Zoekresultaat 1 - 9 van 9 resultaten

  • Duurzaamheidslening

    Als huiseigenaar of huurder kunt u een duurzaamheidslening aanvragen voor energiebesparende maatregelen in en aan uw woning. De maatregelen kunt u tegen gunstige voorwaarden financieren. Het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting (SVn) betaalt de persoonlijke lening uit via een bouwkrediet. Het gaat om de volgende maatregelen: warmtepomp zonnepanelen (met of zonder thuisbatterij) zonneboiler gevelisolatie dakisolatie vloerisolatie hoog rendementsglas lage temperatuurverwarming verbetering verwarmingssysteem (waterzijdig inregelen, gelijkstroompomp) aansluiten op warmtenet energiezuinig ventilatiesysteem warmte-terugwinsysteem energiemonitor met koppeling slimme meter elektrisch kookplaat groene daken auto oplaadpunt Hoeveel rente betaalt u Het afsluiten van de lening kost u niets. Er zijn ook geen bijkomende kosten, zoals advieskosten, taxatiekosten of notariskosten. U betaalt natuurlijk wel rente en aflossing. Bekijk de actuele rentestand van de duurzaamheidslening (SVn.nl).

  • Geveltuinen (Steenbreek)

    Een geveltuin is een strook planten langs een gevel. Ze geven een straat een groene en gezellige aanblik. Wij verzorgen de basis van de geveltuin en de invulling bepaalt u zelf. Niet elke straat is geschikt voor een geveltuin. Denk bij het kiezen van de planten aan de ligging van de geveltuin, de grootte en de functie van de planten. Overleg ook met uw buren, huisbaas of woningbouwvereniging. Uitvoering regeling geveltuinen: Voor de uitvoering vindt eerst een controle plaats bij u in de straat om kennis te maken en uitleg te geven De geveltuinen worden door een de gemeente aangelegd en gebruiksklaar opgeleverd. Gestreefd wordt naar eenduidig beeld van de straat U komt in aanmerking voor de regeling geveltuinen wanneer: U geen geveltuin heeft Meerdere buren uit uw straat meedoen De geveltuin grenst aan de woning De geveltuin grondgebied van de gemeente betreft U toestemming heeft van de verhuurder/eigenaar van de woning U na de aanleg zelf zorg draagt voor beplanting en onderhoud De geveltuin maximaal 45 cm breed is vanaf de gevel gemeten Er minimaal 1,2 m ruimte over blijft voor voetgangers en minder validen

  • Grof tuinafval op laten halen

    Grof tuinafval is groen plantmateriaal zoals takken en heggen. Bladeren en klein snoeiafval doet u in de gft-container. Inwoners kunnen grof tuinafval gratis op laten halen. U maakt hiervoor online een afspraak. Grof tuinafval wordt op donderdag opgehaald. Het volgende nemen wij niet mee: kerstbomen schuttingen en bielzen aarde en zand stronken graszoden tuinmeubilair U kunt dit zelf wegbrengen naar afvalbrengstation Ecopark De Limes. Wij halen het grof tuinafval op met een vuilniswagen met een grijper. Deze grijper moet het afval in 1 keer kunnen meenemen. Zorg er dus voor dat het op een toegankelijke plek ligt en niet in plastic zakken verpakt is. Uw tuin is géén toegankelijke plek!

  • Stimuleringslening

    U kunt een stimuleringslening aanvragen voor het verduurzamen van een pand. Tegen gunstige voorwaarden kunt u energiebesparende maatregelen financieren. Het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting (SVn) betaalt de lening uit via een bouwkrediet. Om de lening aan te vragen bent u een vereniging van eigenaren (VvE), (sport)vereniging, particuliere verhuurder, non-profit organisatie, school, coöperatie of een woningeigenaar die op basis van leeftijd niet in aanmerking komt voor een duurzaamheidslening. Het gaat om de volgende maatregelen: warmtepomp zonnepanelen (met of zonder thuisbatterij) zonneboiler gevelisolatie dakisolatie vloerisolatie hoog rendementsglas micro windturbines met een rotordiameter <2m lage temperatuurverwarming aansluiten op warmtenet energiezuinig ventilatiesysteem warmte-terugwinsysteem energiemonitor met koppeling slimme meter verbetering verwarmingssysteem (waterzijdig inregelen, gelijkstroompomp) overige all-electric oplossingen voor ruimteverwarming isoleren of vervangen warmteleidingen elektrische koopplaat verduurzamen liftinstallatie LED verlichting in gemeenschappelijke ruimte inregelen verlichting (verlichtingszones, daglicht afhankelijke regeling, aanwezigheidsdetectie, tijdschakeling) groene daken auto oplaadpunt Naast de stimuleringslening is er ook een landelijk aanbod voor VvE's: de VvE energiebespaarlening van het Nationaal Warmtefonds. U kunt beide leningen tegelijkertijd gebruiken.

  • Omgevingsvergunning nodig of niet

    Wilt u gaan bouwen of verbouwen, een monument wijzigen, een boom kappen of een inrit maken? Bekijk via het Omgevingsloket van de Rijksoverheid of u een vergunning nodig heeft.  Geef de werkzaamheden aan die voor u gelden Door het beantwoorden van de vragen wordt duidelijk of u voor uw bouwplan een vergunning nodig heeft Een vergunning aanvragen doet u ook via het Omgevingsloket U logt in met DigiD (inwoners) of eHerkenning (ondernemers). Ga naar het Omgevingsloket » De omgevingsvergunning bestaat uit 2 delen. De ruimtelijke vergunning gaat over de vraag of u op een bepaalde plek mag bouwen en hoe groot dat bouwwerk mag zijn. De regels die gelden zijn vastgelegd in het gemeentelijke omgevingsplan De technische vergunning gaat over de vraag of uw bouwwerk voldoet aan de technische regels en kwaliteitseisen Ruimtelijke en technische vergunning Uitleg over de verschillende vergunningen: Ruimtelijke vergunning Dit gaat over de vraag of u op een afgesproken plek mag bouwen én hoe groot dat bouwwerk mag zijn. Dit is vastgelegd in het gemeentelijke omgevingsplan. Wij controleren of uw plan past binnen de regels van het omgevingsplan. Voldoet het aan de regels? Dan kunt u mogelijk de vergunning krijgen. Voldoet uw plan niet aan de regels van het omgevingsplan? Ook dan is het misschien mogelijk om een vergunning te krijgen. Neem contact op om de mogelijkheden te bespreken. Stuur een e-mail naar omgevingsloket@alphenaandenrijn.nl of bel met 14 0172.  Technische vergunning Dit gaat over de vraag of uw bouwwerk voldoet aan de technische regels én kwaliteitseisen. Het gaat hier om landelijke regels. De gemeente kijkt bij deze vergunning onder andere naar: Veiligheid (de manier van bouwen en brandveiligheid) Gezondheid (ventilatie en geluid) Duurzaamheid (energiezuinigheid) Misschien heeft u naast een ruimtelijke vergunning óók een technische vergunning nodig. Een technische vergunning is niet voor alle bouwwerken nodig. Voor bijvoorbeeld een woning, fietsbrug of eenvoudig bedrijfspand is een bouwmelding bij de gemeente voldoende. De gemeente controleert dan ook niet op de technische uitvoering van het plan. Hiervoor heeft u een kwaliteisborger nodig.  Kleinere bouwwerken Voor een groot aantal kleinere bouwwerken zoals een dakkapel, heeft u geen technische vergunning nodig en hoeft u ook geen bouwmelding in te dienen. Deze zijn bouwtechnisch vergunningsvrij. Bouwmelding en kwaliteitsborger De gemeente controleert eenvoudige gebouwen of bouwwerken niet meer op techniek. Deze controle voeren zogenoemde kwaliteitsborgers uit. Dit zijn mensen die controleren of een bouwwerk voldoet aan de wettelijke technische eisen. Het is nodig dat u een bouwmelding doet als u aan bouwwerkzaamheden begint. Hoe weet u of een bouwwerk eenvoudig is? Dat kunt u controleren met een vergunningcheck in het Omgevingsloket.  Gevolgklassen In de wet zijn bouwwerken verdeeld in verschillende groepen. Dit heten gevolgklassen. Hoe lager het risico van het bouwen en gebruiken van een gebouw of bouwwerk is, hoe lager de gevolgklasse. Grote en risicovolle gebouwen vallen in gevolgklasse 2 en 3. Hiervoor moet u een technische vergunning aanvragen. Kleinere bouwwerken (zoals een woning of klein bedrijfsgebouw) vallen in gevolgklasse 1. Als u een eenvoudig gebouw of bouwwerk wilt bouwen moet u een kwaliteitsborger inhuren en een bouwmelding indienen bij de gemeente.  Kwaliteitsborger Een kwaliteitsborger is een persoon die onafhankelijk werkt. Deze persoon controleert de kwaliteit vóór en tijdens de bouw. Mogelijk moet u een kwaliteitsborger inzetten. Bijvoorbeeld bij de bouw van woningen, vakantiehuisjes, kleinere bedrijfspanden of zendmasten. Een lijst van kwaliteitsborgers per plaats vindt u in het register instrumenten kwaliteitsborging. Een kwaliteitsborger helpt u met de bouwmelding. Deze persoon beoordeelt het risico en maakt een zogenoemd borgingsplan. Dat is een plan dat wordt opgesteld door de kwaliteitsborger en dat beschrijft hoe de kwaliteit van het bouwproces en het bouwwerk wordt beschermd. Bij een bouwmelding is het nodig dat u deze minimaal 4 weken voor de start van het bouwen in het Omgevingsloket indient. Als de bouw is gestart controleert de kwaliteitsborger voor u of de aannemer bouwt volgens de landelijke bouwregels. Die regels gaan bijvoorbeeld over de fundering, brandveiligheid, gezondheid en energieverbruik. Als de kwaliteitsborger vindt dat de aannemer bouwt volgens de regels krijgt u van hem een verklaring. Als het bouwwerk klaar is dient u een zogenoemde gereedmelding in. In deze gereedmelding levert u onder andere bouwtekeningen en technische berekeningen in en de verklaring van de kwaliteitsborger. Met de gereedmelding geeft u aan dat de bouwwerkzaamheden klaar zijn. Het is nodig dat u minimaal 2 weken voordat u het gebouw gaat gebruiken de melding instuurt. Zonder gereedmelding mag u het gebouw niet gebruiken. De kwaliteitsborger kost geld. U betaalt de kwaliteitsborger zelf rechtstreeks. Bijzondere lokale omstandigheden Bij bouwprojecten kunnen er bijzondere lokale omstandigheden zijn of ontstaan. Soms kan er extra aandacht nodig zijn bij het bouwen. Een bijzondere lokale omstandigheid is bijvoorbeeld een risico welke van invloed kan zijn op de bouw. Controleren Een persoon die van beroep kwaliteitsborger is, controleert of er bijzondere lokale omstandigheden zijn die extra aandacht nodig hebben. De kwaliteitsborger kan bepalen of er bij het bouwen speciale maatregelen nodig zijn, om risico’s te voorkomen of te beperken.   Nadat de bijzondere lokale omstandigheden duidelijk zijn, is het nodig dat de volgende stappen worden gezet: De bijzondere lokale omstandigheden staan in de risicobeoordeling die de kwaliteitsborger maakt. De kwaliteitsborger geeft in het zogenoemde borgingsplan aan welke maatregelen worden genomen naar aanleiding van de bijzondere lokale omstandigheden. De initiatiefnemer vraagt voor de start van de bouw een bouwmelding aan via het omgevingsloket. De melding bestaat uit de risicobeoordeling en het borgingsplan. De kwaliteitsborger geeft na de bouw de resultaten aan van de specifieke maatregelen. De initiatiefnemer meldt het als de bouw klaar is via het omgevingsloket. Dit heet de gereedmelding. Deze persoon stuurt ook de verklaring van de kwaliteitsborger mee. Bijzondere omstandigheden in gemeente Alphen aan den Rijn Hieronder staat een overzicht van bijzondere omstandigheden die zich kunnen voordoen in de gemeente Alphen aan den Rijn. Of deze omstandigheden ook op uw bouwlocatie aanwezig zijn, moet u zelf onderzoeken. Sommige omstandigheden spelen al bij het ontwerpen van bouwplannen. Het is daarbij nodig dat u ze gebruikt bij de aanvraag voor de ruimtelijke vergunning (omgevingsvergunning voor de omgevingsplanactiviteit) of bij de melding bouw- en sloopveiligheid. Deels gaat het over de bouwtechnische uitwerking van uw plan en is het nodig dat de kwaliteitsborger ze controleert.   Overzicht bijzondere lokale omstandigheden:   Bodem: bijvoorbeeld een slappe bodem, bodemdaling of veengrond met risico tot verzakkingen. Ondergrond: bijvoorbeeld restanten van eerdere bebouwing in de ondergrond. Geluidhinder. Trillingen of trillingshinder. Windbelasting: bijvoorbeeld hoge bebouwing die gevoelig is voor extra wind (daar valt ook toekomstige bebouwing onder, die mogelijk is in het omgevingsplan). Fundering: bijvoorbeeld specifieke funderingen van naastgelegen gebouwen, die van invloed kunnen zijn op de fundering van een nog te bouwen bouwwerk. Het bouwen in of nabij water en/of dijken. Het bouwen in de buurt van een monument. Als er hinder voor verkeer en scheepvaart kan ontstaan. Bijvoorbeeld als u wilt bouwen langs het water van de Rijn. Duurzaamheidsregels: zorg ervoor dat u bouwt met zo min mogelijk schade voor het klimaat. Externe veiligheid. Kabels en leidingen: bijvoorbeeld hoge druk aardgasleiding, rioolpersleiding en hoogspanningskabels. Speciale regels in het omgevingsplan: bijvoorbeeld cultuurhistorische waarden. De zorg voor bluswater en de bereikbaarheid van hulpdiensten. De richtlijnen voor bouw- en sloopveiligheid.

  • Grofvuil op laten halen

    Grofvuil is huishoudelijk afval dat niet in een afvalzak of afvalcontainer past. Denk aan meubels (zoals banken en kasten) en gebruiksgoederen (bijvoorbeeld een koelkast, televisie, huishoudelijke apparaten). U maakt een afspraak voor het ophalen van grofvuil en betaalt hier € 14,95 voor.  Hoe werkt het U maakt online een afspraak en betaalt met iDEAL het bedrag U biedt het grofvuil aan in Big Bags. Deze ontvangt u de donderdag vóór de ophaaldatum. Op werkdagen van 09.00 tot 16.00 uur kunt u aan de Genielaan 1 in Alphen aan den Rijn de Big Bags ook zelf ophalen. Als u de Big Bags bij het gemeenteterrein van Langeroode wilt afhalen, dan kan dat vanaf de donderdag voorafgaand aan de week van uw afspraak Meubels die niet uit elkaar kunnen (zoals banken of matrassen) hoeven uiteraard niet in een Big Bag U zet grofvuil op de aanbiedplaats voor containers of naast een ondergrondse container (niet op de metalen plaat)  IJzeren of metalen spullen (zoals een fiets, strijkplank of bedspiraal) en huishoudelijke apparaten zet u naast de Big Bags Zet het grofvuil vóór 07.30 uur in Big Bags op straat Bied per keer niet meer dan 4 m3 grofvuil aan Let op: annuleert u de afspraak? Breng de Big Bags dan terug naar de Genielaan 1 Wat halen wij niet op: bouw en sloopafval spiegels alles van of met glas alles van of met steen chemisch afval autobanden  U brengt dit zelf naar Ecopark De Limes. Bedrijven en instellingen kunnen geen grofvuil aanbieden. Zij zorgen zelf dat hun afval wordt afgevoerd.

  • Subsidie voor isolatie (NIP)

    Woont u in een slecht geïsoleerde koopwoning en wilt u uw huis isoleren? Dan komt u mogelijk in aanmerking voor de NIP subsidie voor koopwoningen. Wij behandelen aanvragen op volgorde van binnenkomst tot het budget op is. De totale beschikbare subsidie is 2 miljoen euro. De link naar de hele regeling kunt u terugvinden op overheid.nl. Hierin worden ook veel moeilijke begrippen uitgelegd. Hoe werkt het? Bent u de eigenaar én bewoner van een slecht geïsoleerde koopwoning (eigenaar-bewoner)? Dan kunt u subsidie aanvragen voor het isoleren van uw woning als u voldoet aan de voorwaarden. Woont u in een complex met een vereniging van eigenaars (VvE)? Dan vraagt de VvE de subsidie aan namens de koopwoningen binnen de VvE. U kunt subsidie aanvragen tot maximaal 50% van de subsidiabele kosten (kosten die in aanmerking komen voor subsidie) met een maximum van totaal € 1460 per woning. Voert u de werkzaamheden zelf uit? Dan kunt u subsidie aanvragen tot maximaal 100% van de subsidiabele kosten met een maximum van € 1460 per woning. Heeft u energietoeslag ontvangen in 2022 en/of 2023 en woont u in een eengezinswoning? Dan kunt u subsidie aanvragen tot maximaal 100% van de subsidiabele kosten met een maximum van totaal € 4000 per woning. Heeft u energietoeslag ontvangen in 2022 en/of 2023 en woont u in een VvE-complex? Dan kunt u geen extra subsidie aanvragen omdat de VvE  geen onderscheid kan maken tussen de individuele inleg van leden. De subsidie wordt in totaal 1 keer per adres uitgekeerd. Er kan niet meerdere keren een bedrag aangevraagd worden tot het maximumbedrag is bereikt. Voor welke maatregelen kunt u subsidie aanvragen? Bouwdeel Eisen slecht bouwdeel Technische eisen eigenaar-bewoner Technische eisen VvE Dak (hellend/plat) Geen, slechte of matige isolatie aanwezig (minder dan 9 centimeter) RC ≤ 2.0 Minimaal 20 m2 Toegevoegde isolatiemateriaal heeft tenminste Rd-waarde 3.5 m2K/W Minimaal 70% van het dakoppervlak behorende tot de bestaande thermische schil Toegevoegde isolatiemateriaal heeft tenminste Rd-waarde 3.5 M2K/W Dak (zolderisolatie/vlieringisolatie) Geen isolatie aanwezig RC ≤ 0.5 Minimaal 20 m2 Toegevoegde isolatiemateriaal heeft tenminste Rd-waarde 3.5 m2K/W Minimaal 70% van het dakoppervlak behorende tot de bestaande thermische schil Toegevoegde isolatiemateriaal heeft tenminste Rd-waarde 3.5 M2K/W Spouwmuur Geen isolatie aanwezig Minimaal 10 m2 Toegevoegde isolatiemateriaal heeft ten minste Rd-waarde 1.1 m2K/W Minimaal 10 m2 Toegevoegde isolatiemateriaal heeft ten minste Rd-waarde 1.1 m2K/W Gevel (binnenisolatie/buitenisolatie) Geen voorzetwand of isolatie aanwezig RC ≤ 1.1 Minimaal 10 m2 Toegevoegde isolatiemateriaal heeft tenminste Rd-waarde 3.5 m2K/W Minimaal 10 m2 Toegevoegde isolatiemateriaal heeft tenminste Rd-waarde 3.5 m2K/W Vloer en bodem Geen of slechte isolatie aanwezig (minder dan 5 centimeter) RC ≤ 1.3 Minimaal 20 m2 Toegevoegde isolatiemateriaal heeft tenminste Rd-waarde 3.5 m2K/W Minimaal 70% van het oppervlak behorende tot de bestaande thermische schil. Toegevoegde isolatiemateriaal heeft tenminste Rd-waarde 3.5 m2K/W Glas Enkel glas, oud dubbelglas en HR glas Ug waarde ≥ 1.6 Glas en kozijnpanelen Ug en Up ≤ 1.2 Wm2K Isolerende deuren Ud ≤ 1.5 W/m2K en kozijnpanelen Ug en Up ≤0.7 W/m2K Isolerende deuren Ud ≤ 1.0 W/m2K in combinatie met nieuwe isolerende kozijnen Uf ≤ 1.5 W/m2K Glas en kozijnpanelen Ug en Up ≤ 1.2 Wm2K Isolerende deuren Ud ≤ 1.5 W/m2K en kozijnpanelen Ug en Up ≤0.7 W/m2K Isolerende deuren Ud ≤ 1.0 W/m2K in combinatie met nieuwe isolerende kozijnen Uf ≤ 1.5 W/m2K CO2-gestuurde ventilatie   Nieuw aan te leggen, geen onderhoud Nieuw aan te leggen, geen onderhoud Balansventilatie met WTW (eventueel in combinatie met CO2-sturing)   Nieuw aan te leggen, geen onderhoud Nieuw aan te leggen, geen onderhoud

  • Hondenbelasting

    U betaalt hondenbelasting als u 1 of meer honden heeft. Daarvoor meldt u de hond bij de gemeente aan. Heeft u geen hond meer, meld uw hond dan zo snel mogelijk af. Hondenbelasting betaalt u via uw aanslag gemeentebelastingen. Wat betaalt u per jaar 1e hond per jaar: € 64,56 2e hond per jaar: € 97,56 3e hond (en meer) per jaar: € 161,76 Per kennel: € 226,56 Bent u verhuisd naar Alphen aan den Rijn? Dan ontvangt u ongeveer 2 maanden na inschrijving op uw adres een aanslagbiljet gemeentelijke belastingen. Vanaf dat moment kunt u uw hond aanmelden. U betaalt geen hondenbelasting voor: honden in een erkend asiel blindengeleidehonden politiehonden met geldig diploma of verklaring geschiktheid KNPV honden jonger dan 3 maanden en bij de moederhond zijn honden die opgeleid zijn en dienen als hulphonden Bent u het niet eens met de aanslag, dan kunt u hiertegen bezwaar maken. 

  • Energietoeslag

    Huishoudens met een laag inkomen kunnen over 2023 een energietoeslag krijgen. Met dit extra geld kunnen de energiekosten (gedeeltelijk) worden betaald. De energietoeslag telt niet mee als inkomen bij een uitkering of voor de toeslagen die u van de Belastingdienst ontvangt. Hoogte en voorwaarden: De energietoeslag is € 1.300. U kunt de energietoeslag krijgen als u voldoet aan al deze voorwaarden: U heeft een geldig Nederlands identiteitsbewijs of verblijft rechtmatig in Nederland.  U betaalt de energiekosten van uw woonadres.  Uw inkomen is niet hoger dan 130% van het voor u geldende sociaal minimum.  Inkomensgrens tot 130% per maand exclusief vakantietoeslag Gezin 21 jaar tot AOW-leeftijd AOW-leeftijd Alleenstaand € 1.502,53 € 1.676,71 Samenwonend/getrouwd € 2.146,45 € 2.276,85 Woont u in de gemeente Nieuwkoop of Kaag en Braassem? Dan kunt u voor meer informatie over het bedrag en de inkomensgrens terecht op de website van uw eigen gemeente.  Heeft u recht op studiefinanciering? Dan kunt u de energietoeslag niet bij de gemeente aanvragen. U doet de aanvraag bij DUO. Automatisch ontvangen Bent u bekend bij de gemeente? En voldoet u aan de voorwaarden? Dan ontvangt u de energietoeslag uiterlijk eind december 2023 op uw rekening. Dit gaat automatisch.  U bent bekend bij de gemeente als u in 2023: een uitkering van de gemeente (zoals bijstand, IOAW, IOAZ of BBZ) heeft ontvangen. bijzondere bijstand of een individuele inkomenstoeslag heeft ontvangen. bij uw AOW-pensioen een AIO-aanvulling van de Sociale Verzekeringsbank heeft ontvangen. kwijtschelding gemeentelijke belastingen heeft gekregen de collectieve zorgverzekering van de gemeente voor inkomens tot 110% van het sociaal minimum had een schuldhulptraject volgde via de gemeente (een minnelijk traject of saneringskrediet). Heeft u de energietoeslag in 2022 ontvangen en was bij ons bekend dat uw inkomen in 2023 niet is veranderd? Dan heeft u de energietoeslag 2023 in december automatisch ontvangen. Als uw inkomen niet bij de gemeente bekend was, kunt u de energietoeslag zelf aanvragen.  Het kan zijn dat u eerst uw bankrekeningnummer moet doorgeven, voordat we de energietoeslag kunnen uitbetalen. Vul hiervoor het strookje op uw toekenningsbeschikking in en stuur het naar ons terug.