Resultaten 201 - 207 van 207 resultaten

  • Omgevingsplan wijzigen

    In een omgevingsplan staan de regels over de fysieke leefomgeving die rechtstreeks gelden voor burgers en bedrijven. In het omgevingsplan staan bijvoorbeeld: de activiteiten op het gebied van de fysieke leefomgeving die wel en niet zijn toegestaan, al dan niet met vergunning. Denk aan activiteiten op bedrijventerreinen of aan de functies wonen of recreatie. Maar ook zaken als reclame op de openbare weg en terrassen; ruimtelijke bouwregels zoals de bouwhoogte, het maximale bebouwingsoppervlak, de aanwijzing van bouwvlakken, het uiterlijk van bouwwerken en het gebruik van bouwwerken; milieuregels over onderwerpen en activiteiten die het Bal niet behandel; eventuele maatwerkregels waarmee de gemeente afwijkt van regels in het Bal of het Bbl; regels over andere activiteiten die lokaal van belang zijn zoals het kappen van bomen. Omgevingsplanprocedure Het wijzigen van een omgevingsplan doorloopt een vast proces. Dit noemen we de procedure wijziging omgevingsplan. Wij laten weten dat een procedure wijziging omgevingsplan begint door middel van een vooraankondiging in het huis-aan-huisblad. Dit is alleen een bericht vooraf, reageren is dan nog niet mogelijk. Daarna begint de echte procedure. Deze kent kort gezegd de volgende stappen: de voorbereiding (concept- en/of voorontwerp wijziging omgevingsplan); een ontwerp wijziging omgevingsplan en; een vastgestelde wijziging omgevingsplan. Tijdens de verschillende stappen krijgt u de mogelijkheid om te reageren op de wijziging van het omgevingsplan. Wij laten op tijd weten of dit het geval is en hoe u kunt reageren. Hou hiervoor het huis-aan-huisblad goed in de gaten en kijk op www.overheid.nl. Is er een reactiemogelijkheid? Dan kan dit altijd schriftelijk en in sommige gevallen ook mondeling. Omgevingsplan bekijken Het omgevingsplan kunt u online bekijken via het Omgevingsloket. Uw initiatief past niet in het omgevingsplan U heeft een idee (initiatief). U heeft achterhaald dat het niet in het omgevingsplan past. Toch wilt u graag door met uw initiatief. Dien het dan in bij de intaketafel. Daar controleren wij eerst of uw initiatief wenselijk is. Daarbij geven we ook een voorstel voor het vervolgtraject.

  • Bekostiging leerlingenvervoer aanvragen

    Leerlingenvervoer is voor kinderen die niet zelf naar school kunnen. Bijvoorbeeld door een handicap of doordat de school ver weg ligt. U kunt als ouder of verzorger in aanmerking komen voor een tegemoetkoming in de kosten van het leerlingenvervoer. Dit geldt voor eigen vervoer, openbaar vervoer of aangepast vervoer, zoals een taxi. Aanvraagformulier bekostiging leerlingenvervoer      Declaratie bekostiging leerlingenvervoer Hiervoor heeft u DigiD nodig. Toelichting aanvraag bekostiging leerlingenvervoer   Wie komt mogelijk in aanmerking voor leerlingenvervoer?  leerlingen in het (voortgezet) speciaal onderwijs (V)so) leerlingen in het speciaal basisonderwijs (SBO) leerlingen met een beperking/handicap in het reguliere (voortgezet) onderwijs Vergoeding Leerlingenvervoer is een financiële vergoeding of aangepast vervoer (taxi- of busvervoer). Deze kan bestaan uit: een fietsvergoeding vergoeding van de kosten van openbaar vervoer vergoeding van de kosten van eigen vervoer aangepast vervoer Leeftijd en zelfstandigheid Uitgangspunt is dat leerlingen van 9 jaar en ouder zelfstandig reizen. Voor leerlingen in het speciaal onderwijs beoordelen we de situatie per kind. We kijken naar de zelfredzaamheid van het kind. Eerst kijken we naar een fietsvergoeding, vervolgens naar een vergoeding op basis van de kosten van het openbaar vervoer etc. Indienen aanvraag vóór 1 juni U kunt voor het komende schooljaar een aanvraag indienen. Wij vragen u dringend om zo spoedig mogelijk deze aanvraag in te dienen. De gemeente heeft acht weken de tijd om de aanvraag te beoordelen, te besluiten en te verwerken. Let op: de uiterste inleverdatum is 1 juni. Hoe eerder wij de aanvraag binnen hebben, hoe eerder er een besluit is. U heeft dan sneller zekerheid over een gegarandeerde plek in het vervoer voor het nieuwe schooljaar.  Als u de aanvraag te laat indient kan het zijn dat u zelf moet zorgen dat uw kind de eerste 2 weken op school komt. U kunt het hele jaar door bekostiging van leerlingenvervoer aanvragen. Hoe werkt het? Een aanvraag voor bekostiging leerlingenvervoer kunt u digitaal indienen. Het aanvraagformulier vindt u onder ‘online aanvragen’. Om het formulier te kunnen invullen heeft u uw DigiD inlognaam en inlogcode nodig. Vul het formulier volledig in, voorzien van alle benodigde bijlagen. De documenten dient u te uploaden. U kunt de documenten scannen of fotograferen. We raden aan om dit alvast te doen voordat u inlogt met DigiD. U mag de bijlagen ook per post versturen. Vermeld dan duidelijk dat het om een aanvraag leerlingenvervoer gaat. Dien de aanvraag in vóór 1 juni. Het Team Leerlingenvervoer beoordeelt uw aanvraag binnen 8 weken na ontvangst. Als u de aanvraag later indient, kan het zijn dat u zelf moet zorgen dat uw kind de eerste 2 weken op school komt. Indien het tijdig indienen niet mogelijk is, neem dan contact op met het team Leerlingenvervoer via telefoonnummer: 06-44275650 of e-mail leerlingenvervoernoordveluwe@elburg.nl Schriftelijk aanvragen Heeft u geen DigiD? Dan kunt u een mail sturen naar leerlingenvervoernoordveluwe@elburg.nl. Wij sturen u dan een formulier toe. Hoe lang duurt het? Is uw aanvraag compleet? Dan ontvangt u binnen acht weken een brief met de beslissing of uw kind recht heeft op een vergoeding of op aangepast vervoer. In deze brief, de beschikking, staat ook hoe u bezwaar kunt maken tegen de beslissing. Aanvullende informatie Het leerlingenvervoer wordt georganiseerd door ViaVé Reizen. Zij zijn bereikbaar op telefoonnummer 085-8008022 of via groepsvervoer@viave.nl. Vragen en klachten Op de website van www.viave.nl/leerlingenvervoer is een apart formulier voor ouders om een klacht in te dienen: Ook kunt u uw klacht schriftelijk indienen. Uw klacht stuurt u naar het Beheerbureau van ViaVé, Antwoordnummer 272, 8070 VK Elburg. Zij handelen uw klacht af. Alle vragen die betrekking hebben op het vervoer zélf kunnen gesteld worden bij ViaVé. U kunt hierbij denken aan vragen over de routes van het leerlingenvervoer, over de chauffeurs of over het tijdig ophalen en wegbrengen van uw kind. U kunt Viavé telefonisch benaderen via 085-8008022 of via email groepsvervoer@viave.nl Een wijziging doorgeven? Een wijziging kunt u per e-mail doorgeven aan leerlingenvervoernoordveluwe@elburg.nl. Meer informatie Voor meer informatie over:  •    de status van aanvragen bekostiging leerlingenvervoer,  •    afgegeven beschikkingen,  •    vergoedingsmogelijkheden  kunt u terecht bij het team leerlingenvervoer. Ook voor algemene informatie over het beleid of als u wijzigingen voor uw kind wilt doorgeven kunt u bij dit team terecht. Het team leerlingenvervoer is bereikbaar van maandag t/m donderdag tussen 8.30 en 12.30 uur op: 06-44275650  of op het algemene telefoonnummer 0525-688 688. Let op: In de vakantieperiode is het mogelijk dat we telefonisch minder goed bereikbaar zijn. Het verdient de voorkeur ons per e-mail te benaderen; leerlingenvervoernoordveluwe@elburg.nl.

  • Omgevingsvergunning

    Wilt u bouwen, verbouwen of op een andere manier iets aan uw omgeving veranderen? Dan kan het zijn dat u daarvoor een vergunning nodig heeft. Snel weten of u een vergunning nodig hebt of melding moet doen? Doe dan eerst de vergunningcheck via het Omgevingsloket. Doe de vergunningscheck Blijkt uit de vergunningcheck dat u een vergunning nodig heeft? Dan heeft u de volgende mogelijkheden: Plan indienen aan de intaketafel U heeft een vergunning nodig en uw plan past niet binnen het omgevingsplan. U wilt toch weten of uw plan wenselijk is? Leg dan uw plan voor op de intaketafel. We kijken dan met verschillende medewerkers of het initiatief gewenst is. Vaak is na de behandeling op de Intaketafel al duidelijk of uw initiatief een ‘ja’, ‘mits’ of een ‘nee’ krijgt. Zo weet u meteen of de gemeente uw plan wenselijk vindt. U betaalt niets voor de Intaketafel. U wilt bijvoorbeeld in een winkelpand woonappartementen maken of u heeft samen met uw buren een plan voor een speeltuin. Dit soort (bouw)plannen noemen we in de Omgevingswet initiatieven. Initiatief indienen Binnen 4 weken ontvangt u van ons een reactie. De uitkomst van de intaketafel is geen besluit waartegen u in bezwaar of beroep kunt gaan. Ook geeft de uitkomst van de intaketafel geen rechten en plichten in het vervolgtraject. Het gaat om een eerste beoordeling van uw initiatief en niet om een aanvraag van bijvoorbeeld een omgevingsvergunning. Wilt u verder met uw initiatief? Dan stellen we een voorovereenkomst op met daarin een berekening van de kosten. Wel zo duidelijk! Dit is het omgevingstafelproces, hierover wordt u geïnformeerd. Heeft u een algemene informatievraag over uw idee of plan? Vul dan het formulier Informatievraag in. Een omgevingsvergunning aanvragen Komt uit de vergunningcheck dat u een vergunning nodig heeft? Dan kunt u deze aanvragen via het Omgevingsloket. Aanvragen Omgevingsvergunning Wilt u eerst weten of uw plan past binnen de omgevingsplanregels? Deze kunt u lezen op het Omgevingsloket. De behandeltermijn van het aanvragen van een omgevingsvergunning is maximaal 8 weken. Voor ingewikkelde aanvragen is de behandeltermijn maximaal 6 maanden. Beide behandeltermijnen kunnen wij één keer verlengen met 6 weken. Nadat wij uw aanvraag hebben ontvangen, krijgt u schriftelijk bericht over de termijn. Kosten De behandeling van uw idee aan de intaketafel is gratis. Hierna kunnen er wel kosten optreden (omgevingstafelproces) zoals de aanvraag van een omgevingsvergunning. De kosten voor een omgevingsvergunning zijn afhankelijk van de activiteiten waarvoor u een vergunning aanvraagt. In de tarieventabel bij de legesverordening 2024 kunt u de kosten voor uw aanvraag vinden.

  • Toekomstbestendig Wonen Lening

    Woont u in een eigen koopwoning? Dan kunt u tegen een aantrekkelijke rente geld lenen om uw woning duurzaam en toekomstbestendig te maken. U kunt hiermee bijvoorbeeld uw woning isoleren, uw badkamer op de begane grond plaatsen of asbest uit uw woning verwijderen. U kunt de lening digitaal aanvragen. U moet hiervoor inloggen met DigiD. Aanvraag Toekomstbestendig wonen lening Met de lening is het mogelijk investeringen te doen voor: Energiemaatregelen, zoals plaatsen van zonnepanelen, isoleren van de woning etc. Ingrepen om uw woning levensloopbestendig te maken, zoals aanbrengen traplift, realisatie van een slaapkamer en badkamer op de begane grond etc. Asbestsanering Funderingsherstel Bekijk de inspiratielijst met maatregelen die in aanmerking komen voor de Toekomstbestendig Wonen Lening. Voor alle leningen geldt dat er minimaal één energiemaatregel toegepast moet worden. Deze en alle andere spelregels vindt u terug in de Verordening Toekomstbestendig Wonen Elburg.  Welke leenvormen zijn er?  Hieronder staan de verschillende leenvormen genoemd. De vermelde rentepercentages en bedragen hebben peildatum 2020. Wij raden u aan om vooraf met een financieel adviseur over uw financiële mogelijkheden te praten.  Consumptieve lening  Minimaal € 2.500,- en maximaal € 30.000,- voor maatregelen die de woning toekomstbestendig maken.  Minimaal € 2.500,- en maximaal € 50.000,- voor ‘nul op de meter’ woningen, het aardgasvrij maken van woningen of asbestsanering in combinatie met zonnepanelen of andere vormen van verduurzaming.  Rente 1,6%.  Geen afsluitkosten.  Looptijd bij een leenbedrag t/m € 15.000,- is 10 jaar.  Looptijd bij een leenbedrag vanaf € 15001,- is 15 jaar.  Maximale leeftijd aanvragen is 75 jaar.  Annuïtaire lening.  Hypothecaire lening  Minimaal € 2.500,- en maximaal € 50.000,- voor maatregelen die de woning toekomstbestendig maken.  Looptijd bij een leenbedrag tot en met € 25.000,- is 10 jaar.  Looptijd bij een leenbedrag vanaf € 25.001,- is 20 jaar.  Rente 1,6% bij 10 jaar.  Rente 1,8 % bij 20 jaar.  Afsluitkosten € 850,-. Deze kosten kunnen worden meegefinancierd.  Geen leeftijdsbeperking.  Annuïtaire lening.  Verzilverlening  Hypothecaire lening minimaal € 2.500,- en maximaal € 50.000,- voor maatregelen die de woning toekomstbestendig maken.  Looptijd 75 jaar, maximaal 40 jaar rentedragend.  Rente 1,7%.  Afsluitkosten € 500,-. Deze kosten kunnen worden meegefinancierd.  Minimale leeftijd 10 jaar voor de wettelijke AOW-leeftijd (58+), geen maximum leeftijd.  Geen maandlasten, besteedbaar inkomen blijft gelijk.  Tot 80% van de WOZ-waarde, inclusief andere hypothecaire leningen.  Maatwerklening  Hypothecaire lening minimaal € 2.500,- en maximaal € 50.000,- voor funderingsherstel, asbestsanering en energiemaatregelen.  Looptijd maximaal 30 jaar.  Rente 1,7 %.  Geen leeftijdsbeperking.  Eerste 3 jaar geen maandlasten, vervolgens maandlasten naar draagkracht. Periodiek vindt er een inkomenstoets plaats om te beoordelen of er meer betaald kan worden.  Restschuldgarantie provincie / gemeente.  Alleen als u niet in aanmerking komt voor een van de andere leenvormen.  Afsluitkosten € 950,-. Deze kosten kunnen worden meegefinancierd.  Hoe vraagt u de lening aan?  Dien het aanvraagformulier met de benodigde bijlagen, zoals offertes of kostenramingen in bij de gemeente.  De gemeente beoordeelt binnen 8 weken of u en/of uw investeringsmaatregelen voldoen aan de voorwaarden die de gemeente heeft vastgesteld.  Wanneer de aanvraag wordt toegewezen, ontvangt u een toewijzingsbrief waarmee u de lening kunt aanvragen bij het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting (SVn).  SVn voert een krediettoets uit. Bij een positieve beoordeling ontvangt u een offerte van SVn. U ondertekent de offerte en stuurt deze retour aan SVn. De lening gaat direct in. In geval van een negatieve beoordeling ontvangt u een afwijzing van SVn.  Let op: u mag pas beginnen met het uitvoeren van de maatregelen nadat u de offerte van SVn heeft ondertekend en retour heeft gestuurd. Facturen declareren  De lening wordt verstrekt vanuit een bouwdepot. Dat betekent dat facturen door middel van declaraties worden uitbetaald. U ‘krijgt’ het geleende bedrag dus niet in een keer op uw rekening gestort. De facturen dient u in bij SVn. Advies over duurzaamheidsmaatregelen Voor advies over het treffen van duurzaamheidsmaatregelen kunt u terecht bij het Duurzaamheidsloket Noord-Veluwe. Met hulp van de energiecoaches en energieadviseurs van het loket krijgt u een goed beeld van de mogelijkheden om uw woning optimaal te verduurzamen.

  • Samen met uw hond in een schone wijk

    Honden horen bij de samenleving. Ze zorgen voor gezelligheid en vrolijkheid bij hun baasjes. Samen met uw hond maakt u waarschijnlijk dagelijks een heerlijke wandeling door uw wijk. De hond lekker buiten laten lopen, dat hoort erbij. Wel zorgen loslopende honden voor overlast en vormt hondenpoep ergernis nummer één. Vandaar dat de gemeente binnen de bebouwde kom speciale hondenuitlaatroutes en losloopgebieden heeft aangewezen, welke vermeld staan op de overzichtskaart. U kunt hier tot op straatniveau inzoomen. Bekijk de overzichtskaart Samen maken we gebruik van de openbare ruimte, hondenbezitters en niet-hondenbezitters. Om dit zo soepel mogelijk te laten verlopen heeft de gemeente Elburg enkele regels opgesteld. De regels gelden binnen de bebouwde kom. Honden mogen alleen op de daarvoor bestemde losloopgebieden loslopen mits deze onder appèl staan, verder moeten ze worden aangelijnd; Binnen de hele gemeente Elburg zijn hondenuitlaatstroken aangelegd. Hier mag een hond zijn of haar behoefte doen. Deze worden eens per twee weken geruimd; Honden mogen niet komen op begraafplaatsen, sportcomplexen en speelplaatsen. Buiten de uitlaatstroken en de losloopgebieden geldt een opruimplicht voor de hondenpoep. Wanneer iedereen zich houdt aan deze regels, blijft de buitenruimte leefbaar voor hondenbezitters en voor niet-hondenbezitters. De gemeente ruimt op Op de hondenuitlaatroutes kunt u de hondenpoep laten liggen. De gemeente Elburg ruimt hier eens in de twee weken op. De uitlaatroutes zijn te herkennen aan onderstaand bordje. Ook buiten de bebouwde kom mag u de hondenpoep laten liggen. Hondenuitlaatroute Lekker laten rennen In de hondenlosloopgebieden mag uw hond loslopen. Binnen de bebouwde kom zijn dit de enige plaatsen waar dit mag, buiten deze gebieden moet uw hond aangelijnd zijn. De losloopgebieden zijn aangegeven met onderstaand bordje. Ook hier mag u de hondenpoep laten liggen. Deze gebieden worden periodiek gemaaid. Hondenlosloopgebied Voorkom een boete Buiten de hondenuitlaatroutes en de losloopgebieden moet u zelf de hondenpoep opruimen. Daarnaast moet u de hond altijd aanlijnen, behalve wanneer uw hond zich in het losloopgebied bevindt. Op speelplaatsen, trapveldjes en begraafplaatsen mogen geen honden komen. Uiteraard geldt dit niet voor hulphonden. Voorkom dat u de volgende boetes ontvangt: het niet aanlijnen van uw hond € 100,-; het niet opruimen van uitwerpselen € 150,-; uw hond op speelplaatsen,trapveldjes en begraafplaatsen laten lopen € 150,-. Let op! Koeien worden ziek van hondenpoep. Gooi daarom geen hondenpoep in het weiland en laat uw hond daar niet uit; De afvoer van regenwater verslechtert als u de hondenpoep in de goot of in het riool gooit. Gooi daarom de hondenpoep altijd in de afvalbak! Heeft u nog vragen, bel dan met de gemeente, (0525) 688 688 of mail naar gemeente@elburg.nl.

  • Collectieve zorgverzekering

    Heeft u een minimuminkomen en weinig spaargeld? Maak dan gebruik van de collectieve zorgverzekering van de gemeente. Om te zien of u in aanmerking komt voor de collectieve zorgverzekering kunt u het formulier Hulp bij laag inkomen doorlopen. Op basis van uw antwoorden krijgt u aan het eind van het formulier te zien of u voor de collectieve zorgverzekering in aanmerking komt. Misschien komt u zelfs voor meer regelingen in aanmerking.  Hulp bij laag inkomen Komt u in aanmerking voor de collectieve zorgverzekering dan kunt u deze aanvragen via Gezondverzekerd.nl. U dient dit verzekeringspakket met € 0,00 vrijwillig eigen risico af te sluiten bij Zilveren Kruis. Gezondverzekerd.nl Iedereen moet een zorgverzekering afsluiten. Kinderen tot 18 jaar zijn gratis meeverzekerd. Als u kosten heeft die de verzekering niet vergoedt, is een aanvullende verzekering een oplossing. U bent dan bijvoorbeeld verzekerd voor de tandarts, psychologische hulp, een nieuwe bril of een beugel. Voor meer informatie kunt terecht bij het Sociaal Financieel Trefpunt U kunt deelnemen aan de collectieve zorgverzekering als u voldoet aan alle onderstaande punten: Als u geen betalingsachterstand bij uw huidige zorgverzekeraar heeft; Als u een laag vermogen heeft. Eigen woning en auto tellen hierbij niet mee; Als u een inkomen tot 120% van de bijstandsnorm heeft. U dient dit verzekeringspakket met € 0,00 vrijwillig eigen risico af te sluiten bij Zilveren Kruis. Dit kunt u doen op www.gezondverzekerd.nl. Uw voordeel De gemeente betaalt mee aan uw aanvullende zorgverzekering (€ 27,50 per maand). U krijgt ruime vergoedingen voor onder andere brillen/lenzen, fysiotherapie en tandartskosten. Zilveren Kruis accepteert iedereen, zonder medische keuring. De premie voor basisverzekering, optimaal aanvullend 3 en tandverzekering 2 sterren is € 180,20 per maand (inclusief alle kortingen). Indien u een volledige gebitsprothese heeft, is tandverzekering niet nodig. In dat geval bedraagt de premie € 164,45 per maand. Voor 1 januari kunt u overstappen naar de collectieve zorgverzekering van Zilveren Kruis. Bent u al collectief verzekerd, dan hoeft u niets te doen. U ontvangt van Zilveren Kruis de juiste polis.

  • Rijbewijs aanvragen

    U vraagt een rijbewijs persoonlijk aan bij de gemeente waar u ingeschreven staat. Dit kan alleen op afspraak. U kunt uw rijbewijs na 5 werkdagen zonder afspraak ophalen. Neem wel uw afhaalbewijs mee. Een rijbewijs is maximaal 10 jaar geldig. Voor personen van 75 jaar en ouder is de geldigheidsduur van een rijbewijs 5 jaar. Maak uw afspraak Kosten Rijbewijs  € 51,10 Extra kosten bij spoed € 39,65 (tarieven 2024) Meenemen Uw oude rijbewijs, als u dat komt vernieuwen. Pasfoto in kleur die niet ouder is dan 6 maanden en voldoet aan de pasfoto-eisen. Geldig identiteitsbewijs bij vermissing of eerste aanvraag. U betaalt uw rijbewijs bij de aanvraag. Heeft u een Gezondheidsverklaring nodig? Vraag deze online aan bij het CBR. U betaalt de Gezondheidsverklaring bij de aanvraag. Ophalen rijbewijs Bij de aanvraag van het nieuwe rijbewijs krijgt u een afhaalbewijs. Meenemen bij ophalen: Het afhaalbewijs. Het huidige rijbewijs. Bij vermissing of een eerste rijbewijs neemt u een geldig identiteitsbewijs mee. Ophalen kan tijdens de openingstijden van het gemeentehuis. U hoeft hiervoor geen afspraak te maken. U heeft 3 maanden de tijd om uw rijbewijs af te halen. Daarna wordt het document vernietigd. Rijbewijs online verlengen Wilt u snel uw huidige rijbewijs verlengen omdat hij bijna verloopt? Of wilt u een categorie uitbreiding? Dat kan nu ook digitaal bij de RDW! Online gaat sneller dan een aanvraag bij de balie. U haalt uw nieuwe rijbewijs al na 2 werkdagen op bij de gemeente. Let op: u kunt niet uw eerste rijbewijs online aanvragen. U verlengt uw rijbewijs online met deze 4 stappen: U staat ingeschreven in de Basisregistratie personen (BRP) van de gemeente Elburg. U laat een pasfoto maken bij een fotograaf die erkend is door de RDW. U gaat naar de website van de RDW en vraagt daar online uw rijbewijs aan. U rekent direct online af met iDEAL. U haalt na 2 werkdagen uw nieuwe rijbewijs op in het gemeentehuis. Als u op maandag uw rijbewijs aanvraagt kunt u het op donderdag na 11 uur ophalen. Hiervoor heeft u geen afspraak nodig. Kijk van te voren of u voldoet aan de voorwaarden. Wilt u liever uw rijbewijs persoonlijk verlengen aan de balie? Dat kan ook. U heeft dan wel altijd een afspraak nodig. Spoedaanvraag rijbewijs Heeft u snel een rijbewijs nodig? Doe dan een spoedaanvraag. Maak hiervoor een afspraak. Tijdens de afspraak geeft u aan dat het om een spoedaanvraag gaat. Als u het rijbewijs vóór 14.00 uur aanvraagt, kunt u het meestal de volgende werkdag ophalen. U betaalt extra kosten. Rijbewijs kwijt of gestolen Bent u uw rijbewijs kwijt, is het gestolen of maakt iemand er misbruik van? Meld dit online bij de RDW. Na de melding is uw rijbewijs direct ongeldig. Heeft u geen DigiD? Vul dan bij de gemeente een verklaring van vermissing in. Maak hiervoor een afspraak. U hoeft geen aangifte te doen bij de politie. Rijbewijs voor jongeren tot 18 jaar Jongeren kunnen vanaf 16,5 jaar beginnen met het volgen van rijles (categorie B). Als ze 17 jaar zijn, kunnen ze hun rijbewijs halen. Tot hun 18e jaar mogen zij dan onder begeleiding van een coach autorijden. Hiervoor is een begeleiderspas nodig. Deze vraagt u aan bij de RDW. Bromfietsrijbewijs Met een bromfietsrijbewijs (categorie AM) mag je rijden op een bromfiets, scooter, speed-pedelec, snorfiets of brommobiel. Heeft u een autorijbewijs (rijbewijs B) of motorrijbewijs (rijbewijs A)? Dan krijgt u het bromfietsrijbewijs (rijbewijs AM) automatisch bijgeschreven op uw rijbewijs. Informatie over het halen van een bromfietsrijbewijs vindt u op de website van het CBR. Rijden zonder rijbewijs bij omwisseling U maakt zelf de keuze of u blijft rijden tijdens de aanvraag. U mag in een voertuig rijden als u hiervoor een geldig rijbewijs heeft. Wordt u als bestuurder door de politie gestopt, dan moet u uw rijbewijs kunnen laten zien. De politie kan een boete geven als u dit niet kunt. De kans dat de politie u stopt is klein als u zich aan de verkeersregels houdt. Gebeurt dit toch (bijvoorbeeld bij een verkeerscontrole)? Dan kan de politie bij ons navragen of er een omwisselingsaanvraag is gedaan en of u een geldig rijbewijs heeft ingeleverd. De kans op een boete is daarom klein, maar wel aanwezig. Het is aan u om dit risico wel of niet te nemen. In de Boetebase van het Openbaar Ministerie (OM) staat hoe hoog de boete is voor het niet kunnen laten zien van een rijbewijs. Paspoort of identiteitskaart mee Als u wel gaat rijden, neem dan een document mee waarmee u kunt bewijzen wie u bent (identificeren). Dit kan bijvoorbeeld met uw paspoort of identiteitskaart. Verzekering Heeft u een geldig rijbewijs en een verzekering afgesloten? Dan bent u gewoon verzekerd. Ook al kunt u het rijbewijs op dat moment niet laten zien. Neem voor meer informatie contact op met uw verzekeraar. Andere landen In andere landen rijden tijdens de aanvraag raden wij af. Zij kunnen de gegevens niet altijd opvragen. En de regels en gevolgen kunnen anders zijn.