Zoekresultaat 1 - 10 van 26 resultaten

  • Evenementenvergunning

    U wilt een evenement organiseren. Dat kan bijvoorbeeld een braderie, kermis, optocht, feest of festival, herdenkingsplechtigheid, toertocht of hardloopwedstrijd zijn. Bij deze evenementen is het nodig om hiervan melding te doen of een vergunning aan te vragen. Melding van een evenement Een melding is genoeg wanneer het evenement deze voorwaarden heeft: Het aantal bezoekers of deelnemers is maximaal 150 personen Het evenement vindt plaats tussen 09.00 en 23.00 uur Er is geen muziek of geluid te horen vóór 09.00 of na 23.00 uur Er zijn maximaal 5 objecten (zoals een tent, springkussen, bar of plaskruis) met een oppervlakte van maximaal 10m2 Het evenement vindt niet plaats op een rijbaan, fietspad, parkeerplaats of op een locatie waar het mogelijk verkeer en/of hulpdiensten in de weg zit Er is altijd een organisator of aanvrager aanwezig U mag geen ballonnen oplaten of uitdelen Voldoet het evenement aan deze regels? Dan kan u digitaal melding doen van het evenement. Voldoet het evenement niet aan deze regels? Dan valt het evenement in een andere categorie en zijn er andere voorwaarden. Verschillende categorieën Om het risico van incidenten tijdens een evenement in te kunnen schatten, werkt de gemeente met verschillende categorieën evenementen. Er zijn A, B of C-evenementen. Al deze categorieën behandelen we op verschillende manieren. Op basis van de vergunningaanvraag maken we een risicoscan, die een schatting geeft over hoe risicovol een evenement is. Hoewel het een schatting is, beslist de gemeente uiteindelijk in welke risicocategorie het evenement valt. Ons advies is altijd om een melding of vergunningsaanvraag voor een evenement zo vroeg mogelijk te doen. We gebruiken hierbij een tabel met termijnen. A-evenement Een A-evenement heeft een relatief laag risico. Het heeft een beperkte invloed op de omgeving en de gevolgen voor het verkeer zijn beperkt. Denk hierbij aan bijvoorbeeld een optreden, een voorstelling op een winkelplein met muziek en/of geluid, een braderie of een wandeltocht. De aanvraag van de vergunning kan digitaal. U logt in met DigiD of eHerkenning  ​​​​Vraag de vergunning voor een A-evenement aan » B- of C-evenement Een B- of C-evenement brengt een hoger risico met zich mee. De invloed op de samenleving en omgeving is een stuk groter dan bij een A-evenement. Voor een B- of C-evenement is de vergunningsaanvraag uitgebreider. Er moeten bij de aanvraag meer stukken worden toegevoegd: Het verkeersplan, inclusief routes voor het geval van een onverwachte noodsituatie Het veiligheidsplan Het beveiligingsplan (als dit nodig is) Een plattegrond met daarop de bruto- en netto oppervlakte, de vluchtwegen en de routes voor het geval van een onverwachte noodsituatie Het geluidsplan De constructiegegevens Het draaiboek De bewonersbrief Bij B- of C-evenementen is zorgvuldig vooroverleg met gemeente, politie en brandweer noodzakelijk. Aanmelden is nodig in het jaar voorafgaand aan het evenement vóór 15 oktober. Uiterlijk in december in het jaar voorafgaand aan het evenement hoort u of het geplaatst wordt op de regionale evenementenkalender. Aanmelden van het evenement kan door het sturen van een e-mail naar evenementen@alphenaandenrijn.nl. Twijfelt u over in welke categorie het evenement valt of over welke stukken u precies moet indienen bij de aanvraag, neemt dan contact op via telefoonnummer 0172 465 498 of stuur een e-mail naar evenementen@alphenaandenrijn.nl. Na de aanvraag Wanneer de aanvraag binnen de gestelde termijn is ingediend, beoordelen we of uw aanvraag volledig is. Hierna stellen we vragen aan hulpdiensten en adviseurs. Als er naar aanleiding van deze adviezen nog vragen over zijn, dan nemen wij contact met u op. Uw aanvraag en verleende vergunning publiceert de gemeente. Belanghebbenden kunnen reageren op het evenement. Mogelijk wordt besloten om het evenement in aangepaste vorm door te laten gaan of in zijn geheel niet door te laten gaan. Kosten U betaalt voor het in behandeling nemen van de aanvraag van het evenement. De hoogte van het bedrag is afhankelijk van de grootte van het evenement en de activiteiten die er zijn. Bekijk ook de Verordening op de heffing en de invordering van leges 2024 op Overheid.nl. Tabel met termijnen Tabel met termijnen Risicoklasse Melding of vergunning Aanvraagtermijn voorafgaand aan evenement U ontvangt Melding melding 3 weken (15 werkdagen) Bevestiging met aandachtspunten A-evenement vergunning 8 weken Vergunning met voorschriften B-evenement vergunning 13 weken Vergunning met voorschriften C-evenement vergunning 13 weken (vooroverleg 6 maanden ervoor) Vergunning met voorschriften

  • De trouwceremonie kiezen

    Er zijn 3 mogelijkheden om een huwelijk of een geregistreerd partnerschap te sluiten: Gratis ceremonie De ceremonie vindt plaats in de trouwkamer in het gemeentehuis. Gratis trouwen kan op woensdagochtend om 09.00 of 09.30 uur (niet op feestdagen) Het gaat om een formaliteit Er is daarom geen toespraak door de trouwambtenaar De ceremonie duurt maximaal 10 minuten Er is geen ruimte voor toespraken U kunt geen muziek afspelen Er mogen vanwege brandveiligheid maximaal 16 personen bij de ceremonie aanwezig zijn. Dit is inclusief het bruidspaar en getuigen De ceremonie is gratis, maar u betaalt wel voor eventuele uittreksels, akten en het trouwboekje U neemt op de dag van de ceremonie allebei een geldig legitimatiebewijs mee Korte ceremonie De ceremonie vindt plaats in de trouwkamer in het gemeentehuis Op dinsdag- en donderdagmiddag om 14.00, 14.30 en 15.00 uur (niet op feestdagen) De trouwambtenaar houdt een korte toespraak en sluit het huwelijk of partnerschapsregistratie Er is geen kennismakingsgesprek met de trouwambtenaar De ceremonie duurt maximaal 15 minuten U kunt geen muziek afspelen Er mogen vanwege brandveiligheid maximaal 16 personen bij de ceremonie aanwezig zijn. Dit is inclusief het bruidspaar en getuigen U neemt op de dag van de ceremonie allebei een geldig identiteitsbewijs mee Uitgebreide ceremonie U trouwt op een vaste trouwlocatie of op een locatie naar eigen keuze. U kunt niet op een zondag of een feestdag te trouwen De trouwambtenaar houdt de toespraak en sluit het huwelijk of partnerschapsregistratie U heeft vooraf een kennismakingsgesprek met de trouwambtenaar De ceremonie duurt maximaal 45 minuten Het oude raadhuis In het Oude Raadhuis kunt u trouwen op werkdagen of op zaterdag. Op werkdagen kunt u trouwen op de hele uren van 09.00 tot en met 17.00 uur. Op zaterdag kunt u trouwen op de hele uren van 11.00 tot en met 15.00 uur. Er mogen maximaal 80 personen bij de ceremonie aanwezig zijn. Dit is inclusief het bruidspaar en getuigen Raadhuis Boskoop In het RaadHuis in Boskoop kunt u trouwen op donderdag en vrijdag van 10.00 uur tot en met 16.00 uur. Er mogen maximaal 65 personen bij de ceremonie aanwezig zijn. Dit is inclusief het bruidspaar en getuigen

  • Afvalpas voor inwoners

    Met de afvalpas kunt u de ondergrondse restafvalcontainer openen. Ook krijgt u met de pas toegang tot afvalbrengstation Ecopark De Limes. Er zijn een aantal pmd-containers in de gemeente waar de afvalpas ook gebruikt moet worden.  Is uw afvalpas kapot of kwijt? Vraag dan een nieuwe afvalpas aan. U ontvangt de nieuwe pas binnen 5 werkdagen. Hoe werkt het Per huishouden wordt 1 afvalpas verstrekt De afvalpas hoort bij uw woning en blijft eigendom van de gemeente. Bij verhuizing geeft u de pas aan de nieuwe bewoner of aan de woningbouwvereniging Het gebruik van de afvalpas is anoniem. Er worden geen persoonsgegevens opgeslagen. Ook betaalt u niet per zak U kunt een afvalpas aanvragen als u afvalstoffenheffing betaalt. En u bent eigenaar of huurder van een woning in Alphen aan den Rijn Bedrijven kunnen een afvalpas voor bedrijven aanvragen. Zij kunnen hiermee niet naar het Ecopark.

  • Identiteitskaart

    Identiteitskaart (ID-kaart) aanvragen Vraag een ID-kaart aan in 3 stappen: 1. Laat een pasfoto maken Laat een pasfoto maken die voldoet aan de pasfoto-eisen.  2. Aanvragen aan de balie Een ID-kaart vraagt u persoonlijk aan bij de gemeente. Voor het aanvragen van een ID-kaart maakt u eerst een afspraak. Afspraak maken » U neemt mee: identiteitskaart en paspoort. Ook als ze niet meer geldig zijn 1 kleurenpasfoto van maximaal 6 maanden oud, die voldoet aan de pasfoto-eisen 3. ID-kaart ophalen of laten bezorgen U kunt uw ID-kaart meestal na 6 werkdagen ophalen. Wij maken met u een afspraak voor het ophalen. U kunt uw ID-kaart ook laten bezorgen. Extra bij kinderen tot 18 jaar Uw kind moet zelf aanwezig zijn. Kinderen ouder dan 12 jaar mogen zelf een ID-kaart aanvragen. Kinderen tot 12 jaar hebben toestemming van beide ouders (of gezaghebbende) nodig. U logt hiervoor in met uw eigen DigiD. Nadat u toestemming heeft gegeven, ontvangt u een zaaknummer per e-mail. De zaaknummers neemt u of uw kind mee naar de afspraak. Kosten Tot en met 17 jaar € 42,35 (5 jaar geldig) Vanaf 18 jaar € 78,50 (10 jaar geldig) Extra kosten spoedaanvraag € 59,10 ID-kaart laten bezorgen € 18,65 Identiteitskaart snel nodig? Doe een spoedaanvraag. Als u met spoed een ID-kaart nodig heeft, dan kunt u gebruik maken van een spoedaanvraag. U betaalt hier € 59,10 extra voor. U maakt de afspraak om de ID-kaart op te halen meteen aan de balie. Bent u uw ID-kaart kwijt, dan kan het langer duren. Maandag tot en met donderdag: ID-kaart voor 14.00 uur aangevraagd, uw ID-kaart ligt de volgende werkdag vanaf 11.30 uur klaar ID-kaart na 14.00 uur aangevraagd, uw ID-kaart ligt 2 werkdagen later klaar  Vrijdag: ID-kaart voor 14.00 uur aangevraagd, uw ID-kaart ligt maandag vanaf 13.00 uur klaar ID-kaart na 14.00 uur aangevraagd, uw ID-kaart ligt dinsdag vanaf 11.30 uur klaar​​​​ Identiteitskaart kwijt of gestolen U geeft de vermissing van uw ID-kaart door aan de gemeente. U logt in met DigiD Vermissing ID-kaart melden » U kunt de vermissing alleen van uw eigen ID-kaart online doorgeven (dus niet die van uw kind). Is de ID-kaart van uw kind kwijt? Dan maakt u hiervoor een afspraak.  Na het doorgeven kunt u uw oude ID-kaart niet meer gebruiken. Vind u uw ID-kaart weer terug, lever deze dan in bij de gemeente.  Nadat u de vermissing gemeld heeft, vraagt u een nieuwe ID-kaart aan.  Reizen met kinderen Sommige landen eisen voor reizen met een minderjarig kind schriftelijke toestemming van beide ouders (verzorgers). Meer informatie leest u op www.marechaussee.nl. Nieuwe ID-kaart met DigiD-inlogfunctie Uw nieuwe ID-kaart heeft een inlogfunctie. Hiermee kunt u inloggen bij de overheid, het onderwijs, de zorg of uw pensioenfonds. Om uw inlogfunctie te activeren, ontvangt u binnen 5 werkdagen een brief van DigiD. Lees hierover meer op www.digid.nl

  • Rijbewijs

    Rijbewijs verlengen Is uw rijbewijs (bijna) verlopen of wilt u een categorie laten toevoegen? U kunt dit online regelen. Dan hoeft u alleen naar het gemeentehuis om uw rijbewijs op te halen. Verleng uw rijbewijs in 3 stappen: 1. Maak een pasfoto Maak een digitale pasfoto bij een fotograaf die door de RDW erkend is. Hier zet u ook direct uw handtekening voor op het nieuwe rijbewijs. De fotograaf stuurt uw foto en handtekening beveiligd door naar de RDW. U ontvangt een e-mail van de RDW dat u uw rijbewijs online kunt verlengen.  2. Online aanvragen U heeft hiervoor een DigiD-app met ID-check nodig. Verlengen via RDW »  3. Rijbewijs ophalen Het rijbewijs ligt al na 2 werkdagen voor u klaar bij de balie in het gemeentehuis. Voor het ophalen van het rijbewijs maakt u online een afspraak. Afspraak maken ophalen rijbewijs »  Kosten rijbewijs Rijbewijs € 52,10 Rijbewijs met spoedaanvraag € 91,75 Gezondheidsverklaring € 44,50 Buitenlands rijbewijs omwisselen € 63,40 Rijbewijs aanvragen aan de balie Wilt u liever aan de balie uw rijbewijs verlengen of vraagt u een eerste rijbewijs aan? U maakt hiervoor een afspraak. Het rijbewijs haalt u na 5 werkdagen op. Wij maken met u persoonlijk een afspraak voor het ophalen. U neemt het volgende mee: Geldig legitimatiebewijs (rijbewijs of geldig paspoort/ID-kaart) Een pasfoto van maximaal 6 maanden oud. Deze moet voldoen aan de eisen voor een pasfoto Uw huidige rijbewijs als u die heeft Ben je jonger dan 18 jaar? Dan moet je eerst een begeleiderspas aanvragen bij de RDW. Je hoeft de begeleiderspas niet mee te nemen als je een rijbewijs komt aanvragen. Rijbewijs snel nodig? Doe een spoedaanvraag Een spoedaanvraag doet u op afspraak aan de balie in het gemeentehuis. U betaalt hier € 39,65 extra voor. Wij maken met u persoonlijk een afspraak voor het ophalen. Bent u uw rijbewijs kwijt, dan kan het langer duren. Maandag tot en met donderdag: Rijbewijs voor 14.00 uur aangevraagd, uw rijbewijs ligt de volgende werkdag vanaf 11.30 uur klaar Rijbewijs na 14.00 uur aangevraagd, uw rijbewijs ligt 2 werkdagen later klaar  Vrijdag: Rijbewijs voor 14.00 uur aangevraagd, uw rijbewijs ligt maandag vanaf 13.00 uur klaar Rijbewijs na 14.00 uur aangevraagd, uw rijbewijs ligt dinsdag vanaf 11.30 uur klaar​​​​ Uw rijbewijs kwijt of gestolen U kunt de vermissing op 2 manieren doorgeven: 1. Via de website van de RDW Een nieuw rijbewijs vraagt u aan in het gemeentehuis. U maakt hiervoor een afspraak. Neem het volgende mee: uw paspoort of ID-kaart de brief die u van de RDW heeft ontvangen een pasfoto van maximaal 6 maanden oud. Deze moet voldoen aan de eisen voor een pasfoto uw pinpas (of contant geld) 2. Aan de balie in het gemeentehuis. U maakt hiervoor een afspraak. Neem het volgende mee: uw paspoort of ID-kaart een pasfoto van maximaal 6 maanden oud. Deze moet voldoen aan de eisen voor een pasfoto uw pinpas (of contant geld) Na het doorgeven wordt het rijbewjis direct geblokkeerd. Vindt u uw rijbewijs weer terug, dan kunt u deze niet meer gebruiken. Gezondheidsverklaring Een gezondheidsverklaring vraagt u aan bij het CBR.  U heeft een gezondheidsverklaring als u: 75 jaar of ouder bent en u een rijbewijs wilt aanvragen of verlengen uw rijbewijs om medische redenen korter geldig is dan normaal uw groot rijbewijs wilt verlengen (categorie C, D of E) uw rijbewijs wilt omwisselen van de Nederlandse Antillen, Aruba of een land buiten de Europese Unie Bent u 75 jaar of ouder, dan kunt u ook een papieren gezondheidsverklaring ophalen bij de balie in het gemeentehuis. Deze vult u zelf in en stuurt u op naar het CBR. Dit kost € 44,50. Maak een afspraak voordat u langskomt.  Buitenlands rijbewijs omwisselen​​​ Een geldig buitenlands rijbewijs kunt u omwisselen als u in Nederland woont. Lees hierover eerst alle informatie op de website van de RDW.  U vraagt uw Nederlandse rijbewijs aan bij de balie van het gemeentehuis. Dit kost € 63,40. U maakt hiervoor een afspraak. Van de RDW ontvangt u bericht dat uw rijbewijs klaar ligt in het gemeentehuis. Voor het ophalen maakt u een afspraak. U belt 14 0172.  Rijbewijs met DigiD inlogfunctie Vanaf 1 juli 2023 kunt u uw nieuwe rijbewijs gebruiken om online in te loggen op overheidswebsites. Na het ophalen van uw nieuwe rijbewijs ontvangt u binnen 5 werkdagen een brief van DigiD met daarin een pincode. Met die pincode activeert u de inlogfunctie van uw rijbewijs. Zo maakt u uw rijbewijs geschikt om bijvoorbeeld in te loggen bij overheidswebsites, zorg en pensioenfondsen. U bent niet verplicht om uw nieuwe rijbewijs te gebruiken voor het online inloggen.

  • Grafrechten

    Grafrechten geven recht op een graf op een begraafplaats voor een bepaalde periode. Er zijn grafrechten voor een algemeen graf en een particulier graf. Heeft u de grafrechten voor een particulier graf, urnengraf of urnennis, dan kunt u: de grafrechten verlengen de grafrechten overboeken bij overlijden rechthebbende afstand doen van de grafrechten Bij een algemeen graf is dit niet mogelijk. Bekijk de tarieven voor begraven en cremeren in de verordening.

  • Subsidie voor isolatie (NIP)

    Woont u in een slecht geïsoleerde koopwoning en wilt u uw huis isoleren? Dan komt u mogelijk in aanmerking voor de NIP subsidie voor koopwoningen. Wij behandelen aanvragen op volgorde van binnenkomst tot het budget op is.  De link naar de hele regeling kunt u terugvinden op overheid.nl. Hierin worden ook veel moeilijke begrippen uitgelegd. Hoe werkt het? Bent u de eigenaar én bewoner van een slecht geïsoleerde koopwoning (eigenaar-bewoner)? Dan kunt u subsidie aanvragen voor het isoleren van uw woning als u voldoet aan de voorwaarden. Woont u in een complex met een vereniging van eigenaars (VvE)? Dan vraagt de VvE de subsidie aan namens de koopwoningen binnen de VvE. U kunt subsidie aanvragen tot maximaal 50% van de subsidiabele kosten (kosten die in aanmerking komen voor subsidie) met een maximum van totaal € 1460 per woning. Voert u de werkzaamheden zelf uit? Dan kunt u subsidie aanvragen tot maximaal 100% van de subsidiabele kosten met een maximum van € 1460 per woning. Heeft u energietoeslag ontvangen in 2022 en/of 2023 en woont u in een eengezinswoning? Dan kunt u subsidie aanvragen tot maximaal 100% van de subsidiabele kosten met een maximum van totaal € 4000 per woning. Heeft u energietoeslag ontvangen in 2022 en/of 2023 en woont u in een VvE-complex? Dan kunt u geen extra subsidie aanvragen omdat de VvE  geen onderscheid kan maken tussen de individuele inleg van leden. De subsidie wordt in totaal 1 keer per adres uitgekeerd. Er kan niet meerdere keren een bedrag aangevraagd worden tot het maximumbedrag is bereikt. Voor welke maatregelen kunt u subsidie aanvragen? Bouwdeel Eisen slecht bouwdeel Technische eisen eigenaar-bewoner Technische eisen VvE Dak (hellend/plat) Geen, slechte of matige isolatie aanwezig (minder dan 9 centimeter) RC ≤ 2.0 Minimaal 20 m2 Toegevoegde isolatiemateriaal heeft tenminste Rd-waarde 3.5 m2K/W Minimaal 70% van het dakoppervlak behorende tot de bestaande thermische schil Toegevoegde isolatiemateriaal heeft tenminste Rd-waarde 3.5 M2K/W Dak (zolderisolatie/vlieringisolatie) Geen isolatie aanwezig RC ≤ 0.5 Minimaal 20 m2 Toegevoegde isolatiemateriaal heeft tenminste Rd-waarde 3.5 m2K/W Minimaal 70% van het dakoppervlak behorende tot de bestaande thermische schil Toegevoegde isolatiemateriaal heeft tenminste Rd-waarde 3.5 M2K/W Spouwmuur Geen isolatie aanwezig Minimaal 10 m2 Toegevoegde isolatiemateriaal heeft ten minste Rd-waarde 1.1 m2K/W Minimaal 10 m2 Toegevoegde isolatiemateriaal heeft ten minste Rd-waarde 1.1 m2K/W Gevel (binnenisolatie/buitenisolatie) Geen voorzetwand of isolatie aanwezig RC ≤ 1.1 Minimaal 10 m2 Toegevoegde isolatiemateriaal heeft tenminste Rd-waarde 3.5 m2K/W Minimaal 10 m2 Toegevoegde isolatiemateriaal heeft tenminste Rd-waarde 3.5 m2K/W Vloer en bodem Geen of slechte isolatie aanwezig (minder dan 5 centimeter) RC ≤ 1.3 Minimaal 20 m2 Toegevoegde isolatiemateriaal heeft tenminste Rd-waarde 3.5 m2K/W Minimaal 70% van het oppervlak behorende tot de bestaande thermische schil. Toegevoegde isolatiemateriaal heeft tenminste Rd-waarde 3.5 m2K/W Glas Enkel glas, oud dubbelglas en HR glas Ug waarde ≥ 1.6 Glas en kozijnpanelen Ug en Up ≤ 1.2 Wm2K Isolerende deuren Ud ≤ 1.5 W/m2K en kozijnpanelen Ug en Up ≤0.7 W/m2K Isolerende deuren Ud ≤ 1.0 W/m2K in combinatie met nieuwe isolerende kozijnen Uf ≤ 1.5 W/m2K Glas en kozijnpanelen Ug en Up ≤ 1.2 Wm2K Isolerende deuren Ud ≤ 1.5 W/m2K en kozijnpanelen Ug en Up ≤0.7 W/m2K Isolerende deuren Ud ≤ 1.0 W/m2K in combinatie met nieuwe isolerende kozijnen Uf ≤ 1.5 W/m2K CO2-gestuurde ventilatie   Nieuw aan te leggen, geen onderhoud Nieuw aan te leggen, geen onderhoud Balansventilatie met WTW (eventueel in combinatie met CO2-sturing)   Nieuw aan te leggen, geen onderhoud Nieuw aan te leggen, geen onderhoud

  • Evenement melden

    Organiseert u een kleinschalig evenement, zoals een straat- of buurtfeestje, een straatspeeldag of buurtbarbecue? Daar heeft u meestal geen evenementenvergunning voor nodig. Meld uw evenement wel minstens 3 weken van tevoren. Kunt u niet aan onderstaande voorwaarden voldoen? Vraag dan een evenementenvergunning bij ons aan.

  • Elektriciteitsstation bij Hazerswoude-Rijndijk

    In de buurt van Hazerswoude-Rijndijk komt een nieuw elektriciteitsstation. We kiezen voor de Barrepolder als voorkeursgebied. Wat gaat er gebeuren De volgende jaren hebben inwoners en bedrijven in de regio meer elektriciteit nodig. We willen deze wens uitvoeren en gelijk bijdragen aan een duurzamere toekomst. Versterking van het energienetwerk is daarom noodzakelijk. Een belangrijke stap hierin is de bouw van een nieuw elektriciteitsstation in Hazerswoude-Rijndijk. Dit station ondersteunt de economie in de regio. Ook levert het een bijdrage aan het voorkomen van overbelasting van het energienetwerk. Onderzoek Na onderzoek tussen 2021 en 2023 kozen we voor de Barrepolder als plek. Netbeheerders, de provincie Zuid-Holland en een aantal gemeenten, waaronder Alphen aan den Rijn waren betrokken bij dit onderzoek. Door voor de Barrepolder te kiezen, kunnen we in de toekomst zorgen voor betrouwbare energie. We begrijpen dat dit besluit gevolgen kan hebben op de directe omgeving van de Barrepolder. Buurtbewoners zijn betrokken bij de plannen om het elektriciteitsstation zo goed mogelijk in het landschap op te laten gaan. De netbeheerders, de gemeente en een aantal buurtbewoners dachten hierover samen na. Ze zochten naar een evenwicht tussen de wensen van de buurtbewoners, de technische haalbaarheid en de kwaliteit van het landschap. Het belangrijkste doel daarbij is dat het elektriciteitsstation zo min mogelijk aandacht trekt in het landschap. Het proces Op 20 februari 2025 bespreekt de gemeenteraad het bestemmingsplan en het landschapsplan. Als de raad instemt, kunnen de voorbereidingen voor de bouw starten. De verwachting is dat het elektriciteitsstation in 2029 open gaat. Meer weten? Bekijk de speciale pagina over dit project op de website van netbeheerder Tennet. Gemeentelijk archief Via de archief website vindt u: Vragen en antwoorden tijdens inloopavond 2022 Participatieaanpak Barrepolder

  • Hond uitlaten

    In onze gemeente is het bijna overal verplicht om uw hond aan de riem te doen. Honden mogen alleen loslopen in de aangewezen gebieden. U herkent de gebieden aan de paaltjes met het symbool van een hond en het woord 'losloopgebied'. De losloopgebieden staan ook op een kaart. Zie: Waar kunt u uw hond laten loslopen. Hondenpoep opruimen Bijna overal geldt dat u de hondenpoep zelf moet opruimen. Neem bij het uitlaten een schepje of een zakje mee. Zo voorkomt u een boete. U kunt de hondenpoep weggooien in de openbare afvalbakken. Waar mogen honden niet komen Er zijn een aantal gebieden waar uw hond niet mag komen. Ook niet aan de riem. Voor hulphonden geldt een uitzondering. openbare kinderspeelplaatsen, zandbakken en speelweides ligweiden, stranden en begraafplaatsen Boetes Verkeerd uitlaten van uw hond kan leiden tot een boete (prijzen zijn van 2025): Hond niet aanlijnen: € 110 Geen opruimzakje of schepje bij zich hebben: € 110 Niet meteen opruimen hondenpoep: € 160 Hond in gebied laten lopen waar het niet mag, bijvoorbeeld op een kinderspeelplaats: € 160 Administratiekosten per boete: € 9 U ontvangt de boete van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB). Bent u het niet eens met de boete, dan kunt u bij het CJIB bezwaar maken.  Heeft u een klacht over de ambtenaar die u de boete gaf? U kunt dan een klacht indienen bij de gemeente. Gevaarlijke honden Honden mogen geen gevaar vormen voor de omgeving. Ontstaat er een gevaarlijke situatie of bent u betrokken bij een bijtincident? Meld dat dan bij de politie. In spoedgevallen belt u 112. Bijt een hond mensen of andere dieren, dan kan de gemeente de eigenaar van de hond verplichten hun hond een muilkorf om te doen of aan te lijnen. Hondenbelasting Als u een hond heeft, dan moet u hondenbelasting betalen.