Zoekresultaat 11 - 20 van 36 resultaten

  • Nadeelcompensatie

    Lijdt u financiële of economische schade door rechtmatige werkzaamheden, besluiten of andere handelingen van de gemeente? Kijk dan hier onder welke voorwaarden u als particulier of ondernemer daarvoor compensatie krijgt. Is de schade ontstaan vóór 1 januari 2024? Dan is er nog sprake van planschade en geldt de oude procedure voor planschade. Is de schade veroorzaakt ná 1 januari 2024, dan valt deze onder nadeelcompensatie en geldt de nieuwe procedure. U vraagt nadeelcompensatie aan met het digitale aanvraagformulier. Aanvraag nadeelcompensatie

  • Beroepschrift indienen

    U kunt tegen veel besluiten van de gemeente een bezwaarschrift indienen. De gemeente beslist over uw bezwaar. Als u het niet eens bent met die beslissing, kunt u in beroep gaan. In de beslissing die u van de gemeente ontvangt staat waar u in beroep kunt gaan. Dit is meestal de rechtbank. Vaak krijgt u een uitnodiging voor een rechtszitting. Tijdens de rechtszitting kunt u mondeling toelichten waarom u het niet eens bent met de beslissing op uw bezwaar. U mag dit ook door uw advocaat of gemachtigde laten doen.

  • Klein kansspel organiseren

    Bij een kansspel gokken de deelnemers om iets te kunnen winnen. De prijzen blijven onder een vastgestelde waarde. Voorbeelden van kleine kansspelen zijn bingo, kienen, vogelpiekspel en rad van avontuur. Als u een kansspel wilt organiseren, dan moet u dit melden bij de gemeente.  Meldingsformulier klein kansspel

  • Loterij organiseren

    Bij een loterij kopen deelnemers loten. Ieder lot heeft een unieke cijfer- of lettercombinatie. Bij de trekking kunnen deelnemers prijzen winnen. De organisatie bepaalt willekeurig welke prijs op welk lot valt. Voor het organiseren van een loterij heeft u een vergunning nodig. Aanvraagformulier loterijvergunning

  • Trouwen of geregistreerd partnerschap

    Als u wilt trouwen of een geregistreerd partnerschap wilt aangaan, moet u dat laten weten bij de gemeente waar u wilt trouwen. Deze melding doet u tenminste 2 weken en maximaal 1 jaar voor de trouwdatum. Hierbij geeft u de gewenste locatie, voorkeur voor trouwambtenaar, datum en tijdstip voor uw huwelijk of geregistreerd partnerschap aan.  Melding huwelijk of partnerschap met DigiD  

  • Aangifte doen van overlijden

    Als iemand is overleden, moet dat worden doorgegeven aan de gemeente waarin de persoon is overleden. Meestal doet de uitvaartondernemer aangifte van overlijden. Als nabestaanden kunt u dit ook zelf doen. De gemeente maakt een overlijdensakte op en registreert het overlijden in de Basisregistratie Personen (BRP). Nadat aangifte is gedaan, krijgt u toestemming voor het begraven of cremeren van de overledene.

  • Trouwen in het buitenland

    Wilt u trouwen in het buitenland? Dan heeft u misschien een ‘verklaring van huwelijksbevoegdheid’ of ‘ongehuwdverklaring’ nodig. Dit is afhankelijk van het land waarin u trouwt. U vraagt dit na bij de buitenlandse instantie waar u trouwt. U vraagt de verklaring van huwelijksbevoegdheid persoonlijk aan bij de gemeente. U kunt hiervoor contact opnemen met de gemeente tel. 0525 - 688 688.

  • Verhuizing doorgeven

    Als u verhuist, geeft u dat door aan de gemeente waar u gaat wonen. Ook als u in dezelfde gemeente blijft wonen. U kunt uw verhuizing doorgeven vanaf 4 weken voor de verhuizing tot uiterlijk 5 dagen na de verhuizing. Geeft u de verhuizing later door, dan wordt de aangiftedatum als verhuisdatum vastgelegd. Verhuizing doorgeven met DigiD U kunt uw verhuizing ook persoonlijk doorgeven op het gemeentehuis. Hiervoor moet u een afspraak maken.

  • Identiteitskaart

    Met een identiteitskaart kunt u laten zien wie u bent (identificatie) en reizen naar de meeste landen in Europa. U vraagt een identiteitskaart digitaal aan via de website of persoonlijk bij de balie van de gemeente waar u ingeschreven staat. Let wel: u moet uw digitale aanvraag nog steeds persoonlijk afronden bij de balie van publiekszaken in het gemeentehuis. Het gaat dan om zaken als het plaatsen van uw handtekening en het afnemen van uw vingerafdruk. Een aanvraag bij de balie kan alleen op afspraak.  U kunt uw identiteitskaart na 5 werkdagen zonder afspraak ophalen. Neem wel uw afhaalbewijs mee. Een identiteitskaart voor personen vanaf 18 jaar is 10 jaar geldig. Een identiteitskaart voor personen t/m 17 jaar is 5 jaar geldig. Start online aanvraag Maak uw balieafspraak

  • Correctieverzoek gegevens Basisregistratie Personen BRP

    In de basisregistratie personen (BRP) staan uw persoonsgegevens, zoals uw huidige adres, burgerlijke staat, naam, geslacht en nationaliteit. Het kan voorkomen dat uw gegevens niet (meer) correct staan geregistreerd, of dat u gegevens wilt laten verwijderen in verband met adoptie of een geslachtsverandering. U kunt uw correctieverzoek simpel en veilig indienen via onderstaand formulier. Correctieverzoek adresgegevens Let op: Het is niet mogelijk om via dit formulier uw verhuizing door te geven. Ook uw te laat doorgegeven verhuizing kunt u hiermee niet corrigeren.