Resultaten 201 - 210 van 217 resultaten

  • Ontheffingsmogelijkheden stookverbod

    Het verbranden van snoeihout in agrarische gebieden is niet zomaar toegestaan. Daarvoor is een stookontheffing van de gemeente nodig. De gemeente geeft die ontheffing alleen voor het verbanden van takkenbulten die ontstaan bij het onderhoud van het landschap. Met landschapsonderhoud bedoelen we snoeien van houtwallen, bosjes en bomen in het buitengebied. Geen ontheffing meer van 15 maart tot 15 augustus De gemeente geeft in de periode van 15 maart tot 15 augustus géén ontheffing om snoeihout te verbranden. Dit is om wilde dieren en planten te beschermen om te voldoen aan de zorgplicht van de Wet Natuurbescherming. In takkenbulten kunnen er in deze periode bijvoorbeeld vogels broeden of egels huishouden. Het is daarnaast ook een droge periode. Het vuur in de takkenbult beperkt zich vaak niet tot de takkenbult zelf maar heeft ook een negatief effect op plant en dier in de directe omgeving van de takkenbult. Ook in (zeer) droge periodes worden geen ontheffingen afgegeven (fase 2). Kijk hiervoor op natuurbrandrisico.nl.   Verbranden kleinschalig agrarisch afval Agrariërs en natuurorganisaties konden tot 1 januari 2024 ontheffing vragen voor het verbod afval te verbranden. Voor het indienen van dit verzoek hadden wij geen verplicht formulier. Op 1 januari 2024 is door het in werking treden van de Omgevingswet verandert welke ontheffing/vergunning nodig is voor het verbranden van kleinschalig agrarisch afval. Situatie tot 1 januari 2024 Tot 1 januari was naast de APV-vergunning (in verband met openbare orde en veiligheid) ook een ontheffing op grond van artikel 10.63 Wet milieubeheer (in verband met milieu) nodig. Een verzoek om ontheffing/vergunning hebben wij de laatste jaren als een verzoek op grond van zowel de APV als de Wet milieubeheer beschouwd. De ontheffing verleenden wij alleen voor het verbranden van kleinschalig agrarisch afval en ook aan de andere eisen voor het kunnen verlenen van de ontheffing werd voldaan. Situatie sinds 1 januari 2024 Sinds 1 januari is nog steeds de APV-vergunning nodig. Er kan echter geen ontheffing op grond van de Wet milieubeheer meer worden verleend voor het verbranden van afval. In plaats daarvan is een vergunning nodig op grond van het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal) nodig. De aan te vragen activiteit is "verbranden van afvalstoffen ander dan in een IPPC-installatie". Die vergunning is nodig omdat kleinschalig agrarisch afval voor de landelijke regelgeving bedrijfsafval is. Dat is namelijk al het afval dat geen huishoudelijk afval is. Een aanvraag voor die Bal-vergunning moet u indienen via het omgevingsloket (www.omgevingswet.overheid.nl). Wet- en regelgeving Bij het stoken van takkenbulten geldt de zorgplicht van de Wet natuurbescherming. Aan de ontheffing zijn voorwaarden en afspraken verbonden. Wij brengen voor een dergelijke vergunning € 3.925,- aan leges in rekening. Dat komt bovenop de leges die we voor de APV-vergunning in rekening brengen.  

  • Vervanging groen 2024

    In de eerste helft van 2024 vervangen we op verschillende plekken bomen en struiken. Op deze pagina kunt u zien waar we aan het werk zijn. vervanging =  beplanting (=bomen, bosplantsoen, heesters, hagen, vaste planten en rozen) in de bestaande groenvakken verwijderen  en nieuwe beplanting van hetzelfde type weer terug planten. Er zijn uitzonderingen, deze worden in onderstaande lijst nader gespecificeerd. Interactieve kaart U kunt de planning van de groenvervanging ook zien op onze interactieve kaart.      Wijk/Dorp/Straat Omschrijving werkzaamheden De Swetten   Molenaarsbreed t.h.v. 2 tm 24, 1 tm 25 vervangen bomen     Noord Oost   Kaatsveld, t.h.v. Schuttersveld 139 (naast) en t.h.v. Ringweg 62 (naast) vervangen rozen Hardraversdijk t.h.v. 26 vervangen vaste planten     De Singels   Korenmolen t.h.v. 31 tm 49, 2 tm 26, 69 tm 103, 58 tm 76, Houtzaagmolen t.h.v. 12 (zijkant) vervangen bomen , heesters, rozen en vaste planten Burmanialaan t.h.v. 40 tm 98, Martinus de Boerstraat naast 1, Hillemalaan naast 1 en 2 (deel tussen Martinus de Boerstraat en Bouriciuslaan) vervangen bomen en vaste planten Blaauwboerperk t.h.v. 2 tm 20 vervangen rozen     De Drait   Zwemmer t.h.v. 75 tm 83, 57 tm 67, 95 tm 97, 35 tm 37 en 49 vervangen heesters Kruising t.h.v. Zuiderhogeweg 78, Gauke Boelenstraat, Lauwers vervangen rozen Hunze t.h.v. 29 tm 35 en 30 vervangen rozen     Himsterhout   Polderland t.h.v. 3 tm 11, 2 tm 10, 15 tm 23, 12 tm 20 vervangen bomen en rozen Laagland t.h.v. 21 tm 27, 44 tm 52 vervangen bomen en heesters     De Wiken   Raai naast 198 vervangen heesters en bomen De Warande t.h.v. 81 tm 89 vervangen rozen Middelwyk t.h.v. 105 tm 115 vervangen rozen Middelwyk naast 170, Spitael naast 21 vervangen rozen Splitting t.h.v. 53 tm 61 (grasveld achterzijde) vervangen bomen Leidijk t.h.v. 15 en 17 vervangen hagen en rozen     Wiken Oost   Ureterpfallaet t.h.v. 1 vervangen boom     Drachtstervaart   Gerben van Manenstraat t.h.v. 71 tm 93 vervangen heesters een aanplanten bomen Theo van Doesburgstraat t.h.v. 42 tm 48 vervangen boom hoek Kurt Schwittersstraat naast 1/ Theo van Doesburgstraat t.h.v. 2 vervangen bomen Gjalt de Jongstraat t.h.v. 16 en 18, 44 en 46, 72 en 74 vervangen heesters     De Bouwen   Zuiderdwarsvaart t.h.v. 70 (zijkant /hoek Berglaan) vervangen heesters en rozen     De Haven   De Hemmen t.h.v. 11 tm 23, 79 tm 97 vervangen heesters     De Venen   De Foute t.h.v. 28 vervangen rozen Leidijk t.h.v. 212 tm 232, Uitgang naast 27, De Leijen naast 31, Splitting naast 44 vervangen bomen en heesters     Nijega   Kommisjewei t.h.v. 39 tm 49, 44 tm 58 vervangen rozen     Smalle Ee   Kleasterkampen t.h.v. 2 tm 12, 3 tm 7, Moune-Ein t.h.v. 2 en 4 (haventje Smalle Ee) vervangen bomen

  • Tijdelijke crisisnoodopvang vluchtelingen

    Er is een groot tekort aan opvangplekken voor nieuwe vluchtelingen in Nederland. Vanuit de overheid is aan alle gemeenten in Nederland met spoed gevraagd om extra tijdelijke opvanglocaties voor vluchtelingen in te richten. De nood is hoog. Locatie Fries Congrescentrum Drachten Op dit moment is er crisisnoodopvang voor vluchtelingen in Drachten gerealiseerd in het Fries Congrescentrum. Deze locatie is tot 1 september 2024 beschikbaar. Het Fries Congrescentrum komt in onze gemeente naar voren als de meest geschikte locatie voor de tijdelijke opvang van vluchtelingen. Het biedt voldoende veilige en goede opvangplekken. Opvang van de vluchtelingen Veiligheidsregio Fryslân begeleidt de vluchtelingen, beheert de locatie en is verantwoordelijk voor de veiligheid op de locatie van het Fries Congrescentrum. Om veiligheid van de vluchtelingen te waarborgen en om eventuele overlast voor de omgeving te voorkomen is er 24 uur per dag beveiliging aanwezig op de locatie. Hierover is voortdurend afstemming tussen Veiligheidsregio Fryslân, gemeente Smallingerland en Centraal Orgaan Opvang Asielzoekers (COA). Daarnaast zijn er woonbegeleiders. Aantal vluchtelingen Er kunnen maximaal 225 vluchtelingen worden opgevangen. De vluchtelingen komen uit verschillende landen. Het zijn mannen, vrouwen, kinderen en/of gezinnen. De bezetting van deze opvanglocatie wisselt. Er kunnen dus ook minder dan 225 mensen verblijven. Duur van de opvang De vluchtelingen worden opgevangen tot 1 september 2024. Begeleiding en veiligheid Veiligheidsregio Fryslân begeleidt de vluchtelingen, beheert de locatie en is verantwoordelijk voor de veiligheid op de locatie van het Fries Congrescentrum. Om veiligheid van de vluchtelingen te waarborgen en om eventuele overlast voor de omgeving te voorkomen zal er 24 uur per dag beveiliging aanwezig zijn op de locatie. Deze beveiliging bestaat uit meerdere personen. Dagelijks is er afstemming over de veiligheid tussen Veiligheidsregio Fryslân, gemeente Smallingerland en Centraal Orgaan Opvang Asielzoekers (COA). Gezondheidszorg voor vluchtelingen Op de opvanglocatie zal snel medische zorg, waaronder huisartsenzorg, aanwezig zijn als dat nodig is. Waar nodig worden vluchtelingen met ziekteverschijnselen op de locatie behandeld. De GGD zal alert zijn op vermoedens van infectieziekten en treft waar nodig (voorzorgs)maatregelen. Regels opvanglocatie De opvanglocatie is vrij toegankelijk voor de bewoners. Ze krijgen op locatie informatie over de regels in de opvanglocatie en in de omgeving. De vluchtelingen die in het Fries Congrescentrum verblijven, zijn vrij om het gebouw te verlaten voor bijvoorbeeld boodschappen of een wandeling. Contact Bij vragen en behoefte aan meer informatie kunt u contact opnemen met de gemeente Smallingerland. Telefoon: 0512 581 234  E-mail: cnodrachten@smallingerland.nl  

  • De organisatie: ketens en teams

    Onze ongeveer 600 medewerkers zijn verdeeld over drie ketens: het sociaal domein, het ruimtelijk domein en bedrijfsvoering. Sociaal Domein Het sociaal domein bestaat uit ongeveer 165 collega's in 6 teams. Een inwoner van Smallingerland hoort een zeker bestaan te hebben, er toe te doen, er bij te horen en zich goed te voelen. Het Sociaal Domein is ingericht om deze doelen te behalen. De teams van het Sociaal Domein Naar Inkomen Naar Inkomen bestaat uit ongeveer 30 collega's. Het team werkt aan toekennen en beheren van uitkeringen en minimaregelingen en draagt zo bij aan de bestaanszekerheid van inwoners. Het team regelt ook coronasteun, energietoeslagen en leefgeld voor Oekraïners. Naar Werk Naar Werk bestaat uit ongeveer 25 collega's. Het team werkt aan het begeleiden van inwoners met een uitkering naar werk. Ook inburgering van migranten valt hieronder. Samen met bedrijven in de gemeente zorgen ze voor verhoging van de participatie. Na(ar) School Na(ar) School bestaat uit ongeveer 25 collega's. Het team beidt actieve ondersteuning van schoolverlaters in het toch behalen van een diploma / startkwalificatie. Ze dragen bij aan verlagen het verzuim onder jongeren en verzorgen uitkeringen voor jongeren indien nodig. Daarbij regelt het team het leerlingenvervoer. Samen Leven Samen Leven bestaat uit ongeveer 20 collega's. Het team is verantwoordelijk voor beleidsadvisering- en ontwikkeling gericht algemene voorzieningen, zoals sport, onderwijs, cultuur, welzijn, volksgezondheid, preventie, dorpen en wijken. Ze dragen bij aan het bevorderen van toegankelijkheid en optimaal gebruik van algemene voorzieningen. Sociaal Geregeld Sociaal Geregeld bestaat uit ongeveer 20 collega's. Het team is verantwoordelijk voor beleidsadvisering- en ontwikkeling op gebied van De jeugdwet, Wet maatschappelijke ondersteuning, Participatiewet, Wet gemeentelijke schuldhulpverlening en Wet inburgering. Ze dragen bij aan het bevorderen van optimaal participeren in de maatschappij. Sociaal Ondersteunend Sociaal Ondersteunend bestaat uit ongeveer 45 collega's. Het team werkt aan de financiële administratie en cliënten administratie binnen sociaal domein. Dit doen ze voor: werk & inkomen, zorg & ondersteuning, fraudepreventie, toezicht & handhaving, verhaal & terugvordering, bezwaar & beroep, kwaliteitszorg, business control en financieel beleid. Het team ondersteunt ook Carins. Ruimtelijk Domein Het ruimtelijk domein, ofwel ruimtelijke ontwikkeling bestaat uit ongeveer 240 collega's en 6 teams. De keten is ingericht voor omgevingsbeheer, ruimtelijke en economische ontwikkeling en toezicht en handhaving. Met aandacht voor de stad Drachten en de wijken, de 13 dorpen, het buitengebied, bedrijven en de maakindustrie.  De teams van het Ruimtelijk Domein Ruimtelijke en Economische Ontwikkeling Ruimtelijke en Economische Ontwikkeling bestaat uit ongeveer 55 collega's verdeeld over omgeving én ondernemen & ontwikkelen. Samen verantwoordelijk voor de economie, recreatie, ruimtelijke ordening, gebiedsontwikkeling, stedenbouw, natuur en landschap, verkeer en vervoer, duurzaamheid, water en milieu. Projecten zoals het zwembad, mobiliteitsvisie en de woningbouwopgave komen vanuit dit team. Vergunningen, Toezicht en Handhaving Vergunningen, Toezicht en Handhaving bestaat uit ongeveer 50 collega's. Het team is verantwoordelijk voor handhaving in het fysieke domein, brandveiligheid, milieu aanvragen, bouwvergunningen, DHW, APV vergunningen, parkeren, evenementenvergunning en juridische handhaving. Omgevingsbeheer Geregeld Omgevingsbeheer Geregeld bestaat uit ongeveer 40 collega's . Het team is verantwoordelijk voor het beleid, voorbereiding en toezicht voor beheer en onderhoud van de openbare ruimte. Hieronder vallen onze wegen, riool, groen, kunstwerken en de openbare verlichting. Ook beheren ze de begraafplaatsen. De Tussendiepen Op het industrieterrein in Drachten vind je onze buitendienstlocatie (De Tussendiepen) én de twee afvalstations. Hier werken in ongeveer 100 collega's verdeeld over drie teams. Bedrijfsvoering Bedrijfsvoering bestaat uit ongeveer 200 collega's in 8 teams. De doelen die behaald moete worden in het sociaal- en het ruimtelijk domein vragen om goede bedrijfsvoering. De Keten Bedrijfsvoering voert werkzaamheden uit die van belang zijn voor het laten functioneren van onze organisatie.  De teams van Bedrijfsvoering Klantcontact Klantcontact bestaat uit ongeveer 35 collega's. Het team is het gezicht van onze organisatie en één van de redenen dat onze dienstverlening hoog scoort. Het bestaat uit ontvangst, burgerzaken, media, administratie, bodes, inkoop, schoonmaak en de telefooncentrale. Organisatie en Communicatie Organisatie en Communicatie bestaat uit ongeveer 30 collega's. Het team is verantwoordelijk voor personeelsbeleid, HR-advies, werving & selectie, HR- en salarisadministratie, organisatieontwikkeling, communicatie-advies, woordvoering en ontwerp- & drukwerk. Informatievoorzieningen en ICT Informatievoorziening en ICT bestaat uit ongeveer 20 collega's. Het team is verantwoordelijk voor de servicedesk, systeembeheer, ICT advies, applicatiebeheer en business informatie analyse.  Financiën Financiën bestaat uit ongeveer 40 collega's. Het team is verantwoordelijk voor de gehele P&C cyclus, financiële administratie en advisering met betrekking tot financiën en het financieel beleid van de gemeente. Daarnaast is het team verantwoordelijk voor het beleid, heffen en innen van de lokale belastingen als ook kwijtschelding. Concern Concern bestaat uit ongeveer 25 collega's. Het team is verantwoordelijk voor inkoop & aanbesteding, advisering en ondersteuning van bestuur en directie, openbare orde & veiligheid, juridisch advies, geschillenbeslechting, mediation, klachtenbehandeling, bezwaar & beroep en verzekeringen. Concerncontrol Concerncontrol bestaat uit ongeveer 5 collega's. Het team werkt aan het doelmatig, rechtmatig en efficiënt 'in control' komen en houden van onze organisatie. Deze collega's geven advies over ontwikkelingen, kansen, bedreigingen en risico’s voor onze organisatie, de activiteiten en projecten. Programma's en Projecten Programma's en Projecten bestaat uit ongeveer 15 collega's. Het team werkt aan de professionalisering van het programmatisch en projectmatig werken en levert de managers van de organisatie brede programma's en de projectleiders voor de bestuurlijk en maatschappelijk meest complexe projecten. Informatie en Analyse Informatie en Analyse bestaat uit ongeveer 30 collega's. Het team is verantwoordelijk voor basis- & kernregistraties, data-analyse en datavisualisatie, waaronder GEO-informatie, procesanalyse, recordmanagement & informatieconsultancy en beleid gericht op data gedreven sturen. De Tussendiepen Op het industrieterrein in Drachten vind je onze buitendienst locatie 'de Tussendiepen' én de twee afvalstations, want Smallingerland regelt afvalinzameling en verwerking zelf. De teams van De Tussendiepen Omgevingsbeheer Schoon Omgevingsbeheer Schoon bestaat uit ongeveera 30 collega's. Het team is verantwoordelijk voor afvalinzameling, het ecostation, schoonhouden van riolering, kolkenzuigen en vegen. Door goede inzameling en scheiding zorgt dit team voor een bijzonder lage afval-rekening voor inwoners. Omgevingsbeheer Wijken Omgevingsbeheer Wijken bestaat uit ongeveer 30 collega's. Het team is verantwoordelijk voor het wijkbeheer van 17 wijken en het centrum van Drachten. Hieronder valt beheer en onderhoud van groen, bermen, watergangen, zwerfafval, afvalbakken, speeltoestellen en schoon houden van het centrum. Omgevingsbeheer Specialisten Omgevingsbeheer Specialisten bestaat uit ongeveer 35 medewerkers. Het team is verantwoordelijk voor ongediertebestrijding, parkeergarages, straten maken, timmerwerk, brugbemanning, pontschippers, gladheidbestrijding, monteurs, beheer sportvelden, beheer gemalen, boomverzorgerging, beheer begraafplaatsen en beheer vliegveld. 

  • Bezwaar maken

    Bent u het niet eens met een besluit van de gemeente? Bijvoorbeeld als uw aanvraag voor een vergunning of een bijstandsuitkering is afgewezen. Dan kunt u bezwaar maken. Neem eerst contact met ons op voordat u een bezwaarschrift indient. Misschien kunnen wij uw vragen al beantwoorden?  Let op: U kunt hier geen bezwaar maken tegen uw WOZ-waarde. Dat kan hier. Bezwaarschrift indienen Kosten Geen. Vraagt u een voorlopige voorziening aan of gaat u in beroep? Dan betaalt u griffierechten. Zo werkt het Gebruik het bezwaarformulier om uw bezwaar digitaal naar de gemeente te sturen. Schriftelijk mag ook. Zet in uw bezwaar de verzenddatum en het kenmerk van het besluit waar u bezwaar tegen maakt (of stuur een kopie van dit besluit mee) en geef aan waarom u het niet eens bent met het besluit. Stuur uw bezwaar naar het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Smallingerland, Postbus 10.000, 9200 HA Drachten. Maakt u bezwaar voor iemand anders? Stuur een toestemming van deze persoon mee met het bezwaar. Maakt u bezwaar namens een groep particulieren? Stuur een machtiging met een lijst namen, adressen en handtekeningen van alle personen die bezwaar maken mee. Zo is het duidelijk dat u bevoegd bent om namens deze groep bezwaar te maken. Dien het bezwaarschrift binnen 6 weken in na de dag waarop het besluit is verzonden of bekend is gemaakt. U voorkomt zo dat uw bezwaarschrift niet meer behandeld kan worden. Bemiddeling en mediation Uitgangspunt is dat een bezwaar wordt opgelost door met elkaar in gesprek te gaan. Bemiddeling en mediation zorgen vaak al voor een oplossing. Lees meer in de folder Passend contact. Bezwaarschriftencommissie Soms lukt het niet om in gesprek tot een oplossing te komen. Dan legt de gemeente uw bezwaarschrift voor aan een onafhankelijke commissie. Deze commissie adviseert de gemeente over uw bezwaarschrift. De gemeente vraagt deze commissie ook om advies als u aangeeft geen bemiddeling of mediation te willen. Na het advies van de commissie, neemt de gemeente een besluit over uw bezwaarschrift.  Besluit tijdelijk opschorten Wilt u dat de gemeente een besluit niet uitvoert, waartegen u bezwaar heeft ingediend? Vraag om een voorlopige voorziening bij de voorzieningenrechter van de rechtbank. Dit kan alleen bij spoedeisende zaken. De rechter bepaalt of het besluit wordt opgeschort. Oneens met het besluit op uw bezwaarschrift Dien dan binnen 6 weken een beroepschrift in. In het besluit op uw bezwaar staat waar u in beroep kunt gaan.

  • Wijkbeheer

    Bij iedere wijk en elk dorp hoort een wijkbeheerteam. U kunt wijkbeheer benaderen voor bijvoorbeeld een losse stoeptegel, een gevaarlijke loshangende tak of voor onderhoud aan speeltoestellen. Het wijkbeheer is van maandag tot en met vrijdag telefonisch bereikbaar van 8.00 uur tot 16.00 uur. De wijkbeheerlocaties kunt u bezoeken van 9.00 tot 9.30 uur. Wijkbeheer Folgeren, Fennepark, Burmania, Vrijburgh, De Tike en Nijega Wijkbeheer Folgeren, Fennepark, Burmania, Vrijburgh, Rottevalle, Houtigehage, De Tike en Nijega Dag Tijd Locatie Woensdag 9.00 - 9.30 uur Wijkcentrum de Utwyk, Oud Ambacht 116 Donderdag (oneven weken) 9.00 - 9.30 uur Dorpshuis Op 'e Jister, Nijega en de Tike Bel 06 53 33 48 88 (maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 16.00 uur) Wijkbeheer Noordoost, De Wiken en Oudega Wijkbeheer Noordoost, De Wiken en Oudega Dag Tijd Locatie Maandag, dinsdag, donderdag vrijdag 9.00 - 9.30 uur Wijkcentrum de Kouwe, Vogelweide 5 Woensdag 9.00 - 9.30 uur MFC de Gearrin, Oudega Bel 06 53 33 48 89 (maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 16.00 uur) Wijkbeheer Venen, Bouwen, Driehoek, Bedrijvenpark A7 Noord, Drachtstercompagnie, Houtigehage en Rottevalle Wijkbeheer Venen, Bouwen, Singels, Peppel, Driehoek, Bedrijvenpark A7 Noord en Drachtstercompagnie Dag Tijd Locatie Maandag 9.00 - 9.30 uur Dorpshuis De Huchte, Houtigehage Dinsdag, donderdag 9.00 - 9.30 uur Brede school de Wiken, Middelwyk 2 Woensdag 9.00 - 9.30 uur MFC It Trefpunt, Drachtstercompagnie Donderdag (even weken) 9.00 - 9.30 uur MCF It Werflân, Rottevalle Bel 06 53 33 48 90 (maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 16.00 uur) Wijkbeheer De Drait, Morra, Drachtstervaart en Park Suyderwijk Wijkbeheer De Drait, Morra en Drachtstervaart Dag Tijd Locatie Maandag t/m vrijdag 9.00 - 9.30 uur Brede School de Drait Bel 06 53 33 48 91 (maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 16.00 uur) Wijkbeheer De Trisken, Himsterhout en Dorpen Zuid Wijkbeheer De Trisken, Himsterhout en Dorpen Zuid Dag Tijd Locatie Maandag 9.00 - 9.30 uur Dorpshuis 't Bynt, Boornbergum Dinsdag, woensdag, donderdag 9.00 - 9.30 uur Wijkcentrum de Skammel, Melkkelder 84 Bel 06 53 18 08 31 (maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 16.00 uur) Wijkbeheer Centrum, De Peppel, De Swetten, industrieterrein en Opeinde Wijkbeheer Centrum, industrieterrein, De Swetten en Opeinde Dag Tijd Locatie Maandag, woensdag, donderdag, vrijdag 9.00 - 9.30 uur Wijkcentrum De Utwyk Dinsdag 9.00 - 9.30 uur Dorpshuis De Wringe, Opeinde Bel 06 53 86 79 86 (maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 16.00 uur) Wijkbeheer Kaden, Marke, De Singels, Noord-Oost van Schwartzenberghlaan tot Kaden Bel 06 31 10 26 36 (maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 16.00 uur)

  • Een kind erkennen

    Krijgt u een kind, maar bent u niet getrouwd en heeft u geen geregistreerd partnerschap? Dan heeft het kind bij de geboorte wettelijk gezien alleen een moeder. Als u als partner uw kind wilt erkennen, maak dan een afspraak om langs te komen in het gemeentehuis.  Afspraak maken Kosten Geen Benodigdheden Een geldig paspoort, rijbewijs of identiteitskaart van u en van de moeder Zorg dat de moeder aanwezig is bij de erkenning van het kind Als uw kind ouder is dan 12 jaar, zorg dan dat het kind fysiek aanwezig is bij de erkenning en ook uitdrukkelijk toestemming geeft. Neem daarnaast een geldig paspoort of identiteitsbewijs van het kind mee Wettelijk ouderschap Door een kind te erkennen neemt u het wettelijk ouderschap op u. U hoeft daarvoor niet de biologische ouder te zijn. Dit betekent dat uw kind wederzijds erfrecht krijgt en uw kind uw achternaam kan krijgen. Ook ontstaat er een onderhoudsplicht tussen u en uw kind. Erkennen voor de geboorte U kunt het kind ook erkennen tijdens de zwangerschap. Dat heet officieel 'erkenning van de ongeboren vrucht'. Erkennen van een ongeboren kind/vrucht geeft automatisch het ouderlijk gezag over het kind. Kiest u er voor dat het gezag alleen bij moeder ligt, dan moet u samen een verklaring afleggen aan het loket. De moeder moet toestemming geven. Dit moet persoonlijk als er sprake is van naamskeuze, anders kan het schriftelijk. U bent vanaf de geboorte de wettelijke vader of duomoeder. Krijgt het kind de achternaam van de vader? Dan heeft het kind deze naam vanaf de geboorte. Krijgt u hierna samen nog een kind? Dan krijgt die automatisch dezelfde achternaam als het kindje erkend is. U kunt de achternaam bij de erkenning doorgeven. Kiest u geen achternaam? Dan krijgt het kind automatisch de achternaam van de moeder. Erkenning vóór de geboorte kan in elke gemeente in Nederland. Erkennen bij de geboorteaangifte Erkent u het kind bij de aangifte van de geboorte? De moeder moet dan toestemming geven. Dit moet in persoon als er sprake is van naamskeuze, anders kan het schriftelijk. Erkennen vóór de geboorte heeft daarom de voorkeur. Is het uw 2e of volgende kind? Dan moet de moeder toestemming geven. Moeder geeft hierbij ook toestemming voor het gezamenlijk gezag. Kiest u bij de erkenning voor de achternaam van de moeder? Dan moet de moeder toestemming geven. De moeder moet dan toestemming geven. Dit moet in persoon als er sprake is van naamskeuze. Moeder geeft hierbij ook toestemming voor het gezamenlijk gezag. Bent u moeder en wordt uw kind geboren uit een huwelijk of geregistreerd partnerschap met een vrouw? Door duomoederschap kunt u samen moeder worden. Neem dan bij de geboorteaangifte een verklaring mee van de stichting Donorgegevens Kunstmatige Bevruchting. Hebt u deze verklaring niet, omdat u gebruik maakt van een bekende donor? Dan kunt u een erkenningsakte laten opmaken. Het is aan te raden om dit vóór de aangifte van de geboorte te doen. Meer informatie over duomoederschap en ouderlijk gezag leest u op rijksoverheid.nl. Erkenning bij aangifte kan alleen in de gemeente waar het kind is geboren. Erkennen na de geboorteaangifte Heeft een kind geen wettelijke vader? Dan kan het worden erkend. Maar dat kan alleen met toestemming. De erkenner krijgt automatisch het gezag als het kind minderjarig is. Is het kind jonger dan 12 jaar? Dan moet de moeder toestemming geven. Is het kind tussen de 12 en 16 jaar? Dan moeten de moeder en het kind toestemming geven. Het kind moet ook meekomen. Is het kind 16 jaar of ouder? Dan moet alleen het kind toestemming geven. Het kind kiest zelf welke achternaam het krijgt. Erkenning na geboorteaangifte kan in elke gemeente in Nederland. Voorwaarden voor erkenning Voor het erkennen van een kind gelden enkele regels: U bent 16 jaar of ouder U hebt toestemming nodig van de moeder Als het kind 12 jaar of ouder is heeft u toestemming nodig van het kind en de moeder Als het kind 16 jaar of ouder is heeft u alleen toestemming van het kind nodig Als u wettelijk gezien niet mag trouwen met de moeder, bijvoorbeeld omdat u een bloedverwant bent, dan kunt u een kind niet erkennen Als er al twee ouders zijn, dan kan u het kind niet meer erkennen. In het geval dat het kind bijvoorbeeld geadopteerd is door de vrouwelijke partner van de moeder, dan kan de biologische vader het kind niet meer erkennen Als u onder curatele staat op grond van uw lichamelijke of geestelijke toestand, dan kunt het kind alleen erkennen met toestemming van de kantonrechter. Kind erkennen door buitenlandse man of vrouw Wilt u een kind erkennen maar heeft u bijvoorbeeld een andere of dubbele nationaliteit? Afhankelijk van het land van herkomst is hier geen eenduidige richtlijn voor. Neem daarom contact op met de gemeente of een juridisch deskundige om te kijken welk recht op uw situatie van toepassing is. Meestal is ook toestemming van de moeder nodig. Een buitenlands kind erkennen Wilt u een buitenlands kind erkennen? Dan is dezelfde situatie van toepassing als in de alinea hierboven. Neem daarom contact op met de gemeente als u een buitenlands kind wilt erkennen. Het erkennen van het kind kan gevolgen hebben voor de nationaliteit van het kind. Dat hangt mede af van de leeftijd van het kind. Gezag bij erkenning Heeft u het (ongeboren) kind vóór 1 januari 2023 erkend? Heeft de vader of duomoeder het (ongeboren) kind voor 1 januari 2023 erkend en bent u ongehuwd en hebt u geen geregistreerd partnerschap? Dan heeft alleen de moeder automatisch het gezag over het kind (als het geboren is). Zij moet dan wel meerderjarig zijn en niet onder curatele staan. Nadat het kind erkend (en geboren) is, kunt u eenvoudig het gezamenlijk gezag voor moeder en erkenner aanvragen. U doet dit bij de rechtbank. Als u dit niet doet dan heeft alleen de moeder het gezag. Erkennen na 1 januari 2023 Erkent u het (ongeboren) kind ná 1 januari 2023? Vanaf 1 januari 2023 wordt gezag meteen bij de erkenning geregeld. Bent u ongehuwd en hebt u geen geregistreerd partnerschap? Dan zegt u bij de erkenning wat u wilt met het gezag over het (ongeboren) kind. U kunt ervoor kiezen dat de moeder en de erkenner automatisch allebei het gezag over het kind hebben. Wilt u dat alleen de moeder het gezag heeft? Bij de erkenning wordt dan vastgelegd dat alleen de moeder het gezag over het kind heeft.

  • Toekomstplan de Haven

    Het bedrijventerrein De Haven is één van de grootste aaneengesloten bedrijventerreinen van Noord-Nederland. Op het terrein zijn ongeveer 550 bedrijven gevestigd met samen iets meer dan 10.000 werknemers. Een nieuw perspectief voor dit industriegebied is nodig, want het terrein kent beperkingen in de bereikbaarheid, de ruimtelijke inrichting en de beschikbaarheid van elektriciteit. Maar ook op het gebied van duurzaamheid en circulariteit loopt het bedrijventerrein achter.  De komende jaren zoeken we naar een nieuw toekomstperspectief voor De Haven. Een toekomstperspectief waar de ondernemers op dit terrein iets aan hebben, maar waar andere partijen ook van kunnen leren. Belangrijke thema's hierbij zijn Energie, Bereikbaarheid over weg en water, Samenwerken en Circulariteit & Duurzaamheid. Strategisch Ontwikkelplan De Haven Bureau BCI (Buck Consultancy International) ondersteunt de gemeente bij dit project. Aan de hand van onderzoek en interviews hebben zij een toekomstplan opgesteld. Dit plan is op dinsdag 14 november 2023 in De Sluisfabriek in Drachten aan de ondernemers gepresenteerd. Presentatie Strategisch ontwikkelplan de Haven (pdf, 1,3MB) Samen op zoek naar mogelijkheden Samen met ondernemers van industrieterrein De Haven willen we dit gebied toekomstbestendig maken. Wij zijn er namelijk van overtuigd dat de meest kansrijke toekomst voorkomt uit het gezamenlijk optrekken met de mensen die dagelijks op het industrieterrein werken. Om goede besluiten te nemen is de inbreng van de ondernemers van groot belang.  Contact Wilt u meedoen of meedenken, heeft u vragen over deelname of andere lopende zaken rondom industrieterrein De Haven? Neem dan gerust contact op met Jelmer van der Meer, accountmanager Bedrijven. Dit kan via telefoonnummer 06 23 56 17 33 of per e-mail j.van.der.meer@smallingerland.nl Informatie Wilt u op de hoogte gehouden worden en was u nog niet ingeschreven voor de nieuwsbrief? E-mail naar ez@smallingerland.nl om u op te geven. Nieuwsbrief Toekomstplan De Haven november 2023 

  • Roeken

    Op deze pagina vindt u informatie over roeken, de mogelijke overlast en wat we daaraan kunnen doen. De roek De roek is een sociaal levende vogel. De roek eet, slaapt en broedt in groepen (kolonies). De roek broedt het liefst in voldoende volwassen bomen van minimaal 15 meter hoog met voldoende stevige takvorken. Doordat roeken zo sociaal zijn, leren jonge roeken als snel waar voedsel te vinden is, welke bomen geschikt zijn om in te nestelen en waar het veilig is. Beschermde vogel De roek komt van nature voor in een landschap waar weiden, akkers en bosjes elkaar afwisselen. In het verleden is er echter veel op de roek gejaagd. Mede door de jacht en onopzettelijke vergiftiging met landbouwbestrijdingsmiddelen was het aantal roeken in Nederland rond 1970 op een dieptepunt. Rond deze periode is de roek beschermd. Het aantal roeken daalt nog steeds in Nederland. Door menselijke verstoringen verspreiden de voorheen grote roekenkolonies zich steeds meer in kleinere kolonies op verschillende locaties richting de bebouwde kom. Waarom broeden roeken in de bebouwde kom? Door het vele jagen op de roek in het verleden hebben de roeken in de bebouwde kom bescherming opgezocht. De veiligheid van de bebouwing wordt van ouder op jong doorgegeven. Overlast De gemeente krijgt klachten van inwoners die dichtbij een broedlocatie wonen. De klachten gaan over het geluid dat de roeken maken en de uitwerpselen en takafval. Niet iedere inwoner ervaart de aanwezigheid van roeken als overlast. Er zijn ook inwoners voorstander zijn van de roeken in hun wijk of die vinden dat roeken nu eenmaal bij de natuur horen. Wat doet de gemeente Smallingerland om overlast te voorkomen? Vogels horen in de natuur en bij het wonen in een groene omgeving. Om de overlast te beperken zorgen we ervoor dat geschikte locaties aantrekkelijk blijven. Toch kan de overlast van de roeken zo groot worden, dat het nodig is om als mens in te grijpen in de natuur. Regels en wetgeving Net als alle andere vogels die van nature in het wild in Nederland voorkomen, zijn roeken beschermd op grond van de Wet natuurbescherming. De roek is een koloniebroeder en broedt elk broedseizoen op dezelfde plaats. Daar is hij zeer honkvast in. Ze zijn daarbij afhankelijk van de bebouwing of natuurlijke omgeving met herkenbare punten. Dit is de reden dat behalve de roek ook zijn nest het hele jaar beschermd is. Beheerplan Het aanpakken van overlast door roeken vindt alleen plaats op plekken waar de overlast door omwonenden als ernstig wordt ervaren en de roekennesten dichtbij woningen zijn gesitueerd. De gemeente Smallingerland heeft een roekenbeheerplan laten maken. Dit hebben we besproken met de provincie Fryslân. De provincie heeft toestemming gegeven om het plan uit te voeren. Dit roekenbeheerplan geeft ons ruimte de overlast te bestrijden en tegelijkertijd de roek te beschermen.  Wanneer wordt er gestart met het roekenbeheer Sinds december 2022 is de gemeente gestart met de aanpak van overlast door roeken op enkele plekken in Drachten. Het roekenbeheerplan heeft een looptijd tot en met 1 september 2026. In die periode zullen op overlastplekken ieder jaar roekennesten worden verwijderd en indien nodig worden de roeken verjaagd doormiddel van bijvoorbeeld geluid. Bij de aanpak van roekenoverlast wordt de volgende werkwijze gevolgd: Het aanpakken van overlast door roeken op overlastlocaties vindt buiten het broedseizoen plaats. Nesten op overlastlocaties worden in 2 fases verwijderd. De eerste fase gebeurt in november/december. Tijdens de tweede fase worden opnieuw nesten verwijderd die als gevolg van de eerste fase op ongewenste locaties in aanbouw zijn. Dit gebeurt in januari, maar kan worden uitgevoerd totdat er eieren worden gelegd. Nesten die voor het eerste jaar op een nieuwe overlastlocatie gevestigd zijn worden verwijderd. Deze nesten worden met voorrang buiten het broedseizoen verwijderd. Het verwijderen van nesten op deze locaties kan totdat er eieren worden gelegd. Indien blijkt dat het verwijderen van nesten niet voldoende effectief is kan de gemeente beslissen om over te gaan op het actief verjagen van roeken, bijvoorbeeld met behulp van geluid. Het verjagen met geluid wordt (in overleg met de bewoners, gemeente en politie) in de periode januari tot half februari uitgevoerd.  Het is belangrijk dat het goed gaat met de roek Het aantal roeken in onze gemeente mag niet dalen. We tellen elke jaar de roekennesten, en geven dit door aan de provincie. Als het aantal roeken in onze gemeente daalt en daardoor de instandhouding van de roek in gevaar komt, kan de provincie beslissen om de uitvoering van het roekenbeheerplan te stoppen. In dat geval mogen wij geen nesten meer verwijderen en geen roeken meer verjagen. Contact met ons opnemen Heeft u vragen, wilt u meer informatie of wilt u een melding doen? Dat kan via onderstaande knop Vraag stellen of melding doen

  • Belastingaanslag

    De gemeentelijke belastingen en tarieven zijn vastgelegd in belastingverordeningen. De gemeenteraad stelt de belastingtarieven ieder jaar in december vast. De tarieven veranderen dus elk jaar. Jaarlijks ontvangt u één aanslag voor alle gemeentelijke belastingen. Deze versturen wij meestal in de laatste week van februari. U kunt uw aanslag ook digitaal bekijken, via de Berichtenbox of onze website. Heeft u aangegeven de aanslag alleen digitaal te willen ontvangen? Dan kunt u deze alleen via de Berichtenbox bekijken. Betalen gemeentelijke belastingen Meer informatie over het betalen van de gemeentelijke belastingen leest u op de pagina 'Belastingen Betalen'. Bijvoorbeeld over het rekeningnummer en het betalen in termijnen. Alle gemeentelijke belastingen op uw aanslag Op uw aanslag staan alle gemeentelijke belastingen die u dat jaar betaalt. Dat kan een combinatie zijn van de onderstaande belastingen: Onroerendezaakbelasting (OZB) Als u een eigen woning, bedrijfsgebouw of grond heeft, betaalt u onroerendezaakbelasting. Dit is een percentage van de WOZ-waarde. Onroerendezaakbelasting Tarief Woningeigenaar 0,1052% Eigenaar van een onroerende zaakbelasting niet woning 0,3822% Gebruiker van een onroerende zaakbelasting niet woning 0,3061% Afvalstoffenheffing De gemeente zorgt voor het inzamelen van afval. Hiervoor betaalt u afvalstoffenheffing. Afvalstoffenheffing Tarief 1 bewoner € 251,- Meer bewoners € 295,- Rioolheffing De gemeente zorgt voor het onderhoud van het rioolstelsel. Hiervoor betaalt u rioolheffing. Rioolheffing Tarief Eigenaar € 189,- Gebruiker € 107,- Hondenbelasting Als u een hond heeft, betaalt u hondenbelasting. Reclamebelasting Als u een bedrijf heeft in een afgebakend gebied in het centrum van Drachten en reclame maakt die vanaf de openbare weg zichtbaar is, betaalt u daarvoor reclamebelasting. We gebruiken de opbrengst voor het organiseren van activiteiten in het centrumgebied. De reclamebelasting per onroerende zaak is € 491,-. Verhuizen Verhuist u binnen de gemeente Smallingerland, dan heeft dit meestal geen invloed op uw aanslag gemeentebelastingen. Verhuist u naar een andere gemeente, dan verrekenen we de de rioolheffing, afvalstoffenheffing en eventueel hondenbelasting. Digitaal aanslagbiljet U kunt uw aanslag ook digitaal ontvangen. Log daarvoor met DigiD in via de digitale belastingbalie. In de Berichtenbox kunt u per overheidsinstantie aangeven of u post digitaal wil ontvangen. Dat kan ook voor post van de gemeente Smallingerland. Dit hoeft u maar één keer te doen.