Zoekresultaat 11 - 18 van 18 resultaten

  • Brandveilig gebruik

    Er zijn regels voor het brandveilig gebruiken van: Gebouwen Kampeerterreinen en mini-campings Recreatieterreinen Evenemententerreinen Omgevingsvergunning - brandveilig gebruik bouwwerken Biedt u dagverblijf of nachtverblijf aan groepen mensen aan? Dan heeft u hier soms een vergunning Brandveilig gebruik voor nodig. Dit is de vroegere gebruiksvergunning of gebruiksmelding. Wilt u weten of u een vergunning nodig hebt? Doe dan de vergunningscheck via het Omgevingsloket. Heeft u een vergunning nodig of moet u een melding doen? Dan regelt u dit via het Omgevingsloket. U logt als particulier in met uw DigiD en als ondernemer met E-herkenning. Voor het inloggen met eHerkenning heeft u uw KvK-vestigingsnummer nodig. Als eigenaar of beheerder van een bouwwerk moet u maatregelen nemen om dat bouwwerk brandveilig te gebruiken. Voor het gebruik van bepaalde gebouwen zoals basisscholen en zorginstellingen, heeft u deze vergunning nodig. Voor andere bouwwerken moet u misschien alleen een melding brandveilig gebruik doen. Soms is er geen melding of vergunning nodig. Vergunning U heeft deze omgevingsvergunning nodig voor een beperkt aantal soorten van gebruik van bouwwerken, zoals bij: Een nachtverblijf dat wordt geboden aan meer dan tien personen. Dagverblijf aan meer dan tien personen jonger dan twaalf jaar of met een lichamelijke of verstandelijke handicap. Bijvoorbeeld: Gezondheidszorg: ziekenhuis, verzorgingshuis, psychiatrische inrichting en verpleeghuis. Kinderopvang: kinderdagverblijf, voorschoolse en naschoolse opvang en peuterspeelzaal. Onderwijs voor kinderen jonger dan twaalf jaar: basisschool. Overnachting: hotel, motel, pension, herberg, opvangcentrum, kampeerboerderij. Melding Voor het gebruik van een aantal soorten bouwwerken moet u een melding brandveilig gebruik doen. Het gaat bijvoorbeeld om de volgende situaties, waarbij dagverblijf wordt geboden aan meer dan vijftig personen: Onderwijs voor kinderen ouder dan twaalf jaar en volwassenen: onderwijsgebouwen voor voortgezet onderwijs. Lichte industrie: loods, stal, tuinbouwkas. Kantoor: bankgebouw, gemeentehuis, provinciehuis. Bijeenkomsten: congrescentrum, kerk, wijkgebouw, bioscoop, theater, casino, café, restaurant, kantine, discotheek, tentoonstellingsgebouw, museum, tribune in een sportgebouw. Sport: zwembad, sportzaal, sporthal, fitnesscentrum. Winkel: winkelcentrum, warenhuis, supermarkt, stationsgebouw, verkoop bij een groot tankstation. Een gebruiksmelding is ook van toepassing wanneer er sprake is van kamerverhuur aan vijf of meer personen. Verschil tussen een melding en vergunning   Voor een melding betaalt u niet, voor een vergunning wel. Bij de aanvraag van een vergunning bekijkt de gemeente of u voldoet aan de regelgeving. Hoe lang duurt het? 4 weken voor een melding. 6 maanden voor een vergunning.

  • Gebouw of woning slopen

    U mag niet zomaar een gebouw of woning slopen. U moet hiervoor een melding doen als u meer dan 10 m3 sloopafval heeft of asbest gaat verwijderen. Regelen U doet de melding via het Omgevingsloket. U geeft hier door: Uw naam en adres (gebouweigenaar). De naam en het adres van degene die gaat slopen. Wanneer en hoe laat u precies gaat slopen. Hoe u gaat slopen. Welk materiaal vrijkomt bij de sloop. Hoeveel materiaal vrijkomt bij de sloop. Een tekening van wat u gaat slopen. Tevens dient u de volgende gegevens aan te leveren: Een asbestinventarisatierapport van een gecertificeerd bedrijf, of; Een asbestvrij verklaring van een gecertificeerd bedrijf, of;   Een bewijsstuk dat het een gebouw betreft van na 1993.  De Wet natuurbescherming dient, voor het uitvoeren van werkzaamheden, te worden gerespecteerd. Voordat de werkzaamheden van start gaan, kunt u contact opnemen met de Provincie Zeeland, bereikbaar onder natuurbeschermingswet@zeeland.nl. Meer informatie vindt u op de website van Informatiepunt Leefomgeving. Mogelijk heeft u voor het uitvoeren van de werkzaamheden een omgevingsvergunning nodig. U kunt deze aanvraag omgevingsvergunning apart aanvragen via het Omgevingsloket.  Voorwaarden Meld het slopen minimaal 4 weken voor u begint. U moet hinder voorkomen. Bekijk daarvoor de gemeentelijke beleidsregel Handhaving bouwoverlast Sluis (PDF).  Kosten Aan het in behandeling nemen van een sloopmelding zijn geen kosten verbonden.  Nog vragen? Neem dan contact met ons op via tel. 14 0117.

  • Gemeentegrond gebruiken

    U heeft toestemming nodig voor het gebruik van gemeentegrond. Bijvoorbeeld als u een bouwkeet, bouwmaterialen, een bouwplaats, steiger of afvalcontainer op de stoep of straat wilt plaatsen. Regelen U vraagt toestemming online aan. Let op! Vraag deze toestemming minimaal vier weken van te voren aan. Online toestemming vragen als bedrijf Online toestemming vragen als inwoner Goed om te weten Neemt u minder dan vijf dagen gemeentegrond in gebruik, dan valt dit onder een melding. Neemt u meer dan vijf dagen gemeentegrond in gebruik, dan valt dit onder een vergunning. De kosten voor een vergunning zijn € 50,00. Voor het gebruiken van gemeentegrond betaalt u daarnaast € 2,50 per m2 per week aan precariobelasting. Nog vragen? Neem dan contact met ons op.

  • Evenementenvergunning aanvragen

    Aanmelden evenementen 2025 (inventarisatie) Laat u ons voor 1 november 2024 weten of u in 2025 een evenement organiseert? Dat kunt u online doen via onderstaand formulier. Organiseert u meerdere evenementen? Vul dan voor elk evenement een apart formulier in. Vooraankondiging evenement 2025 U krijgt in december van ons bericht waarin staat of wij akkoord gaan met de datum. Dat besluiten wij in overleg met de politie, gemeente Terneuzen en gemeente Hulst. In dit overleg wordt besproken of er evenementen samenvallen. Dit is voor organisatoren vaak niet wenselijk. Ook is het van belang voor de inzet van politie en hulpdiensten. Gaan wij akkoord met de datum van uw evenement? Dan kunt de vergunningsaanvraag of melding klein evenement indienen.  Gaan wij niet akkoord met de datum van uw evenement? Dan nemen wij contact met u op en zoeken we samen naar een gepaste oplossing. Wij mogen evenementen niet verbieden omdat ze samenvallen met andere evenementen. Dit mag wel als het samenvallen problemen oplevert. Denk hierbij aan problemen op gebied van de openbare orde, overlast en/of verkeersveiligheid. Neem gerust contact op als u vragen heeft. Bijvoorbeeld als u na de inventarisatie wilt weten of uw evenement samenvalt met een ander evenement. U kunt contact opnemen met het cluster Vergunningen APV via tel. (0117) 457 000 of mail naar apv@gemeentesluis.nl. Voor een middelgroot of groot evenement moet u een evenementenvergunning aanvragen. Voor een klein evenement  zoals een straatbarbecue hoeft u alleen een melding te doen. Evenementenvergunning aanvragen Online melding klein evenement Wat u moet weten Meld een evenement liefst voor 1 november van het voorgaande jaar. Half november ontvangt u dan bericht of de datum akkoord is. U moet dan nog wel uw evenementenvergunning aanvragen of uw melding klein evenement doen. Een vergunning vraagt u minstens 12 weken vooraf aan. Een melding maakt u minimaal 4 weken voor aanvang van het evenement. Beter is het om dit eerder, zo snel als mogelijk te doen. Kosten De kosten hangen af van wat u allemaal organiseert. Overleg Heeft u vragen? Overleg vooraf met ons. Overige vergunningen Mogelijk moet u ook een vergunning of ontheffing aanvragen voor: Het tijdelijk schenken van alcohol. Kansspelen. Gratis promotie voor uw evenement   De gemeente Sluis bruist jaarlijks van de evenementen en uitstapjes die worden georganiseerd. Maar hoe weten onze inwoners en gasten waar en wanneer uw evenement plaatsvindt? De evenementenkalender van Gastvrij Zeeuws-Vlaanderen biedt uitkomst. Meld uw evenement gratis aan. En wie weet neemt het team van Gastvrij Zeeuws-Vlaanderen contact met u op voor een interview om uw evenement nog wat extra aandacht te geven via hun social media kanalen.  Oplaten van ballonnen In onze gemeente geldt geen algeheel verbod voor het oplaten van ballonnen. Wij beseffen wel dat het oplaten van ballonnen schadelijk is voor het milieu. Daarom vragen wij u om in geval van feestelijkheden na te denken over andere, niet schadelijke alternatieven, zoals het oplaten van vliegers, bellenblazen of theelichtjes branden. Op deze manier helpt u om het milieu te sparen.

  • Bodemgesteldheid/ bodemonderzoek

    Wilt u weten wat de kwaliteit van de bodem is, omdat u bijvoorbeeld van plan bent een woning te kopen, deze te laten taxeren of voor het vooronderzoek t.b.v. een bodemonderzoek. Dan kunt u bij de gemeente historische bodeminformatie opvragen.  Historische bodeminformatie geeft geen uitsluitsel over de kwaliteit van de bodem, maar bevat wel aanwijzingen over mogelijke verontreinigingen uit het verleden. Historische toets bodemkwaliteitskaart Voor het toepassen van grond en baggerspecie gelden de nodige regels. Deze staan in het Besluit bodemkwaliteit. Bij particulieren gaat het bijvoorbeeld om de aanleg van een oprit of bij het ophogen van een tuin. Voor overheden of bedrijven gaat het bijvoorbeeld om ophogingen van terreinen, wegen of dijken. U moet dan voldoen aan de regels van het besluit. De gemeente heeft beleid opgesteld en uitgewerkt in de Nota bodembeheer (PDF) en de Bodemkwaliteitskaart (PDF). Hierin beschrijft de gemeente hoe om te gaan met grondverzet. Door gebruik te maken van de bodemkwaliteitskaart is in veel gevallen een bodemonderzoek niet meer nodig. De gemeente kan voor u toetsen of u gebruik kunt maken van de bodemkwaliteitskaart. Kunt u geen gebruik maken van de bodemkwaliteitskaart dan is een partijkeuring (bodemonderzoek) nodig. Regelen Neem contact met ons op via 14 0117. Kosten € 68,10. Nog vragen? Neem contact met ons op via 14 0117.

  • Reclamebelasting

    Reclamebelasting wordt geheven voor openbare aankondigingen die zichtbaar zijn vanaf de openbare weg. Denk hierbij aan reclameborden op straat of bevestigd aan het pand. Maakt u gebruik van reclame uitingen en bent u gevestigd in de kern Oostburg of op het bedrijventerrein in Oostburg? Dan kunt u van Sabewa Zeeland een aanslag krijgen voor de reclamebelasting. Kijk op de website van Sabewa Zeeland voor meer informatie over deze belasting. Tarieven Bekijk de tarieven Bezwaar maken Bent u het niet eens met de aanslag van de gemeentelijke belastingen? Of staat er een fout op het aanslagbiljet? Dan kunt u bezwaar maken bij Sabewa Zeeland. Bezwaar maken

  • 12-dagenregeling aanvragen

    Bent u houder of uitbater van een hotel, restaurant of café? En organiseert u een activiteit met muziek waarbij de omgeving last kan hebben van geluid? Dan kunt u 12 keer per jaar een melding doen voor het overschrijden van de standaard geluidsnormen. Dit staat bekend als de 12-dagenregeling. Regelen Online melden 12-dagenregeling Wat u moet weten Dien de melding minstens 14 dagen voordat de activiteit begint in. U krijgt daarna van ons een brief waarin staat of u toestemming krijgt. Ook moet u zich houden aan de eindtijden voor de activiteit.  Een muziekactiviteit binnen moet om 01.00 uur eindigen.  Een muziekactiviteit op het terras bij uw horecazaak moet om 24.00 uur eindigen. Kosten Geen Nog vragen? Kom dan langs in het gemeentehuis of bel ons.

  • Kansspel organiseren

    Een loterij, prijsvraag of bingo noemen we een klein kansspel. De opbrengst gaat naar een goed doel van algemeen belang, zoals een nieuw clubhuis of instrumenten voor de fanfare. Is het doel van het kansspel reclame maken? Dan noemen we dit een promotioneel kansspel. Wilt u een loterij organiseren? Dan moet u een loterijvergunning aanvragen. Organiseert u een bingo of promotioneel kansspel? Dan is alleen een melding voldoende. Voorwaarden loterij Minstens 50% van de opbrengst gaat naar een goed doel. Maximaal 50% van de opbrengst wordt gebruikt om het prijzenpakket en de kosten te betalen. Voorwaarden bingo Een vereniging die minstens 3 jaar bestaat, organiseert de bingo. De waarde van de prijzen per spelronde is maximaal € 400,-. De waarde van de prijzen per bijeenkomst is maximaal € 1.150,-. Voorwaarden promotioneel kansspel U houdt zich aan de Gedragscode promotionele kansspelen. Wat u moet weten U moet kansspelbelasting betalen voor een loterij, bingo of ander kansspel. Ook als u geen vergunning nodig heeft. Hoe vraagt u een loterijvergunning aan? Prijzenpakket minder dan €4.500: u vraagt de vergunning aan bij de gemeente. Prijzenpakket meer dan €4.500: u vraagt de vergunning aan bij de Kansspelautoriteit. Neem voor de aanvraag van een vergunning contact met ons op via info@gemeentesluis.nl of bel 14 0117. Doe dit uiterlijk 4 weken van tevoren. Vermeld hierin: De opzet van het kansspel. Dag en tijdstip. Totale waarde van de prijzen. KvK-inschrijfnummer van uw bedrijf of vereniging. Vraagt u de vergunning namens een vereniging aan? Stuur dan uw statuten mee. Een loterijvergunning per brief aanvragen kan ook. Stuur uw brief naar: Gemeente Sluis, Postbus 27, 4500 AA Oostburg Hoe meldt u een bingo of promotioneel kansspel? Stuur een e-mail naar info@gemeentesluis.nl. Doe dit uiterlijk 14 dagen van tevoren. Een brief sturen kan ook. Stuur deze naar: Gemeente Sluis, Postbus 27, 4500 AA Oostburg Kosten € 13,55 voor een loterijvergunning. Gratis voor een melding bingo of promotioneel kansspel. Overleg Overleg vooral vooraf met ons via 14 0117.