Resultaten 11 - 20 van 154 resultaten

  • Brandveilig gebruik van gebouw of tent

    Om een bouwwerk met meerdere personen te kunnen gebruiken moet het bouwwerk brandveilig zijn. U moet hiervoor een goedgekeurde actuele melding of vergunning voor brandveilig gebruik kunnen overleggen. U kunt een vergunning aanvragen of melding doen via het Omgevingsloket. Een melding is gratis. Verandert er iets aan de inrichting of situatie, dan moet u altijd een nieuwe melding doen of nieuwe vergunning aanvragen.   Wanneer moet ik een melding doen? U heeft een goedgekeurde melding 'bouwwerk brandveilig gebruiken' nodig bij: gebruik van een bouwwerk met meer dan 50 personen gebruik van een tijdelijk bouwsel (tent, tribune) met meer dan 150 personen kamergewijze verhuur van een woning of ander bouwwerk (door 5 of meer afzonderlijke bewoners) Let op: valt een tijdelijk bouwsel binnen een evenementenvergunning dan is er geen aparte melding nodig. Melding brandveilig gebruik doen Wanneer heb ik een vergunning nodig? U heeft een omgevingsvergunning voor brandveilig gebruik nodig bij gebruik van een bouwwerk als: nachtverblijf voor meer dan 10 personen dagverblijf voor meer dan 10 kinderen onder de 12 jaar dagverblijf voor meer dan 10 lichamelijk of geestelijk gehandicapte personen Omgevingsvergunning aanvragen Welke punten zijn belangrijk? De brandweer (Veiligheidsregio Zeeland) controleert of een gebouw brandveilig is. Waar gaat het dan om: Voldoende en duidelijk zichtbare vluchtroutes naar de openbare weg Vrije vluchtroutes: deuren/openingen goed bereikbaar, niet op slot, vrij van obstakels, duidelijk aangegeven Voldoende brandveiligheidsvoorzieningen: brandblussers, brandmelders, noodverlichting Brandveilige feestversiering, stands, kramen, podia en dergelijke Duidelijke veiligheidsinstructies, ontruimings- en vluchtplan Opstelling inventaris, draairichting nooddeuren, maximaal aantal personen per ruimte, brand- en rookwerende scheidingen Meer informatie Bovenstaande informatie kunt u nalezen in het Bouwbesluit en het Besluit brandveilig gebruik. Heeft u nog vragen? Vul het contactformulier in of bel met team Vergunningen en Handhaving, tel 14 0115.

  • Subsidie energiemaatregelen sportverenigingen

    De landelijke subsidieregeling “Energiebesparing en duurzame energie sportaccommodaties” heeft als doel energiebesparende maatregelen en duurzame energie te stimuleren bij sportaccommodaties. Voor sportverenigingen is de energierekening zo’n 10-20% van de begroting. Hier is vaak veel winst op te behalen. Zij kunnen daarom subsidie aanvragen voor maatregelen zoals LED verlichting, isolatie, zonnepanelen en zonneboilers. Subsidiebedragen en budget Sportverenigingen kunnen subsidie aanvragen voor 30% van de kosten van energiebesparende maatregelen, sportstichtingen 15%. Deze subsidie is alleen beschikbaar voor investeringen van meer dan €3000,-. Als de vereniging eerst een energieadvies laat maken wordt de subsidie met €500,- verhoogd. Er kan maximaal €125.000,- subsidie per aanvrager per jaar worden aangevraagd. Arbeidskosten zijn niet subsidiabel. De subsidieregeling loopt tot en met 2020 en heeft een budget van 6 miljoen euro per jaar. Aanvraag Jaarlijks in januari kan de subsidie worden aangevraagd via de website van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland www.rvo.nl. Hiervoor hebt u eHerkenning met niveau 1 nodig. Zonder deze eHerkenning kunt u geen digitale aanvraag indienen via het eLoket. Meer informatie De voorwaarden en de maatregelenlijst staan op www.rvo.nl, zoek op “subsidieregeling energiebesparing en duurzame energie sportaccommodaties”. Op deze website is ook een stappenplan voor de subsidie te downloaden. Vragen kunt u ook per telefoon stellen aan de helpdesk van RVO via het nummer 088-042.42.42.

  • Milieuvergunning en -melding

    Wanneer u een bedrijf start of uw bedrijf uitbreidt, kan dat invloed hebben op de omgeving. U krijgt dan te maken met milieuregels, bijvoorbeeld op het gebied van geluid, afvalstoffen, lucht en bodem. Mogelijk moet u een melding milieubeheer doen of een omgevingsvergunning aanvragen. Dit hangt af van de mate waarin uw bedrijf het milieu belast. Op de website van RUD Zeeland vindt u meer informatie hierover. RUD Zeeland Uw melding/aanvraag wordt behandeld door Regionale Uitvoeringsdienst Zeeland (RUD Zeeland), het centrale milieuloket van Zeeland. Zij verzorgen deze taken namens de dertien Zeeuwse gemeenten, het waterschap Scheldestromen en de provincie Zeeland. Wij adviseren u om altijd eerst contact op te nemen met de RUD Zeeland

  • Wegslepen voertuigen op de openbare weg

    Bij de gemeente en de politie komen regelmatig klachten binnen over aanhangwagens, caravans en kampeerwagens die langdurig op de openbare weg staan geparkeerd. Op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening Terneuzen mogen deze voertuigen niet langer dan drie achtereenvolgende dagen op de openbare weg staan. Staan voertuigen langer dan drie achtereenvolgende dagen op de openbare weg? Dan brengt de toezichthouder een sticker aan op het voertuig. Daarop staat voor welke datum de eigenaar het voertuig van de openbare weg moet verwijderen. Ook vermeldt de sticker het overtreden voorschrift. Onderneemt de eigenaar geen actie? Dan verwijderen wij het voertuig van de openbare weg en voeren het af naar de gemeentelijke vestiging ‘De Koegors’, Koegorsstraat 4 in Terneuzen. Daar bewaren we het voertuig ten hoogste dertien weken. De gemeente publiceert deze verwijdering en de opslag van het voertuig in de gemeentelijke rubriek van het Zeeuws Vlaams Advertentieblad. Daarin vragen we de eigenaar contact op te nemen. Als de eigenaar zich meldt kan deze het voertuig terug krijgen, na betaling van de kosten van verwijdering en opslag. Meldt de eigenaar zich niet? Dan verkopen of vernietigen wij het voertuig.

  • Groente-, fruit- en tuinafval (GFT)

    In de groene container gooit u groente-, fruit- en tuinafval en etensresten. Vul de container zodanig dat het deksel gesloten kan worden. Eens in de twee weken halen wij de groene container op. We spoelen de GFT container zo vaak mogelijk. We kunnen niet spoelen als het vriest. Wat mag er in de groene container? In de groene container mag: Groente-, fruit- en snijresten en schillen Aardappelen, aardappelschillen, brood, rijst, deeg, pasta Etensresten, gekookt of ongekookt, Zuivelproducten zoals kaas Ei-, vis- en vleesresten, ook botjes en graten Koffiepads en theezakjes Jus en bakvet (gestold) Notendoppen, (mossel)schelpen en eierschalen Losse thee en koffiedik (papieren filter mag er ook bij) Koekjes, snoep, chocolade, noten, pitten, snacks Bloemen en planten Klein/fijn snoeiafval, loof, gemaaid gras en bladeren Tuin- en potgrond Takken (het deksel van de container moet dicht kunnen), stronken, stammetjes (max. 30 cm) Strooisel (hooi, stro, zaagsel) gebruikt voor kleine knaagdieren (zoals cavia, konijn, hamster) met hun poep Meer informatie Op de website van O.L.A.Z. staan filmpjes waarin we uitleggen hoe we afvalstoffen als grondstof gebruiken. O.L.A.Z. staat voor Openbaar Lichaam Afvalstoffenverwijdering Zeeland. In O.L.A.Z. werken alle dertien Zeeuwse gemeenten samen op het gebied van de verwerking van huishoudelijk afval. Bekijk het filmpje over de recycling van GFT. 24 juni 2020, YouTube filmpje, 1:14

  • Ruiming van het graf

    De komende jaren willen wij een groot deel van de gemeentelijke begraafplaatsen herinrichten. Dit is nodig omdat de begraafplaatsen te groot zijn en daardoor veel kosten met zich meebrengen. Tegelijkertijd willen we de rechtsongelijkheid opheffen tussen de graven waarvoor wel rechten worden betaald en de graven waarvoor geen rechten worden betaald. Het ruimen van een deel van de graven kan hier een onderdeel van zijn. Moet ik al actie ondernemen? Bent u nabestaande van een overleden dierbare en staat u geregistreerd? Dan hoeft u niets te doen. U ontvangt bericht over het betreffende graf als dat nodig is. Twijfelt u of u geregistreerd bent als nabestaande, dan kunt u dit bij ons opvragen. We maken ruim vooraf bekend voor welke begraafplaats we een herinrichting gepland hebben. Meer informatie Op de pagina's Herinrichting gemeentelijke begraafplaatsen leest u meer over de aanpak van de gemeentelijke begraafplaatsen en over ons ruimingsbeleid. Ook hebben we veelgestelde vragen over ruimingen verzameld in een document. Heeft u vragen? Wilt u een graf laten ruimen of heeft u andere vragen? Neem dan contact met ons op.

  • Ongediertebestrijding en overlast dieren

    Ongediertebestrijding Heeft u last van ongedierte op uw terrein? Dan kunt u bij de gemeente informatie inwinnen over wat u best kan doen. Dat kunt u doen via het contactformulier. U kunt ook bellen met nummer 14 0115, dan maken wij de digitale melding voor u. Ratten en muizen Overlast van ratten en muizen in de openbare ruimte kan u digitaal melden met een Melding openbare ruimte. Bijen- en wespennesten Bijen zijn beschermde dieren. Voor het weghalen van bijen- en wespennesten op uw terrein moet u contact opnemen met een particulier bedrijf. De gemeente verwijdert deze nesten/dieren niet. Wanneer u een nest in de openbare ruimte ziet kunt u dit wel bij de gemeente melden. Dat kunt u doen via het contactformulier. U kunt ook bellen met nummer 14 0115, dan maken wij de digitale melding voor u. Steenmarters Steenmarters zijn beschermde dieren. Wanneer u een nest in de openbare ruimte ziet kunt u dit wel bij de gemeente melden. Dat kunt u doen via het contactformulier. U kunt ook bellen met nummer 14 0115, dan maken wij de digitale melding voor u.

  • Bijstand, zelfstandigen

    Bent u een zelfstandige ondernemer en heeft u een tijdelijke terugval in inkomsten? Of voorziet u dat u snel met een terugval in inkomsten te maken krijgt? Dan kunt u onder bepaalde voorwaarden in aanmerking komen voor bijstandsverlening. Er zijn diverse mogelijkheden: Het kan gaan om een lening die aan u wordt verleend als bijdrage in de kosten van bedrijfskapitaal. Het kan ook gaan om bijstand in de vorm van een periodieke uitkering: een aanvulling op uw eigen inkomen. Onder bepaalde voorwaarden hoeft u deze periodieke uitkering niet terug te betalen.   Contactformulier Bijstand Zelfstandigen   Aanvragen Het aanvragen van bijstand voor zelfstandigen doet u via het contactformulier BBZ. Wij nodigen u dan uit voor een informatie- en adviesgesprek. In dit gesprek bespreken we met u de mogelijkheden voor bijstand. Voor wie is deze bijstand bedoeld? De bijstandverlening aan zelfstandigen is voor: gevestigde zelfstandigen in tijdelijke financiële problemen; startende zelfstandigen; zelfstandigen die hun eigen bedrijf moeten beëindigen; zelfstandigen van 55 jaar of ouder die minstens tien jaar een eigen bedrijf hebben en van wie het inkomen langdurig onder het sociaal minimum is. Voorwaarden Om in aanmerking te komen voor een uitkering moet u onder meer aan de onderstaande voorwaarden voldoen: U bent al een redelijk lange periode als zelfstandige in Nederland gevestigd. (Voor startende zelfstandigen gelden beperkingen). U verblijft in Nederland. U bent tussen de 18 en 65 jaar oud. Uw financiële moeilijkheden zijn van tijdelijke aard; uw bedrijf moet dus binnen afzienbare termijn weer levensvatbaar kunnen zijn. (Voor zelfstandigen ouder dan 54 jaar geldt een minder strenge eis). U kunt geen hulp (meer) krijgen van een bank of andere kredietverlener. U heeft de benodigde vergunningen voor uw bedrijf. U bent niet blijvend arbeidsongeschikt.

  • Ontheffing geluidsnorm bij festiviteit

    Een horecabedrijf of (sport)vereniging mag maximaal twaalf keer per jaar een incidentele festiviteit organiseren met overschrijding van de geluidsnormen. Het overschrijden van de geluidsnormen mag alleen tussen 10.00 uur 's ochtends en 1.00 uur 's nachts. U moet de festiviteit hiervoor wel minimaal twee weken van te voren aanmelden bij de gemeente. Hoe doe ik een kennisgeving incidentele festiviteit? Maak uw keuze uit de knoppen 'Incidentele festiviteit melden als burger' of ' Incidentele festiviteit melden als organisatie'. U heeft hier als organisatie eHerkenning en als burger DigiD voor nodig. Doe uw melding minimaal twee weken van te voren. Let op: deze melding is alleen mogelijk voor horecabedrijven en (sport)verenigingen. Incidentele festiviteit melden als burger Incidentele festiviteit melden als organisatie Heeft u nog vragen? Vul het contactformulier in of bel met team Vergunningen en Handhaving, tel 14 0115. De regels omtrent het melden van een incidentele festiviteit staan in artikel 3.19 van verordening fysieke leefomgeving van de gemeente Terneuzen.

  • Toeslagenaffaire Belastingdienst

    Duizenden ouders zijn getroffen door de problemen met kinderopvangtoeslag. De Belastingdienst/Toeslagen compenseert hen daar financieel voor. Maar voor wie in de problemen is geraakt, is dat niet altijd voldoende. Er kunnen bijvoorbeeld problemen zijn ontstaan rondom huisvesting, schulden, inkomen, zorg en de opvoeding van kinderen. Woont u in de gemeente Terneuzen, bent u een van de getroffen ouders en heeft u problemen met andere dingen dan alleen uw toeslagen? Misschien kunnen wij u dan helpen. Bijvoorbeeld met werk, gezondheid of uw gezin. Ook als u in het verleden al eens hulp hebt gezocht, kijken wij graag opnieuw met u mee naar wat er mogelijk is.   Aanmelden voor hulp   Verandert de compensatie van de Belastingdienst als ik hulp krijg van jullie? Krijgt u hulp van ons? Dan blijft de compensatie die u krijgt van de Belastingdienst hetzelfde. Als u liever geen hulp wilt van ons, dan is dat ook goed. Ook dan verandert er niets aan de kant van de Belastingdienst. Wat voor soort hulp kan de gemeente mij bieden? Hieronder vindt u voorbeelden van hoe we u kunnen helpen. Hulp bij schulden Omgaan met geld Een sociale lening, noodkrediet, of een bijzondere uitkering Werken met een budget Gezondheid Regelen van een ziektekostenverzekering Contact met de instanties die zorg aan u verlenen Inzet van bijzondere bijstand Werk of dagbesteding Het aanbieden van een leer-werktraject Re-integratie Gezin Opvoedondersteuning, bijvoorbeeld via het kindpakket (Leergeld) Hulp op het gebied van geestelijke gezondheidszorg, huiselijk geweld of jeugdhulp Relatiegesprekken Wonen Zorgen voor noodopvang of een briefadres Hulp wanneer u een woning niet kunt betalen Hulp bij het onderhandelen met de bank voor een hypotheek Kan ik meer informatie krijgen? Als u meer informatie wilt, dan kunt u contact met ons opnemen via maatwerk@terneuzen.nl.