Zoekresultaat 1 - 10 van 13 resultaten

  • Groente-, fruit- en tuinafval (GFT)

    In de groene container gooit u groente-, fruit- en tuinafval en etensresten. Vul de container zodanig dat het deksel gesloten kan worden. Eens in de twee weken halen wij de groene container op. We spoelen de GFT container zo vaak mogelijk. We kunnen niet spoelen als het vriest. Wat mag er in de groene container? In de groene container mag: Groente-, fruit- en snijresten en schillen Aardappelen, aardappelschillen, brood, rijst, deeg, pasta Etensresten, gekookt of ongekookt, Zuivelproducten zoals kaas Ei-, vis- en vleesresten, ook botjes en graten Koffiepads en theezakjes Jus en bakvet (gestold) Notendoppen, (mossel)schelpen en eierschalen Losse thee en koffiedik (papieren filter mag er ook bij) Koekjes, snoep, chocolade, noten, pitten, snacks Bloemen en planten Klein/fijn snoeiafval, loof, gemaaid gras en bladeren Tuin- en potgrond Takken (het deksel van de container moet dicht kunnen), stronken, stammetjes (max. 30 cm) Strooisel (hooi, stro, zaagsel) gebruikt voor kleine knaagdieren (zoals cavia, konijn, hamster) met hun poep Meer informatie Op de website van O.L.A.Z. staan filmpjes waarin we uitleggen hoe we afvalstoffen als grondstof gebruiken. O.L.A.Z. staat voor Openbaar Lichaam Afvalstoffenverwijdering Zeeland. In O.L.A.Z. werken alle dertien Zeeuwse gemeenten samen op het gebied van de verwerking van huishoudelijk afval. Bekijk het filmpje over de recycling van GFT. 24 juni 2020, YouTube filmpje, 1:14

  • Burgerservicenummer aanvragen (niet-ingezetenen)

    Verblijft u korter dan 4 maanden in Nederland? En heeft u in deze periode een burgerservicenummer (BSN) nodig? Dan kunt u zich bij de gemeente Terneuzen laten registeren. Maak hiervoor een afspraak en kom persoonlijk langs aan onze publieksbalie. Het adres en een routebeschrijving vindt u op onze contactpagina. Vul voor uw bezoek aan onze publieksbalie eerst een online inschrijfformulier in. U ontvangt dan per e-mail een QR-code. Neem de QR-code mee tijdens uw bezoek. U krijgt aan onze balie het burgerservicenummer (BSN) direct mee. De inschrijving is gratis. Wilt u langer dan 4 maanden in Nederland verbljiven? Dan moet u zich inschrijven in de gemeente waar u woont.   Afspraak maken Inschrijfformulier invullen   Information to make an appointment Are you staying in the Netherlands for less than 4 months? And do you need a citizen service number (BSN) during this period? Then you can register with the municipality of Terneuzen. Make an appointment and register online before you come to visit us. When you visit us take along the QR-code you received after registration and your valid passport. Are you under the age of 16? Then you need permission of a parent. The parent has to come with you to our desk. You need to take your birth certificate as well. Do you stay longer than 4 months in the Netherlands? In that case, use the button 'Make an appointment' and choose the product 'Relocation from a foreign country'. Make an appointment Online registration Meenemen De QR-code die u per e-mail heeft ontvangen na uw online inschrijving. Geldig identiteitsbewijs (paspoort of identiteitskaart) Bent u jonger dan 16 jaar, dan is toestemming nodig van een ouder/gezaghouder of andere wettelijk vertegenwoordiger. De ouder/gezaghouder moet samen met u aanwezig zijn bij de aanvraag. De ouder/gezaghouder moet een bewijs meenemen waarmee hij kan aantonen dat hij de ouder/gezaghouder is. Bijvoorbeeld met een geboorteakte. De ouder/gezaghouder moet ook zijn eigen identiteitsbewijs meenemen. Afspraak afzeggen Als u uw afspraak wilt afzeggen, dan kunt u dit doen via de e-mail die u heeft ontvangen bij het maken van de afspraak. In deze e-mail staat onderaan een link waarmee u de afspraak kunt annuleren. Heeft u de e-mail niet meer? Dan kunt u met ons bellen of een bericht aan ons doorgeven via whatsapp. Bij welke andere gemeenten kan ik me registreren? Terneuzen is één van de 19 gemeenten in Nederland waar u zich kunt registreren. De andere 18 gemeenten zijn: Alkmaar, Almelo, Amsterdam, Breda, Doetinchem, Den Haag, Eindhoven, Groningen, Goes, Heerlen, Leeuwarden, Leiden, Nijmegen, Rotterdam, Utrecht, Venlo, Westland en Zwolle. Inschrijving door werkgevers (groep) Wilt u als werkgever een grotere groep niet-ingezetenen (meer dan 10 personen) tegelijk laten inschrijven? Neem dan contact met ons op via telefoonnummer 14 0115. Hypotheek aanvragen Heeft u een BSN nodig voor het aanvragen van een hypotheek? Dan kunt u bij ons terecht om alvast een BSN te krijgen. We schrijven u dan in als niet-ingezetene. Hiervoor maakt u een afspraak. Nadat u verhuisd bent naar Nederland, schrijft u zich (opnieuw) in bij de gemeente waar u gaat wonen. Aanvragen AOW-uitkering U woont in het buitenland en heeft u geen BSN? Dan schrijft de Sociale Verzerkingsbank (SVB) u in. De SVB geeft aan u een BSN. U hoeft niet naar Nederland te reizen om het BSN bij de SVB te verkrijgen. Minderjarigen Bent u 16 jaar of ouder? Dan mag u zelf een BSN bij ons aanvragen. Bent u jonger dan 16 jaar, dan is toestemming nodig van een ouder/gezaghouder of andere wettelijk vertegenwoordiger. De ouder/gezaghouder moet samen met u aanwezig zijn bij de aanvraag. De ouder/gezaghouder moet een bewijs meenemen waarmee hij kan aantonen dat hij de ouder/gezaghouder is. Bijvoorbeeld met een geboorteakte. De ouder/gezaghouder moet ook zijn eigen identiteitsbewijs meenemen. Veilig en gezond wonen en werken tijdens de coronacrisis       Om verspreiding van het coronavirus te beperken gelden er maatregelen waaraan iedereen die in Nederland verblijft zich moet houden. Op de website over corona van de rijksoverheid vindt u tips om op een juiste manier  met deze maatregelen om te gaan. De tips zijn in verschillende talen uitgeschreven. Verhuizen in het buitenland Als u op dit moment in het buitenland woont en u verhuist naar een ander adres in het buitenland, dan kunt u dit laten registreren in Nederland. U kunt het online met uw Digid doorgeven of, als u geen Digid heeft, via ons contactformulier doorgeven. Als u de registratie via ons contactformulier doorgeeft, dan hebben wij een kopie van uw legitimatiebewijs nodig en een bewijs dat u bij de autoriteiten in uw land staat ingeschreven op het nieuwe adres. Uittreksel RNI Woont u niet (meer) in de gemeente Terneuzen, maar heeft u wel een uittreksel nodig? Dan kunt u dit opvragen via ons contactformulier of u maakt een afspraak als u aan de balie langs wilt komen. Als u een uittreksel met uw gezinssamenstelling nodig heeft, dan kunt u in Terneuzen terecht als dit u laatste woonplaats was voordat u naar het buitenland bent vertrokken. Als u in een andere woonplaats woonde vlak voordat u naar het buitenland vertrok dan kunt u niet in Terneuzen terecht voor een uittreksel met gezinssamenstelling. U moet dit aanvragen bij uw laatste woonplaats in Nederland. Aan het vertstrekken van een uittreksel zijn kosten verbonden. Meer informatie Naar Nederland voor werk: wat moet ik regelen? Hoe kan ik mij inschrijven in de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI)? | Nederland Wereldwijd Hoe kan ik nagaan of ik al in de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI) ben ingeschreven? | Nederland Wereldwijd               

  • Grof huishoudelijk afval

    Grof huishoudelijk afval (grof vuil) kunt u inleveren bij de Milieustraat. Wanneer u grof huishoudelijk afval door de gemeente wilt laten ophalen, moet u hiervoor een afspraak maken. Tijdens het maken van de afspraak betaalt u via internetbankieren voor het ophalen. Matrassen mogen aangeleverd worden wanneer ze droog en schoon zijn. U levert uw grof huishoudelijk afval gesorteerd en in handzame bundels aan. Bijvoorbeeld zeil en vloerbedekking opgerold en goed vastgemaakt. Laminaat en ondervloeren in gebundelde pakketten. We plannen het ophalen in op woensdagen. U moet het grof huishoudelijk afval vóór 8:00 uur buiten zetten en u mag maximaal 2 m3 aanleveren. Bij voorkeur geen afval in de voortuin of op de oprit leggen. U mag het afval aan de openbare weg klaarzetten. Uiteraard let u daarbij op dat dit zo veilig mogelijk gebeurt en dat u de weggebruikers zo min mogelijk hindert.   Afspraak maken   Kosten In 2023 kost het ophalen van grof huishoudelijk afval € 30,30 per keer. In 2024 kost het ophalen van grof huishoudelijk afval € 32,60 per keer. Wat halen we NIET op? Niet opgehaald wordt: Vuilniszakken met ongesorteerd pmd+ of ander afval Niet gebundeld materiaal asbesthoudend materiaal autobanden bouw- en sloopafval * grond puin tuinafval Chemisch afval zoals chemische vloeistoffen, verfblikken en -resten. * Hiermee bedoelen we: alles wat schroef- en nagelvast aan de woning is verankerd. Denk hierbij niet alleen puin maar ook aan schuttingen, badkuipen en keukenkastjes. Ondernemers Voor ondernemers zijn andere mogelijkheden beschikbaar.

  • Papier

    .grijsvlak {border:1px solid #cccccc; background-color:#e5e7e6; padding:6px;} We halen maandelijks het oud papier op dat u in de blauwe container verzameld heeft. Denk bij oud papier aan kranten, folders, tijdschriften, kartonnen en papierenverpakkingen, wc- en keukenrolletjes, kartonnen dozen, enzovoort. We zamelen papier in voor recycling. Door zoveel mogelijk recycling van afval, proberen we de kosten zo laag mogelijk te houden.  Op de pagina over ophaaldagen vindt u meer informatie. Zoals wanneer uw wijk aan de beurt is. Waar staan de papiercontainers? We hebben in de gemeente Terneuzen ook papiercontainers, u kunt daar uw oud papier kwijt. Let op: papiercontainers bij appartementencomplexen zijn alleen toegankelijk voor bewoners. U vindt de papiercontainers op de volgende locaties. Meer informatie Op de website van O.L.A.Z. staan filmpjes waarin we uitleggen hoe we afvalstoffen als grondstof gebruiken. O.L.A.Z. staat voor Openbaar Lichaam Afvalstoffenverwijdering Zeeland. In O.L.A.Z. werken alle dertien Zeeuwse gemeenten samen op het gebied van de verwerking van huishoudelijk afval. Wat gebeurt er met uw oud papier en karton? 5 oktober 2020, YouTube filmpje, 1:18

  • Wet Open overheid verzoek indienen

    Burgers hebben op grond van de Wet open overheid (Woo) recht op informatie over het bestuur van de overheid. Het uitgangspunt van de wet is dat overheidsinformatie openbaar is. Daardoor krijgen burgers meer inzicht in het handelen van bijvoorbeeld de gemeente. En kunnen zij beter deelnemen aan de democratie en de besluitvorming. U kunt bij ons een Woo-verzoek doen. Wat valt onder de Woo en wat niet? De Woo onderscheidt actieve en passieve openbaarheid van bestuur. Bij actieve openbaarheid geeft de gemeente uit eigen beweging informatie over beleid en uitvoering. Bijvoorbeeld via de gemeentelijke informatiepagina of de gemeentelijke website. Daarnaast kunt u een verzoek indienen tot openbaarmaking van bepaalde overheidsinformatie: het Woo-verzoek. Niet alle overheidsinformatie kan openbaar worden gemaakt. Uitzonderingen zijn bijvoorbeeld: Vertrouwelijke bedrijfs- en fabricagegegevens als openbaarmaking de veiligheid van de staat schaadt of de privacy van personen aantast. documenten voor intern beraad. Dit voor zover het gaat om de persoonlijke beleidsopvattingen van ambtenaren of andere deelnemers aan dat interne beraad. Aan welke voorwaarden moet het verzoek voldoen? het verzoek mag geen onbegrensde verscheidenheid aan onderwerpen bevatten het onderwerp moet gaan over bestuurszaken van de gemeente de gevraagde informatie moet beschikbaar zijn in documenten (op papier of digitaal) Overheidsinformatie hergebruiken (Who) Op grond van de Wet hergebruik overheidsinformatie (Who) kunt u vragen om overheidsinformatie te verstrekken.Dit kan voor commerciële of niet-commerciële doelen. U kunt de gegeven informatie combineren met andere informatie of data. Deze overheidsinformatie kan zo als basis dienen voor nieuwe producten en diensten, zoals apps, visualisaties en analyses.Een ee Aanvraag Let op: Een verzoek kunt u via het contactformulier op deze website of schriftelijk indienen. Uw schriftelijk Woo- of Who-verzoek kunt u sturen naar: Gemeente Terneuzen Postbus 35 4530 AA Terneuzen. De beslissing op een Woo- of Who-verzoek nemen wij zo spoedig mogelijk in behandeling. U krijgt binnen vier weken bericht. De gemeente kan deze termijn met twee weken verlengen.  Meer informatie Wet open overheid Wet hergebruik van overheidsinformatie

  • PMD+ (grijze container)

    In uw grijze bak gaat PMD+. PMD staat voor plastic- en metaalverpakkingen en drankenkartons. De + voor restafval. Restafval is het kleine beetje afval dat nog overblijft, nadat u het andere afval (gft en etensresten, papier en karton, textiel en glas) goed heeft gescheiden. De PMD+ bak legen we iedere twee weken. Bij flats en appartementen (hoogbouw) staan PMD+ verzamelcontainers. De grijze bak heeft een PMD+ sticker. Dit PDM+ afval gaat naar de nascheidingsinstallatie in Rotterdam. Daar wordt het PMD gescheiden van het restafval (nascheiding heet dat).  5 oktober 2020, YouTube filmpje, 2:39   Wat mag er in de PMD+ container? Lege plastic verpakkingen bakjes voor salade, groente en fruit bekers voor yoghurt, vla en ijs blisterverpakkingen (van bijvoorbeeld schroefjes) flacons voor wasmiddelen, shampoo en zeep flessen voor frisdrank, water, melk, azijn etc. knijpflessen voor sauzen, olie etc. kuipjes voor boter, saus en smeerkaas netjes van mandarijnen, sinaasappels en uien plantenpotjes plastic zakken en tasjes verpakkingen van kaas, vlees en vis zakken voor pasta, rijst, brood, snoepgoed etc. Lege metalen verpakkingen (voornamelijk blik) zoals: aluminiumfolie aluminium schaaltjes chipszakken conservenblikjes cups van waxinelichtjes dopjes van bierflessen drankblikjes folie van toetjesbakjes lege metalen verpakkingen (blikjes) schroefdeksels stalen siroopflessen verfblikken (helemaal leeg en droog) Lege drankpakken pakken of pakjes voor (karne)melk, vla en yoghurt pakken voor soep en pastasaus pakken en pakjes voor frisdrank, vruchtensappen, water en wijn   Restafval vervuild papier (bijvoorbeeld door olie, vet) luiers maandverbanden vlees- of visbakjes van piepschuim doordrukstrips van kauwgom of medicijnen electrische bedrading kattenbakvulling (zonder milieukeurmerk) gloeilampen nylonkousen scheermesjes stofzuigerzakken watten en zakdoekjes Twijfelt u om welk soort afval het gaat? Kijk op de scheidingswijzer van Milieu centraal Heeft mijn PMD+ container wel genoeg ruimte? Als u andere afvalstromen goed blijft scheiden, is er genoeg ruimte in de grijze bak voor het PMD+. De andere afvalstromen zijn groente-, fruit-, tuinafval (gft) en etensresten, papier en karton, textiel en glas. Gft en oud papier kunt u kwijt in de groene en blauwe container bij u thuis. Glas en textiel brengt u naar verzamelcontainers bij winkelcentra en andere plaatsen in onze gemeente. Heeft u oude huishoudelijk apparaten, hard plastic of bijvoorbeeld afval van hout? Dit kunt u kwijt op de milieustraat in Terneuzen. Meer informatie en tips over afval scheiden vindt u op www.watdebak.nl Wat kan ik doen om minder volume van PMD te hebben? Maak PET-flessen plat en doe de dop er weer op.  Maak drankenkartons plat.  Maak blikjes (voorizchtig) plat Doe PMD los in uw container. Op die manier verdeelt het afval zich goed en krijg je geen loze ruimte. Koop alleen flessen waar statiegeld op zit Koop verstandig. Kijk of producten niet verpakt zijn met teveel of onnodig verpakkingsmateriaal Waarom gaat de gemeente Terneuzen nascheiden? De nascheidingsinstallatie haalt PMD uit het restafval. De installatie haalt meer PMD uit het afval dan nu door het apart inzamelen van plastic en drankenkartons. Op die manier verzamelen we meer waardevolle grondstoffen die we kunnen hergebruiken. Dit doen we samen met de Zeeuwse gemeentes Noord-Beveland en Borsele.  Wat betekent nascheiding voor mij? Voor u betekent dit extra gemak! U hoeft plastic en drankenkartons niet te scheiden en naar een verzamelcontainer in de buurt te brengen. Woont u in een flat of appartement (hoogbouw) en gaat uw restafval nu in een verzamelcontainer? Dan gaan plastic en drankenkartons daar ook in. Ook u hoeft dus niet meer naar een verzamelcontainer in de buurt. Afval scheiden hoogbouw Ook bij hoogbouwcomplexen willen we gft apart inzamelen. Is dat bij uw hoogbouwcomplex nog niet het geval? Neem dan contact met ons op. Minder afval, hoe doe ik dat? Per jaar produceren we in Nederland gemiddeld zo’n 500 kilo afval per persoon (CBS). Dat is nogal wat! Er zijn veel manieren waarop u afval kunt minderen. Door bijvoorbeeld minder eten weg te gooien, onnodige verpakkingen te voorkomen, spullen een tweede leven te geven en minder papier te gebruiken. Hieronder een aantal tips: Richt de keuken in voor afval scheiden: zorg voor aparte afvalbakjes of zakjes voor papier, glas en groente- en fruitafval. Er zijn kant-en-klare systemen te koop, maar u kunt natuurlijk ook zelf wat maken. GFT-afval is alles wat biologisch afbreekbaar is. Dus niet alleen groente-, fruit- en tuinafval, maar ook andere etensresten. Voorkom voedselverspilling door slim in te kopen, te letten op de houdbaarheidsdatum en bewust om te gaan met kliekjes. Spaar al het oude textiel op in een zak. Wist u dat u niet alleen goede kleding mag inleveren, maar ook kapotte en versleten kleding, schoenen, handdoeken, tassen, riemen, gordijnen, lakens, dekens, (zachte) knuffels, artikelen van (kunst-)leer of (imitatie-)bont en textielresten? Textiel kunt u inleveren in de textielcontainers, via huis-aan-huis inzamelacties of op de milieustraat. Overweeg een ja/nee of nee/nee sticker op de brievenbus om de hoeveelheid papier te verminderen. Glas gaat natuurlijk per kleur in de glasbak in de buurt. En het glas mag met restjes erin en deksels erop in de glasbak. Let op: ruiten en spiegels horen bij ‘vlakglas’. Dit mag niet in de glasbak, maar kunt u inleveren op de milieustraat. Houd grotere spullen van herbruikbaar materiaal die u weggooit, apart. Denk aan pannen, tuinstoelen, plastic speelgoed, elektronica, tapijt enzovoorts. Breng alles eens in de paar maanden naar de milieustraat en lever het gescheiden in bij de verschillende containers met grondstoffen. Elektrische apparatuur kunt u vaak weer inleveren in de winkel waar u het apparaat gekocht heeft. U mag het ook naar de milieustraat brengen. Meer informatie of vragen? Heeft u nog vragen? Neem dan contact met ons op via het contactformulier of via tel. 14 0115.

  • Energietoeslag 2023

    De kosten van veel producten en diensten, vooral die van energie, zijn de afgelopen jaren flink gestegen. Met een laag inkomen kan het moeilijk zijn om de hoge energierekeningen te betalen. Om u hierbij te helpen, is er ook dit jaar de energietoeslag. De energietoeslag is bedoeld voor een huishouden in onze gemeente dat: Een energiecontract met een energieleverancier heeft; Te maken heeft met een (laag) inkomen tot 130% van het sociaal minimum. De energietoeslag is niet bedoeld voor inwoners die op het moment van aanvraag jonger zijn dan 21 jaar of nog studerend zijn. Onze peildatum is 1 oktober 2023. Heeft u op 1 oktober 2023 een bijstandsuitkering van de gemeente Terneuzen? Dan hoeft u niets te doen. U krijgt de energietoeslag omstreeks 17 november 2023 op uw rekening. Wat is de energietoeslag? Dit is een (eenmalig) bedrag van € 1300,00 netto per huishouden. De energietoeslag is bedoeld voor de hoge energierekening. Het is niet verplicht om de toeslag hieraan te besteden. Maar het is wel verstandig om dit geld te gebruiken voor de hogere jaarafrekening van de energieleverancier. Vraagt u de energietoeslag voor de eerste keer aan? Aanvragen is momenteel niet meer mogelijk. Het was tot 30 juni 2024 mogelijk om een aanvraag energietoeslag 2023 te doen.   Waar vind ik meer informatie over de energietoeslag? Kijk op de website van de Rijksoverheid voor meer informatie. De eenmalige energietoeslag voor inwoners met een laag inkomen is een regeling binnen de bijzondere bijstand. De gemeentelijke beleidsregels zijn terug te lezen op overheid.nl.

  • Grondwater overlast

    Grondwater is water dat in de bodem aanwezig is. Bij het graven van een kuil tref je het grondwater aan op een bepaalde hoogte onder het maaiveld. Deze hoogte is het grondwaterpeil. Grondwater is altijd aanwezig, maar niet altijd ondervindt u overlast van grondwater. Wij als gemeente hebben vanuit de Waterwet een zorgplicht voor grondwater. We nemen in het openbaar gebied maatregelen om structureel nadelige gevolgen van de grondwaterstand te voorkomen. Het nemen van maatregelen moet daarbij wel doelmatig zijn. Heeft u problemen met grondwater? Maak dan een melding openbare ruimte via de knop ‘Melding doen’. Kies in het formulier voor ‘Overig’. Of heeft u advies nodig? Stel uw vraag via het contactformulier. Melding doen Melding doen zonder DigiD Melding doen als organisatie   Wanneer is er sprake van overlast? We spreken van overlast als het grondwater de gebruiksfunctie aantast. Bijvoorbeeld als vocht in de woning of in het gebouw op muren en/of vloeren zichtbaar wordt. Een hoge grondwaterstand hoeft niet direct overlast te geven.  Zo kan er bijvoorbeeld water in de kruipruimte staan, maar dat vloeren en de bovengrondse muren wel droog blijven. In dat geval is er geen sprake van overlast door grondwater. Is het gebouw of de woning gebouwd voor 1993? Bij gebouwen/woningen die gebouwd zijn voor 1993 is de oorzaak van overlast door grondwater vaak het gebruik van waterdoorlatend materiaal of scheuren. De fundering bestaat dan meestal uit zachte waterdoorlatende metselsteen. Hierdoor kan grondwater in de muren optrekken tot zelfs boven de vloer. Deze vorm van overlast moet volgens de huidige wetgeving door de eigenaar zelf worden aangepakt. Als eigenaar bent u namelijk zelf verantwoordelijk voor de staat en onderhoud van uw eigendom. Is het gebouw of de woning gebouwd na 1993? Is het gebouw of de woning na 1993 gebouwd? Dan mag er in het gebouw of de woning geen vochtoverlast door grondwater zijn. De gebouwen en woningen moeten op basis van bouwvoorschriften afgesloten zijn voor het grondwater. Is dat niet het geval? Dan is er sprake van een bouwkundig gebrek. Dit geldt niet voor kelders die geen verblijfsruimte zijn. Ook bij gebouwen en woningen die na 1993 gebouwd zijn kan water in de kelder staan.

  • Textiel

    Op een aantal plaatsen in de gemeente kunt u uw gebruikte textiel aanbieden. We zamelen textiel in voor recycling en hergebruik. Door zoveel mogelijk hergebruik van afval, proberen we de kosten zo laag mogelijk te houden.  Wat is textiel en wat niet? Wel textiel: kleding linnengoed (handdoeken, theedoeken, tafelkleden, lakens, dekbedovertrekken etc) gordijnen en lappen stof schoenen (per paar samengebonden) tassen, riemen en sjaals speelgoed (knuffels, poppen etc) Geen textiel: tapijt matrassen ernstig vervuilde kleding (verfvlekken, chemicalien) nat textiel gescheurde stukken stof dekbedden, kussens en dekens Waar staan de textielcontainers? U vindt de textielcontainers op de volgende locaties:

  • Paspoort en identiteitskaart

    Met een paspoort of identiteitskaart kunt u zich identificeren en reizen. Staat u in de gemeente Terneuzen ingeschreven? Dan kunt u bij ons uw reisdocument aanvragen. Deze aanvraag duurt 5 werkdagen. Hoe vraag ik een reisdocument aan? Maak een afspraak en kom persoonlijk langs. Dit geldt voor iedereen, van jong tot oud. Neem een kleurenpasfoto mee die niet ouder is dan 6 maanden. De vakfotograaf kent de vereisten voor een pasfoto. Neem al uw (verlopen) reisdocumenten mee, zowel paspoort als identiteitskaart. U betaalt het reisdocument bij de aanvraag: bij voorkeur met uw pinpas. Neem in de volgende gevallen een ingevulde toestemmingsverklaring mee: Bij de aanvraag van een identiteitskaart voor kinderen jonger dan 12 jaar. Bij de aanvraag van een paspoort voor kinderen jonger dan 18 jaar. Als toestemming nodig is neem dan ook een kopie van een geldig identiteitsbewijs mee van degenen die toestemming geven. De gezaghouders moeten de toestemmingsverklaring ondertekenen. Dit zijn meestal de ouders. Soms hebben niet allebei de ouders het gezag. Dan hoeft alleen de ouder die het gezag heeft toestemming te geven. Woont een van de gezaghouders in een andere gemeente? Dan kan die gemeente een gelegaliseerde toestemmingsbrief opstellen. Deze gezaghouder hoeft dan niet bij ons langs te komen en geen kopie van zijn identiteitsbewijs mee te geven.   Afspraak maken   Toestemming voor minderjarige   Afhalen Het duurt 5 werkdagen voordat u uw reisdocument kunt afhalen. Het reisdocument moet u persoonlijk afhalen. Dit geldt voor iedereen, van jong tot oud. Ophalen van reisdocumenten kan alleen aan de publieksbalie in Terneuzen. Voor het afhalen van uw reisdocument hoeft u geen afspraak te maken. U kunt aan de publieksbalies terecht: op maandag t/m donderdag van 12.00 tot 16.30 uur; op vrijdag van 12.00 tot 18.00 uur. Kosten Product Prijs 2024 Identiteitskaart voor volwassenen (10 jaar geldig) € 75,80 Identiteitskaart voor kinderen jonger dan 18 jaar (5 jaar geldig) € 40,90 Paspoort voor volwassenen (10 jaar geldig) € 83,85 Paspoort voor personen jonger dan 18 jaar (5 jaar geldig) € 63,40 Extra kosten voor spoedaanvraag reisdocument € 57,05 Zakenpaspoort voor volwassenen (10 jaar geldig)  € 83,85 Tweede paspoort (2 jaar geldig) € 83,85 Vreemdelingenpaspoort  € 63,40 Vluchtelingenpaspoort  € 63,40   Spoedaanvraag Heeft u uw nieuwe reisdocument snel nodig? Dan kunt u een spoedaanvraag doen. Maak een afspraak die plaatsvindt voor 14.00 uur. De wachttijd is dan maximaal twee werkdagen. Voor een spoedaanvraag moet u wel meer betalen. Afspraak maken Verlies of diefstal Bij verlies of diefstal in Nederland hoeft u geen aangifte meer te doen bij de politie. U meldt dit bij ons tijdens de afspraak. Is uw document in het buitenland verdwenen? Doe dan aangifte bij de lokale politie. Vraag om een schriftelijk bewijs van aangifte. Dit is nodig voor uw verzekering. Voorkom fraude met een kopie van uw identiteitsbewijs Organisaties vragen soms om een kopie van uw identiteitsbewijs. Die kopieën worden vaak goed bewaard, maar niet altijd. Met een kopie van uw identiteitsbewijs kunnen oplichters een online bankrekening openen of een telefoonabonnement afsluiten. Maak kopieën van uw ID-bewijs onbruikbaar voor oplichters. Of gebruik hiervoor de KopieID app. Meer informatie Kinderen moeten een eigen reisdocument hebben (paspoort of identiteitskaart). Wilt u een reisdocument aanvragen voor uw minderjarige kind? Dat kan al vanaf de geboorte. Kinderen van elke leeftijd mogen een eigen reisdocument hebben. Iedereen die medische zorg ontvangt, moet zich kunnen identificeren met een geldig identiteitsbewijs. Dit geldt voor iedereen, dus ook voor kinderen. De identificatieplicht geldt in de gehele zorgsector. Gaat u alleen op reis met uw kind(eren)? En heeft u als ouder een andere achternaam dan uw kind(eren)? Dan kunt u problemen krijgen bij de controle op een luchthaven. Sommige landen vragen een bewijs dat de meereizende volwassene ook daadwerkelijk de ouder of gezaghouder is. Informatie hierover vindt u op de website van de Marechaussee.   Reisdocument kwijt of gestolen Reisdocumenten en identificatie Landen waar identiteitskaart geldig is Zakenpaspoort Tweede paspoort Vreemdelingenpaspoort Vluchtelingenpaspoort Noodpaspoort