Verfijn zoekopdracht
Geselecteerde filters (3)
Zoekresultaat 1 - 10 van 11 resultaten
- Reclamemateriaal verspreiden
Voor het uitdelen van folders of flyers heeft u geen vergunning nodig en hoeft u geen melding te doen. Voor het huis-aan-huis verspreiden of aan huis bezorgen van reclame of flyers is géén vergunning nodig. Voor het uitdelen van gedrukte stukken/afbeeldingen met een ideële of levensbeschouwelijke inhoud is géén vergunning nodig.
- Bron: Sittard-Geleen (Gemeente)
- 2016-07-18
- Dwangsom bij te laat beslissen
Als de gemeente te laat een beslissing neemt op uw aanvraag of bezwaarschrift voor een vergunning of ontheffing, kunt u recht hebben op een dwangsom. Deze dwangsom is een boete die de gemeente aan u moet betalen. De boete wordt opgelegd per dag dat de beslissing te laat is. Tot maximaal 42 dagen. De hoogte van de boete is voor de eerste 14 dagen € 20 per dag. De 14 dagen daarna € 30 per dag en de overige dagen € 40 per dag. De totale dwangsom bedraagt maximaal € 1260. U stelt de gemeente schriftelijk op de hoogte van het niet op tijd nemen van de beslissing. De gemeente heeft daarna 2 weken de tijd om alsnog een beslissing te nemen. Neemt de gemeente in die 2 weken nog geen beslissing, dan heeft u recht op een dwangsom. Is er meer dan één aanvrager? De verschuldigde boete wordt dan gelijk verdeeld over de aanvragers.
- Bron: Sittard-Geleen (Gemeente)
- 2019-10-11
- Melding integriteit
De gemeente Sittard-Geleen verlangt van haar ambtenaren, maar ook van haar bestuurders, integer handelen. Integriteit staat voor rechtschapenheid, onomkoopbaarheid en ongeschondenheid. De ambtenaar/bestuurder gaat zorgvuldig en verantwoordelijk om met de bevoegdheden, middelen en informatie waarover hij beschikt. Als u een vermoeden heeft van niet integer gedrag dan vragen wij u dat te melden. Wat verstaan we onder niet integer handelen? het inzetten van gemeentelijke middelen voor eigen gebruik corruptie fraude misbruik van bevoegdheden belangenverstrengeling lekken van vertrouwelijke informatie Regelgeving Gedragscode voor de burgemeester van de gemeente Sittard-Geleen Gedragscodes voor het college van burgemeester en wethouders en de gemeenteraad van de gemeente Sittard-Geleen (op overheid.nl) Gedragscode voor ambtenaren van de gemeente Sittard-Geleen (pdf) Nevenfuncties topambtenaren Overzicht van nevenfuncties Hoe melden? Voor het instellen van een nader onderzoek is het goed als de identiteit van de melder bekend is. Schriftelijk: schrijf een brief aan burgemeester of gemeentesecretaris (u moet dan wel uw naam en adresgegevens vermelden en de brief ondertekenen) Persoonlijk: maak een afspraak met burgemeester en/of gemeentesecretaris Anoniem Wilt u liever niet dat uw naam bekend wordt, dan kunt u de melding ook anoniem doen. Dat kan bij Meldpunt M (Stichting Meld Misdaad Anoniem). Bij dit meldpunt binnenkomende meldingen die behandelbaar worden geacht, worden overgedragen aan de gemeente. Nader onderzoek vindt vervolgens volledig onder verantwoordelijkheid van de gemeente plaats. www.meldmisdaadanoniem.nl Hoe melden? Voor het instellen van een nader onderzoek is het goed als de identiteit van de melder bekend is. Schriftelijk: schrijf een brief aan burgemeester of gemeentesecretaris (u moet dan wel uw naam en adresgegevens vermelden en de brief ondertekenen) Persoonlijk: maak een afspraak met burgemeester en/of gemeentesecretaris Anoniem Wilt u liever niet dat uw naam bekend wordt, dan kunt u de melding ook anoniem doen. Dat kan bij Meldpunt M (Stichting Meld Misdaad Anoniem). Bij dit meldpunt binnenkomende meldingen die behandelbaar worden geacht, worden overgedragen aan de gemeente. Nader onderzoek vindt vervolgens volledig onder verantwoordelijkheid van de gemeente plaats. www.meldmisdaadanoniem.nl
- Bron: Sittard-Geleen (Gemeente)
- 2023-05-03
- Archief van de gemeente
Het Archief De Domijnen heeft een eigen website met veel informatie over de historie van Sittard-Geleen en de regio. >> Bezoek de website van het Archief De Domijnen
- Bron: Sittard-Geleen (Gemeente)
- 2016-12-08
- Melding leegstand van winkelpand
Bent u eigenaar van een winkelgebouw in het kernwinkelgebied van Sittard of Geleen? En staat dit gebouw langer dan 6 maanden leeg? Dan bent u verplicht om deze leegstand te melden bij de gemeente. Direct melden Voorwaarden Bekijk de Leegstandverordening van de gemeente Sittard-Geleen op overheid.nl Meer info Neem contact op met het Ondernemerscontact Sittard-Geleen
- Bron: Sittard-Geleen (Gemeente)
- 2023-09-18
- Bibliotheek
Voor informatie over de openbare bibliotheek verwijzen wij u naar de website van Bibliotheek De Domiijnen.
- Bron: Sittard-Geleen (Gemeente)
- 2017-11-28
- Vergunning voor een buurthuis of kantine
Voor het runnen van een buurthuis of kantine heeft u een exploitatievergunning nodig. Bijvoorbeeld voor een dorpshuis of een voetbalkantine. Zodra er iets verandert, moet u dit doorgeven aan de gemeente. Dit kan bijvoorbeeld nodig zijn wanneer u een buurthuis of kantine overneemt. Of als uw bedrijf verhuist. Maar ook als u stopt met uw werkzaamheden, moet u dit doorgeven. Wilt u alcohol verkopen in uw buurthuis of kantine? Dan moet u ook een drank- en horecavergunning aanvragen. De gemeente beslist op welke dagen en op welke tijdstippen u alcohol mag verkopen. Meer informatie over het aanvragen van een drank- en horecavergunning kunt u lezen bij Alcohol schenken in horecabedrijven.Zie verder bij: Horecabedrijf exploiteren of staken
- Bron: Sittard-Geleen (Gemeente)
- 2023-07-18
- Algemene info aanbestedingen en inkoop
De gemeente heeft oog voor het midden- en kleinbedrijf (MKB) met als uitgangspunt: alle ondernemers krijgen gelijke kansen. We maken bij inkoop gebruik van percelen (aparte gedeelten), combinaties en onderaanneming, (administratieve) lastenvermindering en voorkomen van onnodig zware eisen. Op deze manier biedt de gemeente mogelijkheden voor het midden- en kleinbedrijf. Bij offerteaanvragen houden we rekening met de regionale economie en regionale ondernemers. Uiteraard voor zover dit is toegestaan binnen de geldende wet- en regelgeving. Het is namelijk niet toegestaan om ondernemers te benadelen of te bevoordelen. Hoe kunnen ondernemers zich presenteren als potentiële leverancier? Vul uw gegevens in om op de Lijst lokale/regionale ondernemers Sittard-Geleen te komen. U wordt na aanmelding automatisch op de Shortlist geplaatst. Daarbij vindt geen verdere kwaliteitstoetsing plaats. Aanmelden voor vermelding op lijst lokale/regionale ondernemers Wat gebeurt er met de lijst? Bij onderhandse aanbestedingen selecteert de gemeente (inkoopteam) zelf de partijen die zij wil uitnodigen voor het uitbrengen van een offerte. Hierbij wordt de Shortlist Ondernemers geraadpleegd. Zijn er aangemelde ondernemers op de Shortlist die – naar het oordeel van het inkoopteam – potentieel geschikt zijn voor deelname aan het desbetreffende inkooptraject, dan ontvangen zij een uitnodiging tot inschrijving. Let op: bij Nationaal openbare en Europese aanbestedingsprocedures, die worden gepubliceerd via Tenderned , dient de ondernemer zelf op basis van digitaal beschikbare aanbestedingsdocumenten een afweging te maken om in te schrijven. Wilt u gegevens wijzigen of wilt u niet meer op de shortlist staan? Stuur dan een mail naar inkoop@sittard-geleen.nl
- Bron: Sittard-Geleen (Gemeente)
- 2021-09-29
- Evenementenvergunning of melding
Een evenementenvergunning vraagt u aan via de zogenaamde online EvenementAssistent. Dat is een speciale website waar u de vergunning aanvraagt. Alle belangrijke partijen (bijvoorbeeld politie, brandweer, GHOR en Arriva) worden dan op de hoogte gebracht van uw evenement. Gemeenten in Zuid-Limburg zijn aangesloten bij de EvenementAssistent. Aanvragen Wilt u een evenement doorgeven of een vergunning aanvragen? Of wilt u alvast een vooraankondiging doen van uw evenement? Door het beantwoorden van een aantal vragen komt u bij het juiste aanvraagformulier uit. Klik op ‘direct aanvragen’ voor het aanvraagformulier. Direct aanvragen Kosten Het melden van een evenement is gratis. De prijs van een evenementenvergunning hangt af van de grootte van het evenement. Daarnaast heeft u misschien extra vergunningen nodig. Bijvoorbeeld als u alcohol wilt verkopen. Tips Voor hulp bij het gebruiken van de EvenementAssistent: Download de handleiding EvenementAssistent(.pdf, 3 Mb) Sla uw aanvraag digitaal op. Bij de volgende editie hoeft u alleen eventuele aanpassingen in te voeren. Kijk in de kalender van de EvenementAssistent. Misschien is er op uw datum al een ander evenement. Uw evenement onder de aandacht brengen? Op de website van Visit Zuid-Limburg en UitTipsLimburg kunt u gratis een evenement plaatsen. Vragen Neem contact op met Team vergunningen en Parkeren. U kunt mailen naar overigevergunningen@sittard-geleen.nl of stuur een bericht via ons contactformulier. Het maken van en persoonlijke afspraak is altijd mogelijk en kunt u vermelden. Wij helpen u graag. Nodig voor aanvraag Om uw aanvraag goed en op tijd te kunnen beoordelen hebben we een aantal dingen van u nodig. U kunt dit uploaden in de EvenementAssistent. Hieronder noemen we een aantal voorbeelden van documenten die bij een aanvraag voor een evenementenvergunning altijd moeten worden ingediend. Muziekevenementen Een programma van dag tot dag van de aanwezige artiesten (line-up) en overige activiteiten. Optocht/wielerevenement Een routekaart waarop het parcours staat aangegeven. U kunt hierbij ook gebruik maken van de optie in de EvenementAssistent zelf of een eigen routekaart uploaden. Verkeersplan Tevens dient dan bij de aanvraag voor de evenementenvergunning een verkeersplan / mobiliteitsplan te worden bijgevoegd. Bij ‘grote’ evenementen kan daarnaast ook nog naar een parkeer- en fietsplan worden gevraagd. Ook deze documenten kunt u uploaden. Veiligheidsplan & tijdelijk constructieplan Evenementen gaan gepaard met risico’s. Daarom verlangen we van u als organisator dat u een veiligheidsplan opstelt. De organisator van een evenement is verantwoordelijk voor de veiligheid van de bezoekers. En een ordelijk verloop van het evenement. Met een veiligheidsplan bent u voorbereid op eventuele risico’s. U kunt gebruik maken van het sjabloon in de EvenementAssistent. Of u kunt een eigen Veiligheidsplan uploaden. Van belang is dat u goed nadenkt over mogelijke veiligheidsrisico’s die zich op het evenement kunnen voordoen. U dient diverse scenario’s uit te werken (bv. slecht weer, ontruimen, bereikbaarheid calamiteiten(routes) etc.). Verder vragen wij u om een zorgplan op te stellen. Dit plan kan onderdeel zijn van een veiligheidsplan. Zie hiervoor: Format Medisch Zorgplan Tijdelijk constructieplan (tenten, podia etc.) Voor het plaatsen van tijdelijke constructies tijdens evenementen (bijvoorbeeld: tenten, podium, luifels, torens etcetera) moet u een specifiek deelplan opstellen. Download hiervoor onderstaand sjabloon, vul het in en voeg ook het bijbehorende bouwboek (constructietekening en berekening) toe indien dit volgens het sjabloon vereist is. Dit is o.a. verplicht voor tenten met een oppervlakte > 100m2. Heeft u het bouwboek recent ingediend, neem dan even contact met ons op. Download het sjabloon tijdelijk constructieplan (docx, 234 kB) Drank / tapontheffing Als u tijdens het evenement zwakalcoholhoudende drank wilt verkopen moet u een tapontheffing aanvragen. U kunt de tapontheffing digitaal aanvragen en na ontvangst uploaden in de EvenementAssistent. De verkoop van sterke drank is op een evenement niet toegestaan. Tapontheffing direct online aanvragen Plattegrond Een plattegrond is verplicht. Die is nodig voor de beoordeling van uw plan. Wat heeft u nodig voor een plattegrond Welke tekening? Wat moet op de tekening? Plattegrondtekening evenemententerrein Download een voorbeeld plattegrond (pdf, 139 kB) Geef aan waar het evenemententerrein komt te liggen ten opzichte van de omliggende wegen, huizen, etcetera; Afstanden tot aangrenzende panden (bijvoorbeeld: woningen); Geef aan waar alles komt te staan. Denk aan tenten, podium, tribunes, attracties, toiletten, etcetera; Vermeld de afmetingen voor alles dat op het terrein komt te staan. Denk aan de tenten, podium, tribunes, attracties, toiletten etcetera; Afstanden van kook- bak- en braadapparatuur ten opzichte van elkaar en de omgeving (bijvoorbeeld: tenten, gebouwen); Vermeld de vluchtroutes en de breedte van de vluchtroute; Legenda (wat is wat; verklaring van gebruikte symbolen en aanduidingen; Lever aan op schaal 1:500, vermeld een noordpijl Indelingstekening tent(en) (alleen voor tenten groter dan 100 vierkante meter) Bekijk voorbeeld (pdf, 347 kB) Per tent duidelijke tekening van de indeling van de tent. Geef aan waar alles staat (bijvoorbeeld: podium, tafels, stoelen) Noodverlichting Geef aan waar de brandblussers hangen Vluchtroutes en vluchtdeuren. Geef aan hoe breed de vluchtdeur is, en naar welke kant de deur open gaat Schaal 1:100 Geef het toelaatbaar aantal personen per tent aan. Goed om te weten Vooraankondiging Doe tijdig een vooraankondiging bij grotere risicovolle evenementen. Termijnen Voor het indienen van een vergunning, melding of vooraankondiging via de EvenementAssistent geldt: Melding evenement: uiterlijk 10 werkdagen vóór het evenement Melding wielertoertocht: uiterlijk 6 weken vóór de wielertoertocht via Cycling Limburg Vergunningaanvraag laag risico evenement (A): minimaal 8 weken vóór het evenement Vergunningaanvraag gemiddeld (B) en hoog risico evenement (C): minimaal 14 weken vóór het evenement Vooraankondiging risicovolle evenementen: uiterlijk 15 september in het jaar voorafgaand aan het kalenderjaar dat het evenement gaat plaatsvinden Vooroverleg risicovolle evenementen: minimaal 6 maanden voor aanvang van het evenement in overleg treden met de gemeente (team Vergunningen) d.m.v. een (persoonlijk) vooroverleg Vaak is inzet nodig door hulpdiensten die dit tijdig moeten inplannen in hun eigen organisaties (bv. Brandweer, politie, toezichthouders, geneeskundige diensten). Wij zijn daarbij afhankelijk van onze partnerorganisaties. Aansprakelijkheid Wij adviseren u een verzekering tegen wettelijke aansprakelijkheid en een evenementenverzekering af te sluiten. Denk hierbij aan verzekering tegen financiële risico’s. Bijvoorbeeld als het evenement wordt onderbroken, uitgesteld, of afgelast. Let op: De aansprakelijkheid voor vrijwilligers is geregeld via een door de gemeente afgesloten collectieve polis via de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Voor meer informatie en de voorwaarden zie ‘Vrijwilligersverzekering VNG’. Neem contact op met een verzekeraar. Grondwerkzaamheden Als u voor uw evenement bijvoorbeeld palen, binnen, of hekken in de grond slaat, moet u een KLICK melding doen bij het Kadaster. Daarmee krijgt u informatie over eventuele kabels en leidingen in de grond. Zo weet u zeker dat u niets beschadigt. Materiaal Materiaal voor evenementen kunt u huren bij particuliere verhuurbedrijven. Soms kan de gemeente u helpen (bv. dranghekken, verkeersborden). Dit is afhankelijk van de voorraad. Hiervoor betaalt u mogelijk een uitleenvergoeding. U kunt de gewenste materialen en aantallen melden via de EvenementAssistent. Team Wijkbeheer zal contact opnemen en aangeven wat geleverd kan worden en onder welke voorwaarden en kosten. Reclame Om reclame te maken op reclameborden neemt u contact op met Hoffman Outdoor Media BV. Flyeren mag zonder toestemming en gratis. Wel vragen wij u om na de flyeractie achtergebleven flyers in de openbare ruimte op te ruimen. Verkeersregelaars Verkeersregelaars moeten een digitale instructie hebben gevolgd. En die met een voldoende hebben afgesloten. Meer informatie op https://www.verkeersregelaarsexamen.nl/
- Bron: Sittard-Geleen (Gemeente)
- 2023-10-05
- Boom aanplakken of betimmeren
Bomen die van de gemeente zijn, worden beschermd. Wilt u een spandoek aan een boom wilt bevestigen of er iets anders in of aan hangen? Dan moet u daarvoor een vergunning aanvragen bij de gemeente. Het is verboden gemeentelijke bomen en struiken te beschadigen of te beplakken. U mag ook niet zomaar snoeien als de gemeente u daar niet opdracht toe gegeven heeft.Voor het ophangen van affiches e.d. kunt u gebruik maken van de speciale aanplakzuilen die op diverse plekken in de gemeente staan.
- Bron: Sittard-Geleen (Gemeente)
- 2016-07-18