Zoekresultaat 1 - 10 van 10 resultaten

  • Paspoort

    Het paspoort is een officieel en wereldwijd erkend document waarmee u zich kunt identificeren en waarmee u naar het buitenland kunt reizen. Iedereen vanaf 14 jaar is verplicht een eigen identiteitskaart of paspoort te hebben. Een paspoort voor volwassenen is 10 jaar geldig. Kinderen (van 0 tot 18 jaar) hebben een eigen paspoort of identiteitskaart nodig als ze naar het buitenland reizen. Dit paspoort is 5 jaar geldig. Vraag op tijd aan: door drukte duurt het een paar weken voor u een paspoort kunt aanvragen. Meer informatie hierover leest u op deze webpagina.  Aanvragen en meenemen Een paspoort aanvragen en ophalen doet u zelf (dit geldt ook voor minderjarigen, uw kind moet aanwezig zijn bij het aanvragen en bij het ophalen). Voor het aanvragen of ophalen van een nieuw paspoort maakt u een afspraak. Voor iedere persoon moet een aparte afspraak gemaakt worden. U betaalt de kosten bij het aanvragen. Het paspoort ligt na 5 werkdagen voor u klaar. Wat neemt u mee Neem het volgende mee als u uw paspoort komt aanvragen: alle paspoorten en ID-kaarten die u heeft. Ook als ze verlopen of buitenlands zijn. (Documenten die eerder met gaten ongeldig zijn gemaakt hoeft u niet mee te nemen). 1 pasfoto in kleur die voldoet aan de pasfoto-eisen op rijksoverheid.nl en die niet ouder is dan 6 maanden. voor kinderen jonger dan 18 jaar: toestemming van beide ouders of van degene die alleen het gezag over het kind heeft. - Dit kan online met het formulier Toestemming reisdocument voor kinderen via onlineregelen.kaagenbraassem.nl, u logt in met DigiD. - Heeft u geen DigiD? Geef dan schriftelijk toestemming, aan de hand van dit formulier van Nederland Wereldwijd. Er is hierbij een kopie legitimatiebewijs nodig van degene die het gezag over het kind heeft. - Kan of wil één van de ouders geen toestemming geven? Dan kunt u via www.rechtspraak.nl vervangende toestemming voor een reisdocument voor een kind aanvragen bij de rechtbank in Den Haag. Kosten kinderen tot 18 jaar € 63,42 vanaf 18 jaar € 83,87 extra kosten bij een spoedaanvraag € 57,09 U kunt alleen met pin betalen. Maak een afspraak Spoedaanvraag Paspoort snel nodig? Doe dan een spoedaanvraag. Als u het paspoort in de ochtend aanvraagt, dan kunt u het de volgende werkdag na 10.00 uur afhalen. Voor een spoedaanvraag betaalt u € 57,09 extra. Vanaf 25 september tot en met 29 september 2024 is spoedaanvraag niet mogelijk Vanaf woensdag 25 september tot en met zondag 29 september 2024 is het niet mogelijk om een spoedaanvraag van een paspoort of identeitskaart in te dienen. In deze periode introduceert de Rijksdienst voor Identiteitsgegeens een nieuw model van het paspoort en de identiteitskaart. De reguliere aanvragen kunnen wel gewoon doorgaan. Overige informatie Rijksoverheid.nl - zakenpaspoort, tweede paspoort, vluchtelingen - of vreemdelingenpaspoort Rijksoverheid.nl - stappen tegen identiteitsfraude Rijksoverheid.nl - toestemmingsformulier reizen met minderjarige kinderen.

  • Rijbewijs

    Een rijbewijs aanvragen of verlengen doet u persoonlijk in het gemeentehuis. Na 5 werkdagen kunt u uw rijbewijs afhalen. Vraag op tijd aan: door drukte duurt het een paar weken voor u een paspoort kunt aanvragen. Meer informatie hierover lees je op deze webpagina.  Aanvragen en meenemen Kosten een rijbewijs kost € 51,11. is uw rijbewijs vermist, dan komt daar een bedrag bij van € 33,20. vraagt u met spoed een rijbewijs aan, dan zijn de bijkomende kosten € 39,65. U kunt alleen met pin betalen. Aanvragen  Wilt u een rijbewijs aanvragen, verlengen of ophalen dan moet u hiervoor een afspraak maken. Ook voor het afhalen van een gezondheidsverklaring moet u eerst een afspraak maken. Maak een afspraak Meenemen Neem het volgende mee als u uw rijbewijs komt aanvragen: een geldig legitimatiebewijs. 1 pasfoto in kleur, die voldoet aan de pasfoto-eisen op rijksoverheid.nl en die niet ouder is dan 6 maanden.  uw oude rijbewijs. een begeleiderspas als u 17 jaar bent en een rijbewijs categorie B aanvraagt. Meer informatie over de begeleiderspas vindt u op de website van de RDW. Spoedaanvraag Rijbewijs snel nodig? Doe dan een spoedaanvraag. Als u het rijbewijs in de ochtend aanvraagt, dan kunt u het de volgende werkdag na 10.00 uur afhalen. Voor een spoedaanvraag betaalt u € 39,65 extra.  Gezondheidsverklaring Een gezondheidsverklaring (voorheen Eigen verklaring rijbewijs) is een formulier waarmee het CBR (Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen) uw medische geschiktheid om te rijden kan beoordelen. Op de website van het CBR vindt u alle informatie of u een gezondheidsverklaring nodig heeft, hoeveel het kost en kunt u de gezondheidsverklaring online aanvragen.  U kunt de Gezondheidsverklaring ook aan de balie van het gemeentehuis afhalen, hiervoor moet u een afspraak maken (tarief CBR). Dit kan alleen bij een groot rijbewijs en bij gezondheidsverklaringen voor 75+. Andere gezondheidsverklaringen vraagt u bij het CBR aan. Omdat de verklaring geen persoonlijke gegevens bevat, mag u dit ook door iemand anders laten doen. Na het rapport van het CBR kunt u het rijbewijs aanvragen bij de gemeente. Omwisseling buitenlands rijbewijs Een geldig buitenlands rijbewijs kunt u omwisselen als u in Nederland woont. Alle informatie hierover staat op de website van RDW. Maak een afspraak Rijbewijs vermist Het is verstandig dat u de vermissing of diefstal eerst meldt bij de RDW (Rijksdienst Wegverkeer) voordat u een nieuw rijbewijs aanvraagt. Dit kan online op RDW.nl (met DigiD). Hierdoor is het rijbewijs direct ongeldig. De RDW stuurt u een schriftelijke bevestiging. U kunt ervoor kiezen om voor een verloren of gestolen rijbewijs bij de gemeente een verklaring van verlies of diefstal te tekenen. Hieraan zijn extra kosten verbonden.     

  • Evenementenvergunning

    Als u een evenement wilt organiseren, heeft u in veel gevallen een vergunning nodig. Een evenement is een activiteit die voor het publiek toegankelijk is zoals een braderie, feest, kermis, optocht, snuffelmarkt of sportwedstrijd. Vergunningsvrije en vergunningsplichtige evenementen Een evenement is vergunningvrij wanneer aan de algemene (en eventuele specifieke) regels wordt voldaan: het evenement duurt maximaal één dag er is een organisator bij het evenement aanwezig er zijn maximaal 150 personen tegelijkertijd aanwezig bij het gebruik van een tent(en) zijn maximaal 50 personen gelijktijdig aanwezig er worden geen alcoholhoudende dranken verkocht het evenement wordt gehouden tussen 10:00 en 00:00 uur er geen muziek ten gehore wordt gebracht na 23:00 uur het evenement niet op doorgaande wegen is en geen belemmering vormt voor het verkeer en de hulpdiensten het evenement een incidenteel karakter (maximaal twee keer per jaar) heeft omwonenden één week voor aanvang van het evenement schriftelijk door de organisator worden geïnformeerd er geen afvalstoffen worden verbrand buiten een inrichting (bijvoorbeeld hutten en bomen). Het gebruik van een barbecue valt hier niet onder indien het evenement plaatsvindt in een inrichting moet het evenement voldoen aan de voorschriften van de afgegeven gebruiksvergunning (of omgevingsvergunning voor de activiteit ‘gebruik met het oog op brandveiligheid’) of aan de regels in het Besluit brandveilig gebruik bouwwerken. Naast de algemene regels gelden voor bepaalde evenementen aanvullende regels;  zoals voor: gebruik van een barbecue evenementen in gebouwen (die vallen onder een omgevingsvergunning voor brandveilig gebruik of een melding brandveilig gebruik)  evenementen op de weg zoals een puzzeltocht of een wielerwedstrijd het oplaten van ballonnen het houden van een optocht wedstrijden op de openbare weg, hierbij inbegrepen een openbare waterweg. Alle regels kunt u terugvinden in het evenementenbeleid op Overheid.nl. Evenementenvergunning  Wanneer een evenement niet voldoet aan één of meerdere (algemene of specifieke) regels dan is het evenement niet vergunningvrij en moet er een aanvraag ingediend worden. De vergunning wordt toegekend op basis van de door u verstrekte gegevens. Aan het toekennen van een vergunning verbindt de burgemeester voorschriften en beperkingen ter regulering van het evenement. Doe uw vergunningaanvraag ten minste 12 weken voor de gewenste datum van uw evenement. De gemeente heeft voldoende tijd nodig om uw evenement af te stemmen met politie, brandweer, GHOR en eventueel met andere organisaties. Let op: Vergunningaanvragen die niet tijdig binnenkomen of onvolledig zijn, kunnen geweigerd worden. Meer informatie vindt u in het evenementenbeleid Kaag en Braassem: Evenementenbeleid Kaag en Braassem op Overheid.nl  Handreiking Advisering op brandveiligheid bij evenementen van de Veiligheidsregio  Aanvulling evenementenbeleid vergunningsvrij plaatsen reclame op Overheid.nl. Aanvraag Als u een evenement wilt organiseren kunt u dat doen via onderstaand aanmeldformulier. Aanvraagformulier evenementen u logt in via DigiD of met eHerkenning. Hierbij heeft u 1 of meer van de onderstaande formulieren nodig: Veiligheidsplan - bijlage bij aanvraagformulier evenementenvergunning op de website van de veiligheidregio vrhm.nl  Verstrekken zwakalcoholhoudende dranken: Vraag ook een ontheffing op artikel 35 van de Alcoholwet aan, zodat u alcohol mag schenken Afwijken bestemmingsplan:  In sommige gevallen is het organiseren van een evenement op een bepaalde locatie in strijd met het bestemmingsplan. Dan moet u naast een evenementenvergunning ook nog een omgevingsvergunning aanvragen voor het afwijken van het bestemmingsplan Doorlopende evenementenvergunning voor een jaarlijks terugkerend evenement: Geef de datum van het evenement jaarlijks vόόr 1 november door. Doet u dat niet, dan vervalt de doorlopende vergunning automatisch. Het melden van uw evenement dient te gebeuren via het  Melding- en reserveringsformulier evenement.  Gebruiksmelding brandveiligheid Als uw evenement voor meer dan 50 personen plaatsvindt in een gebouw moet in bepaalde gevallen ook een gebruiksmelding brandveiligheid gedaan worden via www.omgevingsloket.nl. Melding Brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen U moet een gebruiksmelding indienen (via de website van het Omgevingsloket) wanneer u een activiteit organiseert op een plaats en daar ook een tijdelijke verblijfsruimte (bouwsel), of een andere constructie aanwezig is en er geen vergunning brandveilig gebruik nodig is en ten minste één van de onderstaande situaties optreedt: in een tijdelijke verblijfsruimte op die plaats bedrijfsmatig of in het kader van verzorging nachtverblijf wordt geboden aan meer dan 10 personen of in een verblijfsruimte op die plaats verzorging wordt geboden aan meer dan tien personen onder 12 jaar, of aan meer dan 10 lichamelijk of verstandelijk gehandicapte personen een tijdelijke verblijfsruimte op die plaats is bestemd voor meer dan 150 personen tegelijk. Bijzonderheden De evenementenvergunning kan in bepaalde situaties worden geweigerd. Wanneer de beslissing van de gemeente op uw aanvraag negatief is, heeft u de mogelijkheid hiertegen een bezwaarschrift in te dienen. Kosten Een vergunning voor het organiseren van een evenement kost in de meeste gevallen € 190,40 Meer informatie Vragen over het organiseren van een evenement kunt u stellen bij Loket dienstverlening via het contactformulier. Wij nemen binnen 5 werkdagen contact met u op om uw vraag direct te beantwoorden of om een afspraak te maken. Regels wegwerpplastic Vanaf 1 juli 2023 en vanaf 1 januari 2024 gelden nieuwe regels voor het gebruik van wegwerpplastic bij evenementen. Deze regels komen voort uit de Europese richtlijn Single Use Plastics (SUP). De regels gelden voor wegwerpbekers en -bakjes die plastic bevatten. Er zijn verschillende regels voor open evenementen en gesloten evenementen. Meer informatie vindt u op de website minderwegwerpplastic.nl. Overig Regelgeving evenementen Algemeen aanwijzingsbesluit op overheid.nl Betrek uw buurt en belanghebbenden Bent u van plan een evenement te gaan organiseren? Als organisator doet u er goed aan de belanghebbenden zo passend mogelijk te betrekken bij uw plan. Bekijk de werkwijzer op deze webpagina op de website, waarbij wij u willen helpen met het organiseren van de participatie voor uw evenement.  

  • Persoonsgegevens wijzigen

    Merkt u dat uw gegevens fout in de Basisregistratie Personen (BRP) staan? Geef dit dan door aan de gemeente. Voorwaarden de gemeente plaatst bij de betreffende gegevens een melding dat een onderzoek is gestart. Bij de melding wordt ook de datum van het begin van het onderzoek opgenomen. Zolang het onderzoek loopt, blijven de melding en datum opgenomen tijdens de periode van onderzoek probeert de gemeente duidelijkheid te krijgen over de gegevens. Dat kan variëren van het opvragen van stukken voor het verzamelen van bewijsmateriaal tot het verplicht laten verschijnen van personen die informatie kunnen verschaffen over de gegevens. Gaat het om adresonderzoeken, dan wordt onder meer aan instanties gevraagd informatie te verstrekken. Bij nationaliteitsonderzoeken kan informatie worden gevraagd aan buitenlandse vertegenwoordigingen (ambassades en consulaten) als duidelijkheid is verkregen, wordt het onderzoek afgesloten. Indien noodzakelijk worden de gegevens vervolgens gewijzigd. Uiteraard met inachtneming van de wettelijke bepalingen u wordt hiervan schriftelijk op de hoogte gesteld. Melding doen Wilt u uw persoonsgegevens wijzigen? Maak dan online een afspraak. Meenemen Om wijzigingen door te geven aan de gemeente moet u de juiste gegevens en de onjuiste gegevens kunnen bewijzen. U neemt het volgende mee: een geldig legitimatiebewijs het document met foutieve gegevens het bewijs van de juiste gegevens. Meldpunt Fouten in Overheidsregistraties (MFO) Wie een fout in de basisregistraties wil laten corrigeren, meldt dit bij de organisatie waar het om gaat. Maar soms lukt dat niet. Bijvoorbeeld omdat niet duidelijk is bij welke organisatie iemand moet zijn. Dan kunt u een melding doen bij het Meldpunt Fouten in Overheidsregistraties (MFO). Het MFO is onderdeel van de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG) en werkt samen met de melder en álle betrokken overheidsorganisaties, net zo lang tot gegevens weer kloppen. Het MFO is te vinden op www.rvig.nl/mfo. Via deze website kunt u ook een melding doen.

  • Gemeentelijke bruggen en ponten

    Ponten Er zijn in de gemeente diverse veerdiensten: veerdienst Kaag vaart tussen Kaag en Buitenkaag. Het veer vaart 24 uur per dag. Exploitant van de veerdienst is Blue Amigo. Meer informatie vindt u op de website van Blue Amigo. veerdienst Oude Wetering vaart tussen Oude Wetering en Leimuiden. De vaartijden van 15 maart tot 15 oktober zijn op maandag tot en met vrijdag van 07:00-18:00 uur; zaterdag en zondag en feestdagen van 10:00-17:00 uur. De vaartijden van 15 oktober tot 15 maart zijn op maandag tot en met vrijdag: 07:00 - 18:00 uur. Kijk voor meer informatie op www.veerdienstoudewetering.nl veerdienst Paddegat is een voetgangers- en fietsersveer en vaart tussen Roelofarendsveen en Woubrugge van maandag tot en met  vrijdag 07.00-18.00 uur en op zaterdag en zondag tussen 10.00-18.00 uur. Kijk voor meer informatie op de website veerdienst Paddegat  Bruggen Bedieningstijden Doesbrug in Hoogmade De Doesbrug wordt in de zomerperiode gedurende de volgende tijden bediend: 1 tot en met 30 april: dagelijks van 09:00 tot 12:30 en van 13:00 tot 18:00 uur.  1 mei tot en met 30 september: dagelijks van 09:00 tot 12:30, van 13:00 tot 18:00 en van 18:30 tot 20:00 uur. 1 oktober tot en met 31 oktober: dagelijks van 09:00 tot 12:30 en van 13:00 tot 18:00 uur. Bovengenoemde bedieningstijden gelden ook op zon- en feestdagen. Van 1 november tot en met 31 maart is het bediening op aanvraag. Tijdens kantooruren en minimaal 24 uur van tevoren. Op zon- en feestdagen is er dan geen bediening. Voor vragen of bediening buiten deze uren kunt u contact opnemen met de brugbediening via 06 21130989. Bedieningstijden Bilderdamse brug in Bilderdam De Bilderdamse brug wordt in de zomerperiode gedurende de volgende tijden bediend: 1 april tot en met 31 mei: dagelijks van 09:00 tot 18:00 uur. Gesloten van 12:30 tot 13:00 uur.  1 juni tot en met 31 augustus: dagelijks van 09:00 tot 20:00 uur. Gesloten van 12:30 tot 13:00 uur en van 18:00 tot 18:30 uur. 1 september tot en met 31 oktober: dagelijks van 09:00 tot 18:00 uur. Gesloten van 12:30 tot 13:00 uur.  Bovengenoemde bedieningstijden gelden ook op zon- en feestdagen. Van 1 november tot en met 31 maart is het bediening op aanvraag. Tijdens kantooruren en minimaal 24 uur van tevoren. Op zon- en feestdagen is er dan geen bediening. Voor vragen of bediening buiten deze uren kunt u contact opnemen met de brugbediening via 06 11438977. Paardebrug, Zwanenbrug en Blauwemolenbrug in Rijpwetering Kunt u met uw boot niet onder de Paardebrug, de Zwanenbrug en/of de Blauwemolenbrug in Rijpwetering door, dan moet u wachten tot de brug wordt geopend. De Paardebrug, Zwanenbrug en de Blauwemolenbrug worden alleen op afroep geopend. Aanvragen dienen minimaal 24 uur van tevoren te zijn doorgegeven via telefoonnummer 06 21130989. Storingen kunt u op werkdagen tussen 08.30 en 17.00 uur melden bij de gemeente Kaag en Braassem via 071 3327272 (Afdeling O&R Civiele Kunstwerkenbeheer). Buiten kantooruren kunt u bellen met de storingsdienst van de gemeente via 06 515 085 63. Zelfbediening overige beweegbare bruggen De Koningsbrug in Oud Ade, de brug in de Zuidzijderweg in Oud Ade en de brug in de Blauwemolenweg in Rijpwetering kunnen door middel van zelfbediening geopend worden. Meer informatie Meer informatie over bedieningstijden van bruggen staat op de website wwww.vaarweginformatie.nl. 

  • Starterslening

    De starterslening is een extra lening, naast de hypotheek. Dit om de koop van een eerste huis mogelijk te maken. Deze lening overbrugt het verschil van wat de woning kost en het bedrag dat u als starter kunt lenen. De gemeente verstrekt de starterslening. Daarvoor heeft de gemeente een fonds bij het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten (SVn). De hoogte van de starterslening is afhankelijk van uw financiële situatie en de koopsom van de woning. De lening bedraagt maximaal € 35.000,- Voorwaarden Voorwaarden om in aanmerking te komen voor een starterslening: U bent tussen 18 en 45 jaar. U staat 3 jaar aaneengesloten ingeschreven in de gemeente Kaag en Braassem of u kunt aantonen dat u binnen 2 jaar na beëindiging studie terugkeert met een maatschappelijke of economische binding. Het huis dat u wilt kopen staat in Kaag en Braassem. De woning die u wilt kopen wordt gekocht met Nationale Hypotheek Garantie (NHG). U kunt onvoldoende lenen om de totale koopsom van de woning te financieren. Dit is uw eerste koopwoning. U gaat de woning zelf bewonen. U heeft een getekende koopovereenkomst. Op www.svn.nl vindt u de voorwaarden om gebruik te kunnen maken van de starterslening. Kijk voor meer informatie in de verordening Starterslening Kaag en Braassem op overheid.nl Aanvraag U vraagt de starterslening aan via het contactformulier. Vul uw gegevens in en voeg hierbij ook het voorlopig koopcontact en een identiteitsbewijs toe(deze kunt u als bijlage uploaden). De gemeente toetst de aanvraag. Als u aan alle voorwaarden voldoet krijgt u een toewijzingsbrief voor de Starterslening. Vervolgens kunt u de aanvraag digitaal indienen bij SVn; de toewijzingsbrief moet dan toegevoegd worden. De toewijzing is pas definitief als de financiële toets door het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting positief is.    

  • Kindpakket, aanvragen

    De gemeente Kaag en Braassem heeft een Kindpakket bestaande uit verschillende kindregelingen. Deze regelingen zijn bedoeld om extra financiële ondersteuning te bieden aan ouders met één of meer kinderen met een laag inkomen: bijdrage voor deelname aan sport en culturele activiteiten voor kinderen bijdrage voor zwemdiploma A en B voor kinderen  tegemoetkoming in materiële voorzieningen zoals een fiets, laptop, kindpas of schoolspullenpas. Tips Stichting Langhout-Niesing (LaNi) Kinderfonds ondersteunt kinderen (materieel) die door financiële problemen worden belemmerd in hun leefomstandigheden en/of toekomstmogelijkheden. Contact via teleoonnummer 071 3313693 of e-mail LaNiKinderfonds@gmail.com Stichting Nico Straathof helpt kinderen die naast hun uitkering dringend behoefte hebben aan aanvullende hulp. Deze stichting is actief in Roelofarendsveen, Oude Wetering, Nieuwe Wetering, Rijpwetering, Oud Ade en Kaag. Krijgt u kinderbijslag, dan kunt u misschien ook een kindgebonden budget ontvangen. Dit is een extra maandelijkse bijdrage voor gezinnen met kinderen. Een Kindgebonden budget hoeft u meestal niet zelf aan te vragen. U krijgt vanzelf bericht van de Belastingdienst als u hier recht op heeft. Krijgt u geen bericht en denkt u dat u wel recht heeft op kindgebonden budget? Dan kunt u deze online aanvragen op www.toeslagen.nl (Belastingdienst). Hebt u een minimuminkomen, dan kunt u voor bepaalde kosten een vergoeding of een bijdrage in de kosten krijgen van de gemeente. Zie ook  Kijk voor informatie over jeugd,  zoals jeugdzorg en opvoedondersteuning, jeugdwerkers, onderwijs en leerlingenvervoer bij het onderdeel jeugd.

  • Identiteitskaart

    De identiteitskaart is een identiteitsbewijs. In Nederland moet iedereen van 14 jaar en ouder zich kunnen identificeren met een paspoort of een identiteitskaart. Wie naar het buitenland gaat, moet over een geldig reisdocument beschikken. Met een paspoort kunt u reizen naar alle landen van de wereld. De identiteitskaart is geldig voor een beperkt aantal landen. Vraag op tijd aan: door drukte duurt het een paar weken voor u een paspoort kunt aanvragen. Meer informatie hierover leest u op deze webpagina.  Aanvragen en meenemen Afspraak maken Wilt u een nieuwe identiteitskaart aanvragen of ophalen, dan moet u hiervoor een afspraak maken. Het aanvragen en ophalen van een identiteitskaart doet u zelf (dit geldt ook voor minderjarigen, uw kind moet aanwezig zijn bij het aanvragen én bij het ophalen). U betaalt de kosten bij het aanvragen. Maak een afspraak Meenemen Neem het volgende mee als u uw identiteitskaart komt aanvragen: alle paspoorten en ID-kaarten die u heeft. Ook als ze verlopen of buitenlands zijn. (Documenten die eerder met gaten ongeldig zijn gemaakt hoeft u niet mee te nemen). 1 pasfoto in kleur die voldoet aan de pasfoto-eisen op rijksoverheid.nl en die niet ouder is dan 6 maanden. voor kinderen jonger dan 12 jaar: toestemming van beide ouders of van degene die alleen het gezag over het kind heeft. - Dit kan online met het formulier Toestemming reisdocument voor kinderen via onlineregelen.kaagenbraassem.nl, u logt in met DigiD. - Heeft u geen DigiD? Geef dan schriftelijk toestemming, aan de hand van dit formulier van Nederland Wereldwijd. Er is hierbij een kopie legitimatiebewijs nodig van degene die het gezag over het kind heeft. - Kan of wil één van de ouders geen toestemming geven? Dan kunt u via www.rechtspraak.nl vervangende toestemming voor een reisdocument voor een kind aanvragen bij de rechtbank in Den Haag.​​​ Kosten Voor iedereen die 18 jaar of ouder is, kost de ID-kaart  € 75,80. Deze is 10 jaar geldig Voor jongeren tot 18 jaar is de geldigheidsduur van de ID-kaart 5 jaar. De kosten bedragen € 40,92 Bij een spoedaanvraag worden extra kosten in rekening gebracht van € 57,09.  U kunt alleen met pin betalen. Spoedaanvraag Identiteitskaart snel nodig? Doe dan een spoedaanvraag. Als u de identiteitskaart in de ochtend aanvraagt, dan kunt u het de volgende werkdag na 10.00 uur afhalen. Voor een spoedaanvraag betaalt u € 57,09 extra. Vanaf 25 september tot en met 29 september 2024 is spoedaanvraag niet mogelijk Vanaf woensdag 25 september tot en met zondag 29 september 2024 is het niet mogelijk om een spoedaanvraag van een paspoort of identeitskaart in te dienen. In deze periode introduceert de Rijksdienst voor Identiteitsgegeens een nieuw model van het paspoort en de identiteitskaart. De reguliere aanvragen kunnen wel gewoon doorgaan. Overige informatie Rijksoverheid.nl - Toestemmingsformulier reizen met minderjarige kinderen. DigiD.nl - Inlogfunctie identiteitskaart  

  • Verhuizen naar Nederland vanuit het buitenland

    Komt u in Nederland wonen en heeft u een adres gevonden in de gemeente Kaag en Braassem? Maak dan alvast een afspraak om u in te schrijven. Doe dit zo spoedig mogelijk na uw aankomstdatum. Voorwaarden U woont het komend half jaar minimaal 4 maanden in Nederland. U komt persoonlijk aan de balie, ook als u al eerder in Nederland ingeschreven bent geweest. Komen er gezinsleden mee dan moeten ook zij persoonlijk aan de balie verschijnen, ook minderjarigen. U verhuist vanuit Aruba, Bonaire, Curaçao, Saba, Sint Eustatius of Sint Maarten Verhuist u naar Nederland vanuit de landen Aruba, Curaçao en Sint Maarten, of de bijzondere gemeenten Bonaire, Sint Eustatius of Saba? Dan heeft u een bewijs van uitschrijving uit dit land of deze bijzondere gemeente nodig. Hierin staat dat u naar Nederland verhuist en naar welke gemeente. Heeft u bij de uitschrijving een andere gemeente opgegeven dan duurt het langer voordat uw inschrijving in Nederland afgehandeld is. U neemt mee: Een geldig paspoort of identiteisbwijs. Een geldige verblijfsvergunning (IND) of heeft de nationaliteit van een land uit de EU/EER of Zwitserland. Verhuist u naar een huur- of een koopwoning dan neemt u een kopie van uw volledige huur- of koopovereenkomst mee. Gaat u bij iemand inwonen dan kan de hoofdbewoner met DigiD op onze website de “Toestemming inwoning” invullen. Lukt dit niet dan kan deze persoon meekomen naar de afspraak of een mail sturen naar info@kaagenbraassem.nl voor een schriftelijk formulier. Bij een schriftelijk formulier hoort een kopie legitimatiebewijs. Een geboorteakte, huwelijksakte, echtscheidingsakte of een akte als bewijs dat het huwelijk door overlijden is ontbonden. U moet deze akten misschien laten legaliseren. Bekijk wat voor uw akten van toepassing is op de website van Nederland Wereldwijd. Zijn deze akten al ingeschreven bij een eerdere inschrijving in Nederland dan zijn ze niet meer nodig. Aanvragen Maak een afspraak met de gemeente om u in te schrijven. Doe dit binnen 5 dagen nadat u in Nederland bent aangekomen. Naar aanleiding van uw aangifte kan er mogelijk een adresonderzoek plaatsvinden. Kosten Er zijn geen kosten aan verbonden.

  • Contact en openingstijden

    Contact Wilt u een vraag stellen aan de gemeente of heeft u een op- of aanmerking? U kunt uw vraag stellen via ons contactformulier.  Telefonisch contact U kunt tijdens kantoortijden telefonisch contact met ons opnemen via het algemene telefoonnummer 071 332 72 72. De medewerkers van de gemeente Kaag en Braassem zijn van maandag tot en met donderdag telefonisch bereikbaar van 08:30 tot 17:00 uur en vrijdag van 8:30 uur tot 12:30 uur. Voor ernstige storingen en calamiteiten in de openbare ruimte die niet tot de volgende werkdag kunnen wachten, kunt u buiten kantoortijden bellen met het storingsnummer 06 51 50 85 63. Openingstijden gemeentehuis Let op! De openingstijden van het gemeentehuis zijn anders dan die van de publieksbalies van Burgerzaken en de gemeentewerf. Maandag tot en met donderdag van 08:30 tot 17:00 uur. Vrijdag van 08:30 uur tot 12:30 uur. Gewijzigde openingstijden tijdens de feestdagen Op feestdagen is het gemeentehuis gesloten. Meer informatie over de gewijzigde openingstijden tijdens de feestdagen vindt u op deze webpagina.  Openingstijden publieksbalies De publieksbalies aan het Westeinde 1 in Roelofarendsveen werken alleen op afspraak, Van maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 8:30 tot 12:30 uur. Op woensdag zijn de balies geopend van 15:30 tot 17:30 uur en van 18:30 tot 20:30 uur. U kunt online een afspraak maken of telefonisch via 071 332 72 72. Gewijzigde openingstijden tijdens de feestdagen Tijdens feestdagen kunnen openingstijden wijzigen. Meer informatie over de gewijzigde openingstijden tijdens de feestdagen vindt u op deze webpagina.  Gemeentewerf afvalbrengstation Voor het brengen van grof vuil en grof snoeiafval kunt u terecht op het afvalbrengstation aan het Veenderveld 53 in Roelofarendsveen. De openingstijden, zijn als volgt: Maandag tot en met vrijdag van 8:00 tot 12:00 uur en van 13:00 tot 15:30 uur. Van 1 april tot 1 oktober ook op woensdagavond van 18:30 – 20:30 uur. Op zaterdag van 8:00 tot 12:30 uur. Gewijzigde openingstijden tijdens de feestdagen Tijdens feestdagen kunnen openingstijden wijzigen. Meer informatie over de gewijzigde openingstijden tijdens de feestdagen vindt u op deze webpagina.