Verfijn zoekopdracht
Geselecteerde filters (3)
Zoekresultaat 11 - 19 van 19 resultaten
- Terrasvergunning
Heeft u al een drank- en horecavergunning en gaat u ook een terras gebruiken? Dan heeft u een terrasvergunning nodig. De gemeente toetst uw aanvraag op de Drank- en Horecawet, de Drank- en Horecaverordening Smallingerland en het omgevingsplan. Terrasvergunning aanvragen Kosten Terrasvergunning: € 34,60 Terras per m2 per jaar: € 13,80 Plattegrond Er moet een plattegrond van de situatie bij de vergunning worden geleverd.
- Bron: Smallingerland (Gemeente)
- 2024-01-09
- Omgevingsvergunning aanvragen
Heeft u (ver)bouwplannen? Wilt u slopen, een boom kappen, een inrit aanleggen of uw bedrijf veranderen? Met een omgevingsvergunning regelt u dat in één keer via het omgevingsloket. U krijgt binnen 8 weken bericht. Omgevingsloket Dit kunt u doen voordat u de vergunning aanvraagt Vergunningscheck Een vergunning is niet altijd nodig. Doe altijd eerst een vergunningscheck. Leg uw plannen voor aan ons Heeft u ingewikkelde plannen? Wilt u weten of uw plan kans van slagen heeft? Leg uw plan dan voor aan de gemeente. U dient daarvoor een verzoek verkennen initiatief in. Doe dit voordat u de aanvraag omgevingsvergunning indient. U voorkomt dat u voor vervelende verrassingen komt te staan in het vergunningstraject. U ontvangt een reactie binnen 6 weken. Participatie Het is belangrijk dat u betrokkenen vroeg betrekt bij uw plannen. Dat heet participatie. In de meeste situaties is participatie verstandig, maar niet verplicht. Hoe u goede participatie binnen uw plan organiseert leest u in onze Handreiking Participatie Omgevingswet. Meer informatie over participatie leest u op onze pagina Omgevingswet en participatie. Slopen Voor sloopwerkzaamheden en het verwijderen van asbest uit uw pand heeft u meestal geen omgevingsvergunning nodig. Check de voorwaarden voor slopen en asbest verwijderen. Hoe we het doen Reguliere procedure Eenvoudige aanvragen zoals bouwen, kappen en slopen komen het meest voor. Deze procedure noemen we de reguliere procedure. U krijgt de beslissing binnen 8 weken. Deze termijn mag de gemeente 1 keer met 6 weken verlengen. Dat kan gebeuren als we de aanvraag niet binnen die 8 weken kunnen beoordelen. De termijn van 8 weken start wanneer de aanvraag is ingediend. Uitgebreide procedure In bijzondere gevallen geldt een uitgebreide procedure. Bijvoorbeeld bij een omgevingsvergunning voor het milieu. En soms als de aanvraag afwijkt van het omgevingsplan. De beslistermijn bij de uitgebreide procedure is 6 maanden. Die termijn mogen wij met 6 weken verlengen. De lange termijn is nodig omdat verschillende partijen adviseren over de vergunningsaanvraag. Adviesrecht Als een aanvraag van een omgevingsvergunning niet passend is binnen het omgevingsplan dan kan het zijn dat de gemeenteraad hierover advies wil geven. Dit is van toepassing bij de volgende categorieën van gevallen: Voorgestelde nieuwe lijst met de volgende categorieën Binnen de bebouwde kom (grens conform vastgestelde grens bebouwde kom) het toevoegen van meer dan 10 woningen aan de bestaande woningvoorraad; functiewijzigingen van gebouwen en/of terreinen met een (gezamenlijke) oppervlakte van meer dan 1.500 m2; de nieuwbouw van niet-woonfuncties (bijvoorbeeld detailhandel, horeca, maatschappelijke voorzieningen) met een gebruiksoppervlakte van 1.000 m2 of meer; Buiten de bebouwde kom het vestigen van een nieuwe functie buiten de bebouwde kom (zoals vastgelegd in I) voor zover het ruimtebeslag meer bedraagt dan 500 m2; het toevoegen van meer dan 1 woning buiten de bebouwde kom; de nieuwvestiging van agrarische bedrijven; het uitbreiden van bestaande functies (met uitzondering van wonen) of agrarische bedrijven met meer dan 25% van de bestaande toegestane oppervlakte van de functie, met een ruimtebeslag van meer dan 250 m2; alle aanvragen binnen Natura 2000 en NNN-gebieden, met een ruimtebeslag van meer 250 m2; Algemeen het realiseren van één of meer windturbines met een ashoogte van meer dan 15 meter; het realiseren van weiden met zonnepanelen groter dan 1 hectare; het uitvoeren van proefboringen naar delfstoffen (olie, gas) en geothermie; het winnen van delfstoffen en aardwarmte; het winnen van delfstoffen aan de oppervlakte; het plaatsen van antennemasten met een hoogte van meer dan 40 meter; Overkoepelend ontwikkelingen die van politiek-bestuurlijke gevoelige aard worden geacht. Meer informatie over de omgevingswet Lees meer over de omgevingwet.
- Bron: Smallingerland (Gemeente)
- 2024-11-12
- Aanmelden voor groslijsten
De gemeente werkt met groslijsten voor civieltechnische werken (aanleg en onderhoud van wegen en rioleringen) en voor cultuurtechnische werken (aanleg en onderhoud van groenvoorzieningen). Aannemers op een groslijst komen in aanmerking voor onderhandse aanbestedingen. Meld uw bedrijf aan voor groslijsten als u aan alle eisen voldoet. Aanmelden Kijk voor meer informatie over groslijsten in het Uitnodigingsbeleid Gemeente Smallingerland (pdf). Wat zijn de eisen? Vestigingsplaats De vestigingsplaats (hoofd- of nevenvestiging) is voor: Aanleg en onderhoud van wegen en rioleringen tussen de € 10.000,- en € 150.000,-: in de gemeente Smallingerland, of maximaal 5 km buiten de gemeentegrens Aanleg en onderhoud van groenvoorzieningen tussen de € 10.000,- en € 50.000,-: in de gemeente Smallingerland, of in één van de aangrenzende gemeenten Aanleg en onderhoud van wegen en rioleringen tussen € 150.000,- en € 1.500.000,-: in één van de drie noordelijke provincies (Friesland, Groningen of Drenthe) Aanleg en onderhoud van groenvoorzieningen tussen de € 50.000,- en € 150.000,-: in één van de drie noordelijke provincies Referentieprojecten Voor elke groslijst vragen we een referentieproject dat is uitgevoerd in de afgelopen 5 jaar met een tevredenheidsverklaring van de opdrachtgever. De waarde van het project hangt af van de groslijst. • Minimaal € 20.000,- voor civieltechnisch werk tussen € 10.000,- en € 150.000,- (enkelvoudig onderhands) • Minimaal € 200.000,- voor civieltechnisch werk tussen € 150.000,- en € 1.500.000,- (meervoudig onderhands) • Minimaal € 10.000, - voor cultuurtechnisch werk tussen € 10.000,- en € 50.000,- (enkelvoudig onderhands) • Minimaal € 80.000,- voor cultuurtechnisch werk tussen € 50.000,- en € 150.000,- (meervoudig onderhands)
- Bron: Smallingerland (Gemeente)
- 2022-12-05
- Alcoholwetvergunning commerciële bedrijven
Cafés, restaurants en slijterijen hebben een drank- en horecavergunning nodig om alcohol te verkopen. Horecabedrijven hebben daarnaast ook een exploitatievergunning nodig voor het exploiteren van een horecabedrijf. Voor een terras vraagt u een terrasvergunning aan. U vraagt alle nodige vergunningen tegelijk aan. Bel voor een afspraak: 0512 581234 Voorwaarden Voor een alcoholwetvergunning moet uw bedrijf aan een aantal voorwaarden voldoen: Uw bedrijf staat ingeschreven bij de KVK. Een horecabedrijf heeft tenminste één ruimte met een oppervlakte van minimaal 35 m2 hebben. Een slijterij heeft tenminste één ruimte van minimaal 15 m2. Ook moet de slijterij gescheiden zijn van andere functies van het pand, zoals een winkel. Uw bedrijfspand voldoet aan het Bouwbesluit 2012. Voorwaarden aan leidinggevenden De Alcoholwet stelt ook eisen aan u en de leidinggevenden in uw bedrijf: Iedereen is 21 jaar of ouder Iedereen voldoet aan een aantal zedelijkheids- en moraliteitseisen. Dat betekent bijvoorbeeld dat een leidinggevende geen strafbare feiten heeft gepleegd. Wij doen hiervoor een antecedentenonderzoek. Niemand staat onder curatele. Iedereen staat ingeschreven in het Register Sociale Hygiëne. Leidinggevenden toevoegen of verwijderen Kosten De kosten (leges) voor het in behandeling nemen van een aanvraag zijn: Kosten voor horecavergunningen Vergunning Kosten Horecavergunning voor commeriële horeca € 200 Exploitatievergunning € 161 Terrasvergunning € 54 Terras per m2 € 13,80 per jaar Aanvragen Wilt u een vergunning aanvragen? Bel de gemeente en maak een afspraak. Ons telefoonnummer is 0512 581234. Na uw aanvraag Na uw aanvraag controleren wij of uw aanvraag voldoet aan de Alcoholwet en de Wet Bibob. Slijterijen moeten ook voldoen aan de Alcoholregeling. Vergunningsaanvragen van horecabedrijven moeten ook voldoen aan de Algemene Plaatselijke Verordening Smallingerland. U krijgt binnen 8 weken na uw aanvraag bericht.
- Bron: Smallingerland (Gemeente)
- 2024-01-11
- Melding bijeenkomst
Paracommerciële instellingen mogen maximaal 25 keer per jaar alcohol schenken bij bijeenkomsten van persoonlijke aard of derden. Bijvoorbeeld dorpshuizen en multifunctionele centra in de gemeente, maar buiten Drachten. Meld dit van tevoren bij de gemeente. Melden bijeenkomst
- Bron: Smallingerland (Gemeente)
- 2022-12-05
- Bodeminformatie aanvragen
Wanneer u een huis of een stuk grond koopt zijn verschillende gegevens belangrijk. Denk aan het omgevingsplan, bodeminformatie en gegevens over de onderhoudstoestand. Veel informatie kunt u zelf gratis opzoeken. Bodemgegevens kunt u gratis opzoeken via het landelijk Bodemloket, de Bodematlas van de provincie Fryslân en de website van Grondverzetviewer Fryslân. U kunt bodeminformatie ook bij ons opvragen. Dat kost € 60,50 per perceel. Daarvoor krijgt u van ons: Welke bodembedreigende activiteiten er bekend zijn op de locatie Welke resultaten van bodemonderzoeken er zijn op de locatie en of daarbij verontreinigingen zijn gevonden Of er dempingen (bv van een voormalige sloot) of ophooglagen (grond of afval) zijn op de locatie Of er ondergrondse tanks op de locatie zijn of zijn geweest In welke kwaliteitszone(s) de locatie valt: wonen, industrie of landbouw/natuur U ontvangt de informatie binnen 3 werkdagen. Bodeminformatie aanvragen Omgevingsplan Het omgevingsplan kunt u bekijken in het omgevingsloket Beperkingen Via het Kadaster kunt u veel informatie aanvragen. U kunt onder andere zien of er beperkingen zijn op een pand of stuk grond. Voorbeelden van beperkingen: pand is een monument (Rijk, Provincie en gemeentelijk) grond is vervuild (bodemverontreiniging) pand of erf is gesloten op last van de burgemeester vanwege bijv. Opiumwet of wet Bibob gemeente heeft voorkeursrecht op de grond verbod om te verbouwen (bouwstop) verbod om te kappen verbod om in een pand te wonen recht van overpad of opstal
- Bron: Smallingerland (Gemeente)
- 2024-06-06
- Alcoholwetvergunning paracommerciële bedrijven
Paracommerciële bedrijven zijn stichtingen en verenigingen die ook een horecafunctie hebben, alleen is dat niet de hoofddoelstelling van de organisatie. Wilt u alcohol schenken in uw kantine of dorpshuis? Dan heeft u een alcoholwetvergunning en een exploitatievergunning nodig. Voor een terras vraagt u ook een terrasvergunning aan. U vraagt alle nodige vergunningen tegelijk aan. Dat kan digitaal. Vergunning aanvragen Voorwaarden Voor een alcoholwetvergunning voor paracommerciële bedrijven moet uw bedrijf aan een aantal voorwaarden voldoen: Uw bedrijf staat ingeschreven bij de KVK. Uw bedrijfspand voldoet aan de eisen in het Bouwbesluit 2012. Uw bedrijf heeft tenminste 1 ruimte met een oppervlakte van minimaal 35 m2. Uw bedrijf heeft een alcoholbestuursreglement. Daarin staat hoe u zorgt dat uw bedrijf verantwoordelijk omgaat met het schenken van alcohol. Ook beschrijft u de voorlichtingsinstructie over sociale hygiëne die u aan uw barvrijwilligers geeft. Daarnaast staat in het reglement hoe u controleert dat uw vrijwilligers zich aan de regels houden. Het reglement is altijd beschikbaar op de locatie. U houdt een lijst bij van barvrijwilligers die de voorlichtingsinstructie hebben gekregen. Deze lijst ligt op de locatie. Voorwaarden vrijwilligers De Alcoholwet stelt ook eisen aan u en de leidinggevenden in uw bedrijf: Iedereen is 21 jaar of ouder. Iedereen voldoet aan een aantal zedelijkheids- en moraliteitseisen. Dat betekent bijvoorbeeld dat een leidinggevende geen strafbare feiten heeft gepleegd. Wij doen hiervoor een antecedentenonderzoek. Niemand staat onder curatele. Iedereen staat ingeschreven in het Register Sociale Hygiëne. Leidinggevenden toevoegen of verwijderen Kosten De kosten (leges) voor het in behandeling nemen van een aanvraag zijn: Kosten voor vergunningen voor paracommerciële bedrijven Vergunning Kosten Alcoholwetvergunning paracommerciële horeca € 200 Exploitatievergunning € 161 Terrasvergunning € 54 Terras per m2 € 13,80 per jaar Aanvragen U vraagt uw vergunningen in 1 keer digitaal aan. Hiervoor gebruikt u DigiD. Nodige documenten Voor uw aanvraag heeft u nodig: Een kopie van het alcoholbestuursreglement. Die is ondertekend door het hele bestuur. Ondertekende verklaringen leidinggevende van alle leidinggevenden die u opgeeft. Een kopie van een geldig paspoort of identiteitskaart van alle leidinggevenden. Een kopie van de Verklaring Sociale Hygiëne van alle leidinggevenden. Een plattegrond van een eventueel terras. Vergunning aanvragen U krijgt een ontvangstbevestiging van uw aanvraag. Als er onderdelen ontbreken, krijgt u daar bericht van. U kunt uw aanvraag dan aanvullen. Na uw aanvraag Na uw aanvraag controleren wij of uw aanvraag voldoet aan de Alcoholwet en de Algemene Plaatselijke Verordening Smallingerland. U krijgt binnen 8 weken bericht. Voorgenomen besluit Als de burgemeester van plan is de vergunning te verlenen, maakt hij dit bekend. Wij publiceren dit op onze website en in de Actief. Tegen dit voorgenomen besluit kunnen belanghebbenden binnen 6 weken bezwaar maken. Dan kunnen zij doen door een zienswijze in te dienen. Definitief besluit Als er geen bezwaar wordt gemaakt, neemt de burgemeester binnen 4 weken een definitieve beslissing. Zijn er wel bezwaren, dan worden deze eerst in behandeling genomen. De burgemeester neemt dan binnen 6 weken na de einddatum voor bezwaarschriften een besluit.
- Bron: Smallingerland (Gemeente)
- 2024-01-11
- Eenmalig festiviteit melden
Heeft u een bedrijf dat onder de Wet milieubeheer valt, zoals horeca, sportkantine of bedrijfspand? En wilt u een feest of activiteit organiseren waarbij meer geluid wordt gemaakt dan is toegestaan op grond van het Activiteitenbesluit? Heeft u een sportactiviteit waarbij u de verlichting langer aan wil houden? Dan moet u dit melden bij de gemeente. Officieel heet dit een 'incidentele festiviteit' melden. Incidentele festiviteit melden Dit moet u weten U kunt voor maximaal 12 dagen per jaar een evenement melden waarbij u meer geluid kunt maken dan normaal en/of de verlichting langer kunt aanhouden. Bij evenementen mag u meer geluid maken dan normaal. In de APV (artikel 4:3) staat hoeveel geluid u maximaal mag maken. Op vrijdagavond of zaterdagavond mag u bijvoorbeeld langer meer geluid maken dan op andere avonden. De ene muzieksoort is luider dan de andere. Ook is de ene muzieksoort op grotere afstand te horen dan een andere muzieksoort. We willen weten wat voor soort muziek er is bij uw evenement. Bijvoorbeeld house, jazz, pop, beat of nederpop. Om overlast te beperken moet u het geluid dat buiten hoorbaar is zoveel mogelijk beperken. Maatregelen daarvoor zijn bijvoorbeeld deuren gesloten houden, het houden van toezicht en een ingeregelde installatie gebruiken. Voor bepaalde evenementen heeft u ook een vergunning nodig op grond van de APV. Voor meer informatie hierover kunt u bellen met de gemeente op telefoonnr. 0512 58 12 34
- Bron: Smallingerland (Gemeente)
- 2024-07-25
- Subsidie groene daken
De gemeente geeft bewoners, organisaties en bedrijven subsidie op de aanleg van groene daken. Groene daken kunnen wateroverlast beperken. Door klimaatveranderingen krijgen we namelijk steeds vaker te maken met extreme regenval. Hierdoor kan het riool, en uiteindelijk de waterberging (vijver of sloot), overbelast raken. De gemeente en het waterschap wil het regenwater langer vasthouden op de plek waar het valt. Een groen dak kan daar bij helpen.. Twee soorten groene daken Er zijn twee types groene daken: intensieve en extensieve groene daken. Extensieve daken zijn daken die niet kunnen worden betreden. Als beplanting wordt vaak sedum, gras en/of een kruidenmengsel gebruikt. Intensieve daken hebben vaak een functie als daktuin en kunnen worden betreden. Op deze daken kunnen allerhande planten worden gebruikt. Extensieve groene daken zijn goedkoper in aanleg en onderhoud dan intensieve groene daken. De voordelen van groene daken Het vertragen van de regenafvoer en daardoor het beperken van wateroverlast; Isolatie van warmte en geluid; Goede beheersing van het klimaat in de zomer en winter; Een dakconstructie die langer meegaat; Een groenere leefomgeving voor planten en dieren (vooral voor bijen, vlinders en vogels) en daardoor een hogere biodiversiteit; Minder opwarming van de omgeving en zodoende een gezonder leefklimaat. De gemeente heeft in de afgelopen tijd bij een aantal gebouwen groene daken aangelegd. Dit is bijvoorbeeld op het gemeentehuis en MFC Rottevalle. Daarnaast heeft de gemeente een groot aantal initiatieven gestimuleerd door middel van deze subsidieregeling. Gezien het succes wil de gemeente graag bewoners, bedrijven en organisaties de kans blijven geven om tegen gereduceerde kosten zelf een groen dak (zowel intensief als extensief) aan te leggen. Aanvraag subsidie U vult het online formulier in met de volgende documenten als bijlagen: Offerte voor de levering en/of de aanleg van het groene dak Plattegrond van uw perceel met daarop duidelijk aangegeven welk dak of deel van het dak het betreft Foto van de bovenkant van uw dak Beschrijving met dikte van de substraatlaag en type drainageplaat Schets van de opbouw van het groene dak. Als u huurder bent: schriftelijke toestemming van de eigenaar van het pand. Subsidie groene daken aanvragen Na de aanvraag U ontvangt binnen 4 weken reactie van de gemeente; Na goedkeuring van de gemeente kunt het werk laten uitvoeren en de rekening betalen. Hiervoor geldt een termijn van 4 maanden na de goedkeuring. Na afronding van het werkt dient u de rekening in U ontvangt de subsidie binnen 3 weken na het indienen en goedkeuring van de rekening. Voorwaarden U bent eigenaar van het pand of hebt als huurder toestemming van de eigenaar. Uw aanvraag gaat over maximaal één perceel en over maximaal één categorie (bewoners of organisaties/bedrijven) in de gemeente Smallingerland. De helling van het dak is niet meer dan 65° De substraatlaag is minimaal 5 cm dik U past een waterbufferende drainageplaat toe; U brengt een wortelwerende laag aan om zo lekkages te voorkomen. De toegekende subsidie mag alleen worden gebruikt als tegemoetkoming in de kosten die samenhangen met de aanschaf en/of aanleg van het groen dak. Aanleg van het groen dak en betaling van de rekening moet plaatsvinden binnen 4 maanden na goedkeuring van de gemeente. Subsidieplafond De gemeente heeft voor de subsidie voor de aanleg van groene daken een subsidieplafond van €20.000,- per jaar. We behandelen de subsidieaanvragen op volgorde van binnenkomst. De subsidieregeling wordt opgeschort als het subsidieplafond is bereikt. Dit wordt tijdig op de gecommuniceerd via de website de gemeente. Hoogte subsidie €30,- euro per m2 voor oppervlakten tot 75 m2 €20,- euro per m2 voor oppervlakten van 75 tot 200 m2 €10,- euro per m2 voor oppervlakten van 200 tot 1.000 m2 Het maximumbedrag voor bewoners per aanvraag is €3.000,- Het maximumbedrag voor bedrijven/organisaties per aanvraag is €12.000,- Aandachtspunten Het aanleggen van het groene dak mag u ook zelf doen. Laat de sterkte van de dakconstructie checken door een bouwkundige, zodat u zeker weet dat het dak sterk genoeg is voor de aanleg van een groen dak. Er vindt steekproefsgewijs controle plaats.
- Bron: Smallingerland (Gemeente)
- 2024-11-28