Zoekresultaat 11 - 20 van 62 resultaten

  • Aanvulling laag inkomen

    Heeft u een laag inkomen en maakt u onvoorziene, noodzakelijke of bijzondere kosten? Dan heeft u mogelijk recht op bijzondere bijstand. Voor meer informatie en voorwaarden zie Bijzondere bijstand. Leeft u al lange tijd (minimaal 36 maanden) van een laag inkomen? Dan heeft u mogelijk recht op Individuele inkomenstoeslag. Voor meer informatie en voorwaarden zie Individuele inkomenstoeslag.

  • Over IJsselstein

    Geschiedenis De bloeiperiode van IJsselstein lag in de late middeleeuwen. IJsselstein werd de hoofdplaats van de Baronie van IJsselstein. Diverse keren werd IJsselstein door Utrechtse soldaten belaagd, maar uiteindelijk kwam de vrede met Utrecht tot stand. Qua woningbouw wist de stad met haar uitbreidingen tot 1920 binnen de grachten te blijven. Meer informatie over de geschiedenis is te vinden in het streekarchief in Woerden. Apenluiers Inwoners van IJsselstein worden al eeuwenlang aangeduid als 'Apenluiers'. De naam komt terug in diverse streek- of stadsspecialiteiten. Hoe de inwoners aan die naam komen en hoe je de naam precies schrijft, dat zet Bert van Zandwijk mooi op een rij. Gemeentewapen Het gemeentewapen van IJsselstein werd op 11 september 1816 bevestigd door de Hoge Raad van Adel. Het is afgeleid van het wapen van het geslacht Van Amstel. Meer informatie hierover is te vinden in het streekarchief in Woerden. Gemeentevlag De vlag bestaat uit 2 gelijke horizontale banen in de kleuren geel (boven) en zwart (onder). De vlag was al in gebruik in de Baronie IJsselstein. De kleuren komen ook terug in het gemeentewapen. Ambtsketen burgemeester Een ambtsketen is een ketting, die dient als officieel herkenningsteken voor burgemeesters. In een Koninklijk Besluit uit 1852 staan de regels waar de ambtsketen aan moet voldoen en wanneer de burgemeester die moet dragen. Dat is bij het voorzitten van de raad, openbaar optreden bij brand of openbare ordeverstoringen of bij 'plegtige' gelegenheden, zoals het uitreiken van Koninklijke onderscheidingen. De huidige ambtsketen is in 1972 aan de gemeente geschonken door de bevolking. Dat was een initiatief van de Oranjevereniging in het kader van een Koninklijk bezoek aan de gemeente. De keten is gemaakt door de Utrechtse edelsmid Jan Noyons (1918-1982) en bevat met IJsselstein samenhangende afbeeldingen: ridderzegel, poorterszegel, Koninklijke wapens, de kasteeltoren en de Gerbrandytoren. Partnergemeente Herentals (B) In het kader van het 'streven naar bevordering van de Europese eenheid' besloot de raad op 30 augustus 1979 de al wat langer bestaande vriendschapsbanden met de Belgische gemeente Herentals te bekrachtigen. Het tot stand brengen van internationale contacten tussen gemeenten (genoemd als: jumelage, stedenband, partnergemeente) werd destijds gestimuleerd vanuit de Raad van Europese Gemeenten. Sinds die tijd zijn er diverse uitwisselingsbezoeken geweest tussen de inwoners en bestuurders van beide gemeenten.

  • CliĆ«ntondersteuning

    De gemeente helpt u met het beantwoorden van deze vragen vanuit het Team Sociaal Domein. De inwoner met een hulpvraag krijgt uit het team een vast contactpersoon die met de inwoner en hun omgeving het gesprek voert, zo nodig een ondersteuningsplan opstelt en ervoor zorgt dat de benodigde zorg en ondersteuning geleverd wordt. Gratis onafhankelijke cliëntondersteuning Naast ondersteuning van de gemeente of van de organisatie die uw zorg, hulp of ondersteuning verzorgt, kunt u ook gratis onafhankelijke cliëntondersteuning van Stichting MEE krijgen. Hier kunt u ook terecht wanneer u niet tevreden bent over de ondersteuning die u krijgt. Of als u iemand zoekt die met u meedenkt en u bijstaat tijdens gesprekken. MEE helpt bijvoorbeeld bij: voorbereiden gesprek met Team Sociaal Domein; meedenken over de inzet van zorg; advies bij de keuze 'zorg in natura' of 'persoonsgebonden budget (pgb)'; adviseren en ondersteunen bij klachten of bezwaar; advies en/of aanvraag indicatie Wet langdurige zorg (Wlz). MEE biedt ook ondersteuning bij het aanvragen van zorg of contact met instanties zoals het UWV. MEE is onafhankelijk en staat los van zorgorganisaties en de gemeente. Hulp van MEE is altijd gratis. U heeft geen verwijzing nodig en betaalt geen eigen bijdrage. U kunt rechtstreeks contact opnemen via 030 – 264 2255 of clientondersteuning@mee-ugv.nl.

  • Het Compliment

    Voorwaarden Wordt slechts eenmalig aan dezelfde persoon toegekend en uitgereikt; In aanmerking komen zowel IJsselsteiners als niet-IJsselsteiners. Zij die een: Jubileum vieren; Afscheid nemen; Heldhaftige prestatie hebben geleverd; Top-/eenmalige unieke prestatie hebben gerealiseerd; Professionals die zich beroepsmatig bijzonder in hebben gezet voor de stad Verdiensten liggen op maatschappelijk, sociaal, economisch, cultureel, kerkelijk of sportief gebied. De verdiensten moeten ten goede komen aan de stad IJsselstein. Naast personen kunnen ook bedrijven, verenigingen, instellingen en andere organisaties voorgedragen worden voor deze gemeentelijke onderscheiding. Voordracht aanbieden aan Kabinet van de burgemeester, minimaal vier weken voor moment van uitreiken. Afbeelding: Het Compliment, gemeentelijke onderscheiding

  • Gevonden of verloren

    Gevonden voorwerp online melden Verloren voorwerp online melden Voorwerp gevonden? U kunt het voorwerp zelf bewaren voor de eigenaar. U meldt uw vondst via aanmeldingsformulier gevonden voorwerp. Meldt de eigenaar zich binnen 1 jaar? Dan geeft u het voorwerp terug aan de eigenaar. Doet de eigenaar dit niet? Dan bent u de nieuwe eigenaar van het voorwerp. U kunt het voorwerp ook afgeven op het stadhuis. Heeft u een fiets gevonden? Meld dit online via melding openbare ruimte. Heeft u sleutels gevonden? Tijdens de openingstijden kunt u deze afgeven bij de receptie van het stadhuis. Identiteitsbewijs gevonden? Dit mag u niet zelf bewaren. Breng het naar het stadhuis. Voorwerp verloren? Bent u een voorwerp kwijt? Meldt dit dan op via het aanmeldingsformulier verloren voorwerp. Als u de melding print, dan kunt u die gebruiken als bewijs voor uw verzekering. Bent u sleutels verloren? Tijdens de openingstijden kunt u bij de receptie informeren of ze gevonden zijn. Fiets weg? Mogelijk is die in het fietsendepot. Kijk dan eens op www.verlorenofgevonden.nl. Identiteitsbewijs verloren? Bent u uw rijbewijs, paspoort of identiteitskaart verloren? Maak een afspraak bij de gemeente om een nieuw document aan te vragen. Op het stadhuis ondertekent u een verklaring van vermissing. U hoeft dus geen aangifte te doen bij de politie. Als u later uw oude identiteitsbewijs alsnog vindt, is dit helaas niet meer geldig. Lever het in bij de gemeente, dan zorgen wij dat het vernietigd wordt. Verliest u uw paspoort in het buitenland? Dan doet u wel aangifte. Doe dat bij de politie ter plaatse. Ergens anders iets verloren? Weet u niet zeker of u het voorwerp in IJsselstein bent verloren? Kijk dan eens op www.verlorenofgevonden.nl. U vindt hier een overzicht van gevonden en verloren voorwerpen in meer dan 250 Nederlandse gemeenten.

  • Oefenroute verkeersexamen

    Het praktisch examen houdt in dat de leerling wordt beoordeeld op verkeerskennis en -gedrag. Om de scholen hierbij te helpen heeft de gemeente in 2004 een permanente (oefen)route uitgezet. Deze route wordt aangegeven door borden. De route kan op ieder willekeurig tijdstip worden gereden. In de sidebar kunt u een PDF downloaden met alle begeleinde informatie over het fietsexamen (ook voor scholen). Het kan voorkomen dat door wegwerkzaamheden of vandalisme afwijkingen ontstaan van de beschreven situatie. De gemeente hoort graag als dit aan de orde is. Klik op de afbeelding om deze groter te bekijken.

  • Klimaatadaptatie

    We moeten ons voorbereiden op de risico’s van het veranderende klimaat. De gemeente past zich hierop aan door in toenemende mate in te zetten op klimaatadaptatie. Klimaatadaptatie is het proces waarbij de samenleving zich aanpast aan het veranderende klimaat en de schadelijke gevolgen, zoals wateroverlast, hitte, droogte en overstromingen zoveel mogelijk probeert te beperken. De gemeente IJsselstein werkt hiervoor samen met verschillende regionale en lokale partners. Op deze pagina en onderliggende pagina’s (links rechts) leest u meer over klimaatadaptatie en de rol van de gemeente. Afbeelding: impressie klimaatbestendig landelijk gebied en klimaatbestendige straat.© Wilfried Jansen of Lorkeers (Arcadis) – in opdracht van gemeente IJsselstein

  • Klacht over gedrag van gemeentepersonen

    Hoe werkt het? Klachtenformulier invullen Schriftelijk Stuur een brief naar ons, Postbus 26, 3400 AA IJsselstein. Vermeld uw naam en adres, telefoonnummer of e-mailadres Omschrijf uw klacht en over wie uw klacht gaat Telefonisch Neem contact op met onze contactpersoon voor klachten via 14 030 voor een telefoongesprek. Hoe lang duurt het? Uw klacht bespreken we binnen 6 weken. Als het langer duurt dan laten we dat weten. Meer weten Als u ná behandeling van uw klacht nog niet tevreden bent, kunt u contact opnemen met de Nationale Ombudsman. Er worden ook jaarverslagen gemaakt.

  • Waar bent u zelf verantwoordelijk voor?

    Dit geldt ook voor funderingsproblemen, lekkende kelders en voor bijvoorbeeld begane vloeren die niet dampdicht zijn. Ondergrondse gebruikruimtes van panden, zoals een kelder of een souterrain, moeten volgens de bouwregelgeving waterdicht zijn. Als dat niet het geval is, is er sprake van een bouwkundig probleem waarvoor de eigenaar verantwoordelijk is. Eventuele bouwtechnische aanpassingen om grondwaterproblemen tegen te gaan, zijn dan ook voor uw eigen rekening. Bij overlast door een te hoge grondwaterstand kunt u een aantal maatregelen (laten) uitvoeren. Denk hierbij aan het waterdicht maken van uw vloer, het opvullen van de kruipruimte of het aanleggen van een drainage in uw tuin. Ook is het belangrijk om uw woning en kruipruimte goed te ventileren.

  • Wet open overheid

    Woo-contactpersoon Weet u niet waar u openbare informatie kunt vinden? Of heeft u vragen over hoe u informatie bij ons moet opvragen? Stel dan een vraag aan de Woo-contactpersoon. De Woo-contactpersoon helpt u op weg of geeft uitleg als u: wilt weten welke documenten bij de gemeente aanwezig zijn; wilt weten waar u openbare documenten van onze gemeente vindt; wilt weten hoe u informatie kunt opvragen bij de gemeente; twijfelt tussen een informatieverzoek of een Woo-verzoek; uitleg wilt over hoe u een Woo-verzoek kunt doen. Neem contact op met onze Woo-contactpersoon via 14 030 voor een telefoongesprek. Vormen van openbaarmaking De Woo kent 2 vormen van openbaarmaking: actieve openbaarmaking en passieve openbaarmaking. Actieve openbaarmaking Actieve openbaarmaking houdt in dat de overheid informatie uit eigen beweging publiceert en voor iedereen toegankelijk maakt. De Woo verplicht het – op termijn - actief openbaar maken van verschillende categorieën van informatie. Een aantal van deze categorieën zijn nu al openbaar te raadplegen: Besluitenlijsten van het college Vergaderstukken van de raad en raadscommissies Officiële publicaties Ruimtelijke plannen Organisatiegegevens Financiële stukken Onderzoeken van de rekenkamer Onderzoeken, jaarplannen en -verslagen Passieve openbaarmaking De Woo regelt uw recht op informatie van de overheid. U vraagt in dat geval om algemene openbaarmaking van bepaalde informatie. Hoe werkt het? Voor het indienen van een Woo-verzoek kunt u het digitale formulier gebruiken. Online Woo-verzoek indienen Uw Woo-verzoek moet aan de volgende voorwaarden voldoen: Geef duidelijk aan welke informatie u wilt hebben. De informatie die u wilt ontvangen moet ergens in vastliggen. Het gaat om informatie die we hebben of moeten hebben. Het gaat om informatie over het beleid van de organisatie. Of over de voorbereiding of de uitvoering van het beleid. Het moet gaan om algemene openbaarmaking voor iedereen, dus niet alleen voor uzelf. Is de gevraagde informatie al voor iedereen openbaar toegankelijk? Dan wijzen we uw verzoek af. Schriftelijk U kunt ook schriftelijk uw Woo-verzoek bij ons indienen. Stuur dan uw ondertekende brief aan Postbus 26, 2600 AA IJsselstein of geef die bij ons af. Indienen per e-mail is niet mogelijk. Verstrekking en kosten Als we besluiten om de documenten openbaar te maken, gebeurt dit digitaal. Als dat niet mogelijk is, kiezen we voor een kopie van het originele document. Meestal berekenen we geen kosten. Bij omvangrijke vragen kunnen we wel kopiekosten in rekening brengen. Dat staat in de legesverordening. Hoe lang duurt het? U krijgt binnen 4 weken na indiening van uw verzoek een beslissing. We kunnen de termijn met maximaal 2 weken verlengen.