Zoekresultaten 1 - 10 van 77 resultaten
- Briefadres
Heb je geen vast woonadres? Dan kun je bij ons een briefadres aanvragen. Dit kan ook als je een goede reden hebt om je post ergens anders te ontvangen. Je kunt bijvoorbeeld een briefadres aanvragen als: je (tijdelijk) geen woning hebt; je schipper bent en maximaal 2 jaar aaneengesloten van huis bent voor je werk; je in de gevangenis zit; je in een psychiatrische inrichting verblijft; je in een blijf-van-mijn-lijfhuis of ander opvangtehuis verblijft; je wordt bedreigd of om andere veiligheidsredenen niet wilt dat je verblijfplaats bekend is. Een briefadres is het adres van een bekende, een bedrijf of een instelling. Overheidsinstellingen sturen post naar dit adres. De ontvanger zorgt ervoor dat de post bij jou terecht komt.
- Bron: Hattem (Gemeente)
- 2025-03-18
- Recht
- Bodemonderzoek
Een bodemonderzoek geeft de kwaliteit weer van de bodem op dat moment. Heb je bouw- of verbouwplannen? Dan is een bodemonderzoek soms nodig. Ook wordt steeds vaker een bodemonderzoek gevraagd bij de koop of verkoop van een woning, bedrijfspand of een stuk grond. Een bodemonderzoek is in principe 2 jaar geldig. De kwaliteit van de bodem kan veranderen door activiteiten die in of op de bodem plaatsvinden. Soms hebben strengere landelijke onderzoeksnormen effect op eerder gemeten resultaten. Uit een veldinspectie of een aanvullend onderzoek blijkt of de resultaten van het bodemonderzoek na die 2 jaar nog kloppen. Je mag niet zomaar onderzoek laten doen in de bodem als deze niet van jou is. Je hebt altijd toestemming nodig van de eigenaar. Als de grond van de gemeente is, moet je ons om toestemming vragen. Je kunt ons om advies vragen als je bodemonderzoek wilt of moet doen. Maak hiervoor online een afspraak met ons. Afspraak maken Meer informatie over de omgevingsvergunning vind je bij Omgevingsloket online. Hier kun je ook een check doen of een aanvraag indienen. Ga naar www.omgevingsloket.nl
- Bron: Hattem (Gemeente)
- 2025-02-20
- Natuur en milieu
- Identiteitskaart
Een identiteitskaart kost € 78,50 en is 10 jaar geldig. Voor personen jonger dan 18 jaar kost een identiteitskaart € 42,35. Deze identiteitskaart is 5 jaar geldig. Voor een aanvraag met spoed betaal je € 59,10 extra. Een identiteitskaart is meestal na 5 werkdagen klaar. Een spoedaanvraag is binnen 48 uur klaar, als je de kaart voor 14.00 uur aanvraagt. Afspraak maken aanvragen identiteitskaart Afspraak maken ophalen identiteitskaart Maak op tijd een afspraak Houd de verloopdatum van jouw documenten goed in de gaten. Een nieuw reisdocument kun je op afspraak aanvragen in het stadhuis. Dit kun je een aantal dagen van tevoren inplannen. Zo weet je zeker dat je terecht kunt voordat jouw huidige document verloopt. Juiste pasfoto Om lange wachttijden te voorkomen vragen wij je om op tijd op de afspraak te komen. Zorg dat je vóór de afspraak de (juiste) pasfoto’s hebt en jouw (oude) reisdocumenten meeneemt. Na vijf werkdagen kun je het nieuwe reisdocument ophalen.
- Bron: Hattem (Gemeente)
- 2025-02-18
- Recht
- Subsidie aanvragen
Wij ondersteunen graag lokale initiatieven en projecten die bijdragen aan de bloei en ontwikkeling van onze gemeenschap. Wij dragen soms financieel bij aan vrijwilligers- en professionele organisaties voor de uitvoering van haar beleid.
- Bron: Hattem (Gemeente)
- 2025-04-07
- Bewijs van in leven zijn
Geef aan waarom je het uittreksel nodig hebt. Heb je het bewijs van in leven zijn nodig voor gebruik in Nederland? Je ontvangt dan een uittreksel persoonsgegevens (uittreksel basisregistratie personen). Heb je het bewijs van in leven zijn nodig voor gebruik in het buitenland? Dan heb je een uittreksel uit de burgerlijke stand nodig. Dit uittreksel is een zogenaamde (internationale) ‘attestatie de vita’.
- Bron: Hattem (Gemeente)
- 2024-12-31
- Recht
- Verhuizing doorgeven
Ga je verhuizen binnen Nederland? Geef dan je adreswijziging door aan de gemeente waar je gaat wonen. De gemeente schrijft je in op je nieuwe adres. Uitschrijven bij je oude gemeente is niet nodig. Het doorgeven van een verhuizing is gratis.
- Bron: Hattem (Gemeente)
- 2025-02-19
- Recht
- Paspoort
Een paspoort kost € 86,85 en is 10 jaar geldig. Voor personen jonger dan 18 jaar kost een paspoort € 65,70. Dit paspoort is 5 jaar geldig. Voor een aanvraag met spoed betaal je € 59,10 extra. Een paspoort is meestal na 5 werkdagen klaar. Een spoedaanvraag is binnen 48 uur klaar als je het paspoort voor 14.00 uur aanvraagt. Afspraak maken aanvragen paspoort Afspraak maken ophalen paspoort Maak op tijd een afspraak Houd de verloopdatum van jouw documenten goed in de gaten. Een nieuw reisdocument kun je op afspraak aanvragen in het stadhuis. Dit kun je een aantal dagen van tevoren inplannen. Zo weet je zeker dat je terecht kunt voordat jouw huidige document verloopt. Juiste pasfoto Om lange wachttijden te voorkomen vragen wij je om op tijd op de afspraak te komen. Zorg dat je vóór de afspraak de (juiste) pasfoto’s hebt en jouw (oude) reisdocumenten meeneemt. Na vijf werkdagen kun je het nieuwe reisdocument ophalen.
- Bron: Hattem (Gemeente)
- 2025-02-18
- Recht
- Rioolaansluiting
Wij gaan over de aanleg, het onderhoud, de ontstopping en de vervanging van het riool. Daarnaast zorgen wij ook voor de aansluiting van je woning, bedrijf of gebouw op het riool. Wij verzorgen de aansluiting tot aan je eigen terrein. Vanaf daar moet je er zelf voor zorgen. Ben je nog niet aangesloten op het rioolstelsel? Dan kun je een aanvraag bij ons indienen.
- Bron: Hattem (Gemeente)
- 2023-06-12
- Natuur en milieu
- Asbest verwijderen
Wil je asbest verwijderen? Kijk dan eerst op het Omgevingsloket of je een melding moet doen of een vergunning moet aanvragen.
- Bron: Hattem (Gemeente)
- 2024-02-01
- Huisvesting
- Herbegraven of alsnog cremeren
Het kan zijn dat je vindt dat je dierbare overledene op de verkeerde plek begraven is. Je kunt dan een vergunning tot herbegraven aanvragen. Je kunt ook een vergunning aanvragen als je de overledene toch wilt laten cremeren.
- Bron: Hattem (Gemeente)
- 2023-01-05
- Bestuur