Resultaten 11 - 20 van 66 resultaten

  • Reclamemateriaal verspreiden

    U mag op straat of huis aan huis gewoon reclame verspreiden zoals folders en proefmonsters. Ook reclame verspreiden achter ruitenwissers van auto’s is toegestaan. De gemeente let wel op de gevolgen voor openbare orde en zedigheid. Zo mag de reclame bijvoorbeeld geen opruiend karakter hebben of seksueel getinte afbeeldingen bevatten. Voorwaarden Voor het verspreiden of openlijk aanbieden van geschreven of gedrukte stukken dan wel afbeeldingen onder het publiek dient aan een aantal regels te worden voldaan: Het verspreiden of openlijk aanbieden van geschreven of gedrukte stukken dan wel afbeeldingen onder het publiek is toegestaan op iedere dag tussen 9 uur en 18 uur en op koopavonden tot 21 uur. De verspreider is verplicht de geschreven of gedrukte stukken of afbeeldingen direct op te ruimen of te laten opruimen, indien deze in de omgeving van de plaats van uitreiking op de weg of een andere voor het publiek toegankelijke plaats worden weggeworpen of zijn achtergebleven. De verspreider mag geen overlast veroorzaken voor winkelend publiek en overige voetgangers en gebruikers van de openbare ruimte. Aanwijzingen, gegeven door ambtenaren van politie, dan wel andere bevoegde ambtenaren, dienen te worden opgevolgd. De verspreider is verplicht de schade die hij door zijn handelen aan gemeentelijke eigendommen of eigendommen van derden toebrengt te vergoeden en voorts dient hij alle mogelijke maatregelen te nemen om te voorkomen dat de gemeente dan wel derden ten gevolge van zijn handelen schade zullen lijden.

  • Vakantieservice: met een veilig gevoel op vakantie

    Uw woning loopt tijdens de vakantie extra risico op inbraak. De gemeente Brunssum biedt een vakantieservice. De vakantieservice houdt in dat de gemeentelijke toezichthouders extra toezicht houden op woningen waarvan bekend is dat de bewoners met vakantie zijn. Tijdens uw afwezigheid controleren toezichthouders of alles in orde is. Zij voelen bijvoorbeeld of alle deuren en ramen goed zijn afgesloten. Komt u eerder terug van vakantie, geef dat dan meteen door aan de gemeente. Anders staat u straks misschien voor een verrassing. Aanvragen Digitaal Aanvragen vakantieservice Kosten De vakantieservice is geheel gratis. Tips De vakantieservice loopt het hele jaar door. Dus meld het ook eventjes als u met wintersport gaat Voordat u op vakantie gaat: Sluit ramen en deuren goed af Controleer of het hang- en sluitwerk in orde is Laat van binnen geen sleutels in het slot zitten Binnendeuren en kasten niet afsluiten (dit voorkomt extra schade) Laat geen geld, sieraden of waardepapieren in uw huis achter Zet ladders, afvalcontainers en andere makkelijke opstapjes weg Sluit uw auto, fiets en/of brommer af (ook in de berging) Schakel elektrische apparaten af; sluit gas en water af Zet een merkteken op kostbare voorwerpen (bijv. postcode + huisnummer). Houd de merktekens bij op een registratiekaart. Vraag familie, buren of kennissen om elke dag de brievenbus leeg te halen en de rolluiken op en af te laten. Denk ook aan de verzorging van uw huisdier.

  • Openbare laadpalen en laadpassen voor elektrische auto's

    Leverancier (Nuon) Vattenfall heeft in onze gemeente laadpunten voor elektrische auto's geplaatst. Is er geen openbaar laadpunt in de buurt of heeft u nog geen laadpas? Dan kunt u dit aanvragen. Wat moet ik doen? De aanvraagformulieren voor een openbaar laadpunt kunt u op de website van Vattenfall vinden. Ook staat daar meer informatie over de laadpas. Hoe werkt het? Spelregels voor het aanvragen van een nieuw laadpunt: U woont of werkt in de gemeente Brunssum. U bezit een volledig elektrische auto of een Plug-in hybride met een maximum snelheid van tenminste 60 km/h en Europese typegoedkeuring. U heeft niet de mogelijkheid om op eigen terrein te parkeren. Er is geen openbaar oplaadpunt binnen 300 meter loopafstand.  

  • Vluchtelingenpaspoort

    Bent u erkend als vluchteling, dan kunt u een vluchtelingenpaspoort krijgen. U moet in het bezit zijn van een verblijfsvergunning waaruit uw toelating als vluchteling blijkt. U kunt met het vluchtelingenpaspoort reizen naar alle landen, behalve uw land van herkomst. Aanvragen U maakt voor het aanvragen van uw vluchtelingenpaspoort een afspraak.  Maak online een afspraak Afhalen Na 5 werkdagen kunt u het aangevraagde vluchtelingenpaspoort afhalen in de gemeentewinkel. Het afhalen kan uitsluitend met afspraak. De afhaalafspraak wordt bij de aanvraag direct gemaakt. Afhalen doet u persoonlijk. Kosten Een vluchtelingenpaspoort kost € 63,40 U betaalt bij de aanvraag van uw vluchtelingenpaspoort contant of met uw pinpas. Meenemen Als u 18 jaar of ouder bent Vreemdelingen document van de IND Alle (buitenlandse) reisdocumenten die in uw bezit zijn, ook als deze zijn verlopen. Één goed gelijkende pasfoto in kleur, die niet ouder is dan 6 maanden en voldoet aan alle eisen van de fotomatrix 2020. Kinderen tot 18 jaar Vreemdelingen document van de IND Alle (buitenlandse) reisdocumenten die in uw bezit zijn, ook als deze zijn verlopen. Één goed gelijkende pasfoto in kleur, die niet ouder is dan 6 maanden en voldoet aan alle eisen van de fotomatrix 2020. Komen beide ouders mee? Beide ouders nemen een legitimatiebewijs mee. Kan één van de ouders er niet bij zijn? Neem dan ook mee:  Het formulier toestemming afgifte reisdocument minderjarige (pdf, 560 kb), ingevuld en ondertekend door de ouder die niet mee naar de afspraak kan komen. Een kopie van het legitimatiebewijs van de ouder die niet mee naar de afspraak kan komen. Let op: uw kind dient zelf aanwezig te zijn bij de aanvraag. Geldigheid Hoelang het vluchtelingenpaspoort geldig is hangt af van uw verblijfsvergunning. Vluchtelingenpaspoorten zijn maximaal 5 jaar geldig. Verloren of gestolen Bent u uw paspoort kwijt of is uw paspoort gestolen? Of maakt iemand er misbruik van? Doe dan een melding van vermissing en verklaar uw paspoort ongeldig. Melden vermissing paspoort (inloggen met DigiD)

  • Legalisatie handtekening

    Met een gelegaliseerde handtekening bewijst u dat uw handtekening echt is. U ondertekent het document of formulier waar de ambtenaar van de gemeente bij staat. De ambtenaar vergelijkt die handtekening met de handtekening op uw identiteitsbewijs. De legalisatie bewijst alleen dat uw handtekening echt is. Het zegt niets over de inhoud van het document of ingevulde formulier. Aanvragen U maakt voor legaliseren van uw handtekening een afspraak. Maak online een afspraak Kosten € 16,60. Meenemen een geldig identiteitsbewijs. het document dat u wilt ondertekenen. Waarmerken kopie rijbewijs of legitimatie De gemeente waarmerkt ook een kopie van uw Nederlands paspoort, identiteitskaart of rijbewijs. Hiermee bewijst u dat de kopie gelijk is aan het originele document. Dit kan nodig zijn bij bepaalde transacties of wanneer u het origineel niet uit handen wilt geven. Kosten en procedure zijn gelijk aan legalisatie handtekening.

  • Verhuizing vanuit het buitenland

    Als u in Nederland komt wonen, moet u zich inschrijven bij een gemeente. Heeft u niet eerder in Nederland gewoond? U moet dan een ‘eerste inschrijving’ doen. Heeft u al eerder in Nederland gewoond, maar bent u voor oktober 1994 geëmigreerd, dan moet u ook een ‘eerste inschrijving’ doen. Doe dit binnen 5 werkdagen na uw aankomst in Nederland persoonlijk bij de gemeente. Aanvragen U maakt een afspraak voor uw 'eerste inschrijving'. Neem voor het maken van een afspraak telefonisch contact op met de gemeente. Als u met uw hele gezin naar Nederland verhuist, moet het hele gezin meekomen naar de afspraak. Kosten Gratis. Meenemen een geldig identiteitsbewijs, zoals een paspoort of een ander document waaruit uw nationaliteit blijkt een bewijs dat u woonruimte heeft, zoals een huurcontract, eigendomsbewijs of verklaring van de hoofdbewoner van het pand. Gebruik voor de verklaring het volgende formulier: Toestemmingsverklaring hoofdbewoner (pdf, 5 kb). een akte van geboorte, als u geboren bent in het buitenland. bij een vreemde nationaliteit van buiten de Europese Unie: een bewijs van rechtmatig verblijf. Dit vraagt u aan bij de IND. als u uit Aruba, Curaçao, Sint-Maarten, Bonaire, Sint-Eustatius en Saba komt: een verhuisbericht als u uit België of Duitsland komt: uw uitschrijvingsbewijs eventueel de volgende akten: een huwelijks- of een echtscheidingsakte een akte van overlijden (als bewijs dat het huwelijk door overlijden is ontbonden) geboorteakten van de kinderen Heeft u een bewijs van uitschrijving uit het vorige land? Neem dat dan ook mee. Bijzonderheden Informatie over wat u moet regelen wanneer u in Nederland komt wonen

  • Overlijden, aangifte

    Als er iemand in uw omgeving is overleden, moet u aangifte doen bij de gemeente. U doet de aangifte bij de gemeente waarin het overlijden heeft plaatsgevonden. Dit gebeurt normaal gesproken door de uitvaartondernemer, echter kunt u het ook zelf doen. Een verklaring over erfrecht en nalatenschap regelt u bij de notaris. Aangifte doen Digitaal Uitvaartondernemers kunnen in de gemeente Brunssum de aangifte digitaal doen met behulp van eHerkenning 3. Aangifte overlijden (inloggen met eHerkenning 3) Als u nog geen eHerkenning heeft kunt u deze aanvragen op de website van eHerkenning. Documenten bij aangifte Het digitale formulier geeft aan welke (verplichte) bijlagen dienen te worden bijgevoegd, volg hiervoor de instructies in het digitale formulier. De B-envelop kunt u na het invullen van het digitale formulier afgeven in het gemeentehuis. Persoonlijk Voor het persoonlijk doen van de aangifte maakt u een afspraak.  Maak online een afspraak Meenemen Het geldig identiteitsbewijs van de persoon die aangifte doet B-envelop (envelop voor het CBS met daarin een geneeskundige verklaring over de doodsoorzaak) Bij een natuurlijke doodsoorzaak: verklaring van overlijden, afgegeven door arts of gemeentelijk lijkschouwer Bij een onnatuurlijke doodsoorzaak: verklaring van geen bezwaar crematie/begrafenis, afgegeven door de Officier van Justitie Als uitstel van crematie/begrafenis nodig is: verklaring van geen bezwaar afgegeven door een dokter Als er sprake is van ontleding: verzoek aan burgemeester tot afgifte verlof tot ontleding Eventueel het trouwboekje om het overlijden vast te leggen Kosten Aan de aangifte van overlijden zijn geen kosten verbonden. Een uittreksel van de overlijdensakte kost € 15,70. Meer informatie U mag de overledene niet eerder dan 36 uur en niet later dan 6 werkdagen na overlijden begraven of cremeren. Wilt u de overledene eerder begraven of cremeren? Dan heeft u toestemming van de officier van justitie en van de burgemeester nodig. Overlijden op Rijksoverheid.nl Legalisatie van buitenlandse documenten op Rijksoverheid.nl Brunssumse begraafplaatsen

  • Gokautomaten exploiteren

    Als u een kansspelautomaat, zoals een fruitautomaat, wilt plaatsen, moet u een vergunning aanvragen. Deze vergunning heet een aanwezigheidsvergunning. Binnen 8 weken hoort u van de gemeente of de vergunning wordt toegewezen. Aanvragen Digitaal Geef per e-mail naar gemeente@brunssum.nl onderstaande gegevens door: Type automaat Serienummer Uw naam Persoonlijk U kunt uw aanvraag ook indienen in het gemeentehuis. Maak hiervoor eerst telefonisch een afspraak. Kosten Voor 1 gokautomaat € 56,50 Voor 2 gokautomaten € 90,50 Voorwaarden De gemeente Brunssum maakt een verschil tussen 'hoogdrempelige' en 'laagdrempelige’ inrichtingen. Hoogdrempelige inrichtingen zijn bijvoorbeeld cafés, bars en nachtclubs. Deze bedrijven mogen 2 speelautomaten hebben, zowel kansspel- als behendigheidsautomaten. Laagdrempelige inrichtingen zijn bijvoorbeeld snackbars, kantines en restaurants. Deze bedrijven mogen 2 behendigheidsautomaten hebben (dus geen kansspelautomaten). Meer informatie Kansspelinformatie op de website van de Kansspelautoriteit

  • Geboorteaangifte

    Als uw kind is geboren doet u binnen 3 dagen na de geboorte aangifte in de gemeente waar het kind geboren is. Aangifte Voor de aangifte van geboorte maakt u een afspraak.  Maak online een afspraak Kosten € 14,30 voor het uittreksel van de geboorteakte. De aangifte zelf is gratis. U betaalt bij de aangifte contant of met uw pinpas. Meenemen Een geldig identiteitsbewijs (paspoort, ID-kaart of rijbewijs) Een trouwboekje of een partnerschapsboekje (als u dat heeft) Eventueel een uittreksel van de erkenning van uw kind Brief van verloskundige of ziekenhuis Voorwaarden Als de derde dag na de geboorte, zaterdag, zondag of een feestdag is dan kunt u de aangifte een werkdag later doen. De vader moet aangifte doen, als dit niet mogelijk is moet  een van de volgende personen aangifte doen: De moeder van het kind Iemand die bij de geboorte aanwezig was Het hoofd van de instelling (bijvoorbeeld ziekenhuis) waar het kind is geboren Meer informatie Aangifte en naamskeuze op Rijksoverheid.nl

  • Reclame driehoeksborden

    Een evenement mag u aankondigen met reclameborden, ook wel driehoeksborden genoemd. Dit zijn borden die om een lantaarnpaal geplaatst worden. U heeft een vergunning nodig om deze te mogen plaatsen. De vergunning vraagt u minimaal 21 dagen vóór het plaatsen van de borden aan. Na de aanvraag van de vergunning ontvangt u een lijst van de beschikbare lantaarnpalen. U kiest dan welke u wilt gebruiken en maakt daarmee de aanvraag definitief. De borden mogen maximaal voor een periode van 2 weken geplaatst worden. Na 2 weken dient u de borden zelf weer weg te halen. Het plaatsen mag enkel gebeuren om de door de gemeente aangewezen lantaarnpalen. Voorwaarden De borden mogen enkel om de door de gemeente aangewezen lantaarnpalen worden geplaatst. De borden dienen zodanig te worden geplaatst dat zij het uitzicht van de verkeersdeelnemers niet belemmeren c.q. de veiligheid van de verkeersdeelnemers in gevaar brengen. De borden mogen per vlak een maximale afmeting hebben van  85 x 120 cm. De borden dienen te worden bevestigd op metalen frames zonder uitstekende scherpe delen. De te verlijmen affiches dienen met weersbestendige lijm op de ondergrond te worden aangebracht. Leegstaande frames dienen z.s.m. van een nieuwe poster te worden voorzien. Het onderhoudsdeksel van de lantaarnpalen moet altijd zichtbaar blijven. Aanvragen vergunning Digitaal De vergunning vraagt u digitaal aan via:  Aanvragen vergunning reclame driehoeksborden Kosten De kosten voor het aanvragen van de vergunning bedragen € 134,45.