Zoekresultaat 1 - 5 van 5 resultaten

  • Bijstand, zelfstandigen

    Bent u een zelfstandige ondernemer en heeft u een tijdelijke terugval in inkomsten? Of voorziet u dat u snel met een terugval in inkomsten te maken krijgt? Dan kunt u onder bepaalde voorwaarden in aanmerking komen voor bijstandsverlening. Er zijn diverse mogelijkheden: Het kan gaan om een lening die aan u wordt verleend als bijdrage in de kosten van bedrijfskapitaal. Het kan ook gaan om bijstand in de vorm van een periodieke uitkering: een aanvulling op uw eigen inkomen. Onder bepaalde voorwaarden hoeft u deze periodieke uitkering niet terug te betalen.   Contactformulier Bijstand Zelfstandigen   Aanvragen Het aanvragen van bijstand voor zelfstandigen doet u via het contactformulier BBZ. Wij nodigen u dan uit voor een informatie- en adviesgesprek. In dit gesprek bespreken we met u de mogelijkheden voor bijstand. Voor wie is deze bijstand bedoeld? De bijstandverlening aan zelfstandigen is voor: gevestigde zelfstandigen in tijdelijke financiële problemen; startende zelfstandigen; zelfstandigen die hun eigen bedrijf moeten beëindigen; zelfstandigen van 55 jaar of ouder die minstens tien jaar een eigen bedrijf hebben en van wie het inkomen langdurig onder het sociaal minimum is. Voorwaarden Om in aanmerking te komen voor een uitkering moet u onder meer aan de onderstaande voorwaarden voldoen: U bent al een redelijk lange periode als zelfstandige in Nederland gevestigd. (Voor startende zelfstandigen gelden beperkingen). U verblijft in Nederland. U bent tussen de 18 en 65 jaar oud. Uw financiële moeilijkheden zijn van tijdelijke aard; uw bedrijf moet dus binnen afzienbare termijn weer levensvatbaar kunnen zijn. (Voor zelfstandigen ouder dan 54 jaar geldt een minder strenge eis). U kunt geen hulp (meer) krijgen van een bank of andere kredietverlener. U heeft de benodigde vergunningen voor uw bedrijf. U bent niet blijvend arbeidsongeschikt.

  • Toeslagenaffaire Belastingdienst

    Duizenden ouders zijn getroffen door de problemen met kinderopvangtoeslag. De Belastingdienst/Toeslagen compenseert hen daar financieel voor. Maar voor wie in de problemen is geraakt, is dat niet altijd voldoende. Er kunnen bijvoorbeeld problemen zijn ontstaan rondom huisvesting, schulden, inkomen, zorg en de opvoeding van kinderen. Woont u in de gemeente Terneuzen, bent u een van de getroffen ouders en heeft u problemen met andere dingen dan alleen uw toeslagen? Misschien kunnen wij u dan helpen. Bijvoorbeeld met werk, gezondheid of uw gezin. Ook als u in het verleden al eens hulp hebt gezocht, kijken wij graag opnieuw met u mee naar wat er mogelijk is. Aanmelden voor hulp   Verandert de compensatie van de Belastingdienst als ik hulp krijg van jullie? Krijgt u hulp van ons? Dan blijft de compensatie die u krijgt van de Belastingdienst hetzelfde. Als u liever geen hulp wilt van ons, dan is dat ook goed. Ook dan verandert er niets aan de kant van de Belastingdienst. Wat voor soort hulp kan de gemeente mij bieden? Hieronder vindt u voorbeelden van hoe we u kunnen helpen. Hulp bij schulden Omgaan met geld Een sociale lening, noodkrediet, of een bijzondere uitkering Werken met een budget Gezondheid Regelen van een ziektekostenverzekering Contact met de instanties die zorg aan u verlenen Inzet van bijzondere bijstand Werk of dagbesteding Het aanbieden van een leer-werktraject Re-integratie Gezin Opvoedondersteuning, bijvoorbeeld via het kindpakket (Leergeld) Hulp op het gebied van geestelijke gezondheidszorg, huiselijk geweld of jeugdhulp Relatiegesprekken Wonen Zorgen voor noodopvang of een briefadres Hulp wanneer u een woning niet kunt betalen Hulp bij het onderhandelen met de bank voor een hypotheek Kan ik meer informatie krijgen? Als u meer informatie wilt, dan kunt u contact met ons opnemen via maatwerk@terneuzen.nl.                                   

  • Parkeerontheffing verkeersregels (RVV)

    Als uw bedrijf met een voertuig moet rijden of parkeren op een plek waar dat niet mag, heeft u een RVV-ontheffing nodig. Met een RVV-ontheffing kan er voor bepaalde regels een ontheffing worden verleend. Denk hierbij aan het overtreden van een inrijverbod maar ook een weg tijdelijk afsluiten ten behoeve van laden of lossen. De ontheffing is alleen geldig op de aangegeven locatie en voor het opgegeven kenteken (dit kan ook het kenteken van een aanhanger zijn). De gemeente is terughoudend met het verlenen van ontheffingen. Een ontheffing wordt alleen verleend als aangetoond is dat de overtreding noodzakelijk is. LET OP: Wil u met uw voertuig het voetgangersgebied in het centrum van Terneuzen in? Dan heeft u een andere ontheffing nodig. Dit is een ontheffing van het voetgangersgebied (verzinkbare palen) .   Parkeerontheffing verkeersregels aanvragen   Kosten In 2024 kost de RVV-ontheffing € 23,70. De ontheffing is geldig tot einde van de verleende periode. U krijgt geen geld terug bij korter gebruik. Tijdens het invullen van het formulier, moet u het volgende bestand uploaden: Kopie tenaamstellingsbewijs motorvoertuig (altijd toevoegen) Binnen maximaal vijf werkdagen na betaling, ontvangt u uw vergunning per post. Meer informatie Heeft u nog vragen? Vul het contactformulier in of bel met 14 0115.

  • Collectieve ziektekostenverzekering

    Het is belangrijk om u goed te verzekeren tegen ziektekosten. Daarom hebben de gemeente Terneuzen en CZ een overeenkomst afgesloten. De overeenkomst houdt in dat inwoners van de gemeente Terneuzen een basisverzekering en een aanvullende zorgverzekering af kunnen sluiten voor een lagere premie. Voorwaarden Aan deze collectieve ziektekostenverzekering zijn de volgende voorwaarden verbonden: het (gezamenlijk) inkomen mag niet hoger zijn dan 120% van de geldende toepasselijke bijstandsnorm; het vermogen mag niet groter zijn dan de vermogensgrens. Premiebedrag De premiebedragen vindt u op de website www.gezondverzekerd.nl. Ook alle overzichten van de vergoedingen vindt u hier terug. De gemeente betaalt €39,08 per maand mee aan uw aanvullende ziektekostenverzekering. Let op, dit geldt alleen voor een aanvullende verzekering. Dus niet als u enkel de basisverzekering hebt. Voor het vooruit betalen van het Eigen Risico kunt u een betalingsregeling afspreken met CZ. Het bedrag dat u niet opmaakt krijgt u achteraf terug. Kinderen tot 18 jaar verzekert CZ gratis mee. De bijzondere bijstand en kortingen worden maandelijks rechtstreeks verrekend met CZ. Aanvragen Wilt u deelnemen aan deze collectieve verzekering? Meld u dan aan via www.gezondverzekerd.nl. Bent u al bij een andere organisatie verzekerd? Dan kunt u met ingang van het volgende kalenderjaar deelnemen. Als u dit wilt, kunt u zich voor 1 november aanmelden bij CZ. CZ verzorgt de afmelding bij uw huidige zorgverzekeraar. Inleveren gegevens via de Ockto-app De gemeente Terneuzen maakt gebruik van de Ockto-app voor de aanvullende collectieve zorgverzekering via CZ. Via de Ockto-app kunt u eenvoudig inkomensgegevens opsturen voor het onderzoek van uw financiële situatie voor de aanvullende collectieve zorgverzekering via CZ. Hierdoor bent u minder tijd kwijt met het opsturen van informatie. De gemeente kan uw gegevens sneller onderzoeken en een besluit nemen. Is de Ockto-app wel veilig? Ockto is een app voor het veilig verzamelen en delen van persoonlijke gegevens. U bepaalt zelf of u de opgehaalde informatie wilt doorsturen aan de gemeente. Zodra u de informatie hebt doorgegeven aan de gemeente, blijft er geen informatie bewaard in de Ockto-app. De gegevens die u via Ockto deelt met de gemeente, zijn uw eigen gegevens die staan in MijnOverheid.nl, MijnBelastingdienst.nl en MijnUWV.nl. Deze gegevens zijn alleen beschikbaar door in te loggen met uw DigiD. Meer informatie over de Ockto-app leest u op https://onderzoek.gezondverzekerd.nl U vindt de Ockto-app in de App Store of in Google Play.

  • Bijzondere bijstand

    Bijzondere bijstand is voor noodzakelijke kosten die u zelf niet kunt betalen. Iedereen met een laag inkomen en weinig vermogen kan bijzondere bijstand aanvragen. Dus ook mensen met een minimumloon of AOW. Waarvoor kan ik bijzondere bijstand aanvragen? Voor dingen die u écht nodig hebt, maar niet zelf kunt betalen. De kosten moeten bijzonder en noodzakelijk zijn. Bijvoorbeeld schoolkosten van de kinderen. U kunt bijzondere bijstand aanvragen voor diverse soorten kosten. Gebruik hiervoor de knop 'Bijzondere bijstand aanvragen'. Bijzondere bijstand aanvragen   Belangrijke voorwaarden U bent inwoner van de gemeente Terneuzen. De kosten zijn bijzonder, noodzakelijk en worden niet op een andere manier vergoed. Uw vermogen - bijvoorbeeld auto of spaargeld - is niet hoger dan  €   7.575 voor alleenstaanden € 15.150 voor alleenstaande ouders, gehuwden/samenwonenden U hebt een laag inkomen. Hoe hoog uw inkomen mag zijn, ligt aan uw leeftijd en persoonlijke omstandigheden. De bedragen zijn richtlijnen (netto per maand, exclusief vakantiegeld). Netto inkomensgrenzen per maand inclusief vakantietoeslag: (120% van de bijstandsnorm) Gezinssamenstelling 21 jaar tot AOW-leeftijd Vanaf AOW-leeftijd Alleenstaand/Alleenstaande ouder € 1.570,14 € 1.748,22 Samenwonend/getrouwd € 2.243,05 € 2.371,97 (Normen juli 2024. Aan deze bedragen kunt u geen rechten ontlenen. Wij berekenen voor u of u recht heeft op de vergoeding). Let op: vraag bijzondere bijstand aan (DigiD verplicht) vóórdat u de bijzondere kosten zelf betaalt. Anders kunnen wij de noodzaak niet vaststellen. Waarvoor kan ik bijzondere bijstand aanvragen? Voor dingen die u écht nodig hebt, maar niet zelf kunt betalen. De kosten moeten bijzonder en noodzakelijk zijn. Bijvoorbeeld schoolkosten van de kinderen. U kunt bijzondere bijstand aanvragen voor diverse soorten kosten. Gebruik hiervoor de knop 'Bijzondere bijstand aanvragen'. Waarvoor is geen bijzondere bijstand mogelijk? Bijzondere bijstand is niet mogelijk voor gewone dagelijkse dingen, zoals eten, kleding, een paspoort, boete of alimentatie. Ook niet voor zaken die andere instanties betalen zoals een verzekering, belastingdienst of zorgverzekering. Ook medische kosten worden niet vergoed via bijzondere bijstand. Wat medische kosten zijn is niet altijd even duidelijk. Voor u is ziek en medisch misschien hetzelfde, maar de wet maakt verschil. U kunt bijvoorbeeld wél bijzondere bijstand aanvragen voor extra kosten nierdialyse, maaltijdvoorziening, alarmering en aanleunkosten, bewassing, dieet, kleding, verwarmingskosten of de eigen bijdrage WMO/Hulp aan huis. De wet bepaalt wat medische kosten zijn. Bij twijfel kunt u het beste een aanvraag indienen. Wij onderzoeken de noodzaak en beoordelen of u wel of geen recht hebt. Eigen bijdrage bijzondere bijstand Als uw inkomen hoger is dan bijstandsniveau, dan wordt een draagkrachtberekening gemaakt. Daaruit blijkt of u een eigen bijdrage moet betalen en hoeveel. De volgende inkomsten tellen niet mee met de draagkrachtberekening: kinderbijslag, huurtoeslag, zorgtoeslag, studietoelage voor directe studiekosten en kinderkortingen van de Belastingdienst.  Welke gegevens heb ik nodig voor de aanvraag? Wij vragen naar het inkomen en vermogen van uzelf, uw partner en thuiswonende kinderen van 18 jaar of ouder. Tenzij u die gegevens onlangs heeft opgegeven voor een bijstandsuitkering of een andere aanvraag bijzondere bijstand. Dan hoeft u ze niet nog een keer door te geven. Heeft u een partner? Dan vraagt u bijzondere bijstand samen aan en moet uw partner ook inloggen met DigiD. Bewijsstukken Aan het einde van het formulier ziet u welke bewijsstukken u moet aanleveren. Als u digitaal bewijsstukken meestuurt, kunnen wij uw aanvraag sneller afhandelen. Tip! Maak goed leesbare foto's van uw bewijsstukken. Nasturen per post kan ook. Voorbeelden van bewijsstukken zijn: loonstroken of uitkeringsspecificaties prijsopgave(n) bankafschriften zorgpolis toeslagen en/of voorlopige teruggaaf Belastingdienst U kunt maximaal tien documenten uploaden bij uw aanvraag. Hoe lang duurt de afhandeling? De afhandeling van uw aanvraag duurt maximaal acht weken, vanaf het moment dat wij alle bewijsstukken hebben ontvangen. Als we besluiten dat u bijzondere bijstand krijgt, dan wordt het bedrag op uw rekening gestort of rechtstreeks overgemaakt naar de leverancier. Bezwaar maken bijzondere bijstand Heeft u een afwijzing ontvangen en bent u het daar niet mee eens? Dan kunt u binnen zes weken bezwaar maken (DigiD verplicht). Schoolkosten Als ouder(s) van schoolgaande kinderen staat u voor veel extra kosten. Denk aan schoolspullen, gymkleding, de sport- of scouting-vereniging, muziekles of een laptop om het huiswerk te kunnen maken. Mensen met een laag inkomen kunnen voor deze kosten een vergoeding aanvragen. Dit kan via de bijzondere bijstand. Wij raden u aan om eerst een vergoeding aan te vragen bij Stichting Leergeld.  Voor welke schoolkosten kan ik een vergoeding krijgen? U kunt bij Stichting Leergeld bijvoorbeeld terecht voor: een vergoeding van de indirecte schoolkosten: (bijvoorbeeld: de kosten voor schoolspullen zoals een schooltas, agenda en schriften) laptops/pc's Een fiets Een vergoeding voor extra lesmateriaal in het vmbo en mbo. Bijvoorbeeld horecakleding of kookspullen.  Belangrijk: Stichting Leergeld vergoedt geen ouderbijdrage voor schoolactiviteiten. De ouderbijdrage is vrijwillig. De school mag dit niet verplichten. Bespreek dit met school als dit wel gebeurt. Komt u er samen niet uit? Neem dan contact op met Stichting Leergeld. Zij helpen u graag.  Hoe kan ik het meedoen-budget aanvragen? Het meedoenbudget is bedoeld om inwoners met een laag inkomen mee te laten doen aan sportieve, sociale, educatieve en/of culturele activiteiten. Heeft u een inkomen op bijstandsniveau of 120% daarboven? Dan kunt u € 160,45,- per gezinslid krijgen. Dit kan één keer per jaar. U moet wel voldoen aan de voorwaarden die staan onder het kopje ' Belangrijke voorwaarden'. Voor het aanvragen van het meedoen-budget, gebruik de knop 'Bijzondere bijstand aanvragen'.  Individuele inkomenstoeslag Als u drie jaar lang een laag inkomen heeft gehad, kunt u een individuele inkomenstoeslag aanvragen. Voorwaarde is dat u een laag inkomen heeft, dat niet hoger is dan 120% van de voor u geldende bijstandsnorm. Daarnaast mag u geen uitzicht hebben op inkomstenverhoging in de nabije toekomst. Ook mag u niet meer dan het toegestane vermogen hebben. De tablellen met de bedragen staan onder het kopje 'Belangrijke voorwaarden'. U kunt de toeslag één keer per jaar aanvragen. Gebruik de knop 'Bijzondere bijstand aanvragen' om digitaal uw aanvraag te doen. Als u liever een papieren aanvraagformulier wilt invullen, dan kunt u dit aanvraagformulier ook aan de publieksbalie ophalen en invullen. Gratis openbaar vervoer (minima reisproduct) Als u een laag inkomen heeft is het mogelijk om een aanvraag te doen voor gratis openbaar vervoer. U kunt hiervoor het aanvraagformulier downloaden en printen. Wanneer uw inkomen niet hoger is dan 120% van de voor u geldende bijstandsnorm en uw vermogen onder de vermogensgrens ligt, dan komt u in aanmerking voor het minima reisproduct van Connexxion. Met dit abonnement van Connexxion is het mogelijk om van maandag tot en met vrijdag van 09.00 uur 's ochtends tot het einde van de dienstregeling gratis te reizen. Op zaterdag, zondag en feestdagen kunt u hiermee de gehele dag reizen.  Woonkostentoeslag aanvragen Woonkostentoeslag is een vorm van bijzondere bijstand om de huur of hypotheek te betalen. Het is een tijdelijke regeling als uw inkomen plotseling daalt waardoor u uw huis niet meer kunt betalen. Bijvoorbeeld bij een ziekte, scheiding of werkloosheid. Of u recht hebt op woonkostentoeslag is afhankelijk van uw inkomen én uw huur- of woonlasten. Woonlasten zijn bijvoorbeeld de hypotheekrente, opstalverzekering, erfpachtcanon of onderhoudskosten. Als u woonkostentoeslag wilt aanvragen, gebruik dan de knop 'Bijzondere bijstand aanvragen'. Vragen? Voor vragen kunt u contact met ons opnemen per e-mail.  Heeft u hulp nodig bij het aanvragen? De Formulierenbrigade kan u hiermee helpen. Als u liever een papieren aanvraagformulier wilt invullen, dan kunt u dit aanvraagformulier ook aan de publieksbalie ophalen en invullen.