Zoekresultaat 1 - 10 van 35 resultaten

  • Calamiteit of geweld bij Wmo-zorg melden

    Aanbieders die ondersteuning bieden vanuit de Wmo zijn verantwoordelijk voor de kwaliteit en veiligheid van de zorg. U bent daarom wettelijk verplicht om calamiteiten en geweldsincidenten te melden bij de toezichthouder van de gemeente. Dat doet u binnen drie werkdagen na de gebeurtenis. Hiermee helpt u de kwaliteit van zorg te verbeteren. Bent u geen zorgverlener, maar wel betrokken bij een calamiteit of geweldsincident in de Wmo? Dan kunt u zelf ook melding maken. Calamiteit of geweldsincident melden Wanneer melden U meldt alle calamiteiten en geweldsincidenten. Denk daarbij aan: het onverwacht of onbedoeld overlijden van een cliënt. elke suïcide van een cliënt of suïcidepoging met schadelijk gevolg, die mogelijk samenhangt met van tekortkomingen in de zorg. elke gebeurtenis die zorgt of kan zorgen voor ernstig of blijvend lichamelijk letsel. elke gebeurtenis die zorgt of kan zorgen voor ernstig psychisch lijden. ernstig grensoverschrijdend gedrag, zoals fysiek, psychisch of seksueel misbruik door hulpverleners of door andere cliënten. Na uw melding Na uw melding start de toezichthouder Wmo een vooronderzoek naar de calamiteit of het geweldsincident. We nemen contact met u op over de vervolgstappen. In het Protocol Calamiteiten en Geweldsincidenten leest u meer over het proces. Incidenten bij andere soorten zorg Calamiteiten en geweldsincidenten bij andere zorgsoorten kunt u melden bij de Inspectie voor Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ). U kunt hier ook terecht voor meer informatie. Meer informatie Twijfelt u of er sprake is van een calamiteit of een geweldsincident? Neem dan contact op met de toezichthouder Wmo. U kunt ons bellen op telefoonnummer 0512-581234. Of stuur een e-mail naar of toezichthouderwmo@smallingerland.nl.

  • Omgevingsgerichte Woonvisie 2020-2025

    Op omgevingsgerichte wijze is in Smallingerland gewerkt aan het opstellen van een nieuwe en ambitieuze Woonvisie 2020-2025. Inwoners, ondernemers, bouwbedrijven en ontwikkelaars, corporaties en maatschappelijke organisaties hadden hierbij een belangrijke rol. Op 6 oktober 2020 heeft de raad de Woonvisie 2020-2025 vastgesteld. Met de nieuwe woonvisie geeft de gemeente richting aan de woningmarktontwikkelingen in Smallingerland. Ook fungeert de woonvisie als leidraad bij veel ruimtelijke en woningbouw vraagstukken. Verder is in de woonvisie een woningbouwprogramma voor de komende vijf jaren opgenomen. Bekijk de Woonvisie 2020-2025 (pdf). De gemeenteraad heeft op 7 maart 2023 het Addendum (aanvulling) op de Woonvisie 2020 – 2025 vastgesteld.

  • Vliegveld Drachten

    Het vliegveld in Drachten is in 1962 aangelegd als airstrip voor Philips. Tegenwoordig wordt het vliegveld gebruikt voor particuliere doeleinden.  Jarenlang is er onduidelijkheid geweest over de toekomst van het Vliegveld Drachten. De exploitatie van het Vliegveld ligt in handen van Stichting Vliegveld Drachten. Een groot aantal taken werden door de Stichting aan gemeente Smallingerland uitbesteed. Hierdoor was het voor veel partijen onduidelijk wie nu verantwoordelijk was voor een goede exploitatie van het vliegveld. Met als gevolg dat er de afgelopen jaren enig achterstallig onderhoud op het vliegveld is ontstaan.  Luchtvaartgerelateerde ondernemers Eind 2020 hebben een aantal luchtvaartgerelateerde ondernemers de handschoen opgepakt en plannen gemaakt om het vliegveld te ontwikkelen. En dat op een manier dat het vliegveld binnen enkele jaren bedrijfseconomisch goed kan renderen zonder jaarlijkse bijdrage van de gemeente.  Deze ondernemers hebben met hun plannen de gemeenteraad van Smallingerland geïnformeerd. De gemeente heeft op basis van die plannen een toekomstvisie voor het vliegveld ontwikkeld.  Opdracht Op 10 mei 2022 heeft de gemeenteraad van Smallingerland het Kader Toekomst Vliegveld Drachten vastgesteld. Besloten is dat het vliegveld in ieder geval open moet blijven en dat er een kwartiermaker wordt aangesteld om te onderzoeken of de plannen van de ondernemers voldoende zekerheid bieden voor een meer zelfstandige ontwikkeling van het vliegveld. Het besturen en exploiteren van het vliegveld moest eveneens onderzocht worden en los komen te staan van gemeente Smallingerland. Met het Kader Toekomst Vliegveld Drachten dat op 10 mei 2023 door de gemeenteraad is vastgesteld, beoordeelt Kwartiermaker Erik Lagerweij de toekomstplannen voor het vliegveld.  Procedure politieke besluitvorming De kwartiermaker heeft het Eindverslag Vliegveld Drachten inmiddels af. Deze kunt u hier lezen. De gemeenteraad neemt aan de hand van dit eindverslag een besluit over de toekomst van het vliegveld.  Klachten  Heeft u klachten over het starten of landen van vliegtuigen? Dan kunt u een klacht indienen bij de Fryske Utfieringstsjinst Milieu en Omjouwing (FUMO).  Dit kan telefonisch of per e-mail.   Telefonisch tijdens kantooruren op het algemene telefoonnummer 0566 75 03 00 Telefonisch buiten kantooruren op via het milieualarmnummer op 058 212 24 22 Per e-mail via info@fumo.nl onder vermelding van uw klacht, het tijdstip wanneer de overlast is ervaren en uw naam en telefoonnummer.  Wilt u op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen? Dan kunt u ons dit via gemeente@smallingerland.nl laten weten. 

  • Briefadres aanvragen

    Als u geen vast woonadres in Nederland hebt, kunt u zich tijdelijk inschrijven op het adres van iemand anders of van een instelling. Dit heet een briefadres. Op dit adres ontvangt u dan voortaan uw post. Een briefadres vraagt u aan bij de gemeente.  Afspraak maken Briefadresgever Een briefadres is altijd een adres in Nederland en mag geen postbus zijn. De persoon of instelling die staat ingeschreven op het briefadres, noemen we de briefadresgever. De briefadresgever zorgt ervoor dat u uw post krijgt. Bijvoorbeeld belastingformulieren, een stempas of dagvaarding. Een tijdelijk logeeradres en een adres op een vakantiepark zijn ook woonadressen. Verblijft u op zo'n tijdelijk adres, zorg dan dat u zich daar inschrijft. Voorwaarden voor aanvragen briefadres U woont in een zorginstelling, gevangenis of een blijf-van-mijn-lijfhuis. U werkt op een varend schip met een thuishaven in Nederland. U heeft een reizend beroep, waardoor u geen woonadres heeft. U gaat tijdelijk naar het buitenland en wilt een adres in Nederland houden. Dit kan alleen als u korter dan 8 maanden weggaat. Gaat u langer dan 8 maanden naar het buitenland, geef uw emigratie door in de laatste week vóór de vertrekdatum aan de gemeente. Meenemen bij uw aanvraag uw geldig identiteitsbewijs. een kopie van het geldig identiteitsbewijs van de hoofdbewoner van het briefadres. Kom samen met de hoofdbewoner aan de balie om de aanvraagformulieren voor het briefadres in te vullen.

  • NEE-NEE- of NEE-JA-sticker

    Met een gratis NEE-NEE-sticker of een NEE-JA-sticker op uw brievenbus ontvangt u geen ongeadresseerde reclame en folders meer. Vraag de sticker aan bij de gemeente. NEE-NEE-sticker/NEE-JA-sticker aanvragen Twee soorten stickers NEE-NEE-sticker: u krijgt geen reclamedrukwerk en geen huis-aan-huisbladen in uw brievenbus. NEE-JA-sticker: u krijgt geen reclamedrukwerk in uw brievenbus, maar wel huis-aan-huisbladen. Selectie Zelf een selectie maken van wat u wilt ontvangen, kan ook. Laat de afzenders via Postfilterweten wat u wel en niet in uw brievenbus wilt.

  • Openbare laadpaal aanvragen

    Heeft u een elektrische auto, maar geen eigen oprit? Dan kunt u een openbare laadpaal aanvragen. Een openbare laadpaal mag door iedereen met een elektrische auto worden gebruikt. Openbare laadpaal aanvragen

  • Trouwzaal gemeentehuis Drachten

    Trouwen in de trouwzaal van het gemeentehuis kan naar eigen wens worden aangekleed. Bruidsparen hebben bijvoorbeeld de mogelijkheid om de kleur van het licht in de trouwzaal te veranderen. Ook kan er gebruik worden gemaakt van de geluidsinstallatie en opname apparatuur. De trouwplechtigheid kan worden opgenomen (dvd). Ook kan er beeldmateriaal op de wand tegenover het bruidspaar geprojecteerd worden.  Neem contact op voor meer informatie of voor het reserveren van de trouwzaal in het gemeentehuis.   

  • Subsidie monumenten

    De gemeente geeft subsidie voor renovatie van gemeentelijke monumenten. U kunt deze monumentensubsidie 1 keer in de 3 jaar aanvragen.  Subsidie monumenten aanvragen Dit moet u weten De subsidieaanvraag moet  worden ingediend vóór aanvang van de werkzaamheden. De subsidie wordt verleend aan de hand van een door u ingediende begroting(en). Kijk voor de overige voorwaarden in de verordening Subsidie gemeentelijke monumenten Smallingerland.  

  • Verantwoording subsidie cultuur en cultuurhistorie

    Heeft u een eenmalige subsidie ontvangen van € 5.000,- of hoger, dan moet u hiervoor verantwoording afleggen. Dien uw verantwoording binnen 4 maanden na afloop van het evenement in. Eenmalige subsidie verantwoorden  Dit moet u weten De verantwoording voor een incidentele subsidie bestaat uit: een inhoudelijk verslag; een financieel verslag;  een accountantsverklaring (bij subsidies boven de € 50.000,-).

  • Bibob

    In gemeente Smallingerland vinden we veilig wonen en ondernemen belangrijk. Daarom hebben we een aantal regels opgesteld die moeten voorkomen dat er misbruik wordt gemaakt van onze diensten, zoals een vergunningaanvraag. Deze regels staan in de Wet Bibob: Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur. Vergunningen en andere activiteiten Om te voorkomen dat bepaalde vergunningen, subsidies, vastgoedtransacties of overheidsopdrachten worden misbruikt voor criminele activiteiten, is de Wet Bibob ingevoerd. In gemeente Smallingerland voeren we bij verschillende vergunningen en verschillende andere activiteiten een Bibob-toets uit.  Bibob-toets Bij een Bibob-toets doen wij als gemeente onderzoek naar u als persoon of als ondernemer. Als wij zo'n onderzoek doen, laten we dat altijd aan u weten. De uitkomsten van dit onderzoek zijn vertrouwelijk. Zowel de gemeente als u hebben geheimhouding over de uitkomsten en mogen hierover niets naar buiten brengen. Beschermen Als gemeente willen we voorkomen dat we ongewild en onbewust criminele activiteiten mogelijk maken. Met de regels in de Wet Bibob beschermen we u als inwoner of de concurrentiepositie van u, als betrouwbare ondernemer. Bibob in beeld Bij deze vergunningen of activiteiten wordt een Bibob-toets uitgevoerd:     Vergunning Branche Omgevingsvergunning milieu afvalbranche vuurwerkbranche Omgevingsvergunning bouw drugsbranche horecabranche kamerverhuurbranche zonneparken zorginstellingen woonwagenterrein vliegveld Drachten kansspelbranche prostitutiebranche Alcoholvergunning   Exploitatievergunning horeca coffeeshops speelautomatenhallen seksinrichtingen/escortbedrijven smartshops, headshops, growshops belwinkels nachtwinkels Evenementenvergunning vechtsportgala's vliegveld Drachten Bij deze activiteit doen we soms een Bibob-toets, maar dat gebeurt niet altijd:   Activiteit vastgoedtransacties subsidies overheidsopdrachten Icoontjes gemaakt door Freepik (Flaticon) en gemeente Almelo. Meer informatie Meer informatie over de Wet Bibob staat op de website van Justis.