Zoekresultaat 11 - 19 van 19 resultaten
- Bibliotheek
Voor informatie over de openbare bibliotheek verwijzen wij u naar de website van Bibliotheek De Domiijnen.
- Bron: Sittard-Geleen (Gemeente)
- 2017-11-28
- Evenementenvergunning of melding
Een evenementenvergunning vraagt u aan via de zogenaamde online EvenementAssistent. Dat is een speciale website waar u de vergunning aanvraagt. Alle belangrijke partijen (bijvoorbeeld politie, brandweer, GHOR en Arriva) worden dan op de hoogte gebracht van uw evenement. Gemeenten in Zuid-Limburg zijn aangesloten bij de EvenementAssistent. Aanvragen Wilt u een evenement doorgeven of een vergunning aanvragen? Of wilt u alvast een vooraankondiging doen van uw evenement? Door het beantwoorden van een aantal vragen komt u bij het juiste aanvraagformulier uit. Klik op ‘direct aanvragen’ voor het aanvraagformulier. Direct aanvragen Kosten Het melden van een evenement is gratis. De prijs van een evenementenvergunning hangt af van de grootte van het evenement. Daarnaast heeft u misschien extra vergunningen nodig. Bijvoorbeeld als u alcohol wilt verkopen. Tips Voor hulp bij het gebruiken van de EvenementAssistent: Download de handleiding EvenementAssistent(.pdf, 3 Mb) Sla uw aanvraag digitaal op. Bij de volgende editie hoeft u alleen eventuele aanpassingen in te voeren. Kijk in de kalender van de EvenementAssistent. Misschien is er op uw datum al een ander evenement. Uw evenement onder de aandacht brengen? Op de website van Visit Zuid-Limburg en UitTipsLimburg kunt u gratis een evenement plaatsen. Vragen Neem contact op met Team vergunningen en Parkeren. U kunt mailen naar overigevergunningen@sittard-geleen.nl of stuur een bericht via ons contactformulier. Het maken van en persoonlijke afspraak is altijd mogelijk en kunt u vermelden. Wij helpen u graag. Nodig voor aanvraag Om uw aanvraag goed en op tijd te kunnen beoordelen hebben we een aantal dingen van u nodig. U kunt dit uploaden in de EvenementAssistent. Hieronder noemen we een aantal voorbeelden van documenten die bij een aanvraag voor een evenementenvergunning altijd moeten worden ingediend. Muziekevenementen Een programma van dag tot dag van de aanwezige artiesten (line-up) en overige activiteiten. Optocht/wielerevenement Een routekaart waarop het parcours staat aangegeven. U kunt hierbij ook gebruik maken van de optie in de EvenementAssistent zelf of een eigen routekaart uploaden. Verkeersplan Tevens dient dan bij de aanvraag voor de evenementenvergunning een verkeersplan / mobiliteitsplan te worden bijgevoegd. Bij ‘grote’ evenementen kan daarnaast ook nog naar een parkeer- en fietsplan worden gevraagd. Ook deze documenten kunt u uploaden. Veiligheidsplan & tijdelijk constructieplan Evenementen gaan gepaard met risico’s. Daarom verlangen we van u als organisator dat u een veiligheidsplan opstelt. De organisator van een evenement is verantwoordelijk voor de veiligheid van de bezoekers. En een ordelijk verloop van het evenement. Met een veiligheidsplan bent u voorbereid op eventuele risico’s. U kunt gebruik maken van het sjabloon in de EvenementAssistent. Of u kunt een eigen Veiligheidsplan uploaden. Van belang is dat u goed nadenkt over mogelijke veiligheidsrisico’s die zich op het evenement kunnen voordoen. U dient diverse scenario’s uit te werken (bv. slecht weer, ontruimen, bereikbaarheid calamiteiten(routes) etc.). Verder vragen wij u om een zorgplan op te stellen. Dit plan kan onderdeel zijn van een veiligheidsplan. Zie hiervoor: Format Medisch Zorgplan Tijdelijk constructieplan (tenten, podia etc.) Voor het plaatsen van tijdelijke constructies tijdens evenementen (bijvoorbeeld: tenten, podium, luifels, torens etcetera) moet u een specifiek deelplan opstellen. Download hiervoor onderstaand sjabloon, vul het in en voeg ook het bijbehorende bouwboek (constructietekening en berekening) toe indien dit volgens het sjabloon vereist is. Dit is o.a. verplicht voor tenten met een oppervlakte > 100m2. Heeft u het bouwboek recent ingediend, neem dan even contact met ons op. Download het sjabloon tijdelijk constructieplan (docx, 234 kB) Drank / tapontheffing Als u tijdens het evenement zwakalcoholhoudende drank wilt verkopen moet u een tapontheffing aanvragen. U kunt de tapontheffing digitaal aanvragen en na ontvangst uploaden in de EvenementAssistent. De verkoop van sterke drank is op een evenement niet toegestaan. Tapontheffing direct online aanvragen Plattegrond Een plattegrond is verplicht. Die is nodig voor de beoordeling van uw plan. Wat heeft u nodig voor een plattegrond Welke tekening? Wat moet op de tekening? Plattegrondtekening evenemententerrein Download een voorbeeld plattegrond (pdf, 139 kB) Geef aan waar het evenemententerrein komt te liggen ten opzichte van de omliggende wegen, huizen, etcetera; Afstanden tot aangrenzende panden (bijvoorbeeld: woningen); Geef aan waar alles komt te staan. Denk aan tenten, podium, tribunes, attracties, toiletten, etcetera; Vermeld de afmetingen voor alles dat op het terrein komt te staan. Denk aan de tenten, podium, tribunes, attracties, toiletten etcetera; Afstanden van kook- bak- en braadapparatuur ten opzichte van elkaar en de omgeving (bijvoorbeeld: tenten, gebouwen); Vermeld de vluchtroutes en de breedte van de vluchtroute; Legenda (wat is wat; verklaring van gebruikte symbolen en aanduidingen; Lever aan op schaal 1:500, vermeld een noordpijl Indelingstekening tent(en) (alleen voor tenten groter dan 100 vierkante meter) Bekijk voorbeeld (pdf, 347 kB) Per tent duidelijke tekening van de indeling van de tent. Geef aan waar alles staat (bijvoorbeeld: podium, tafels, stoelen) Noodverlichting Geef aan waar de brandblussers hangen Vluchtroutes en vluchtdeuren. Geef aan hoe breed de vluchtdeur is, en naar welke kant de deur open gaat Schaal 1:100 Geef het toelaatbaar aantal personen per tent aan. Goed om te weten Vooraankondiging Doe tijdig een vooraankondiging bij grotere risicovolle evenementen. Termijnen Voor het indienen van een vergunning, melding of vooraankondiging via de EvenementAssistent geldt: Melding evenement: uiterlijk 10 werkdagen vóór het evenement Melding wielertoertocht: uiterlijk 6 weken vóór de wielertoertocht via Cycling Limburg Vergunningaanvraag laag risico evenement (A): minimaal 8 weken vóór het evenement Vergunningaanvraag gemiddeld (B) en hoog risico evenement (C): minimaal 14 weken vóór het evenement Vooraankondiging risicovolle evenementen: uiterlijk 15 september in het jaar voorafgaand aan het kalenderjaar dat het evenement gaat plaatsvinden Vooroverleg risicovolle evenementen: minimaal 6 maanden voor aanvang van het evenement in overleg treden met de gemeente (team Vergunningen) d.m.v. een (persoonlijk) vooroverleg Vaak is inzet nodig door hulpdiensten die dit tijdig moeten inplannen in hun eigen organisaties (bv. Brandweer, politie, toezichthouders, geneeskundige diensten). Wij zijn daarbij afhankelijk van onze partnerorganisaties. Aansprakelijkheid Wij adviseren u een verzekering tegen wettelijke aansprakelijkheid en een evenementenverzekering af te sluiten. Denk hierbij aan verzekering tegen financiële risico’s. Bijvoorbeeld als het evenement wordt onderbroken, uitgesteld, of afgelast. Let op: De aansprakelijkheid voor vrijwilligers is geregeld via een door de gemeente afgesloten collectieve polis via de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Voor meer informatie en de voorwaarden zie ‘Vrijwilligersverzekering VNG’. Neem contact op met een verzekeraar. Grondwerkzaamheden Als u voor uw evenement bijvoorbeeld palen, binnen, of hekken in de grond slaat, moet u een KLICK melding doen bij het Kadaster. Daarmee krijgt u informatie over eventuele kabels en leidingen in de grond. Zo weet u zeker dat u niets beschadigt. Materiaal Materiaal voor evenementen kunt u huren bij particuliere verhuurbedrijven. Soms kan de gemeente u helpen (bv. dranghekken, verkeersborden). Dit is afhankelijk van de voorraad. Hiervoor betaalt u mogelijk een uitleenvergoeding. U kunt de gewenste materialen en aantallen melden via de EvenementAssistent. Team Wijkbeheer zal contact opnemen en aangeven wat geleverd kan worden en onder welke voorwaarden en kosten. Reclame Om reclame te maken op reclameborden neemt u contact op met Hoffman Outdoor Media BV. Flyeren mag zonder toestemming en gratis. Wel vragen wij u om na de flyeractie achtergebleven flyers in de openbare ruimte op te ruimen. Verkeersregelaars Verkeersregelaars moeten een digitale instructie hebben gevolgd. En die met een voldoende hebben afgesloten. Meer informatie op https://www.verkeersregelaarsexamen.nl/
- Bron: Sittard-Geleen (Gemeente)
- 2023-10-05
- Jumelages
Vandaag de dag brengen stedenbanden steden en gemeenten uit heel Europa samen in een hecht netwerk van burgers. Ook in Sittard-Geleen bestaan al meer dan 30 jaar banden met zustersteden in Duitsland en Frankrijk. Bornse verenigingen onderhouden sinds 1972 contacten met verenigingen in Nauheim (Dld), Geleense verenigingen brachten bezoeken en ontvingen tegenbezoeken van verenigingen in Böblingen (Dld) en Pontoise (Fr.). Jumelages bieden de mogelijkheid meer te weten te komen over het dagelijks leven van de burgers in de zustersteden, ervaringen met hen uit te wisselen en samen activiteiten te ontplooien op maatschappelijk, educatief, cultureel, sportief en sociaal gebied. Om deze doelstellingen te realiseren is in onze stad de Stichting Jumelage opgericht. Zij heeft tot doel om op te treden als intermediair ten behoeve van de opbouw en instandhouding van contacten tussen Sittard-Geleense verenigingen, scholen en instellingen en die van Pontoise (+ 440 km), Böblingen ( + 450 km) en Nauheim (300 km). Stichting Jumelage De Stichting Jumelage kan een financiële bijdrage toekennen in de kosten van de uitwisseling. Voorwaarden zijn o.a. dat de instelling is aangesloten bij een voor haar geëigende landelijke, provinciale, regionale of diocesane organisatie en - indien het een vereniging betreft - tenminste 15 contributiebetalende leden heeft. Daarnaast bestaat in bepaalde gevallen de mogelijkheid een subsidie aan te vragen bij de Europese Unie.
- Bron: Sittard-Geleen (Gemeente)
- 2022-03-14
- Aanplakzuilen
In Sittard-Geleen zijn aanplakzuilen beschikbaar voor aanplakbiljetten. Op deze zuilen kunnen particulieren, culturele organisaties en andere non-profit instellingen door middel van affiches of posters mededelingen aan het publiek kenbaar maken. Aanplakzuilen worden geplaatst om wildplakken tegen te gaan. Bij wildplakken moet worden gedacht aan het plakken van bijvoorbeeld aankondigingen voor evenementen op straatmeubilair, elektriciteitskasten, viaducten en leegstaande panden. Wildplakken werkt ontsierend en verloederend en is in het kader van artikel 2:42 van de Algemene Plaatselijke Verordening verboden.
- Bron: Sittard-Geleen (Gemeente)
- 2023-07-03
- Visvijvers
De gemeente assisteert de hengelsportverenigingen met snoei- en onderhoudswerkzaamheden rondom visplekken en langs paden en houdt de kwaliteit van het water in de gaten. Visvijvers Visvijver Driepoel te Geleen De Rollen te Born Schwienswei te Sittard Roeivijver Stadspark te Sittard Gracht Kasteel te Born Visvijver Elba Kasteelvijver Kasteel Limbricht
- Bron: Sittard-Geleen (Gemeente)
- 2020-11-23
- Aankopen reststroken
Reststroken zijn stukjes gemeentegrond van maximaal 150m² die geen openbare functie (meer) vervullen en die grenzen aan particuliere woningen. Als er naast uw woning gemeentegrond ligt (een reststrook), kunt u een aanvraag doen om die grond te kopen.
- Bron: Sittard-Geleen (Gemeente)
- 2023-07-18
- Boom aanplakken of betimmeren
Bomen die van de gemeente zijn, worden beschermd. Wilt u een spandoek aan een boom wilt bevestigen of er iets anders in of aan hangen? Dan moet u daarvoor een vergunning aanvragen bij de gemeente. Het is verboden gemeentelijke bomen en struiken te beschadigen of te beplakken. U mag ook niet zomaar snoeien als de gemeente u daar niet opdracht toe gegeven heeft.Voor het ophangen van affiches e.d. kunt u gebruik maken van de speciale aanplakzuilen die op diverse plekken in de gemeente staan.
- Bron: Sittard-Geleen (Gemeente)
- 2016-07-18
- Bedrijfsafvalinzameling
De gemeente zamelt voor burgers het afval in. Voor bedrijven en instellingen doet de gemeente dit niet. Deze organisaties dienen zelf zorg te dragen voor de inzameling van hun bedrijfsafval. Hiervoor kunt u met particulier inzamelbedrijf een contract afsluiten.
- Bron: Sittard-Geleen (Gemeente)
- 2016-01-26
- Speelvoorzieningen
Wipkippen, spinnenwebben, voetbaldoeltjes, klimrekken. In iedere buurt is wel een speelplek voor kinderen. Groot, klein, beheerd of onbeheerd; er zijn maar liefst 170 stuks verspreid in onze gemeente. Vaak komen deze speelplekken in overleg met de buurt tot stand. Waar liggen de speelplekken? Interactieve kaart speelplekken Beheerde speeltuinen Speeltuin Thienbunder Sittard Speeltuin De Roetsj Sittard Speeltuin De Paddestoel Born Speeltuin Miranaburg Geleen Speeltuin t Weike Geleen Speeltuin De Sjteinakker Geleen Speeltuin Sjoepienoe Sittard Ook kent de gemeente een aantal grotere speelvoorzieningen, die deels beheerd worden door bijvoorbeeld een buurtvereniging of een speciaal hiervoor opgerichte stichting. Voorbeelden zijn ’t Ruiberke in Obbicht en in Geleen speeltuin Lutterade en het Chrysantenveldje. Skatebanen Er zijn twee skatebanen in onze gemeente: op de hoek van de Holleweg – Mgr Buckxstraat in Sittard In de Milaanstraat bij het Fortunastadion in Sittard Beleid >>zie: Trots op onze tuin! Beleidsnota openbare ruimte Sittard-Geleen 2016-2026 (pdf 4MB) Onderhoud De speelplekken zijn waar nodig voorzien van valdempende ondergronden welke kunnen bestaan uit zand, gras, boomschors, rubber tegels of kunstgras. Het reguliere onderhoud en de functionele inspecties worden uitgevoerd door de afdeling Wijkbeheer. Eenmaal per jaar doet een gespecialiseerd bedrijf een grote inspectie. Zijn er toch gebreken of opvallende zaken, maak dan een melding. Gebreken worden dan zo snel mogelijk verholpen. Veiligheid Kinderen en ouders moeten er op kunnen rekenen dat de speelvoorzieningen veilig zijn. Daarmee wordt overigens niet bedoeld dat alle risico's vermeden kunnen worden. Risico's zijn nooit volledig uit te sluiten en ze vormen een wezenlijk onderdeel van het spelen. Ze horen bij het leerproces en de ontwikkeling. De risico's dienen wel beheersbaar en herkenbaar te zijn voor de doelgroep. Cruyff-Court Dit is een kunstgrasveld dat is aangelegd in samenwerking met de Cruyff Court foundation en de KNVB, locatie: Bachstraat Sittard Jongerenplekken Op diverse plaatsen in de gemeente staan zogenaamde JOP's. Dit zijn overkappingen waar met name jongeren zich kunnen ophouden. Deze plaatsen zijn in nauw overleg met jongeren- werk door de gemeente gerealiseerd. Skatevoorzieningen Wijkpark De Wimmeren Romeinenstraat Sittard Nabij sporthal Het Anker in Born Jos Klijnenlaan Geleen Zuid Kosten De entreekosten van de beheerde speeltuinen zijn verschillend, maar bewust laag gehouden om ze voor een ieder toegankelijk te houden. Veelal is het mogelijk een jaarkaart aan te schaffen. Op de websites van de speeltuinen (die door de stichting wordt beheerd) vindt u meer informatie. Schade, ongeregeldheden, suggesties? Gebruik het meldformulier
- Bron: Sittard-Geleen (Gemeente)
- 2023-04-06