Zoekresultaten 1 - 10 van 66 resultaten

  • Naamskeuze kind

    Ouders kunnen kiezen welke achternaam hun eerste kind krijgt. Deze keuze geldt voor alle volgende kinderen in het gezin.  Maak een afspraak voor: Naamskeuze kind Mogelijkheden Is uw kind binnen een huwelijk of een geregistreerd partnerschap geboren? Dan krijgt uw kind automatisch de achternaam van de vader tenzij u voor de achternaam van de moeder kiest.  Voor uw eerste kind mag u de achternaam van de moeder, de duomoeder of de vader kiezen. De gekozen achternaam voor uw eerste kind geldt daarna voor alle volgende kinderen uit dezelfde relatie. Is uw kind niet geboren binnen een huwelijk of een geregistreerd partnerschap? Dan krijgt uw kind automatisch de achternaam van de moeder tenzij u voor de achternaam van de vader kiest. Bent u als vrouw getrouwd of heeft u een geregistreerd partnerschap met een andere vrouw?  Bij een onbekende donor, krijgt uw kind de naam van de duomoeder. Voorwaarde is wel dat de duomoeder automatisch juridische ouder wordt bij de geboorte. Bij een bekende donor en als de duomoeder uw kind erkent, krijgt uw kind de naam van de biologische moeder. Mag ik mijn kind 2 achternamen geven? Vanaf 1 januari 2024 kunt u uw eerste kind als dat op (of na) 1 januari 2024 wordt geboren de achternamen van beide ouders geven. Er mogen niet meer dan 2 namen worden gegeven. De gecombineerde achternaam geldt ook voor alle volgende kinderen van dezelfde ouders. Het wordt niet verplicht een gecombineerde achternaam te kiezen. Voorkeur aangeven gecombineerde achternaam Ouders kunnen samen bij de gemeente hun voorkeur voor een gecombineerde achternaam aangeven. Ze kunnen dit doen tijdens de zwangerschap, bij de geboorteaangifte of bij het erkennen van het kind. De keuze van de gecombineerde achternaam is eenmalig en geldt ook voor de volgende kinderen van deze ouders. Overgangsregeling Als het oudste kind op (of na) 1 januari 2016 is geboren, kunnen ouders gebruik maken van een overgangsregeling. Hierdoor mogen zij vanaf 1 januari 2024 alsnog een gecombineerde achternaam kiezen voor hun kinderen. De ouders kiezen samen welke namen zij doorgeven en in welke volgorde. De gekozen naam geldt voor alle kinderen van diezelfde ouders. Deze overgangsregeling geldt tot 1 januari 2025. Een nieuw aangenomen wet maakt dit mogelijk. Kosten bij de gemeente U regelt de naamskeuze bij de gemeente. Dit kost € 75 voor het eerste kind en € 50 voor elk volgend kind. Buitenlandse nationaliteit Heeft uw kind geen Nederlandse nationaliteit, maar wel 1 of meer buitenlandse nationaliteiten? Dan bepalen de buitenlandse regels de mogelijkheden voor de achternaamkeuze. Heeft uw kind meer buitenlandse nationaliteiten dan mag u kiezen welke buitenlandse regels de achternaamkeuze bepalen. Neem voor meer informatie over de keuzemogelijkheden contact op met de overheid van de nationaliteit(en) van uw kind. Of informeer ernaar bij de gemeente waar u woont. Regels voor kinderen die in het buitenland een naam krijgen Elk land heeft zijn eigen regels over de keuze van een achternaam. Als uw kind volgens die regels een gecombineerde achternaam krijgt, wordt deze meestal in Nederland erkend. Factsheet gecombineerde naamskeuze In de factsheet 'Uitbreiding naamkeuze: gecombineerde achternaam' staan voorbeelden van verschillende combinaties. Ook in het geval van bijvoorbeeld adoptie. Voorwaarde Voorwaarde voor naamskeuze is dat uw kind de Nederlandse nationaliteit heeft. Hoe werkt het Maak een afspraak. Wilt u naast het doorgeven van de naamskeuze ook direct het kind erkennen of de geboorteaangifte doen, selecteer dan beide afspraakopties in het afsprakensysteem, zodat we genoeg tijd voor u reserveren. U en uw (ex)partner moeten allebei aanwezig zijn. De naamswijziging wordt direct geregistreerd. Meenemen naar de afspraak Paspoort of identiteitskaart van beide partners. Kosten Doorgeven naamskeuze: geen. Doorgeven 2 achternamen: € 75 voor het eerste kind en € 50 voor elk volgend kind. Heeft u nog vragen? Bekijk de vragen en antwoorden. U kunt ook een bericht sturen via vlaardingen.nl/contactformulier of bellen met (010) 248 4000.

  • Banierenlocaties aanvragen

    Wanneer u voor of tijdens een evenement wilt vlaggen, kunt u maximaal 3 weken gebruik maken van de festivalpotten en/of vaste masten van de gemeente Vlaardingen. U vult het 'aanvraagformulier banierenlocaties' in en stuurt dit met het ontwerp van de banier naar de gemeente Vlaardingen.

  • Groenstroken/restgronden kopen of in erfpacht krijgen

    Ligt de grond waarvan u eigenaar bent naast een openbare groenstrook of reststrook? Dan kunt u als eigenaar of erfpachter een aanvraag indienen om deze strook te kopen of in erfpacht te krijgen. Dit is niet mogelijk voor huurders van woningen. Hoe werkt het Bel de gemeente via (010) 248 4000 om te vragen of u de groen- of reststrook kunt kopen of huren. Als u de grond kunt kopen of huren, maakt u een tekening van de strook grond die u wilt. Digitaal aanvragen: doe uw aanvraag via www.vlaardingen.nl/contactformulier en stuur een afbeelding (scan of foto) van de tekening mee. Schriftelijk aanvraag: stuur uw brief en tekening naar Gemeente Vlaardingen, team Vastgoed, Postbus 1002, 3130 EB Vlaardingen. Binnen 12 weken krijgt u een aanbod voor het kopen of huren van het stuk grond. NB. Grond in erfpacht verkrijgt betekent dat de gemeente eigenaar is en blijft van dit stukje aarde. Je betaalt als erfpachter een vergoeding voor het gebruik van de grond. Dit wordt een canon genoemd. Kosten Bij koop betaalt u € 150,00/m2 grond. Daarnaast krijgt u nog kosten van een notaris en de inschrijving in het Kadaster. De erfpachtkosten berekent de gemeente voor u. U ontvangt hier jaarlijks een rekening voor. Vragen? Heeft u vragen? U kunt een bericht sturen via www.vlaardingen.nl/contactformulier of bellen met (010) 248 4000.  

  • Subsidieregister

    In het subsidieregister vindt u alle verleende subsidies van dit jaar en de afgelopen 3 jaar. U kunt per soort subsidie een overzicht maken. U kunt ook naar een bepaalde organisatie of programmabegroting zoeken. Met het subsidieregister laat de gemeente zien waar de subsidies aan besteed zijn. In het register vindt u bij elke toegekende subsidie ook het zogenoemde beleidsprogramma. Bekijk het subsidieregister Heeft u vragen? U kunt een bericht sturen via vlaardingen.nl/contactformulier of bellen met (010) 248 4000.

  • Naam wijzigen

    Wilt u uw achternaam veranderen? Dan kunt u een verzoek indienen bij het Ministerie van Justitie en Veiligheid. Wilt u een andere voornaam? Dien dan een verzoek in bij de rechtbank. Hiervoor heeft u een advocaat nodig. Hoe werkt het? Dien voor het veranderen van uw achternaam een verzoek in bij het ministerie van Veiligheid en Justitie. Kijk voor meer informatie op www.justis.nl . Neem voor het veranderen van uw voornaam contact op met een advocaat. De advocaat dient een aanvraag voor voornaamswijziging in bij de rechtbank. De gemeente wacht op de beschikking van de rechtbank en/of het Koninklijk Besluit over de naamswijziging. Als de gemeente deze heeft gekregen, past de gemeente uw persoonsgegevens aan. Dit gebeurt op uw geboorteakte en in de Basisregistratie Personen (BRP). Dit duurt 4 tot 6 weken. Na de naamswijziging moet u een nieuw identiteitsbewijs en/of rijbewijs aanvragen. Kosten Geen Heeft u nog vragen? Bekijk de vragen en antwoorden. U kunt ook een bericht sturen via www.vlaardingen.nl/contactformulier of bellen met (010) 248 4000.

  • Parkeren in fietstrommel

    Bewoners zonder berging en buitenruimte kunnen een stallingsplaats huren in bestaande fietstrommels. Per fietstrommel is ruimte voor 5 fietsen. Direct regelen Aanvraagformulier stallingsplek fietstrommel Hoe werkt het? Vul het digitale ‘aanvraagformulier stallingsplaats fietstrommel’ in en verstuur het. Is er direct een stallingsplek vrij? Dan hoort u binnen 5 werkdagen wanneer u de huurovereenkomst kunt ondertekenen. Neem uw identiteitsbewijs mee. De sleutel voor de fietstrommel met uw stallingsplaats haalt u op bij de Stadswerf, burgemeester Heusdenslaan 357. U krijgt ieder kwartaal een factuur. Wilt u de huur opzeggen? Maak een afspraak via (010) 248 4000. Tijdens uw afspraak ondertekent u het opzegformulier en u levert direct de sleutel in. U kunt een stallingsplaats huren voor 1 fiets per persoon en maximaal 3 fietsen per huishouden. De stuurbreedte van uw fiets mag niet meer dan 70 cm zijn. Is er geen stallingsplek vrij? Dan komt u op een wachtlijst. Kosten Huurprijs: € 13,00 per fiets per kwartaal Borg: € 25,00 per sleutel Vervangende sleutel bij verlies of diefstal: € 10,00 Heeft u vragen? Bekijk de veelgestelde vragen. U kunt ook een bericht sturen via vlaardingen.nl/contactformulier of bellen met (010) 248 4000.

  • Aanwijzen monument of beeldbepalend pand

    Wilt u dat uw pand een monument of beeldbepalend pand wordt? Doe dan een gratis aanvraag. Het kan ook gebeuren dat de gemeente zelf besluit uw pand als gemeentelijk monument aan te wijzen of als beeldbepalend pand in het Omgevingsplan op te willen nemen om de cultuurhistorische waarde van uw pand te beschermen. Tijdens dit proces wordt u gevraagd een zienswijze in te dienen. Voorwaarden Architectonische waarde in historisch verband: dit betekent dat het moet gaan om een bepaalde bouwstijl die typerend is voor een bepaalde periode. Lokale historische waarde: dit betekent dat er bijvoorbeeld in het verleden belangrijke mensen in het pand woonden. Hoe werkt het? Dien bij de gemeente een aanvraag in via www.vlaardingen.nl/contactformulier om uw woning of pand op de monumentenlijst te plaatsen. Wilt u niet dat uw woning op de monumentenlijst komt te staan? Dan kunt u tot 6 weken na de bekendmaking bezwaar indienen bij de gemeente. Kosten Geen Vragen? Heeft u vragen? U kunt een bericht sturen via www.vlaardingen.nl/contactformulier of bellen met (010) 248 4000.

  • Schade melden

    Heeft u schade dan wel letselschade geleden als gevolg van gemeentelijk handelen? Of doordat de gemeente wegen, pleinen, openbaar groen en bouwwerken niet goed onderhoudt? Een schadeclaim wordt digitaal in behandeling genomen door de verzekeringsmaatschappij Recovery Consulting Aon, of bij letselschade Melior verzekeringen. Hoe werkt het U stelt de gemeente digitaal aansprakelijk via www.vlaardingen.nl/contactformulier. In uw contactformulier moet u alle gegevens die voor het onderzoek van belang zijn vermelden en/of toevoegen, zoals: indien mogelijk: een volledig ingevuld schadeformulier waarop duidelijk aangegeven staat wat er is gebeurd en wie aansprakelijk wordt geacht voor de schade;  Indien mogelijk kleurenfoto’s van de beschadiging; Indien mogelijk getuigenverklaring(en); Offerte(s) van het bedrijf dat de schade gaat repareren;  Eventuele bonnen en facturen; Bij een buitenlandse vrachtwagen een kopie van de groene kaart en het rijbewijs van de chauffeur. Uw contactformulier wordt door de gemeente doorgestuurd naar de juiste verzekeringsmaatschappij (AON verzekeringen of Melior Verzekeringen), de afwikkeling van uw zaak gaat via de verzekeringen. Zodra verzekeraar kan overgaan tot afwikkeling van uw zaak, neemt zij contact met u op. Mocht u vragen hebben over uw zaak dan neemt u contact op met de verzekeraar en niet met de gemeente. Kosten Geen. Vragen? Heeft u vragen? U kunt een bericht sturen via www.vlaardingen.nl/contactformulier of bellen met (010) 248 4000.

  • Aangifte doen van een levenloos geboren kind

    Het is voor ouders heel verdrietig als hun kind levenloos ter wereld komt. Een erkenning van het bestaan van hun kind door middel van een officiële registratie in de burgerlijke stand kan het verdriet niet wegnemen, maar kan hopelijk helpen bij de verwerking. Als uw kind levenloos geboren is, wordt een zogenoemde 'akte van geboorte (levenloos)' opgemaakt. U kunt de voor- en achternamen van uw kind in de akte laten opnemen en die van u en uw partner. Dit regelt u in de gemeente waar het kind geboren is. U kunt uw kind ook laten bijschrijven in uw trouwboekje. Verder kunt u de informatie uit de akte laten verwerken in de Basisregistratie Personen (BRP) als u dit wilt. Dit regelt u bij de gemeente waar u woont.   Maak een afspraak voor: Aangifte levenloos geboren kind Hoe werkt het? Maak als ouders samen een afspraak. Ga samen naar de afspraak. De medewerker van de gemeente maakt een akte op. Dit kan ook op een plek met meer privacy in plaats van in de centrale hal van het stadskantoor. Uw levenloos geboren kind wordt niet automatisch in de Basisregistratie Personen (BRP) opgenomen. U kunt hier wel om vragen in de gemeente waar u woont. Meenemen naar de afspraak uw identiteitsbewijzen. een verklaring afgegeven door de behandelend arts. een trouwboekje, als u wilt dat uw kind daarin wordt bijgeschreven. Kosten Geen Heeft u vragen? Stuur een bericht via vlaardingen.nl/contactformulier of bel met (010) 248 4000.

  • Naturalisatie, aanvraag Nederlandse nationaliteit

    Woont u in Nederland en heeft u een andere nationaliteit? Dan kunt u de Nederlandse nationaliteit aanvragen via naturalisatie of optie. Hiervoor maakt u telefonisch een afspraak. Voorwaarden Bekijk alle voorwaarden voor naturalisatie op de website van de Immigratie en Naturalisatiedienst . U moet ingeschreven zijn in de Basisregistratie Personen (BRP). Daarbij moeten de volgende gegevens zijn opgenomen: een geboorteakte en een huwelijksakte of een akte van geregistreerd partnerschap (als u getrouwd bent of als u een geregistreerd partnerschap heeft). Hoe werkt het? Maak telefonisch een afspraak met de gemeente via (010) 248 4000. De gemeente maakt een advies en stuurt dit naar de IND. De kosten betaalt u tijdens uw afspraak op het stadskantoor. De IND beslist binnen 1 jaar of u de Nederlandse nationaliteit krijgt. Deze termijn mag verlengd worden met maximaal 1 jaar. Krijgt u de Nederlandse nationaliteit? Dan krijgt u een uitnodiging van de gemeente om naar de naturalisatieceremonie te komen. Tijdens deze verplichte bijeenkomst krijgt u het bewijs van Nederlanderschap.  Meenemen naar afspraak  Een geldig paspoort van de overheid waar u de nationaliteit(en) van bezit. Een geldige verblijfsvergunning of een ander bewijs van rechtmatig verblijf. Hebt u de nationaliteit van een EU/EER-land of Zwitserland? Dan hoeft u geen verblijfsvergunning te hebben. De gemeente controleert hoe lang u in Nederland woont via de BRP. Een diploma van het inburgeringsexamen. Kosten Naturalisatie 1 persoon € 1023,00 Naturalisatie 1 persoon verlaagd tarief  € 760,00 * Naturalisatie echtpaar € 1.305,00 ** Naturalisatie echtpaar verlaagd tarief  € 1044,00 * Minderjarige kinderen die mee-naturaliseren  € 151,00 * verlaagd tarief geldt voor staatlozen en houders van een verblijfs-/asielvergunning.  ** Met echtpaar wordt bedoeld: getrouwde personen, geregistreerde partners en ongehuwd samenwonenden. Heeft u vragen? Bekijk de vragen en antwoorden. U kunt ook een bericht sturen via vlaardingen.nl/contactformulier of bellen met (010) 248 4000. Meer informatie is ook beschikbaar bij de IND via 0900 1234561 of via ind.nl.