Zoekresultaten 1 - 20 van 38 resultaten

  • Tweede of zakenpaspoort aanvragen

    Bron: Voorst (gemeente) | Datum: 2025-01-21 | Thema: Recht

    Als u vaak naar het buitenland gaat, kunt u een zakenpaspoort of tweede paspoort nodig hebben. Welke u nodig heeft, is afhankelijk van uw situatie.

    Een zakenpaspoort heeft 66 pagina’s in plaats van 34. U heeft dan meer ruimte voor visums en stempels.

    Een tweede paspoort kan nodig zijn als:

    • u vaak landen bezoekt die een conflict met elkaar hebben
    • uw paspoort vaak bij de ambassade ligt voor een visumaanvraag, terwijl u een andere reis wilt maken

    Ga naar website
  • Industrie- of bedrijfsterrein van de gemeente kopen

    Bron: Voorst (gemeente) | Datum: 2025-08-07 | Thema: Recht

    Gemeenten kunnen industrie- of bedrijfsterreinen te koop aanbieden. Als u deze wilt kopen, moet u zich aan regels houden. Deze regels staan in het omgevingsplan en het beeldkwaliteitsplan. De gemeente houdt hier rekening mee bij het te koop aanbieden van bedrijfsterreinen. Een beeldkwaliteitsplan gaat over hoe een gebied eruit komt te zien. Zo staat bijvoorbeeld de inrichting van wegen en groen beschreven.

    Ga naar website
  • Gokautomaat plaatsen

    Bron: Voorst (gemeente) | Datum: 2025-11-21 | Thema: Openbare orde en veiligheid, Recht

    U moet een vergunning aanvragen wanneer u een kansspelautomaat, zoals een fruitautomaat, wilt plaatsen. Deze vergunning heet een aanwezigheidsvergunning.
    Voor een behendigheidsautomaat, zoals een flipperkast, is geen vergunning nodig.

    De gemeente maakt een verschil tussen 'hoogdrempelige' en 'laagdrempelige’ inrichtingen.

    • Hoogdrempelige inrichtingen zijn bijvoorbeeld cafés, bars en nachtclubs. Deze bedrijven mogen twee speelautomaten hebben, zowel kansspel- als  behendigheidsautomaten.
    • Laagdrempelige inrichtingen zijn bijvoorbeeld snackbars, kantines en restaurants. Deze bedrijven mogen twee behendigheidsautomaten hebben (dus geen kansspelautomaten).

    Ga naar website
  • Klein kansspel organiseren

    Bron: Voorst (gemeente) | Datum: 2025-05-15 | Thema: Recht

    Bij een kansspel gokken de deelnemers om iets te kunnen winnen. De prijzen blijven onder een vastgesteld bedrag. Voorbeelden van kleine kansspelen zijn bingo en rad van avontuur.

    Ga naar website
  • Trouwen in Nederland als u in het buitenland woont

    Bron: Voorst (gemeente) | Datum: 2025-03-13 | Thema: Recht

    Ook als u niet in Nederland woont, kunt u hier trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan. U of uw partner moet dan wel de Nederlandse nationaliteit hebben. U kunt zelf kiezen in welke gemeente u wilt trouwen of het partnerschap wilt aangaan.

    Ga naar website
  • Bewijs van in leven zijn of attestatie de vita

    Bron: Voorst (gemeente) | Datum: 2025-11-19 | Thema: Recht

    Een bewijs van in leven zijn of een attestatie de vita is een schriftelijk bewijs dat u nog in leven bent. Instanties zoals een pensioenfonds of uitkeringsinstantie kunnen hierom vragen.

    Het verschil tussen beide documenten is:

    • Een bewijs van in leven zijn gebruikt u in Nederland. Dit is een uittreksel uit de basisregistratie personen (BRP).
    • Een attestatie de vita gebruikt u in het buitenland. Dit is een verklaring van de burgerlijke stand.

    Van een attestatie de vita kunt u tegelijk een meertalig modelformulier aanvragen.

    Ga naar website
  • Paspoort of identiteitskaart voor Nederlanders die in het buitenland wonen

    Bron: Voorst (gemeente) | Datum: 2025-01-23 | Thema: Recht

    Als u Nederlander bent en in het buitenland woont, kunt u een paspoort of identiteitskaart aanvragen. Dat doet u bij 1 van de grensgemeenten in Nederland. Of u gaat naar een ambassade of consulaat in het land waar u woont.

    Kinderen hebben een eigen paspoort of identiteitskaart nodig om naar het buitenland te reizen. Kinderen vanaf 14 jaar moeten zich in Nederland kunnen identificeren.

    Bent u 18 jaar of ouder, dan is uw paspoort of identiteitskaart 10 jaar geldig. Voor iedereen onder de 18 jaar is een paspoort of identiteitskaart 5 jaar geldig.

    Ga naar website
  • Briefadres aanvragen

    Bron: Voorst (gemeente) | Datum: 2025-11-21 | Thema: Recht

    Heeft u geen woonadres? Of woont u tijdelijk in een instelling? Dan kunt u zich door uw gemeente laten inschrijven op een briefadres. Overheidsinstellingen, zoals UWV of de Belastingdienst, sturen uw post naar dit adres.

    U kunt het adres van bijvoorbeeld een kennis of familielid gebruiken als briefadres. De ontvanger moet ervoor zorgen dat de post bij u terechtkomt. U moet het gebruik van het briefadres aanvragen bij de gemeente.

    Kunt u niet zelf aan een briefadres komen? Dan helpt de gemeente u hierbij.

    Het kan nodig zijn een briefadres te gebruiken als u:

    • geen vaste woon- of verblijfplaats heeft (bijvoorbeeld als u schipper bent)
    • verblijft in een instelling voor gezondheidszorg
    • verblijft in een instelling op het gebied van de kinderbescherming
    • verblijft in een penitentiaire instelling (gevangenis)

    Ga naar website
  • Loterij organiseren

    Bron: Voorst (gemeente) | Datum: 2025-05-15 | Thema: Recht

    Bij een loterij kopen deelnemers loten. Ieder lot heeft een unieke cijfer- of lettercombinatie. Bij de trekking kunnen deelnemers prijzen winnen. De organisatie bepaalt willekeurig welke prijs op welk lot valt.

    Voor het organiseren van een loterij heeft u een vergunning nodig.

    Hou er rekening mee dat u misschien kansspelbelasting moet betalen.

    Dit is op grond van artikel 3 lid 1 van de Wet op de kansspelen.

    Ga naar website
  • Schadevergoeding vragen aan de gemeente

    Bron: Voorst (gemeente) | Datum: 2025-06-06 | Thema: Recht

    Heeft u schade opgelopen door gebreken aan de openbare weg of openbaar groen wat in beheer en onderhoud is bij de gemeente Voorst of schade veroorzaakt door voertuigen van de gemeente Voorst? U kunt de gemeente hiervoor aansprakelijk stellen.

    Ga naar website
  • Trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan

    Bron: Voorst (gemeente) | Datum: 2025-06-04 | Thema: Recht

    Als u gaat trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaat, meldt u uw plannen bij de gemeente. Met de gemeente maakt u afspraken over het sluiten van het huwelijk of het registreren van het partnerschap. Bijvoorbeeld over de locatie, de datum en het tijdstip. Ook kunt u afspraken maken over hoe de ceremonie eruit zal zien.

    Bij het sluiten van het huwelijk of het registreren van uw partnerschap heeft u getuigen nodig. Er moeten minimaal 2 en maximaal 4 getuigen aanwezig zijn. De getuigen moeten 18 jaar of ouder zijn.

    Als u trouwt of een geregistreerd partnerschap aangaat, doet u dit automatisch in beperkte gemeenschap van goederen. Kijk voor meer informatie op Rijksoverheid.nl.

    Ook als u niet in Nederland woont, kunt u hier trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan. U of uw partner moet dan wel ingeschreven staan in de Basisregistratie Personen (BRP). Woont u allebei niet in Nederland? Neem dan contact op met de gemeente Den Haag

    Bent u getrouwd buiten Nederland? Zorg dat de gemeente dit registreert in de BRP.

    De gemeente heeft de volgende gegevens van de getuigen nodig:

    • een kopie van een legitimatiebewijs bijvoorbeeld paspoort of rijbewijs
    • de eventuele familiebetrekking tot bruid en bruidegom.

    U kunt ook een medewerker van de gemeente vragen om als getuige bij uw huwelijk/geregistreerd partnerschap op te treden. Hier zijn kosten aan verbonden.

    Een huwelijkssluiting duurt normaal ongeveer een half uur. Bij het inplannen van huwelijken wordt altijd rekening gehouden met tenminste 45 minuten tussen twee huwelijken.

    Bescheiden huwelijk

    Het is mogelijk om in het gemeentehuis een bescheiden huwelijk te sluiten. Dat kan op maandag om 09.30 uur. De kosten hiervoor zijn € 177,15.

    Kosteloos huwelijk

    Het is beperkt mogelijk om gratis te trouwen of een partnerschap te registreren. U betaalt wel voor het trouwboekje, als u daarvoor kiest. De ceremonie voor een gratis huwelijk of partnerschap duurt ongeveer 10 minuten en beperkt zich tot enkel de formele (huwelijks)voltrekking. Naast u en uw partner, kunnen hier alleen getuigen bij aanwezig zijn. U kunt geen voorkeur uitspreken voor een trouwambtenaar. Er is vooraf geen contact met de trouwambtenaar die de voltrekking verricht.

    Kosteloos trouwen kan alleen op maandagochtend om 8.30 uur en om 9.00 uur. De voltrekking van een gratis huwelijk of partnerschap vindt plaats in het gemeentehuis in Twello.

    Ga naar website
  • Wapen bezitten

    Bron: Voorst (gemeente) | Datum: 2025-08-07 | Thema: Recht

    U mag in Nederland geen wapens hebben. Jaagt u of doet u aan schietsport? Dan kunt u een wapenvergunning aanvragen. Daarmee mag u toch een wapen hebben. Voor het verzamelen van wapens of munitie heeft u een verzamelverlof nodig. De korpschef van de politie beslist of u een vergunning of verlof krijgt.

    Een wapenvergunning en een verzamelverlof zijn 1 jaar geldig. U moet de vergunning en het verlof elk jaar verlengen.

    Wilt u een wapen gebruiken om bijvoorbeeld een historische veldslag na te spelen? Dan heeft u een ontheffing nodig. Een ontheffing vraagt u aan via Justis.

    Het is verboden een nepwapen te hebben.

    Ga naar website
  • Gevonden of verloren voorwerpen melden

    Bron: Voorst (gemeente) | Datum: 2025-10-21 | Thema: Recht

    Als u een voorwerp heeft gevonden, moet u dit melden bij de gemeente. U kunt het voorwerp daarna bij de gemeente afgeven of thuis goed bewaren.

    Heeft u een voorwerp verloren? Wekelijks publiceren wij een overzicht van gevonden voorwerpen, dit overzicht vindt u hier.

    Geef gevonden voorwerpen als tassen, sleutels, sieraden en portemonnees altijd aan bij de gemeente. U kunt het voorwerp bij de gemeente afgeven of thuis bewaren.

    De gemeente bewaart voorwerpen die goedkoper zijn dan € 450,- drie maanden. Daarna worden ze verkocht, vernietigd of hergebruikt. Wanneer u het voorwerp thuis heeft bewaard, mag u het houden. De gemeente bewaart voorwerpen die duurder zijn dan € 450,- een jaar. Als er binnen een jaar geen eigenaar is gevonden, dan wordt u de eigenaar. U krijgt hiervan bericht.

    Gevonden sleutels en fietsen worden afgegeven in het gemeentehuis van de plaats waar ze zijn gevonden. Gevonden sleutels worden 3 maanden bewaard. Voor verloren sleutels en fietsen kunt u kijken of ze zijn afgegeven in het gemeentehuis van de plaats waar u ze vermoedelijk bent verloren.

    Ga naar website
  • Verklaring aanvragen om te trouwen in het buitenland

    Bron: Voorst (gemeente) | Datum: 2025-01-27 | Thema: Recht

    Gaat u trouwen in het buitenland? En vraagt het land waar u wilt trouwen om bewijs dat u daar mag trouwen? Dan kunt u daarvoor een document aanvragen bij de gemeente. U kunt kiezen uit twee soorten documenten: een verklaring van huwelijksbevoegdheid en een verklaring van ongehuwdheid. Een verklaring van ongehuwdheid heet soms ook een verklaring over de burgerlijke staat.

    Welk document u nodig heeft, hangt af van het land waarin u gaat trouwen. Kijk op Nederlandwereldwijd.nl welk document u nodig heeft.

    Heeft u het document nodig in een andere taal? Vraag dan ook om een meertalig modelformulier. Een meertalig modelformulier is alleen geldig binnen de EU. Voor gebruik buiten de EU moet u het document laten vertalen.

    Soms moet u ook het document laten legaliseren. Daarmee bewijst u dat het document echt is. U kunt dat online regelen.

    Let op: een verklaring van huwelijksbevoegdheid of een verklaring van ongehuwdheid staan alleen op naam van de aanvrager. Uw partner moet er dus óók een aanvragen.

    De verklaringen zijn beide 6 maanden geldig.

    Ga naar website
  • Hulpdiensten voor dieren

    Bron: Voorst (gemeente) | Datum: 2025-07-14 | Thema: Recht

    Is uw dier overleden? Of ziet u ergens een gewond of dood dier? Dan kunt u een hulpdienst voor dieren bellen. Welke hulpdienst u moet bellen hangt van de situatie af. 

    • Is het een noodsituatie? Bijvoorbeeld een losgebroken paard of een dier in de sloot? Bel 112.
    • Is het dier mishandeld, verwaarloosd of gedood door mensen? Bel dan de dierenpolitie: 144.
    • Is het dier gewond? Bel de dierenambulance.
    • Is het een zwerfdier?
      • Kijk eerst of het dier als vermist is opgegeven. Bijvoorbeeld bij Stichting Amivedi of de Dierenbescherming. Neem contact op met de eigenaar als het dier als vermist is opgegeven.
      • Is het dier niet als vermist opgegeven? Bel dan de dierenambulance.
    • Gaat het om een dood dier van uzelf? Op de website van de NVWA leest u wat u met het dode dier moet doen.
    • Heeft u een dood huisdier van iemand anders gevonden? Meld het dier bij de dierenambulance. Zij halen het dier op en proberen de eigenaar te zoeken. Als het een klein dier is (zoals een kat of een cavia) mag u het dier ook:
      • zelf wegbrengen naar een dierenarts bij u in de buurt
      • naar de milieustraat brengen
      • begraven in uw eigen tuin
    • Heeft u een dood wild dier gevonden in uw tuin of op uw balkon, bijvoorbeeld een vogel? Meld het bij het Dutch Wildlife Health Center (DWHC). Soms haalt de DWHC het dier op voor onderzoek. Haalt DWHC het dier niet op? Verpak het dier dan in 2 lagen plastic en gooi het in de afvalbak. Niet in de gft-bak. Raak het dier niet met blote handen aan. Was daarna uw handen.
    • Ligt het dode wilde dier op het terrein van iemand anders? Geef het door aan de beheerder van het terrein. Bijvoorbeeld de gemeente of de beheerder van een natuurgebied.

    Ga naar website
  • Aangifte doen van overlijden

    Bron: Voorst (gemeente) | Datum: 2025-01-20 | Thema: Recht

    Als een persoon overlijdt, moet iemand aangifte van overlijden doen in de gemeente waarin de persoon is overleden. Vaak doet de begrafenisondernemer dit voor de nabestaanden. De gemeente geeft toestemming om de overledene te begraven of te cremeren. Dit heet het verlof tot begraven of cremeren.

    De gemeente past ook de basisregistratie personen (BRP) aan en maakt een overlijdensakte op. Nabestaanden kunnen een uittreksel van de overlijdensakte krijgen. Dit heeft u nodig om praktische zaken te regelen. Bijvoorbeeld de erfenis en het opzeggen van de huur of abonnementen. Meestal zorgt de uitvaartondernemer voor het uittreksel. U kunt ook zelf een uittreksel bij de gemeente opvragen.

    Onder het tabje "formulieren" vindt u de link om digitaal aangifte te doen van overlijden (inloggen met eHerkenning)

    Aan welke instanties wordt een bericht van overlijden doorgegeven?

    Wij geven een overlijden door aan onderstaande instanties (indien van toepassing):

    • Rijksbelastingen
    • Waterschap Veluwe
    • Ziektekostenverzekeraars
    • Rijkskadaster en Openbare Registers
    • USZO/ABP/FB/IT/BO/BIV
    • Pensioenfondsen
    • UWV
    • SVB (sociale verzekeringsbank)
    • Gemeentelijke belastingen
      

     

    Ga naar website
  • Adresonderzoek aanvragen

    Bron: Voorst (gemeente) | Datum: 2025-11-21 | Thema: Recht

    Bij de gemeente staat iedereen ingeschreven op een adres. Dat kan een woon- of briefadres zijn. Als u twijfelt of adresgegevens wel kloppen, moet de gemeente een onderzoek starten.

    Staat iemand op uw adres ingeschreven, terwijl die niet bij u woont? Vraag de gemeente dan om een adresonderzoek.

    Ga naar website
  • Verhuizen binnen Nederland

    Bron: Voorst (gemeente) | Datum: 2025-01-06 | Thema: Recht, Migratie en integratie

    U moet een verhuizing altijd doorgeven aan de gemeente waarin u gaat wonen. Ook als u in dezelfde gemeente blijft wonen. De gemeente past de basisregistratie personen (BRP) dan aan. 

    Betreft het een verhuizing in de toekomst, dan wordt de verhuizing verwerkt met ingang van de door u opgegeven verhuisdatum. 

    Aan welke instanties wordt mijn verhuizing door de gemeente doorgegeven?

    Wij geven uw verhuizing door aan onderstaande instanties (indien op u van toepassing):

    • Rijksbelastingen
    • Waterschap Veluwe
    • Ziektekostenverzekeraars
    • Rijkskadaster en Openbare Registers
    • USZO/ABP/FB/IT/BO/BIV
    • Pensioenfondsen
    • UWV
    • SVB (sociale verzekeringsbank)
    • Gemeentelijke belastingen - Tribuut
    • Oude/vorige woongemeente

    Ga naar website
  • Verklaring omtrent het gedrag aanvragen

    Bron: Voorst (gemeente) | Datum: 2025-10-21 | Thema: Recht

    Werkgevers en andere organisaties kunnen u vragen om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG). Met een VOG laat u zien dat uw gedrag geen bezwaar is voor bijvoorbeeld een nieuwe baan. Dat betekent:

    • U heeft geen strafblad.
    • U heeft wel een strafblad. Maar wat daarop staat, is niet belangrijk voor het doel van uw aanvraag.

    Een VOG is bijvoorbeeld verplicht voor onderwijzers, beginnende taxichauffeurs en mensen in de kinderopvang. Een VOG kan ook nodig zijn als u:

    • een visum of werkvergunning aanvraagt
    • als vrijwilliger gaat werken
    • lid wilt worden van een schietvereniging

    VOG voor organisaties en bedrijven

    Niet alleen mensen hebben soms een VOG nodig. Ook bedrijven en andere organisaties hebben soms een VOG nodig. Bijvoorbeeld als een bedrijf gaat werken met gevoelige informatie, of met kwetsbare mensen. Of als het bedrijf lid wil worden van een brancheorganisatie. Een VOG laat zien dat het bedrijf betrouwbaar is.

    Ga naar website
  • Uittreksel uit basisregistratie personen opvragen

    Bron: Voorst (gemeente) | Datum: 2024-12-19 | Thema: Recht

    In de basisregistratie personen (BRP) staan gegevens van alle inwoners van Nederland. U kunt een kopie van uw eigen gegevens opvragen. Dit heet een uittreksel. Hierop staan onder andere uw naam, geboortedatum, geboorteplaats en huidige adres.

    Instanties kunnen om een uittreksel uit de BRP vragen. U kunt bijvoorbeeld aan een woningstichting laten zien dat u ingeschreven staat bij de gemeente.

    Reist u met een kind onder de 18 jaar naar het buitenland? Vraag een uittreksel aan voor het reizen met minderjarigen. Hierop staan de gegevens van het kind en wie er gezag heeft. Dat kan handig zijn bij controle aan de grens. 

    De BRP gaat terug tot 1 oktober 1994. Heeft u oudere gegevens nodig? Die vraagt u op bij de gemeente waar u toen woonde. 

    Bewijs van uw geboorte, huwelijk of een overlijdensakte?

    U heeft dan geen uittreksel uit de BRP nodig, maar een uittreksel uit de burgerlijke stand.

    Kijk bij "Uittreksel of afschrift van de burgerlijke stand aanvragen" hoe en waar u dat aanvraagt.

     

    Ga naar website