Zoekresultaat 11 - 20 van 56 resultaten

  • Woonurgentie aanvragen

    Een urgentieverklaring is bedoeld voor mensen die in een noodsituatie zitten en dringend een andere woning nodig hebben. Wat kan een noodsituatie zijn? Denk aan: relatiebeëindiging in combinatie met de dagelijkse zorg voor minderjarige kinderen, financiële problemen buiten uw schuld om of medische problemen. Website Het Vierde Huis Wanneer kan ik urgentie aanvragen? Voor een urgentieverklaring moet u aan de volgende voorwaarden voldoen: U bent minimaal 18 jaar oud; U bent minimaal 1 jaar onafgebroken ingezetene van de gemeente IJsselstein; U beschikt over een zelfstandige woonruimte; Een verhuizing binnen 6 maanden is noodzakelijk; U heeft een betaalde inschrijving bij WoningNet en reageert passend op het woningaanbod; Uw belastbaar gezinsinkomen voor 2021 is lager dan € 51.198,- Hoe lang duurt het Na ontvangst van uw complete aanvraag, krijgt u binnen 8 weken schriftelijk bericht met het besluit over uw aanvraag. Is de aanvraag niet compleet aangeleverd, dan krijgt u het verzoek de aanvullende stukken aan te leveren. De termijn van 8 weken wordt dan opgeschort. Vraagt u op medische gronden een urgentie aan, dan wordt u misschien opgeroepen door een keuringsarts. U krijgt hier schriftelijk bericht van. Meer informatie Het Klantcontactcentrum van WoningNet geeft algemene informatie namens Het Vierde Huis. Het Klantcontactcentrum is bereikbaar op 0900 - 260 00 60 (gebruikelijke belkosten) van maandag tot en met vrijdag, 8:00 tot 17:00 uur. U kunt ook een bericht sturen via het contactformulier.

  • Wethouder Mark Foekema

    Portefeuilles Financiën  Dienstverlening Inwonersparticipatie Bedrijfsvoering Personeel en Organisatie Zorg voor 18+ (Wmo, seniorenbeleid, vrijwilligersbeleid en welzijn) Subsidiebeleid Beschermd wonen Kunst en cultuur Nevenfuncties als wethouder, onbetaald Lid Algemeen Bestuur (AB) en auditcommissie Belastingsamenwerking Rivierenland (BSR) Lid Algemene vergadering van aandeelhouders Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) Lid Algemene vergadering van aandeelhouders N.V. Vitens Lid vergadering Stichting beheer belangen Gasbedrijf Centraal Nederland (GCN) Plaatsvervangend lid van de Raad van Commissarissen van Stichting Schoonmaakwerk (WerkwIJSS Schoon) Plaatsvervangend lid AB GGD Regio Utrecht Plaatsvervangend lid AB Werk en Inkomen Lekstroom (WIL) Plaatsvervangend lid Archiefcommissie regionaal Historisch centrum Rijnstreek en Lopikerwaard Nevenfuncties als wethouder Directeur/grootaandeelhouder Finance Center BV (niet actief, onbetaald)

  • Het Compliment

    Voorwaarden Wordt slechts eenmalig aan dezelfde persoon toegekend en uitgereikt; In aanmerking komen zowel IJsselsteiners als niet-IJsselsteiners. Zij die een: Jubileum vieren; Afscheid nemen; Heldhaftige prestatie hebben geleverd; Top-/eenmalige unieke prestatie hebben gerealiseerd; Professionals die zich beroepsmatig bijzonder in hebben gezet voor de stad Verdiensten liggen op maatschappelijk, sociaal, economisch, cultureel, kerkelijk of sportief gebied. De verdiensten moeten ten goede komen aan de stad IJsselstein. Naast personen kunnen ook bedrijven, verenigingen, instellingen en andere organisaties voorgedragen worden voor deze gemeentelijke onderscheiding. Voordracht aanbieden aan Kabinet van de burgemeester, minimaal vier weken voor moment van uitreiken. Afbeelding: Het Compliment, gemeentelijke onderscheiding

  • Gevonden of verloren

    Gevonden voorwerp online melden Verloren voorwerp online melden Voorwerp gevonden? U kunt het voorwerp zelf bewaren voor de eigenaar. U meldt uw vondst via aanmeldingsformulier gevonden voorwerp. Meldt de eigenaar zich binnen 1 jaar? Dan geeft u het voorwerp terug aan de eigenaar. Doet de eigenaar dit niet? Dan bent u de nieuwe eigenaar van het voorwerp. U kunt het voorwerp ook afgeven op het stadhuis. Heeft u een fiets gevonden? Meld dit online via melding openbare ruimte. Heeft u sleutels gevonden? Tijdens de openingstijden kunt u deze afgeven bij de receptie van het stadhuis. Identiteitsbewijs gevonden? Dit mag u niet zelf bewaren. Breng het naar het stadhuis. Voorwerp verloren? Bent u een voorwerp kwijt? Meldt dit dan op via het aanmeldingsformulier verloren voorwerp. Als u de melding print, dan kunt u die gebruiken als bewijs voor uw verzekering. Bent u sleutels verloren? Tijdens de openingstijden kunt u bij de receptie informeren of ze gevonden zijn. Fiets weg? Mogelijk is die in het fietsendepot. Kijk dan eens op www.verlorenofgevonden.nl. Identiteitsbewijs verloren? Bent u uw rijbewijs, paspoort of identiteitskaart verloren? Maak een afspraak bij de gemeente om een nieuw document aan te vragen. Op het stadhuis ondertekent u een verklaring van vermissing. U hoeft dus geen aangifte te doen bij de politie. Als u later uw oude identiteitsbewijs alsnog vindt, is dit helaas niet meer geldig. Lever het in bij de gemeente, dan zorgen wij dat het vernietigd wordt. Verliest u uw paspoort in het buitenland? Dan doet u wel aangifte. Doe dat bij de politie ter plaatse. Ergens anders iets verloren? Weet u niet zeker of u het voorwerp in IJsselstein bent verloren? Kijk dan eens op www.verlorenofgevonden.nl. U vindt hier een overzicht van gevonden en verloren voorwerpen in meer dan 250 Nederlandse gemeenten.

  • Oefenroute verkeersexamen

    Het praktisch examen houdt in dat de leerling wordt beoordeeld op verkeerskennis en -gedrag. Om de scholen hierbij te helpen heeft de gemeente in 2004 een permanente (oefen)route uitgezet. Deze route wordt aangegeven door borden. De route kan op ieder willekeurig tijdstip worden gereden. In de sidebar kunt u een PDF downloaden met alle begeleinde informatie over het fietsexamen (ook voor scholen). Het kan voorkomen dat door wegwerkzaamheden of vandalisme afwijkingen ontstaan van de beschreven situatie. De gemeente hoort graag als dit aan de orde is. Klik op de afbeelding om deze groter te bekijken.

  • Klimaatadaptatie

    We moeten ons voorbereiden op de risico’s van het veranderende klimaat. De gemeente past zich hierop aan door in toenemende mate in te zetten op klimaatadaptatie. Klimaatadaptatie is het proces waarbij de samenleving zich aanpast aan het veranderende klimaat en de schadelijke gevolgen, zoals wateroverlast, hitte, droogte en overstromingen zoveel mogelijk probeert te beperken. De gemeente IJsselstein werkt hiervoor samen met verschillende regionale en lokale partners. Op deze pagina en onderliggende pagina’s (links rechts) leest u meer over klimaatadaptatie en de rol van de gemeente. Afbeelding: impressie klimaatbestendig landelijk gebied en klimaatbestendige straat.© Wilfried Jansen of Lorkeers (Arcadis) – in opdracht van gemeente IJsselstein

  • Klacht over gedrag van gemeentepersonen

    Hoe werkt het? Klachtenformulier invullen Schriftelijk Stuur een brief naar ons, Postbus 26, 3400 AA IJsselstein. Vermeld uw naam en adres, telefoonnummer of e-mailadres Omschrijf uw klacht en over wie uw klacht gaat Telefonisch Neem contact op met onze contactpersoon voor klachten via 14 030 voor een telefoongesprek. Hoe lang duurt het? Uw klacht bespreken we binnen 6 weken. Als het langer duurt dan laten we dat weten. Meer weten Als u ná behandeling van uw klacht nog niet tevreden bent, kunt u contact opnemen met de Nationale Ombudsman. Er worden ook jaarverslagen gemaakt.

  • Waar bent u zelf verantwoordelijk voor?

    Dit geldt ook voor funderingsproblemen, lekkende kelders en voor bijvoorbeeld begane vloeren die niet dampdicht zijn. Ondergrondse gebruikruimtes van panden, zoals een kelder of een souterrain, moeten volgens de bouwregelgeving waterdicht zijn. Als dat niet het geval is, is er sprake van een bouwkundig probleem waarvoor de eigenaar verantwoordelijk is. Eventuele bouwtechnische aanpassingen om grondwaterproblemen tegen te gaan, zijn dan ook voor uw eigen rekening. Bij overlast door een te hoge grondwaterstand kunt u een aantal maatregelen (laten) uitvoeren. Denk hierbij aan het waterdicht maken van uw vloer, het opvullen van de kruipruimte of het aanleggen van een drainage in uw tuin. Ook is het belangrijk om uw woning en kruipruimte goed te ventileren.

  • Voorschoolse educatie IJsselstein

    Heeft uw kind een mogelijke achterstand in de taal- en spraakontwikkeling? Dan kan hij of zij naar een peutergroep waar met uw kind extra wordt gewerkt aan de taalontwikkeling. Naar de voorschool Voorschoolse Educatie (VE) betekent dat uw kind naar een peutergroep gaat waar extra aandacht wordt besteed aan de taalontwikkeling van uw kind. Hoe werkt het aanmelden? Uw kind heeft een verwijzing ontvangen van het consultatiebureau. De VE coördinator neemt contact met u op om uw kind in te schrijven voor de VE. U kunt zelf kiezen bij welke locatie u uw kind gaat inschrijven. De VE coördinator kijkt samen met u waar er plek is. Als uw kind ouder dan 2,5 jaar oud is, wordt u gebeld voor een kennismaking. Ouderbijdrage De voorschoolse educatie op de peuteropvang is 16 uren per week, verdeeld over 3 of 4 dagdelen. Voorschoolse educatie kost geld, maar de gemeente betaalt mee. U betaalt een inkomensafhankelijke ouder­bijdrage voor de eerste 8 uren. De tweede 8 uren opvang betaalt de gemeente. Het is dus afhankelijk van uw inkomen hoeveel ouderbijdrage u per maand betaalt. Het kan ook zijn dat u geld van de Belastingdienst kan krijgen voor voorschoolse educatie. U vraagt dan een tegemoetkoming aan bij de Belastingdienst. De kinderopvang organisatie kan u hier meer informatie over geven. Wat kunt u doen om uw kind te helpen? Wanneer u samen aan de slag gaat, leert uw kind sneller. Daarom is het heel belangrijk dat u thuis oefent en met uw kind speelt. Herhalen is heel belangrijk in het leren van taal. U kunt thuis herhalen wat ze op de peuteropvang leren. Door thuis én op de peuteropvang te oefenen, onthoudt uw kind alles beter. De kans is dan groter dat uw kind een fijne start heeft op de basisschool. Op de peuteropvang bespreekt u hoe u thuis samen met uw kind kunt oefenen. Drie maanden na de start van uw kind op de VE, vertellen we tijdens een huisbezoek wat u kunt doen om taal te stimuleren.

  • Wet open overheid

    Woo-contactpersoon Weet u niet waar u openbare informatie kunt vinden? Of heeft u vragen over hoe u informatie bij ons moet opvragen? Stel dan een vraag aan de Woo-contactpersoon. De Woo-contactpersoon helpt u op weg of geeft uitleg als u: wilt weten welke documenten bij de gemeente aanwezig zijn; wilt weten waar u openbare documenten van onze gemeente vindt; wilt weten hoe u informatie kunt opvragen bij de gemeente; twijfelt tussen een informatieverzoek of een Woo-verzoek; uitleg wilt over hoe u een Woo-verzoek kunt doen. Neem contact op met onze Woo-contactpersoon via 14 030 voor een telefoongesprek. Vormen van openbaarmaking De Woo kent 2 vormen van openbaarmaking: actieve openbaarmaking en passieve openbaarmaking. Actieve openbaarmaking Actieve openbaarmaking houdt in dat de overheid informatie uit eigen beweging publiceert en voor iedereen toegankelijk maakt. De Woo verplicht het – op termijn - actief openbaar maken van verschillende categorieën van informatie. Een aantal van deze categorieën zijn nu al openbaar te raadplegen: Besluitenlijsten van het college Vergaderstukken van de raad en raadscommissies Officiële publicaties Ruimtelijke plannen Organisatiegegevens Financiële stukken Onderzoeken van de rekenkamer Onderzoeken, jaarplannen en -verslagen Passieve openbaarmaking De Woo regelt uw recht op informatie van de overheid. U vraagt in dat geval om algemene openbaarmaking van bepaalde informatie. Hoe werkt het? Voor het indienen van een Woo-verzoek kunt u het digitale formulier gebruiken. Online Woo-verzoek indienen Uw Woo-verzoek moet aan de volgende voorwaarden voldoen: Geef duidelijk aan welke informatie u wilt hebben. De informatie die u wilt ontvangen moet ergens in vastliggen. Het gaat om informatie die we hebben of moeten hebben. Het gaat om informatie over het beleid van de organisatie. Of over de voorbereiding of de uitvoering van het beleid. Het moet gaan om algemene openbaarmaking voor iedereen, dus niet alleen voor uzelf. Is de gevraagde informatie al voor iedereen openbaar toegankelijk? Dan wijzen we uw verzoek af. Schriftelijk U kunt ook schriftelijk uw Woo-verzoek bij ons indienen. Stuur dan uw ondertekende brief aan Postbus 26, 2600 AA IJsselstein of geef die bij ons af. Indienen per e-mail is niet mogelijk. Verstrekking en kosten Als we besluiten om de documenten openbaar te maken, gebeurt dit digitaal. Als dat niet mogelijk is, kiezen we voor een kopie van het originele document. Meestal berekenen we geen kosten. Bij omvangrijke vragen kunnen we wel kopiekosten in rekening brengen. Dat staat in de legesverordening. Hoe lang duurt het? U krijgt binnen 4 weken na indiening van uw verzoek een beslissing. We kunnen de termijn met maximaal 2 weken verlengen.