Zoekresultaat

70 Resultaten
Toon producten van vijfheerenlanden
  • Aansprakelijk stellen van gemeente

    Heeft u schade door slecht onderhoud? Of door een andere reden die met de gemeente te maken heeft? Laat het ons weten. U kunt dan misschien een schadeclaim opsturen. Heeft u schade door iets wat de gemeente heeft gedaan? Of juist door achterstallig onderhoud? U kunt ons dan aansprakelijk stellen. Het moet duidelijk zijn dat het onze schuld is. De gemeente beoordeelt de schadeclaim altijd zelf. Als we het met u eens zijn, krijgt u een vergoeding. Soms hebben we meer informatie nodig. We vragen u dan om dit aan ons te geven. We sturen u een brief met onze beslissing. Vinden we dat het niet onze schuld is? Dan leggen we uit waarom.

  • Achternaam veranderen

    Wilt u uw achternaam veranderen? Hier zijn regels voor. Meestal gaat het om het gebruik van de achternaam. Omdat u gaat trouwen, een geregistreerd partnerschap aangaat of omdat u gaat scheiden. Bij trouwen en een geregistreerd partnerschap kunt u kiezen voor: alleen uw eigen achternaam alleen de achternaam van uw partner de achternaam van uw partner - uw eigen achternaam uw eigen achternaam - de achternaam van uw partner U houdt altijd uw achternaam die u bij uw geboorte heeft gekregen. Wij zetten de achternaam die u kiest in de Basisregistratie personen BRP. De overheid schrijft u voortaan met uw nieuwe achternaam aan. Wilt u om een andere reden uw achternaam of wilt u de achternaam van uw kind veranderen? Bijvoorbeeld omdat u een gekke naam heeft. Of omdat u de achternaam van de andere ouder wilt. Dit kan ook. Kijk voor de voorwaarden en regels op de website van Dienst Justis. Doe daar ook de aanvraag. Krijgt u een nieuwe achternaam? Vergeet niet om dan een nieuw paspoort, identiteitskaart of rijbewijs bij ons aan te vragen.

  • Adresonderzoek

    Denkt u dat er te veel personen op uw adres staan ingeschreven? Bijvoorbeeld omdat u alleen woont, maar een belastingaanslag van de gemeente voor meer personen krijgt. Of omdat er nog post van de belastingdienst voor de oude bewoners van uw huis komt? Vraag ons om een adresonderzoek. Wij zoeken uit waar deze persoon wel woont. Na het onderzoek zullen we de persoon op een nieuw adres inschrijven of uit de BRP verwijderen. We mogen u geen informatie over de ingeschreven persoon geven.

  • Afvalinzameling

    Reinigingsdienst Waardlanden Woont u in Ameide, Hei-en Boeicop, Kedichem, Leerbroek, Leerdam, Lexmond, Meerkerk, Nieuwland, Oosterwijk, Schoonrewoerd, Tienhoven aan de Lek dan haalt Reinigingsdienst Waardlanden het afval bij u op. Lees meer over afval scheiden op de website van Reinigingsdienst Waardlanden. Ga naar de website van Waardlanden Bent u inwoner van Everdingen, Hagestein, Hoef en Haag, Vianen of Zijderveld? De Stadswerf haalt uw afval op. Hieronder leest u hoe dit werkt.  Wanneer zet ik mijn afval buiten? Op de ophaaldag mag u de afvalcontainer vanaf 7.00 uur buiten zetten. Zorg dat de minicontainer voor 7.30 uur buiten staat. Haal hem na het legen weg. Hoe bied ik mijn afvalcontainer aan? Afvalcontainers moeten twee aan twee met de klepopening naar de weg staan. Dit moet overal, behalve in wijk 3 het Centrum. Doe al uw afval in de afvalcontainer. We nemen namelijk geen losse zakken mee. Zorg wel dat de deksel dicht kan. Uw plastic afvalzakken zet u op dezelfde plaats als de afvalcontainers. Hoe helpt u onze medewerkers om uw afval mee te nemen? Doe het afval in de juiste container.  Parkeer op de ophaaldagen uw auto of motor niet voor de containers en zakken Kijk op de tekening voor de beste manier om uw container neer te zetten Als u het zo doet, kunnen we uw afval gewoon meenemen. Let op! In de Binnenstad van Vianen werkt het anders. Zet de containers daar met het handvat naar de weg neer. Dit geldt voor de volgende adressen: Brederodestraat, Molenstraat, Oliestraat, Lombardstraat, Achterstraat, Bakkerstraat, Hofplein, Kortendijk, Langendijk, Voorstraat, Klooster, Korte Kerkstraat, Kerkstraat, Keizerstraat, Weesdijk, Buitenstad, Ringdijk, Zomerdijk, Varkensmarkt, Valkenstraat, Stalstraat en Walsland.  Afvalcontainer niet geleegd Is uw afvalcontainer niet geleegd? Op de rode of gele kaart kunt u lezen waarom niet. U kunt uw afval natuurlijk zelf bij de stadswerf langsbrengen. Dit kan van maandag tot en met vrijdag tussen 09.00 uur en 15.30 uur of op zaterdag van 09.00 uur tot 13.00 uur. Hoe vaak wordt het afval opgehaald? We legen de groene en grijze afvalcontainer 1 keer per 2 weken. In de oneven weken de groene en in de even weken de grijze afvalcontainer We halen het oud papier 1 keer per maand op. Dit doen we op een werkdag vanaf 18.00 uur. Op zaterdag wordt de afvalcontainer voor oud papier vanaf 07.30 uur geleegd Het plastic afval halen we 1 keer per 2 weken op Grof afval wordt 1 keer per week opgehaald. Alleen op maandag en alleen op afspraak. Bel voor een afspraak 0347 369 911 Nieuwe afvalcontainer of afvalpas nodig Heeft u een nieuwe afvalcontainer nodig? Vraag deze hieronder online aan.  Nu regelen Nieuwe bewoners kunnen een pasje voor de ondergrondse afvalcontainer bij de Stadswerf ophalen. Is uw pasje voor de ondergrondse afvalcontainer kapot? Haal gratis een nieuw pasje bij de stadswerf. Bent u uw pasje kwijt? Dan betaalt u de kosten van een nieuwe. Mini afvalcontainer Is uw mini afvalcontainer kapot of verdwenen? Of heeft u liever een grotere of kleinere container? Vraag er eentje online aan.  Ondergrondse afvalcontainer Heeft u last van stank uit een ondergrondse afvalcontainer? Of is de ondergrondse afvalcontainer stuk? Laat het ons weten. Meld het online.  Melding Openbare Ruimte Contactgegevens  Stadswerf Sportlaan 4  4133 NN Vianen 0347 369 911  

  • Alcohol schenken

    U bent ondernemer en u wilt alcohol verkopen? Dan heeft u een drank- en horecavergunning nodig. Horecaondernemers met bijvoorbeeld een restaurant, café of een slijterij kunnen de vergunning aanvragen. Maar ook verenigingen en stichtingen (paracommerciële bedrijven) mogen dat. Denk aan een kantine in een sporthal, een dorpshuis of een theaterfoyer. De vergunning is persoonlijk. Hij staat dus op uw naam. U kunt hem niet aan een ander overdragen. De naam van iedere eigenaar en leidinggevende staat op de vergunning. En voor iedere vestiging van uw bedrijf heeft u een aparte vergunning nodig. Verandert er iets aan uw bedrijf? Geef dit meteen aan ons door. Soms moet u dan een nieuwe vergunning aanvragen. Bijvoorbeeld als er een nieuwe eigenaar is of de rechtsvorm van uw bedrijf verandert. Dit betekent namelijk een aanpassing van uw vergunning. Ook andere veranderingen moet u melden, zoals wanneer u iets verandert aan het pand of u neemt een nieuwe leidinggevende in dienst. U krijgt ook te maken met een Bibob-onderzoek. Hiermee controleren we of u of uw onderneming met iets strafbaars te maken hebben (gehad).

  • Alcohol schenken verenigingen

    Omdat uw vereniging of stichting geen horecabedrijf is, zijn er extra regels. Bijvoorbeeld hoeveel feesten zoals jubileums, verjaardagen en bruiloften er mogen plaatsvinden in de kantine of het restaurant van de vereniging. Maar ook de tijden waarop er alcohol geschonken mag worden. De bedoeling van de extra regels is dat café’s en restaurants geen last hebben van oneerlijke concurrentie. Paracommercie is een verzamelnaam voor verenigingen of stichtingen. Dit noemen we ook wel paracommerciële instellingen. Denk aan een sportclub, cultuurcentrum, poppodium of een kerkelijke instelling. Vaak hebben dit soort organisaties voordelen zoals subsidies, vrijwilligers of speciale belastingen. 

  • Asbestverwijdering

    Wilt u asbest verwijderen? Er zijn strenge regels voor het werken met asbest. Asbest is een kankerverwekkende stof. Niet iedereen mag het zomaar verwijderen, slopen of het wegbrengen. Voordat u de werkzaamheden begint, doet u een sloopmelding via het Omgevingsloket.

  • Basisregistratie: persoonsgegevens wijzigen

    Kloppen de gegevens over u in de basisregistratie personen (BRP) niet? U kunt ons vragen om dit te veranderen. Hoe weet u dat de gegevens verkeerd zijn? Bijvoorbeeld omdat wij u een brief sturen, waarin verkeerde gegevens staan. Maar het kan ook andersom. Als u bent getrouwd in het buitenland. Dan weet de gemeente niet dat er iets veranderd is. U moet de verandering kunnen bewijzen. Bijvoorbeeld met een geboorteakte of een ander officieel document.

  • Bedrijf beginnen

    Heeft u plannen om een bedrijf op te starten of wilt u gaan uitbreiden? Houdt u dan rekening met eventuele benodigde vergunningen en andere verplichtingen voor ondernemers. Bekijk eerst eens het stappenplan van het Ondernemersplein. Voor informatie over verplichtingen, vergunningen en vestigingseisen kunt u terecht bij de Kamer van Koophandel (KvK) Uiteraard kunt u ook contact opnemen met het ondernemersloketvan de gemeente Vijfheerenlanden. Garantiefonds startende ondernemers Startende ondernemers hebben vaak moeite met het verkrijgen van een krediet van de bank om hun ondernemingsplan te realiseren. Om banken over de streep te trekken toch krediet te verstrekken heeft de gemeente Vijfheerenlanden een garantiefonds voor startende ondernemers ingesteld. Het fonds dekt een deel van het risico af dat banken lopen bij het verstrekken van een lening. Daardoor zullen banken sneller bereid zijn om een lening te verstrekken. Zo helpt de gemeente (door)startende kleine zelfstandigen de financiering van hun onderneming rond te krijgen. Hoe werkt het fonds? De regeling wordt in regie uitgevoerd. Dat wil zeggen dat de gemeente geen leningen verstrekt, maar borg staat voor de nakoming van de verplichting tot afbetaling van door banken te verstrekken leningen. Met de kredietverstrekkende instelling wordt daartoe per geval een overeenkomst van borgtocht gesloten conform artikel 7:850 van het Burgerlijk wetboek. De voorwaarden en condities voor verstrekking van de lening zijn aan de kredietverstrekker. De gemeente staat borg voor maximaal 50% van een bankfinanciering tot een maximumbedrag van € 25.000 per bedrijf of een bedrag gelijk aan de inbreng van eigen geldmiddelen tot maximaal € 25.000. De totale som van de borgtochtverplichtingen mag de omvang van het fonds niet overschrijden. De lening onder borgstelling kent een maximale looptijd van vijf jaar en wordt lineair afgelost. De gemeente staat alleen borg voor de hoofdsom. De schuldenaar is voor het aangaan van de borgstelling € 250 aan administratiekosten verschuldigd. Welke voorwaarden gelden er om gebruik te kunnen maken van het fonds? Het fonds is ingesteld voor ondernemers die een bedrijf willen (door)starten in de gemeente Vijfheerenlanden. Ondernemers in de zin van de regeling zijn natuurlijke personen, die niet langer dan drie jaar als ondernemer zijn ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Hoe kunnen ondernemers van de regeling gebruikmaken? Een lening onder borgtocht kan worden aangegaan met elke door de Nederlandsche Bank toegelaten financiële instelling, die aan een (door)startende ondernemer in de zin van deze regeling een financiering mag verstrekken. De garantieregeling is een overeenkomst tussen de bank en gemeente. Voor een kredietaanvraag kunt u zich tot uw bank wenden. Als uw bank een gemeentelijke borgstelling nodig vindt dan wordt dit door bank en gemeente verder afgehandeld.

  • Belastingaanslag betalen

    Er zijn twee manieren waarop u de belastingen kunt betalen: Door middel van eigen betaling.  Door middel van automatische incasso, mits hiertoe een machtiging is afgegeven.  Als u wilt betalen met een overschrijving kunt u de volgende gegevens gebruiken: NL29BNGH0285175661 BIC code BNGHNL2G Geen acceptgiro’s Vanaf 1 januari 2019 worden er met de gemeentelijke belasting aanslagen geen acceptgiro’s meer meegestuurd.   Automatische incasso machtigen, wijzigen of intrekken   U kunt de gecombineerde aanslag in 2 keer betalen of door middel van automatische incasso. Wilt u met automatische incasso betalen? Dan kunt u ons toestemming geven het bedrag van uw rekening af te schrijven. Hiervoor kunt u een machtiging afgeven.  Als er niet voldoende geld op uw rekening staat, proberen wij dit nog 1 keer af te schrijven. Daarna stopt de automatische incasso en moet u het bedrag dat nog open staat zelf overmaken. Stopt u de automatische incasso zelf? En staat er nog een bedrag open? Dan moet u dit in 1 keer betalen. Online regelen U kunt een automatische incasso online aanvragen, wijzigen of stopzetten. U moet wel inloggen als inwoner met uw DigiD account. Automatische incasso is mogelijk voor de betalingen van de gecombineerde aanslag. Een machtiging voor automatische incasso kunt u afgeven tot aan de vervaldag van de aanslag.   Nu regelen (DigiD) U kunt ook een afspraak maken met één van onze medewerkers voor het betalen van de belastingen Afspraak maken betaling belastingen

Verfijn zoekopdracht

Toon producten van: vijfheerenlanden

Geen verfijning beschikbaar.

Acties