Zoekresultaten 1 - 10 van 251 resultaten

  • Naamgebruik

    Plan een afspraak Digitaal regelen Naamgebruik online aanpassen Op afspraak Maak een afspraak; Neem een geldig(e) paspoort, rijbewijs of identiteitskaart mee. Schriftelijke aanvraag Stuur het aanvraagformulier (pdf, 87 kB) met een kopie van uw legitimatiebewijs aan de: Gemeente IJsselstein Afdeling Klantcontactcentrum Postbus 26, 3400 AA IJsselstein Meer weten Uw naamgebruik heeft te maken met de manier waarop de overheid en andere organisaties met u communiceren. Het heeft geen directe invloed op officiële documenten, zoals uittreksels.

  • Ravijnjaar 2026

    Dit zorgt ervoor dat wij als organisatie vanaf 2026 geen sluitende begroting meer kunnen opstellen zonder omvangrijke maatregelen te nemen. 2026 wordt daarom ook wel het ‘ravijnjaar’ genoemd. Wij hopen dat het rijk met structurele oplossingen hiervoor komt en via de Vereniging Nederlandse Gemeenten roepen wij het rijk hiertoe op. Sturingsmogelijkheden In de tussentijd moeten wij ons zo goed mogelijk op het ravijnjaar voorbereiden. Onze financiële uitgangspositie is goed, maar de opgave is groot. Het college heeft de ambtelijke organisatie de opdracht gegeven om voorbereidingen te treffen en sturingsmogelijkheden in kaart te brengen om het ravijn te dichten. Bij sturingsmogelijkheden kan het gaan om het verlagen van uitgaven of het verhogen van inkomsten. Zowel in voorzieningen als in onze eigen organisatie. In de eerste helft van 2024 heeft de ambtelijke organisatie een inventarisatie (pdf, 870 kB) uitgevoerd van de sturingsmogelijkheden op al onze activiteiten. Op basis hiervan heeft het college enkele scenario’s (pdf, 448 kB) opgesteld. De sturingsmogelijkheden zijn in een rapport (pdf, 1,1 MB) opgenomen. Objectief Deze inventarisatie is objectief uitgevoerd. Dat wil zeggen, los van enige politieke richting of voorkeuren. Dit betekent dat sturingsmogelijkheden feitelijk worden weergegeven en dat alle sturingsmogelijkheden die zijn gevonden ook in dit rapport zijn opgenomen. Ook wanneer dit als zeer onwenselijk gezien kan worden, botst met bestaand beleid of andere negatieve gevolgen kan hebben. We besteden bij sturingsmogelijkheden aandacht aan (maatschappelijke) gevolgen en risico’s omdat het van belang is dit mee te wegen bij politieke besluitvorming. Ook dit is een feitelijke weergave. We doen hierbij geen uitspraak of de mogelijke maatregelen wenselijk of verstandig zijn. Het rapport bevat dus geen adviezen. Het rapport heeft als doel om de politieke besluitvorming over mogelijke maatregelen te faciliteren. Besluitvorming Het college heeft een voorstel met een pakket maatregelen (pdf, 247 kB) aan de raad voorgelegd dat leidt tot een sluitende begroting. De verwachting is dat de raad hierover begin 2025 zal besluiten. Op 18 november 2024 brachten wij hierover een persbericht uit. 

  • Aangifte overlijden

    Plan een afspraak Meenemen Neem de volgende documenten mee: Geldig(e) paspoort, rijbewijs of identiteitskaart van de aangever. Verklaring van overlijden, afgegeven door de arts of lijkschouwer. Bevestiging van overlijden van de uitvaartondernemer, met datum en plaats van de begrafenis/crematie. Trouwboekje, indien van toepassing. B-verklaring met de doodsoorzaak van de overledene – voor het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Overlijden in het buitenland U heeft een (gelegaliseerde) overlijdensakte uit de plaats van overlijden nodig. U doet aangifte in uw woongemeente. Lees meer over overlijden in het buitenland en op de website van de Rijksoverheid. Voorbeeld: u bent samen met uw vriendin op vakantie in Barcelona. U woont in Utrecht, uw vriendin komt uit Deventer. Uw vriendin komt te overlijden. U vraagt een overlijdensakte aan in Barcelona (plaats van overlijden). U doet aangifte in uw woongemeente (Utrecht). Kosten Aangifte doen van overlijden is gratis. De kosten voor een akte van overlijden zijn € 15,70. Hulp nodig? Kunt u de tekst niet lezen of begrijpt u de informatie (in het document) niet? Neem contact met ons op. Bel 14 030 of stuur ons een bericht. Contactformulier

  • Omgevingswet

    Wat betekent de Omgevingswet voor u? U heeft met de Omgevingswet te maken als u iets wilt veranderen in uw leefomgeving. Bijvoorbeeld als u plannen heeft om uw huis te verbouwen, een boom te kappen, een sloot te dempen of als u als ondernemer een loods wilt plaatsen naast uw bedrijfspand. U bent dan initiatiefnemer en moet uitzoeken of u een vergunning nodig heeft of bijvoorbeeld een melding moet doen. Dat kan online in het Omgevingsloket. U kunt ook met de Omgevingswet te maken krijgen als iemand anders iets wil veranderen in uw leefomgeving. Bijvoorbeeld als uw buren een garage willen bouwen of als een bedrijf in de buurt het kantoor wil vergroten. Het is goed om te weten dat we initiatiefnemers vragen om omwonenden bij hun plan te betrekken, voordat zij een vergunning aanvragen. De Omgevingswet in het kort In het Omgevingsloket staan alle regels van het Rijk, de provincie en de gemeente bij elkaar. In het Omgevingsloket kunt u online zien of u een vergunning nodig heeft. U kunt in het Omgevingsloket ook een (concept) vergunning aanvragen, een melding doen of aanvullende informatie doorgeven. Een conceptverzoek kan de gemeente als vooroverleg verzoek in behandeling nemen. De bestemmingsplannen zijn opgenomen in het omgevingsplan. In het omgevingsplan staat wat er op welke plek gerealiseerd mag worden. Er staan ook andere regels in, bijvoorbeeld voor geluid, bodem of duurzaamheid. De overheid verwacht dat u als initiatiefnemer met omwonenden en anderen die iets van het initiatief gaan merken in gesprek gaat. De wet noemt dit participatie. Voor veel vergunningen geldt dat de gemeente binnen 8 weken een besluit moet nemen over de aanvraag. Soms wordt deze periode verlengd met 6 weken. Wanneer uw vergunningsaanvraag ingewikkeld is, kan een uitgebreide procedure nodig zijn. In dat geval moet de gemeente binnen 26 weken een besluit nemen. Wet Kwaliteitsborging voor het bouwen Gaat u bouwen of verbouwen, dan moet u mogelijk een onafhankelijke kwaliteitsborger (een controleur) inschakelen om de bouwkwaliteit te toetsen. Dat is geregeld in de Wet Kwaliteitsborging voor het bouwen. Betrek tijdig de omgeving bij uw plan Het is altijd goed om de omgeving te betrekken bij uw plan. In bepaalde gevallen stelt de gemeente dit verplicht en wordt uw vergunningsaanvraag hier ook op beoordeeld. Door de ideeën en belangen van andere mensen en organisaties mee te nemen in uw plan, wordt het vaak een beter plan. Het zorgt bijvoorbeeld voor meer woon- en werkplezier in de buurt of de wijk. Of het levert minder hinder op voor omwonenden. Bovendien kan de overheid met een duidelijk beeld van alle belangen goede besluiten nemen. De vormen van samenwerking en de werkwijze omtrent participatie zijn vastgelegd in het participatiebeleid van de gemeente. Bij het Informatiepunt Leefomgeving vindt u een handige participatiegids met tips, trucs en tools, zoals handreikingen en werkvormen. Meer informatie Informatie over het omgevingsplan vindt u op regels op de kaart via het Omgevingsloket. In het Omgevingsplan staat wat er op welke plek gerealiseerd mag worden. Op deze website kunt u ook een (concept) aanvraag indienen. Ook vindt u daar antwoorden op veelgestelde vragen. De Omgevingsvisie beschrijft hoe IJsselstein eruitziet in 2030 en verder. De Wet Kwaliteitsborging voor het bouwen bepaalt onder andere wanneer u een kwaliteitsborger moet inschakelen. Heeft u vragen? U kunt dan contact opnemen met het team Ruimte en Projecten van de gemeente IJsselstein. U kunt bellen naar 14 030 of u stuurt een e-mail naar info@ijsselstein.nl.

  • Leefbaarheid IJsselveld-Oost

    Dit gaan we binnenkort doen IJsselveld-Oost is een fijne wijk om te wonen. Maar sommige dingen kunnen nog beter, zoals afval, veiligheid en wonen. Wat kunnen we daar samen aan doen? Daarover hebben we met wijkbewoners gepraat. We weten nu wat we het komend half jaar gaan doen. Elke derde dinsdag van de maand een spreekuur in Studio 10 Heeft u een goed idee voor de wijk, wilt u iets organiseren of maakt u zich zorgen? Kom dan naar het wijkspreekuur in Studio 10 (Televisiebaan 143, 3402 VD Ijsselstein). Daar kunt u het bespreken met de gemeente, Cazas, Pulse of de wijkagent. Elke derde dinsdag van de maand van 19:00-20:00 uur is er een spreekuur. U kunt gewoon binnenlopen, maar u mag ook een afspraak maken. Dat kan telefonisch via 14 030 of via e-mail op info@ijsselstein.nl. Geef dan aan dat het om het Wijkspreekuur IJsselveld-Oost gaat. Overlast van afval aanpakken Mensen zetten afval naast de containers of gooien het gewoon op straat. Daar hebben veel buurtbewoners veel last van. De gemeente ruimt het afval nu vaker op. Maar dat is niet genoeg. Daarom gaan we samen met bewoners een campagne bedenken om dat vervelende afvalgedrag tegen te gaan. Nog meer te doen in Studio 10 Studio 10 is dé ontmoetingsplek in de buurt. Taallessen, gamen, een voorleesclub: er is veel te doen. We willen van Studio 10 nóg meer de huiskamer van de buurt maken. Met activiteiten begeleid door Pulse en van bewoners, voor bewoners. Ook gaan we de buitenkant opknappen en beter laten zien wat er te doen is in Studio 10. Ruimtevaartbaan veiliger in het verkeer Auto’s rijden te vaak te hard op de Ruimtevaartbaan. En veel mensen vinden de inrit naar de Lanceerplaats onveilig. Dat gaan we aanpakken. En tegelijk maken we de omgeving groener. De plannen bespreken we met de mensen in de directe buurt. Meer activiteiten voor jongeren Samen met jongeren tussen 12 en 18 jaar gaan we meer activiteiten bedenken. We zijn met jongeren uit de buurt in gesprek over activiteiten we op kunnen zetten om nog meer jongeren te bereiken. Zo zorgen we ervoor dat iedereen in de buurt mee kan doen. Meer bewegen in de wijk We maken een extra buitenplek om alleen of in een groepje te sporten. Dat doen we naast het Cruyff Court. Daar komt een Urban Sports voorziening waar iedereen zich kan uitleven. Dit blijven we doen Dit gaan we ook nog doen

  • Duurzame energie opwekken

    Zonnepanelen en winturbines Zonnepanelen op daken kunnen een groot deel van onze elektriciteit opwekken. Wilt u meer weten over het plaatsen van zonnepanelen op uw dak? Kijk dan op jouwhuisslimmer.nl/ijsselstein of Milieucentraal. Daarnaast werkt de overheid aan windturbines op zee. Maar alleen zonnepanelen op daken en windturbines op zee zijn niet genoeg om de nationale doelen te halen. En zorgen er niet voor dat IJsselstein in 2050 energie neutraal is. Daarvoor zijn ook zonnevelden en/of windturbines op land nodig. Hierover zijn afspraken gemaakt in het nationaal klimaatakkoord. Regio’s voor duurzame energie Nederland is verdeeld in 30 regio’s voor duurzame energie. Gemeenten, provincie, waterschappen en netbeheerder werken samen. IJsselstein is onderdeel van de regio Utrecht (U16). In 2030 willen we 1,8 miljard kilowattuur (1,8 TWh) duurzame elektriciteit opwekken. IJsselstein wil hier 50 miljoen kilowattuur (0,05 TWh) aan bijdragen. Dit is gelijk aan het elektriciteitsgebruik van 20.000 huishoudens. Zoekgebieden voor zonnevelden en windturbines In 2020 en 2021 is er met inwoners gesproken over zonnevelden en windturbines in IJsselstein. De gemeenteraad heeft een aantal zoekgebieden aangewezen, zoals: De A2-zone (ten zuiden van IJsselstein): zoekgebied wind Noordoostelijk buitengebied (rond de Hollandsche IJssel): zoekgebied zon Op zoek naar mogelijkheden in zoekgebieden In 2024 en 2025 werken we de zoekgebieden verder uit. Want de vraag is: ‘hoe kunnen we 50 miljoen kilowattuur (0,05 TWh) duurzame energie opwekken?’. Daarnaast is een belangrijke vraag: welke voorwaarden stellen inwoners aan de aanleg van zonnevelden? Deze voorwaarden halen we actief op bij inwoners. Tussenstand najaar 2024 Op 3 oktober 2024 zijn verschillende scenario’s voor het grootschalig opwekken van duurzame energie voorgelegd aan de gemeenteraad. Deze heeft besloten om niet te kiezen voor windenergie. Voor de resterende opwek wordt een Uitnodigingskader uitgewerkt. Hierbij moet rekening worden gehouden met de waarden van het gebied, en onderzocht worden of en hoe het waar past. Daarnaast heeft het college de opdracht gekregen om andere zoekgebieden te verkennen. Meedenken over keuzes Inwoners kunnen op 3 manieren meedenken, via: Het inwonerpanel kan een vragenlijst in vullen. Een adviesgroep die bestaat uit inwoners en (belangen)organisatie praat mee over de keuzes. Drie inloopbijeenkomsten. Inloopbijeenkomsten 13 februari 2025: deze avond stond in het teken van zonne-energie in het Hollandsche IJsselgebied. Deze bijeenkomst werd samen met Groen Groeit Mee georganiseerd. Op deze avond is besproken wat de bewoners graag willen voor dit gebied. Op het gebied van zon is besproken op welke locaties zonnevelden wel of juist niet passen, en welke voorwaarden de inwoners belangrijk vinden. De reacties zijn verwerkt in twee verslagen: een verslag over de deelsessie over zon (pdf, 0,98 MB) en een totaalverslag van de volledige avond. 13 maart en 16 april 2024: deze twee avonden stonden in het teken van wind- en zonne-energie. Tijdens deze avond gingen we in gesprek over de keuzes die we in IJsselstein moeten maken. Daarbij bespraken we de voorwaarden waaronder zonnevelden en windturbines een plek kunnen krijgen. Verslagen inloopbijeenkomsten duurzame energie IJsselstein (pdf, 636 kB). Daarnaast zijn de meest gestelde vragen over dit onderwerp verzameld in een vraag en antwoord document. Vraag en antwoord over het opwekken van duurzame energie (pdf, 82 kB). Wat gebeurt er met uw mening? Na de inloopavond zet de gemeente IJsselstein de voors en tegens op een rijtje. Dit doen we met de resultaten uit participatie, maar ook door het uitvoeren van (technische) analyses. De resultaten gebruiken we om het zoekgebied verder uit te werken. In het voorjaar 2025 leggen we een concept Uitnodigingskader voor zonnevelden voor aan het College van Burgemeester en Wethouders. Hierin zetten we de voorwaarden voor zonnevelden in het gebied rondom de Hollandsche IJssel. Inwoners kunnen het stuk inzien en u kunt hier dan op reageren. DDe feedback verwerken we en in oktober wordt Uitnodigingskader voorgelegd aan de gemeenteraad. Via de agenda van de gemeenteraad kunt u volgen wanneer zij deze stukken bespreken. Tijdens de commissievergadering is er ook de mogelijkheid voor inwoners om in te spreken. Wat gebeurt er na de besluitvorming? In het Uitnodigingskader zonnevelden staan afspraken over de voorwaarden van de komst van zonnevelden. Daarna kunnen initiatiefnemers met projectvoorstellen komen. Als er initiatieven worden opgestart komen, krijgt u opnieuw de ruimte om hierover mee te denken. Daarnaast kijken we naar hoe de omgeving voordeel heeft van de winsten van de opwek van de energie.

  • Organisatie

    Bij de gemeente IJsselstein werken zo'n 240 medewerkers. Zij helpen het gemeentebestuur bij het uitvoeren van hun taken. De hele organisatie noemen we GIJS (Gemeente IJsselstein). De organisatie bestaat uit 2 onderdelen: Medewerkers die alleen voor de raad werken. We noemen hen de griffie. De griffie staat onder leiding van de griffier. Medewerkers die voor het college en de burgemeester werken. Dit deel van de organisatie staat onder leiding van een algemeen directeur. Dat is dezelfde persoon die ook secretaris van de gemeente is. Die persoon combineert het adviseren van het college (secretarisfunctie) met leidinggeven aan de organisatie (directeursfunctie). De algemeen directeur leidt de organisatie in samenwerking met de leidinggevenden van de verschillende teams. Die noemen we het Managementteam (MT). We hebben onze organisatie in beeld in gebracht een organogram. Download het organogram pdf, 88 kB Toelichting organogram U ziet: 1 griffie als ondersteuning voor de raad. 8 teams als ondersteuning voor het college en de burgemeester, namelijk: Concern, Samenleving, Ruimte & Projecten, Klant, Sociaal Domein, Civiel & Vastgoed, Advies en Interne Ondersteuning. Servicenormen Wat kunt u van ons verwachten? We weten dat u voor veel zaken alleen bij ons terecht kan. Dit brengt een verantwoordelijkheid mee om kritisch te kijken naar de service die wij bieden. Hierom hebben wij servicenormen voor onszelf gesteld. Door ons aan deze normen te houden proberen we u goed van dienst te zijn. Bekijk onze servicenormen  Wij doen ons uiterste best om u altijd met deze normen van dienst te zijn. Wij horen het graag als u merkt dat in uw contact met ons de norm is niet gehaald. Ook als u ontevreden bent om een andere reden in uw contact met ons horen we dit graag. Hierdoor kunnen wij u in het vervolg hopelijk beter van dienst zijn. Maak een melding  

  • Koninklijke onderscheiding (lintje) aanvragen

    Als u iemand wil voordragen, dient u een aanvraag in bij de burgemeester. IJsselstein is trots op haar inwoners die bereid zijn een stapje extra te doen, mensen die bovenmatige inspanningen leveren ten behoeve van de samenleving. Om deze trots te tonen kunnen we inwoners voordragen voor een Koninklijke onderscheiding. Elk jaar worden een werkdag voor 27 april, Koningsdag, in heel Nederland Koninklijke onderscheidingen uitgereikt: de ‘lintjesregen’ of ‘Algemene Gelegenheid’. Hoe werkt het Neem telefonisch contact op met het kabinet van de burgemeester via 14 030 of stuur een e-mail naar bestuurssecretariaat@ijsselstein.nl. U hoort in grote lijnen of de verdiensten inderdaad bijzonder genoeg zijn voor een onderscheiding. U krijgt meer informatie over de procedure en benodigde gegevens. Een aanvraag voor de Lintjesregen 2026 (Algemene Gelegenheid) moet uiterlijk 1 juli 2025 bij ons binnen zijn. Meerdere personen toetsen de aanvraag en de procedure neemt een lange tijd in beslag. Een aanvraag bij Bijzondere Gelegenheid* (tussentijdse uitreiking) moet zes maanden voor de beoogde datum van uitreiking zijn ingediend. De gemeente toetst alle verzamelde gegevens strikt vertrouwelijk. De burgemeester brengt advies uit over het voorstel. Is dit advies positief? U krijgt een suggestie voor de soort en hoogte van de onderscheiding. Vervolgens oordeelt de Commissaris van de Koning. Die stuurt het voorstel naar het Kapittel voor de Civiele Orden. Dit onafhankelijke college geeft een zwaarwegend advies aan de betrokken minister. Beslist de minister positief? De Koninklijke onderscheiding wordt bij Koninklijk besluit verleend. De burgemeester informeert de aanvrager over de uitkomst van het voorstel. * Een Koninklijke onderscheiding uitreiken bij Bijzondere Gelegenheid kan als er een rechtstreeks verband bestaat tussen de verdiensten waarvoor iemand wordt voorgedragen en de speciale datum van uitreiking. Of als er sprake is van beëindiging van activiteiten. Voorbeelden zijn een jubileum bij een vereniging of organisatie of het beëindigen van een belangrijke bestuursfunctie. Meer weten Voor de behandeling van het voorstel brengen we geen kosten in rekening. Informatie over iemand voordragen voor een Koninklijke onderscheiding op lintjes.nl Informatie over Koninklijke onderscheidingen Voor vragen neem contact op met de gemeente via 14 030 of stuur een e-mail naar bestuurssecretariaat@ijsselstein.nl.

  • College

    Wethouders worden benoemd door de raad. Er zijn op dit moment 4 wethouders. De leden van het college hebben onderling de taken verdeeld. Die verschillende taken noemen we portefeuilles. De burgemeester is voorzitter van het college. De secretaris is de adviseur en ondersteuner van het college en de burgemeester. Een wethouder kan de burgemeester vervangen bij ziekte of afwezigheid. Een wethouder die dat doet noemen we loco-burgemeester. Het college wijst die aan.

  • Winkelcentrum De Clinckhoeff

    Wat? Het plan is om winkelcentrum De Clinckhoeff klaar te maken voor de toekomst. Door de binnen- en buitenkant van het winkelcentrum te vernieuwen en de indeling van het winkelcentrum te veranderen. Er wordt overwogen om de Jumbo te verplaatsen en uit te breiden. Als het plan wordt uitgevoerd, komen er een extra supermarkt, ongeveer 70 appartementen en extra parkeerplaatsen. De Libra-flat blijft, maar er worden wel 4 appartementen verwijderd. Het idee is om de vierkante meters van de Jumbo aan de Televisiebaan te verplaatsen naar de Clinckhoeff, waardoor de nieuwe Jumbo groter zou worden. Het gebouw aan de Televisiebaan wordt dan gesloopt. De vrijgekomen grond zou samen met het stuk grond van de oude Jenaplanschool kunnen worden gebruikt voor de nieuwbouw van ongeveer 35 koopwoningen met tuin. Waarom? De Clinckhoeff is gebouwd in de jaren '70 en verouderd. Het overdekte winkelcentrum is belangrijk voor de wijk IJsselveld. Veel buurtbewoners doen hier hun dagelijkse boodschappen. Het winkelcentrum biedt ook een sociale rol: veel mensen ontmoeten elkaar voor een gezellig praatje. Vernieuwing van De Clinckhoeff komt de wijk economisch ten goede. Hoe? Projectontwikkelaar Rialto IJsselstein B.V. heeft afspraken gemaakt met de Collectieve Vereniging van Eigenaren winkelcentrum Clinckhoeff (CVvE) en de gemeente om van dit project een succes te maken. Architectenbureau Grosfeld Bekkers van der Velde heeft het ontwerpplan gemaakt. Het winkelcentrum ziet er straks anders uit dan de omgeving. Met simpele aanpassingen zorgen we ervoor dat het straks allemaal bij elkaar past. De passage (doorgang tussen verschillende delen van het winkelcentrum) blijft, maar de ingangen worden makkelijker te herkennen. Wanneer? Sinds 2010 zijn er ideeën om het Winkelcentrum De Clinckhoeff op te knappen. De plannen hiervoor zijn in voorbereiding.