Zoekresultaat 1 - 10 van 50 resultaten

  • Gebruik van gemeentegrond

    Als u bijvoorbeeld een container, steiger, of bouwmaterialen op de stoep of straat moet neerzetten, heeft u een vergunning nodig. Dat is de vergunning voor tijdelijk gebruik van gemeentegrond. Vraag het op tijd aan. Het duurt minimaal 2, en maximaal 6 weken voordat u de vergunning krijgt. Online aanvragen Kosten Overzicht kosten vergunning gebruik gemeentegrond Duur Kosten 1 dag € 11,60 1 week € 23,35 1 maand € 47,10 1 jaar € 94,35  

  • Volkstuintjes

    Sinds 2015 zijn alle gemeentelijke volkstuinterreinen geprivatiseerd. Dit betekent dat het volledige beheer, onderhoud én de uitgifte van tuinkavels overgedragen is aan een aantal volkstuinverenigingen. Wilt u informatie over volkstuinen? Neem dan contact op met de onderstaande verenigingen: Volkstuinvereniging Geleen Zuid-Oost Deze vereniging bestaat uit de volgende terreinen: Dautzenbergstraat Debijestraat Ecrevissestraat Seipgensstraat Sint Jorisstraat Spoorstraat Volkstuinvereniging Geleen Zuid-Oost is bereikbaar via https://www.volkstuingeleenzuidoost.com/ Volkstuinvereniging Lindenheuvel Deze vereniging bestaat uit de volgende terreinen: Asterstraat Gladiolensingel Oleanderstraat Van Galenstraat Volkstuinvereniging Lindenheuvel is bereikbaar via: https://www.oozo.nl/bedrijven/sittard-geleen/geleen/lindenheuvel/1052635/volkstuinvereniging-lindenheuvel. Volkstuinvereniging Sittard Deze vereniging bestaat uit de volgende terreinen: Baandert De Gats Den Haof De Moustem Lahrhofke Ophoven Overhoven Sanderbout Slachthuis Wehrerbeemd Broukerhofke Volkstuinvereniging Sittard is bereikbaar via http://www.volkstuinverenigingsittard.nl

  • Bewijs van in leven zijn

    Vraagt uw pensioenverstrekker om een bewijs dat u in leven bent? Dan kunt u een bewijs van in leven zijn of attestatie de vita aanvragen. Als u het bewijs van in leven zijn nodig heeft voor gebruik in Nederland, kunt u het online aanvragen. U ontvangt het uittreksel binnen 3 werkdagen per post. Online aanvragen Kosten Bewijs van in leven zijn: € 17,65 Bewijs van in leven zijn voor een pensioenverstrekker: gratis Bewijs van in leven zijn voor buitenland Als u een bewijs van in leven zijn nodig heeft voor een instantie in het buitenland, moet u het persoonlijk in de Stadswinkel aanvragen. Maak dan een afspraak voor een Bewijs van in leven zijn (Internationaal).  

  • Asbest slopen of verwijderen

    Verwijdert u asbest, bijvoorbeeld tijdens bouwwerkzaamheden? Dan doet u een sloopmelding via het omgevingsloket. Doe de melding 4 weken voordat u begint met de werkzaamheden. De melding is gratis.  Direct melden  Stap voor stap  Uw complete melding wordt inhoudelijk beoordeeld en getoetst aan de wettelijke eisen;  U hoort binnen 5 werkdagen of u toestemming krijgt om te slopen. Als het gaat om een sanering die wordt uitgevoerd door een gecertificeerd bedrijf hoort u dit binnen 4 weken;   U krijgt van de Omgevingsdienst Zuid-Limburg, namens uw gemeente, een bewijs van ontvangst van de sloopmelding.   Wat u moet weten  Veilig asbest verwijderen  Hieronder leest u welke vormen van asbest u wel en niet zelf mag verwijderen:  Zelf verwijderen    Hechtgebonden asbesthoudende geschroefde platen     Asbesthoudende vloertegels en/of niet gelijmde asbesthoudende vloerbedekking      Totale hoeveelheid is minder dan 35m2       Niet zelf verwijderen  Gespijkerde platen  Dakleien (platte dakpannen)  Mocht uw situatie niet voldoen aan deze voorwaarden, dan moet een gecertificeerd bedrijf het asbest inventariseren en verwijderen. U kunt op de website Ascent.nl een geschikt bedrijf vinden.  Waar inleveren  Lever asbesthoudende materiaal in bij het milieupark. Bekijk hiervoor de website van RWM.  Wat is asbest?  Asbest is de verzamelnaam voor een aantal mineralensoorten die bestaan uit bundels microscopische kleine vezels. Sinds 1993 zijn bijna alle toepassingen van asbest verboden. Voor die tijd werd asbest veel gebruikt bij de bouw van huizen. Vaak is het verwerkt in golfplaten (op schuurtjes of een aanbouw), afvoerbuizen en schoorstenen. Maar het zit ook in plafondplaten, vensterbanken en vloerzeil.  Materialen met asbest:  Asbest (golf)platen  Asbestcement  Eterniet golfplaten  Golfplaat of stukken golfplaat  Vinyl vloerbedekking/ zeil  Asbest zit soms in:  Dakbeschot  Gevels  Golfplaten  Lijmresten oude vloer- of wandtegels  In en om schoorstenen, cv-installaties en kachelafdichting  Bloembakken  Vloerzeil  Oude strijkplanken  Warmhoudplaatjes  Ik zie dat iemand asbest niet goed verwijderd, kan ik dat melden? U kunt dag en nacht bij de Omgevingsdienst Zuid-Limburg een melding doorgeven als u denkt dat iemand in uw buurt asbest niet goed verwijderd. Dit kan via telefoonnummer 043 389 73 30 of online via het milieumeldingenformulier. Wij controleren of er toestemming is. 

  • Rijbewijs aanvragen

    Voor de 1e keer een rijbewijs aanvragen, doet u persoonlijk in de Stadswinkel in Geleen. Maak hiervoor een afspraak. Na 5 werkdagen kunt u het rijbewijs zelf komen ophalen op afspraak. Maak een afspraak Heeft u al een rijbewijs? En wilt u deze verlengen? Volg dan deze stappen. Stap voor stap Vraagt u het rijbewijs voor de 1e keer aan?  Maak dan een afspraak. U kunt uw rijbewijs al 1 werkdag na uw rijexamen aanvragen. Let op: vraag uw rijbewijs binnen drie jaar aan. Anders moet u opnieuw examen doen. Kom naar de Stadswinkel en betaal de kosten Lees goed wat u moet meenemen. Haal uw rijbewijs op U kunt het rijbewijs na 5 werkdagen persoonlijk ophalen bij de Stadswinkel in Geleen. Dit kan alleen op afspraak.   Meenemen Neem de volgende dingen altijd mee naar uw afspraak: Een pasfoto van maximaal 6 maanden oud die voldoet aan de eisen. Neemt u geen pasfoto mee óf een pasfoto ouder dan zes maanden? Dan kan de aanvraag niet doorgaan. U moet dan een nieuwe afspraak maken.  Uw pinpas of contant geld Een geldig legitimatiebewijs (paspoort of ID-kaart) Kosten Overzicht kosten rijbewijs Soort rijbewijs Prijs Rijbewijs € 51,10 Rijbewijs, met spoedaanvraag (€ 39,65 extra) € 90,75 Rijbewijs, omwisselen buitenlands rijbewijs € 51,10 Rijbewijs niet ingezetene aanvragen/vernieuwen/omwisselen € 76,65 Gezondheidsverklaring via het CBR € 44,50 Gezondheidsverklaring via Stadswinkel € 54,90 Meer informatie Geldigheid U mag niet rijden als uw rijbewijs is verlopen. Uw rijbewijs is geldig tot de datum die op uw rijbewijs staat. Vanaf die datum moet u een nieuw rijbewijs aanvragen. In een aantal gevallen moet u al eerder een nieuw rijbewijs aanvragen. Bijvoorbeeld als u slaagt voor een andere rijbewijscategorie. Of als uw rijbewijs niet meer leesbaar is. Soort rijbewijs Geldig Rijbewijs onder de 18 jaar  5 jaar  Rijbewijs voor 18 jaar en ouder 10 jaar Ophalen U kunt het rijbewijs na 5 werkdagen persoonlijk ophalen bij de Stadswinkel in Geleen. Dit kan alleen op afspraak. Deze afspraak maken we meteen als u het rijbewijs komt aanvragen. Snel nodig Heeft u het rijbewijs snel nodig? Dan kunt u een spoedaanvraag doen. Maak hiervoor een afspraak. U kunt uw rijbewijs dan binnen 1 à 2 werkdagen ophalen op afspraak.  Let op: voor een spoedaanvraag betaalt u extra. Gezondheidsverklaring Soms moet u eerst medisch gekeurd worden voordat u een rijbewijs kunt aanvragen. Een medische keuring is nodig in de volgende situaties: •    vanwege uw medische situatie •    u bent 75 jaar of ouder •    u wilt uw C of D-rijbewijs (groot bewijs) halen of verlengen •    bij praktijkexamen A, B, BE, T. Deze regel geldt niet voor brommerrijbewijzen. •    bij twijfel of u kunt rijden •    na een vordering Gezondheidsverklaring aanvragen bij het CBR Jonger dan 18 jaar Jongeren kunnen met 17 jaar hun rijbewijs (categorie B) halen. Tot hun 18e jaar mogen zij alleen autorijden onder begeleiding van een coach. Kijk voor meer informatie op ​​​​​​2todrive.nl Kwijt of gestolen Is uw rijbewijs kwijt of gestolen? Meld dit meteen op één van de volgende manieren:  Meld het online via de website van de RDW. Vraag daarna een nieuw rijbewijs aan in de Stadswinkel. Maak hiervoor een afspraak.  Meld het persoonlijk bij de balie van de Stadswinkel. Maak hiervoor een afspraak. U vraagt dan meteen een nieuw rijbewijs aan. Omwisselen buitenlands rijbewijs U kunt een geldig buitenlands rijbewijs omwisselen als u in Nederland woont. Alle informatie hierover staat op de website van de RDW. ​Maak hiervoor een afspraak. Inloggen bij DigiD met uw rijbewijs U kunt met uw rijbewijs online inloggen via de DigiD app. Activeer hiervoor wel eerst de inlogfunctie van uw rijbewijs. Op de website van DigiD leest u hoe u dit doet.

  • Gemeentelijke onderscheidingen

    Ereburger De hoogste gemeentelijke onderscheiding. Het ereburgerschap wordt toegekend aan een persoon die zich op grond van een langdurige staat van dienst en op zeer uitzonderlijke wijze verdienstelijk heeft gemaakt voor de samenleving van Sittard-Geleen.  Erepenning De erepenning wordt toegekend aan een persoon, organisatie of vereniging die zich langdurig op enig maatschappelijk terrein op bijzondere wijze heeft ingezet voor de gemeente Sittard-Geleen en haar inwoners.  Speld of Penning van Verdienste Deze onderscheiding kan worden toegekend aan personen (Speld) en organisaties of  verenigingen (Penning) die zich langdurig vrijwillig op enig maatschappelijk terrein hebben ingezet voor de gemeente Sittard-Geleen en haar inwoners.  Deze onderscheidingen kunnen worden toegekend bij: een jubileum een afscheid een andere bijzondere gelegenheid Gemeentelijke onderscheidingen worden toegekend aan zowel ingezetenen als niet-ingezetenen van Sittard-Geleen, als blijk van waardering en dankbaarheid voor langdurige en intensieve activiteiten voor de gemeenschap. Aanvraag Wilt u iemand voordragen voor een gemeentelijke onderscheiding, vul dan het voordrachtformulier in. Voordragen (pdf, 94kB) Voor meer informatie over de voorwaarden kunt u contact opnemen met de kabinetsmedewerker van het team Bestuur en Communicatie bereikbaar via 06-38 16 58 14 of kabinet@sittard-geleen.nl.  Zie ook Verordening gemeentelijke onderscheidingen Sittard-Geleen 2021

  • Bezoek uit het buitenland

    Komt iemand uit het buitenland bij u logeren en heeft deze persoon een visum voor Nederland nodig? Dan heeft u een garantstelling of logiesverstrekking nodig met daarop een gelegaliseerde handtekening. U staat dan namelijk financieel garant voor deze persoon. Maak afspraak Stap voor stap  Download het formulier Bewijs van garantstelling en/of particuliere logiesverstrekking (pdf, 135 kB).   Vul het formulier alvast in, máár let op: zet geen handtekening! Dit gebeurt tijdens de afspraak. Vul voor elke gast een apart formulier in.  Maak een afspraak voor een legalisatie van de handtekening.   Tijdens de afspraak ondertekenen u en uw eventuele partner het formulier. Daarna legaliseert de gemeenteambtenaar uw handtekening(en).  Stuur het gelegaliseerde formulier naar uw gast in het buitenland. Uw gast kan dan een visum aanvragen bij de Nederlandse ambassade of het Nederlands consulaat in het eigen land. Meer informatie vindt u op de website van de Rijksoverheid.  Voor wie is het bedoeld?  U staat garant voor bezoek uit het buitenland als uw gast een visum voor Nederland nodig heeft. Garant staan betekent dat u financieel verantwoordelijk bent voor uw gast. U vraagt een garantstelling of logiesverstrekking aan als:  uw gast een visum nodig heeft,  uw gast de kosten van het verblijf niet zelf kan betalen,  of uw gast maximaal 90 dagen in Nederland verblijft.  Kijk voor meer informatie op de website van de Rijksoverheid.  Meenemen  Het ingevulde formulier zonder handtekening  Een geldig legitimatiebewijs (paspoort, identiteitskaart)  Pinpas of contant geld  Bent u getrouwd of heeft u een geregistreerd partnerschap? Kom dan samen naar de afspraak.  Kosten  U betaalt alleen voor het legaliseren van de handtekening. Dit kost 13,30 euro per handtekening.     

  • Briefadres

    U kunt een briefadres aanvragen als u geen woonadres heeft. Een briefadres kunt u aanvragen in de gemeente waar de persoon die u het briefadres verleent, woont. Een briefadres wordt niet zonder meer toegekend. Nadat u een aanvraag heeft ingediend, wordt deze beoordeeld en ontvangt u binnen 4 weken bericht of uw aanvraag is goedgekeurd. Let op: Een postbus is geen briefadres. Postbussen kunnen dan ook niet bij de gemeente worden aangevraagd. U kunt dit zelf regelen via http://www.postnl.nl/ . Aanvragen Alleen als u verhuist naar een zorginstelling kunt u online een briefadres aanvragen. In alle andere gevallen vraagt u het briefadres persoonlijk aan in de stadswinkel. U komt samen met degene die toestemming verleent tot het houden van het briefadres op zijn woonadres. Maak hiervoor een afspraak Online aanvragen (bij verhuizing naar een zorginstelling)   De regels rondom het toekennen van briefadres kunt u in de Regeling briefadres gemeente Sittard-Geleen 2023 op overheid.nl .

  • Loterij, kienavond of kansspel organiseren

    Voor een loterij of kansspel hebt u soms een vergunning nodig. Soms heft het alleen te melden. Hier leest u wat de voorwaarden zijn.

  • Dwangsom bij te laat beslissen

    Als de gemeente te laat een beslissing neemt op uw aanvraag of bezwaarschrift voor een vergunning of ontheffing, kunt u recht hebben op een dwangsom. Deze dwangsom is een boete die de gemeente aan u moet betalen. De boete wordt opgelegd per dag dat de beslissing te laat is. Tot maximaal 42 dagen. De hoogte van de boete is voor de eerste 14 dagen € 20 per dag. De 14 dagen daarna € 30 per dag en de overige dagen € 40 per dag. De totale dwangsom bedraagt maximaal € 1260. U stelt de gemeente schriftelijk op de hoogte van het niet op tijd nemen van de beslissing. De gemeente heeft daarna 2 weken de tijd om alsnog een beslissing te nemen. Neemt de gemeente in die 2 weken nog geen beslissing, dan heeft u recht op een dwangsom. Is er meer dan één aanvrager? De verschuldigde boete wordt dan gelijk verdeeld over de aanvragers.