Zoekresultaten 1 - 10 van 109 resultaten

  • Omgevingsvergunning of sloopmelding, gebouw of woning (gedeeltelijk) slopen

    Wilt u iets slopen? Dan moet u een mogelijk een sloopmelding doen of een omgevingsvergunning aanvragen.

  • Briefadres aanvragen of verlengen

    Briefadres aanvragen of verlengen

  • Afval, bedrijfsafval

    U bent zelf verantwoordelijk voor de inzameling van bedrijfsafval  Wat te doen: zie Werkwijze

  • Honden

    Binnen de bebouwde kom moeten alle honden aan de lijn (uitgezonderd de losloopplaatsen).In het buitengebied is er geen aanlijnplichtDe gemeente heeft plaatsen aangewezen waar honden los mogen lopen (zie overzicht bij Voorwaarden).Buiten de bebouwde kom mogen honden loslopen, tenzij anders aangegeven.U bent verplicht overal de poep van uw hond op te ruimen (ook op losloopplaatsen). Hondenpoepzakjes kunt u ophalen bij de gemeente.In de gemeente Teylingen betaalt u geen hondenbelasting. Bekijk het filmpje over het hondenbeleid Meld overlast bij de gemeente Zijn de prullenbakken voor hondenpoep vol? Heeft u overlast van loslopende honden of hondenpoep? Maak hiervan een melding via Fixi. Boete bij niet nakomen opruim- en aanlijnplicht Het is overal verplicht om hondenpoep op te ruimen. Buitengewoon Opsporingsambtenaren (BOA) controleren regelmatig of dit gebeurt. Laat u uw hond uit of loslopen op een plek waar dit niet mag? Of ruimt u de poep van uw hond niet op? Dan kunt u een boete krijgen. Heeft u een handicap en heeft u een geleidehond? Dan geldt de opruimplicht niet.  Bij een overtreding wordt eerst een waarschuwing gegeven. Als de dezelfde overtreding zich herhaalt, wordt er een proces verbaal opgemaakt. De boete voor het niet opruimen van hondenpoep is € 140,-. De boete voor het los laten lopen van een hond binnen de bebouwde kom bedraagt € 95,-. De boete voor honden die aanwezig zijn op plaatsen waar dit niet is toegestaan, bijvoorbeeld een kinderspeelplaats of het stiltegebied op Koudenhoorn is ook € 140,-.

  • Aangifte van overlijden

    De aangifte van overlijden wordt gedaan in de gemeente waar de persoon is overleden. Meestal doet de uitvaartverzorger deze aangifte, maar een nabestaande mag dit ook doen.   Wilt u als nabestaande de aangifte doen, neem dan telefonisch contact met ons op via telefoonnummer 14 0252 voor een afspraak. Neem bij de aangifte een geldig legitimatiebewijs mee en de verklaring van overlijden (via arts). Neem het trouwboekje van de overledene mee als u het overlijden daarin wilt laten vastleggen.   Info voor uitvaartverzorgers  U kunt digitaal aangifte doen. Gebruik hiervoor de knop 'afspraak maken' op deze pagina. Uitvaartverzorgers kunnen ook aangifte doen via de mail. Heeft u niet eerder in deze gemeente via de mail aangifte gedaan, neem dan telefonisch contact op met burgerzaken via telefoonnummer 14 0252. 

  • Evenementenvergunning

    Als u een evenement  wilt organiseren, heeft u in veel gevallen een evenementenvergunning nodig. Een evenement is een activiteit die voor het publiek toegankelijk is zoals een braderie, feest, kermis, optocht, snuffelmarkt of sportwedstrijd.Een vergunning vraagt u aan bij de gemeente waar het evenement wordt gehouden.Als u een klein evenement zoals een straatfeest, buurtbarbecue of kleinschalige activiteit in de open lucht wilt organiseren dan heeft u vaak geen vergunning nodig.  Een klein evenement is vergunningsvrij als aan de algemene regels wordt voldaan.  U kunt deze regels vinden onder het kopje ‘Voorwaarden’. Als het evenement niet voldoet aan één of meerdere regels dan is het evenement niet vergunningsvrij en moet er een aanvraag ingediend worden. Als het evenement wel voldoet aan deze regels dan moet u hiervoor een melding doen via de groen/gele button “online regelen (klein evenement)” rechts op het beeldscherm.Heeft u al een “meerjarenvergunning” voor het organiseren van  een jaarlijks terugkerend evenement? Dan meldt u dit  evenement via de knop ’Online regelen’ (Meldingsformulier meerjarenvergunning), zie rechts.Jaarlijks in de maand maart kunt u een aanvraag voor een evenementenvergunning indienen voor het organiseren van de najaarsfeesten met kermis in Sassenheim en Voorhout, zie de voorwaarden.Een aanvraag voor een speelvergunning voor een circus moet ingediend worden voor 1 september van het jaar voorafgaand aan het jaar waarvoor de vergunning wordt aangevraagd, zie de voorwaarden.LET OP: het gebruik van ballonnen en lachgas is in de gemeente Teylingen verboden.Wilt u voor het eerst iets aanvragen? Doe dan eerst de vergunningcheck om te kijken of u een aanvraag moet doen. Weet u al zeker dat u een aanvraag moet indienen? Dan kunt u de knop ‘online regelen’ gebruiken. Voor de beoordeling van de aanvraag van een evenementenvergunning hebben wij een goede gedetailleerde tekening/plattegrond nodig. Onder het kopje ‘werkwijze’, vindt u hiervoor een link naar een handleiding voor het maken van deze tekening/plattegrond. Flora en fauna Wanneer er een Natura 2000 gebied binnen een straal van 25 km van een evenement is of als het evenement schade kan toebrengen aan beschermde dier- en plantensoorten dan is noodzakelijk dat u een Quickscan en/of een stikstofberekening laat uit te voeren om te kijken of er een natuurvergunning nodig is. Er zijn veel Natura2000 gebieden Natura2000 gebieden dus de kans is best groot dat u hier mee te maken krijgt. Onder het kopje ‘Voorwaarden’ vindt u meer informatie.

  • Planschade

    Planschade is schade door een herziening, ontheffing of afwijking van een bestemmingsplan, zoals waardevermindering van uw woning of inkomensschade. U kunt een verzoek indienen voor een tegemoetkoming. Dit kunt u doen via het aanvraagformulier onder ‘downloads’. 

  • Afvalkalender

    De afvalkalender loopt tot en met 2025Klik op de knop Afvalkalender online en vul uw postcode en huisnummer inU ziet hier uw persoonlijke afvalkalender met de data waarop uw afval wordt ingezameldEn u ziet informatie over de verschillende soorten afvalBied uw afvalcontainer met de handvatten naar de weg aan. Zo zorgt u dat de container op de juiste manier is aangeboden en geleegd kan worden.Ervaart u problemen met de afvalkalender geef dit dan door via pi@meerlanden.nl of tijdens openingstijden kunt u ook contact opnemen met Meerlanden op 0297-381 777 U kunt ook de Meerlanden-app voor iOS of Android downloaden voor uw tablet of smartphone. Afvalkalender werkt niet via Internet Explorer. Gebruik een andere browser.

  • Emigreren

    Emigreert u naar het buitenland? Of gaat u langer dan 8 maanden naar het buitenland? Dan moet u de verhuizing doorgeven aan de gemeente. U kunt uw emigratie maximaal 5 dagen voor vertrek aan de gemeente doorgeven. Dat kan persoonlijk (aan de balie) en soms schriftelijk.  Schriftelijk aangifte U kunt dit formulier gebruiken voor de aangifte (English form) van emigratie. als u alleen woontals álle familieleden die op uw adres ingeschreven staan emigreren Stuur een kopie van uw geldige identiteitsbewijs (paspoort, identiteitskaart) met het ingevulde aangifteformulier of een ondertekende brief naar team Burgerzaken. In de brief zet u tenminste de volgende gegevens: Uw naam en de namen en geboortedata van alle familieleden die meeverhuizenHet land waar u naar toe gaatNieuwe woonplaats en adresVerhuisdatumTelefoonnummer/emailadres  Stuur uw aangifte naar:  Gemeente Hillegom, team BurgerzakenHoofdstraat 115, 2181 EC  HillegomPostbus 32, 2180 AA Hillegom Persoonlijk aangifte Persoonlijk afgeven met een afspraak mag altijd, maar moet als:  Niet alle gezinsleden van uw adres meeverhuizen naar het buitenland. Iedereen die wel emigreert moet bij de afspraak aanwezig zijn.U verhuist naar Aruba, Bonaire, Curaçao, Sint Eustatius, Sint Maarten of Saba. U heeft op die eilanden een  bewijs van uitschrijving uit Nederland nodig voor inschrijving.Maak een afspraak en neem een geldig identiteitsbewijs mee.

  • Geregistreerd partnerschap omzetten naar huwelijk

    U kunt uw geregistreerd partnerschap omzetten in een huwelijk. Dit kunt u in elke gemeente regelen. U kunt kiezen hoe u dit wilt doen: zonder ceremonie of met ceremonie. U hebt geen getuigen nodig voor het omzetten van uw geregistreerd partnerschap. Bel voor meer informatie/het maken van een afspraak met team Burgerzaken (14 0252).