Zoekresultaat

318 Resultaten
Toon producten van Oss
  • Bijstand en inkomsten (vrijlating)

    De belangrijkste regel bij het krijgen van een bijstandsuitkering is dat al uw inkomsten daarvan worden afgetrokken. Voor sommigen inkomsten uit parttime, betaald werk geldt deze regel niet. Deze inkomsten laten we, zoals we dat noemen, vrij. De regels voor inkomsten gelden ook als u een IOAW of IOAZ uitkering krijgt. Welke soorten vrijlatingen zijn er? Er zijn drie soorten inkomstenvrijlatingen: Reguliere inkomstenvrijlating: u mag 6 maanden 25% van uw inkomsten tot maximaal € 196 per maand houden naast uw uitkering. Aanvullende inkomstenvrijlating voor alleenstaande ouders: na de 6 maanden Reguliere vrijlating mag u nog 30 maanden 12,5% van uw inkomsten tot maximaal € 122,31 per maand houden naast uw uitkering Inkomstenvrijlating bij een medische urenbeperking: als u door medische redenen niet fulltime kunt werken mag u, na de reguliere inkomensvrijlating, 15% van de inkomsten uit werk tot maximaal € 124,05 per maand houden naast uw uitkering. Het UWV onderzoekt of u bij deze groep hoort. De vrijlating geldt zolang de medische beperking aanwezig is. Hebt u een bijstandsuitkering en doet u vrijwilligerswerk waarvoor u een vergoeding krijgt? Kijk dan op ‘Bijstand en vrijwilligerswerk’ voor meer informatie. Wat zijn de voorwaarden? Uw totale inkomen blijft beneden het bijstandsbedrag dat voor u geldt (of IOAW, IOAZ-uitkering). Voor de reguliere- en aanvullende inkomstenvrijlating voor alleenstaande ouders (1 en 2) geldt ook: u vindt werk vanuit een uitkeringssituatie; u bent 27 jaar of ouder; de vrijlating is éénmalig voor de gehele uitkeringsperiode. Wat moet u doen? U hoeft een vrijlating niet zelf aan te vragen. U geeft uw inkomsten namelijk maandelijks door via het wijzigingsformulier. Wij beoordelen of gedeeltelijke vrijlating (nog) mogelijk is. Op uw uitkeringsspecificatie ziet u dat terug. Neem bij vragen of twijfel altijd contact met uw consulent op. Dat voorkomt misverstanden en problemen achteraf.Links naar meer informatieMeer over rechten en plichtenBijstand en vrijwilligerswerkBijstand, geef verandering in uw (persoonlijke) situatie doorContactHebt u nog vragen? Neem contact met ons op.

  • Bijstand voor jongeren aanvragen

    Voor een goede toekomst is het belangrijk dat je betaald werk hebt of een opleiding volgt. Ben je tussen de 18 en 27 jaar oud? En heb je te weinig geld om van te leven, doordat je geen werk hebt of geen opleiding volgt? Dan kom je misschien in aanmerking voor een bijstandsuitkering. Voorwaarden Voor bijstand voor jongeren gelden de volgende voorwaarden: je inkomen ligt onder de bijstandsnorm je kan geen gebruik maken van ‘voorliggende voorzieningen’, zoals werk, opleiding met studiefinanciering of een andere uitkering je bent zelf 4 weken op zoek gegaan naar werk of een opleiding Wat moet je doen? Als het niet lukt om binnen 4 weken werk of een opleiding te vinden, kan je een bijstandsuitkering bij de gemeente aanvragen. Dat doe je door te bellen naar 14 0412. Houd je identiteitsbewijs (ID) bij de hand om je Burgerservicenummer (BSN) door te geven. Een consulent zal in het gesprek met jou beoordelen of je genoeg je best hebt gedaan om een baan of opleiding te vinden. Als dit zo is, krijg je een uitkering. Als je de bijstandsuitkering krijgt, maakt de gemeente een plan van aanpak. Hierin staat beschreven wat de gemeente van je verwacht en welke ondersteuning je van de gemeente kunt verwachten. De consulent zal bij het maken van het plan rekening houden met jouw opleiding, wensen en persoonlijke situatie. Jongerenloket Voor jongeren tot 27 jaar is er het Jongerenloket. Daar kan je terecht met vragen over leren, werken of een uitkering.TermijnDe gemeente neemt binnen 8 weken na ontvangst van uw aanvraag een besluit. Deze termijn mag eenmaal verlengd worden. Dit is de wettelijke termijn. De gemeente Oss streeft erna om binnen 2 weken na definitieve aanvraag een beslissing te nemen.Links naar meer informatieinformatie inlichtingenplichtStartersbeurs voor jongere werkzoekendenInformatie over het jongerenloketBijstand, geef verandering in uw (persoonlijke) situatie doorMeer informatie over de taaleis in de bijstandMeer informatie voor jongeren met een arbeidsbeperking bij UWVContactHebt u nog vragen? Neem contact met ons op.

  • Binnenmarkt

    Een binnenmarkt is een markt in een gebouw dat voor publiek toegankelijk is. Volgens de Algemene Plaatselijke Verordening,artikel 5:23.  Er worden hoofdzakelijk tweedehands en incourante goederen verhandeld. En er kunnen ook diensten worden aangeboden vanaf een standplaats. Onder deze omschrijving vallen bijvoorbeeld een rommelmarkt, fancy-fair of bazaar.Wat moet u doen? Gebruik het digitale meldingsformulier. Zorg dat de aanvraag minimaal 2 weken voor datum is ingediend. De regels uit het Gebruiksbesluit zijn hier van toepassing. Kijk voor meer informatie over deze regelgeving op www.antwoordvoorbedrijven.nl/regel/brandveiligheid-gebouwen. Online regelenMeldingsformulier Binnenmarkt (met DigiD)Meldingsformulier Binnenmarkt (zonder DigiD)Meldingsformulier Binnenmarkt als organisatie (zonder eHerkenning)Meldingsformulier Binnenmarkt als organisatie (met eHerkenning)Termijn U ontvangt binnen 10 werkdagen na ontvangst van uw melding een reactie van de gemeente.Links naar meer informatieAPV 2016legesverordening 2017

  • Bouw en verbouw, welstandsbeleid

    Welstand gaat over het uiterlijk van gebouwen op zichzelf en in relatie tot hun omgeving. Met het welstandsbeleid heeft ons college een kader van de gemeenteraad gekregen om bouwplannen te beoordelen. Daarvoor heeft het college adviseurs. Voor grote plannen, plannen die veel betekenen voor hun omgeving, heeft de gemeente Osse een Commissie Ruimtelijke Kwaliteit (CRK) als adviseur. Voor de kleinere (gewonere) bouwplannen is er de welstandkamer. En wanneer het gaat om de verbouwing van een monument dan adviseert de gecombineerde welstands- en monumentenkamer daarover. Als u gaat bouwen of verbouwen moet uw bouwplan mogelijk worden voorgelegd aan welstand voor een welstandsadvies. Waar en wat u wilt bouwen bepaalt de mate van (welstands)vrijheid in het bouwen. Het geldende welstandsbeleid in de gemeente Oss wordt gevormd door een aantal delen uit de welstandsnota uit 2009 en de oplegnotitie uit 2013. Wilt u hier meer informatie over het huidige welstandsbeleid? Volg dan de onderstaande links.Wat moet u doen?Bij twijfel of een welstandstoets nodig is kunt u uw bouwplan laten beoordelen door de gemeente. Stuur uw bouwplan dan naar baliebml@oss.nl.Online regelenU vraagt informatie en vergunningen aan bij het Omgevingsloket online (OLO)Links naar meer informatieKaart welstandsniveausKaart gebiedstypenBeoordelingsaspecten welstandsniveau 1Beoordelingsaspecten welstandsniveau 2Beoordelingsaspecten welstandsvrij gebiedWelstandscriteria zendmastWelstandscriteria dakkapelWelstandsnota 2009 algemeen deelWelstandsnota 2009 gebiedstypenWelstandsnota 2009 sneltoetscriteriaschematisch overzicht vergunningsvrije bouwwerken welstandOplegnotitie nieuw welstandsbeleid OssMeer informatie over welstandscommissie en welstandsadviesRuimtelijke Plannen

  • Bromfietsrijbewijs aanvragen

    Met een bromfietsrijbewijs (categorie AM) mag u op een brommer, scooter, snorfiets of brommobiel rijden. Heeft u al een ander Nederlands rijbewijs? Dan krijgt u automatisch categorie AM erbij. Heeft u nog geen rijbewijs? Dan kunt u een bromfietsrijbewijs halen door bij het CBR een theorie-examen en praktijkexamen te halen. U kunt een bromfietsrijbewijs aanvragen als u 16 jaar of ouder bent. Voor uw eerste rijbewijs gelden strenge regels.Wat moet u doen?1. maak een afspraak voor het aanvragen van een rijbewijs. 2. neem de volgende spullen mee: een geldig identiteitsbewijs een kleurenpasfoto die aan de eisen voldoet uw pinpas TermijnNa 5 werkdagen kunt u het rijbewijs ophalen. U hoeft hiervoor geen afspraak te maken. Heeft u het rijbewijs eerder nodig? Vraag het rijbewijs dan met spoed aan. Als u het rijbewijs op werkdagen vóór 14:00 uur aanvraagt dan kunt u het de volgende werkdag ophalen.Links naar meer informatieVoorkom fraude met uw identiteitsbewijsMeer informatie over het bromfietsrijbewijsContactHeeft u nog vragen? Neem contact met ons op.

  • Caravan parkeren op openbare weg

    Voor het parkeren van caravans en aanhangers op de openbare weg heeft u geen ontheffing nodig. De caravan, aanhanger of wagen mag niet hoger zijn dan 2,4 meter en/of langer zijn dan 6 meter. Naast caravans vallen nog meer aanhangers en wagens hieronder, zoals: een kampeerwagen, een camper, een magazijnwagen, een aanhangwagen, een keetwagen. Is de caravan, aanhanger of wagen hoger dan 2,4 meter en/of langer dan 6 meter? Vraag dan een ontheffing voor het parkeren van grote voertuigen aan.ContactHeeft u nog vragen? Neem contact met ons op.

  • Ceremonie bij naturalisatie

    De naturalisatieceremonie is een speciale bijeenkomst voor mensen die Nederlander willen worden. U kunt Nederlander worden door de naturalisatie- of de optieprocedure. De naturalisatieceremonie is de laatste stap in het proces voor het krijgen van de Nederlandse nationaliteit. In deze laatste stap legt u de Verklaring van Verbondenheid af. krijgt u het besluit van Nederlanderschap uitgereikt. Na deze laatste stap in het proces van naturalisatie heeft u de Nederlandse nationaliteit. Deelname is daarom verplicht voor iedereen vanaf 16 jaar die Nederlander willen worden.  Wat moet u doen?De gemeente organiseert de naturalisatieceremonie. U krijgt hiervoor automatisch een uitnodiging. In deze uitnodiging staat aanvullende informatie die van belang is voor de ceremonie.TermijnDe termijnen voor de uitreiking zijn verschillend. U ontvangt de uitnodiging uiterlijk 2 weken voor de ceremonie.ContactHeeft u nog vragen? Neem contact met ons op.

  • Demonstratie/Betoging

    In Nederland mag iedereen een demonstratie of betoging organiseren. Dat is een grondrecht. Wel mag de gemeente spelregels stellen. Dit betekent dat u in Oss verplicht bent om een demonstratie minimaal 48 uur voor aanvang moet melden bij de gemeente. U kunt de melding sturen aan baliebml@oss.nl . De burgemeester heeft dan nog tijd om eventuele maatregelen te nemen. Ook mag de burgemeester voorschriften stellen in het belang van de openbare orde en veiligheid. Vermeld in uw melding het volgende: naam en adres van degene die de betoging organiseert; het doel van de betoging; de datum waarop de betoging wordt gehouden en het tijdstip van aanvang en van beëindiging; de plaats van aanvang, deroute en de plaats van beëindiging; de wijze van samenstelling en het aantal deelnemers; rijden er voertuigen mee? Wordt er gebruik gemaakt van geluidsversterkende apparatuur? Worden er spandoeken meegevoerd?; maatregelen die degene die de betoging houdt zal treffen om een regelmatig verloop te bevorderen. inzet beroepsverkeersregelaars ja/nee, andere verkeer regelende maatregelen. Links naar meer informatieWet Openbare ManifestatiesAlgemene Plaatselijke VerordeningContactHeeft u nog vragen? Neem contact met ons op.

  • Doelgroepregister, aanmelden

    In het doelgroepregister staan alle mensen met een arbeidsbeperking. U heeft een arbeidsbeperking als u door psychische, lichamelijke of verstandelijke problemen moeilijk werk kunt vinden of het lastig vindt om uw werk te doen. Bent u opgenomen in het doelgroepregister? Dan krijgt u van de gemeente Oss begeleiding en ondersteuning bij het vinden of het houden van een baan. De Banenafspraak De overheid en werkgevers hebben afgesproken om tot 2026 125.000 banen te maken voor mensen met een arbeidsbeperking, de Banenafspraak. Als u dan (aangepast) werk vindt, telt u mee in die 125.000 banen. Werkgevers zijn hier blij mee, omdat er voordelen aan zitten voor hen. U maakt dus meer kans op werk!Wat moet u doen?Sommige mensen zijn al automatisch opgenomen in het doelgroepregister. Bijvoorbeeld als u een indicatie hebt van de Wet Sociale Werkvoorziening (WSW). Bent u niet in het doelgroepregister opgenomen, maar wilt u dat wel? Dan moet worden vastgesteld dat u niet zelfstandig het minimumloon kunt verdienen. Dit kan op 2 manieren: via een aanvraag ‘Indicatie Banenafspraak’ bij het UWV. Dit kunt u zelf doen met het formulier ‘Aanvraag Beoordeling Arbeidsvermogen’. Lukt dit niet? Dan kan uw consulent van de gemeente Oss u hierbij helpen. Als u een bijstandsuitkering krijgt bekijkt uw consulent of u (weer) kunt werken. Het kan dus gebeuren dat uw consulent contact met u opneemt om samen met u een aanvraag te doen. als uit de praktijk blijkt dat u niet het wettelijk minimumloon verdient kan een een ‘loonwaardemeting’ worden gedaan. Zo’n meting kan alleen in bepaalde situaties worden gedaan. Neem contact op met uw consulent als u wilt weten hoe dit werkt. Links naar meer informatieUWV - Meer informatie over het doelgroepregisterUWV - Aanvragen beoordeling ArbeidsvermogenUWV - Uitleg doelgroepregister (pdf)Rijksoverheid - Meer informatie over de banenafspraakContactHebt u nog vragen? Neem contact met ons op.

  • Drank- en horecawet (bv. café, restaurant)

    Wat moet u doen? Wij adviseren u om vooraf altijd contact op te nemen met een horecaconsulent van de gemeente voor een gesprek. Nieuwe aanvraag Als u een nieuw bedrijf opent of een bedrijf overneemt, dan heeft u een nieuwe drank- en horecavergunning nodig. U gebruikt hiervoor het formulier Model A. Wilt u als stichting of vereniging een vergunning aanvragen (paracommercieel)dan gebruikt u Model B. Voor een paracommercieel rechtspersoon gelden er extra regels. Daarnaast heeft u een ontheffing nodig om extra te schenken bijvoorbeeld bij een sponsoravond of jaarfeest. Deze ontheffing kunt u maximaal 6 keer per jaar aanvragen. U gebruikt hiervoor het formulier 'Aanvraag ontheffing paracommercie en melding afwijken schenktijden'. Wijzigen vergunning Wilt u de leidinggevenden aan laten passen op uw huidige vergunning dan moet u dit melden. U gebruikt hiervoor het formulier 'Melding wijziging leidinggevenden'. Wil u verbouwen of uitbreiden? Gebruik dan het formulier 'Melding wijziging lokaliteiten en terrassen'. Zorg er voor dat u de wijzigingen op tijd doorgeeft zodat u niet in overtreding bent. Tijdelijk schenken Wilt u tijdelijk zwak-alcoholische drank schenken dan kunt u een ontheffing aanvragen. Meer informatie nodig? Kijk bij Tijdelijk schenken alcohol, ontheffing artikel 35.Online regelenbenodigde gegevens inrichtingseisenFolder BibobModel A aanvraagformulier drank- en horecavergunningModel B aanvraagformulier drank- en horecavergunning paracommerciële rechtspersoonMelding wijziging leidinggevendenMelding wijziging lokaliteiten en terrassenLeidinggevendenverklaring Drank- en HorecawetAanvraagformulier paracommercie en melding afwijken schenktijdenBibob model 1 - eenmanszaak, VOF, namens bedrijfBibob model 2 - VOF, CV per vennootBibob model 3 - B.V., N.V., stichting, vereniging - namens bedrijfBibob model 4 - B.V., N.V., stichting, vereniging (bestuurder, vennoot of aandeelhouder)TermijnIn de Drank- en horecawet is een beslistermijn opgenomen van 8 weken.Links naar meer informatieDrank- en HorecawetAPV 2016De website van het Bedrijfschap Horeca en CateringContactHeeft u nog vragen? Neem contact met ons op.

Verfijn zoekopdracht

Toon producten van: Oss

Geen verfijning beschikbaar.

Acties