Resultaten 71 - 74 van 74 resultaten

  • Bijzondere bijstand

    U kunt bijzondere bijstand aanvragen als u een laag inkomen of een bijstandsuitkering heeft en weinig spaargeld. Bijzondere bijstand is een geldbedrag om extra of hoge kosten te betalen. U kunt geen bijzondere bijstand aanvragen voor medische kosten, omdat u zich hiervoor kunt verzekeren. Aanvragen Aanvraagformulier bijzondere bijstand In de bijlage Toelichting aanvraag bijzondere bijstand staat welke bewijsstukken u moet inleveren. Ook staat erin in welke situaties u ook het Inlichtingenformulier bijzondere bijstand moet invullen en inleveren. Let op: als de aanvraag niet compleet is, kunnen wij deze niet in behandeling nemen. Stuur het formulier of de formulieren ingevuld en ondertekend op, samen met de bijlagen: Gemeente Losser t.a.v. Team Werk en Inkomen, Postbus 90, 7580 AB Losser E-mail: wijz@losser.nl Voorwaarden U woont in de gemeente Losser U bent 18 jaar of ouder U bent Nederlander of u heeft een geldige verblijfsvergunning U heeft niet genoeg inkomen en/of eigen geld om de bijzondere kosten zelf te betalen U kunt aantonen dat de kosten die u moet maken onverwacht en noodzakelijk zijn U kunt de kosten niet vergoed krijgen uit een andere regeling, zoals uw zorgverzekering U heeft kosten door bijzondere of dringende omstandigheden U vraagt bijzondere bijstand aan voordat u de kosten maakt Let op: kunt u niet bewijzen dat u de kosten moet of moest maken, dan heeft u geen recht op bijzondere bijstand. Ook niet als u de kosten al betaald heeft. Wat moet u weten Bijzondere bijstand kunt u aanvragen voor: Inrichting van uw huis of meubels  Eigen bijdrage bewindvoering Rechtsbijstand Woonkosten Kinderopvang, als de kinderopvangtoeslag van de Belastingdienst niet alle kosten dekt Als u bijzondere bijstand aanvraagt, kijken we naar uw inkomen en naar uw eigen geld. Hoe hoger uw inkomen en vermogen is, hoe minder bijzondere bijstand u kunt aanvragen. Het kan dus zijn dat u een deel van de kosten zelf moet betalen. Op tijd indienen van de aanvraag Het is belangrijk dat u een aanvraag bijzondere bijstand op tijd indient. Dat wil zeggen vlak vóór dat u de kosten gaat maken. Of direct nadat u de kosten hebt gemaakt, in ieder geval binnen een maand. Let op: dit is niet de datum van de factuur. Doet u dat niet, dan zal de aanvraag moeten worden afgewezen. De reden is dat we dan niet meer kunnen vaststellen of de kosten noodzakelijk zijn. Contact E-mail: wijz@losser.nl Bel 053 - 537 74 00, van maandag tot en met vrijdag tussen 9.30 en 15.30 uur Bezoek het toegangsteam wijz in ’t Lossers Hoes, van maandag tot en met vrijdag tussen 9.30 en 15.30 uur

  • Verhuizen naar Nederland

    Als u verhuist vanuit een ander land naar Losser, dan moet u zich persoonlijk inschrijven bij de gemeente. Hiervoor maakt u een afspraak. Deze afspraak is in het Stadskantoor van de gemeente Enschede. Als uw partner en/of kinderen ook ingeschreven moeten worden, dan komen zij mee naar de afspraak. Afspraak maken Bel telefoonnummer 053 - 537 74 44. voor het maken van een afspraak om uw verhuizing door te geven. Vanuit het buitenland belt u +31 53 537 74 44. De afspraak is in het Stadskantoor, Hengelosestraat 51, Enschede. Wat moet u weten U moet zich inschrijven als u: In de gemeente Losser gaat wonen Als u langer dan 4 maanden in Nederland blijft Als u uw verhuizing niet doorgeeft, kunt u een boete voor onjuiste persoonsgegevens krijgen.  Meenemen Geldig identiteitsbewijs (paspoort of identiteitskaart). Origineel huur- of koopcontract. Als u bij iemand in gaat wonen, heeft u schriftelijke toestemming van de hoofdbewoner nodig. Gebruik het toestemmingsformulier. Neem ook een kopie van het identiteitsbewijs van de hoofdbewoner mee. Blijft u langer dan 1 jaar in Nederland wonen, dan moet u ook meenemen: Bewijs van uw burgerlijke staat op het moment dat u naar Nederland verhuist Geboorteakte als u in het buitenland bent geboren Huwelijksakte als u in het buitenland bent getrouwd Echtscheidingsakte als u in het buitenland bent gescheiden Soms moet een akte worden gelegaliseerd. Bekijk de informatie van de Rijksoverheid over het legaliseren van buitenlandse documenten. Verhuist u uit een land buiten de Europese Unie, Liechtenstein, Noorwegen, IJsland of Zwitserland, dan neemt u ook mee: Bewijs van uitschrijving, als u verhuist vanuit Aruba, Curaçao, Sint Maarten, Bonaire, Saba of Sint Eustatius. Verblijfsvergunning. Heeft u die niet, maak dan een afspraak met de gemeente. Bel 053 - 537 74 44. U krijgt dan van de gemeente een Bewijs van Bekendmaking mee. Hiermee kunt u een afspraak maken bij de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) voor het aanvragen van een verblijfsvergunning. Kosten Het doorgeven van een verhuizing is gratis. Meer informatie Verhuizing doorgeven (als u vanuit een andere gemeente in Nederland naar Losser verhuist) Verhuizen naar het buitenland (als u 8 maanden of langer naar het buitenland gaat)

  • Registratie levenloos geboren kind

    U kunt uw levenloos geboren kind laten registeren in de Basisregistratie Personen (BRP). Dat doet u in de gemeente waar u woont. Het maakt niet uit na hoeveel weken zwangerschap uw kind geboren is. En ook niet hoe lang geleden dat was. Afspraak maken Afspraak maken voor registratie levenloos geboren kind dat pas geboren is Afspraak maken voor registratie levenloos geboren kind dat langer geleden geboren is De afspraak vindt plaats in een spreekkamer, zodat u privacy heeft. Wat moet u weten Om de situatie te beoordelen, beantwoordt u 4 vragen op Rijksoverheid.nl. Registratie van een levenloos geboren kind in de BRP is niet verplicht. U kiest zelf of u dit wilt of niet. Deze keuze is persoonlijk. U doet voor uzelf een verzoek om het kind toe te voegen aan uw persoonsgegevens. Wil de andere ouder dit ook, dan moet die zelf ook een verzoek doen. Na de registratie ziet u de gegevens van uw kind op het overzicht met uw persoonsgegevens. Dit overzicht krijgt u na de registratie mee. Ook ziet u deze gegevens als u inlogt in MijnOverheid. De registratie geven we niet door aan andere organisaties die de BRP gebruiken. Uw zorgverzekering, de Belastingdienst of de Sociale Verzekeringsbank krijgen dus geen bericht. Meenemen Geldig identiteitsbewijs Eventueel uw trouwboekje, als u uw kind daarin wilt bijschrijven Eventueel verklaring van arts, ziekenhuis of verloskundige Eventueel overlijdensadvertentie of informatie over begrafenis of crematie Eventueel akte van levenloos geboren kind, als het kind in een andere gemeente geboren is Schriftelijk aanvragen Mogelijk is eerder een akte van een levenloos geboren kind opgemaakt. Door een ambtenaar van de burgerlijke stand in Nederland. U kunt dan de registratie in de BRP regelen. Dit doet u met een verzoek tot opnemen kind op persoonslijst Losser. Download het formulier, vul het in, print het uit en onderteken het Stuur het verzoek samen met een kopie van uw paspoort, identiteitskaart of rijbewijs naar: Gemeente Losser t.a.v. Publieksdienstverlening/Registratie BRP, Postbus 90, 7580 AB Losser Kosten Het registreren van uw kind in de BRP is gratis. U kunt na het registreren gratis een uittreksel BRP aanvragen. Doet u dit later, dan kost dit €19. Een kopie van de akte kost € 19.

  • Trouwen of partnerschap registreren

    In de gemeente Losser kunt u elke dag van de week trouwen of uw partnerschap laten registreren. U kunt dit doen op elke plek die u wilt. Trouwen of partnerschap regelen Wat moet u weten Als u wilt trouwen of uw partnerschap wilt laten registreren, dan meldt u dat online aan de gemeente. U hoeft niet meer in ondertrouw. U heeft nodig: een kopie of scan van de identiteitsbewijzen van u, uw partner en de getuigen. Wij controleren of de aanvraag klopt. Ook kijken we of de datum, het tijdstip, de locatie en de ambtenaar beschikbaar zijn. U ontvangt binnen 5 werkdagen een reactie. Als de aanvraag in orde is, kunt u na 14 dagen trouwen of het partnerschap sluiten. U kunt niet eerder dan 1 jaar voor de trouw- of partnerschapsdatum de melding doen. Wilt u liever langskomen om uw huwelijk of partnerschap te regelen, dan kunt u een afspraak maken. Of bel 053 - 537 74 44. Gaat u in een andere gemeente trouwen, neem dan contact op met die gemeente. Trouwdag U kunt op elke dag van de week trouwen of uw partnerschap laten registreren. De ceremonie duurt een half uur. Bij het trouwen of de partnerschapsregistratie moeten minimaal 2 en mogen maximaal 4 getuigen aanwezig zijn. Iedereen boven de 18 jaar mag getuige zijn. U geeft ze door bij de online melding. Waar kunt u trouwen U kunt trouwen of u partnerschap laten registreren in ’t Lossers Hoes. Op de eerste verdieping is een ruimte die is ingericht als trouwlocatie. U mag ook een andere plek in de gemeente kiezen. In een park, hotel of bij u thuis. Waar u maar wilt. Als uw trouwlocatie maar veilig is voor u en uw gasten. Wilt u op een andere plek dan ’t Lossers Hoes trouwen, vul dan het meldingsformulier buitenlocatie in. Eerst doet u online melding. Daarna stuurt u het formulier naar huwelijken@losser.nl. Trouwambtenaar kiezen U kunt zelf uw trouwambtenaar kiezen. Op het tabblad ambtenaren stellen zij zich voor. U kunt ook een eigen trouwambtenaar kiezen. Eigen trouwambtenaar kiezen U kunt een beëdigde trouwambtenaar kiezen die: Een eed heeft afgelegd bij de rechtbank Al trouwambtenaar is in een andere gemeente Geef dit tenminste 2 maanden voor de geplande datum door. U mag ook een vriend of familielid vragen trouwambtenaar te zijn. Deze persoon moet: Eed afleggen bij de rechtbank Verklaring omtrent het gedrag (VOG) aanvragen Uittreksel uit basisregistratie personen aanvragen Geef dit tenminste 4 maanden voor de geplande datum door. Bij de ceremonie is ook een trouwambtenaar van de gemeente aanwezig. Na uw online melding sturen wij u een formulier voor de aanvraag van een eigen trouwambtenaar. Kosten Alle kosten van het huwelijk of geregistreerd partnerschap betaalt u bij de aanvraag. Kosten voor het gebruik van een andere locatie dan ’t Lossers Hoes betaalt u zelf bij de locatie. Ceremonie huwelijk of geregistreerd partnerschap Maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 16.30 uur in ’t Lossers Hoes: € 494 Maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur op locatie: € 663 Maandag tot en met vrijdag van 17.00 tot 0.00 uur op locatie: € 1058 Zaterdag van 9.00 tot 13.30 uur in ’t Lossers Hoes: € 859 Zaterdag van 10.00 tot 18.00 uur op locatie: € 1029 Zaterdag van 18.00 tot 0.00 uur op locatie: € 1058 Zondag van 10.00 tot 14.00 uur op locatie: € 1058 Overige kosten Trouwboekje of partnerschapsboekje: € 35 Kosten beëdigde eigen trouwambtenaar (heeft eed afgelegd bij de rechtbank): € 101 Kosten niet-beëdigde eigen trouwambtenaar (heeft geen eed afgelegd bij de rechtbank): € 202 Omzetten geregistreerd partnerschap in huwelijk, aan de balie: € 59 Annuleren of verplaatsen Tot 4 weken voor uw huwelijk of geregistreerd partnerschap kunt u gratis annuleren of verplaatsen. U annuleert of verplaatst via e-mail: huwelijken@losser.nl. Als u annuleert vanaf 4 weken voor de geplande datum, betaalt u een deel van de kosten. Kosten annuleren of verplaatsen Annuleren huwelijk of partnerschap: Vanaf 4 weken tot 2 weken voor geplande datum: 50 % van de kosten Vanaf 2 weken voor geplande datum: 75 % van de kosten Verplaatsen huwelijk of geregistreerd partnerschap vanaf 2 weken voor geplande datum: € 100. Annuleren gratis huwelijk of geregistreerd partnerschap vanaf 4 weken voor geplande datum: € 100. Gebruik achternaam kiezen Uw achternaam verandert nooit als u trouwt of een partnerschap registreert. U kunt wel kiezen met welke achternaam u aangesproken wilt worden. U geeft dit door tijdens uw aanvraag. U kunt kiezen uit: Eigen achternaam Achternaam van uw partner Eigen achternaam gevolgd door de achternaam van uw partner Achternaam van uw partner gevolgd door uw eigen achternaam Andere nationaliteit Als u of uw partner in het buitenland geboren is of in het buitenland heeft gewoond, dan hebben wij mogelijk extra documenten nodig. De aanvraag duurt hierdoor langer. Na de aanvraag hoort u van ons of u extra documenten moet aanleveren. Gratis trouwen of geregistreerd partnerschap Gratis trouwen kan op maandag om 15.45 en 16.00 uur in een spreekkamer in ’t Lossers Hoes. De ceremonie duurt 15 minuten. Er mogen 6 personen aanwezig zijn. Het bruidspaar en de getuigen tellen mee. De gemeente kiest uw trouwambtenaar. Huwelijk of geregistreerd partnerschap zonder ceremonie Alleen het ja-woord en het ondertekenen van de akte. Dit kan op donderdagmiddag om 16.00 uur in ’t Lossers Hoes. De gebeurtenis duurt een kwartier. Er mogen 6 personen (inclusief bruidspaar en getuigen) aanwezig zijn. U kunt zelf geen trouwambtenaar uitkiezen. Kosten: € 255 Geregistreerd partnerschap omzetten in een huwelijk Voor het regelen van de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk moet u altijd een afspraak maken. Dat kan niet online. Het omzetten is geldig als u uw handtekening zet. Een ja-woord of getuigen zijn daarom niet nodig. Maar als u dit wilt zijn een ja-woord of getuigen wel mogelijk tijdens de ceremonie. Geef het aan bij de trouwambtenaar als u dit wilt. Meer informatie Trouwen: wat moet ik regelen (Rijksoverheid.nl) Wat is het verschil tussen een huwelijk, geregistreerd partnerschap en samenlevingscontract (Rijksoverheid.nl) Gebruik achternaam veranderen Verklaring van huwelijksbevoegdheid Achternaam kind wijzigen (Juridischloket.nl)