Zoekresultaat

112 Resultaten
Toon producten van Heerde
  • Aangifte van overlijden doen

    Als iemand in uw omgeving is overleden, moet u aangifte doen bij de gemeente. U doet de aangifte bij de gemeente waarin de persoon is overleden. Kunt u zelf geen aangifte doen? Vraag of de begrafenisondernemer het voor u doet. Als u aangifte heeft gedaan, krijgt u toestemming om de overledene te begraven of te cremeren. De gemeente zorgt er ook voor dat de basisregistratie personen (BRP) wordt aangepast. De gemeente maakt een overlijdensakte op. Is iemand in uw omgeving tijdens een bezoek aan het buitenland overleden? Medewerkers van de ambassade, het consulaat of het ministerie van Buitenlandse Zaken kunnen u helpen. U moet het overlijden ook melden bij de gemeente waar de overledene woonde. U heeft hiervoor een overlijdensakte nodig. Soms moet de akte een apostille of legalisatie hebben. Dit geeft aan dat het document echt is. Kijk hiervoor op de website Rijksoverheid.nl. Voorwaarden U moet de aangifte van overlijden doen voor de begrafenis of crematie plaatsvindt. U mag de overledene niet eerder dan 36 uur en niet later dan 6 werkdagen na overlijden begraven of cremeren. Wilt u de overledene eerder begraven of cremeren? Dan heeft u toestemming van de officier van justitie en van de burgemeester nodig.  Kosten De aangifte van overlijden kost niets. Op basis van de aangifte maakt de gemeente een akte van overlijden op. Hiervan wordt een uittreksel afgegeven. De kosten van het uittreksel zijn € 13,20 (prijspeil 2018). Aanvraag U doet aangifte bij de gemeente waar het overlijden heeft plaatsgevonden. Kunt u zelf geen aangifte doen? Vraag of de begrafenisondernemer het voor u doet. Aangifte van overlijden online doen Hiervoor heeft u DigiD nodig. U kunt betalen via iDEAL of een creditcard (Visa of Mastercard). Met dit formulier kunt u ook een begrafenis / crematie doorgeven. Wilt u de aangifte niet online doen? Maak dan gebruik van het pdf-formulier Aangifte van overlijden doen (pdf, 51Kb). U kunt de aangifte van overlijden ook aan de balie van het gemeentekantoor doen. Dit kan alleen op afspraak. Let op: woont er na het overlijden niemand meer op het adres? Dan worden de afvalcontainers automatisch geblokkeerd. De containers worden dan niet geleegd. Wilt u toch dat het huishoudelijk afval wordt ingezameld? Neem dan telefonisch contact op.

  • Aansprakelijkstelllen gemeente

    De gemeente kan verantwoordelijk worden gesteld voor schade als er bijvoorbeeld sprake is van: slecht onderhoud aan de weg of het riool door nalatig handelen. Dit betekent dat de gemeente het ongeluk of de beschadiging had kunnen voorkomen.

  • Achternaam wijziging

    Wanneer u uw achternaam wilt wijzigen, kunt u dit aanvragen bij het ministerie van Veiligheid en Justitie. Gebruik hiervoor het speciale aanvraagformulier. Is uw aanvraag goedgekeurd? Dan wordt uw nieuwe naam opgenomen in de basisregistratie personen (BRP). Daarnaast wordt uw nieuwe naam toegevoegd aan uw geboorteakte. Wilt u de achternaam van uw kinderen veranderen? Degene van wie de naam is, moet dan een aantal jaar voor het kind gezorgd hebben. Dit is: 3 jaar voor kinderen vanaf 12 jaar 5 jaar voor kinderen tot 12 jaar Bent u getrouwd? Of bent u een geregistreerd partnerschap aangegaan? En wilt u uw naamgebruik wijzigen? Wilt u bijvoorbeeld de achternaam van uw partner gaan gebruiken? Lees dan de informatie bij ‘Naamgebruik, verzoek aanduiding’. Naamgebruik, verzoek aanduiding

  • Afspraak maken

    De gemeente Heerde werkt op afspraak. Voor producten van balie Burgerzaken kunt u eenvoudig een afspraak inplannen. Voor overige producten is dit niet mogelijk. Afspraak online maken In de bevestigingsmail van uw afspraak zit een link. Via die link kunt u uw afspraak eventueel wijzigen of afzeggen. U kunt ook een afspraak maken door te bellen naar (0578) 69 94 94 een e-mail te sturen naar gemeente@heerde.nl Een afspraak maken aan de balie van het gemeentekantoor kan ook. Bekijk de openingstijden van het gemeentekantoor. Voor de ‘snelproducten’, zoals het afhalen van een document of de melding van een gevonden voorwerp, kunt u terecht bij de snelbalie. Daarvoor hoeft u dus geen afspraak te maken.

  • Afvalcontainer of -pasje

    Afvalcontainers en afvalpasjes (chipkaarten) zijn eigendom van ROVA en horen bij de woning. Laat de containers leeg en schoon achter als u gaat verhuizen. Een afvalpasje moet u ook in de woning achterlaten. Verhuizing Als u gaat verhuizen, kunt u uw container omruilen voor een grotere of kleinere. Het is niet mogelijk om een container die u niet gebruikt in te leveren. Beschadiging of verdwijning is voor uw eigen rekening, tenzij u kunt aantonen dat het buiten uw schuld is gebeurd. Als u de huidige containers wilt omruilen of vóór uw verhuisdatum gebruik wilt maken van de containers of de chipkaart, dan kunt u dat online doorgeven aan de gemeente Heerde. U heeft hiervoor DigiD nodig. Wilt u dit niet online regelen? Dan kunt u het pdf-formulier (pdf, 143Kb) downloaden, printen, invullen en opsturen. Komt u liever persoonlijk langs om uw de containers of chipkaart aan te vragen of om te ruilen, dan kan dat in het gemeentekantoor. Let daarbij wel op de openingstijden van het gemeentekantoor. Geen verhuizing Ook als u niet gaat verhuizen, kunt u uw container omruilen voor een grotere of kleinere. U kunt dit direct regelen met ROVA. Dat kan online via het contactformulier en telefonisch via 038 - 42 73 777. Is uw container verdwenen? ROVA kan dan een nieuwe container plaatsen. Het kan zijn dat hier kosten voor in rekening worden gebracht. Neem contact op met ROVA om de situatie door te nemen. Dat kan online via het contactformulier en telefonisch via 038 - 42 73 777. Kosten Het omruilen van een container en het aanvragen van een afvalpasje bij een verhuizing is gratis. Als u dit tussentijds wilt doen, zijn er wel kosten aan verbonden.

  • Afval / grofvuil en tuinafval

    De gemeente heeft een afvalinzamelstation of 'milieubrengstation' waar u uw afval kunt brengen. Tegen betaling kunt u bij Lagemaat uw afval of grofvuil storten. Kijk voor de soorten afval en de openingstijden op de website van Lagemaat. U kunt uw afval of grofvuil tegen betaling ook laten ophalen door Rova. Kijk voor de verschillende soorten afval en de tarieven op de website van Rova. Tuinafval U kunt iedere zaterdag tussen 08.00 en 12.00 uur uw grof tuinafval kosteloos bij Lagemaat storten. U moet zich kunnen legitimeren als inwoner van de gemeente Heerde.

  • Afvalstoffenheffing

    U moet afvalstoffenheffing betalen als u een hoofdgebruiker van een (gedeelte van een ) woning bent en een zelfstandige huishouding voert. Met de opbrengst van de afvalstoffenheffing betaalt de gemeente het ophalen, afvoeren en verwerken van het huisvuil. Vastrecht U betaalt enerzijds een vast bedrag (vastrecht). Dit geldt ook als u geen huisvuil aanbiedt, want de vuilniswagen is verplicht om langs te komen. Als u vertrekt uit de gemeente of als u gaat wonen op een adres waarvoor al afvalstoffenheffing wordt betaald, krijgt u een ontheffing. U krijgt dan het bedrag van de resterende volle maanden terug. Het is belangrijk een verhuizing snel te melden, zodat de gemeente daar rekening mee kan houden. Bedrag per containeraanbieding Naast het vastrecht betaalt u een bedrag per keer dat u uw container aanbiedt. De afrekening hiervoor gebeurt achteraf. Dit betekent dat u een apart aanslagbiljet krijgt voor het aantal keren dat u de container aan de weg heeft gezet.

  • Afvalstoffenheffing, teruggave

    Iedereen die vanwege voortdurende ziekte of handicap extra afval produceert, kan jaarlijks een deel van de kosten voor het legen van de afvalcontainer terugkrijgen. De terugbetaling Als u voor de regeling in aanmerking komt, krijgt u de kosten voor 1.300 liter afval per jaar terug. Dit zijn ongeveer 9 containers van 140 liter, 5 containers van 240 liter of 32 zakken van 40 liter. U ontvangt een volledige aanslag afvalstoffenheffing. Na afloop van het belastingjaar krijgt u een deel daarvan terugbetaald. Aanvraag U kunt een aanvraagformulier ophalen bij de gemeente Heerde. Het compleet ingevulde aanvraagformulier moet u weer bij het loket inleveren of opsturen. Aanpak De regeling is bedoeld voor mensen die structureel afval produceren door hun handicap of ziekte. Dit geldt ook voor kinderen met incontinentie die afwijkt van leeftijdgenoten, maar niet voor baby’s. De regeling geldt niet voor mensen die tijdelijk (bijvoorbeeld door een operatie) of een gedeelte van een dag incontinent of afhankelijk van wegwerpbare medische hulpmiddelen zijn. Zij komen niet voor de regeling in aanmerking, net als personen die in een zorginstelling verblijven. Voor de aanvraag geldt geen inkomens- of vermogensgrens.

  • Afwijken maximaal geluidsniveau

    In de gemeente Heerde bestaat voor bedrijven of instellingen de mogelijkheid om maximaal 4 keer per jaar af te wijken van het maximale geluidsniveau. Bij bijvoorbeeld een concert of feest. U moet uw melding minimaal 3 weken voorafgaand aan de festiviteit doorgeven. U kunt uw melding online doorgeven Hiervoor heeft u DigiD nodig. Heeft u geen DigiD of wilt u uw melding liever schriftelijk doen? Dan kunt u gebruik maken van het pdf- formulier (pdf, 64,2Kb).

  • Asverstrooiing, ontheffing

    Na een crematie krijgen nabestaanden de as van de overledene niet meteen mee. De asbus met daarin de as moet minimaal 1 maand bewaard blijven. De urn blijft op het crematorium. Daarna mag u zelf beslissen wat u met de as wilt doen. U kunt bijvoorbeeld de as verstrooien, mee naar huis nemen of laten bijzetten in een urnenmuur. Wilt u de as verstrooien? U mag geen overlast veroorzaken. Daarnaast is het verboden de as te verstrooien op: de verharde weg gemeentelijke begraafplaatsen crematoriumterreinen Het is soms mogelijk een ontheffing op dit verbod te krijgen.

Verfijn zoekopdracht

Toon producten van: Heerde

Geen verfijning beschikbaar.

Acties