De wegwijzer naar informatie en diensten van alle overheden

Zoeken

1. Worden alle besluiten bekendgemaakt via Berichten in uw buurt?

Vanaf 1 januari 2014 maken gemeenten, provincies en waterschappen een deel van de besluiten uitsluitend elektronisch bekend via Overheid.nl (Officiële bekendmakingen en Berichten over uw buurt). Vanaf 1 januari 2015 geldt dit ook voor gemeenschappelijke regelingen. Op deze elektronische berichten kunt u zich abonneren via de e-mailservice 'Berichten over uw buurt' op de homepage van Overheid.nl. U kunt er ook voor kiezen om de app "Over uw buurt" te downloaden via overuwbuurt.overheid.nl.

Let op:

Diverse gemeenten, provincies en waterschappen publiceren nog maar een deel van alle besluiten via Overheid.nl. De overige besluiten vindt u in het huis-aan-blad, regionale of landelijke dagbladen of op de website van de betreffende overheidsorganisatie.

2. Ik heb een bepaald bericht niet ontvangen

Ga naar https://zoek.overheid.nl/berichten_over_uw_buurt_eenvoudig_zoeken en zoek het bericht dat u niet heeft ontvangen. Ook is het mogelijk om uitgebreid te zoeken via: https://zoek.overheid.nl/berichten_over_uw_buurt_uitgebreid_zoeken

Berichten worden hier gepubliceerd tot 2 maanden na de publicatiedatum.

  • Bekijk het berichttype, de uitgever en de locatiegegevens.
  • Bekijk de e-mail Berichten over uw buurt die u van Overheid.nl ontvangen heeft en klik op de link 'Wijzigen e-mail'. Nadat u zich heeft geregistreerd kunt u hier inloggen en de instellingen van uw abonnement inzien.
  • Bekijk of het berichttype en de uitgever/overheidsorganisatie binnen de door u gekozen instellingen voorkomt. Bekijk ook de gekozen reikwijdte.

Mogelijk heeft u het bericht niet ontvangen omdat:

  • Het berichttype buiten uw selectie valt
  • De uitgever/overheidsorganisatie buiten uw selectie valt
  • De in het bericht opgegeven locatie buiten de door u gekozen reikwijdte valt.

3. Ik wil mijn abonnement wijzigen maar ik kan niet inloggen

Om uw abonnement in te zien en te wijzigen, dient u zich eerst te registreren.      

4. Hoe lang blijven de berichten opvraagbaar via de zoekpagina's van Berichten over uw buurt?

Via eenvoudig zoeken en uitgebreid zoeken kunt u alle verwijzigen opvragen naar berichten zoals deze verstuurd worden via de e-mailservice. Verwijzingen naar officiële berichten blijven 2 maanden opvraagbaar via de zoekpagina's. De opvraagbaarheid van verwijzingen naar berichten op sites van overheidsorganisaties is afhankelijk van de einddatum die door de betreffende overheidsorganisaties is toegevoegd aan een bericht.

5. Hoeveel berichten ontvang ik in een e-mail?

Er worden maximaal 200 berichten verstuurd in een e-mail. Ontvangt u regelmatig 200 berichten? Om geen berichten te missen, wordt aangeraden om uw zoekvraag specifieker in te stellen.

6. Ik wil graag de frequentie van de te ontvangen berichten wijzigen. Kan dat?

E-mails van de e-mailservice Berichten over uw buurt worden verstuurd op de dag nadat er berichten door een overheidsorganisatie worden gepubliceerd. Dit is niet instelbaar.

7. Gebruik ik de laatste versie van de e-mailservice?

De e-mailservice is in de afgelopen jaren gewijzigd en verbeterd. Door uw abonnement in te zien en uw instellingen te bevestigen bent u ervan verzekerd dat u de laatste versie van de e-mail attenderingsservice gebruikt.

8. Ik heb mij opgegeven voor de e-mailservice maar ik ontvang vrijwel geen berichten.

Het is mogelijk dat er de laatste tijd geen berichten voor uw postcodegebied zijn gepubliceerd. U kunt zelf controleren of dat het geval is: vul uw postcode in op de zoekpagina Berichten over uw buurt.

Uit de recentheid van de resultaten kunt u vervolgens afleiden of voor uw postcode in de afgelopen periode berichten zijn gepubliceerd. Mogelijk ontvangt u meer berichten indien u de straal vergroot waar u berichten over wenst te ontvangen. Indien gewenst kunt u de instellingen van uw abonnement inzien en wijzigen.

9. Ik ontvang berichten van mijn hele (buur)gemeente of provincie.

Het ontvangen van deze ongewenste berichten kan worden veroorzaakt doordat uw (buur)gemeente of provincie (te veel) gemeente- of woonplaatsnamen als locatie aan een bericht toevoegt. U kunt dit zelf gemakkelijk controleren: ga na in uw e-mail welke gegevens bij de toegestuurde berichten zijn ingevuld achter Locatie. De gemeente- of woonplaatsnamen die bij Locatie zijn ingevuld door de organisatie geven de locatie aan waar de inhoud van het bericht volgens de desbetreffende overheid betrekking op heeft. De verantwoordelijkheid voor het correct en specifiek invullen van de locatie ligt bij de overheden zelf.

De e-mailservice Berichten over uw buurt heeft hier geen invloed op. Eventueel kunt u bij de gemeente navragen of zij de berichten met een specifiekere locatie kunnen publiceren.

10. Mijn postcode wordt bij het aanmelden niet herkend.

Het is mogelijk dat uw postcode nog niet voorkomt in de postcodetabel die wordt gebruikt. De postcodetabel wordt eens in de 3 maanden bijgewerkt. Waarschijnlijk hebt u een adres in een nieuwbouwwijk opgegeven. Binnen 3 maanden zal de postcodetabel zijn aangepast zodat u zich op uw eigen postcode kunt abonneren. Eventueel kunt u tot die tijd gebruikmaken van een postcode van een nabijgelegen locatie.

11. Ik wil graag een abonnement voor meerdere gemeenten, kan dat?

Ja, u kunt voor meerdere locaties een abonnement nemen. Hiervoor moet u wel de aanmeldprocedure opnieuw doorlopen.

12. Ik wil graag voor de gehele gemeente een attendering ontvangen, is dat mogelijk?

Ja, dat kan. Bij het opgeven van uw postcode kunt u in plaats van een straal van bijv. 1000 meter rondom uw postcode ook aangeven berichten van de hele gemeente te willen ontvangen.

13. Mijn gemeente doet nog niet mee aan deze service, waarom niet?

Vanuit Overheid.nl stimuleren wij de gemeenten, provincies en waterschappen om mee te doen aan het project Berichten over uw buurt en de e-mailservice. Hiertoe is geen verplichting; het staat overheden vrij om niet mee te doen. Eventueel kunt u zelf bij uw gemeente informeren wanneer zij verwachten mee te gaan doen aan het project. U kunt zich al wel abonneren met uw postcode. Zodra uw gemeente besluit mee te doen, ontvangt u automatisch de gewenste berichten via e-mail.

14. De informatie in het bericht klopt niet!

De publicerende organisatie is zelf verantwoordelijk voor de inhoud van het bericht. De e-mailservice heeft daar geen invloed op. Mocht u het niet eens zijn met de inhoud, dan kunt u contact opnemen met de uitgevende instantie. Door op de link die bij het bericht hoort te klikken, gaat u direct naar het bericht van de organisatie.

Acties

Inloggen MijnOverheidLogo DigiD