Zoekresultaat 1 - 9 van 9 resultaten
- Briefadres
Als u geen woonadres heeft in Nederland, is het mogelijk om bij de gemeente een briefadres aan te vragen. Dit is bijvoorbeeld mogelijk als u in een verpleeghuis of in een gevangenis verblijft. Maar ook als u in een vaartuig (bijvoorbeeld schippers) of voertuig woont, kunt u een briefadres aanvragen. Een briefadres is het adres van een bekende of een instelling. Op het briefadres wordt uw post ontvangen en de ontvanger geeft het aan u door. Maak uw afspraak U kunt ook schriftelijk een briefadres (pdf, 723kb) aanvragen.
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2023-07-06
- Voornaam of achternaam wijzigen
U kunt uw voornaam of achternaam wijzigen. Ook kunt u de naam van uw kinderen wijzigen. U moet wel voldoen aan strenge voorwaarden. Is de wijziging van uw naam goedgekeurd? Dan wordt uw nieuwe naam opgenomen in de basisregistratie personen (BRP). Daarnaast wordt uw nieuwe naam toegevoegd aan uw geboorteakte. Instanties die gebruikmaken van deze gegevens worden hierover geïnformeerd.
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2020-05-25
- Verhuizing doorgeven
Als u verhuist, geeft u dat door aan de gemeente waar u gaat wonen. Ook als u in dezelfde gemeente blijft wonen moet u dit doorgeven. Geef uw nieuwe adres binnen 5 dagen na de verhuisdatum door of maximaal 4 weken ervoor. Een verhuizing doorgeven is gratis. Verhuizing doorgeven met DigiD U kunt ook schriftelijk uw verhuizing doorgeven (pdf, 384kb) of u geeft de verhuizing persoonlijk door op het gemeentehuis. Hiervoor moet u een afspraak maken.
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2022-10-12
- Eerste inschrijving in Nederland
Als u voor het eerst naar Nederland verhuist, moet u zich inschrijven bij de gemeente waarin u gaat wonen. Dit wordt een ‘eerste inschrijving’ genoemd. Heeft u al eerder in Nederland gewoond, maar bent u voor oktober 1994 naar het buitenland verhuisd? Dan moet u ook een ‘eerste inschrijving’ doen. Maak uw afspraak Kies voor Vestiging vanuit buitenland.
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2020-05-29
- Geslacht op geboorteakte wijzigen
Op uw geboorteakte staat uw geslacht vermeld. Transgenders kunnen het geslacht op hun geboorteakte veranderen. Dit doet u bij de gemeente waar u bent geboren. U geeft meteen door welke voornaam u voortaan wilt gebruiken. Als u geboren bent in het buitenland, dan gaat u naar de gemeente Den Haag. Afspraak maken Voor het wijzigen van uw geboorteakte maakt u een afspraak met de gemeente via tel. 0525 63 82 00.
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2020-05-26
- Adresonderzoek aanvragen
Bij de gemeente staat iedereen ingeschreven op een adres. Dat kan een woon- of briefadres zijn. Als u twijfelt of adresgegevens wel kloppen, kan de gemeente een administratief onderzoek starten. Staat iemand op uw adres ingeschreven, terwijl die niet bij u woont? Vraag de gemeente dan om een adresonderzoek. Ook instanties kunnen om een adresonderzoek vragen, als zij adresgegevens uit de basisregistratie personen gebruiken. Adresonderzoek aanvragen U kunt ook telefonisch een adresonderzoek aanvragen via tel. 0525 63 82 00.
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2020-11-20
- Andere achternaam gebruiken
Iedereen in Nederland heeft een achternaam. Deze is vastgelegd in de burgerlijke stand en staat ook in de basisregistratie personen (BRP) van de gemeente. Deze naam wordt ook wel uw geslachtsnaam of geboortenaam genoemd. Bij vrouwen heet deze naam ook wel de meisjesnaam. Deze naam verandert niet als u gaat trouwen of geregistreerd partnerschap aangaat. U kunt bij de gemeente aangeven dat u met een andere achternaam aangeschreven en aangesproken wilt worden. Dat doet u met een verzoek aanduiding naamgebruik. De gemeente en andere (overheids)organisaties gebruiken standaard uw aanschrijfnaam als zij u post sturen. De achternaam waarmee u bent geboren, blijft in uw officiële papieren staan (bijvoorbeeld uw paspoort of rijbewijs). Opties naamgebruik Stel: u heet J. de Wit en uw partner heet P. Jansen. Dan kunt u kiezen uit 4 namen waarmee u wordt aangeschreven: J. Jansen J. de Wit J. de Wit-Jansen J. Jansen-de Wit Naamgebruik wijzigen met DigiD U kunt ook schriftelijk een verzoek naamgebruik indienen (pdf, 31kb).
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2020-05-26
- Beroepschrift indienen
De gemeente beslist over uw bezwaar tegen een gemeentelijk besluit. Als u het niet eens bent met de beslissing van de gemeente over uw bezwaar, dan kunt u in beroep gaan. In de brief van de gemeente met de beslissing op uw bezwaarschrift staat vermeld bij wie u in beroep kunt gaan. Dit is meestal de rechtbank. In de beroepsprocedure bent u niet verplicht een advocaat in te schakelen. Het mag wel. Ook kunt u iemand machtigen om namens u in beroep te gaan. Die persoon hoeft geen advocaat te zijn. Is uw vertegenwoordiger geen advocaat, dan moet u de persoon schriftelijk machtigen. Deze machtiging moet meegestuurd worden met het beroepschrift. Vaak krijgt u een uitnodiging voor een rechtszitting, waar u uw bezwaarschrift mondeling kunt toelichten. U mag dit door uw advocaat of gemachtigde laten doen. Het instellen van beroep betekent niet dat de beslissing ongeldig is. De beslissing is gewoon rechtsgeldig. Als u wilt dat de beslissing tijdens uw beroepsprocedure tijdelijk wordt opgeschort, dan kunt u een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij de voorzieningenrechter van de rechtbank. Het beroepschrift mag in een vreemde taal zijn geschreven. Voor een goede afhandeling kan een vertaling noodzakelijk zijn. U moet zelf zorgen voor deze vertaling.
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2021-11-22
- Verklaring omtrent het gedrag (VOG)
Een Verklaring omtrent het gedrag (VOG) is een bewijs van goed gedrag. Werkgevers of instanties kunnen daar om vragen als u bij hen komt werken. U kunt een VOG online aanvragen bij Dienst Justis als uw werkgever eHerkenning heeft. Als uw werkgever dat niet heeft, kunt u digitaal of persoonlijk een VOG aanvragen bij de gemeente. U ontvangt de VOG meestal binnen 4 weken per post van Dienst Justis. VOG aanvragen bij Dienst Justis VOG aanvragen bij gemeente Als uw werkgever geen eHerkenning heeft of niet voldoet aan de voorwaarden, dan kunt u een VOG aanvragen bij de gemeente. U kunt de VOG digitaal aanvragen bij de gemeente. Hierbij stuurt u een scan mee van een ingevuld aanvraagformulier VOG. Of u vraagt de VOG persoonlijk aan op het gemeentehuis. Hiervoor moet u een afspraak maken. U neemt een geldig identiteitsbewijs mee en een ingevuld aanvraagformulier VOG.
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2021-06-29
- 1