Verfijn zoekopdracht
Geselecteerde filters (3)
Zoekresultaat 11 - 20 van 65 resultaten
- Textiel
Op een aantal plaatsen in de gemeente kunt u uw gebruikte textiel aanbieden. We zamelen textiel in voor recycling en hergebruik. Door zoveel mogelijk hergebruik van afval, proberen we de kosten zo laag mogelijk te houden. Wat is textiel en wat niet? Wel textiel: kleding linnengoed (handdoeken, theedoeken, tafelkleden, lakens, dekbedovertrekken etc) gordijnen en lappen stof schoenen (per paar samengebonden) tassen, riemen en sjaals speelgoed (knuffels, poppen etc) Geen textiel: tapijt matrassen ernstig vervuilde kleding (verfvlekken, chemicalien) nat textiel gescheurde stukken stof dekbedden, kussens en dekens Waar staan de textielcontainers? U vindt de textielcontainers op de volgende locaties:
- Bron: Terneuzen (Gemeente)
- 2024-06-25
- Subsidie voor ondernemers(organisaties) 2024
De gemeente Terneuzen heeft een subsidieregeling voor ondernemers(organisaties). De gemeente stelt subsidie beschikbaar voor nieuwe en/of vernieuwende activiteiten. En voor initiatieven die de bestuurskracht van ondernemersorganisaties vergroten. Het beschikbare budget hiervoor is € 10.000. Dit verdelen we over de aanvragers. Het volledige budget voor 2024 is toegekend, aanvragen voor 2024 is dan ook niet meer mogelijk. De verwachting is dat er in 2025 opnieuw budget beschikbaar komt. Doel van de subsidieregeling Met deze subsidieregeling voor ondernemers willen we ervoor zorgen dat de economische positie van de bedrijven verbetert. Dit geldt voor bedrijven in alle kernen. We verstaan hieronder ook het helpen en versterken van ondernemers in de gemeente. Daarnaast willen we met de subsidieregeling het leef-, woon- en verblijfsklimaat in de gemeente Terneuzen versterken. Voorwaarden en criteria Aan de toekenning van de subsidie voor ondernemersorganisaties zijn een aantal voorwaarden verbonden. Daarnaast beoordelen we de aanvragen aan de hand van bepaalde criteria. Dit zijn de gestelde voorwaarden en beoordelingscriteria: Voorwaarden Aanvragers van een subsidie zijn ondernemersverenigingen. Er mag geen winstoogmerk zijn. Aanvragers van een subsidie moeten statutair gevestigd of actief zijn in de gemeente Terneuzen. Alleen aanvragen voor nieuwe of vernieuwende activiteiten komen in aanmerking voor subsidie. Bestaande activiteiten komen niet in aanmerking voor subsidie. Ook initiatieven die de bestuurskracht van ondernemersorganisaties vergroten, komen in aanmerking voor subsidie. Alleen aanvragen voor eenmalige subsidies zijn mogelijk. Er moet een concreet bedrag te worden aangevraagd. Per ondernemersorganisatie kan jaarlijks maximaal één aanvraag worden ingediend. De activiteiten moeten dit jaar plaats vinden, dus in 2024. Criteria Bij de beoordeling van de subsidieaanvragen kijkt de gemeente naar de volgende onderdelen: de aard, variëteit en kwaliteit van de activiteit(en). Bij de aanvragen is er speciale aandacht voor vernieuwende activiteiten en/of activiteiten die de bestuurskracht vergroten. de financiële noodzaak tot subsidiëring voor het plaatsvinden van de activiteit. Subsidie wordt enkel gegeven aan activiteiten met een haalbare begroting en aan activiteiten die, ondanks het vinden van mogelijke andere financieringsbronnen, geen sluitende begroting hebben. Verantwoording subsidie Over de subsidie die u beschikbaar wordt gesteld moet u verantwoording af leggen. Uiterlijk vóór 1 oktober 2025 moet u ons een verantwoording over de periode april 2024 - december 2024 toesturen. Die moet bestaan uit: Een activiteitenverslag: een inhoudelijk verslag van de activiteiten die hebben plaatsgevonden. Een financieel verslag: een overzicht van de werkelijke uitgaven en inkomsten. Besluitvorming Het college van burgemeester en wethouder bepaalt welke ondernemersorganisatie(s) subsidie ontvangt/ontvangen. U ontvangt hierover na de besluitvorming zo snel mogelijk een brief van ons. Meer informatie Heeft u nog vragen? E-mail ons.
- Bron: Terneuzen (Gemeente)
- 2024-08-22
- Ontheffing geluidsnorm bij festiviteit
Een horecabedrijf of (sport)vereniging mag maximaal twaalf keer per jaar een incidentele festiviteit organiseren met overschrijding van de geluidsnormen. Het overschrijden van de geluidsnormen mag alleen tussen 10.00 uur 's ochtends en 1.00 uur 's nachts. U moet de festiviteit hiervoor wel minimaal twee weken van te voren aanmelden bij de gemeente. Hoe doe ik een kennisgeving incidentele festiviteit? Maak uw keuze uit de knoppen 'Incidentele festiviteit melden als burger' of ' Incidentele festiviteit melden als organisatie'. U heeft hier als organisatie eHerkenning en als burger DigiD voor nodig. Doe uw melding minimaal twee weken van te voren. Let op: deze melding is alleen mogelijk voor horecabedrijven en (sport)verenigingen. Incidentele festiviteit melden als burger Incidentele festiviteit melden als organisatie Heeft u nog vragen? Vul het contactformulier in of bel met team Vergunningen en Handhaving, tel 14 0115. De regels omtrent het melden van een incidentele festiviteit staan in artikel 3.19 van verordening fysieke leefomgeving van de gemeente Terneuzen.
- Bron: Terneuzen (Gemeente)
- 2024-02-20
- Bewijs van garantstelling
Vreemdelingen die voor een kort verblijf naar Nederland willen reizen hebben, afhankelijk van hun nationaliteit, een visum nodig. Een kort verblijf is maximaal drie maanden. Een visum is één van de voorwaarden voor het verkrijgen van toegang tot Nederland. Een visum is een sticker in uw reisdocument (bijvoorbeeld een paspoort). Een visum geeft aan dat er geen bezwaar bestaat tegen uw binnenkomst voor een kort verblijf. Het visum is maximaal drie maanden geldig. U vraagt het visum aan bij de Nederlandse ambassade, of bij het consulaat in uw land. Als u een visum kort verblijf aanvraagt, hebt u een aantal documenten nodig. U moet deze documenten bij het indienen van de aanvraag laten zien. Voor een aantal documenten moet u de handtekening bij een Nederlandse gemeente laten legaliseren. Dit kunt u laten doen bij iedere willekeurige gemeente in Nederland. Maak hiervoor een afspraak. Afspraak maken legaliseren handtekening Om welke documenten gaat het? Bewijsstukken ter onderbouwing van uw reisbestemming: Dat kan bijvoorbeeld een bewijs van verblijf bij familie of vrienden zijn. Gebruik hiervoor altijd het formulier ‘Bewijs van garantstelling en/of logiesverstrekking’. Let op! De handtekening(en) op het formulier moet u laten legaliseren bij de gemeente. Een garantverklaring. Dit is een verklaring dat een familielid of een andere relatie garant staat voor uw verblijf in Nederland. Deze is alleen nodig als u niet over voldoende vermogen beschikt. De uitnodigende partij (referent in Nederland) of een derde moet in dat geval een garantverklaring invullen en ondertekenen. Gebruik hiervoor altijd het formulier ‘Bewijs van garantstelling en/of logiesverstrekking’. Het formulier garantverklaring kunt u, naast het uitnodigen van gasten, ook gebruiken als garantverklaring voor deze gasten. In dat geval moet ook uw partner zijn/haar handtekening zetten op het formulier. Let op! De handtekening(en) op het formulier moet u laten legaliseren bij de gemeente. Moet de betrokkene persoonlijk aanwezig zijn? Voor het legaliseren van de handtekening moet betrokkene persoonlijk aanwezig zijn. Meenemen een geldig identiteitsbewijs waarop de handtekening staat; het document waarop u de handtekening wilt plaatsen. geld; U betaalt bij de aanvraag, bij voorkeur met pinpas. Kosten De kosten voor het legaliseren van een handtekening bedragen € 11,10. Deze kosten rekenen wij per formulier en niet per handtekening. Vragen Voor vragen over de verstrekking van een visum kunt u terecht bij de Immigratie en Naturalisatiedienst (IND). Of bij de Nederlandse ambassade of consulaat in uw land. De IND is bereikbaar via www.ind.nl. Of telefonisch: 088 - 043 04 30, op werkdagen van 9.00 uur tot 17.00 uur. Vanuit het buitenland belt u +31 88 043 04 30.
- Bron: Terneuzen (Gemeente)
- 2023-12-21
- Inzameling geld of goederen voor goed doel (collecteren)
Wilt u geld (collecte) of goederen inzamelen voor een goed doel? Dan mag dit alleen als: Het een inzameling in besloten kring is; De inzameling is voor een instelling, organisatie of vereniging van ideele, liefdadige, recreatieve, sportieve, sociaal-culturele, educatieve, levensbeschouwelijke of godsdienstige aard. De collectanten beschikken over een bewijs van lidmaatschap of legitimatiebewijs van de instelling, organisatie of vereniging waarvoor de collecte is; De inzameling is voor een instelling die is opgenomen in het rooster van het Centraal Bureau Fondsenwerving. De collectanten beschikken over een legitimatiebewijs van de instelling waarvoor de collecte is. Het Centraal Bureau Fondsenwerving (CBF) stelt jaarlijks een collecterooster vast. In dit rooster wijst het CBF aan grote landelijke collecterende fondsen een periode voor hun collecte toe. Voldoet u aan bovengenoemde voorwaarden dan heeft u geen vergunning nodig. In alle andere gevallen is het niet toegestaan. Onder het inzamelen van geld of goed vallen ook: het aanbieden van goederen of diensten waarbij de opbrengst geheel of gedeeltelijk voor een goed doel is. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met team Vergunningen en Handhaving, tel 14 0115.
- Bron: Terneuzen (Gemeente)
- 2024-09-17
- Briefadres
U kunt een briefadres aanvragen als u geen (vast) woonadres heeft. Bijvoorbeeld als u schipper of kermisexploitant bent. Ook als u in een tehuis of inrichting verblijft en u kunt of wilt zich hier niet inschrijven, kunt u een briefadres aanvragen. De aanvraag voor het briefadres doet u in de gemeente waar de verlener van het briefadres woont. Afspraak maken briefadres Briefadres aanvragen Het aanvragen van een briefadres doet u aan de balie van de gemeente. Gebruik hiervoor de knop 'Afspraak maken briefadres'. Let op: het adres dat u opgeeft is van een woonhuis. Het mag geen bedrijf of postbusnummer zijn. Meenemen een geldig identiteitsbewijs (paspoort, rijbewijs, Nederlandse identiteitskaart of vreemdelingendocument), een schriftelijke opgave van de reden waarom u een briefadres nodig heeft, bijvoorbeeld een werkgeversverklaring of bewijs van de kamer van koophandel, een schriftelijke toestemming van de briefadresgever met een kopie van zijn identiteitsbewijs. Voorwaarden Om een briefadres te krijgen moet u aan de volgende voorwaarden voldoen: u heeft geen woonadres (de gemeente onderzoekt dit), het briefadres bevindt zich in Nederland, u heeft een duidelijke reden voor de aanvraag. Gaat de gemeente akkoord, dan krijgt u voortaan alle post van overheidsinstanties op dit briefadres. De briefadresgever van het briefadres is verplicht die post aan u door te geven. U moet uw briefadres wel zelf doorgeven aan alle andere instanties. Verzorgingstehuis / verpleegafdeling Wij krijgen vaak de vraag om personen in een verzorgingstehuis in te schrijven op het adres van de mantelzorger. Dit is helaas niet mogelijk. Enkel personen die zijn opgenomen op een verpleegafdeling komen in aanmerking voor een briefadres. Zij kunnen een briefadres nemen bij een mantelzorger. Gevolgen briefadres voor huidige bewoners Iemand die op een briefadres ingeschreven staat, telt niet mee als bewoner op dat adres. Als u als briefadresgever twijfelt over eventuele gevolgen, bijvoorbeeld voor uw uitkering of huurtoeslag, dan kunt u het beste advies inwinnen bij de desbetreffende instantie voordat u toestemming verleent.
- Bron: Terneuzen (Gemeente)
- 2024-09-16
- Aanvraag rioolaansluitingen door bedrijven (met eHerkenning)
De eigenaar van het bedrijf is verantwoordelijk voor de aanleg en het onderhoud van de huisaansluiting op eigen erf. De gemeente is verantwoordelijk voor de aanleg en de technische staat van de huisaansluiting vanaf de erfafscheiding tot op het hoofdriool. De kosten voor het aansluiten brengen wij bij u in rekening. Zie hiervoor het onderdeel kosten op deze pagina. De rioolaansluiting van uw bedrijf moet voldoen aan een aantal regels. U kunt deze terugvinden in de verordening Rioolaansluiting en eenmalig aansluitrecht. U moet vooraf met behulp van een berekening aantonen welke diameter u nodig heeft. Een extra rioolaansluiting kunt u aanvragen via de knop 'Rioolaansluiting aanvragen'. Na het invullen ondertekent u dit formulier digitaal. Als u dit formulier voor een organisatie invult, gebruikt u hiervoor eHerkenning. Daarna kunt u het formulier versturen. Rioolaansluiting aanvragen Wat kost het aansluiten van een bedrijfspand of utiliteitsgebouw? Het aansluiten van een bedrijfspand of utiliteitsgebouw kost, afhankelijk van de situatie, € 700,- tot € 890,-. We gaan hierbij uit van een diameter van 125 mm of 160 mm. Voor genoemde bedragen geldt dat de afstand tussen erfscheiding en hoofdriool maximaal zes meter mag zijn. Gemengd riool Ø 125 mm: Vuilwaterhuisaansluiting € 700,- Hemelwaterhuisaansluiting € 700,- Vuilwaterhuisaansluiting en hemelwaterhuisaansluiting € 725,- Gescheiden riool Ø 125 mm: Vuilwaterhuisaansluiting € 700,- Hemelwaterhuisaansluiting € 700,- Vuilwaterhuisaansluiting en hemelwaterhuisaansluiting € 850,- Gemengd riool Ø 160 mm: Vuilwaterhuisaansluiting € 740,- Hemelwaterhuisaansluiting € 740,- Vuilwaterhuisaansluiting en hemelwaterhuisaansluiting € 765,- Gescheiden riool Ø 160 mm: Vuilwaterhuisaansluiting € 740,- Hemelwaterhuisaansluiting € 740,- Vuilwaterhuisaansluiting en hemelwaterhuisaansluiting € 890,- Wat kost het aansluiten als de afstand tussen erfafscheiding en hoofdriool meer is dan zes meter? Als de afstand tussen erfscheiding tot hoofdriool meer dan zes meter is of als de aansluiting een grotere diameter heeft dan 160 mm, brengen wij de werkelijke kosten in rekening. Wat kost het aansluiten van meerdere rioolaansluitingen tegelijkertijd? Ook bij meerdere aansluitingen tegelijk brengen wij de werkelijke kosten in rekening. We maken hiervoor eerst een inschatting van de kosten voor u. Om deze inschatting te kunnen maken vragen wij u vriendelijk vooraf een tekening mee te sturen bij de aanvraag. Riolering in het buitengebied Gaat het om een woning/bouwwerk in het buitengebied? Op deze pagina leest u er meer over. Meer informatie De tarieven voor aansluiting op de gemeentelijke riolering zijn terug te vinden in de Verordening rioolaansluiting en eenmalig aansluitrecht. Heeft u nog vragen? Kijk eens bij de veelgestelde vragen. Staat uw vraag er niet bij ? Vul het contactformulier in of bel met 14 0115.
- Bron: Terneuzen (Gemeente)
- 2024-03-05
- Parkeervergunning per dag of week
Als uw bedrijf tijdelijk in het vergunningengebied moet parkeren of werken (bijvoorbeeld aannemers die met een bepaald bouwproject bezig zijn), dan kunt u bij ons een tijdelijke vergunning aanvragen. Een tijdelijke vergunning kan voor de periode van één dag, meer dagen of een week. Parkeervergunning per dag of week aanvragen Kosten In 2024 kost een tijdelijke parkeervergunning: 1-dagsvergunning € 5,80 weekvergunning € 23,80 U moet per kenteken en per zone (zone 1, 3 of 4) een vergunning aanvragen. Na betaling (of op de in de aanvraag aangegeven kalenderdatum(s), is de vergunning direct actief. Meer informatie Heeft u nog vragen? Kijk bij de Veel gestelde vragen. Staat uw vraag er niet bij? Stuur een e-mail of of bel met 0115 - 455 490.
- Bron: Terneuzen (Gemeente)
- 2024-10-01
- Aanvraag rioolaansluiting woning door particulier (met DigiD)
De eigenaar van een woning of bouwwerk is verantwoordelijk voor de aanleg en het onderhoud van de huisaansluiting op eigen erf. De gemeente is verantwoordelijk voor de aanleg en de technische staat van de huisaansluiting vanaf de erfafscheiding tot op het hoofdriool. De kosten voor het aansluiten brengen wij bij u in rekening. Zie hiervoor het onderdeel kosten op deze pagina. De rioolaansluiting van uw woning moet voldoen aan een aantal regels. U kunt deze terugvinden in de verordening Rioolaansluiting en eenmalig aansluitrecht. Een nieuwe of extra rioolaansluiting kunt u aanvragen via de knop 'Rioolaansluiting aanvragen'. U moet hiervoor inloggen met DigiD. Na het invullen ondertekent u dit formulier digitaal. Daarna kunt u het formulier versturen. Rioolaansluiting aanvragen Wat kost het aansluiten van een woning? Het aansluiten van een woning kost, afhankelijk van de situatie, € 700,- tot € 850,-. We gaan hierbij uit van een diameter van 125 mm. Voor de genoemde bedragen geldt dat de afstand tussen erfscheiding en hoofdriool maximaal zes meter mag zijn. Gemengd riool Ø 125 mm: Vuilwaterhuisaansluiting € 700,- Hemelwaterhuisaansluiting € 700,- Vuilwaterhuisaansluiting en hemelwaterhuisaansluiting € 725,- Gescheiden riool Ø 125 mm: Vuilwaterhuisaansluiting € 700,- Hemelwaterhuisaansluiting € 700,- Vuilwaterhuisaansluiting en hemelwaterhuisaansluiting € 850,- De vermelde tarieven zijn BTW-vrij. Voor meer informatie kunt u contact met ons opnemen. Wat kost het aansluiten als de afstand tussen erfafscheiding en hoofdriool meer is dan zes meter? Als de afstand tussen erfscheiding tot hoofdriool meer dan zes meter is, dan brengen wij de werkelijke kosten in rekening. Wat kost het aansluiten van meerdere rioolaansluitingen tegelijkertijd? Ook bij meerdere aansluitingen tegelijk brengen wij de werkelijke kosten in rekening. We maken hiervoor een inschatting van de kosten voor u. Om deze inschatting te kunnen maken vragen wij u vriendelijk vooraf een tekening mee te sturen bij de aanvraag. Riolering in het buitengebied Gaat het om een woning/bouwwerk in het buitengebied? Op deze pagina leest u er meer over. Meer informatie De tarieven voor aansluiting op de gemeentelijke riolering zijn terug te vinden in de Verordening rioolaansluiting en eenmalig aansluitrecht. Heeft u nog vragen? Kijk eens bij de veelgestelde vragen. Staat uw vraag er niet bij ? Vul het contactformulier in of bel met 14 0115.
- Bron: Terneuzen (Gemeente)
- 2024-03-05
- Standplaats voor kraam of verkoopwagen
Wilt u een standplaatsvergunning aanvragen? Doe uw aanvraag minimaal acht weken van te voren. Gebruik de knop 'Standplaatsvergunning aanvragen'. U heeft hiervoor DigiD nodig of eHerkenning voor bedrijven. Bij het digitale formulier moet u de volgende documenten toevoegen: kopie inschrijving Kamer van Koophandel kopie van uw geldig identiteitsbewijs kopie geldig verzekeringsbewijs foto gebruikte verkoopwagen of kraam locatieschets verkoopwagen of kraam indien geen gemeentegrond: schriftelijke toestemming eigenaar of wegbeheerder Markt en losse standplaatsen met DigiD Markt en losse standplaatsen met eHerkenning Op openbare weg Wilt u, buiten een weekmarkt, aan de openbare weg producten verkopen of diensten leveren vanuit een mobiele verkoopinrichting? Dan heeft u een standplaatsvergunning nodig. Met een mobiele verkoopinrichting bedoelen we een kraam, verkoopwagen, kar, auto of tafel. Er zijn drie soorten standplaatsen: Vaste standplaats Standplaats op vaste aangewezen locatie die tenminste een vaste dag per week wordt ingenomen door dezelfde standplaatshouder voor een langere periode. De duur van de vergunning voor een vaste standplaats is maximaal vijf jaar. Incidentele standplaats Standplaats op een aangewezen locatie die eenmalig voor minimaal een dag(deel) en maximaal tien dag(delen) wordt toegewezen aan een standplaatshouder. De dagen aangegeven in de vergunningsvraag vallen eenmalig binnen een periode van een half jaar. Pilot standplaats Nog niet aangewezen vaste standplaats waar als pilot een standplaats voor maximaal een jaar kan worden ingenomen. De pilotstandplaats is een vaste nog niet aangewezen locatie die tenminste een vaste dag per week wordt ingenomen door dezelfde standplaatshouder. Op weekmarkt Wilt u handel op de warenmarkt bedrijven? Dan moet u daarvoor een standplaatsvergunning hebben. Dit is gelijk uw marktvergunning. Hier zijn de volgende voorwaarden aan verbonden: U moet handelingsbekwaam zijn; U moet aantonen dat u voldoet aan alle verplichtingen op het gebied van bedrijfsuitoefening en bedrijfsorganisatie; De standplaatshouder hoeft de standplaats niet persoonlijk in te nemen, maar is wel persoonlijk verantwoordelijk voor de inname van de standplaats. Uw aanvraag wordt getoetst aan de branchelijst. Bij overtreding van de marktvoorschriften is de sanctielijst van toepassing. In combinatie met de standplaatsvergunning voor de woensdagmarkt in Terneuzen, kunt u voor uw auto een parkeervergunning weekmarkt aanvragen. Wat zijn de kosten? De kosten voor een vergunning en andere tarieven vindt u in de 'Verordening op de heffing en invordering van markt- en standplaatsgelden'. Meer informatie Meer informatie vindt u in Beleidsregels standplaatsen gemeente Terneuzen. Bent u op zoek naar meer informatie over een vergunning voor dienstverlening aan of op de openbare weg? Of wilt u iets weten over een (markt)standplaatsvergunning of een marktvergunning? Dan kunt u dit nalezen in artikel 2.15 van de Verordening Fysieke Leefomgeving gemeente Terneuzen. Of artikel 7 in de Marktverordening Terneuzen. Heeft u nog vragen? Vul het contactformulier in of bel met team Vergunningen en Handhaving, tel 14 0115.
- Bron: Terneuzen (Gemeente)
- 2024-03-06