Resultaten 11 - 20 van 59 resultaten

  • Hulp bij eigen bedrijf

    Als (toekomstig) zelfstandig ondernemer kunt u in aanmerking komen voor financiële hulp zoals de Bbz of IOAZ. Bijstand voor zelfstandigen (Bbz) Wilt u een bedrijf starten vanuit werkloosheid of bent u ondernemer in zwaar weer of wilt u stoppen? Dan kunt u in aanmerking komen voor de Bbz.  Voor meer informatie kunt u terecht bij het Bureau Zelfstandigen Gooi en Vechtstreek. Of kijk op de website van de rijksoverheid IOAZ-uitkering Bent u 55 jaar of ouder, werkt u zelfstandig, heeft u weinig tot geen inkomen en wilt u stoppen als ondernemer? Dan heeft u misschien recht op een Inkomensvoorziening Oudere en gedeeltelijke Arbeidsongeschikte Zelfstandigen (IOAZ). Voor meer informatie kunt u terecht bij het Bureau Zelfstandigen Gooi en Vechtstreek. Of op de website van de rijksoverheid Schulden Heeft u schulden of dreigen deze te ontstaan? Dan kunt u hulp zoeken bij het Bureau Zelfstandigen Gooi en Vechtstreek. Contact Bureau Zelfstandigen Gooi en Vechtstreek in Hilversum bereikt u via telefoon: 035 - 629 27 00 of via e-mail: zelfstandigenloket@hilversum.nl

  • Exploitatie- en terrasvergunning

    Bij exploitatie van een openbare inrichting (inclusief terras) heeft u een exploitatievergunning nodig. Deze vergunningsplicht geldt voor iedere openbare inrichting. Ook wanneer u geen alcoholhoudende drank serveert, moet u een exploitatievergunning aanvragen. Voorbeelden openbare inrichting Een openbare inrichting is bijvoorbeeld een hotel, een restaurant, een café, een cafetaria, een snackbar, buurthuis of sportkantine. Eventueel met een bijbehorend terras. Aanvragen Neem voordat u een aanvraag indient eerst contact op met Vergunningen van de BEL Combinatie. Dit kan via telefoonnummer 14 035. U krijgt dan informatie over de mogelijkheden binnen het bestemmingsplan en de eisen die voortkomen uit de Algemeen plaatselijke verordening (APV). Maar ook over de wet Bibob en andere criteria waarop wordt getoetst. Kosten Voor het in behandeling nemen van uw aanvraag bent u leges verschuldigd. Lees ook Drank- en horecavergunning Ontheffing zwak alcoholische drank

  • Ontheffing zwak alcoholische drank

    Wilt u tijdelijk buitenshuis zwak alcoholische drank verstrekken tegen betaling? Dan heeft u een tijdelijke ontheffing van de drank- en horecawet nodig. Met deze ontheffing mag u maximaal 12 dagen, zwak alcoholische drank schenken op de openbare weg. Bijvoorbeeld tijdens een evenement. Sterke drank schenken mag niet.  Aanvragen Neem voordat u een aanvraag indient eerst contact op met Vergunningen van de BEL Combinatie. Dit kan via telefoonnummer 14 035. U krijgt dan informatie over de eisen die voortkomen uit de Drank- en Horecawet  en andere criteria waarop wordt getoetst. Kosten Voor het in behandeling nemen van uw aanvraag bent u leges verschuldigd. Lees ook Drank- en horecavergunning

  • Kansspelen

    Alleen Nederlandse verenigingen, die ten minste 3 jaar bestaan, mogen kansspelen organiseren. Daar zijn een aantal voorwaarden aan verbonden. Voorwaarden Zo moet de vereniging in haar statuten een duidelijk omschreven doel hebben staan. Dat doel mag niet zijn: organiseren van kansspelen. Verder gaat de opbrengst ervan naar een genoemd doel, wat niet in strijd mag zijn met het algemeen belang. Ook mogen de prijzen of premies in geld of goederen niet meer dan  € 400,- per serie bedragen en de gezamenlijke waarde niet meer dan  € 1.550,- per bijeenkomst. Meldingsplicht De bijeenkomst moet gemeld worden bij de burgemeester en wethouders van de gemeente waar de bijeenkomst plaatsvindt. Dit moet minimaal 14 dagen van tevoren. Hierin geeft u aan de plaats en het tijdstip waarop de bijeenkomst wordt georganiseerd (meldingsplicht).  Uitzondering meldingsplicht Sommige kansspelen mag u organiseren zonder dat u het bij de gemeente moet melden. Een klein kansspel, waaronder bijvoorbeeld ‘Bingo’ en ‘Rad van Avontuur’ kunt u organiseren zonder het te melden.

  • Verhuizen

    Verhuist u naar of binnen gemeente Blaricum? Geef uw voorgenomen verhuizing zo snel mogelijk aan ons door. Dit kan vanaf 4 weken voor de dag van de adreswijziging tot maximaal de 5e dag na de adreswijziging. Als u naar een andere gemeente verhuist dan moet u daar aangifte doen.   Verhuizing doorgeven Direct via het digitaal loket  Persoonlijk bij de receptie in het BEL-kantoor. Neem uw geldige legitimatiebewijs (paspoort, rijbewijs of ID-kaart) mee en schriftelijke toestemming van de hoofdbewoner (inclusief een kopie geldig legitimatiebewijs) indien u gaat inwonen. Schriftelijk via het verhuisformulier (pdf, 94kb) Wie kan de verhuizing doorgeven? Uzelf als u 16 jaar of ouder bent De ouders, voogd of verzorgers van minderjarigen De curator van de onder curatele gestelde Een meerderjarig kind voor ouder(s) met hetzelfde nieuwe woonadres Ouder(s) voor een meerderjarig kind met hetzelfde nieuwe woonadres Echtgenoten en geregistreerde partners die hetzelfde nieuwe woonadres hebben Iedere meerderjarige die daartoe schriftelijk is gemachtigd door de aanvrager Ongehuwd samenwonenden moeten ieder apart aangifte doen Verhuizen naar het buitenland (emigreren) Vertrekt u voor minimaal 8 maanden in een periode van 12 maanden naar het buitenland? Geef uw verhuizing naar het buitenland uiterlijk 5 dagen voor uw vertrek aan de gemeente door. U kunt alleen schriftelijk aangifte doen, als alle personen die staan ingeschreven op het adres emigreren. Blijft er nog iemand achter op het oude adres? Dan moeten alleen de personen die emigreren persoonlijk bij de receptie in het BEL-kantoor aangifte doen. Dit geldt ook voor minderjarigen. Schriftelijk doorgeven In het formulier aangifte van adreswijziging vertrek buitenland (pdf, 22kb) moet u de datum van vertrek vermelden. Ook moet u zowel het oude adres als het nieuwe adres en land vermelden.  

  • Incidentele festiviteit

    Wilt u in uw bedrijf, sportvereniging of school iets bijzonders organiseren? En is het waarschijnlijk dat  u daarvoor de geluidsnormen zult overschrijden? Geef dat aan ons door. Informatie aanvraag In de Algemene plaatselijke verordening (Apv) staat dat u als bedrijf, sportvereniging of school moet voldoen aan bepaalde geluidsnormen. Organiseert u bijvoorbeeld een feest met versterkte muziek waarbij u de geluidsnormen overschrijdt? Dan moet u dit vooraf, als een incidentele festiviteit, melden bij de gemeente. De meeste bedrijven, sportverenigingen en scholen mogen 12 keer (Eemnes) of 7 keer (Laren/Blaricum) per jaar van deze geldende geluidsnormen afwijken. De festiviteit mag dan binnen plaatsvinden. Een dergelijke melding geldt niet voor activiteiten buiten, daarvoor gelden andere (geluids)normen en kan vergunningsplichtig zijn (evenement). U kunt een melding doorgeven wanneer u voldoet aan de volgende voorwaarden: Tijdens een incidentele festiviteit moeten ramen en deuren gesloten zijn De kennisgeving van de incidentele festiviteit moet uiterlijk 2 weken voorafgaand aan de festiviteit zijn gemeld. Kosten Er zijn geen kosten verbonden aan het melden van een incidentele festiviteit. Hoe lang duurt het? 5 werkdagen. Hoe aanvragen Via onderstaande knop meldt u het evenement. U logt in met uw DigiD. Wanneer u namens een bedrijf een melding doet, logt u in met e-Herkenning. Melding incidentele festiviteit Vragen? Heeft u vragen, bijvoorbeeld over de status van uw ingediende melding? Of wilt u overleggen voordat u de melding doorgeeft? Bel 14 035. Lees ook Evenement organiseren​​​​​​​

  • Milieuvergunning

    Uw bedrijf heeft te maken met milieuvoorschriften. Voor bijvoorbeeld geluid, energie, afvalstoffen, lucht en bodem. De milieuregels staan meestal in het Activiteitenbesluit en/of in de omgevingsvergunning milieu. Het Activiteitenbesluit bepaalt welke meldingen u moet doen of welke vergunningen u moet aanvragen. Hiervoor moet u eerst bepalen welk type inrichting uw bedrijf is. Bepaal de inrichting van uw bedrijf Algemene informatie over milieuwetgeving voor bedrijven Uitvoering milieutaken door OFGV Milieutaken op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving wordt namens de gemeente uitgevoerd door de Omgevingsdienst Flevoland Gooi en Vechtstreek (OFGV). Voor informatie kijkt u op OFGV.nl  

  • Onroerende zaakbelasting

    Als ondernemer bent u verplicht belasting te betalen. U betaalt als eigenaar en gebruiker van een bedrijfspand OZB. Elk jaar worden de tarieven opnieuw vastgesteld door de gemeenteraad. De tarieven en wijze van aanslagoplegging liggen vast in de gemeentelijke belastingverordening.  Wie betaalt Eigenaar: Iedereen die eigenaar is van een woning, winkel, garage of een andere onroerende zaak krijgt een aanslag OZB eigendom. Verkoop, verbouw of afbraak die in de loop van het jaar plaatsvindt heeft geen invloed op de hoogte van de aanslag. De notaris verrekent in het algemeen, bij de verkoop van de onroerende zaak, een gedeelte van de OZB eigendom met de nieuwe eigenaar. De gemeente staat hier buiten. Gebruiker: Iedereen die een winkel of een andere onroerende zaak zijnde een niet-woning gebruikt of huurt, krijgt een aanslag OZB gebruik. Beëindiging van het gebruik in de loop van het jaar verandert niets aan de hoogte van de aanslag. Bij het in gebruik nemen van een ander pand na 1 januari ontvangt u over dat jaar geen gebruikersaanslag OZB voor deze onroerende zaak. De hoogte van de aanslag OZB wordt berekend door de WOZ-waarde te vermenigvuldigen met een vast percentage. Voor woningen en niet-woningen gelden verschillende percentages. OZB 2022 woningen 0,095700% niet-woningen eigendom 0,359862% niet-woningen 0,269055% Verordening op de heffing en de invordering van onroerende-zaakbelastingen 2022 (pdf, 313KB)

  • Verstrekkingsbeperking (geheimhouding) persoonsgegevens

    U kunt bij de gemeente vragen om verstrekkingsbeperking (geheimhouding) van uw persoonsgegevens. Hiermee zorgt u dat bijvoorbeeld stichtingen of niet-commerciële instellingen, uw persoonsgegevens niet krijgen. De gemeente geeft uw persoonsgegevens nooit aan particulieren en of commerciële instellingen. Geheimhouding Uw persoonsgegevens worden bij geheimhouding nooit automatisch doorgegeven aan: niet-commerciële instellingen, zoals sport- en muziekverenigingen stichtingen met een maatschappelijke functie de Stichting Interkerkelijke Ledenadministratie (SILA), die de ledenadministratie bijhoudt voor kerkgenootschappen Uw gegevens kunnen nog wel voorkomen in de administratie van de SILA. Als u wilt dat deze gegevens worden verwijderd, neem dan zelf contact op met de SILA of het kerkgenootschap waartoe u behoort of heeft behoord. Verzoek indienen Direct via het digitaal loket Schriftelijk met het formulier Verzoek tot verstrekkingsbeperking (pdf, 180 KB) Dit formulier stuurt u samen met een kopie van uw geldige legitimatiebewijs (paspoort, rijbewijs of ID-kaart) naar de gemeente waar u staat ingeschreven. Persoonlijk aan de balie, na het maken van een afspraak (digitaal of telefonisch via 14 035). Neem bij uw afspraak een geldige legitimatiebewijs mee en het (ingevulde) formulier Verzoek tot verstrekkingsbeperking. Wij verwerken uw aanvraag binnen 4 weken. Ik ben verhuisd Wij raden u aan om ook bij uw laatste woongemeente geheimhouding van de verwijsgegevens aan te vragen. Kosten Geen, omdat u recht heeft op geheimhouding van uw persoonsgegevens. Handige link Wiekrijgtmijngegevens.nl

  • Vuur stoken

    Wilt u bijvoorbeeld een paas- of vreugdevuur maken of groenafval verbranden op uw terrein? Dan heeft u een ontheffing van het algemeen verbod nodig. De Algemene Plaatselijke Verordening verbiedt het aanleggen, hebben of stoken van een vuur in de open lucht. Het verbod geldt niet als er sprake is van vuur door middel van kaarsen, fakkels, vuurkorven, terrashaarden of als het een vuur betreft ten behoeve van koken, bakken en braden, zoals bijvoorbeeld een barbecue. Uiteraard, mag het geen brandgevaar voor de omgeving oplevert. Leest u de tips om te voorkomen dat anderen hinder ondervinden van de rook. U dient de ontheffing voor het stoken van vuur uiterlijk vier weken van te voren schriftelijk aan te vragen bij de gemeente. De gemeente verbindt meestal een aantal voorschriften aan de te verlenen ontheffing, bijvoorbeeld met betrekking tot een in acht te nemen minimumafstand tot gebouwen of een bos, of met betrekking tot de materialen die u voor het stoken van het vuur mag gebruiken. Gronden om de ontheffing te weigeren zijn : Het belang van de openbare orde en veiligheid. Bescherming van de woon- en leefomgeving. Bescherming van flora en fauna. Voorkomen van hinder. Als de beslissing van de gemeente negatief is en u kunt zich daar niet in vinden, dan heeft u tot zes weken nadat de beslissing was verzonden nog de mogelijkheid om hiertegen een bezwaarschrift in te dienen.   Meer informatie Neem voor meer informatie contact op met de afdeling Vergunningen & Handhaving, team Vergunningen via het nummer 14 035.