Zoekresultaat 1 - 10 van 30 resultaten

  • Wethouderspreekuur

    Heeft u een idee of mening over een onderwerp van de gemeente? En wilt u dit bespreken met een wethouder?  Maak dan gebruik van het wethouderspreekuur. Het spreekuur is om de week in de oneven weken. Naam Dag en tijd Wethouder Hoekstra maandag tussen 09.00 uur en 10.00 uur Wethouder Hartogh Heys van de Lier woensdag tussen 09.00 uur en 10.00 uur Wethouder Le Roy woensdag tussen 15.30 uur en 16.30 uur Wethouder Van der Zwan donderdag tussen 08.30 uur en 09.30 uur Let op: In de schoolvakanties zijn er geen wethouderspreekuren. Spreekuur Tijdens het spreekuur heeft u 20 minuten tijd om met de wethouder te praten. Per gesprek kunnen er maximaal vier personen aanschuiven. Het spreekuur is niet bedoeld om te praten over onderwerpen die een relatie hebben met inspraak, klacht- en bezwaarprocedures en acquisitie. Afspraak maken Wilt u een afspraak maken? Stuur dan een e-mail naar gemeente@smallingerland.nl met als onderwerp Wethouderspreekuur. Zet in de mail met wie u een afspraak wilt en wat u wilt bespreken. 

  • Minimaregelingen

    Minimaregelingen is een verzamelnaam voor regelingen voor mensen met een laag inkomen. Denk hierbij aan de bijzondere bijstand, individuele inkomenstoeslag, individuele studietoeslag, AV Frieso zorgverzekering, kindregeling en het Sportfonds Smallingerland. Deze regelingen kunnen een aantal kosten voor u vergoeden. Dit kan wanneer uw (gezins)inkomen en vermogen lager is dan de normen (regels) die hiervoor zijn afgesproken.  Budgetgids Meer informatie over de normen en vermogensgrenzen vindt u in de Budgetgids. Download Budgetgids Kijk waar u recht op hebt Er zijn in Nederland en binnen de gemeente Smallingerland veel regelingen en toeslagen, maar hoe weet u nu waar u recht op hebt?  Op de website datgeldtvoormij.nl kunt u bekijken welke toeslagen en/of regelingen u aan kunt vragen. Meer informatie vindt u bij Hulp bij financiële vragen. Bijzondere bijstand Bijzondere bijstand is er als u bijzondere noodzakelijke kosten heeft die u niet kunt betalen en nergens anders vergoed kunt krijgen. Bijvoorbeeld advocaatkosten, kosten bewindvoering of bijzondere reiskosten.  Ook als uw inkomen hoger is dan 115% van de bijstandsnorm die voor u geldt, kunt u misschien in aanmerking komen voor (gedeeltelijke) bijzondere bijstand. Lever de aanvraag in vóórdat u de kosten gaat maken. Wij kijken graag samen met u of de kosten (deels) vergoed kunnen worden. Aanvragen bijzonder bijstand U kunt de bijzondere bijstand digitaal of schriftelijk aanvragen. Digitaal aanvragen bijzondere bijstand  Wilt u dit liever schriftelijk aanvragen? Dat kan via het aanvraagformulier (pdf 159kB). U kunt het formulier uitprinten of ophalen bij de balie van het gemeentehuis. U kunt het formulier met alle bijlages inleveren bij de balie van het gemeentehuis of opsturen naar: Antwoordnummer 73, 9200 VB Drachten. Er hoeft geen postzegel op de envelop. Hulp bij aanvragen Lukt het u niet zelf de aanvraag te doen? Dan kunt u voor hulp terecht bij Bibliotheek Drachten. De bibliotheek heeft een formulierenspreekuur. Tijdens dit spreekuur, vullen ze samen met u het formulier in. U kunt hiervoor een afspraak maken aan de balie van de bibliotheek. U vindt de bibliotheek aan Museumplein 1 in Drachten. U kunt ook bellen met telefoonnummer: 0512 512 680. Individuele inkomenstoeslag (IKT) Had u de afgelopen drie jaar gemiddeld een inkomen tot 115% van de bijstandsnorm? En bent u en uw partner tussen de 21 en pensioengerechtigde leeftijd? Dan kunt u één keer per 12 maanden een individuele inkomenstoeslag aanvragen. Deze toeslag mag u overal voor gebruiken. U wordt niet gekort op uw uitkering en de toeslag wordt niet gezien als inkomen.  Let op: Ontving u in de afgelopen 3 jaar studiefinanciering, dan komt u niet voor deze regeling in aanmerking. Hoogte individuele inkomenstoeslag Alleenstaande € 375 Alleenstaande ouder € 375 Gehuwden / samenwonenden € 450 Voldoet u aan bovenstaande voorwaarden en heeft u geen bericht van ons ontvangen? Neem dan contact met ons op. Aanvragen U kunt de Individuele inkomenstoeslag (IKT) digitaal en schriftelijk aanvragen: Digitale aanvraag IKT Wilt u dit liever schriftelijk aanvragen? Dat kan via het aanvraagformulier (pdf 116kB). U kunt het formulier uitprinten of ophalen bij de balie van het gemeentehuis. U kunt het formulier met alle bijlages inleveren bij de balie van het gemeentehuis of opsturen naar: Antwoordnummer 73, 9200 VB Drachten. Er hoeft geen postzegel op de envelop. Hulp bij aanvragen Lukt het u niet zelf de aanvraag te doen? Dan kunt u voor hulp terecht bij Bibliotheek Drachten. De bibliotheek heeft een formulierenspreekuur. Tijdens dit spreekuur, vullen ze samen met u het formulier in. U kunt hiervoor een afspraak maken aan de balie van de bibliotheek. U vindt de bibliotheek aan Museumplein 1 in Drachten. U kunt ook bellen met telefoonnummer: 0512 512 680. Individuele studietoeslag Als u studeert en door een beperking niet kunt bijverdienen, dan kunt u een individuele studietoeslag krijgen. Het bedrag is afhankelijk van uw leeftijd.  Voorwaarden Om een individuele studietoeslag te krijgen, moet u aan de volgende voorwaarden voldoen: U volgt een opleiding waarvoor u studiefinanciering of een tegemoetkoming in de studiekosten ontvangt; U heeft een medische beperking waardoor u naast uw studie niet kunt werken; U heeft geen recht op een uitkering op grond van de Wet arbeidsongeschiktheidsvoorziening jonggehandicapten (Wajong-uitkering).   Leeftijd Bedrag 21 jaar en ouder € 359,57 20 jaar € 287,66 19 jaar € 215,66 18 jaar € 179,79 17 jaar € 142,04 16 jaar € 124,06 15 jaar € 107,88 Wat verder belangrijk is Als wij niet genoeg gegevens hebben om te kunnen beslissen of u naast uw studie niet kunt werken door een blijvende beperking, zullen wij een medisch advies opvragen. Hierover nemen wij contact met u op. We kijken alleen naar uw eigen situatie. Als u een partner heeft, dan kijken wij niet naar het (eventuele) inkomen van uw partner. U ontvangt studietoeslag zolang u voldoet aan de voorwaarden.  Een stagevergoeding tot € 215,75 per maand heeft geen invloed op uw studietoeslag. Ontvangt u meer dan € 215,75 per maand stagevergoeding? Dan dan brengen wij de inkomsten uit stagevergoeding boven de € 215,75 per maand in mindering op uw studietoeslag.   Als uw situatie wijzigt, bijvoorbeeld wanneer u geslaagd bent of stopt met de studie, vragen wij u dit direct aan ons door te geven. Zo voorkomt u dat u de toeslag moet terugbetalen. Individuele studietoeslag aanvragen Individuele studietoeslag aanvragen Wilt u dit liever schriftelijk aanvragen? Dat kan via het aanvraagformulier. U kunt het formulier printen of ophalen bij de balie van het gemeentehuis. U kunt het formulier met alle bijlages inleveren bij de balie van het gemeentehuis of opsturen naar: Antwoordnummer 73, 9200 VB DRACHTEN. Er hoeft geen postzegel op de envelop. Hulp bij aanvragen Lukt het u niet zelf de aanvraag te doen? Dan kunt u voor hulp terecht bij Bibliotheek Drachten. De bibliotheek heeft een formulierenspreekuur. Tijdens dit spreekuur, vullen ze samen met u het formulier in. U kunt hiervoor een afspraak maken aan de balie van de bibliotheek. U vindt de bibliotheek aan Museumplein 1 in Drachten. U kunt ook bellen met telefoonnummer: 0512 512 680. AV Frieso zorgverzekering Heeft u een laag inkomen en wilt u toch een uitgebreide zorgverzekering? Maak dan gebruik van de AV Frieso Compleet zorgverzekering van de Friesland Zorgverzekeraar. Deze collectieve verzekering is vooral geschikt als u veel zorgkosten heeft. Heeft u weinig zorgkosten, dan is een andere verzekering misschien beter. U kunt alle zorgverzekeringen met elkaar vergelijken op datgeldtvoormij.nl. Voorwaarden U kunt de AV Frieso Compleet verzekering afsluiten als: Uw inkomen lager is dan 115% van de bijstandsnorm; Uw vermogen lager is dan de vermogensgrens; U geen achterstand heeft in de betaling van uw maandelijkse zorgpremie; U al verzekerd bent bij De Friesland Zorgverzekeraar. Overstappen naar De Friesland Wanneer u wel een AV Frieso verzekering wilt afsluiten maar nog bij een andere zorgverzekeraar verzekerd bent dan moet u eerst overstappen naar De Friesland Zorgverzekeraar. Overstappen of een aanvullende zorgverzekering afsluiten kan tot 1 februari van het nieuwe jaar. Dit kan wanneer u voor 31 december uw oude zorgverzekering opzegt. Wanneer u overstapt voor 31 december dan zegt de nieuwe zorgverzekering automatisch de oude zorgverzekering op.  Goed verzekerd Dankzij een bijdrage van de gemeente en een korting van De Friesland Zorgverzekeraar bent u goed verzekerd. Naast de basisverzekering krijgt u bijvoorbeeld een vergoeding voor: Eigen bijdrage Wmo;  Tandartskosten vanaf 18 jaar; Orthodontie tot 18 jaar; Fysiotherapie; Vergoeding voor een bril. Maandelijkse premie, medische keuring en eigen risico In 2024 is de maandelijkse premie voor de AV Frieso € 167,65 per maand. Er is geen medische keuring nodig om deze verzekering af te sluiten. U kunt het eigen risico in termijnen betalen.  Meer informatie vindt u op de website van zorgverzekeraar De Friesland.  Aanvragen AV Frieso Compleet aanvragen Wilt u dit liever schriftelijk aanvragen? Dat kan via het aanvraagformulier. U kunt het formulier uitprinten of ophalen bij de balie van het gemeentehuis. U kunt het formulier met alle bijlages inleveren bij de balie van het gemeentehuis of opsturen naar: Antwoordnummer 73, 9200 VB Drachten. Er hoeft geen postzegel op de envelop. Hulp bij aanvragen Lukt het u niet zelf de aanvraag te doen? Dan kunt u voor hulp terecht bij Bibliotheek Drachten. De bibliotheek heeft een formulierenspreekuur. Tijdens dit spreekuur, vullen ze samen met u het formulier in. U kunt hiervoor een afspraak maken aan de balie van de bibliotheek. U vindt de bibliotheek aan Museumplein 1 in Drachten. U kunt ook bellen met telefoonnummer: 0512 512 680. Kindregeling De kindregeling is er om alle kinderen mee te kunnen laten doen. Ook als ouders dit zelf niet kunnen betalen. Als u een inkomen heeft tot 120% van de bijstandsnorm, kunt u een aanvraag doen voor bijvoorbeeld zwemlessen, schoolreisjes, schoolspullen, contributie voor een sport- of muziekvereniging en sportattributen voor uw kind van 0 tot 18 jaar.  Iedere aanvraag voor het vergoeden van kosten moet u van te voren aanvragen. Een medewerker van 'Samen voor alle Kinderen' neemt contact met u op.  Aanvragen Kindregeling Sportfonds Smallingerland Sportfonds Smallingerland is voor alle inwoners van de gemeente Smallingerland vanaf 18 jaar die willen sporten, maar dit niet zelf kunnen betalen. Het lidmaatschap bij een sportvereniging wordt vanuit het Sportfonds vergoed. Aanvragen Sportfonds Kwijtschelding belastingen Soms hoeft u met een inkomen op bijstandsniveau bepaalde gemeentelijke belastingen niet te betalen. Misschien komt u in aanmerking voor kwijtschelding. Kwijtschelding aanvragen Hulp bij financiële vragen U kunt op verschillende plekken hulp krijgen wanneer u financiële vragen heeft.  De Bibliotheek In de bibliotheek kunt u terecht met vragen over de digitale overheid, het invullen van formulieren en het doen van belastingaangifte. Hiervoor organiseert de bibliotheek verschillende spreekuren en cursussen. De hulp van de bibliotheek is gratis. Meer informatie hierover kunt u vinden op de website van Bibliotheek Drachten. Humanitas Thuisadministratie  Humanitas Thuisadministratie houdt iedere dinsdagochtend van 10:00 tot 12:00 uur een inloopspreekuur voor inwoners van Smallingerland met een laag inkomen. Het gratis inloopspreekuur vindt plaats in de Warme Huiskamer in het gebouw van het Leger des Heils, aan de Stationsweg 112 te Drachten.  U kunt bij het inloopspreekuur terecht met al uw vragen over ontvangen formulieren of met een verzoek om hulp bij het aanvragen van een uitkering, kwijtschelding, toeslagen etc. Het is niet nodig vooraf een afspraak te maken.  Geldzaken Team Geldzaken van Carins helpt mensen met allemaal zaken rondom geld. Team Geldzaken is er ook voor informatie, advies, bemiddeling en hulp bij het aanvragen van regelingen, hulpmiddelen, een dienst of zorg. Dit doen ze samen met verschillende andere organisaties op het gebied van welzijn, armoede en schulden. Meer informatie over Team Geldzaken vindt u op de website van Carins. Controleer het zelf Als inwoner van onze gemeente kunt u direct de toeslagen en regelingen aanvragen waar u recht op heeft. Ontdek het zelf en anoniem. Wilt u weten op welke regelingen en toeslagen u recht hebt? Doe de check via datgeldtvoormij.nl. Via datgeldtvoormij.nl weet u welke toeslagen en/of regelingen er voor u zijn. Ook bekijkt u hier gelijk of u wel het best passende energiecontract en zorgverzekering heeft. Hierdoor kunt u elk jaar tot wel €600,- besparen. Maar misschien nog wel belangrijker: er is weer rust en overzicht omdat de geldzaken op orde zijn. Kijk waar u recht op hebt Liever een persoonlijk gesprek? Via datgeldtvoormij.nl kunt u ook een gratis adviesgesprek aanvragen. Een medewerker van bijvoorbeeld  M.O.S. Wegwijzers, Humanitas, Schuldhulpmaatje laat u tijdens dit gesprek zien waar u recht op heeft en hoe u geld kunt besparen. Het gesprek is vrijblijvend, gratis en vertrouwelijk. De gegevens worden alleen gebruikt om te kijken waar u recht op hebt.  Tijdelijke witgoedregeling Is uw wasmachine of koelkast aan vervanging toe? Mogelijk komt u in aanmerking voor onze tijdelijke witgoedregeling. De tijdelijke witgoedregeling valt onder onze subsidieregeling voor energiebesparende producten. U kunt deze aanvragen tot 1 januari 2026. Voorwaarden witgoedregeling U kunt gebruik maken van de tijdelijke witgoedregeling als: u in de gemeente Smallingerland woont; u in een zelfstandige ruimte woont; uw inkomen niet hoger is dan 120% van de bijstandsnorm (zie bedragen hieronder); u nog niet eerder van deze regeling gebruik heeft gemaakt. Inkomens- en vermogensgrenzen In de tabel vindt u de inkomens- en vermogensgrens naar leeftijd en woonsituatie. De inkomensgrenzen zijn 120% van de bijstandsnorm. De bedragen zijn netto inclusief vakantiegeld. Leef- en/of woonsituatie  Inkomensgrens Vermogensgrens       Vanaf 21 jaar tot pensioengerechtigde leeftijd           Alleenstaand: € 1.492,-  € 7.575,- Gehuwd/samenwonend/alleenstaande ouder*: € 2.131,-  € 15.150,-       Pensioengerechtigde leeftijd           Alleenstaand: € 1.661,- € 7.575,- Gehuwd/samenwonend:  € 2.254,- € 15.150,- *Alleenstaande ouder: u bent alleenstaande en er wonen minderjarige kinderen bij u. De bedragen van de waardebon De energiebesparende producten bieden we aan in de vorm van een waardebon(voucher). Met de waardebon kunt u een bestelling plaatsen voor een product. Hoe u dit doet, leggen wij u uit nadat u een aanvraag heeft ingediend. De hoogte van de waardebon voor een wasmachine (met minimaal energielabel A) is € 600,-. De hoogte van de waardebon voor een koelkast of koel-vriescombinatie (met minimaal energielabel C) is: € 700,-. Let op: voor witgoedproducten moet u een keuze maken tussen twee vouchers: een wasmachine óf een koelkast. Aanvragen tijdelijke witgoedregeling U doet een aanvraag voor de tijdelijke witgoedregeling via de website https://energiecoachdrachten.nl. Een Energiecoach neemt daarna contact met u op. De Energiecoach adviseert en helpt u bij het aanvragen van de tijdelijke witgoedregeling en mogelijke andere energiebesparende producten. Vragen? Heeft u vragen over de tijdelijke witgoedregeling? Dan kunt u: bellen met 0512 581 234 mailen naar elles@energiecoachdrachten.nl   Energiebesparende producten Wilt u uw energierekening verlagen en uw huis verduurzamen?  Misschien kunt u subsidie krijgen voor energiebesparende producten. De energiebesparende producten vallen onder onze subsidieregeling voor energiebesparende maatregelen. U kunt deze aanvragen tot 1 januari 2026. Welke energiebesparende producten zijn er? Kleine energiebesparende producten, zoals radiatorfolie, tochtstrippen, ledverlichting  Witgoedproducten, zoals een koelkast of wasmachine U kunt subsidie voor energiebesparende producten krijgen als: u in de gemeente Smallingerland woont; u in een zelfstandige ruimte woont; uw inkomen niet hoger is dan 120% van de bijstandsnorm (zie bedragen hieronder); u nog niet eerder van deze regeling gebruik heeft gemaakt. Inkomens- en vermogensgrenzen In de tabel vindt u de inkomens- en vermogensgrens naar leeftijd en woonsituatie. De inkomensgrenzen zijn 120% van de bijstandsnorm. De bedragen zijn netto inclusief vakantiegeld. Leef- en/of woonsituatie  Inkomensgrens Vermogensgrens       Vanaf 21 jaar tot pensioengerechtigde leeftijd           Alleenstaand: € 1.492,-  € 7.575,- Gehuwd/samenwonend/alleenstaande ouder*: € 2.131,-  € 15.150,-       Pensioengerechtigde leeftijd           Alleenstaand: € 1.661,- € 7.575,- Gehuwd/samenwonend:  € 2.254,- € 15.150,- *Alleenstaande ouder: u bent alleenstaande en er wonen minderjarige kinderen bij u. De bedragen van de waardebon De energiebesparende producten bieden we aan in de vorm van een waardebon(voucher). Met de waardebon kunt u een bestelling plaatsen voor een product. Hoe u dit doet, leggen wij u uit nadat u een aanvraag heeft ingediend. De hoogte van de voucher voor kleine energiebesparende producten is € 80,- De hoogte van de voucher voor een wasmachine (met minimaal energielabel A) is € 600,-. De hoogte van de voucher voor een koelkast of koel-vriescombinatie (met minimaal energielabel C) is: € 700,-. Let op: voor witgoedproducten moet u een keuze maken tussen twee vouchers: een wasmachine óf een koelkast. Aanvragen tijdelijke witgoedregeling U doet een aanvraag voor de tijdelijke witgoedregeling via de website https://energiecoachdrachten.nl. Een Energiecoach neemt daarna contact met u op. De Energiecoach adviseert en helpt u bij het aanvragen van de tijdelijke witgoedregeling en mogelijke andere energiebesparende producten. Vragen? Heeft u vragen over de tijdelijke witgoedregeling? Dan kunt u: bellen met 0512 581 234 mailen naar elles@energiecoachdrachten.nl  

  • Parkeervergunning vergunningszone

    Woont u in het gebied waar betaald parkeren geldt of in een vergunningszone, vraag dan een parkeervergunning voor een vergunningszone aan. U kunt maximaal 3 kentekens op uw adres registreren. Stuur een leaseovereenkomst of een werkgeversverklaring mee bij de aanvraag van de parkeervergunning als u een auto least of een auto van uw werkgever gebruikt. Een parkeervergunning kunt u aanvragen via het Digitaal Parkeerloket.   Digitaal Parkeerloket   Kosten Vergunningen Kosten per kalenderjaar Eerste vergunning € 43,80 Tweede vergunning € 87,10 Derde vergunning € 130,70

  • Vergunning betaald parkeerterrein

    Woont u in het gebied waar betaald parkeren geldt (centrum van Drachten)? Dan kunt u een vergunning aanvragen voor één van de vier betaalde parkeerterreinen. Dat zijn: Sander Israëlsplein, Vogelzang, De Markt of Kiryat Onoplein. Een parkeervergunning kunt u aanvragen via het Digitaal Parkeerloket. Digitaal Parkeerloket Vergunning voor leaseauto Least u een auto of gebruikt u een auto van uw werkgever? Stuur een leaseovereenkomst of een werkgeversverklaring mee. Kosten Voor inwoners binnen het betaald gebied (centrum Drachten) kost de vergunning €168,20 per jaar. Let op: woont u niet in het centrum van Drachten dan gelden de volgende tarieven: Vergunning parkeren voor inwoners buiten het centrum Kosten Dagkaart (A) €12,40 Weekkaart (B) €59,10 Maandkaart (C) €200,60 Jaarkaart (D) €1891,70

  • Identiteitskaart (ID-kaart)

    Een identiteitskaart vraagt u persoonlijk aan. Dit geldt ook voor kinderen. Maak hiervoor een afspraak bij de gemeente. Nadat u een nieuwe identiteitskaart heeft aangevraagd, kunt u een nieuwe afspraak maken om de identiteitskaart op te halen. Zorg ervoor dat er minstens zeven dagen tussen deze twee afspraken zit, omdat de identiteitskaart niet eerder klaar zal zijn. Met een identiteitskaart reist u vooral binnen Europa. Jongeren tot 12 jaar hebben voor het aanvragen van een identiteitskaart toestemming nodig van alle gezaghouders. Geef toestemming met DigiD of vul het toestemmingsformulier (pdf) in. Let op: het is vanaf woensdag 25 september t/m vrijdag 27 september niet mogelijk een spoedaanvraag voor een paspoort of identiteitskaarten te doen. Nieuw model paspoort en Identiteitskaart Vanaf maandag 30 september komt de Rijksoverheid met een nieuw model van het paspoort en de identiteitskaart. Dat doen ze om deze documenten veilig en betrouwbaar te houden. Tijdens de overgang naar de nieuwe modellen is het vanaf woensdag 25 september t/m vrijdag 27 september niet mogelijk een spoedaanvraag voor een paspoort of identiteitskaarten te doen. Een gewone aanvraag van een paspoort of identiteitskaart kan in deze periode wel, maar vanaf 18 september is er een langere levertijd. Je hoort aan de balie van ons wanneer je het document precies kunt ophalen. Identiteitskaart kwijt Identiteitskaart verloren of gestolen? Vraag bij de gemeente een nieuwe aan. Kies dan voor de optie 'Identiteitskaart aanvragen na verlies'. Wij maken een vermissingsverklaring voor u op. U hoeft niet naar de politie. Meenemen Kom goed voorbereid op de afspraak. We nemen vingerafdrukken van u. Zorg daarom dat uw vingers goed schoon zijn. Daarnaast moet u een aantal zaken meenemen naar de afspraak: Alle geldige en verlopen paspoorten en identiteitskaarten die u heeft Pasfoto die niet ouder is dan 6 maanden en voldoet aan de eisen Contant geld of een pinpas. U betaalt bij de aanvraag Identiteitskaart aanvragen Identiteitskaart ophalen Jonger dan 12 jaar Jongeren tot 12 jaar hebben voor het aanvragen van een identiteitskaart toestemming nodig van alle gezaghouders. Kom samen met uw minderjarig kind naar het gemeentehuis voor de aanvraag. Geef als ouder(s) of verzorger(s) digitaal toestemming met DigiD of vul een toestemmingsformulier in. Na zeven dagen haalt uw kind de identiteitskaart zelf op. U (of iemand anders) mag natuurlijk mee bij het ophalen.  Toestemming met DigiD Geef toestemming met DigiD voordat uw minderjarig kind de identiteitskaart aanvraagt. Zorg dat de identiteitskaart binnen 3 maanden na het geven van de toestemming is aangevraagd. Na deze termijn vervalt de toestemming. U kunt voor meer kinderen tegelijk toestemming geven. Toestemmingsformulier Vul het toestemmingsformulier (pdf) in en ondertekenen het. Geef dit formulier met een kopie van uw identiteitsbewijs mee aan de ouder of verzorger die meekomt bij de aanvraag in het gemeentehuis. Kosten   Kosten Geldigheid  18 jaar en ouder  € 75,00 10 jaar  Jonger dan 18 jaar  € 40,00 5 jaar  Spoedaanvraag  € 57,00 extra   Spoedaanvraag Doe een spoedaanvraag als u de identiteitskaart sneller nodig hebt. U betaalt hier extra voor. Vraagt u de identiteitskaart voor 14.00 uur aan, dan ligt het document de volgende werkdag vanaf 8.30 uur voor u klaar. Maak ook voor het ophalen een afspraak. Kwijtschelding aanvragen In sommige gevallen is het mogelijk om kwijtschelding voor de aanschaf van een ID-kaart aan te vragen. Hiervoor kunt u het kwijtscheldingsformulier ID-kaart invullen. In de volgende situaties is kwijtschelding mogelijk: Als er kwijtschelding is verleend voor de gemeentelijke belastingen. Wanneer de aanvraag geldt voor een kind ouder dan 14 jaar (vanaf 14 jaar geldt de identificatieplicht). Er geen sprake is van een geldig paspoort. Er niet eerder kwijtschelding is verleend voor de ID-kaart. In geval van diefstal/vermissing kan er niet opnieuw kwijtschelding worden aangevraagd. Inwonende kinderen boven de 18 jaar dienen zelf een verzoek in en kunnen niet meeliften op de toegewezen kwijtschelding gemeentelijke belastingen van de ouders of verzorgers.  

  • Geldzorgen: wees er op tijd bij

    Energieleveranciers, drinkwaterbedrijven, verhuurders en zorgverzekeraars zijn sinds 2021 verplicht om beginnende betalingsachterstanden bij de gemeente te melden. Dit staat in de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs). De gemeente kan u hierdoor sneller helpen bij geldzorgen.  U krijgt een brief van ons In deze brief staan de mogelijkheden voor hulp bij en ondersteuning van vragen over geld. Deze hulp is gratis. De hulp wordt gegeven door Team Vroegsignalering. In sommige situaties neemt dit team direct contact met u op. Team Vroegsignalering Team Vroegsignalering helpt u om te voorkomen dat u verder in financiële problemen komt. Heeft u vragen over de brief of over een achterstand in betalingen? Dan kunt u met een van de medewerkers contact opnemen. De contactgegevens staan hieronder: Janneke Haagsma: 0512 581 234 Wilt u niet dat de gemeente informatie over uw betalingsachterstanden ontvangt? Laat dit dan aan uw energieleverancier, drinkwaterbedrijf, verhuurder en/of zorgverzekeraar weten. De gemeente gebruikt de informatie over een betalingsachterstand alleen om u te helpen. U bepaalt zelf of u gebruik wil maken van onze hulp. Geen brief, wel geldzorgen? Heeft u geen brief van ons ontvangen, maar heeft u wel geldzorgen? Neem dan contact op met Carins. Carins helpt en ondersteunt bij geldproblemen of geldzorgen. Carins is bereikbaar via: Telefoonnummer: 088 506 5400 (op werkdagen tussen 08:30 uur en 17:00 uur) Bezoekadres: Moleneind NZ 56 in Drachten Website: Schuld & financiën - Carins 

  • Parkeerkaart voor gehandicapten

    Kunt u door lichamelijke beperkingen niet verder dan honderd meter zelfstandig lopen met hulpmiddelen, zoals een stok of krukken? Dan kunt u een gehandicaptenparkeerkaart aanvragen bij de gemeente.  Maak een afspraak voor het aanvragen van een gehandicaptenparkeerkaart. Tijdens de afspraak legt de medewerker de voorwaarden uit. Afspraak maken Meenemen naar de afspraak Identiteitsbewijs (paspoort, identiteitskaart of rijbewijs) 1 pasfoto Voor een bestuurderskaart: rijbewijs Soorten gehandicaptenparkeerkaarten Er zijn 4 soorten gehandicaptenparkeerkaarten. Geef bij uw aanvraag door welke u wilt aanvragen.  Bestuurderskaart Voorwaarden: u kunt ten minste een half jaar niet meer dan 100 meter zelfstandig lopen met hulpmiddelen, zoals een stok of krukken. De kaart is persoongebonden en er hoeft geen voertuig op uw naam te staan. U heeft voor de aanvraag wel een rijbewijs nodig. Passagierskaart Voorwaarden: u kunt niet zelfstandig rijden en heeft altijd hulp nodig van een bestuurder bij vervoer van deur tot deur. U kunt ten minste een half jaar niet zelfstandig wachten en ook niet 100 meter zelfstandig lopen zonder een rollator, stok of krukken. Met de passagierskaart kunt u met iemand meerijden en deze persoon mag op uw kaart op een algemene gehandicaptenparkeerplaats parkeren. Deze kaart is persoonsgebonden. Combinatiekaart Voorwaarden: u gebruikt blijvend een rolstoel en/of heeft een andere ernstige lichamelijke beperking, waardoor lopen moeilijk is. De combinatiekaart wordt in uitzonderingsgevallen afgegeven.  Instellingsparkeerkaart Voorwaarden: ook als u in een instelling woont, kunt u in aanmerking komen voor een parkeerkaart. Uw instelling moet de kaart aanvragen.  Medische keuring Voor een gehandicaptenparkeerkaart moet u medisch worden gekeurd. Tijdens een medisch onderzoek bepaalt een keuringsarts of u aan de voorwaarden voor een gehandicaptenparkeerkaart voldoet. De medische keuring vragen wij voor u aan als u de gehandicaptenparkeerkaart bij ons aanvraagt. De keuring betaalt u altijd, ook als wij uw aanvraag na de keuring afwijzen. Kosten   Soort kaart Kosten kaart Gehandicaptenparkeerkaart bestuurder, passagier, combi en instelling € 43,60 Medische keuring  € 58,- Gehandicaptenparkeerkaart verloren of gestolen - vervangen € 43,60 Hoe werkt het Als u een gehandicaptenparkeerkaart heeft en het centrum bezoekt, kunt u maximaal 3 uur gratis parkeren. Leg dan uw gehandicaptenparkeerkaart en een blauwe parkeerschijf zichtbaar achter uw voorruit. De gehandicaptenparkeerkaart is maximaal 5 jaar geldig. Gehandicaptenparkeerkaart kwijt Gehandicaptenparkeerkaart verloren of gestolen? Maak een afspraak om een nieuwe aan te vragen. U hoeft niet opnieuw gekeurd te worden. Neem bij uw afspraak een recente pasfoto mee. Bent u uw gehandicaptenparkeerkaart met een geldigheid van minder dan 5 jaar kwijt? Bel ons dan op 0512-581234 om te bespreken wat u het beste kunt doen.

  • Paspoort

    Een paspoort vraagt u persoonlijk aan. Dit geldt ook voor kinderen. Maak hiervoor een afspraak bij de gemeente. Nadat u een nieuw paspoort heeft aangevraagd, kunt u een nieuwe afspraak maken om het paspoort op te halen. Zorg ervoor dat er minstens zeven dagen tussen deze twee afspraken zit, omdat het paspoort niet eerder klaar zal zijn. Met een paspoort reist u de hele wereld over. Jongeren tot 18 jaar hebben voor het aanvragen van een paspoort toestemming nodig van alle gezaghouders. Geef toestemming met DigiD of vul het toestemmingsformulier (pdf) in. Wilt u een paspoort aanvragen, maar heeft u nu geen Nederlands reisdocument? Bel dan met de gemeente op 0512 581 234. Let op: het is vanaf woensdag 25 september t/m vrijdag 27 september niet mogelijk een spoedaanvraag voor een paspoort of identiteitskaarten te doen. Nieuw model paspoort en Identiteitskaart Vanaf maandag 30 september komt de Rijksoverheid met een nieuw model van het paspoort en de identiteitskaart. Dat doen ze om deze documenten veilig en betrouwbaar te houden. Tijdens de overgang naar de nieuwe modellen is het vanaf woensdag 25 september t/m vrijdag 27 september niet mogelijk een spoedaanvraag voor een paspoort of identiteitskaarten te doen. Een gewone aanvraag van een paspoort of identiteitskaart kan in deze periode wel, maar vanaf 18 september is er een langere levertijd. Je hoort aan de balie van ons wanneer je het document precies kunt ophalen. Paspoort kwijt Paspoort verloren of gestolen? Vraag bij de gemeente een nieuw paspoort aan. Maakt u uw afspraak online, kies dan voor de optie 'Paspoort aanvragen na verlies'. Wij maken een vermissingsverklaring voor u op. U hoeft niet naar de politie. Paspoort aanvragen na verlies Meenemen Kom goed voorbereid op de afspraak. We nemen vingerafdrukken van u. Zorg daarom dat uw vingers goed schoon zijn. Daarnaast moet u een aantal zaken meenemen naar de afspraak: Alle geldige én verlopen paspoorten en identiteitskaarten die u heeft; Pasfoto die niet ouder is dan zes maanden en voldoet aan de eisen; Contant geld of een pinpas. U betaalt bij de aanvraag. Paspoort aanvragen Paspoort ophalen Jonger dan 18 jaar Jongeren tot 18 jaar hebben voor het aanvragen van een paspoort toestemming nodig van alle gezaghouders. Kom samen met uw minderjarig kind naar het gemeentehuis voor de aanvraag. Geef als ouder(s) of verzorger(s) digitaal toestemming met DigiD of vul een toestemmingsformulier in. Na zeven dagen haalt uw kind het paspoort zelf op. U (of iemand anders) mag natuurlijk mee bij het ophalen. Toestemming met DigiD Geef toestemming met DigiD voordat uw minderjarig kind het paspoort aanvraagt. Zorg dat het paspoort binnen 3 maanden na het geven van de toestemming is aangevraagd. Na deze termijn vervalt de toestemming. U kunt voor meer kinderen tegelijk toestemming geven. Toestemmingsformulier Vul het toestemmingsformulier (pdf) in en ondertekenen het. Geef dit formulier met een kopie van uw identiteitsbewijs mee aan de ouder of verzorger die meekomt bij de aanvraag in het gemeentehuis. Spoedaanvraag Doe een spoedaanvraag als u het paspoort sneller nodig hebt.Voor een spoedaanvraag moet u extra betalen. Vraagt u het paspoort voor 14.00 uur aan, dan ligt het paspoort uiterlijk twee werkdagen later vanaf 10.00 uur voor u klaar. Maak voor het ophalen van het paspoort een afspraak. Kosten Soort paspoort  Kosten Geldigheid 18 jaar en ouder € 83,00 10 jaar Jonger dan 18 jaar € 63,00 5 jaar Zakenpaspoort     € 83,00 10 jaar Tweede paspoort  € 83,00 2 jaar Vluchtelingenpaspoort € 63,00 maximaal 5 jaar Vreemdelingenpaspoort   € 63,00 maximaal 5 jaar Spoedaanvraag € 57,00   Voor een tweede paspoort gelden speciale voorwaarden. Kijk daarvoor op Rijksoverheid.  

  • Trouwambtenaren

    Een Buitengewoon Ambtenaar van de Burgerlijke Stand (BABS) of trouwambtenaar voltrekt namens de gemeente het huwelijk of geregistreerd partnerschap. Gemeente Smallingerland heeft 9 ervaren trouwambtenaren in dienst. Zij stellen zichzelf hieronder graag aan u voor. U kunt uw voorkeur van trouwambtenaar aan ons doorgeven.  Onze trouwambtenaren Henry Frieswijk  Klaas Renkema Dineke Wagenaar Wim Wierda Kyra van Wirdum Neline van Erkel Marjon van der Werf Nathalie Simmers Trouwen met een eigen trouwambtenaar voor een dag Naast onze eigen trouwambtenaren kunt u ook kiezen voor een eigen trouwambtenaar (BABS). Dit kan een vriend of familielid zijn, of een beëdigd trouwambtenaar uit een andere gemeente.  Maak een afspraak bij ons voor een melding voorgenomen huwelijk. Dit kan tot 3 maanden voor het huwelijk of geregistreerd partnerschap. Tijdens dit gesprek maken we een verzoek voor het voltooien van het huwelijk door een eigen trouwambtenaar. Neem hiervoor het telefoonnummer en contactgegevens van de eenmalige BABS mee. Let op: u betaalt extra voor een trouwambtenaar voor 1 dag. Voorwaarden niet-beëdigde trouwambtenaar Melding voorgenomen huwelijk op het gemeentehuis Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG); formulier volgt na de melding Uittreksel BRP Kopie legitimatie Beëdiging bij de rechtbank (dit wordt aangevraagd door de gemeente)  De trouwambtenaar voor 1 dag volgt een training om het huwelijk te voltrekken  Voorwaarden beëdigde trouwambtenaar Melding voorgenomen huwelijk op het gemeentehuis Bewijs van beëdiging rechtbank Benoemingsbesluit Kopie legitimatie Wanneer u kiest voor een trouwambtenaar uit een andere gemeente, dan zal deze voor één dag worden benoemd in gemeente Smallingerland. De trouwambtenaar ontvangt hiervoor geen vergoeding. De benoeming is onbezoldigd.

  • Buurtbudget aanvragen

    Heeft u een plan waarmee de leefbaarheid in uw wijk, buurt of dorp groter wordt? Wijkraden, verenigingen van dorpsbelang of inwoners van een wijk of dorp kunnen bij de gemeente een bijdrage aanvragen voor een voorziening of activiteit. Vraag voor 1 oktober het buurtbudget voor 2024 aan om meegenomen te worden in de laatste aanvraagronde.  Buurtbudget aanvragen Dit moet u weten De voorziening of activiteit is gericht op verbeteringen in de directe woonomgeving, is openbaar toegankelijk en bereikt zoveel mogelijk inwoners van de wijk of het dorp. Inwoners hoeven niet lid te zijn of te betalen om er gebruik van te maken. U betaalt zelf een deel van de kosten, bijvoorbeeld via een sponsor of eigen werkzaamheid. De richtlijn hiervoor is 20%. Voeg bij de aanvraag een stappenplan en een begroting. Alleen kosten die een direct verband houden met de voorziening of activiteit komen voor een bijdrage van de gemeente in aanmerking. Bent u inwoner? Voeg dan een handtekeningenlijst met minstens 25 medestanders uit de wijk of het dorp toe aan de aanvraag. En het is handig om de wijkraad of vereniging van dorpsbelang op de hoogte te stellen. Het plan is binnen één jaar uitgevoerd. Het plan is niet in strijd met gemeentelijk beleid en is geen onderdeel van lopende projecten of procedures. De gemeente heeft niet al eerder (negatief) over het plan besloten. Voor elke wijk en dorp is een bedrag gereserveerd. Op is op. Een goede oogst in Sydwende Benieuwd wat u kunt doen met het buurtbudget? Lees hier het persoonlijke verhaal van Carry Spigt, die fruitbomen plantte dankzij het buurtbudget.