Zoekresultaat 1 - 10 van 28 resultaten

  • Identiteitskaart

    Een identiteitskaart vraagt u aan in de publiekshal. Hiervoor maakt u een afspraak. U betaalt meteen bij het aanvragen. Vraagt u een identiteitskaart aan voor uw kind, dan moet uw kind mee bij het aanvragen en ophalen. U kunt de identiteitskaart na 5 werkdagen zonder afspraak ophalen.

  • Paspoort of identiteitskaart kwijt of gestolen

    Verlies of diefstal van uw paspoort of identiteitskaart meldt u online. Eerst meldt u de vermissing. Daarna vraagt u een nieuw document aan.

  • Akte burgerlijke stand

    Hebt u een bewijs nodig van een geboorte, huwelijk, geregistreerd partnerschap, echtscheiding of overlijden? Vraag dan een kopie van de officiële akte aan. Per post sturen we het document naar u op. We doen dat binnen 5 werkdagen.

  • Vreemdelingenpaspoort

    Woont u in Nederland, maar hebt u niet de Nederlandse nationaliteit en ook geen vluchtelingenstatus? En kunt u geen paspoort krijgen uit uw eigen land? Dan hebt u een vreemdelingenpaspoort nodig als u naar het buitenland wilt. Voor de aanvraag komt u naar de publiekshal. Hiervoor maakt u een afspraak. U betaalt meteen bij het aanvragen. Vraagt u een paspoort aan voor uw kind, dan moet uw kind mee bij het aanvragen en ophalen.

  • Verklaring omtrent gedrag (VOG)

    Voor sommige beroepen hebt u een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) nodig. Dit is een bewijs van goed gedrag. Bijvoorbeeld als u gaat werken in het onderwijs of de kinderopvang. Een VOG vraagt u aan bij Dienst Justis. De werkgever of instantie die de VOG van u vraagt, moet de aanvraag eerst klaarzetten in het systeem.

  • Uittreksel Basisregistratie Personen (BRP)

    Een uittreksel BRP is een officiële verklaring dat u in de gemeente Haarlem ingeschreven staat. Op de verklaring staan uw naam, adres, geboorteplaats en geboortedatum. U kunt er ook andere gegevens op laten zetten, zoals uw nationaliteit. Per post sturen we het document naar u op. We doen dat binnen 5 werkdagen.

  • Eigen trouwambtenaar regelen

    U kunt uw huwelijk of geregistreerd partnerschap laten sluiten door een eigen trouwambtenaar. Diegene moet dan voor 1 dag benoemd worden tot trouwambtenaar van de gemeente Haarlem. Als deze persoon al een Buitengewoon Ambtenaar van de Burgerlijke Stand (BABS) is, dan vraagt u dit uiterlijk 2 maanden voor de ceremonie aan. Is hij of zij nog geen BABS, dan vraagt u dit uiterlijk 4 maanden voor de ceremonie aan.

  • Verhuurvergunning opkoopbescherming

    Als koper van een woning met een WOZ-waarde tot € 476.415 moet u zelf in de woning gaan wonen. Met deze regel voorkomen we dat beleggers veel betaalbare huizen opkopen. En er nauwelijks koopwoningen overblijven voor woningzoekenden. In de periode daarvoor was de WOZ-waarde: 1 februari 2022 tot 2 mei 2023 € 389.000 en van 2 mei 2023 tot 1 januari 2024 € 451.000. In een paar gevallen mag verhuren wel, maar dan hebt u wel een vergunning nodig. Dat zijn: verhuren aan uw familie, een woning tijdelijk verhuren of woonruimte verhuren die bij een winkel, kantoor of bedrijf hoort. U vraagt de verhuurvergunning online aan.

  • Overlijden aangeven

    Meestal geeft een uitvaartondernemer aan de gemeente door dat iemand is overleden. Dit regelt de uitvaartondernemer online of in de publiekshal. Als nabestaande kunt u ook zelf aangifte doen in de publiekshal. Dat kan iedere werkdag tussen 9.00 en 12.30 uur. Een afspraak is niet nodig. Aangifte doen van overlijden moet binnen 6 werkdagen na het overlijden.

  • Moving to or within Haarlem

    If you move within or to Haarlem from within The Netherlands, you need to register your change of address with us. In order to do so, please fill in the digital form with DigiD no later than 5 days after your move. Please come to the public hall no later than 5 days after your move.