Verfijn zoekopdracht
Geselecteerde filters (3)
Zoekresultaat 11 - 20 van 214 resultaten
- Herinrichting Touwlaan
Het gaat om het gedeelte van de Touwlaan vanaf de Lagebiezen tot aan Eiteren met daarbij de kruisingen. De rotonde bij de Lagebiezen en Achtersloot en de kruising tussen de Touwlaan en Eiteren doen niet mee. Planning Van 27 mei tot en met 19 juli voeren wij werkzaamheden uit aan de Touwlaan om de verkeerssituatie te verbeteren. De Touwlaan wordt per fase afgesloten voor al het doorgaande verkeer. Er zullen omleidingsroutes worden aangegeven. Aannemersbedrijf Jos Scholman zal de werkzaamheden in drie fasen uitvoeren: Fase 1 (27 mei tot en met 21 juni): Johan Willem Frisolaan tot Eiteren Fase 2 (17 juni tot en met 5 juli): Kasteellaan tot Johan Willem Frisolaan Fase 3 (1 juli tot en met 19 juli): Vondellaan tot Kasteellaan Deze planning is een schatting en kan veranderen door onverwachte omstandigheden. De fasen overlappen, dit is om de verplaatsing van de werkzaamheden mogelijk te maken. Wij hechten waarde aan uw veiligheid Een gedeelte van de Touwlaan wordt afgesloten om de werkzaamheden goed en veilig te kunnen uitvoeren. Wij vragen u dringend deze afsluiting te respecteren en het werkgebied niet te betreden. Veiligheid staat voorop! Praktische informatie Werken in de openbare ruimte brengt overlast met zich mee. De gemeente en de aannemer proberen dit zo veel mogelijk te beperken. Wij vertrouwen op uw begrip en medewerking. De werktijden van de aannemer zijn van maandag tot en met vrijdag, van 07.00 uur tot 17.00 uur. Na de werkzaamheden geldt het vrachtverbod op de Touwlaan en in de aangrenzende wijk het Kasteelkwartier. In het recent genomen verkeersbesluit is vastgesteld dat vrachtwagens zwaarder dan 3500 kg, niet meer op de hierboven genoemde locaties mogen komen. De redenen hiervoor zijn de verkeersonveiligheid en de geluids- en trillingshinder die het vrachtverkeer met zich meebrengt. Waarom We richten de Touwlaan opnieuw in omdat: De snelheid van het verkeer te hoog is. Dit zorgt voor trillingsoverlast. De oorzaak van deze te hoge snelheid komt vooral door de huidige straatinrichting. Deze voldoet niet helemaal aan de GOW30 richtlijnen. De weg is te breed en er ontbreken goede snelheidsremmende maatregelen. Ook dragen beschadigingen in het wegdek en de vrachtauto's die in de straat rijden bij aan de trillingsoverlast. Sommige delen van de Touwlaan onoverzichtelijk zijn. Dit geldt vooral voor de kruispunten en de voetgangersoversteekplaatsen die hierbij horen. En ook voor de schoolzone, sommige fietspaden en de 30 km/u-zone. Hoe We gaan de Touwlaan opnieuw inrichten volgens de GOW-30 normen. De volgende maatregelen worden genomen: We pakken trillingsoverlast aan door een vrachtverbod in te stellen. We repareren het wegdek. Er komen maatregelen om de snelheid van verkeer te verminderen. Dat doen we door middel van wegversmallingen en drempels. Kruispunten en fietspaden maken we overzichtelijker doordat er meer opstelruimte komt voor de weggebruiker. We maken de voorrangsregels duidelijker door de rode kleur van de fietsstroken door te trekken over de kruispunten. Bij het kruispunt van de Kasteellaan wordt nog een zebrapad aangebracht. Lees het overzicht met alle maatregelen (pdf, 716 kB). Wanneer Juli 2024: Verwachtte afronding van de werkzaamheden Mei 2024: Start van de uitvoering van de werkzaamheden. December 2023: Het definitieve ontwerp is klaar. November 2023: 2e informatie-en inloopavond. Betrokkenen kunnen hun laatste opmerkingen geven over het definitief ontwerp. September 2023: Het voorlopig ontwerp is klaar. Kleine aanpassingen voor het definitief ontwerp zijn nog mogelijk. November 2022: 1e informatie- en inloopavond voor betrokkenen. September 2022: Het schetsontwerp is klaar met daarin de eerste verbeterideeën voor de Touwlaan.
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2024-05-13
- Idee tegen eenzaamheid
Uw idee/initiatief Heeft uw vereniging, organisatie of stichting een idee of initiatief dat helpt bij het doorbreken, terugdringen en voorkomen van eenzaamheid onder volwassenen? Denk hierbij bijvoorbeeld aan het organiseren van workshops, sportactiviteiten of open eettafels. Misschien kan de gemeente helpen met een financiële bijdrage. Aanvragen Let op dat u uw aanvraag minimaal 8 weken (langer als er voor uw aanvraag vergunningen nodig zijn) voordat de activiteit plaatsvindt moet indienen. Eenzaamheidsbudget aanvragen Hoe werkt het? Dien de aanvraag minimaal 8 weken voor de activiteit in. De gemeente toetst of u aan de spelregels voldoet en of er budget beschikbaar is. Voor evenementen of objecten zoals open eettafels in de openbare ruimte is vaak een vergunning nodig. Let op dat uw aanvraag hierdoor langer in behandeling kan zijn dan 8 weken. Wij sturen u een brief over het besluit over uw aanvraag. Bij goedkeuring ontvangt u binnen 2 weken de financiële bijdrage op de opgegeven rekening. Er kunnen evaluatiecriteria vastgesteld worden waaraan voldaan moet worden bij de verantwoording van de besteding van de financiële bijdrage. De verstrekking van subsidie vindt plaats op volgorde van ontvangst van complete aanvragen, totdat het vastgestelde subsidieplafond is bereikt. Spelregels Belangrijk om te weten voordat u een aanvraag doet. Het idee/initiatief moet: een bijdrage leveren aan het doorbreken, terugdringen en voorkomen van eenzaamheid. een nieuw nog niet eerder voorkomend initiatief zijn. specifiek toelichten hoe de doelgroep bereikt wordt. gericht zijn op personen met de leeftijd van 18 jaar of ouder. niet in strijd zijn met ander vastgesteld beleid (bijvoorbeeld het bestemmingsplan). een aantoonbare eigen bijdrage in geld en/of menskracht omvatten, die in verhouding staat tot de budgetaanvraag. geen commercieel doel hebben. worden uitgevoerd in het jaar van de budgettoekenning. voldoen aan de vergunnings- en meldingsplicht als die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de activiteit. de gemeente informeren over de uitvoering van het initiatief. worden uitgevoerd door een stichting, vereniging of organisatie. In andere gevallen wordt de aanvraag per situatie bekeken. Hoe lang duurt het? De behandeling van uw aanvraag duurt gemiddeld 8 weken. Meer weten Heeft u vragen of wilt u meer weten over Samen IJsselstein? Neem contact met ons op via telefoonnummer 14 030 of het contactformulier. Successen Dag in Feesttent op 't Podium Stichting Het Kan Anders IJsselstein heeft met hulp van de gemeente op 25 augustus een feestelijk evenement voor ouderen georganiseerd. In een grote feesttent op het Podium zijn 300 ouderen in het zonnetje gezet. Met een aankomst via een rode loper werd in de volledig versierde feesttent een gratis programma aangeboden dat de hele dag duurde. Met optredens van IJsselsteinse artiesten en een bingo waarbij leuke prijzen gewonnen konden worden. Beginnerscursus Bridgen Bridge Club IJsselstein (BCIJ) organiseert een beginnerscursus bridgen. Met behulp van een bridgedocent krijgen deelnemers het bridgen van A tot Z uitgelegd. Bridgen wordt geroemd als een gezellig spel dat ook nog goed is voor de hersenen. De bridgecursus helpt dan ook om nieuwe sociale contacten te maken. Na afloop kunnen deelnemers zich bij één van de drie bridgeclubs in IJsselstein aansluiten. Dans-spel-storytelling Workshops Dansdocente Leah Jacob organiseert 10 gratis dans-spel-storytelling workshops. In een sfeer van vertrouwen krijgt iedereen de ruimte om op een eigen manier mee te doen. Een plek van ontmoeting en verbinding met andere mensen waar je ook jezelf mag zijn. Met de creatieve expressie van dans, spel en het vertellen van verhalen wordt verbinding tussen de deelnemers tot stand gebracht.
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2024-01-19
- Bedrijvenpark De Kroon
Wat? Bedrijvenpark De Kroon is dé perfecte plek voor bedrijven, centraal gelegen in Nederland. Tussen de A2 en de N210 bij IJsselstein is dit ‘een juweel van een locatie’. Vanwege de plek is er veel aandacht voor het groene karakter van het bedrijvenpark. Een prachtige plek met veel mogelijkheden dus. Op het bedrijventerrein is ongeveer 9 hectare ruimte beschikbaar voor lokale en regionale bedrijven. Waarom? In IJsselstein zijn er weinig mogelijkheden om bestaande bedrijventerreinen uit te breiden. We hebben als doel om ruimte te bieden voor economische groei, innovatie en verduurzaming van bedrijventerreinen. Om dit mogelijk te maken ontwikkelen we bedrijvenpark De Kroon. Hoe? Voor de ontwikkeling van dit bedrijventerrein hebben de gemeente en Van Wijk Ontwikkeling in 2021 een samenwerkingsovereenkomst ondertekend. Onlangs had dit gebied nog een agrarische functie. Daarom is het bestemmingsplan kortgeleden aangepast. Het aangepaste bestemmingsplan is vastgesteld op 11 mei 2023. Lees meer over de vaststelling van het bestemmingsplan. De ontwikkeling van Bedrijvenpark De Kroon past ook binnen het provinciaal beleid. Wanneer? Op 17 juli 2023 is het bestemmingsplan voor bedrijvenpark De Kroon vastgesteld. In de tweede helft van 2024 start de verkoop van de bedrijfskavels. De verkoop van de bedrijfskavels loopt enige vertraging op.
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2024-01-18
- Kromme IJsselgebied
Belangrijkste conclusies gebiedsperspectief De gemeenteraad heeft besloten dat 80% van het Kromme IJsselgebied in de toekomst een buitengebied blijft. Maximaal 20% mag gebruikt worden voor woningbouw. De huizen moeten aan de rand van het gebied komen en beginnen bij de rand van de huidige stad. Dit staat in het gebiedsperspectief Kromme IJsselgebied. Het Kromme IJsselgebied is een landelijk gebied met cultuurhistorische waarde. Daarom staan cultuurhistorie en landschap centraal in het gebiedsperspectief. Lees het hele gebiedsperspectief, met raadsvoorstel en achterliggende documenten (punt 6). Wat is er de afgelopen tijd gebeurd? Van april tot september 2022 liep er een participatietraject om het gebiedsperspectief te maken. We organiseerden 3 gebiedsateliers en stuurden een digitale enquête uit. Ten slotte konden belanghebbenden hun mening geven over het definitieve document. Het gemeentebestuur heeft deze reacties beantwoord. Wilt u alles teruglezen over dit participatietraject? U vindt een samenvatting van de resultaten van alle gebiedsateliers en de enquête in de bijlagen van het gebiedsperspectief (pagina 55). Verder vroeg de gemeenteraad bij het vaststellen van het gebiedsperspectief om een verdere uitwerking op een paar onderwerpen van het gebiedsperspectief. Daarom starten we een nieuw participatietraject. Dit traject is een vervolg op het eerdere participatieproces en de inzichten en informatie die we toen kregen. Samen met inwoners, ondernemers en andere belanghebbenden gaan we de verschillende onderdelen van het gebiedsperspectief, zoals het buitengebied en het stedelijke gebied, verder uitwerken. Dit traject moet leiden tot de randvoorwaarden en het programma voor: Een toekomstbestendig buitengebied Het bouwen van woningen aan de stadsrand Wat gaan we de komende tijd doen? De gemeente werkt samen met Witteveen+Bos aan de aanscherping van het gebiedsperspectief. Dit doen we met behulp van een participatietraject. Om dit traject goed te laten verlopen, volgen we 3 belangrijke punten: Duidelijke kaders en doelen voor de participatie Tijdige en duidelijke terugkoppeling Voortbouwen op het eerdere participatietraject We organiseren 3 interactieve bijeenkomsten (gebiedsateliers) om ideeën op te halen voor de aanscherping van het gebiedsperspectief. De bijeenkomsten vinden plaats in het Zendstation. Vóór de eerste bijeenkomst sturen we een digitale enquête naar belanghebbenden om alvast een eerste beeld te krijgen van de ideeën die spelen. De gebiedsateliers hebben de volgende thema’s: 22 oktober | Gebiedsatelier 1: verdieping van de opgaven In deze bijeenkomst bespreken we de verschillende opgaven die voor ons liggen. We willen beter begrijpen hoe mensen nu tegen de thema's natuur en recreatie, wonen, duurzame energieopwekking en landbouw aankijken. Daarnaast onderzoeken we mogelijke oplossingen die horen bij deze opgaven. Dit gebiedsatelier staat gepland voor 22 oktober en vindt plaats in Het Zendstation. 18 november | Gebiedsatelier 2: relaties, afhankelijkheden en gevolgen Tijdens dit gebiedsatelier gaan we op zoek naar verbanden en mogelijke knelpunten tussen de opgaven en oplossingen. Samen onderzoeken we de gevolgen van bepaalde keuzes. We gaan in groepjes aan de slag om te kijken waar kansen liggen en waar problemen kunnen ontstaan. We gaan in op onder andere de volgende onderzoeksvragen: ‘Waar kunnen we gebruikmaken van kansen?’ en ‘waar en op welke manier botsen opgaven met elkaar?' Dit gebiedsatelier staat gepland voor 18 november en vindt plaats in Het Zendstation. 16 december | Gebiedsatelier 3: ruimtelijk raamwerk In dit gebiedsatelier leggen we het ruimtelijk raamwerk van het gebiedsperspectief voor. Dit raamwerk bevat keuzes waarin de inbreng van inwoners, ondernemers en andere belanghebbenden is meegenomen. Dit gebiedsatelier staat gepland voor 16 december en vindt plaats in Het Zendstation. Wilt u meedenken? Alleen samen komen we tot een goede aanscherping van het gebiedsperspectief. Wilt u deelnemen aan de gebiedsateliers, wilt u iets kwijt of heeft u vragen? Stuur dan een e-mail naar krommeijsselgebied@ijsselstein.nl.
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2024-12-02
- Speelplekken
Speelruimtebeleidsplan: vooral investeren in de grotere speelplekken In 2020 is het Speelruimtebeleidsplan vastgesteld door de gemeenteraad. In dit plan staan 4 scenario's (mogelijkheden) voor de inrichting van de speelruimte. Deze scenario's zijn met een vragenlijst voorgelegd aan de inwoners van IJsselstein. Op basis hiervan koos de raad voor scenario 4: overal een goede buurtplek. Hiermee willen we bereiken dat er in elke buurt ten minste 1 goede speelplek is met een gevarieerd aanbod. Zo kunnen alle kinderen een goede speelplek bereiken zonder grote barrières, zoals een drukke weg, tegen te komen. Het gekozen scenario betekent ook dat bij een aantal kleinere speelplekken de speeltoestellen verdwijnen. Deze kleinere speelplekken richten we dan zoveel mogelijk in als bespeelbare openbare ruimte. Denk hierbij aan een grasveldje met een heuveltje, stapstammen of zwerfkeien. Of een pleintje met knikkertegels. Klacht of melding speeltoestellen Is er iets mis met een speeltoestel? Geef het aan ons door.
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2023-10-31
- Paardenveld-Noord
Wat? De gemeenteraad heeft op 20 mei 2021 de visie Paardenveld-Noord vastgesteld. Dit is de eerste stap naar een nieuwe woonwijk in IJsselstein. De visie geeft aan hoe we het plangebied willen ontwikkelen. Het geeft een beeld op hoofdlijnen en is richting gevend. Het plangebied ligt op steenworp afstand van de historische binnenstad. Het grenst direct aan de Hollandse IJssel. Het gebied is goed ontsloten met openbaar vervoer, de fiets en auto. Omsloten tussen de karakteristieke Paardenlaan, Utrechtseweg, Beneluxweg en Hogebiezen ligt het gebied Paardenveld-Noord. Hier gaan we bouwen voor toekomstige generaties in IJsselstein. Een duurzame wijk waar mens, natuur, klimaat en gezondheid centraal staan. Paardenveld-Noord, dé plek waar 500 appartementen en stadswoningen worden gerealiseerd. Een wijk van de toekomst, waar groen, circulair en klimaatadaptieve maatregelen centraal staan. Een autoluwe wijk, zodat kinderen vrij voor de deur kunnen spelen. De levensloopbestendige seniorenwoningen worden zo ingericht, zodat ouderen zo lang mogelijk zelfstandig 'thuis' kunnen wonen. Kortom, gelijkvloers, nabij welzijns- en gezondheidszorg, domotica toepassingen (slimme sloten, video deurbel en meer) en de belangrijkste voorzieningen op loopafstand. Daarnaast blijft het woonzorgcentrum Ewoud in het gebied bestaan. De parkeervoorziening is beoogd op één centrale plek, op loopafstand van de woningen. We noemen dit een 'Mobiliteitshub'. Zo'n hub kent ook andere functies voor gemeenschappelijk gebruik. Denk hierbij aan pakketservice, sport en ontspanning, horeca, steunpost, hulpdiensten en soortgelijk. Ook de bushalte is op loofafstand. Klik op de foto om de foto te vergroten. Waarom? Wij zien dat er in de komende jaren veranderingen in dit gebied zullen optreden. Denk aan tijdelijke huisvesting in de school De Wenteltrap. Ook zullen er bedrijven vertrekken. Het gebied zal de komende jaren transformeren naar een woon (zorg)gebied. Deze transformatie zal stapsgewijs plaatsvinden. De vraag naar woningen voor jong en oud is groot. We zien veranderingen in mobiliteit op ons afkomen. Duurzaamheid leeft enorm. We werken toe naar een klimaatneutraal IJsselstein in 2050. Het plan Paardenveld-Noord gaat uit van een klimaatadaptieve woonwijk. Woningen worden gebouwd volgens de nieuwste inzichten op het gebied van energie, warmte, water en milieu. Woningen zullen in grote mate voorzien in de eigen energievraag. Dat vraagt om warmtepompen, zonne-energie, warmteterugwinning en warmtewisselaars. Ook de openbare ruimte wordt zo ingericht, dat het bijdraagt aan de biodiversiteit en duurzaamheidsdoelstellingen: regenwateropvang en -berging en het tegengaan van hittestress. Tegelijkertijd is het een unieke locatie voor woningbouw, vanwege haar ligging. Paardenveld-Noord ligt op een steenworp afstand van de binnenstad en de Hollandse IJssel en kent een goede aansluiting op het openbaar vervoer en de (fiets)snelweg. Ouderen- en gezondheidszorg zijn aanwezig. Hoe? De gemeente IJsselstein heeft, samen met stedenbouwkundigbureau Imoss, een oriëntatie gemaakt voor hoe het gebied eruit kan zien na transformatie. Tegelijkertijd is de visie een beoordelingskader waarbinnen ontwikkelingen worden gefaciliteerd door de gemeente. Er zullen 500 appartementen en stadswoningen worden gerealiseerd. 30% van het woningaanbod is bedoeld voor de sociale huursector. Een woongebied met een eigen identiteit voor jong en oud, die we in de komende tien jaar fasegewijs willen ontwikkelen. Paardenveld-Noord is opgedeeld in drie deelgebieden. De gemeente richt zich op de ontwikkeling van het middengebied, dat tussen de Beneluxweg, Panoven, Paardenlaan en de Jan van der Heydenweg ligt (aangevuld met de brandweerkazerne en de aanliggende brandweerwoningen). In de huidige situatie staat hier de praktijkschool Baanbreker, basisschool De Wenteltrap, een politiebureau en een uitvaartcentrum. Ook staan er diverse bedrijfsgebouwen die gebruikt worden door WerkwIJSS en als sportschool en gebouwen voor culturele activiteiten. De eerste visie voor de indeling van de wijk is volgens een campusmodel. De appartementengebouwen worden aan de buitenranden van de wijk gesitueerd. In het midden van de wijk is ruimte voor een gezamenlijk park. Om de authentieke Paardenlaan tot zijn recht te laten komen, is in de visie de bouwhoogte aan de laan beperkt tot vier, soms vijf bouwlagen. In het noorden van het plangebied behouden we het een ensemble van historische bebouwing aan de Panoven, een ankerpunt voor het gebied. Langs de Beneluxweg en de Utrechtseweg is rekening gehouden met hogere bebouwing. Langs de Beneluxweg komt water voor voldoende waterberging. Afwijkend van de visie heeft de raad besloten dat de Jan van der Heydenweg tenminste tot 2035 blijft bestaan, de mogelijkheden voor een alternatief worden nader onderzocht. Ook Zorgcentrum Ewoud heeft plannen om woningen aan de Marijke Meuhof te vervangen voor een nieuw zorggedeelte en nieuwe appartementen. Video/animatie Beschrijving: animatie Paardenveld-Noord Wanneer? Eind 2023 kunnen we meer zeggen over de planning. De komende tijd worden er gesprekken gevoerd en wordt de visie nader uitgewerkt. Er zal zeker niet vóór 2026 gebouwd worden. 2022 De afgelopen maanden hebben we een beeld gevormd wat nodig is om het plan een stap verder te brengen. Er is en plan van aanpak opgesteld. Tegelijkertijd wordt aandacht besteedt aan eventuele aanbesteding van (delen van) het gebied als onderdeel van onderzoek naar samenwerking met een ontwikkelaar. Dit is eveneens een onderdeel van het voorstel op het vaststellen van de visie. 20 mei 2021 De gemeenteraad stelt de visie Paardenveld-Noord vast. Dit is de eerste stap naar een nieuwe woonwijk in IJsselstein. De visie is op hoofdlijnen en richting gevend. Bij de uitwerking zullen zeker veranderingen optreden. De volgende stap is nu via een projectmatige aanpak het uitwerken van de visie naar een ontwikkelingsplan. Hiermee wordt onderzocht hoe een gefaseerde ontwikkeling mogelijk is. Het biedt ook de basis voor een bestemmingsplan/ omgevingsplan, bouwplannen en een inrichtingsplan. Dit geldt vooral over het deel bij de huidige Baden Powellweg. Over het opstellen van het ontwikkelingsplan zal verdere communicatie plaatsvinden met betrokkenheid van de inwoners, eigenaren en belanghebbenden. Voor particuliere ontwikkelingen dient de visie als basis voor een op te stellen kader of 'kavelpaspoort'. 2020 Wij hebben onze inwoners, ondernemers en belanghebbenden gevraagd wat zij vinden van de eerste plannen van Paardenveld-Noord Hiervoor is ter oriëntatie een ontwerpschets gemaakt om de plannen zichtbaar te maken. Aan de hand van deze ontwerpschets is medewerking gevraagd aan een enquête. Ruim 1.100 inwoners hebben hieraan mee gedaan. De uitkomsten laten zien dat de vraag naar woningen groot is. IJsselsteiners, jong en oud, willen graag in Paardenveld-Noord wonen. Met de uitkomsten van de enquête en de reacties van gesprekken met belanghebbenden is de conceptvisie bijgewerkt naar de uiteindelijke visie. Veelgestelde vragen Wat betekent een visie Paardenveld Noord/Hazenveld? Duidelijk is dat er in de nabije toekomst veranderingen gaan optreden in het gebied Paardenveld Noord. De gemeenteraad heeft hiertoe op 20 mei 2021 de visie Paardenveld Noord vastgesteld. De visie is een vooruitblik op hetgeen we willen bereiken met het gebied. Die visie fungeert als een inspirerende, dynamische en uitdagende basis dat de ambitieuze toekomst voor het gebied schetst. Hoe zeker is het dan dat Paardenveld Noord / Hazenveld ook daadwerkelijk een woonwijk wordt? Voor de uitwerking van de visie zal er verder onderzoek moeten plaatsvinden. Daaruit kan naar voren komen dat onderdelen niet zo gerealiseerd kunnen worden als bedacht in de visie. Ook zullen diverse procedures gevolgd moeten worden, die lange tijd in beslag kunnen nemen. Maar het doel blijft wel om de visie zoveel mogelijk te realiseren, mede gelet op al bekende en op afkomende wetgeving op het gebied van o.a. klimaat, energie, gezondheid. Zoals hiervoor aangegeven, moet het plan ook realistisch zijn. Hierbij zijn marktomstandigheden ook van invloed op de haalbaarheid. Hoe zeker is het dat het Campusmodel gerealiseerd wordt? Het Campusmodel is als uitgangspunt genomen, omdat wij denken dat dit het meest aantrekkelijk model is. Bij de uitwerking van de visie zal hier zoveel mogelijk aan worden vastgehouden, maar staan we, indien nodig, nog wel open voor alternatieve invulling. Wanneer is het zeker dat het een woonwijk wordt? De gemeenteraad heeft de Woonvisie vastgesteld met daarin de opgave om 2500 woningen in de komende 10 jaar te realiseren. Aanvullend is de visie Paardenveld Noord, dat uitgaat van een woningbouwlocatie, ook vastgesteld door de gemeenteraad. Op dit moment vindt er onderzoek plaats om een verdere uitwerking te kunnen maken. Wanneer dit gereed is zal er meer zekerheid zijn of de visie, eventueel met aanpassingen, gerealiseerd kan worden. De daadwerkelijke realisatie zal echter nog even op zich laten wachten, ook omdat naar verwachting niet alles gelijktijdig gerealiseerd kan worden. Staat de indeling van de wijk vast? Met de vaststelling van de visie staat de hoofdstructuur vast zoals dat op de visiekaart en de uitgangspunten is weergegeven. Binnen deze kaders wordt nader onderzocht om de verdere invulling te laten plaatsvinden. Komen er ook eengezinswoningen? De visie geeft vooral hoofdlijnen van bebouwing weer. Bij een modelmatige invulling, om te kijken of de visie ook realistisch is, is er ook van uitgegaan dat er eengezinswoningen komen in de vorm van stadswoningen. Gelet op de woningbehoefte wordt echter vooral uitgegaan van appartementen. Hoelang duurt het voordat de bouw kan starten? We verwachten niet voor 2026 te kunnen starten met de bouw. Eerst moeten de onderzoeken gereed zijn en procedures doorlopen zijn. Dat zal naar verwachting enkele jaren in beslag nemen. Hoeveel sociale huurwoningen komen er? Conform de Woonvisie zal er 30% sociale huur zijn. Als het autoluw wordt, hoe brengen mensen dan hun boodschappen en andere zware spullen naar hun woning? De appartementen en woningen zullen bereikbaar zijn voor zware spullen, zoals voor verhuizingen. Pakketservices (DHL, PostNL, enz.) en boodschappenservices (Picnic, AH, Jumbo, enz.) kunnen hun vracht afleveren in het mobiliteitshub, waar deze zaken opgehaald kunnen worden. Dat is ook gemakkelijk voor mensen die overdag niet thuis zijn. Hiermee wordt voorkomen dat er allerhande verkeersbewegingen door het groene gebied ontstaat, bestellingen opnieuw bezorgd moeten worden, met alle neveneffecten van dien (lucht, geluid, onveiligheid). Wat gaat er gebeuren met de bedrijven en scholen die nu op de locatie staan? Bij de totstandkoming van de visie is met de belangrijkste stakeholders (eigenaren, huurder(s) gesproken. Samengevat kan gesteld worden dat deze enthousiast zijn. Ook zijn wij nog in overleg met de schoolbesturen over de toekomst van de scholen. Daarover zal de gemeenteraad ook een besluit moeten nemen. Omdat dit nog een visie is, zal met alle partijen verder gesproken moeten worden en onderzocht moeten worden wat de mogelijkheden zijn om de functies opnieuw in het gebied onder te brengen of om elders een nieuwe locatie te vinden. Daarbij zal zoveel mogelijk rekening gehouden worden met de wensen en mogelijkheden van de bedrijven. Wat gaat er gebeuren met de Jan van der Heydenweg die nu toegang geeft tot de binnenstad? Om een aantrekkelijk, groen woongebied te creëren waar de gebruiker belangrijker is dan het verkeer, gaat de visie ervanuit dat de Jan van der Heydenweg een andere route krijgt. Bij de vaststelling van de visie is besloten dat voorlopig de Jan van der Heydenweg in stand gehouden blijft. De visie is vooruitstrevend, maar eerst zal het alternatief goed onderzocht moeten worden. Wat wordt de toegangsweg naar de binnenstad? De route van en naar de binnenstad zal verder onderzocht worden in relatie tot verkeerscirculatie met de binnenstad. Daarbij komen dan ook het gebruik van de Overtoom, het gebruik van zwaar verkeer door de Benschopperpoort en over de brug over de stadsgracht bij de Mr. Abbink Spainkstraat aan de orde. Op welke afstand van de woningen aan de Vrouw Baertestraat en Jolandeplantsoen wordt er straks gebouwd? Op dit moment variëren de afstanden van de bebouwing van woon- en zorgcentrum Ewoud en de scholen (met bijgebouwen) tot de bestaande bebouwing tussen de ca. 62 m bij de Vrouw Baertestraat en ca. 65 m bij de Vrouw Beartestraat en Jolande Plantsoen. De visie geeft als beeld resp. ca 75 en 65 m. Wij vestigen er echter de aandacht op dat gaande het proces de afstanden exacter worden. Welke bebouwingshoogte krijgt de bebouwing langs rand met de Paardenlaan? Wij gaan momenteel uit van 4 bouwlagen met accenten van 5 bouwlagen. Hoe gaat u de kwaliteit bewaken? Wij willen de kwaliteit van de bebouwing en de inrichting van het buitenterrein bewaken door adviezen van de welstandcommissie leidend te laten zijn en een stedenbouwkundige in te zetten. Daarnaast zullen wij de nodige kwaliteitsbepalingen opnemen in overeenkomsten en zo mogelijk planologische maatregelen (zoals een bestemmingsplan). Blijft het woonwagencentrum gehandhaafd? Daarover kunnen we nog geen uitspraak doen. We gaan dit nader onderzoeken, mede tegen de achtergrond dat er een beperkte uitbreiding van plaatsen nodig is. Blijft de brandweerkazerne gehandhaafd? Ja. Blijven de woningen naast de brandweerkazerne gehandhaafd? In ieder geval zal dit voorlopig nog wel het geval zijn.
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2024-11-29
- Eerste rijbewijs aanvragen
Hoe werkt het? Maak een afspraak Neem een geldig paspoort of een geldige identiteitskaart mee; Bent u jonger dan 18 jaar en vraagt u een autorijbewijs aan? Neem uw begeleiderpas van 2toDrive mee; Zorg voor een pasfoto in kleur die voldoet aan de eisen voor pasfoto’s; Spoedaanvraag Heeft u uw rijbewijs snel nodig? Doe dan een spoedaanvraag. Als u het rijbewijs vóór 14.00 uur aanvraagt, dan kunt u het de volgende werkdag ophalen. U betaalt hiervoor een toeslag. Kosten Rijbewijs € 48,15*. Toeslag spoed € 34,10. Gezondheidsverklaring voor de medische keuring € 41,50. * De kosten van het rijbewijs zijn aangepast, omdat het rijbewijs nu ook gebruikt kan worden als identificatiemiddel om online in te loggen bij overheidsorganisaties en diensten met een publieke taak. Voor meer informatie over het nieuwe rijbewijs kunnen inwoners terecht op de website van de RDW. U betaalt het rijbewijs bij de aanvraag. Hoe lang duurt het? Na 5 werkdagen haalt u uw rijbewijs op bij het stadhuis. Neem uw afhaalbewijs mee. Dit krijgt u na het aanvragen en betalen mee. U hoeft voor het afhalen geen afspraak te maken.
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2024-01-30
- Geboorteaangifte doen
Plan een afspraak Hoe werkt het Belangrijk om te weten: Doe binnen 3 dagen na de geboorte van uw kind geboorteaangifte. Loopt de periode af op zaterdag, zondag of tijdens een feestdag, dan krijgt u extra tijd om te melden dat u een kind heeft gekregen. Bent u te laat, dan wordt dit gemeld bij het Openbaar Ministerie. U kunt een boete krijgen. Wie doet aangifte? De vader of duomoeder (vrouwelijke partner van de biologische moeder) van het kind doet geboorteaangifte. De moeder van het kind mág aangifte doen, maar dat is niet verplicht. Kunnen de vader, duomoeder of moeder zelf géén aangifte doen, dan mag iemand die bij de geboorte aanwezig was aangifte doen. Bijvoorbeeld de eigenaar van het huis waar het kind is geboren of een medewerker van het ziekenhuis. Geboorte op: Uiterlijk aangifte doen op: Maandag Donderdag Dinsdag Vrijdag Woensdag Maandag Donderdag Maandag Vrijdag Dinsdag Vrijdag (en maandag is een feestdag) Woensdag Zaterdag Dinsdag Zondag Woensdag Meenemen naar uw afspraak Geldig(e) paspoort, rijbewijs of identiteitskaart van de persoon die aangifte doet. Geldig(e) paspoort, rijbewijs of identiteitskaart van de moeder. Bewijs van de arts of verloskundige (niet verplicht). Trouwboekje (niet verplicht). Erkenningsakte ongeboren kind, indien van toepassing. Neem het officiële document mee. Akte van naamskeuze, indien van toepassing. Neem het officiële document mee. U hoeft de baby niet mee te nemen. Kosten Geboorteaangifte doen kost niks. Een officiële kopie van de geboorteakte kost wel geld.
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2024-01-25
- Subsidies algemene informatie
De gemeente IJsselstein heeft twee soorten subsidies: de incidentele subsidie en de structurele subsidie. Een incidentele subsidie vraagt u aan voor een kortdurende/eenmalige activiteit. Natuurlijke- en rechtspersonen kunnen een incidentele subsidie aanvragen. Een structurele subsidie vraagt u aan voor een meerjarig terugkerende activiteit. Rechtspersonen kunnen een structurele subsidie aanvragen. Natuurlijke personen zijn bijvoorbeeld inwoners. Rechtspersonen zijn ondernemingen, stichtingen en verenigingen. Op het ondernemersplein van de Kamer van Koophandel en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland leest u meer over natuurlijke- en rechtspersonen. Inwoners Voor inwoners is er ook het initiatievenbudget waar er behalve geld ook andere steun geboden kan worden. Bijvoorbeeld het gebruik van een gemeentelijk gebouw, zonder dat hier kosten voor in rekening worden gebracht. Of de gemeente die het pleintje in de buurt volgens het idee herinricht. Op Idee voor IJsselstein staat meer informatie voor inwoners over de verschillende mogelijkheden om geld of steun aan te vragen. Ondernemingen, stichtingen, verenigingen Ondernemingen, stichtingen en verenigingen kunnen naast de incidentele subsidies zoals een jubileum subsidie of een vermeerderingsregeling ook structurele subsidie aanvragen. Alle subsidies staan op onze subsidiepagina. Regels en voorwaarden We hebben specifieke regels en voorwaarden voor verschillende subsidies. Hieronder staan de verschillende verordeningen. Algemene subsidieverordening Subsidieregeling sportstimulering en deskundigheidsbevordering Subsidieregeling Maatschappelijke Ontwikkeling Subsidieregeling Voorschoolse educatie en peuteropvang Subsidieregeling Kunst en cultuur Voor alle subsidies geldt de Algemene wet bestuursrecht. Subsidieoverzicht 2025 In het Subsidieoverzicht staan alle structurele subsidies, die het college jaarlijks toekent, en de subsidieplafonds. Het subsidieplafond is het maximale bedrag, wat het college aan subsidie kan verstrekken. Download hier het Subsidieoverzicht 2025 (pdf, 168 kB) Download ook de Toelichting (pdf, 208 kB) Meer weten Heeft u vragen of wilt u meer weten? Kijk dan op onze algemene informatiepagina over subsidies voor bijvoorbeeld de subsidieverordening en andere voorwaarden en regels. Of neem contact met ons op via telefoonnummer 14 030 of het contactformulier.
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2024-11-21
- Legalisatie Handtekening
Hoe werkt het Maak een afspraak Neem het betreffende document mee naar de afspraak; Denkt u ook aan een geldig legitimatiebewijs? Kosten Een handtekening legaliseren kost € 12,05. U betaalt direct aan de balie. Meer weten Website Rechtspraak.nl
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2024-01-25