in Smallingerland. Ook fungeert de woonvisie als leidraad bij veel ruimtelijke en woningbouw vraagstukken. Verder is in de woonvisie een woningbouwprogramma voor de komende vijf jaren opgenomen. Bekijk de Woonvisie 2020-2025 (pdf). De gemeenteraad heeft op 7 maart 2023 het Addendum (aanvulling) op de Woonvisie 2020 – 2025 vastgesteld.
Ga naar websiteLeges en tarieven
Bron: Smallingerland (gemeente) | Datum: 2025-01-16 | Thema:
De leges zijn de kosten die u als inwoner of ondernemer moet betalen als u een dienst of product van de gemeente afneemt. Bijvoorbeeld als u uw paspoort of rijbewijs moet vernieuwen, maar ook als u een aanvraag voor een bouw- of omgevingsvergunning doet. Waarom heffen we leges? Het is gebruikelijk dat de degene die de dienst of het product afneemt, de kosten (leges) daarvoor geheel of voor een deel zelf betaalt. Zo zorgen we ervoor dat niet alle inwoners meebetalen aan diensten waar een aantal mensen gebruik van maken. Hoogte van de leges De hoogte van de leges wordt voor een deel landelijk en voor een deel door de gemeente zelf bepaald. De leges verschillen per aanvraag. De hoogte van deze kosten wordt aan het einde van elk jaar door de gemeenteraad vastgesteld. Moet u betalen voor een product of dienst? Dan staat dat vermeld bij het product of de dienst. Meestal betaalt u op het moment van de aanvraag. Legesverordening In de legesverordening staat wat de tarieven per dienst zijn. Hierbij wordt rekening gehouden met de kosten die verbonden zijn aan het leveren van de specifieke diensten. Meer informatie en contact Heeft u vragen of wilt u meer informatie over de leges? Neem dan contact op met de gemeente. Dat kan via ons contactformulier of door te bellen naar 0512 58 12 34.
Ga naar websiteWijkverbetering in Drachten
Bron: Smallingerland (gemeente) | Datum: 2025-11-10 | Thema:
Gemeente Smallingerland heeft een grote en belangrijke taak: het vervangen van het riool in vier woonwijken in Drachten. De wijken zijn gebouwd tussen 1950 en 1970, toen Philips naar Drachten kwam en er extra huizen nodig waren voor de mensen die daar gingen werken. Dat betekent dat het riool in deze wijken 60 tot 70 jaar oud is. Een riool gaat gemiddeld 60 jaar mee. Daarom moeten we het nu vervangen. Dat geldt voor meerdere wijken tegelijk. We kunnen niet overal tegelijk werken, dus doen we dat stap voor stap. We starten eerst met De Venen. Werkzaamheden en kansen in uw wijk In De Venen wordt in totaal ruim 9 kilometer riool vervangen. Hiervoor moeten verschillende straten opengebroken en opnieuw ingericht worden. Dit kan hinder veroorzaken. Rond de zomer van 2026 weten we meer over de planning. De rioolvervanging is nodig, en is ook een kans. Als een straat toch open moet, kunnen we met u bespreken hoe we de wijk mooier en fijner kunnen maken. We kunnen dan niet alleen het riool vernieuwen, maar ook de straat, het verkeer, het groen en speel- en ontmoetingsplekken in uw buurt verbeteren. De wijk De Venen is één van de eerste wijken waar we mee beginnen. We onderzoeken hoe de wijk ervoor staat. Begin 2026 maken we samen met bewoners een plan voor de toekomst van de wijk. Met inwoners in gesprek Wij willen graag weten wat de inwoners van de wijk belangrijk vinden. Daarom gaan we graag met hen in gesprek. We staan op 5 november en 13 november op verschillende plekken in de wijk. Waar en wanneer? Hieronder een overzicht van de plekken waar we op 5 en 13 november staan. We zullen duidelijk zichtbaar in de wijk aanwezig zijn. Woensdag 5 november 9.00 – 11.00 Koffie-inloop bij OBS De Atalanta, De Stoeken 1 11.30 – 12.30 Speeltuin op de hoek van Uitgang en de De Jerden 13.30 – 15.30 Speeltuin in buurt ’t Leger 16.30 – 18.00 Groenstrook bij De Klim Donderdag 13 november 11.00 – 12.00 Bij het woonwagenkamp aan de Baalder 13.00 – 15.00 Speeltuin Veenscheiding 16.00 – 18.00 Snackbar ’t Hokje Meer informatie Heeft u vragen hierover? U kunt contact opnemen met Jelle Bouma: E-mail: gemeente@smallingerland.nl Telefoon: 0512 58 12 34 De resultaten van het onderzoek vindt u vanaf januari 2026 ook op deze website.
Ga naar websiteParkeerplaats voor gehandicapten aanvragen
Bron: Smallingerland (gemeente) | Datum: 2025-07-30 | Thema:
Vraag een gehandicaptenparkeerplaats aan als u geen eigen parkeerplek bij uw woning heeft en minder dan 100 meter zelfstandig kunt lopen. U moet eerst een gehandicaptenparkeerkaart aanvragen voordat u in aanmerking komt voor een gehandicaptenparkeerplaats. Aanvragen parkeerplaats Voorwaarden U heeft een gehandicaptenparkeerkaart die nog minimaal 6 maanden geldig is. U moet in het bezit zijn van een auto en het kenteken moet op uw naam of die van uw huisgenoot staan. U heeft geen eigen parkeerruimte bij uw woning, zoals een garage of oprit. In de directe omgeving van uw woning is geen openbare parkeerruimte beschikbaar. Kosten De kosten van aanleg van een gehandicaptenparkeerplaats zijn voor eigen rekening. De richtprijs hiervoor is € 370,-. Na aanvraag van een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken krijgt u een situatieschets met prijsopgave. De kosten van de aanleg zijn eenmalig. Parkeerplaatsen voor mindervaliden In en rond het centrum van Drachten zijn parkeerplaatsen voor gehandicapten.
Ga naar websiteAdviesraad Sociaal Domein
Bron: Smallingerland (gemeente) | Datum: 2025-09-19 | Thema:
Sinds 1 januari 2022 zijn de WMO Adviesraad en de Cliëntenraad Smallingerland samen verder gegaan als een nieuwe Adviesraad Sociaal Domein Smallingerland, afgekort ASD Smallingerland. Wat is de Adviesraad Sociaal Domein Smallingerland Deze nieuwe Adviesraad heeft als taak het college van burgemeester en wethouders gevraagd en ongevraagd te adviseren over (komend) beleid op het gebied van WMO, Jeugdzorg en Participatie. Dit kan bijvoorbeeld gaan over keuzes die de gemeente moet maken voor mensen die zorg en/of ondersteuning nodig hebben en ook over hoe we omgaan met mantelzorgers en armoedebestrijding. Maar ook over onze jeugd en het welzijn van inwoners. Uitgangspunt bij onze adviezen zijn altijd onze inwoners, met daarbij speciale aandacht voor (mogelijk) kwetsbare burgers. Wie zijn wij en wat doen we Om dit zo goed mogelijk te kunnen doen, vergaderen we zo’n tien maal per jaar. Daarnaast vergaderen we regelmatig in de werkgroepen. Dit is dan op het gebied van de WMO, Jeugd of Participatie. Elke werkgroep heeft onder andere zijn eigen ervaringsdeskundigen op een bepaald (sub)gebied. Samenstelling Adviesraad De Adviesraad heeft een Dagelijks Bestuur bestaande uit vier personen, die tevens lid zijn van de Adviesraad. Het Dagelijks Bestuur heeft periodiek een persoonlijk gesprek met de wethouder over onderwerpen die spelen en om hem/haar te spreken over het vervolg op door ons aangedragen adviezen. Daarnaast is er tijdens de gezamenlijke plenaire vergadering altijd een ambtenaar vanuit de gemeente aanwezig om ons te informeren. Deze persoon is tevens onze contactpersoon wanneer wij vragen hebben over bepaalde zaken. Adviezen De werkgroepen bereiden adviezen voor die vervolgens met de hele Adviesraad worden besproken en vastgesteld. Deze adviezen kunnen zijn naar aanleiding van een op te stellen beleidsplan, de zogeheten gevraagde adviezen. Deze adviezen gaan vervolgens ook naar de gemeenteraad als zij een besluit over een voorstel moeten gaan nemen. Maar de werkgroepen kunnen ook zelf adviezen aandragen als zij constateren dat er behoefte is om het college van burgemeester en wethouders te wijzen op zaken die aandacht nodig zouden kunnen hebben, ter bevordering van het welzijn van onze inwoners. Het gaat hierbij om algemene adviezen. De Adviesraad is er niet om individuele gevallen onder de aandacht te brengen. Hiervoor heeft de gemeente een Ombudsvrouw aangesteld. Maar we horen het wel graag als er iets speelt. Mocht het vaker voorkomen, dan kunnen we vragen of er inderdaad iets is wat aandacht nodig heeft en of er dan een structurele oplossing te vinden is. Tijdig betrokken Op deze wijze probeert de ASD Smallingerland op tijd betrokken te worden bij nieuw of aan te passen beleid, dat soms vanuit de gemeente komt en soms vanuit de rijksoverheid wordt opgelegd. Wij proberen om bij een op te stellen beleidsvoorstel of verordening zo vroeg mogelijk betrokken te worden. Hiermee is het onze opdracht om mee te denken over beslissingen die gevolgen kunnen hebben voor onze inwoners, met name voor de kwetsbare groepen. Waar vanuit het college vaak wordt uitgegaan van de wettelijke, financiële en juridische kant van toekomstige plannen, heeft de ASD Smallingerland als doelstelling juist de menselijke kant erbij te betrekken om zo beter maatwerk voor onze inwoners te bereiken in de nieuwe beleidsplannen en verordeningen. Contact U kunt de Adviesraad Sociaal Domein Smallingerland per mail bereiken via onze ambtelijk secretaris.
Ga naar websiteOntheffing voetgangersgebied
Bron: Smallingerland (gemeente) | Datum: 2025-01-17 | Thema:
Vraag een ontheffing voetgangersgebied aan als u met uw voertuig in het voetgangersgebied moet zijn. Voor inloggen als bedrijf heeft u eHerkenning nodig. Heeft u een éénmanszaak dan kunt u uw DigiD gebruiken. Een pasje voor de zakpalen kunt u op het gemeentehuis ophalen. Hiervoor betaalt u een borg. Lever het pasje na gebruik weer in op het gemeentehuis en u krijgt uw borgsom teruggestort. Aanvragen ontheffing Kosten Soort heffing Kosten Ontheffing voetgangersgebied € 36,90 + € 90,- borgsom
Ga naar websiteWethouderspreekuur
Bron: Smallingerland (gemeente) | Datum: 2024-08-27 | Thema:
Heeft u een idee of mening over een onderwerp van de gemeente? En wilt u dit bespreken met een wethouder? Maak dan gebruik van het wethouderspreekuur. Het spreekuur is om de week in de oneven weken. Naam Dag en tijd Wethouder Hoekstra maandag tussen 09.00 uur en 10.00 uur Wethouder Hartogh Heys van de Lier woensdag tussen 09.00 uur en 10.00 uur Wethouder Le Roy woensdag tussen 15.30 uur en 16.30 uur Wethouder Van der Zwan donderdag tussen 08.30 uur en 09.30 uur Let op: In de schoolvakanties zijn er geen wethouderspreekuren. Spreekuur Tijdens het spreekuur heeft u 20 minuten tijd om met de wethouder te praten. Per gesprek kunnen er maximaal vier personen aanschuiven. Het spreekuur is niet bedoeld om te praten over onderwerpen die een relatie hebben met inspraak, klacht- en bezwaarprocedures en acquisitie. Afspraak maken Wilt u een afspraak maken? Stuur dan een e-mail naar gemeente@smallingerland.nl met als onderwerp Wethouderspreekuur. Zet in de mail met wie u een afspraak wilt en wat u wilt bespreken.
Ga naar websiteToestemmingen voor het verbranden van snoeihout en rietsluik
Bron: Smallingerland (gemeente) | Datum: 2025-02-13 | Thema:
Het verbranden van snoeihout in agrarische gebieden is niet zonder meer toegestaan. Hiervoor is een stookontheffing APV van de gemeente nodig en een vergunning op grond van het Besluit activiteiten leefomgeving. De gemeente verleent deze toestemmingen uitsluitend voor het verbranden van takkenbulten en rietsluik die ontstaan bij landschapsonderhoud. Onder landschapsonderhoud verstaan we het snoeien van houtwallen, bosjes en bomen in het buitengebied en rietsnijden in natuurgebieden. Geen ontheffing tussen 15 maart en 15 augustus Tussen 15 maart en 15 augustus verleent de gemeente geen APV ontheffing voor het verbranden van snoeihout of rietsluik. Dit om wilde dieren en planten te beschermen en te voldoen aan de zorgplicht volgens de Wet Natuurbescherming. In deze periode kunnen vogels bijvoorbeeld broeden in takkenbulten of kunnen egels zich daar verschuilen. Bovendien is dit vaak een droge periode, waarin brand zich sneller kan verspreiden en schadelijke gevolgen heeft voor planten en dieren in de omgeving. Ook in (zeer) droge periodes, ongeacht de tijd van het jaar, worden geen ontheffingen verleend (fase 2). Voor actuele informatie hierover kunt u terecht op natuurbrandrisico.nl. Wijzigingen per 1 januari 2024: milieuvergunning in plaats van milieuontheffing Tot 1 januari 2024 hadden agrariërs en natuurorganisaties voor het verbranden van kleinschalig agrarisch afval twee ontheffingen nodig. Dit betrof zowel een APV-ontheffing (voor openbare orde en veiligheid) als een ontheffing op basis van de Wet milieubeheer (voor milieutechnische aspecten). Beide werden in één besluit verleend. Sinds 1 januari 2024 is de regelgeving gewijzigd met de inwerkingtreding van de Omgevingswet. De ontheffing op basis van de Wet milieubeheer is vervangen door een vergunning op grond van het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal). De activiteit waarvoor een vergunning moet worden aangevraagd, is "verbranden van afvalstoffen anders dan in een IPPC-installatie". Dit komt doordat kleinschalig agrarisch afval volgens de landelijke regelgeving als bedrijfsafval wordt beschouwd. In 2025 wordt de milieuvergunning verleend voor snoeihout en rietsluik dat afkomstig is van landschapsonderhoud. Hoe vraagt u de APV ontheffing en de milieuvergunning aan? Voor het verbranden van snoeihout of rietsluik in 2025 heeft u twee toestemmingen nodig: Een APV-ontheffing. Een milieuvergunning op grond van het Bal. Beide toestemmingen kunt u aanvragen via een e-mail aan gemeente@smallingerland.nl. Vermeld in uw aanvraag de volgende gegevens: Wat u wilt verbranden (snoeihout of rietsluik); De locatie van de brandbult; De periode waarin u wilt verbranden; De hoeveelheid afval die u wilt verbranden; Een expliciete verklaring dat het snoeihout of rietafval afkomstig is van landschapsonderhoud. Het verzoek gaat om zowel de benodigde milieuvergunning als de APV-ontheffing. Twee afzonderlijke besluiten Vanaf 1 januari 2024 worden de twee toestemmingen niet langer in één besluit afgegeven. De milieuvergunning en de APV-ontheffing worden apart beoordeeld en toegekend. In 2025 wordt de milieuvergunning nog door de gemeente zelf verstrekt. Vanaf 1 januari 2026 wordt de behandeling van de milieuvergunning overgenomen door de FUMO. Kosten (leges) in 2025 Voorheen betaalde u alleen leges voor de APV-ontheffing. Vanaf 2025 zijn er ook leges verschuldigd voor de milieuvergunning. De kosten bedragen in 2025: • Milieuvergunning: € 210,- (indien het snoeihout of rietafval afkomstig is van landschapsonderhoud); • APV-ontheffing: € 70,- (aanvullend bedrag, zoals bepaald in de gemeentelijke legesverordening). Voor het aanvragen van een Bal-vergunning kunt u vanaf 2026 terecht op het Omgevingsloket.
Ga naar website