Zoekresultaten 1 - 10 van 11 resultaten
- Paspoort of ID-kaart kwijt of gestolen
Bent u uw Nederlandse paspoort of identiteitskaart kwijt? Of is deze gestolen? Dan geeft u dit door aan de gemeente. U hoeft hiervoor niet naar de politie om aangifte te doen. U kunt de vermissing alleen van uw eigen paspoort of ID-kaart online doorgeven (dus niet die van uw kind). Is het paspoort van uw kind kwijt? Dan maakt u hiervoor een afspraak.
- Bron: Alphen aan den Rijn (Gemeente)
- 2024-10-01
- Afvalpas voor inwoners
Met de afvalpas kunt u de ondergrondse restafvalcontainer openen. Ook krijgt u met de pas toegang tot afvalbrengstation Ecopark De Limes. Er zijn een aantal pmd-containers in de gemeente waar de afvalpas ook gebruikt moet worden. Is uw afvalpas kapot of kwijt? Vraag dan een nieuwe afvalpas aan. U ontvangt de nieuwe pas binnen 5 werkdagen. Hoe werkt het Per huishouden wordt 1 afvalpas verstrekt De afvalpas hoort bij uw woning en blijft eigendom van de gemeente. Bij verhuizing geeft u de pas aan de nieuwe bewoner of aan de woningbouwvereniging Het gebruik van de afvalpas is anoniem. Er worden geen persoonsgegevens opgeslagen. Ook betaalt u niet per zak U kunt een afvalpas aanvragen als u afvalstoffenheffing betaalt. En u bent eigenaar of huurder van een woning in Alphen aan den Rijn Bedrijven kunnen een afvalpas voor bedrijven aanvragen. Zij kunnen hiermee niet naar het Ecopark.
- Bron: Alphen aan den Rijn (Gemeente)
- 2024-10-02
- Paspoort aanvragen
Een paspoort vraagt u persoonlijk aan bij de gemeente. Vraagt u een paspoort aan voor uw kind, dan moet uw kind zelf aanwezig zijn. U kunt uw paspoort meestal na 6 werkdagen ophalen. Voor het aanvragen van een paspoort maakt u eerst een afspraak. Let op: vraag uw paspoort op tijd aan. We verwachten in 2024 meer aanvragen dan normaal. Voor het ophalen maken wij met u een afspraak tijdens de aanvraag. U kunt uw paspoort ook laten bezorgen.
- Bron: Alphen aan den Rijn (Gemeente)
- 2024-10-01
- Iets verloren of gevonden
Gevonden of verloren voorwerp registreren » Of u registreert het voorwerp aan de balie in het gemeentehuis of via telefoonnummer 14 0172. Denkt u dat uw eigendom gestolen is, doe dan aangifte bij de politie. U heeft een voorwerp gevonden Registreer het voorwerp Bewaar het voorwerp zelf of geef het af in het gemeentehuis U bewaart het voorwerp 1 jaar. De waarde maakt niet uit Bewaart u het voorwerp zelf, dan bent u tijdelijk beheerder. Meld de eigenaar zich en heeft u kosten gemaakt? Dan moet de eigenaar binnen 1 maand deze kosten aan u vergoeden Meld de eigenaar zich niet binnen 1 jaar, dan wordt u de eigenaar. U mag het voorwerp daarna houden, verkopen, weggeven of vernietigen Fiets gevonden, kwijt of verwijderd Een gevonden fiets meld u bij de gemeente. De gemeente registreert de fiets als weesfiets en wordt na 28 dagen weggehaald. De fiets mag u niet meenemen. Foutgeparkeerde fietsen of fietsen zonder slot in openbaar gebied worden door de gemeente verwijderd en opgeslagen. Neem hiervoor contact op met de gemeente via telefoonnummer14 0172. U heeft een voorwerp verloren Registreer het voorwerp Check zelf regelmatig Verlorenofgevonden.nl Is uw voorwerp gevonden, dan neemt de gemeente contact met u op Neem uw identiteitsbewijs mee. Komt u uw fiets ophalen, neem dan ook uw fietssleutel mee Paspoort, identiteitskaart of rijbewijs gevonden Deze levert u altijd in bij de gemeente
- Bron: Alphen aan den Rijn (Gemeente)
- 2024-09-27
- Identiteitskaart aanvragen
Een identiteitskaart (ID-kaart) vraagt u persoonlijk aan bij de gemeente. Vraagt u een identiteitskaart aan voor uw kind, dan moet uw kind zelf aanwezig zijn. U kunt uw ID-kaart meestal na 6 werkdagen ophalen. Voor het aanvragen van een ID-kaart maakt u eerst een afspraak. Let op: vraag uw paspoort op tijd aan. We verwachten in 2024 meer aanvragen dan normaal. Voor het ophalen maken wij met u een afspraak tijdens de aanvraag. U kunt uw ID-kaart ook laten bezorgen.
- Bron: Alphen aan den Rijn (Gemeente)
- 2024-10-01
- Vluchtelingenpaspoort
Een vluchtelingenpaspoort kunt u alleen aanvragen als u een vluchtelingenstatus heeft en een geldige verblijfsvergunning (Type III of IV). Aanvragen en afhalen doet u persoonlijk. Dat geldt ook voor kinderen. Kinderen tot 18 jaar hebben toestemming van beide ouders (of verzorgers) nodig. Voor het aanvragen van een paspoort maakt u eerst een afspraak. Let op: vraag uw paspoort op tijd aan. We verwachten in 2024 meer aanvragen dan normaal. Voor het ophalen maken wij met u een afspraak tijdens de aanvraag.
- Bron: Alphen aan den Rijn (Gemeente)
- 2024-09-30
- Omgevingsvergunning nodig of niet
Wilt u gaan bouwen of verbouwen, een monument wijzigen, een boom kappen of een inrit maken? Bekijk via het Omgevingsloket van de Rijksoverheid of u een vergunning nodig heeft. Geef de werkzaamheden aan die voor u gelden Door het beantwoorden van de vragen wordt duidelijk of u voor uw bouwplan een vergunning nodig heeft Een vergunning aanvragen doet u ook via het Omgevingsloket U logt in met DigiD (inwoners) of eHerkenning (ondernemers). Ga naar het Omgevingsloket » De omgevingsvergunning bestaat uit 2 delen: De ruimtelijke vergunning gaat over de vraag of u op een bepaalde plek mag bouwen en hoe groot dat bouwwerk mag zijn. De regels die gelden zijn vastgelegd in het gemeentelijke omgevingsplan De technische vergunning gaat over de vraag of uw bouwwerk voldoet aan de technische regels en kwaliteitseisen Vooroverleg Voordat u een vergunning aanvraagt, kan u vragen om vooroverleg. Bij een vooroverleg kijken we naar uw bouwplannen en geven we advies over wat er nodig is om hiermee te starten. Bij vooroverleg is het nodig dat u betaalt. U bouwt, sloopt of verandert het gebruik van een bouwwerk. U kan bij de gemeente een conceptverzoek of een verzoek om omgevingsoverleg doen voordat u uw vergunning aanvraagt. Dan weet u meteen waar u aan toe bent. Op dit moment zijn er dus 2 vormen van vooroverleg: een conceptverzoek een omgevingsoverleg Conceptverzoek Bij een conceptverzoek bent u bijna klaar om uw aanvraag in te leveren. U heeft de nodige documenten compleet. Wij als gemeente bekijken of alle stukken goed zijn en of alle informatie die we nodig hebben voor de definitieve aanvraag aanwezig zijn. We controleren ook nog kort de inhoud van de aanvraag. Omgevingsoverleg Een omgevingsoverleg is een meer uitgebreide vorm van vooroverleg. U kiest hiervoor als uw plan nog niet helemaal is uitgewerkt en u adviezen kan gebruiken hoe u komt tot een goed én gedragen plan. Zeker als uw plan niet past binnen het Omgevingsplan is vooroverleg verstandig. Als u een uitgebreid en ingewikkeld plan heeft kan het nodig zijn om het plan te bespreken aan de Omgevingstafel. Lees meer hierover in het document Nieuwe werkwijze voor complexe initiatieven (pdf, 516 kB). Waarom vooroverleg We onderzoeken of uw (bouw)plannen passen binnen het Omgevingsplan en bij andere regels Waar nodig vragen we advies aan de commissie Omgevingskwaliteit (welstand) U krijgt advies over zaken die te maken hebben met uw werkzaamheden, zoals parkeren, geluid en riolering. Met het advies hierover kan u uw bouwplannen aanpassen We zoeken uit of en welke vergunning(en) nodig zijn om aan te vragen, welke activiteiten nodig zijn en of er eventueel nog (schriftelijke) meldingen nodig zijn Vraagt u een omgevingsvergunning aan voor uw (bouw)plannen volgens het advies dat u ontvangen heeft? Dan is de kans groot dat u de omgevingsvergunning sneller krijgt Aanvragen van vooroverleg U kan op 2 manieren een conceptverzoek aanvragen: Ga naar het Omgevingsloket en log in. Hiervoor heeft u een DigiD nodig of als bedrijf E-herkenning. Start met de vergunningcheck. Dat helpt u om de juiste werkzaamheden te kiezen. U kunt dan doorklikken naar het aanvragen met nog maar een paar extra vragen. Beantwoord alle vragen en kies in de laatste stap voor 'conceptverzoek'. Stuur uw vraag over uw plan per e-mail naar omgevingsloket@alphenaandenrijn.nl. Stuur daarbij informatie mee die ons helpt om een zo goed mogelijk antwoord te geven. Dit kunnen afbeeldingen zijn zoals schetsen of foto’s van de huidige en nieuwe situatie. Beschrijf daarbij wat u wil doen in de nieuwe situatie en voor wie. Goed om te weten Het conceptverzoek en omgevingsoverleg zijn niet bedoeld voor het stellen van algemene vragen over bouwen. Algemene vragen kunt u stellen via e-mail op het adres omgevingsloket@alphenaandenrijn.nl. Kosten De kosten voor een omgevingsoverleg zijn afhankelijk van uw plannen. Deze kosten heten leges en staan in de legesverordening. Kijk in de bijlage op Tarieventabel in hoofdstuk 2 'Dienstverlening en besluiten in het kader van de omgevingswet'. Ruimtelijke en technische vergunning Uitleg over de verschillende vergunningen: Ruimtelijke vergunning Dit gaat over de vraag of u op een afgesproken plek mag bouwen én hoe groot dat bouwwerk mag zijn. Dit is vastgelegd in het gemeentelijke omgevingsplan. Wij controleren of uw plan past binnen de regels van het omgevingsplan. Voldoet het aan de regels? Dan kunt u mogelijk de vergunning krijgen Voldoet uw plan niet aan de regels van het omgevingsplan? Ook dan is het misschien mogelijk om een vergunning te krijgen Neem contact op om de mogelijkheden te bespreken. Stuur een e-mail naar omgevingsloket@alphenaandenrijn.nl of bel met 14 0172 Technische vergunning Dit gaat over de vraag of uw bouwwerk voldoet aan de technische regels én kwaliteitseisen. Het gaat hier om landelijke regels. De gemeente kijkt bij deze vergunning onder andere naar: Veiligheid (de manier van bouwen en brandveiligheid) Gezondheid (ventilatie en geluid) Duurzaamheid (energiezuinigheid) Misschien heeft u naast een ruimtelijke vergunning óók een technische vergunning nodig. Een technische vergunning is niet voor alle bouwwerken nodig. Voor bijvoorbeeld een woning, fietsbrug of eenvoudig bedrijfspand is een bouwmelding bij de gemeente voldoende. De gemeente controleert dan ook niet op de technische uitvoering van het plan. Hiervoor heeft u een kwaliteitsborger nodig. Kleinere bouwwerken Voor een groot aantal kleinere bouwwerken zoals een dakkapel, heeft u geen technische vergunning nodig en hoeft u ook geen bouwmelding in te dienen. Deze zijn bouwtechnisch vergunningsvrij. Bouwmelding en kwaliteitsborger De gemeente controleert eenvoudige gebouwen of bouwwerken niet meer op techniek. Deze controle voeren zogenoemde kwaliteitsborgers uit. Dit zijn mensen die controleren of een bouwwerk voldoet aan de wettelijke technische eisen. Het is nodig dat u een bouwmelding doet als u aan bouwwerkzaamheden begint. Hoe weet u of een bouwwerk eenvoudig is? Dat kunt u controleren met een vergunningcheck in het Omgevingsloket. Gevolgklassen In de wet zijn bouwwerken verdeeld in verschillende groepen. Dit heten gevolgklassen. Hoe lager het risico van het bouwen en gebruiken van een gebouw of bouwwerk is, hoe lager de gevolgklasse. Grote en risicovolle gebouwen vallen in gevolgklasse 2 en 3. Hiervoor moet u een technische vergunning aanvragen Kleinere bouwwerken (zoals een woning of klein bedrijfsgebouw) vallen in gevolgklasse 1 Als u een eenvoudig gebouw of bouwwerk wilt bouwen moet u een kwaliteitsborger inhuren en een bouwmelding indienen bij de gemeente Kwaliteitsborger Een kwaliteitsborger is een persoon die onafhankelijk werkt. Deze persoon controleert de kwaliteit vóór en tijdens de bouw. Mogelijk moet u een kwaliteitsborger inzetten. Bijvoorbeeld bij de bouw van woningen, vakantiehuisjes, kleinere bedrijfspanden of zendmasten. Een lijst van kwaliteitsborgers per plaats vindt u in het register instrumenten kwaliteitsborging. Een kwaliteitsborger helpt u met de bouwmelding. Deze persoon beoordeelt het risico en maakt een zogenoemd borgingsplan. Dat is een plan dat wordt opgesteld door de kwaliteitsborger en dat beschrijft hoe de kwaliteit van het bouwproces en het bouwwerk wordt beschermd. Bij een bouwmelding is het nodig dat u deze minimaal 4 weken voor de start van het bouwen in het Omgevingsloket indient Als de bouw is gestart controleert de kwaliteitsborger voor u of de aannemer bouwt volgens de landelijke bouwregels. Die regels gaan bijvoorbeeld over de fundering, brandveiligheid, gezondheid en energieverbruik. Als de kwaliteitsborger vindt dat de aannemer bouwt volgens de regels krijgt u van hem een verklaring Als het bouwwerk klaar is dient u een zogenoemde gereedmelding in. In deze gereedmelding levert u onder andere bouwtekeningen en technische berekeningen in en de verklaring van de kwaliteitsborger. Met de gereedmelding geeft u aan dat de bouwwerkzaamheden klaar zijn. Het is nodig dat u minimaal 2 weken voordat u het gebouw gaat gebruiken de melding instuurt. Zonder gereedmelding mag u het gebouw niet gebruiken De kwaliteitsborger kost geld. U betaalt de kwaliteitsborger zelf rechtstreeks Bijzondere lokale omstandigheden Bij bouwprojecten kunnen er bijzondere lokale omstandigheden zijn of ontstaan. Soms kan er extra aandacht nodig zijn bij het bouwen. Een bijzondere lokale omstandigheid is bijvoorbeeld een risico welke van invloed kan zijn op de bouw. Controleren Een persoon die van beroep kwaliteitsborger is, controleert of er bijzondere lokale omstandigheden zijn die extra aandacht nodig hebben. De kwaliteitsborger kan bepalen of er bij het bouwen speciale maatregelen nodig zijn, om risico’s te voorkomen of te beperken. Nadat de bijzondere lokale omstandigheden duidelijk zijn, is het nodig dat de volgende stappen worden gezet: De bijzondere lokale omstandigheden staan in de risicobeoordeling die de kwaliteitsborger maakt De kwaliteitsborger geeft in het zogenoemde borgingsplan aan welke maatregelen worden genomen naar aanleiding van de bijzondere lokale omstandigheden De initiatiefnemer vraagt voor de start van de bouw een bouwmelding aan via het omgevingsloket. De melding bestaat uit de risicobeoordeling en het borgingsplan De kwaliteitsborger geeft na de bouw de resultaten aan van de specifieke maatregelen De initiatiefnemer meldt het als de bouw klaar is via het omgevingsloket. Dit heet de gereedmelding. Deze persoon stuurt ook de verklaring van de kwaliteitsborger mee Bijzondere omstandigheden in gemeente Alphen aan den Rijn Hieronder staat een overzicht van bijzondere omstandigheden die zich kunnen voordoen in de gemeente Alphen aan den Rijn. Of deze omstandigheden ook op uw bouwlocatie aanwezig zijn, moet u zelf onderzoeken. Sommige omstandigheden spelen al bij het ontwerpen van bouwplannen. Het is daarbij nodig dat u ze gebruikt bij de aanvraag voor de ruimtelijke vergunning (omgevingsvergunning voor de omgevingsplanactiviteit) of bij de melding bouw- en sloopveiligheid. Deels gaat het over de bouwtechnische uitwerking van uw plan en is het nodig dat de kwaliteitsborger ze controleert. Overzicht bijzondere lokale omstandigheden: Bodem: bijvoorbeeld een slappe bodem, bodemdaling of veengrond met risico tot verzakkingen Ondergrond: bijvoorbeeld restanten van eerdere bebouwing in de ondergrond Geluidhinder Trillingen of trillingshinder Windbelasting: bijvoorbeeld hoge bebouwing die gevoelig is voor extra wind (daar valt ook toekomstige bebouwing onder, die mogelijk is in het omgevingsplan) Fundering: bijvoorbeeld specifieke funderingen van naastgelegen gebouwen, die van invloed kunnen zijn op de fundering van een nog te bouwen bouwwerk. Het bouwen in of nabij water en/of dijken Het bouwen in de buurt van een monument Als er hinder voor verkeer en scheepvaart kan ontstaan. Bijvoorbeeld als u wilt bouwen langs het water van de Rijn Duurzaamheidsregels: zorg ervoor dat u bouwt met zo min mogelijk schade voor het klimaat Externe veiligheid Kabels en leidingen: bijvoorbeeld hoge druk aardgasleiding, rioolpersleiding en hoogspanningskabels Speciale regels in het omgevingsplan: bijvoorbeeld cultuurhistorische waarden De zorg voor bluswater en de bereikbaarheid van hulpdiensten De richtlijnen voor bouw- en sloopveiligheid
- Bron: Alphen aan den Rijn (Gemeente)
- 2024-10-02
- Tweede paspoort
Een tweede paspoort vraagt u aan als u landen bezoekt die met elkaar in conflict zijn of als uw paspoort voor visumaanvraag bij een ambassade ligt. Het tweede paspoort is 2 jaar geldig. U kunt uw paspoort meestal na 6 werkdagen ophalen. Voor het aanvragen van een paspoort maakt u eerst een afspraak. Let op: vraag uw paspoort op tijd aan. We verwachten in 2024 meer aanvragen dan normaal. Voor het ophalen maken wij met u een afspraak tijdens de aanvraag. U kunt uw paspoort ook laten bezorgen.
- Bron: Alphen aan den Rijn (Gemeente)
- 2024-09-30
- Vreemdelingenpaspoort
Een vreemdelingenpaspoort kunt u alleen aanvragen als u vreemdeling bent en een geldige verblijfsvergunning heeft. Aanvragen en afhalen doet u persoonlijk. Dat geldt ook voor kinderen. Kinderen tot 18 jaar hebben bij aanvraag schriftelijke toestemming en kopie legitimatiebewijs van beide ouders (verzorgers) nodig. Voor het aanvragen van een paspoort maakt u eerst een afspraak. Let op: vraag uw paspoort op tijd aan. We verwachten in 2024 meer aanvragen dan normaal. Voor het ophalen maken wij met u een afspraak tijdens de aanvraag.
- Bron: Alphen aan den Rijn (Gemeente)
- 2024-09-30
- Openbare laadpaal aanvragen
Heeft u een elektrische auto, maar geen plek om op eigen grond te parkeren? Dan kunt u een aanvraag doen voor het plaatsen van een laadpaal in de openbare ruimte. De laadpaal is bedoeld voor publiek gebruik. Er kunnen dus meerdere personen gebruik maken van de laadpaal. U kunt een openbaar oplaadpunt aanvragen als: u woont of werkt in de gemeente Alphen aan den Rijn u geen mogelijkheid heeft op eigen terrein een laadpunt te plaatsen uw elektrische of hybride auto een actieradius heeft van ten minste 50 kilometer óf 9kWh accucapaciteit er binnen een loopafstand van 200 meter van uw woon- of werkadres geen laadpaal staat (zie locaties van laadpalen in Alphen aan den Rijn) er binnen een loopafstand van 200 meter van uw woon- of werkadres een laadpaal staat waar meer dan 100 keer in 2 maanden is opgeladen (volgens gegevens bij de gemeente). De gemeente werkt met samen met 6 aanbieders. U kunt zelf kiezen bij welke aanbieder u een laadpaal wilt aanvragen. Zij handelen voor u de verdere aanvraag bij de gemeente af. U kunt maar bij 1 van de 6 aanbieders een aanvraag voor een laadpaal indienen. Aanvragen kan bij: CityCharging Opcharge Orange Charging Park&Charge PowerGo StellaPower
- Bron: Alphen aan den Rijn (Gemeente)
- 2024-09-27