Resultaten 41 - 50 van 51 resultaten

  • Inschrijven vanuit het buitenland

    Inschrijven vanuit het buitenland

    • Woont u in het buitenland en u wilt (opnieuw) naar Nederland (Krimpen aan den IJssel) verhuizen?
    • Wilt u het komende half jaar minimaal vier maanden in Nederland (Krimpen aan den IJssel) wonen?
    • Heeft u rechtmatig verblijf?

    Dan maakt u een afspraak om u in te schrijven.

    Aanvragen

    Aan de inschrijving zijn wel enkele voorwaarden verbonden:

    • U verblijft gedurende een half jaar tenminste vier maanden in Nederland;
    • De aangifte moet binnen vijf dagen na aanvang van het verblijf in Nederland persoonlijk worden gedaan bij team Burgerzaken;
    • Het opgegeven adres moet een adres zijn binnen de gemeente en geschikt zijn voor bewoning;
    • Komt u uit Caribisch Nederland, dan moet u aantonen dat u daar uitgeschreven bent. Dat kan met het verhuisbericht dat u bij uw uitschrijving hebt ontvangen.

  • Nederlandse identiteitskaart aanvragen

    Voor dit product moet u een afspraak maken

    Let op! Vanaf 1 augustus is een nieuw model van de Nederlandse identiteitskaart geïntroduceerd. Naast nieuwe uiterlijke kenmerken, is een belangrijke wijziging dat bij de identiteitskaarten ook vingerafdrukken opgenomen worden bij personen van 12 jaar en ouder.

    Nieuwe identiteitskaarten aangevraagd vanaf 4 januari 2021 hebben een extra functie. U kunt ermee inloggen bij de overheid, het onderwijs, de zorg of uw pensioenfonds. Na het ophalen van uw identiteitskaart bij de gemeentebalie, ontvangt u daarom binnen 5 werkdagen een brief van DigiD. Daarmee kunt u die inlogfunctie activeren. Kijk voor meer informatie op www.digid.nl .

    Voor een Nederlandse Identiteitskaart (NIK) moet u twee keer persoonlijk naar het gemeentehuis komen: eenmaal voor de aanvraag en eenmaal voor het ophalen.

    Voor zowel de aanvraag als het afhalen moet u een afspraak maken. Een Nederlandse Identiteitskaart voor personen van 18 jaar en ouder is 10 jaar geldig. Voor personen tot 18 jaar is de kaart 5 jaar geldig.

    De Nederlandse Identiteitskaart moet altijd in persoon worden aangevraagd. Dat geldt dus ook voor kinderen.

    Kijk voor meer informatie over de aanvraag van een paspoort op paspoort aanvragen.

    Vanaf 6 november is het verplicht om een mondkapje te dragen in het gemeentehuis.

  • Briefadres

    Voor dit product moet u een afspraak maken via 140180

    De essentie van de bijhouding van de BRP is dat de overheid haar burgers kent en weet te bereiken. Dit betekent dat een ingezetene in de BRP altijd over een adres moet beschikken. Dit is een woonadres of een briefadres.
    Het briefadres (artikel 1.1 Wet BRP) is een adres waar voor betrokkene post in ontvangst wordt genomen en waar, als daartoe grond bestaat, zorg wordt gedragen dat geschriften of inlichtingen daarover, betrokkene bereiken. Op deze adressen is een persoon bereikbaar voor communicatie met de overheid en is een persoon traceerbaar via dat adres. De overheid wil haar burgers direct en fysiek kunnen bereiken. Daarmee zijn de gegevens woonadres en briefadres controleerbaar. Dit betekent dat een briefadres in principe alleen gekozen kan worden bij een natuurlijk persoon die staat ingeschreven in de BRP met een woonadres. Een stichting of rechtspersoon die haar adres aanbiedt, bijvoorbeeld op internet, voldoet hier in het algemeen niet aan. Een briefadres is alleen mogelijk als betrokkene geen woonadres heeft. Dit moet worden onderzocht.

  • Rijbewijs, aanvragen


     

    Voor dit product moet u een afspraak maken 
    Een rijbewijs is een bewijs van de bevoegdheid tot het besturen van motorrijtuigen en bromvoertuigen. Iedereen die in Nederland woont en met een motorrijtuig (personenauto, bedrijfswagen, bus, motorfiets of bromfiets) de weg op wil, moet in het bezit zijn van een geldig rijbewijs.

    In principe is een rijbewijs tien jaar geldig, waarna het moet worden vervangen door een nieuwe. Een niet meer geldig rijbewijs kan leiden tot problemen met de verzekeringsmaatschappij en de politie. Ook als het rijbewijs onleesbaar is geworden, is vernieuwing noodzakelijk.

  • Buurtbarbecue

     

    Tot en met 13 augustus 2021 gelden extra regels vanwege Corona
    U moet zich houden aan de maatregelen tegen verspreiding van corona. Zie voor meer informatie de website van Rijksoverheid.

    Het is weer mogelijk om buurtbarbecues te organiseren. U dient wel de landelijke voorschriften in het kader van corona in acht te nemen. 

    Als u een evenement wilt organiseren, heeft u vaak een evenementenvergunning nodig. Voor kleinere evenementen zoals een buurtbarbecue hoeft u alleen een melding te doen. U dient de melding uiterlijk 5 werkdagen van tevoren te doen. Aan het doen van een melding zijn geen kosten verbonden. U kunt de buurtbarbecue digitaal melden.

    Wellicht komt u in aanmerking voor subsidie vanuit het fonds bewonersinitiatieven. Klik hier voor meer informatie.

    U moet bij uw buurtbarbeque rekening houden met de RIVM maatregelen en die van de dan geldende noodverordening. Dit in verband met Corona.

    Zie hiervoor de website www.rivm.nl  en https://vr-rr.nl/actueel

     

     

  • Omgevingsvergunning

    De Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) is met ingang van 1 oktober 2010 in werking getreden. In totaal kunnen 25 bestaande vergunningen als één worden behandeld. U vraagt nu geen bouwvergunning meer aan, maar een omgevingsvergunning voor de activiteit ‘bouwen’. U wilt een garage bouwen, maar u heeft daarbij ook een inrit nodig naar uw garage en er staat ook nog een boom in de weg? Dan vraagt u geen bouw-, sloop- en inritvergunning aan, maar een omgevingsvergunning voor de drie activiteiten ‘bouwen’, ‘slopen’ en ‘inrit’. Dat kan in één aanvraag, maar dat kan ook in 3 aparte aanvragen.

    Voordelen van één omgevingsvergunning

    De omgevingsvergunning maakt alles makkelijker! Er is één loket voor het indienen van een vergunningaanvraag. Voor een plan kan een burger of ondernemer één aanvraag indienen, maar verschillende “losse” aanvragen kan ook. In geval van één aanvraag, behandelt de gemeente deze in één procedure en neemt één besluit. Het is aan de gemeente om zelf alle verschillende elementen van de vergunningverlening die voor dat plan nodig zijn bij elkaar te brengen en daarop één vergunning te verlenen. Er is ook nog maar één inspraak- en beroepsprocedure. De vergunningsaanvraag kan digitaal worden ingediend.

  • Kwijtschelding gemeentelijke belastingen

    Algemeen

    Ontvangt u een minimumloon of minimumuitkering op grond van de Participatiewet, de Wet Werk en Inkomen naar Arbeidsvermogen (WIA) of de Algemene Ouderdomswet (AOW) en heeft u geen vermogen? Dan komt u mogelijk voor kwijtschelding in aanmerking.

    Als particulier kunt u bij team belastingen van de gemeente kwijtschelding aanvragen van de volgende belastingen:

    • afvalstoffenheffing
    • onroerende zaakbelastingen
    • rioolheffing (tot een maximum van 3 eenheden van 100 m3  water of gedeelten daarvan)

    Van andere belastingen krijgt u geen kwijtschelding.

  • Gezondheidsverklaring

    Dit product kunt u digitaal aanvragen of u maakt een afspraak

    Een Gezondheidsverklaring is een formulier dat u (in sommige gevallen) nodig hebt voor het verkrijgen van een rijbewijs. Het is een verklaring waarin vragen worden gesteld over uw gezondheid. Dit formulier moet worden ingevuld en opgestuurd naar het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR).

    Let op: per 1 januari 2022 is het niet meer mogelijk om een papieren gezondheidsverklaring voor het groot rijbewijs bij ons aan de balie te kopen. Inwoners die niet de mogelijkheid hebben om de gezondheidsverklaring digitaal in te vullen, kunnen een papieren gezondheidsverklaring bestellen via: 
    •    GV voor alle rijbewijzen: via de webshop van het CBR (pgv.cbr.nl). Dit kan zonder DigiD.
    •    GV voor alle rijbewijzen: op de CBR-examenlocaties (Amsterdam, Rijswijk, Eindhoven en Arnhem).
    •    GV voor groot rijbewijs: via een aantal Arbodiensten en werkgevers.
    •    GV voor rijbewijs special needs, BTS en mensen in het revalidatietraject: via revalidatiecentra
    De papieren gezondheidsverklaring voor 75+ ers blijft gewoon te koop bij de gemeente.

  • Evenement organiseren (feest), vergunning

    Evenementen zijn onder restricties weer toegestaan. U moet zich wel houden aan de maatregelen tegen verspreiding van het coronavirus. Zie hiervoor de informatie van de Rijksoverheid.

    Als u een evenement wilt organiseren dat voor iedereen toegankelijk is, dan hebt u daarvoor een vergunning van de gemeente nodig. Een evenement is bijvoorbeeld een buurtfeest, een wedstrijd of een braderie. In sommige gevallen moet ook voor een besloten feest vergunning worden aangevraagd.

    Wanneer

    In de volgende situaties hebt u een evenementenvergunning nodig:

    • als het evenement voor het publiek toegankelijk is;
    • als het een besloten evenement is, maar wordt gehouden op een locatie die normaal wel voor het publiek toegankelijk is (bijvoorbeeld een horecabedrijf);
    • als een evenement in een tent, open lucht of bestaand gebouw wordt gehouden en die plaats daar normaal niet voor wordt gebruikt (o.a. van belang voor de brandveiligheid als het een tent of een gebouw betreft);
    • als verstrekking van alcoholische dranken buiten een horecabedrijf plaatsvindt;
    • voor (levende) muziek of geluidsinstallatie anders dan voor normaal en huiselijk gebruik;
    • als verkeersmaatregelen moeten worden genomen om het evenement te kunnen houden.

     

  • Fonds bewonersinitiatieven (subsidie voor evenementen)

    Wilt u met uw buren en bewoners van uw straat of buurt een activiteit organiseren? Bijvoorbeeld een buurt- of straatfeest, een schoonmaakactie, een kinderactiviteit, het opknappen van een groenvoorziening of een sporttoernooi? Of hebt u een andere leuke activiteit in gedachten, die u samen met de buurt wilt gaan doen? De gemeente stimuleert deze activiteiten door bij te dragen in de kosten. Hiervoor is het Fonds Bewonersinitiatieven opgericht.

    Waarvoor is het Fonds Bewonersinitiatieven?
    Het Fonds Bewonersinitiatieven biedt een financiële bijdrage voor activiteiten die bewoners zelf in hun straat of buurt organiseren. De gemeente wil daarmee het eigen initiatief van bewoners stimuleren. Vaak zijn er ideeën genoeg in de straten, buurten en wijken van Krimpen aan den IJssel waarmee de sociale samenhang en leefbaarheid wordt verbeterd. Als het op de praktische uitvoering aankomt strandt het echter nog wel eens op het ontbreken van geld. Het Fonds Bewonersinitiatieven lost dat probleem geheel of gedeeltelijk op.