Zoekresultaat 11 - 20 van 38 resultaten

  • Bezwaarschrift indienen

    Bent u het niet eens met een besluit van ons? Dan kunt u bezwaar maken. We noemen dat een bezwaarschrift indienen.  Het kan gaan om een besluit dat u heeft ontvangen, maar ook om een besluit dat bijvoorbeeld uw buurman heeft ontvangen, maar dat voor u rechtstreeks nadelige gevolgen heeft. Bij het bekendmaken van een besluit staat vermeld of bezwaar kan worden gemaakt en bij wie. Wij maken het besluit bekend in een brief aan betrokkene(n), en/of door een publicatie op www.officielebekendmakingen.nl en in huis-aan-huiskrant De Schaapskooi.  Wat zijn de voorwaarden? Een bezwaarschrift moet aan een aantal voorwaarden voldoen. U moet uw bezwaarschrift indienen binnen 6 weken na de datum van de bekendmaking van het besluit. Uw bezwaarschrift bevat uw naam, adres en handtekening (wanneer u online een bezwaar indient is dit uw DigiD). In uw bezwaarschrift staat met welk besluit u het niet eens bent en waarom. Als uw bezwaarschrift niet voldoet aan één van de voorwaarden, dan kunnen wij uw bezwaarschrift als niet-ontvankelijk verklaren. Dat betekent dat uw bezwaarschrift inhoudelijk niet wordt behandeld. Wat zijn de kosten? Het indienen van een bezwaarschrift is gratis. Hoe kunt u een bezwaarschrift indienen? U kunt een bezwaarschrift online en schriftelijk indienen.  Bezwaarschrift online indienen Log in met uw DigiD-gebruikersnaam en -wachtwoord. Maakt u liever schriftelijk bezwaar? Schrijf dan een brief aan de gemeente Heerde, Postbus 175, 8180 AD Heerde. Let er wel op dat uw bezwaarschrift aan de voorwaarden voldoet. Bezwaarschriften, nadere motivering of andere stukken kunt u niet per e-mail indienen. Beslissing op uw bezwaar Na de bezwaartermijn van zes weken hebben wij twaalf weken de tijd om een beslissing te nemen op uw bezwaar. Deze termijn kan eventueel verlengd worden met zes weken. Als dit het geval is, dan stellen wij u daarvan schriftelijk op de hoogte. Wat is de procedure? De commissie voor de bezwaarschriften brengt advies uit over een ingediend bezwaarschrift. De commissie adviseert niet over bezwaarschriften op grond van belastingen of de Wet waardering onroerende zaken (WOZ), functiewaardering voor het ambtelijk personeel en (her)plaatsing in het kader van een reorganisatie. De commissie vergadert in principe elke drie weken in een openbare zitting. Als u bezwaar heeft gemaakt, krijgt u meestal een uitnodiging om uw bezwaarschrift mondeling toe te lichten. U mag dat zelf doen of u laten vertegenwoordigen door iemand anders. Dit hoeft geen advocaat te zijn. Na de hoorzitting brengt de commissie voor de bezwaarschriften een schriftelijk advies over uw bezwaarschrift uit aan het bestuursorgaan (burgemeester, college of gemeenteraad) dat het besluit heeft genomen. Dat bestuursorgaan neemt een beslissing op uw bezwaarschrift. Van het advies van de commissie mag het bestuursorgaan slechts gemotiveerd afwijken. Voorlopige voorziening Als u bezwaar maakt tegen een besluit, betekent dit niet dat de werking van het besluit ook automatisch wordt uitgesteld. Het besluit blijft van kracht totdat er een beslissing op uw bezwaar is genomen. Het kan zijn dat uw belangen hierdoor worden geschaad. Is dit het geval dan kunt u een voorlopige voorziening aanvragen bij de rechtbank. Als u zo'n verzoek indient, moet u tegelijkertijd het bezwaarschrift indienen bij de gemeente. Beroep instellen Bent u het niet eens met de beslissing op uw bezwaarschrift? Dan kunt u binnen zes weken beroep instellen bij de rechtbank. Op de pagina Beroepschrift indienen staat hoe dat werkt.

  • Huisnummer aanvragen, wijzigen of intrekken

    Als inwoner of bedrijf kunt u bij de gemeente  Een huisnummer aanvragen; Een verzoek indienen om een huisnummer te laten wijzigen; Een verzoek indienen om een huisnummer te laten intrekken. Voor nieuwbouw of niet vergunningsvrije aan-/verbouw hoeft u geen verzoek in te dienen. Hiervoor moet u namelijk een omgevingsvergunning met de activiteit "bouwen" aanvragen. Uw omgevingsvergunningsaanvraag wordt in dat geval door de gemeente automatisch gebruikt voor de beoordeling van het toekennen van een huisnummer.

  • Voornaam of achternaam wijzigen

    U kunt uw voornaam of achternaam wijzigen. Ook kunt u de naam van uw kinderen wijzigen. U moet wel voldoen aan strenge voorwaarden.  Is de wijziging van uw naam goedgekeurd? Dan wordt uw nieuwe naam opgenomen in de basisregistratie personen (BRP). Daarnaast wordt uw nieuwe naam toegevoegd aan uw geboorteakte. Instanties die gebruikmaken van deze gegevens worden hierover geïnformeerd. Wat zijn de voorwaarden? U kunt uw voornaam of die van uw kind wijzigen als u een goede reden heeft. Bijvoorbeeld omdat u gepest wordt of omdat uw voornaam verkeerd gespeld is bij de geboorteaangifte. Op de website van Justis leest u de voorwaarden die gelden om uw achternaam of die van uw kinderen te kunnen veranderen. Wat zijn de kosten? Bij het wijzigen van de voornaam betaalt u de kosten van uw advocaat en voor de griffie van de rechtbank. De kosten voor het wijzigen van de achternaam kunt u vinden op de website van Justis. Hoe doet u een aanvraag? Voornaam wijzigen U dient een verzoek in bij de rechtbank. U heeft hiervoor een advocaat nodig. Uw advocaat vertelt wat u nodig heeft. Achternaam wijzigen U vult het aanvraagformulier achternaam wijzigen in op de website van Justis. Voeg de gevraagde stukken bij. U betaalt de aanvraag aan Justis. Hierover ontvangt u bericht. Justis beslist of uw achternaam wordt gewijzigd.

  • Asverstrooiing

    Na een crematie krijgen nabestaanden de as van de overledene niet meteen mee. De asbus met daarin de as moet minimaal 1 maand bewaard blijven. De urn blijft op het crematorium. Daarna mag u zelf beslissen wat u met de as wilt doen. U kunt bijvoorbeeld de as verstrooien, mee naar huis nemen of laten bijzetten in een urnenmuur. Wilt u de as verstrooien? U mag geen overlast veroorzaken. Daarnaast is het verboden de as te verstrooien op: de verharde weg gemeentelijke begraafplaatsen crematoriumterreinen Het is soms mogelijk een ontheffing op dit verbod te krijgen.

  • Beroepschrift indienen

    Bent u het niet eens met de beslissing op uw bezwaarschrift? Dan kunt u in beroep tegen deze beslissing. We noemen dat een beroepschrift indienen. In onze brief met de beslissing op uw bezwaarschrift staat vermeld bij wie u in beroep kunt gaan. Dit is meestal de rechtbank. In de beroepsprocedure bent u niet verplicht een advocaat in te schakelen. Het mag wel. Ook kunt u iemand machtigen om namens u in beroep te gaan. Die persoon hoeft geen advocaat te zijn. Is uw vertegenwoordiger geen advocaat, dan moet u de persoon schriftelijk machtigen. Deze machtiging moet meegestuurd worden met het beroepschrift. Vaak krijgt u een uitnodiging voor een rechtszitting, waar u uw bezwaarschrift mondeling kunt toelichten. U mag dit door uw advocaat of gemachtigde laten doen. U mag het beroepschrift in een andere taal schrijven. Voor een goede afhandeling door de rechtbank kan een vertaling noodzakelijk zijn. U moet zelf zorgen voor deze vertaling. Wat zijn de voorwaarden? U dient het beroepschrift binnen zes weken in. Deze zes weken gaan in vanaf de verzenddatum op onze beslissing. In uw beroepschrift moet staan: uw naam en adres; de datum waarop het beroepschrift is geschreven; een omschrijving en datum van het besluit waar u het niet mee eens bent (of een kopie ervan); de reden waarom u in beroep gaat; uw handtekening; indien van toepassing: de machtiging van de vertegenwoordiger die geen advocaat is.  Stuur ook, als dat kan, een kopie mee van het besluit waar u het niet mee eens bent. Wat zijn de kosten? Kijk voor actuele tarieven op www.rechtspraak.nl. Hoe kunt u een beroepschrift indienen? U moet het beroepschrift sturen naar Rechtbank Gelderland in Arnhem. Dit moet binnen zes weken na de verzenddatum van de brief waarin het besluit staat. Voorlopige voorziening Het instellen van beroep betekent niet dat de beslissing ongeldig is. De beslissing is gewoon rechtsgeldig. Als u wilt dat de beslissing tijdens uw beroepsprocedure tijdelijk wordt opgeschort, dan kunt u een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij de voorzieningenrechter van de rechtbank. Hoger beroep Als u het niet eens bent met de beslissing van de rechter, kunt u binnen zes weken hoger beroep instellen. U leest bij de het vonnis van de rechtbank waar u in hoger beroep kunt gaan. Wilt u meer weten? Op www.rechtspraak.nl of www.raadvanstate.nl vindt u meer informatie over de procedures.

  • Hondenbelasting

    In onze gemeente hoeft u geen hondenbelasting te betalen. Wijzigingen hoeft u dus niet door te geven.

  • Spandoek, aankondigingsbord, paneel op welkomstportaal plaatsen

    Wilt u tijdelijk een spandoek ophangen of een aankondigingsbord plaatsen? Dan moet u een vergunning aanvragen. U moet uw aanvraag minimaal 6 weken van te voren indienen. Wat zijn de voorwaarden? Het spandoek, bord of paneel levert geen gevaar op maakt het beheer en onderhoud van de weg niet onmogelijk veroorzaakt geen overlast heeft geen kwetsende afbeeldingen en teksten De betreffende locatie is beschikbaar. Een vergunning aanvragen Kan met het volgende formulier: Vergunning aanvragen Log in met eHerkenning of DigiD. Wilt u uw vergunning liever schriftelijk aanvragen? Download dan het formulier Spandoek, aankondigingsbord, paneel op een welkomstportaal plaatsen (pdf, 107 Kb). Vul het in en stuur het naar ons op. Wat zijn de kosten? Het aanvragen van deze vergunning kost niets. Welke gegevens moet u aanleveren bij uw aanvraag? Het soort spandoek, bord of paneel dat u wilt gebruiken. Waar het spandoek, bord of paneel wordt opgehangen. Wanneer het spandoek, bord of paneel wordt opgehangen. Wat doen wij met uw aanvraag? Wij bekijken of u alle gegevens heeft ingevuld en aangeleverd. Als er gegevens missen, vragen wij u om uw aanvraag aan te vullen met de ontbrekende gegevens. Doet u dit niet, dan is uw aanvraag niet-ontvankelijk en nemen wij uw aanvraag niet in behandeling. Wij toetsen uw aanvraag aan de Algemene plaatselijke verordening. Wij nemen binnen 8 weken een beslissing. Deze termijn kunnen wij eenmalig verlengen met maximaal 8 weken. U ontvangt een schriftelijke beslissing op uw aanvraag. Bent u het niet eens met onze beslissing? Dan kunt u bezwaar maken. Wij bekijken de zaak dan opnieuw. Wij moeten uw bezwaarschrift binnen 6 weken hebben na de verzenddatum op onze brief. In het bezwaarschrift staan: de datum, uw naam en adres, uw handtekening, met welk besluit u het niet eens bent en waarom. Voor meer informatie: www.heerde.nl/bezwaar.

  • Verhuizing buitenland doorgeven

    Verhuist u naar het buitenland? Geef dit dan op zijn laatst 5 dagen voor uw vertrek aan ons door. U moet uw verhuizing doorgeven als u in een periode van 1 jaar langer dan 8 maanden in het buitenland gaat wonen. Deze 8 maanden hoeven niet aaneengesloten te zijn. Ook als u uw huis in Nederland aanhoudt, moet u de verhuizing doorgeven. Verblijft u minder dan 8 maanden in het buitenland? Dan kunt u de verhuizing doorgeven, maar het hoeft niet. Vertrekt niet iedereen van hetzelfde adres naar het buitenland? Dan moeten de mensen die naar het buitenland verhuizen persoonlijk naar het gemeentekantoor komen om de verhuizing door te geven. Dit geldt ook voor minderjarigen. Maak hiervoor online aan afspraak. Afspraak verhuizing buitenland maken Als iedereen van hetzelfde adres naar het buitenland verhuist, kunt u de verhuizing online doorgeven. Verhuizing naar het buitenland doorgeven Log in met uw DigiD-gebruikersnaam en -wachtwoord. Wie kan de verhuizing doorgeven? Uzelf, als u 16 jaar of ouder bent. Ouder, voogd of verzorger voor minderjarige kinderen. Samenwonende echtgenoten / geregistreerde partners voor elkaar. Samenwonende ouders en meerderjarige kinderen voor elkaar. Curator voor een persoon die onder toezicht (curatele) is gesteld. Meerderjarige die daarvoor schriftelijk gemachtigd is. Heeft u een afspraak gemaakt om de verhuizing op het gemeentekantoor door te geven? Neem dan het volgende document mee: Een geldig identiteitsbewijs.

  • Afvalstoffenheffing

    U betaalt voor het ophalen en verwerken van huishoudelijk afval via de afvalstoffenheffing. U betaalt afvalstoffenheffing als u de hoofdgebruiker van een (gedeelte van een) woning bent en een zelfstandige huishouding voert. Vastrecht U betaalt een vast bedrag (vastrecht). Dit geldt ook als u geen huisvuil aanbiedt, want de vuilniswagen is verplicht om langs te komen. U krijgt van ons een belastingaanslag. Hierop staat het bedrag vermeld dat u moet betalen. Als u vertrekt uit de gemeente of als u gaat wonen op een adres waarvoor al afvalstoffenheffing wordt betaald, krijgt u een ontheffing. U krijgt dan het bedrag van de resterende volle maanden terug. Het is belangrijk een verhuizing snel te melden, zodat wij daar rekening mee kunnen houden. Bedrag per containeraanbieding Naast het vastrecht betaalt u een bedrag per keer dat u uw container aanbiedt. De afrekening hiervoor gebeurt achteraf. Dit betekent dat u een apart aanslagbiljet krijgt voor het aantal keren dat u de container aan de weg heeft gezet. Wat zijn de kosten? Het vastrecht is in 2024 voor een perceel aangesloten op minicontainers: € 191,76 voor een perceel aangesloten op verzamelcontainers: € 171,60 De bedragen per containeraanbieding in 2024 zijn voor een container van 240 liter bestemd voor restafval: € 10,90 voor een container van 140 liter bestemd voor restafval: € 6,70 De kosten voor het gebruik van de ondergrondse restafvalcontainer zijn € 1,85 per storting van maximaal 40 liter restafval. Afvalstoffenheffing terugkrijgen In een aantal gevallen kunt u een deel van de afvalstoffenheffing terugkrijgen. Kijk daarvoor op de pagina Teruggave afvalstoffenheffing.

  • Aansprakelijk stellen gemeente

    Denkt u dat u schade heeft aan uw eigendom(men) en/of heeft u een ongeval gehad door onze schuld van de gemeente? Dan kunt u ons aansprakelijk stellen. In dat geval kunt u ons vragen om een vergoeding van de door u geleden schade. Als u verzekerd bent, meldt u de schade bij uw verzekeraar. Zij regelen het verder met ons. Als u niet verzekerd bent, dient u de schadeclaim bij ons in. Dat kan online met het formulier hieronder. Indienen schadeclaim / aansprakelijkstelling Log in met uw DigiD-gebruikersnaam en -wachtwoord. Wilt u uw aansprakelijkstelling niet online indienen? Dan kunt u uw aansprakelijkstelling ook met een brief bij ons indienen. Welke gegevens moet u aanleveren? Naam, adres, postcode, woonplaats; Telefoonnummer en e-mailadres; IBAN (rekeningnummer); Reden van de aansprakelijkstelling; Datum en locatie van het voorval; Omschrijving van de schade en vermoedelijk schadebedrag; Bewijsstukken (bijvoorbeeld een foto van de locatie, een offerte voor het herstel van de schade). Wij beoordelen zelf uw melding. Als wij vinden dat er inderdaad sprake is van schade door ons handelen, dan krijgt u uw kosten vergoed (alles of een deel).