Zoekresultaat 1 - 10 van 237 resultaten

  • Eigen bijdrage rechtsbijstand en griffierechten

    Bij een rechtszaak horen (vaak hoge) kosten. Voor een aantal kosten is het mogelijk om een vergoeding te krijgen via de gemeente of via het Juridisch Loket. Het gaat dan om de kosten voor de eigen bijdrage van rechtsbijstand en het griffierecht.

  • Waarmerken kopie

    U kunt de gemeente vragen een kopie van een document te waarmerken. Dat betekent dat in de kopie precies hetzelfde staat als in het origineel. 

    De gemeente waarmerkt geen diploma's.

  • Het toepassen van grond en baggerspecie

    In samenwerking met omliggende gemeentes heeft de gemeente Oosterhout een bodemkwaliteitskaart laten opstellen. De bodemkwaliteitskaart is een kaart waarop de diffuse bodemkwaliteit (de achtergrondkwaliteit) van de gebieden binnen Oosterhout te zien is. Een bodemkwaliteitskaart is voorzien van een Nota bodembeheer (pdf, 66 mb). In de Nota staat het beleid beschreven en hoe met de bodemkwaliteitskaart moet worden omgegaan. 

    Voor PFAS is eveneens een bodemkwaliteitskaart beschikbaar. De informatie is via onderstaande link op te vragen:

     
    De kaart is samengesteld op basis van statistische bodemgegevens van een bepaald gebied. In de bodemkwaliteitskaart zijn geen locaties opgenomen die historisch zijn belast door puntbronnen (bijv. fabriekslocaties of benzinestations). Deze informatie is op te vragen via de gemeente, zie ''Opvragen informatie over de kwaliteit van de bodem''. In een aantal gevallen kan op basis van de bodemkwaliteitskaart grondverzet plaatsvinden.

  • Inrit aanleggen

    Als u een inrit wilt maken bij uw bedrijf of huis heeft u een omgevingsvergunning nodig. Bijvoorbeeld als u een inrit wilt maken van de weg naar uw garage. Of voor een inrit over water, zoals over een sloot. Een bestaande inrit mag u niet zonder vergunning veranderen.

  • AED-apparaat gebruiken

    AED’s in Oosterhout

    Een AED (automatische externe defibrillator) is een draagbaar toestel dat wordt gebruikt voor het reanimeren van een persoon met een hartfalen. De AED kan met het toedienen van een elektrische schok een gestoord hartritme stoppen, waardoor het hart weer in een normaal ritme gaat kloppen. Het apparaat geeft zelf instructies en werkt (vol)automatisch.

    Bij die AED’s horen ook mensen die ze weten te bedienen. Het is iedereen toegestaan om in geval van een noodsituatie of een levensbedreigende situatie een AED te gebruiken, bij voorkeur na een training reanimatie met AED.

    Oosterhout moet voorbereid zijn

    In Oosterhout worden jaarlijks tussen de 55 en 75 mensen getroffen door een hartstilstand. Jong en oud, man en vrouw, altijd geheel onverwachts. Snelle hulp is dan van levensbelang. Binnen 6 minuten starten met reanimatie vergroot de kansen op overleven aanzienlijk. Kansen die nog eens groter worden als bij die reanimatie een AED wordt ingezet.

    De Stichting Oosterhout Hartveilig wil Oosterhout en haar kerkdorpen 70% hartveiliger maken door het opzetten van een netwerk met vrijwillige hulpverleners, met een alarmeringssysteem en met voldoende AED’s.

    AED-alert

    AED-alert wordt door alarmcentrale 112 gestart na een melding, waarbij sprake is van een hartfalen en reanimatie. Binnen een straal van 500 meter rondom het adres van het slachtoffer wordt gezocht naar opgeleide reanimeerders.

    Deze ontvangen dan een sms-bericht om direct naar het slachtoffer te gaan en te starten met reanimatie óf om een AED op te halen en vervolgens ook naar het slachtoffer te gaan om hulp te verlenen.

    Stichting Oosterhout Hartveilig

    De Stichting Oosterhout Hartveilig werkt aan een sluitend netwerk en doet daarvoor een beroep op je. Meld je aan een laat je opleiden tot hulpverlener reanimatie. Zo help ook jij mee om de kans op overlijden bij een hartfalen en reanimatie in je eigen omgeving te verkleinen.

    Meld je aan als vrijwilliger

    Nog niet opgeleid tot reanimeerder, maar je wilt wel levensreddend kunnen handelen en je ook nog beschikbaar stellen voor het reanimatieteam Oosterhout Hartveilig? Dat kan! Een training duurt maar enkele uurtjes. Meld je aan bij www.oosterhouthartveilig.nl en zorg dat je voorbereid bent en levens kunt redden!

    65 AED’s in Oosterhout en 5 ervan in Den Hout

    Vragen, reacties, aanbiedingen, etc.:
    WELKOM op info@oosterhouthartveilig.nl

  • Adresonderzoek aanvragen

    Bij de gemeente staat iedereen ingeschreven op een adres. Dat kan een woon- of briefadres zijn. Als u twijfelt of adresgegevens wel kloppen, moet de gemeente een onderzoek starten.

    Staat iemand op uw adres ingeschreven, terwijl die niet bij u woont? Vraag de gemeente dan om een adresonderzoek.

  • Dubbele achternaam aanvragen voor uw kind

    Vanaf 1 januari 2024 kan uw eerste kind van allebei de ouders een achternaam krijgen. De volgorde maakt niet uit. U laat dit weten bij de geboorteaangifte. Alle volgende kinderen krijgen dezelfde achternaam.

    Ook oudere kinderen kunnen een dubbele achternaam krijgen. Het oudste kind moet dan geboren zijn na 31 december 2015. En alle jongere kinderen van dezelfde ouders moeten dezelfde achternaam krijgen.

  • Reinigingsrechten betalen

    Ondernemers die gebruik maken van de gemeentelijk vuilnisophaaldienst betalen reinigingsrechten. Hiermee betaalt u de gemeente voor het ophalen en verwerken van uw bedrijfsafval. U ontvangt hiervoor elk jaar een aanslag.

  • Stoffelijk overschot naar een ander land vervoeren

    Voor het vervoer van een stoffelijk overschot van Nederland naar het buitenland of vanuit het buitenland naar Nederland moet u in het bezit zijn van een laissez-passer en een overlijdensakte. Daarna kan verlof tot begraving of crematie worden afgegeven.

    Bij het vervoer van een stoffelijk overschot gelden de volgende voorwaarden:

    • Als u een lichaam wilt vervoeren van Nederland naar een land dat lid is bij de Overeenkomst van Straatsburg moet u in het bezit zijn van een laissez-passer voor lijken en een overlijdensakte. Een laissez-passer wordt afgegeven door de gemeente waar de overlijdensakte is opgemaakt. Omgekeerd geldt dat als u een lichaam vanuit een land dat lid is bij de Overeenkomst van Straatsburg naar Nederland wilt vervoeren, u in het bezit moet zijn van een laissez-passer dat is afgegeven door de bevoegde autoriteit van de staat van herkomst.
    • Voor vervoer binnen de Benelux hoeft u, buiten het wettelijk voorgeschreven verlof, geen speciale papieren aan te vragen.
    • In alle andere gevallen waarbij een lichaam van Nederland naar het buitenland wordt vervoerd of omgekeerd, moet bij het lichaam een door de bevoegde autoriteit afgegeven verklaring aanwezig zijn. Bij binnenkomst in Nederland moet het laissez-passer respectievelijk het verlof tot begraving of crematie, of de verklaring aan de douane worden overgelegd.

    U vraagt de laissez-passer aan bij de gemeente waar de overlijdensakte is opgemaakt. Meestal dient de begrafenisondernemer de aanvraag in.

  • Betalingsregeling voor gemeentebelastingen

    Als u de gemeentebelasting niet in één keer kunt betalen, kan de gemeente een regeling treffen. U kunt bijvoorbeeld vragen of u de belastingen in termijnen mag betalen of dat u uitstel van betaling kunt krijgen.