Zoekresultaat 1 - 10 van 51 resultaten

  • Bewijs van Nederlandse nationaliteit aanvragen

    Er zijn momenten waarop u wilt bewijzen dat u de Nederlandse nationaliteit heeft. Bijvoorbeeld als u naar het buitenland verhuist of wanneer u gaat trouwen. U heeft dan een bewijs van Nederlanderschap nodig. Als u solliciteert naar een baan in het openbaar bestuur, kunt u dit bewijs ook nodig hebben.Nu online Bewijs van Nederlandse nationaliteit aanvragen

  • Eerste inschrijving in Nederland

    Als u in Nederland komt wonen, moet u zich inschrijven bij een gemeente. Heeft u niet eerder in Nederland gewoond? U moet dan een ‘eerste inschrijving’ doen. Heeft u al eerder in Nederland gewoond, maar bent u voor oktober 1994 geëmigreerd, dan moet u ook een ‘eerste inschrijving’ doen. U moet hiervoor altijd eerst een afspraak maken via T. 0297 29 16 31.

  • Klacht over de gemeente indienen

    Het kan zijn dat u ontevreden bent over hoe u bent behandeld door een medewerker van de gemeente. U kunt dan een klacht indienen.

  • Echtscheiding melden

    Voor het aanvragen van een scheiding gaat u naar de rechtbank. U heeft hiervoor een advocaat nodig. Zodra de gemeente de scheiding inschrijft in de burgerlijke stand, is de echtscheiding officieel.

  • Gemeente aansprakelijk stellen

    Als u schade heeft geleden door de gemeente, kunt u de gemeente hiervoor aansprakelijk stellen. De gemeente is aansprakelijk als u kunt bewijzen dat de gemeente niet of niet juist heeft gehandeld. De opgelopen schade moet hier ook een direct gevolg van zijn. Stel de gemeente aansprakelijk

  • Briefadres aanvragen

    Als u tijdelijk geen woonadres heeft, maar u bent wel in Nederland, dan is het mogelijk om bij de gemeente een briefadres aan te vragen. U kunt bijvoorbeeld een briefadres aanvragen als:  U in een zorginstelling verblijft. U in een gevangenis verblijft. Maar ook als u in een vaartuig (bijvoorbeeld schippers) of voertuig woont. Een briefadres is het woonadres van een familielid of een bekende. Op het briefadres wordt uw post ontvangen en de ontvanger geeft het aan u door.

  • Aangifte doen van lijkvinding

    Als na een overlijden de dag van overlijden niet vastgesteld kan worden, is er sprake van een zogenaamde lijkvinding. Als uitvaartondernemer doet u dan aangifte van lijkvinding. Dit kan online, via onze website. Na uw aangifte zal de officier van justitie aangifte doen. Dit gebeurt meestal schriftelijk.Bent u uitvaartondernemer? Doe dan met uw eHerkenning online aangifte van lijkvinding

  • Inkoop en aanbesteding

    Ieder jaar stelt de gemeente een Aanbesteding-inkoopkalender vast. Hierin staan alle inkopen en aanbestedingen die in voorbereiding zijn bij de gemeente. De Ronde Venen vindt een goede samenwerking met leveranciers belangrijk. Daarom organiseerde de gemeente 6 november 2024 een speciale middag voor leveranciers. Door meer samen te werken met leveranciers - oftewel partnerships te creëren - in plaats van alleen opdrachten te verstrekken, kan de gemeente projecten efficiënter, met minder risico en lagere kosten realiseren.

  • Geregistreerd partnerschap beĆ«indigen

    Voor het beëindigen van een geregistreerd partnerschap gaat u naar een notaris of advocaat. In sommige gevallen moet u met uw advocaat naar de rechter. Het geregistreerd partnerschap is pas beëindigd nadat het is ingeschreven in de registers van de burgerlijke stand. Een geregistreerd partnerschap eindigt ook als: u het geregistreerd partnerschap laat omzetten in een huwelijk 1 van beiden komt te overlijden of langdurig wordt vermist

  • Materialen van gemeente lenen of huren

    Soms heeft u materialen als dranghekken, containers of materialen voor wegafzetting nodig. De gemeente kan deze aan u verhuren of uitlenen. Heeft u deze materialen bijvoorbeeld nodig voor een evenement of een actie? Vraag of de gemeente die voor u heeft. De gemeente verhuurt de materialen alleen als het binnen het gemeentebeleid past. De gemeente kan geen vuilniswagens verhuren of uitlenen.