Filters
Zoekresultaten 1 - 45 van 45 resultaten
Rijbewijs
Bron: Pekela (gemeente) | Datum: 2025-11-06 | Thema: Verkeer
U heeft een rijbewijs nodig als u op de openbare weg wilt rijden. Er zijn verschillende soorten rijbewijzen. Kijk op rijbewijs.nl voor de omschrijving van de verschillende soorten rijbewijzen. In Nederland gebruikt u een rijbewijs vaak ook om te laten zien wie u bent. Als identiteitsbewijs. Hierover kunt u meer informatie vinden op Rijksoverheid.nl. Een Nederlands rijbewijs is maximaal 10 jaar geldig. Een rijbewijs kan korter dan 10 jaar geldig zijn vanwege medische redenen of voor personen tussen de 65 en 70 jaar. Voor personen van 70 jaar of ouder is het rijbewijs 5 jaar geldig. Een rijbewijs voor vrachtwagen, bus en aanhanger is 5 jaar geldig. Wanneer uw rijbewijs gaat verlopen, ontvangt u van de RDW 6 tot 8 weken van te voren een herinneringsbrief.
Ga naar websiteOnroerendezaakbelasting
Bron: Pekela (gemeente) | Datum: 2025-08-26 | Thema: Financiën
Onroerendezaakbelasting (ozb) is een gemeentelijke belasting. De eigenaar van een huis, een stuk grond, een garagebox of een bedrijfspand moet deze belasting betalen. Ook de huurder van een bedrijfspand of de gebruiker van de grond betaalt ozb. Het bedrag hangt af van de WOZ-waarde van uw pand op 1 januari. Wij bepalen met de WOZ-waarde hoeveel uw huis of pand waard is. Daarna berekenen we de ozb over dat bedrag. U krijgt dan van ons een brief, een belastingaanslag. Hierop staat hoeveel u moet betalen. Verhuist u of verkoopt u uw pand of grond? U betaalt de ozb voor het hele jaar. Wij kijken dan naar wie eigenaar of huurder is op 1 januari. U betaalt dus ook pas vanaf 1 januari ozb voor uw nieuwe pand. Vaak wordt de ozb verrekend met de nieuwe eigenaar bij de notaris.
Ga naar websiteGratis trouwen en partnerschap
Bron: Pekela (gemeente) | Datum: 2025-02-10 | Thema:
Gratis trouwen of gratis een partnerschap aangaan kan alleen op maandagochtend om 9.00 uur en 9.30 uur.
Ga naar websiteEvenementenverkeersregelaar aanstellen
Bron: Pekela (gemeente) | Datum: 2025-09-18 | Thema: Verkeer
Om verkeersregelaars aan het werk te zetten, heeft u toestemming nodig. De gemeente waar het evenement plaats vindt, stelt een verkeersregelaar aan. Dit gaat via de organisatie van het evenement. De organisator van een evenement meldt de verkeersregelaars aan bij de Stichting Verkeersregelaars Nederland (SVNL). Daar kunnen ze ook de instructie volgen. Ze krijgen een aanstelling voor 12 maanden. Dit kan dus voor meer dan 1 evenement zijn. Is een evenementenverkeersregelaar jonger dan 18 jaar? Dan mag hij of zij alleen werken op wegen waar niet harder dan 50 km per uur wordt gereden. En alleen als er bij duisternis of slecht zicht voldoende openbare straatverlichting is.
Ga naar websiteSpeelautomaten toestemming
Bron: Pekela (gemeente) | Datum: 2025-05-26 | Thema: Openbare orde en veiligheid
Heeft u een horecabedrijf, zoals een café? En wilt u een gokautomaat plaatsen? Of heeft u een speelautomatenhal? Voor een gok- of kansspelautomaat heeft u een aanwezigheidsvergunning nodig. Een kansspelautomaat of gokautomaat is bijvoorbeeld een fruitautomaat, een automaat waarmee iemand geld kan winnen. Voor een behendigheidsautomaat zoals een flipperkast heeft u geen vergunning nodig. De vergunning is persoonlijk. Hij staat dus op uw naam. U kunt hem niet aan een ander overdragen. De eigenaar van een gokautomaat moet ook een exploitatievergunning aanvragen bij de Kansspelautoriteit.
Ga naar websiteBijstandsuitkering voor jongeren
Bron: Pekela (gemeente) | Datum: 2025-08-26 | Thema:
Wil je een bijstandsuitkering aanvragen en ben je jonger dan 27 jaar? Dan ben je verplicht om eerst te kijken of je een opleiding kunt volgen of werk kunt vinden. Daarvoor krijg je 4 weken de tijd. Na die zoekperiode kun je de aanvraag voor de bijstandsuitkering officieel indienen. De gemeente beslist op de aanvraag.
Ga naar websiteRioolaansluiting aanvragen
Bron: Pekela (gemeente) | Datum: 2024-12-11 | Thema: Natuur en milieu
Als u voor een nieuw huis een aansluiting op het rioolstelsel wilt, moet u een aansluitvergunning riolering aanvragen bij de gemeente. Dat geldt ook wanneer u het riool wilt vervangen. Wij geven aan waar de aansluiting van uw woning, bedrijf of gebouw op het rioolstelsel gemaakt kan worden. De daadwerkelijke aansluiting zelf voert u uit. Wij houden toezicht op een juiste uitvoering.
Ga naar websiteStraatartiest toestemming
Bron: Pekela (gemeente) | Datum: 2025-01-13 | Thema:
Als u op straat wilt optreden als artiest mag dit in de gemeente Pekela zonder vergunning. U moet wel een melding doen bij de gemeente. Een straatartiest kan een bijvoorbeeld mime-speler, goochelaar, theaterartiest, muzikant, fotograaf, tekenaar of filmer zijn.
Ga naar websiteStimuleringslening duurzame particuliere woningverbetering
Bron: Pekela (gemeente) | Datum: 2024-12-11 | Thema:
Woont u in een eigen, bestaande woning in de gemeente Pekela? Dan kunt u mogelijk een stimuleringslening van maximaal € 15.000,- aanvragen. De gemeente Pekela geeft vanaf 1 januari 2014 leningen uit om particuliere woningeigenaren hun woningen duurzaam te laten verbeteren.
Ga naar websiteNieuwe container aanvragen
Bron: Pekela (gemeente) | Datum: 2025-02-24 | Thema:
Is uw afvalcontainer kwijt of kapot? Vraag een nieuwe aan via: www.omrin.nl
Ga naar websiteSubsidie organisatie of activiteit
Bron: Pekela (gemeente) | Datum: 2025-08-21 | Thema:
Of u in aanmerking komt voor subsidie hangt af van uw organisatie of activiteit die u wilt organiseren. De gemeente heeft regels vastgesteld voor de verdeling van subsidies.
Ga naar websiteBegraven of cremeren
Bron: Pekela (gemeente) | Datum: 2025-04-08 | Thema: Bestuur
Uw uitvaartondernemer regelt meestal alles rondom de begrafenis of crematie. De overledene mag pas na 36 uur begraven of gecremeerd worden. De overledene moet uiterlijk 6 werkdagen na het overlijden begraven of gecremeerd zijn. Er zijn 2 gemeentelijke begraafplaatsen: Gemeentelijke begraafplaats Wedderweg, Oude Pekela Gemeentelijke begraafplaats H.B. Hulsmanstraat, Boven Pekela
Ga naar websiteGeheimhouden persoonsgegevens
Bron: Pekela (gemeente) | Datum: 2024-12-11 | Thema: Recht
U kunt geheimhouding van uw persoonsgegevens aanvragen. Dit geldt dan voor alle persoonsgegevens in de basisregistratie personen (BRP). U hoeft bij het verzoek niet te vertellen waarom u geheimhouding aanvraagt.
Ga naar websiteAfvalinzameling
Bron: Pekela (gemeente) | Datum: 2025-03-31 | Thema: Natuur en milieu
De gemeente haalt uw afval gescheiden op. Doe het afval daarom in verschillende bakken of zakken. Kijk op de (Omrin) Afvalapp (download via Play Store of App Store) voor: de afvalkalender: op welke dag het afval bij u in de buurt wordt opgehaald. U ziet de datum en het soort afval dat we op die dag ophalen (ook te bekijken via: (Omrin) Afvalkalender) informatie over afval scheiden: wat moet in welke container en waar kunt u textielafval, glasafval, klein chemisch afval en (frituur)vet en olie kwijt? de milieustraat: informatie over het wegbrengen van (grof) afval in gemeente Pekela.
Ga naar websiteAlcohol schenken
Bron: Pekela (gemeente) | Datum: 2024-12-09 | Thema: Zorg en gezondheid
U bent ondernemer en u wilt alcohol verkopen? Dan heeft u een alcoholvergunning nodig. Horecaondernemers met bijvoorbeeld een restaurant, café of een slijterij kunnen de vergunning aanvragen. Maar ook verenigingen en stichtingen (paracommerciële bedrijven) mogen dat. Denk aan een kantine in een sporthal, een dorpshuis of een theaterfoyer. De vergunning is persoonlijk. Hij staat dus op uw naam. U kunt hem niet aan een ander overdragen. De naam van iedere eigenaar en leidinggevende staat op de vergunning. En voor iedere vestiging van uw bedrijf heeft u een aparte vergunning nodig. Verandert er iets aan uw bedrijf? Geef dit meteen aan ons door. Soms moet u dan een nieuwe vergunning aanvragen. Bijvoorbeeld als er een nieuwe eigenaar is of de rechtsvorm van uw bedrijf verandert. Dit betekent namelijk een aanpassing van uw vergunning. Ook andere veranderingen moet u melden, zoals wanneer u iets verandert aan het pand of u neemt een nieuwe leidinggevende in dienst. U krijgt ook te maken met een Bibob-onderzoek. Hiermee controleren we of u of uw onderneming met iets strafbaars te maken hebben (gehad). Organiseert u een feest of evenement en wilt u daar drank voor gebruik ter plaatse verkopen? U kunt daarvoor tijdelijk een ontheffing aanvragen. Meer informatie hierover vindt u op de pagina Tapontheffing.
Ga naar websitePaspoort en identiteitskaart
Bron: Pekela (gemeente) | Datum: 2025-05-08 | Thema: Recht
Binnen Nederland gebruikt u een paspoort of identiteitskaart om te laten zien wie u bent. Als identiteitsbewijs. Bijvoorbeeld als u een rekening wilt openen bij een bank. Of bij de verkiezingen. Een identiteitsbewijs is verplicht vanaf 14 jaar. Hierover kunt u ook meer lezen op rijksoverheid.nl/identificatieplicht. U heeft een paspoort of identiteitskaart ook nodig als u naar het buitenland gaat. Met een identiteitskaart kunt u naar verschillende landen in Europa reizen. Met een paspoort kunt u naar alle landen gaan. Meer informatie over reizen naar het buitenland vindt u op rijksoverheid.nl/paspoort en identiteitskaart. Een paspoort of identiteitskaart is 10 jaar geldig. Voor jongeren tot 18 jaar is een paspoort of identiteitskaart 5 jaar geldig. Reist u alleen met kinderen? En heeft u een andere achternaam? Soms geeft dat problemen bij de paspoortcontrole. Zorg dat u een toestemmingsformulier bij u heeft.
Ga naar websiteCarbidschieten
Bron: Pekela (gemeente) | Datum: 2025-11-03 | Thema: Openbare orde en veiligheid
Carbid schieten is een oud en nieuw traditie. Omdat het erg gevaarlijk is, zijn er regels voor. Wilt u carbid schieten? Dan kunt u tot vrijdag 12 december 2025 een ontheffing aanvragen bij de gemeente.
Ga naar websiteGezondheidsverklaring rijbewijs
Bron: Pekela (gemeente) | Datum: 2024-12-11 | Thema: Verkeer
Als u een rijbewijs aanvraagt, moet u soms een gezondheidsverklaring invullen. Vroeger heette dit de 'Eigen verklaring'. Hiermee kan het CBR zien of u geschikt bent om deel te nemen aan het verkeer. Het kan zijn dat u zich medisch moet laten keuren. Bijvoorbeeld in 1 van de volgende gevallen: U bent 75 jaar of ouder. U heeft klachten of aandoeningen die uw rijvaardigheid beïnvloeden. U vraagt een rijbewijs aan voor een vrachtwagen of bus (C1, C, C1E, CE, D1, D, D1E of DE).
Ga naar websiteMelding of omgevingsvergunning milieubelastende activiteit
Bron: Pekela (gemeente) | Datum: 2025-09-18 | Thema: Natuur en milieu
Activiteiten die worden uitgevoerd waarbij een milieurisico ontstaat voor de leefomgeving noemen we ‘milieubelastende activiteiten'. Dit zijn activiteiten waarmee bijvoorbeeld geluid wordt geproduceerd, een lozing in de bodem of op het water wordt gedaan of activiteiten voor het opslaan en werken met gevaarlijke stoffen. Start u een nieuw bedrijf? Verandert uw bestaande bedrijf of breidt u dit uit? Dan kunt u een omgevingsvergunning milieubelastende activiteit nodig hebben of u moet een melding milieubelastende activiteit doen voordat de activiteit start. Regels voor milieubelastende activiteiten staan in het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal) en het Omgevingsplan. In het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal) en het Omgevingsplan is opgenomen welke milieubelastende activiteiten bedrijven moeten melden. Of u een melding of omgevingsvergunning milieubelastende activiteit nodig heeft, kunt u controleren via de Vergunningencheck. Aanpak Moet ik een melding doen of heb ik een omgevingsvergunning nodig? Via de Vergunningcheck - Omgevingsloket (overheid.nl) checkt u of u een melding moet doen of vergunning moet aanvragen. Doe deze check vóórdat u start met een nieuwe milieubelastende activiteit, iets verandert of uitbreidt aan een bestaande milieubelastende activiteit, ook bij bijvoorbeeld het plaatsen van een brandstoftank. In het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal) en in het Omgevingsplan leest u welke milieuregels voor uw bedrijf gelden. Een melding doen De melding moet 4 weken voor het starten van de nieuwe milieubelastende activiteit worden gedaan. De activiteit mag niet eerder dan 4 weken na de melding starten. U doet de melding via het Omgevingsloket (overheid.nl). Hiervoor heeft u uw DigiD of eHerkenning nodig U doorloopt de vragen en voegt de gevraagde stukken toe Verstuur de melding. Uw melding wordt automatisch doorgestuurd naar de Omgevingsdienst Groningen. Termijn melding De gemeente stuurt u zo spoedig mogelijk bericht over de behandeling en laat binnen 4 weken weten of de melding wordt geaccepteerd of geweigerd. Kosten melding Een melding Milieubelastende activiteit is gratis. Een omgevingsvergunning aanvragen U vraagt de omgevingsvergunning aan via het Omgevingsloket (overheid.nl). Hiervoor heeft u uw DigiD of eHerkenning nodig U doorloopt de vragen en voegt de gevraagde stukken toe Verstuur de aanvraag. Uw aanvraag wordt automatisch doorgestuurd naar de Omgevingsdienst Groningen. Zodra alle documenten en gegevens compleet zijn, wordt uw aanvraag in behandeling genomen. Als uw aanvraag niet compleet is, wordt u gevraagd om de ontbrekende gegevens op te sturen. Is de omgevingsvergunning toegekend, dan krijgt u deze samen met de voorschriften thuisgestuurd. Termijn vergunning Wij behandelen uw vergunningaanvraag binnen 8 weken, tenzij de uitgebreide procedure van toepassing is dan behandelen we uw aanvraag in 26 weken. De gemeente mag deze periode 1 keer met maximaal 6 weken verlengen en pauzeert deze periode als er extra informatie aangeleverd moet worden. U krijgt bericht als dit nodig is. Kosten vergunning Aan het aanvragen van een vergunning zijn kosten verbonden. Deze kunt u terugvinden in de legesverordening van de gemeente Pekela. Meer weten? Informatie van Toelichting milieubelastende activiteiten | Informatiepunt Leefomgeving (iplo.nl) voor toelichting op milieubelastende activiteiten Informatie van Omgevingsvergunning of melding milieubeheer | Ondernemersplein (kvk.nl) voor milieuregels voor bedrijven Bezwaar en beroep Een melding is een kennisgeving aan het bevoegd gezag. Hiertegen kan geen beroep worden ingesteld. Bent u het niet eens met de beslissing aangaande de omgevingsvergunning? Dan kunt u wel bezwaar maken. Dit kan rechtstreeks bij de gemeente. Doe dit binnen 6 weken nadat u de beslissing heeft ontvangen. Als u het daarna niet eens bent met de beslissing op uw bezwaarschrift, kunt u in beroep gaan. Dit doet u bij de rechtbank.
Ga naar websiteUittreksel basisregistratie personen
Bron: Pekela (gemeente) | Datum: 2025-01-07 | Thema: Recht
Een uittreksel uit de basisregistratie personen (BRP), voorheen gemeentelijke basisadministratie (GBA), is een schriftelijk bewijs dat verklaart dat u in de betreffende gemeente staat ingeschreven. Er bestaan verschillende soorten uittreksels uit de Basisregistratie personen. Zo kunnen er uittreksels worden afgegeven met vermelding van nationaliteit, aanvangsdatum bewoning adres, burgerlijke staat, gezinssamenstelling. Dit is afhankelijk van de situatie waarvoor het uittreksel nodig is. Op een uittreksel uit de basisregistratie staat in ieder geval: Uw volledige geslachts- en voorna(a)m(en). Uw geboortedatum en -plaats. Uw huidige adres. De datum van afgifte. Een uittreksel uit de basisregistratie is niet nodig voor inschrijving leerlingen bij scholen. Het uittreksel uit de Basisregistratie personen (BRP) wordt vaak verward met een uittreksel Burgerlijke stand, waarin persoonsgegevens uit een akte (bijvoorbeeld geboorteakte) staan vermeld. Het uittreksel uit de Burgerlijke stand kan ook afgegeven worden op een speciaal formulier, dat in meerdere talen is opgesteld als u het nodig heeft voor internationaal gebruik.
Ga naar websiteOverlijdensaangifte
Bron: Pekela (gemeente) | Datum: 2025-02-19 | Thema: Recht
Meestal regelt de begrafenisondernemer de overlijdensaangifte. Als nabestaande kunt u dit ook zelf doen. Doe de aangifte binnen 5 dagen na het overlijden bij de gemeente waar de persoon overleden is. Wij maken dan een overlijdensakte op. Deze akte kunt u nodig hebben om het overlijden door te geven aan een bedrijf of organisatie. Geef ons de volgende informatie over de overledene door: namen en geslacht plaats en dag waarop hij of zij geboren is plaats, dag en als dat bekend is tijdstip van overlijden burgerlijke staat adres en woonplaats De begrafenis of crematie mag niet eerder plaatsvinden dan 36 uur en niet later dan 6 werkdagen na het overlijden. Wilt u de overledene eerder begraven? Vraag dan om toestemming van de officier van justitie en toestemming van ons. Wilt u de begrafenis of crematie later laten plaatsvinden? Vraag dan om onze toestemming. Woont de overledene niet in de gemeente waar hij of zij gestorven is? Dan geeft die gemeente het overlijden door aan de gemeente waar de overledene woonde. De gemeente waar hij of zij woonde, past de basisregistratie personen aan. Heeft de overledene zijn of haar lichaam ter beschikking van de wetenschap gesteld? Vraag ons dan om “verlof tot ontleding”.
Ga naar websiteHulp voor mantelzorgers
Bron: Pekela (gemeente) | Datum: 2025-08-26 | Thema: Zorg en gezondheid
Zorgt u lange tijd voor een familielid of bekende? Bijvoorbeeld vanwege langdurige ziekte, handicap of ouderdom? En krijgt u daar niet voor betaald? Dan bent u mantelzorger. Misschien kunnen we u helpen met begeleiding en hulp. Als u een tijdje geen mantelzorg kunt bieden, is het mogelijk dat iemand de zorg van u overneemt. Bijvoorbeeld omdat u zelf langere tijd ziek bent of op vakantie gaat. Het ondersteunen van mantelzorgers is een onderdeel van de Wmo. De gemeente zorgt binnen de Wmo voor vervangende zorg, zodat u de mantelzorg even kunt overdragen.
Ga naar websiteGevonden en verloren voorwerpen
Bron: Pekela (gemeente) | Datum: 2025-09-16 | Thema: Recht
Verloren Bent u iets verloren? Kijk op de lijst gevonden voorwerpen. Ziet u het ertussen staan? Dan kunt u het terugvragen. We mogen u extra vragen stellen om zeker te weten dat het voorwerp van u is. Gaat het om een paspoort, identiteitskaart of rijbewijs? Doe dan eerst aangifte van vermissing. Dit kan gewoon bij de gemeente. Het betekent dat u komt melden dat u het document kwijt bent. Dit soort documenten komen niet voor op de lijst van gevonden voorwerpen. Als een gevonden identiteitskaart of paspoort wordt binnengebracht bij de gemeente dan houdt de gemeente deze in en moet u een nieuwe aanvragen. Gaat het om een huisdier? Neem dan contact op met de Stichting Amivedi. Gevonden Heeft u iets gevonden? U mag zelf kiezen wat u doet. Breng het voorwerp naar ons toe of registreer het bij ons en bewaar het thuis. Is het voorwerp minder waard dan 450 euro? De gemeente bewaart het 3 maanden. Is het voorwerp meer dan 450 euro waard? De gemeente bewaart het dan 1 jaar. Komt de eigenaar het niet ophalen? Dan bent u na die tijd de nieuwe eigenaar van het voorwerp. Haal het dan binnen 1 maand weer op. Wilt u het gevonden voorwerp zelf bewaren? Dat kan. Registreer het voorwerp wel de website Verloren en Gevonden of aan de balie van het gemeentehuis. Een jaar (na datum melding) wordt de vinder eigenaar als het voorwerp niet wordt opgehaald. Als u een voorwerp met een waarde onder de € 450 afgeeft aan de gemeente doet u afstand van rechten op het voorwerp.
Ga naar websiteGroenstrook kopen
Bron: Pekela (gemeente) | Datum: 2024-12-11 | Thema: Recht
Als naast uw woning, tuin of land een stuk gemeentegrond ligt (snippergroen), kunt u deze openbare groenstrook aan uw eigen grond toevoegen. Voor het kopen van gemeentegrond moet u betalen. Het kopen van gemeentegrond kan alleen als het voor iedereen voordeel oplevert. Het is illegaal om zonder toestemming van de gemeente gemeentegrond te gebruiken.
Ga naar websiteBewijs van in leven zijn of Attestatie de vita
Bron: Pekela (gemeente) | Datum: 2025-01-07 | Thema: Recht
Het bewijs van in leven zijn is een schriftelijk bewijs van de gemeente dat een burger in leven is. Dit bewijs kan noodzakelijk zijn voor pensioenfondsen of andere uitkerende instanties en kan verkregen worden bij de gemeente waar u staat ingeschreven. Heeft u het bewijs nodig binnen Nederland? Vraag dan een bewijs van in leven zijn aan. Heeft u het nodig voor in het buitenland? Dan vraagt u om een Attestatie de Vita.
Ga naar websiteLegalisatie handtekening
Bron: Pekela (gemeente) | Datum: 2025-01-16 | Thema: Recht
Een handtekening legaliseren betekent dat u bewijst dat uw handtekening echt is. Dit heeft u bijvoorbeeld nodig als u belangrijke documenten naar het buitenland moet sturen. Of als u bezoek krijgt uit een land waarvoor u een garantstelling moet geven. U moet daarvoor uw handtekening op het document komen zetten bij de gemeente.
Ga naar websiteGehandicaptenparkeerkaart
Bron: Pekela (gemeente) | Datum: 2025-01-16 | Thema: Verkeer
Heeft u een handicap en rijdt u auto? Of heeft u hulp van iemand anders met een auto? Als u langer dan een half jaar niet meer dan 100 meter kunt lopen zonder hulp, kunt u een gehandicaptenparkeerkaart aanvragen. Dan kunt u vaak dichterbij parkeren op een speciale parkeerplaats. Er zijn 3 soorten kaarten: Bestuurderskaart: u bent lichamelijk beperkt maar kunt wel zelfstandig een auto kunt besturen Passagierskaart: u bent lichamelijk beperkt en kunt niet zelf een auto besturen. U heeft iemand anders nodig om voor u te rijden. Instellingenkaart: een zorginstelling kan een instellingenkaart aanvragen om bewoners te vervoeren.
Ga naar websiteTrouwen en partnerschap melden
Bron: Pekela (gemeente) | Datum: 2025-11-10 | Thema: Recht
Jullie willen trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan? Vergeet niet jullie plannen bij de gemeente te melden. Waarom? We controleren bijvoorbeeld of jullie wel met elkaar mogen trouwen. Ook helpen we met wat officiële zaken, zoals de trouwakte, en maken we afspraken met jullie over de datum en locatie. Jullie geven door wie jullie getuigen zijn en jullie mogen zelf een trouwlocatie kiezen. Ook vragen we jullie wie jullie graag als trouwambtenaar van de gemeente Pekela willen. Doe de melding op tijd. Dit kan vanaf 1 jaar voor de geplande datum. Het kan niet later dan 6 weken voor de datum. Als we documenten van jullie nodig hebben, kunnen die 6 weken te kort zijn. Sinds 1 januari 2018 is er wat veranderd. Jullie trouwen nu ‘in beperkte gemeenschap van goederen’. Willen jullie dit anders regelen? Ga dan naar de notaris voor huwelijkse voorwaarden.
Ga naar websiteTerras voor uw zaak
Bron: Pekela (gemeente) | Datum: 2025-05-26 | Thema: Openbare orde en veiligheid
Wilt u een terras bij uw café of restaurant? Vraag dan toestemming. Vraag de toestemming ook bij ons aan als het terras op uw eigen grond staat.
Ga naar websiteBingo of loterij organiseren
Bron: Pekela (gemeente) | Datum: 2025-09-18 | Thema: Recht
Wilt u een bingo of loterij organiseren voor uw vereniging? Hiervoor heeft u toestemming nodig. Laat het ons op tijd weten. Vraag voor een loterij een vergunning bij ons aan. Een klein kansspel zoals een bingo of prijsvraag hoeft u alleen maar te melden. Bij een kansspel gaat het geld naar een goed doel. Bijvoorbeeld een nieuw clubhuis, instrumenten voor de muziekvereniging of renovatie van de kerk.
Ga naar websiteGebruiksmelding evenement in bouwwerk
Bron: Pekela (gemeente) | Datum: 2025-09-18 | Thema: Huisvesting, Openbare orde en veiligheid
Als u een evenement in een (tijdelijk) bouwwerk (zoals een tent) of op afgesloten terrein (zoals bij een openluchtfestival) organiseert moet u hiervoor mogelijk een gebruiksmelding doen. Er geldt een meldingsplicht en gebruiksvoorschriften voor een evenement in een bouwwerk of op een afgesloten terrein. U doet een melding als het gaat om een bouwwerk of afgesloten terrein: Waarin bedrijfsmatig of in het kader van verzorging meer dan 10 mensen kunnen slapen. Waar meer dan 150 mensen tegelijk aanwezig kunnen zijn. Waarin verzorging wordt geboden aan meer dan 10 kinderen jonger dan 12 jaar of 10 gehandicapte personen (lichamelijk of verstandelijk) (bijvoorbeeld kinderopvang) Doe de melding op tijd. In ieder geval 4 weken voor uw activiteit begint. Heeft u al een evenementenvergunning waarin onderstaande is meegenomen? Dan hoeft u niet extra de melding te doen.
Ga naar websiteLeerlingenvervoer
Bron: Pekela (gemeente) | Datum: 2025-09-18 | Thema: Onderwijs en wetenschap
Heeft uw kind een handicap of beperking? Of gaat uw kind naar een school voor bijzonder onderwijs (vanwege het geloof) of een (speciale) school die ver weg ligt? En kan hij of zij daarom niet met de fiets of het openbaar vervoer naar school? Ook niet als een begeleider meegaat? Of is er helemaal geen openbaar vervoer in de buurt? Laat het ons weten. Misschien kan uw kind leerlingenvervoer krijgen. We kijken dan naar: wat het kind zelf kan of een ouder mee kan reizen of de school ver weg ligt wat de reistijd is Soms kunnen we om een eigen bijdrage van de ouders vragen. Dan kijken we ook naar het inkomen. Vraag het leerlingenvervoer op tijd aan. U kunt dit niet meer achteraf doen.
Ga naar websiteNederlander worden
Bron: Pekela (gemeente) | Datum: 2025-09-18 | Thema: Migratie en integratie
Iemand kan Nederlander worden door: geboorte of erkenning door naturalisatie of optie U kunt bij de afdeling Burgerzaken van de gemeente de Nederlandse nationaliteit aanvragen. U moet hiervoor eerst telefonisch een afspraak maken voor een intakegesprek: 0597 617555
Ga naar websiteStudietoeslag
Bron: Pekela (gemeente) | Datum: 2025-09-18 | Thema: Sociale zekerheid
Vanaf 1 april 2022 is de nieuwe regeling studietoeslag in werking getreden. Kan je door een medische beperking naast je studie niet werken? Dan kan je misschien een studietoeslag krijgen van de gemeente.
Ga naar websiteHorecabedrijf beginnen of overnemen
Bron: Pekela (gemeente) | Datum: 2025-05-26 | Thema: Openbare orde en veiligheid
Begint u een horecabedrijf? Vraag dan een exploitatievergunning aan. Alleen de eigenaar kan dit doen. Wilt u een horecabedrijf van iemand overnemen? Dan moet u de vergunning ook aanvragen. U kunt de vergunning niet overnemen van de vorige eigenaar. Heeft u al een vergunning maar begint u een nieuw horecabedrijf? Vraag ook dan een nieuwe vergunning aan. Een horecabedrijf is bijvoorbeeld een restaurant, café, hotel, sportkantine of snackbar. U verkoopt er eten en drinken, tabak of slaapplaatsen per nacht. Uw bezoekers eten en drinken bij u in het bedrijf. Let op, u heeft misschien nog andere vergunningen nodig. Bijvoorbeeld: Wilt u ook alcohol verkopen? Dan heeft u ook een alcoholvergunning nodig. Voor een terras en een gokautomaat heeft u ook een aparte vergunning nodig. Wilt u meer dan 50 mensen tegelijk in uw bedrijf binnenlaten? Doe dan een melding over de brandveiligheid. De gemeente kan ook een Bibob-onderzoek doen. U krijgt daar bericht van. Inrichtingseisen horecabedrijf Minimale vloeroppervlakte van een horecalokaliteit is 35 m2; Hoogte-eis voor nieuwbouw is 2,60 meter van de vloer gemeten en voor bestaande bouw 2.10 meter; Nieuwe horecagebouwen hebben 1 toilet nodig als er 15 personen gebruik van maken. Anders zijn er twee toiletten vereist. Voor bestaande horecagebouwen geldt 1 toilet als er 25 personen gebruik van maken; Luchtverversingscapaciteit is 4dm3/s per persoon bij nieuwbouw. Bij bestaande bouw geldt 2,12 dm3/s luchtververversing per persoon Een inrichting waarin het slijtersbedrijf wordt uitgeoefend heeft ten minste één slijtlokaliteit met een vloeroppervlakte van ten minste 15 m2. Heeft u vragen aan ons? U kunt ook van te voren contact opnemen met de gemeente.
Ga naar websiteTaxatieverslag WOZ
Bron: Pekela (gemeente) | Datum: 2025-08-26 | Thema: Financiën
U betaalt aan de gemeente onroerendezaakbelasting (ozb). De WOZ-waarde bepaalt de hoogte van deze belasting. De gemeente stelt deze WOZ-waarde vast. Hiervoor gebruiken we de waarde van uw pand op 1 januari van het jaar ervoor. Dus voor 2025 gebruiken we de waarde van het pand op 1 januari 2024. Wilt u weten hoe de gemeente dit bedrag heeft berekend? Dan kunt u het Taxatieverslag WOZ aanvragen. Hierin staat bijvoorbeeld: het pand waar het om gaat verkoopcijfers van panden die op uw pand lijken de WOZ-waarde van uw pand gegevens uit het kadaster Bent u huurder? Ook huurders kunnen het taxatieverslag bekijken. De belastingaanslag waar de WOZ-waarde op staat, moet dan wel op uw naam staan.
Ga naar websiteVerklaring omtrent het gedrag (VOG)
Bron: Pekela (gemeente) | Datum: 2025-01-07 | Thema: Recht
Een organisatie kan u om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen. Bijvoorbeeld een werkgever, omdat u in de kinderopvang, in het onderwijs of als taxichauffeur gaat werken. Of omdat u een visum nodig heeft. In deze verklaring staat dat u niets strafbaars heeft gedaan dat te maken heeft met de reden waarvoor u de VOG nodig heeft. Ook organisaties kunnen een VOG aanvragen. Bijvoorbeeld om een contract af te sluiten.
Ga naar websiteWoonwagenstandplaats
Bron: Pekela (gemeente) | Datum: 2024-12-24 | Thema: Recht
Wilt u in aanmerking komen voor een woonwagenstandplaats? Of bent u op zoek naar een andere woonwagenstandplaats? Dan moet u zich inschrijven in het register van standplaatszoekenden van onze gemeente. Als er geen standplaatsen beschikbaar zijn komt u op een wachtlijst. U hoeft zich alleen in te schrijven als u op zoek bent naar een woonwagenstandplaats. Woont u nu in een woonwagen, maar wilt u een andere standplaats? Dan moet u zich ook inschrijven.
Ga naar websiteMilieustraat
Bron: Pekela (gemeente) | Datum: 2025-09-04 | Thema: Natuur en milieu
Heeft u afval dat niet in de container past of thuishoort? Breng het dan weg. Dit kan bij de milieustraat op het industrieterrein Holland Marsh nr. 12 in Nieuwe Pekela. U kunt verschillende soorten afval aanbieden. Gooi het niet bij elkaar, maar breng het gescheiden weg. Voor meer informatie over de milieustraat kunt u ook naar omrin.nl/pekela. Afvalpas U heeft een afvalpas nodig als u (grof) afval wegbrengt naar de milieustraat. Zonder afvalpas is dit niet meer mogelijk. U ontvangt één afvalpas. Deze is geregistreerd op uw eigen adres en hoort daarom bij uw woning. Gaat u verhuizen? Laat de afvalpas dan achter. U kunt 2 keer per jaar gratis (grof) afval naar de milieustraat brengen met de afvalpas. Wilt u vaker (grof) afval komen storten? Dan betaalt u hiervoor. Houd rekening met het volgende voor de afvalpas: De afvalpas is onbeperkt geldig. De afvalpas mag niet gebruikt worden voor bedrijfsafval. Bent u de afvalpas kwijt of is deze stuk? Vraag dan een nieuwe aan via de Omrin Afvalapp. Deze app kunt u gratis downloaden in de Play Store of App Store. Uw huidige pas wordt dan geblokkeerd. Een nieuwe afvalpas kost 20 euro. Voor inwoners die gebruikmaken van een ondergrondse container Alleen met de nieuwe afvalpas is het mogelijk om de ondergrondse container te openen. Ook is het mogelijk om met de nieuwe afvalpas afval naar de milieustraat te brengen. De oude afvalpas werkt niet meer. Vragen over de afvalpas? Neem contact op met klantenservice SYP van Omrin. Mail naar syp@omrin.nl of bel 0900 2100215. Zij staan voor u klaar van maandag tot en met vrijdag tussen 08.00 - 17.00 uur.
Ga naar websiteBouwtekeningen in het archief inzien
Bron: Pekela (gemeente) | Datum: 2025-09-11 | Thema:
U kunt bij de gemeente bouwtekeningen en tekeningen van verbouwingen opvragen. Deze tekeningen zijn afkomstig uit het archief van de gemeente. Er zijn verschillende redenen om inzage te krijgen in deze stukken. Bijvoorbeeld wanneer u een aanvraag wilt indienen voor de verbouwing van een woning.
Ga naar websiteMarktvergunning
Bron: Pekela (gemeente) | Datum: 2025-09-18 | Thema: Economie
Wilt u spullen of eten verkopen op de markt? Voor een vaste plek op de markt heeft u een vergunning nodig. Deze vraagt u aan bij de gemeente. Wilt u een plaats voor 1 dag? Regel dit met de marktmeester. Dit kan op de dag zelf. Een dagplaats is bijvoorbeeld een plek die niet gebruikt wordt, omdat de marktkoopman op vakantie is. De plekken op de markt zijn zo verdeeld dat er kramen met verschillende soorten producten zijn. Als u iets uit een kraam of kar wilt verkopen op een andere plek, heeft u een standplaatsvergunning nodig. Bijvoorbeeld als u langs de weg of op een plein wilt staan. De gemeente Pekela heeft twee weekmarkten: Nieuwe Pekela elke woensdag van 13.00 tot 17.00 uur, Kerkstraat Oude Pekela elke donderdag van 13.00 tot 17.00 uur, Winkelcentrum de Helling
Ga naar websiteMelding kapotte straatlantaarn
Bron: Pekela (gemeente) | Datum: 2025-08-26 | Thema: Bestuur
Ziet u een lantaarnpaal die niet brandt of kapot is? Meld dit dan bij de gemeente. Geef ook het nummer van de lichtmast door. Deze vindt u op de sticker op de straatlantaarn.
Ga naar websiteBezwaar en beroep
Bron: Pekela (gemeente) | Datum: 2025-02-24 | Thema: Recht
Als u het niet eens bent met een schriftelijk besluit van de gemeente, kunt u hiertegen bezwaar maken. Bent u het niet eens met de beslissing op uw bezwaarschrift dan kunt u hiertegen in beroep gaan bij de rechtbank.
Ga naar websiteAutomatische incasso of bankrekeningnummer wijzigen
Bron: Pekela (gemeente) | Datum: 2025-08-26 | Thema: Recht
U kunt de gemeentebelastingen in 1 keer betalen of in meerdere keren (gespreid). Wilt u gespreid betalen? Dan kunt u het NoordelijkBelastingkantoor toestemming geven het bedrag van uw rekening af te schrijven door een automatische incasso. Dit doet u met een machtiging. Maakt u gebruik van de automatische incasso? Dan schrijven we het aanslagbedrag in 10 maandelijkse termijnen af van uw bankrekening. Dit zal gebeuren rond de vervaldatum die op het aanslagbiljet staat.
Ga naar websiteUittreksel burgerlijke stand
Bron: Pekela (gemeente) | Datum: 2025-01-16 | Thema: Recht
Een uittreksel burgerlijke stand is een bewijs. Het laat zien waar u geboren bent, wie uw ouders zijn of wanneer u getrouwd bent. Er zijn verschillende soorten uittreksels burgerlijke stand: geboorte huwelijk of partnerschap echtscheiding of beëindiging partnerschap overlijden Heeft u een bewijs van in leven zijn nodig voor in het buitenland? Dit heet een attestatie de vita. Dit is een uittreksel burgerlijke stand. Het is standaard in 2 talen: Nederlands en Frans.
Ga naar website
- 1