Resultaten

1 - 10 van de 112 Resultaten
Toon producten van Heerde
  • Aangifte doen van een levenloos geboren kindje

    Als uw kindje levenloos geboren is na een zwangerschap van 24 weken of meer, moet u aangifte doen. U doet de aangifte bij de burgerlijke stand van de gemeente.

  • Aangifte van overlijden doen

    Als iemand in uw omgeving is overleden, moet u aangifte doen bij de gemeente. U doet de aangifte bij de gemeente waarin de persoon is overleden. Kunt u zelf geen aangifte doen? Vraag of de begrafenisondernemer het voor u doet. Als u aangifte heeft gedaan, krijgt u toestemming om de overledene te begraven of te cremeren. De gemeente zorgt er ook voor dat de basisregistratie personen (BRP) wordt aangepast. De gemeente maakt een overlijdensakte op. Aangifte U doet aangifte bij de gemeente waar het overlijden heeft plaatsgevonden. Kunt u zelf geen aangifte doen? Vraag of de begrafenisondernemer het voor u doet. Met het formulier kunt u ook een begrafenis / crematie doorgeven. Doet u voor de eerste keer online aangifte als uitvaartondernemer? Dan moet u zich eerst registreren via het formulier Registratie uitvaartondernemer (hiervoor heeft u eHerkenning nodig). Wij voegen uw gegevens dan zo snel mogelijk toe, zodat u online aangifte kunt doen. U ontvangt een e-mail als uw gegevens zijn toegevoegd. Aangifte van overlijden doen Hiervoor heeft u eHerkenning nodig. U kunt betalen via iDEAL of een creditcard (Visa of Mastercard). Wilt u de aangifte niet online doen? Maak dan gebruik van het pdf-formulier Aangifte van overlijden doen (pdf, 51Kb). U kunt de aangifte van overlijden ook aan de balie van het gemeentekantoor doen. Dit kan alleen op afspraak. Voorwaarden U moet de aangifte van overlijden doen voor de begrafenis of crematie plaatsvindt. U mag de overledene niet eerder dan 36 uur en niet later dan 6 werkdagen na overlijden begraven of cremeren. Wilt u de overledene eerder begraven of cremeren? Dan heeft u toestemming van de officier van justitie en van de burgemeester nodig.  Kosten De aangifte van overlijden kost niets. Op basis van de aangifte maakt de gemeente een akte van overlijden op. Hiervan wordt een uittreksel afgegeven. De kosten van het uittreksel zijn € 13,80 (prijspeil 2020). Overig Woont er na het overlijden niemand meer op het adres? Dan worden de afvalcontainers automatisch geblokkeerd. De containers worden dan niet geleegd. Wilt u toch dat het huishoudelijk afval wordt ingezameld? Neem dan telefonisch contact op.

  • Aansprakelijk stellen gemeente

    De gemeente kan verantwoordelijk worden gesteld voor schade als er bijvoorbeeld sprake is van: slecht onderhoud aan de weg of het riool; door nalatig handelen. Dit betekent dat de gemeente het ongeluk of de beschadiging had kunnen voorkomen.

  • Achternaam wijziging

    Wanneer u uw achternaam wilt wijzigen, kunt u dit aanvragen bij het ministerie van Veiligheid en Justitie. Gebruik hiervoor het speciale aanvraagformulier. Is uw aanvraag goedgekeurd? Dan wordt uw nieuwe naam opgenomen in de basisregistratie personen (BRP). Daarnaast wordt uw nieuwe naam toegevoegd aan uw geboorteakte. Wilt u de achternaam van uw kinderen veranderen? Degene van wie de naam is, moet dan een aantal jaar voor het kind gezorgd hebben. Dit is: 3 jaar voor kinderen vanaf 12 jaar 5 jaar voor kinderen tot 12 jaar Bent u getrouwd? Of bent u een geregistreerd partnerschap aangegaan? En wilt u uw naamgebruik wijzigen? Wilt u bijvoorbeeld de achternaam van uw partner gaan gebruiken? Lees dan de informatie bij ‘Naamgebruik, verzoek aanduiding’. Naamgebruik, verzoek aanduiding

  • Adopteren van groen

    Wilt u meehelpen aan het onderhouden van het groen in uw eigen omgeving? Dan kunt u het groen in uw buurt adopteren! Ze zeggen weleens: ‘Het gras is groener aan de overkant’. En misschien ervaart u dat ook, als u kijkt naar het groen in uw omgeving. Maar daar kunt u nu zelf verandering in brengen! De gemeente Heerde biedt haar inwoners namelijk de mogelijkheid om het groen in de omgeving te adopteren. U kunt op deze manier zelf, of samen met uw buren, de omgeving mooi en netjes houden. En bent u van mening dat de buurt wel wat meer kleur kan gebruiken? Of heeft u nieuwe ideeën voor de inrichting van het groen? Dan kunt u hierover meepraten met de gemeente. Niet voor alle groenstroken is adoptie mogelijk, maar voor veel wel. Mogelijk dus ook voor het groen bij u in de buurt.

  • Afspraak maken

    Let op: het is tijdelijk niet mogelijk om een afspraak online in te plannen. Bekijk het overzicht van producten om te bekijken welke actie u kunt ondernemen. Voor het ophalen van een paspoort, identiteitskaart of rijbewijs moet u telefonisch een afspraak maken via (0578) 69 94 94. De gemeente Heerde werkt op afspraak. Voor producten van balie Burgerzaken kunt u eenvoudig online een afspraak inplannen. Voor overige producten is dit niet mogelijk. Afspraak maken In de bevestigingsmail van uw afspraak zit een link. Via die link kunt u uw afspraak eventueel wijzigen of afzeggen. U kunt ook een afspraak maken door te bellen naar (0578) 69 94 94 een e-mail te sturen naar gemeente@heerde.nl Een afspraak maken aan de balie van het gemeentekantoor kan ook. Bekijk de openingstijden van het gemeentekantoor. Voor de ‘snelproducten’, zoals het afhalen van een document of de melding van een gevonden voorwerp, kunt u terecht bij de snelbalie. Daarvoor hoeft u dus geen afspraak te maken.

  • Afvalcontainer of -pasje

    Afvalcontainers en afvalpasjes (chipkaarten) zijn eigendom van ROVA en horen bij de woning. Laat de containers leeg en schoon achter als u gaat verhuizen. Een afvalpasje moet u ook in de woning achterlaten. Verhuizing Als u gaat verhuizen, kunt u uw container omruilen voor een grotere of kleinere. Het is niet mogelijk om een container die u niet gebruikt in te leveren. Beschadiging of verdwijning is voor uw eigen rekening, tenzij u kunt aantonen dat het buiten uw schuld is gebeurd. Als u de huidige containers wilt omruilen of vóór uw verhuisdatum gebruik wilt maken van de containers of de chipkaart, dan kunt u dat online doorgeven aan de gemeente Heerde. U heeft hiervoor DigiD nodig. Wilt u dit niet online regelen? Dan kunt u het pdf-formulier (pdf, 143Kb) downloaden, printen, invullen en opsturen. Komt u liever persoonlijk langs om uw de containers of chipkaart aan te vragen of om te ruilen, dan kan dat in het gemeentekantoor. Let daarbij wel op de openingstijden van het gemeentekantoor. Geen verhuizing Ook als u niet gaat verhuizen, kunt u uw container omruilen voor een grotere of kleinere. U kunt dit direct regelen met ROVA. Neem hiervoor contact op met ROVA. Is uw container verdwenen? ROVA kan dan een nieuwe container plaatsen. Het kan zijn dat hier kosten voor in rekening worden gebracht. Neem contact op met ROVA om de situatie door te nemen. Kosten Het omruilen van een container en het aanvragen van een afvalpasje bij een verhuizing is gratis. Als u dit tussentijds wilt doen, zijn er wel kosten aan verbonden.

  • Afval / grofvuil en tuinafval

    De gemeente heeft een afvalinzamelstation of 'milieubrengstation' waar u uw afval kunt brengen. Tegen betaling kunt u bij Lagemaat uw afval of grofvuil storten. Kijk voor de soorten afval en de openingstijden op de website van Lagemaat. U kunt uw afval of grofvuil tegen betaling ook laten ophalen door Rova. Kijk voor de verschillende soorten afval en de tarieven op de website van Rova. Tuinafval U kunt iedere zaterdag tussen 08.00 en 12.00 uur uw grof tuinafval kosteloos bij Lagemaat storten. U moet zich kunnen legitimeren als inwoner van de gemeente Heerde.

  • Afvalstoffenheffing

    U moet afvalstoffenheffing betalen als u een hoofdgebruiker van een (gedeelte van een ) woning bent en een zelfstandige huishouding voert. Met de opbrengst van de afvalstoffenheffing betaalt de gemeente het ophalen, afvoeren en verwerken van het huisvuil. Vastrecht U betaalt enerzijds een vast bedrag (vastrecht). Dit geldt ook als u geen huisvuil aanbiedt, want de vuilniswagen is verplicht om langs te komen. Als u vertrekt uit de gemeente of als u gaat wonen op een adres waarvoor al afvalstoffenheffing wordt betaald, krijgt u een ontheffing. U krijgt dan het bedrag van de resterende volle maanden terug. Het is belangrijk een verhuizing snel te melden, zodat de gemeente daar rekening mee kan houden. Bedrag per containeraanbieding Naast het vastrecht betaalt u een bedrag per keer dat u uw container aanbiedt. De afrekening hiervoor gebeurt achteraf. Dit betekent dat u een apart aanslagbiljet krijgt voor het aantal keren dat u de container aan de weg heeft gezet.

  • Afvalstoffenheffing, teruggave

    Iedereen die vanwege voortdurende ziekte of handicap extra afval produceert, kan jaarlijks een deel van de kosten voor het legen van de afvalcontainer terugkrijgen. De terugbetaling Als u voor de regeling in aanmerking komt, krijgt u de kosten voor 1.300 liter afval per jaar terug. Dit zijn ongeveer 9 containers van 140 liter, 5 containers van 240 liter of 32 zakken van 40 liter. U ontvangt een volledige aanslag afvalstoffenheffing. Na afloop van het belastingjaar krijgt u een deel daarvan terugbetaald. Aanvraag U kunt bij Zorgvraag Heerde doorgeven dat u voor een teruggave in aanmerking wilt komen. Dat kan telefonisch en per e-mail. Nadat de aanslag afvalstoffenheffing is opgelegd, wordt het aanvraagformulier verstuurd naar de personen die hebben aangegeven hiervoor in aanmerking te willen komen. Het aanvraagformulier moet u vervolgens volledig invullen en terugsturen. Aanpak De regeling is bedoeld voor mensen die structureel afval produceren door hun handicap of ziekte. Dit geldt ook voor kinderen met incontinentie die afwijkt van leeftijdgenoten, maar niet voor baby’s. De regeling geldt niet voor mensen die tijdelijk (bijvoorbeeld door een operatie) of een gedeelte van een dag incontinent of afhankelijk van wegwerpbare medische hulpmiddelen zijn. Zij komen niet voor de regeling in aanmerking, net als personen die in een zorginstelling verblijven. Voor de aanvraag geldt geen inkomens- of vermogensgrens.

Verfijn zoekopdracht

Geen verfijning beschikbaar.

Acties